~*Esikoishaaveista syntyneet vol. 2*~

Pirtsi Mun mielestä osa on täällä alkanut alkaa vellejä antamaan jo ennen sen 4 kk. Mutta päivemmällä saat varmaan paremmin muilta tietoa.


Meillä Nuppu nukkui hyvin, mutta äiti jostain syystä tosi pätkissä :/
Nupulla oli tänään tosi pahanhajuinen kakka :x Mitähän mä olen eilen oikein syönyt mummilassa :saint:
 
Hei mammat kertokaas kui pitkää tein vauvat on rinnalla :attn: ? Kun meillä tyttö syö yhtä tissii 20-45min + toinen tissi 20-45min ja korvikkeet päälle..ni onko toi ihan normali rinnalla olo aika?Toki se ei oo kokoajan aktiivista imemistä vaan tyttö haaveilee loppuajan tissil.. :D heh..imee välil..sit fiilistelee tissi suus, ja ku koitan varoen ottaa tissin poijes ni heti alkaa imeminen..ja sit jos tissi tippuu suusta tai otan sen pois kauhee hamuuminen alkaa ja kärtyyminen, eli se haluu syyä..tutti ei kelpaa..eli vaikka typy haaveileeki tissil ni kyllä se syökin.
 
Huomenta päivää.Vähän aikaa sitten heräsin. Oli vähän kehno yö mulla. Sisko ja sen mies oli vapaalla.Ja ne sit päätti huudattaa musiikkia illalla. Ja tyttöö en meinannu saada nukkumaan sen takia. Hitto mulla palo kääpä. Ja sit keskellä yötä isoveli ramppaa ovella.En avannu sille ovee :D Hah hah.

Talvis Jaksamisia sinulle :hug: Mie kans rupesin miettimään,että ois synnytyksen jälkeistä masennusta? Mutta toki voip olla väsymystä.Itelläni oli väsymystä sinne 3kk asti ainakin. Nyt olo on mitä mahtavin.Ei väsytä päivisin.Ja hyvin jaksan hoitaa Mariaa :heart:

HanTa Kuulostaa hyvälle nuo pippalot. :D Mie voisin tulla kuokkimaan. Ilmoitahan osote vaikka yksärillä :LOL:

Pirtsi Mie rupesin antamaan velliä siin 3kk iässä Marialle.Se on ainakin helpottanut yö unia.Kun miulla illalla rupes olemaan löysät rinnat.Mut ei kuiteskaa maito ollu loppumas.Mut siel ei vaan tullu sit niin paljoo,että tyttö ois ollu kyllänen.Vaan sit piti olla koko ajan tissillä,että päästiin yö unille. Nyt sit hurahtaa mennä velliä aika paljon illalla,ja tyttökin nukkuu hyvin.Nyt sit olen kans alkanut välillä päivällä antamaan :) Pysyy neitikin pidempään kylläisenä ;) Niin ja tosta sylistä.Meillä kans oli hes vaihees se,että koko ajan piti kuikuilla joka suuntaan.Ja ei viihtynyt sylissä,kuin seisaalteen tai sit mitä oudoimissa asennoissa. Mut jos kehtoasentoon erehty laittamaan,niin kauhia kitinä alko.Vielkin alkaa kitini,ellei sit höpöttele ja irvistele :D

EM Voikun selkäkipu helpottais. Tiiän tunteen,kun lasta nostelee. Sillon raskausaikana mulla otti issiakseen. (en osaa kirjottaa sitä kai) :D Ihme oli kyllä,het kun tyttö oli putkahtanut ulos,se kipu hävis kuin tuhka tuuleen. Eli neiti painoi jotain hermoa sielä :p

Mut joo mä menen tästä suihkuun ym :wawe:

Maria 3kk 3vk 6pvä :heart:



 
tyty En muista teijän vaavin ikää.Mut meillä neiti on 10min-15min per rinta. Sit aamuisin viihtyy pidempään.Rinnat on silloin aika täynnä ja lutkuttaa ne löysiks :D Eli täällä jos siis tankataan nopiasta ittesä kylläiseksi :) Sillon kun tyttö oli joku 3kk tai alle.Niin sit oli pidempiä aikoja rinnalla :)
 
Tyty Meillä viihdytään kanssa pitkään rinnalla, tuo 20-45 min kuulostaa meille ainakin normaalilta. Joillakinhan vetää 5 min ja on kylläinen. Tosin meilläkin yösyötöt on nykyään 5-15 min. Syö periaatteessa sen koko ajan, mutta välillä kutittelen että muistaa jatkaa :D
Ja jos otan tissin pois suusta niin hamuaminen alkaa uudestaan.

