~*Esikoishaaveista syntyneet vol. 2*~

Moikka!
Kiva lueskella kaikkien kuulumisia taas.

Suukkis onko teille tulossa hampaita vaan mikä valvottaa? Anteeks, en lueskellu kaikkee ihan tarkkaan, oot varmaan kertoillukin.

Meillä on nukuttu pääsääntöisesti hyvin unet, mutta viime yö meni kanssa parin-kolmen tunnin jaksoissa. Tyttö yleensä vaan tuhisee ja ähkii yöllä kun herää, mutta viime yönä itki. Oliskohan hampaat?

On se kyllä ihanaa ja ihmeellistä seurata pienen ihmisen kasvamista. Joka viikko opitaan jotain uutta, nyt viimesimpinä on tullut varpaitten löytyminen ja tyttö osaa nostaa itsensä niin ylös mahallaan, että melkein napakin on ilmassa :)
Mansikkatee Onnea! Muistelen ite sitä aikaa kun tyttö syntyi. Kaikki oli niin uutta ja jännää. Sitä muistellessa tulee vauvakuume taas :)
Hanta toivottavasti vaavin olo helpottaa.. Meijän vauvalla oli RS- virus kun hän oli 3 viikkoa. Oli kyllä aika kauheeta katsella vaan vierestä.

ElinaMaria ihanaa kun oot lähteny miehen kanssa ulkoilemaan :) Mä oon kanssa ollu kerran ja teki kyllä tosiaan hyvää. Olla vaan ihan kaksin ja jutella henkeviä :D

Kommentoin lisää kunhan kerkeän.. Mukavaa maanantain jatkoa kaikille! :)

Suunnistaja ja tytöntyllerö 4kk 2vk
 
Pikainen morjestus :wave:

Mansikkateelle
suuret onnittelut ja tervetuloa tälle puolelle :heart:

Meillä elämä on nyt helpottanut, oon saanut varmuutta vauvan hoitoon täällä kotonakotona ollessani. Elma kasvaa silmissä nyt kun on alkanut saamaan kunnolla ruokaa. Nannia kuluu, mutta tissiäkin yritän antaa ja ihan kivasti tuntuu tyttö edelleen sieltäkin saavan. Vatsavaiva ei ole enää kovin paha, tai sit on ollut vaan pari parempaa päivää :D Äidin avustuksella oon oppinut lukemaan tuota lasta paremmin, eli en tarjoo joka kitinään ruokaa kun nyt todella tiedetään ruokamäärä jonka se joka syötöllä ainakin saa. Saa sitten vatsakin vähän levätä.

Voimia
kaikille voimaa tarvitseville ja mukavia päiviä :heart:

Vilma ja Elma 3vko 4 päivää
 
Suunnistaja uskosin, et Atte käy ylikierroksilla.. Eli on liian väsy. Sen vuoks sit ei nuku päivällä ja siten kun ei päivällä nuku kunnon päikkäreitä ni yötkin on katkonaisia. Osalta voi olla hampaidenki tulo (kuolaa ja järsii paljon) ja osaltaan sit tuo ku oppii uusia asioita.

Sompio veturinkuljettaja:) ja sun unihiekat ei oikeen kantautunu tänne asti :LOL:

Meinaa.. Atte meni yöunille seiskan maissa. Heräilyt: 21.26, 23.55, 3.30,4.45, 5.30 ja sen jälkeen sit nukku 7.15-7.50. Sit ei nukkunu kirveelläkään (no juu, ei sentäs :D:D) ennen ku ny vaunuilemisen jälkeen. Ja vaunuissakin siis pysyi hereillä sen noin 20min. ja nukahti just ennen ku tultiin kotiin.. Mie menin siis vaunuilla miestä vastaan ku tuli asemalta. Ja sit mie purskahin itkuun ku olin nii väsy etenki henkisesti ja halasin vaa miestä. Ku Atte tosissaan oli kitissy miltei koko ajan. Välil kävi niin ylikierroksilla, et nauraa räkätti iha hullun lailla :D Se oli hauskaa, mut sit ku toises hetkessä kitis taas ja itki hysteerisesti ni mult oli mennä järki :headwall:

Et semmonen yö noin niinko vaihteeks taas..