Sannya Olisit mennyt sanomaan siskollesi suorat sanat :kieh:
 
Ainut mikä öisin väsyttää on noi tissittelyt :ashamed: kun en pysty/en haluu nukkuu ku tyttö tissil ni sit jos se syö sen 30min keskimäärin per tissi ni oon ainaki sen tunnin hereil tissittäes, sit saattaa pitää vaihtaa vaippa ku pissi meinaa mennä läpi ja sit viel korvikkeen annot päälle ni johan aikaa humataakin yli tunti :eek: Sit typy herää sen ainaki 3krt/yö ni ei jää paljo unelle sijaa..tuntuu et mieskä ei ymmärrä miks väsyttää..tuntu et viime yönä oli kauheen kärttynen siitä ku sanoin sille et vaihtaa tytön vaipan ku en enää jaksa.. :snotty: ja mies nukkuu olkkarissa jotta saa unta..joten se ehkä herää se 1-2krt yölä ja lämmittää maidon tytölle..ja siltikki se tuntuu olevan kärttynen ku unet katkee.. :ashamed: lämmitinki ite toisen annoksen ruokaa tytölle ku vitutti nii paljo! Aijon kyl viel sille sanoo tosta , mutta nyt ei vaan ees haluta..paha mieli ennemminki..itte kuitenki yritän kaikkeni että toinen sais nukkuu..
 
Hei kaikki jo vauvautuneet.. :)

Teille jotka kestoilee enempi tai vähempi.. niin..
Mistä olette tilanneet vaippoja? Minkä merkkisiä? Kokemuksia? Neuvoja? Jos olette itse niitä tehneet, niin mistä kaavoja? Paljon on kysymyksiä, kiitollinen olisin vastauksista.. :)
Suukkis onkin jo vastaillu enempi ja vähempi.. :)

:hug: kaikille ja tsempitykset vauva arkeen.. :)

HanTa muistanko oikein, et sie tarkkailit sokereita raskausaikana? Miten meni?

TB 28+5:heart:

ps. YV:näkin voi vastauksia laittaa.. :)
 
Hellou.

Tuli tossa käytyä vaunulenkillä :D käytiin tytön kanssa Tokmannilla.Ostin pyykkipoikia :LOL: Ku mie oon nyt innostunu vähän pyykkäämään ja viemään lakanat ym pihalle :p

Sompio Mie kävin sanomassa,mut tää oli ihan tuiterissa.Ja sano,että kyllä järjestys säännöissä lukee klo22 hiljaisuus. Mä olin että voi *ittu!!! Tää nimittäin yks ilta meni huutamaan mun miehelle klo20 tohon pihalle,että vois laittaa musaa hiljemmalle,ku hänen miehensä nukkuu ja yrittää saana 6-vuotiasta nukkumaan. Jo on perkele kumma. Meillä kuintekin 4kk vauva,joka kuulee kuiteski.Se on eriasia jos olisi ollut jo unessa.Silloin ei tyttö välitä vaikak imurois.Mut olipa eilen tosiaan kiva yrittää saada nukkumaan,ku meillä lattiat tärisi.Siis oikeesti. Ja sit ku sohvallakin mies istu nii sano että persiissä asti tuntuu basso! mä sit kävin toisen kerran niiden oven takana riehumassa,nii sisko tuli viel humalammassa sieltä ja talsi mun jaloille,ku ei älynny että oon oven takana.Se hoiperteli käytävään ilmoitustaululle ja näpläs puhelintasa ja jotain sönkötti,että eikös täällä säännöissä lue että klo22 hiljaisuus.Sit se menikin sisälle ja pamautti oven perässään kiinni. No sit vähän yli klo22 lähtivät kapakkaan kauheella kolinalla.Huoh. Niin ja yhes vaihees sainkin tytön nukkumaan,mut nää älykääpiöt laitto musiikkia viel kovemmalle.Niin eiköhän tyttö sit herää. Viel vartavastoin laitoin tytön meidän makkariin nukkumaan,ku meidän olkkarin ala puolel on niiden olkkari ja tytön huone on sit meijän makkarin ja olkkarin välissä. Ja sinne tytön huoneeseen kuulu viel sanatkin biiseistä. Huoh.