vilmav hienoa, et teil on ny helpompaa =) Mul on paha tapa tarjota tissiä vähä liianki usein :| :ashamed:
 
kotona
ja mä olin pakannut kaikki lelut ja jutut sairaalaan mukaan että me jäädään sinne
meiningillä
ja nyt joudun nostaa lääkkeet kotona... sinänsä ihan ok, koska niitä kohtauksia ei ole ollut kuin se yksi silloin viikko sitten.
ja holterointikin oli täysin puhdas.
mutta kyllä jännittää silti.
nyt taas pitää kuunnella pojan sydäntä neljäkertaa vuorokaudessa
käydä joka toinen päivä neuvolassa sekä kerran viikossa sairaalassa.
AARG, ja tää kaikki ois ollut helpompaa kun oltais oltu viikosta pari päivää sairaalan koneissa kiinni.

erikoislääkäri, sanoi myös että lisäruokaa voisi alkaa antaa neljäkuukautisena, ja oikeestaan jo vähän aijemminkin... että jos me viel pari viikkoa jaksettais maito rumbaa ja sit velliä kehiin... ja sitten kaikkia muita herkkuja. :D
 
Vilma Hienoa, että menee paremmin :heart:

Suukkis Mä kanssa tarjoan tissiä liian usein itkuun. Ja kun ei ole nälkä, niin Nuppu saa lisäraivarit pelkästä tissin näkemisestäkin :D

Eilen muuten ei tainnut tulla yhtään tissiraivaria, JEE :heart:

EM Juu, kai nämä vauva-ajan murheet on siihen kouluikään ohi ja siellä on sitten uudet murheet :D

Meillä on Nupulla ensimmäinen napapaita :LOL: Laitoin yhden 56 cm:n oloasun päälle, joka vielä ennen on ollut sopiva. Nyt paita on pikkaisen lyhyt :saint:
 
Zoe Niin keräisi, jos olisi mistä kerätä :saint: Tosin viimeksikin keräsin kyllä 2 l karviaisia mummilta, mutta ne syötiin iltapalaksi miehen kanssa.
Taisi olla hieman väsy meidän isi :saint:

HanTa Voi kökkö. Jaksuja kotiin kaikkien mittailujen ja murheiden kanssa :hug:
 
nyt mä kiehun täällä...
neuvola soitti, eivät tee veren paine mittauksia näin pienelle lapselle..
mun pitää siis alkaa ravaamaan kolme kertaa viikossa tai jotain sairaalassa... jonne on kolme kertaa pidempi matka suuntaansa kuin neuvolaan edes takas.
 
HanTa :hug: Kyllä on tympeää tuollainen edes takas ravaaminen. Helpommalla tosiaan ois varmasti selvinny jos ois ollut pari pv sairaalassa - vaikka ei sielläkään oleminen hääviä ole.

Joo, on tänään parempi päivä. Eilinen oli tosiaan ihan kamala; riideltiinkin koko päivä miehen kans.. ennen nukkumaan menoa tosin sovittiin eli kaikki siltä osin ok.

Täällä herättiin taas aamulla klo 5, Ella oli hereillä vajaa 2 tuntia ja sit nukkui mun sylissä 3h (ts. käytännössä kai jatkoi yöunia).. ja mä olisin niin mieluusti nukkunu tuon 3h ilman tuota 2h hereillä oloa ja heränny 8 ylös..

Kävin äsken Ellan kans vaunulenkillä päikkärihaaveissa, mut haaveeksi ne jäi, ainakin vaunuissa nukkumisen osalta. 45 min lenkistä puolet nukkui ja heti kotipihassa heräs :headwall: taitaa olla taas sylipäikkärit tiedossa, blaah!

Juu.. pitänee lähteä yrittään josko neiti tutin avulla alkais nukkua tuolla rattaissa, huonolta näyttää.. Itkee just sitä sen ihanaa "ota mut syliin" -itkua
 
Mie merkkailen.Tulen myöhemmin kirjoittelee.