Aaaah. Olipa ihana purkautua! :LOL:
 
mimmu jaa kaukaa viisas.. No voihan sen niinkin kai sanoa. Mut huono mun mielest sinänsä sanoa, koska lapset on erilaisia. Minkäs sitten teet kun toinen ei rauhoitu kuin tissille. Temperamenttierotkin määrittelee paljon lapsen käyttäytymistä. Toiset rauhoittuu helpostikin yksin, toiset ei millään. Ja kipeänä synnytyksen jälkeen ei oo hirmu paljon voimia montaa vkoa toisen kans tapellakaan. Enkä vastasyntynyttä tai muutoinkaan lasta ala huudattamaankaan.

Jeee!!! Mie en teille hehkuttanukaa viel meidän viime yötä! Meinaa heräs vain kolmesti!! :heart: Mul oli siis korvatulpat korvissa ja ai että teki hyvää nukkua 4h putkeen! :xmas: :heart: Eli pisin yhtäjaksonen uni oli 4h ja 24min! =)

Nyt en saanu yöunille millään rauhoittuun.. En enne ku menin vaunuileen ja siihe nukahti het. Huono vaan jos tost tapa tulis. Ku eilenkää en saanu. Ja sitä edellisenä. Kerran siis nukuttelin 1,5h eikä nukahtanu millään, itki vaan väsymystä.

Tänää nukku ihanasti päikkäreitäkin! Eka 45min (ku heräs klo 7 ni sit ysin aikoihi otti tommoset torkut), sit 1h 20min ja sit 2h 15min! Mie oon kyl niin mielissäni!! Tosin toi pidempi unijakso oli siks ku mie nukuin Aten kans ne päikkärit :D

tyty no johan on.. Mie en kyl kahtelis tommosta menoo yhtään. Enkä kyl kahtelis ees tommosta, et toinen nukkuu toises huonees. Ku herran pitää unta saada. No joo, ehk hölmösti sanottu, mut kyl jotain tasapuolisuutta kuuluis olla! Meil mies nukkuu samas sängys eikä herää öisin ollenkaan. Mut se kyl sit aina aamusin on pojan kans jotta voin nukkua jos vaan ei oo töitä viel sillo. Tsemppiä siule ja tee todellakin selväks miehelles, et ei parane valittaa ja et vois auttaa siuta jaksamaan paremmin! :hug:

teddy meil on siis niit nalle nöttösiä ja ne on kyl hyviä. Nanu.fi (mut se sulkeutuu muutamaks kuukaudeks) myy kuten myös aukustiina.fi ja öö.. nallevaipat.com. Noi ny ainakin. Ne o ihania ku ei paida vastasyntyneen herkkää ihoa eikä sitä navanvarttakaan.

Ei apoteekis oikeen ollu kivoja korvatulppia.. Kaik oli semmosia enempi tai vähempi kertakäyttösiä. Ni mie taidan tilata netistä sit noi yhet jotka maksaa jottain 19,80? postikulujen kanssa. Sleep soft korvatulpat ne muistaaksein ol.

Jahas, mies taas töissä, läks ennen kahta. Ja huomen se lähteeki jo sit aika aikasin, jotai kympin maissakoha se ol ja tulee vasta ma aamuna :(
 
Mimmu tohon tissittelyyn kyllä pakko vähän kommentoida että kun on kyseessä pieni vauva itsellä ainakin niin se saa syödä tissiä ihan niin kauan kun on masu täynnä, jos sen jälkeen kun tarpeekseen on saanut ja on virkeä niin vaihdan vielä vaipan jos siellä jotain on ja panen sänkyynsä ja nukahtaa sitten sinne. Jos nukahtaa sitten tissille niin siirrän sitten sänkyyn. Jos lapsesi meinaa nukahtaa tissille niin mitä teet?

Tyty Mä myönnän ihan suoraa häpeilemättä et jos meillä on sellainen yö että tyttö heräilee usein niin annan pullosta suoraa lypsettyä maitoa. Pullon kanssa nukahtaa puolessa tunnissa takasin masu täynnä eikä mennyt sitä normaalia reilua tuntia syömisessä ja saan ihan itsekin nukuttua. Mielummin pullosta yöt ja tissistä päivät ja olen pirteä ja parhaimmillani tytölle kun kiukkunen ja väsynyt. :). JA en kyllä kattelis tollasta että menee muualle nukkuu jos vauvan itku häiristsee. Sano että "no tuliko ihan yllärinä et vauvat herää yöllä syömää ja itkee?"

teddy *Meilläkin nöttösiä ja ne on ihan ylivetoja! :) Suukkis opastikinmistä niitä saa. :)

"Suukkis hienoa että meni yö hyvin , onnittelin tosin siitäkin jo mesessä! :)
 
Suukkis ja BB joo siis mies nukkuu väliaikasesti olkkarissa kun meillä ei oo viel kunnon yövaloo vaan on vähä tommonen valosampi ni mies ei saa sen valon takii nukuttuu..ja mies ei ehkä odotus aikana käsittäny miten yöt muuttuu vauvan myötä..se tykkäis aamul nukkuu 11-12 ja nyt se ei onnitu ku typy herättää 7-8 aikaa. Mutta tosiaan oon kade kun mies saa nukkuu pitempii pätkii ku mie..ois se tänääki antanu miu päivällä nukkuu ja ollu tytön kaa mutta kun en osaa päivällä nukkuu :ashamed: nyt se on illal syötelly pullosta tytön ja nukuttaa sitä par aikaa..mutta ens yö on taas miu vastuul ku mies menee yöx töihi ja ku pääsee 4 aikaa yöl ni lähtee mehälle suoraa aamux :snotty: sanoinki sille et jos mettäle lähtee ni turha kärttyy miulle väsymystä ku itekki oon väsy. Tänää oon taas melkee koko päivän typyy hoitanu..pari krt mies vaihtanu vaippaa ja tietty nyt on sen kaa..onneks oma olo alkaa olee parempi ja oon jo toipumassa ni en tarvii nii paljo apuu..ku inhottaa pyytää apua, haluisin et se tajuis sen sanomattakii..kyl se kysyy et mitä hänen pitää tehä jne.ku en saa imuroida..ja sanon kyl jos on jotai koti hommia..mutta sit ku koti hommat on tehty mies unohtaa et saattasin itekki tarvii omaa aikaa..muutakii ku et pääsen kuselle ilma tyttöö ja saan syyä ees jotai. Joo ja siis ei toi mies oo mikään paska..kuhan vaa vituttaa nyt |O on se paljo ollu apuna ku kotii tultii.
 
tyty harmillista ku ei itse tajua :( Meil mies aika hyvin osallistuu. Tosin usein mun pitää sanoo vaik, et pitäs kakattaa tms. Mut kyl se ain ite sit et hän voi. Ku usein mä aina huomaan paremmin esim. millon ois kakka tulossa jne. Mut muutoin kyl omatoimisesti tekee kotihommia (paljo enempi ko mie) ja on pojanki kans vähintää sillo ko mie pyydän. Ja ain omatoimisesti ottaa pojan ja sanoo, et mie otan et sie saat syödä tms.
 