Ai niin Miten olette aloitelleet kiinteät? Mie olen viel vähän ulapalla siinä asiassa.Ja varmasti sais netistä tietoa.Mut tääl on kiva,kun äidit sit tietää ettei tule liian nopsaan aloitettua.Ja ettei masuvaivoja ilmene. =)
 
Noniin... nyt on hetki aikaa. :)

Sannya me alotettiin peruna-bataattisoseella. (peruna oli tuttua jo perunaporkkanavellistä) Annoin ekana päivänä muutaman lusikallisen, samoin tokana. Kolmantena päivänä meni ehkä puolet siitä pienestä määrästä minkä lämmitin (n. ½ desiä). Nyt menee ½ desiä sosetta + muutama lusikallinen jälkkäriks jotain ja 60-100 ml maitoa. :) Ensin syötiin samaa viikko, sit otettiin toinen aines mukaan jne. Nyt on ruokavaliossa jo peruna, porkkana, bataatti, maissi, luumu ja omena. Meinasin ottaa kukkakaalin seuraavaks mut sanovat että se aiheuttaa ilmavaivoja nii en taida uskaltaa sitä ottaa vielä. :)

HanTa :hug: :hug: jaksamista haastavaan tilanteeseen kotiin.

zoe ehkä oli torkkupäiväT. Nimittäin aika monta päivää on jo menny huonoilla päikkäreillä paitsi tänään! Tosiaan 2 h ja 10 min!!! :D Huh. Kävin tarkastamassa koko ajan et onhan se itkuhälytin päällä. :LOL:
 
Kiitos ohjeista mammat! :) Pitää kokeilla sitten kun aika on ;)

Täällä alettiin pikku iltaunille tossa salkkareiden aikaan. En ole nyt parina iltana saanut nukkumaan niitä pieniä unia,että jaksaa sitten syödä. Kun yleensä päivällä n.klo 13-14 ottaa unet. Sit n.klo 15 oon ruvennu antaa velliä 60ml. Sit valvoo pikkasen aikaa,sit taas saattaa nukkua. Tai sit ei nukukkaan.Eli yleensä siin klo19 korvilla on niin väsynyt että,on saatava nukkumaan pienet unet. Niin nyt sit keksin,että laitan sitteriin ja siinä kiikuttelen.Ei olla pitkilleen nukutettu sitterissä. Ja nyt se sit tepsi. Eli huomen kokeillaan samaa jekkua samaan aikaan :D

EM Onnea ihanan pitkistä päikkäreistä :heart:

Pirtsi Voi harmi :/ Mutta hyvä,että saitte sovittua. Oletko kokeillut kapaloa? Itse ain laitan kapaloon,jos ei meinaa sänkyynsä rauhoittua. :) Sit pidän vähän aikaa kapalossa sylissä.Sit kun alkaa silmät luppasee,niin siirrän varovasti sänkyynsä.Siinhän se idea onkin,että luulee olevansa sylissä,kun laittaa kapalon vaan vähän tiukalle. Mut sit kun on nukahtanut,niin löysennän kapaloa,ettei hiki tule ;) Hyvin on täällä siis toiminut. :heart:



HanTa No voi *itto sentään! Ei kuulosta yhtään kivalle :( Menis mullakin käämit! Halit sulle ja pojalle :hug: :heart: Ja voimia!

Mie meinasin tänään värjätä hiukset,tai sit viimeistään huomenna.Ku keskiviikkona se kampaaja,ku ne siel vaan leikkaa nää miun hamput. :D Kauheesti 2 ja 3 haarasia joka puolella.Ja sit on niin kuivat! Mut nyt menen kattoo töllöö.Sit klo21 alkaa Sinkkuelämää!!!:attn: Jippii

Moikkelis!

Maria 3kk 4vk :heart: keskiviikkona 4kk!!
 
:headwall: Taas näitä öitä jollon heräillään koko ajan ja sit itketään kunnolla eikä meinata rauhoittua syliinkään. Rinnalle ei rauhoitu. Kerran imi kunnolla, mut sitten tuli pierua ni sattu varmaan ja alko itkee. Ny sit on seiskasta asti ollu yöunilla ja heränny jo kolmesti. Ja ain itkee. Yleensä herää siis sillain ähisten yms. Mut ny taas näitä öitä jollon het itketään.. Kumpa tietäis mikä pojalla on :/

Me mennään miehen kans kestovaippahulinoille kirkkonummelle lauantaina. Tosi ihana päästä sinne! Oisin voinu mennä pojan kans kaksisteenkin, mut onneks miehel on iltavuoro ni ehtii sinne. Ku jos poika hermostuu kantorepussa (ne kestää 4h, en tiiä kui kauan ollaan) ni mies voi viiä sen vaunuileen ulos :heart:
 
Luin kyllä mutta kommentoin aamulla, jos olo olisi parempi.

Niveliä tai lihaksia särkee, päätä särkee, vasen tissi on törkeän kipeä ja on kuumeinen olo vaikka ei ole kuumetta kuitenkaan. Ja Nupun kanssa sai takuta taas rintaraivareiden kanssa ja ei suostunut syömään tuosta kipeästä tissistä koko iltana :headwall: :headwall: Ja äsken heruin siitä pumpulle jopa 25ml :kieh:

Jaksuja kaikille, joilla murheita oli, Suukkis ja HanTa nyt ainakin jäi mieleen :hug: :hug:
Toivotaan, että kaikilla olisi parempi aamu.

*muoks* Ja Nuppu ei edes nuku että itse pääsisi lepäämään :headwall:
Mies onneksi yrittää nukuttaa :heart:
 
Zoe ei mee varpaat vielä suuhun asti. Kovasti vaan pidellään niistä kiinni. Ihana pikku kerä :)

HanTa tosi kurja juttu :( Paljon voimia teille!

Me aloteltiin maissivelli neljän kuukauden kohdalla, tyttö kun nukku yöunet niin pätkittäin. Nyt saa sitä aamuin ja illoin n. 120ml. Pari viikkoa ollaan syöty kiinteitä. Tänään ekan kerran kukkakaalia.

Suukkis oletko sä uskollisesti jaksanu kestovaippailla? Hatun nosto!
 
Suunnistaja juu ollaanha me kestoiltu :) tosin reissussa käytetään kertiksiä. Yhes vaihees käytettiin öisinkin muutama kerta ku ei ollu ku kaks yövaippaa, mut ny niit on kolme jo ni pystyy kestoileen aina öisinkin :heart: Ei se työlästä oo olleskaa. Ja siihen hurahtaa ni se käy ihan harrastuksesta :xmas: (etenki siis tuo uusien vaippojen hankkiminen ja sit varsinkii jos innostun siit tekemisestäki-- jos siis sen kurssin myötä osaisin tehäki--)

Hmm hmm... Poika heräili siis puolen tunnin välein. Mut ny ei oo pariin tuntiin tainnu herätä. Eli voipi syynä olla sekin, et otin potkarit pois. Et oisko ollu sit liian kuuma et siks heräs itkien tai sit jos se potkari oli liian pieni. Ku se iso yövaippa veti sen aika naftiks. Mut otin sen sit tosissaa kokonaa pois ni josko se oli sit mikä pikkusta murua häiritti. Josko ny nukkuis paremmin :heart:

Mut juu, jos sitä menis unelle :) kauniit unet kaikille! :wave:
 
piti oikeen pikaisesti lukea edellinen kommenttini, kun Suukkis ja Sannya oli miettiny voisko olla synnytyksen jälkeistä masennusta. peesaan yhtä tytyn kommenttia, sillä hetkellä kaikki oli jotenki kärjistyny ja yö oli ollu katkonaisempi. väsynyt ja nälkäinen minä -> erittäin huono yhtälö :LOL:

teddybearille tsi-kestovinkkejä. mä oon tehny sk-lehden nro 2/2007 kaavalla vaippoja. niistä on tullu toimivia. MUTTA ohjeessa neuvotaan laittamaan 5cm leveää tarranauhaa, osta ihmeessä kapeampaa, esim 4cm nauhaa. malli ei oo kovinkaan korkea (hyvä navan kannalta), joten käyttöikä on 5cm leveän tarranauhan kanssa lyhyempi. sisävaippoja tehdessä pesutarratkaan eivät ole niin tarpeellisia, jos ei oo käytössä tarroille herkkää kangasta esmes mikrofleece, kuivaliinakangas. samalla kaavalla tulee myös ihania näpsyvaippoja ku valitset ulkopuolelle joustofroteen ja jätät ne tarrat pois. harsoista, jos olet meinannu käyttää, ni meillä on saatu harsosta ihana paketti superleija-taitoksella. googleta, ja kato kakkakouru-ohje samalla. siinäpä muutama vinkki näin alkajaisiksi :heart: mä oon kans vähän kestohörhö :p

Mansikkateelle onnea tytöstä!! :flower:

ja EM ihanat päikkärit! *kade* :) munki täytyy koittaa ehkä vähän uskollisemmin tuttia ekaan heräämiseen. kun meil on kans tota 45min-2h hereil oloa -> 30-60min päikyt -> 1h hereil joista 15-30min iloista aikaa -> 45min päikyt... :headwall:

hei olitte kirjottaneet niin paljon et meni lukemiseen niin paljon aikaa... nyt täytyy rientää suihkuun->nukkuu