Suukkis Kauniita unia sulle. Ja toivottavasti ois samanlainen yö kuin viime yö :heart:

tyty Höh,ei kuulosta kivalle. Tääl kans mie saan välillä sanoa miehelle,että voisitko tms. tehdä jotain. Mut hyvin kans mies on lapsen kanssa ja sanoo että hän ottaa nyt tytön,että mie saan syödä tai tehdä jotain. :) Mut tosiaan,sanohan ihmees miehelles suoraan asiat niinkuin ne ovat. Itse oon nyt huomannu,että kummasti helpottaa oloa,kun kertoo tunteistaan. Ja nyt varsinkin,kun erillään ruvetaan asumaan. =)

babyb Miten sielä on mennyt vauva arki? Ootko hyvin jaksellut? :)

Mie kans valmistaudun pehkuihin.Aah uusiin ja puhtaisiin petivaatteisiin :D Tänään vartavastoin pesin pyykkiä,että sain uudet petivaatteet laitettua.Ku tilasin Jotexilta :p Vein sit tosiaan pihalle kuivamaan,ja sie ne kuivu tosi nopsaan.Kun aurinko paistoi ja tuuli pikkasen.

Mut nyt kauniita unia ja oman kullan kuvia kaikille! :heart: :wave:
 
suukkosuulle: jep, tietysti temperamentti vaikuttaa, ja meillä tosiaan temperamenttia löytyy:) jokainen taplaa tyylillään, mutta kyllä mä olen alusta asti jaksanut panostaa tuohon itsekseen nukahtamisen oppimiseen (jopa kipeänä synnytyksen jälkeeen) se on varmaan tosi paljon vaikeampaa ruveta myöhemmin sitä harjotuttaa kuin alusta asti...meillä lapsi oppinut alusta asti että sänky on se paikka missä nukutaan...ja baby butterfly: jos tissille on meinannu nukahtaa niin olen siirtänyt omaan sänkyyn, mutta niin että havahtuu välillä että siirretään sänkyyn( ei saa sitten sätkyä kun herääkin eri paikasta. Ihan vastasyntyneen kanssa tietysti ihan eri juttu kun ei rytmejä vielä ole...Ja en ole kirjoitellut näitä juttuja sillä että kaikkien pitäisi näin toimia vaan kerroin vaan meijän systeemeistä kun kerta puhetta oli, ja tosiaan vielä että jokainen tekee omalla tavalla ja paljonhan on lapsissa eroja, meille siunaanunut todella "helppo" vauva jos näin voi sanoa:)
 
Joo tänään parempi päivä =) sain nukkuu yhteesä 6h viime yön :D Jipii..ja yö meni hyvin tytön kaa vaikka heräiltiikin ja mies ei ollu kotona..mummikin ja täti tulee kylään tänää kattoo tyttöö :heart: Ja joo kyllähän mie miehelle sanoin ja ei se pahastunu..kaipa sitä jotekii on kateellinen ku toinen pääsee esim.mettälle ja mie en..ymmärrän sen kyllä kun tyttö tissillä ja mie ainut joka voi tissittää..mutta jotenki haikee olo ku ois kiva jotai omiaki juttuja tehä..tosin vielä en mitää ihmettä pysty ku tää haavaki.
Ja kyllä se mies sen tytönki kaa on,se ei vaa ehkä tajuu et jos hää on jossi omissa puuhissa ni mie oon tytön kaa edelleen niiku ollu jo koko päivän..eilen vaa kärjisty kaikki ja miulla paha mieli. Miehelle on toi metästys kausi kauhee tärkee ja siitä onki puhuttu ja oon sanonu et saapi mennä kodin rajoissa..mutta joo, on tää äidin rooli välil hankalaa :D
 
Chamorphis
EM se sun vinkki et sekottaa hedelmäsosetta kasvissoseeseen toimii! Ainakin peruna-porkkanasose uppos ku tauti ku sekotin siihen vähä omenasosetta joukkoon. :D
nukuttamisesta joo eipä meilläkään poika nukahda muualle ku tissille. Pitäs oikein tosissaan ruveta vieroittamaan siitä ja päiväsyömingeistä ku parin kuukauden päästä pitäs pystyä mennä töihin.. :/
 
Oisko ideoita mitä vois kohta koittaa bataatin lisäks? ku ois kiva antaa jotain hedelmäsosettakin :)