Talvis ja eilen kastettu Minja Emilia 2kk ja risat :heart:
 
huomenta!

zoe te siivootte ahkerasti. :D Meil viittitään imuroida kerran viikossa mut empä taas muista milloin oon viimeks luutunnu lattiat... joo, tiiän et se muuttuu pian ku meijän neiti alkaa liikkumaan. :D :D On meinaan sellaisia pölypalloja ja roskia jne aina nurkissa. Tuo tyttö varmasti löytää aina jotain "pureskeltavaa" meijän lattioilta jos ei vähän tsempata.

Talvis toivottavasti Minjan ristiäiset meni hyvin! :) Kaunis nimi! :heart:

kestoilusta... jos joku tois mulle nyt sopivia taskuvaippoja hyvillä imuilla sellaisen 16 kpl niin me kestoiltais. :D Mut meil on nyt yks taskuvaippa joka on muka koko vaippaiän kestävä, mut en usko et menee... sen verran matala mun mielestä et en usko et kestää siihen asti! Nepitys on jo nyt niissä viimeisissä neppareissa... :whistle: eikä toi meijän tyttö mikään iso oo.
Mä oon kans miettiny et voisin alkaa ompelemaan. Pitäis vaan ostaa kankaat... mul on vissiin sama kaava ku Talviksella. :) Pitäis ja pitäis. Nyt on kyl aika niin tiukilla tuon tytön kans et en kyl kerkee paljo ompelemaan...

Suunnistaja kiva kuulla teistä pitkästä aikaa! :wave:

päikkäreistä... katotaan saadaanko tänään aikaiseksi yhtä pitkät päikkärit siinä puolen päivän aikaan.... :D :D lounaan jälkeen. Kokkailin muuten eilen omena-porkkanasosetta. Vähänkö on hyvää. :D :D katotaan mitä mieltä Myy on siitä.... Meinasin ottaa seuraavaks kukkakaalin ruokavalioon mut sit luin et se voi aiheuttaa ilmavaivoja.... ehkä ei sitä kuitenkaan vielä! :D

Nyt raparperipiirakan tekoon! :D

EM ja Myy 3,5 kk :heart:
 
Täällä ollaan hieman kipeenä ekaa kertaa sitten aikoihin.
En raskausaikana ollut koskaan kipeä enkä sen jälkeenkään
ku nyt. Kurkku on hieman kipeä ja olo väsynyt. Ei onneksi muuta.
Pikku Pirpanakin (4kk) oli eilen ekaa kertaa hieman pipi. Nenä vuosi
hieman ja aivasteli. Ei onneksi kuumetta, mutta meni "yö" unille jo 17.00
heräsi syömään silmät kiinni 1,5h välein...20.00 heräsi puoleksi tunniksi.
ja sitten nukahti taas 20.30...22.00 jälkeen heräsi syömään normaalisti 3h välein.
 
ElinaMaria ollaanpas teillä reippaasti syöty
soseita. Meillä vieläkin vaan maistellaan perunaa ja porkkanaa.
no maissivelliä saa tuttipullosta melkein aina ennen
nukkumaan menoa.Meidän pikku mies ei vaan tykkää
porkkanasta. sitkeesti oon maistattanut lusikallisen tai
kaks joka lounasaikaan...saa nähdä tottuukos näiden
10päivän aikana...ainakin vielä oikein puistattelee ku
yrittää porkkanaa syödä. Sitten tein peruna-porkkana
mössöö, mut siinä sama juttu ei tykkää porkkanasta
yhtään.Perunaa syö, muttei sitäkään paria lusikkaa enempää.
no onneksi meillä on vielä aikaa maistella ku poitsu vasta 4kk1vko2pv
vanha...jospa nyt puol vuotiaana viimeistään söis jo paremmin...
 
Mie taidan soitella ehk neuvolaan tänää ku toi poika on nii kiukkunen nii usein.. Tänäänki aamulla suoraa huutoa.. Ja sit kitisee minkä ehtii. En tiiä oikeen mikä on :( Ku miksei se nuku jos väsyttäiski? toki jos on liika väsy ni sillo ei nuku, mut ku yritän laittaa nukkuun sillonki ku olevinaan on viel vähä väsy mut ei liian, ni ei nuku sillonkaa..
 

Yhteistyössä