Zoe en ossaa kyl sanoa.. ku aikas lail samoihin aikoihin kumpiki aloiteltiin.. :D MUTTA, eipä se nukkunu kyl viime yönä kovin hyvin. Eka kyllä koska nukku varmaa jonku 4h ja 15 min. Mut sit heräs parin tunnin välein JA tykkäs sit herätä 4.45!! :headwall: :headwall: Sit vast 7.20 sain uudelleen nukahtaan ja sillonki kaukaloon. Voi että mie olin sippi! Ku sit ei nukkunu ku kaheksaan. Nooh, sit mies oli pojan kans vähä aikaa (ei voinu olla kauaa ku piti lähtee töihi). Ja siit kasist asti poika oli ihan kauheen känkkäränkkä! Koko ajan kitis. Eli oli iha kamalan väsy muttei antanu unen tulla. Sit pistin vaunuihin ja vaa ees takasin niit kärräilin tos eteises ni sit nukahti miltei het. Muttei nukkunu ku 45min. ja sit otin viereen ni nukku jotain puoltoist tuntii sit onneks kummiskii..

piti eilen sannoo mut unohin: Pistin Aten sängylle puoliks selällee/puoliks kyljelleen, et oisin imettäny. Ni se ponnistikin siittä masulleen :heart:
 
Suukkis Päärynäsose on yks jolla monet aloittaa,tai niin mie olen kuullut.Kun se ei ole niin tuhtia ;) Miten sie muuten alottelit kiinteet? Eli annoitko päivässä pari lusikallista ain eka. Ja siit sit lisäilit päivä kerrallaan?

 
voi helvetin helvetin helvetti... meil ei nukkunut kukaan viime yönä.
Minä istuin pääkattilassa ja yritin höyryhengittää päätäni auki, poika kitis vatsaansa ja mies kitis pojan kitinää.

kävin aamulla päivystyksessä kun olo menee vaan kehnommaksi... käski nukkua, noh milläs nukun kun on pakko hoitaa poikaa??? et jos tänään saa vähän levättyä niin siitä on sitten nukkumiset.
ja ei kuulemma tarvitse pelätä, tämä ei tartu vauvaa...
noh kysympä vaan miksi poika rohisee kuin porsas kitisee kun ei oo hyvä olla ja nokasta vuotaa räkä???

me ollaan sitten koko perhe räkätaudissa :( et kiva kiva... mene tässä nyt huomenna sairaalaan ja järjestä juhlat :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:
Sannya No voihan kerpeles mikä sisko. :kieh:

Tyty86 Jos pystyisitte sopimaan jonkin laisii yöhoitovuoroi + päikkärin nukkumisia, onnistuisikohan se mitenkään?

mimmu84
Lapset on niin erilaisia, itse en o ainakaan opettanu pojalleni yhtään mitään, vastahan se on 5kk. Pullolle nukahtaa omaan sänkyyn ja nukkuu pitkät kokonaiset yöunet, niin eipä ole ongelmaa, vaikka sitä maitoa pitää nukahtaakseen saadakin. Yleensä olen laittanut sänkyyn kun on näyttänyt uniselta kuitenkin niin, että on vielä hereillä ja näkee missä nukahtaa, ettei tule sitten mitään hätää jos siellä pinniksessä havahtuu.

Suukkis Hyvä et teil Atte alkaa nukkumaan.:) Mitäs siä arvelet, et onks tää sen unikoulun(?) vai kiinteiden vai muuten vaan?

Eilen tuli kerättyä vähän marjojakin, 2,5L karviaisia että saan pienen hillon ja 5kiloa punaviinimarjoja joista meinaan tehdä hillon ja piirakan ja pakastaa osan sellaisenaankin.
Leikkasin eilen omat hiuksetkin :D Ihan hyvät tuli, tänään käyn kyllä silti parturissa, kun en uskaltanu ottatukkaa tehdä ettei mee liian lyhkäiseksi tai mitään.
Roni ei itkenyt unissaan viime yönä kertaakaan, ei tarvinnut kääntää selälleen takaisin. Toiset vauvat nukkuu mahallaankin, muttei meidän poju ainakaan, joka kerta on tullut itku kun on mahalleen unissaan kääntynyt.
Nyt aamupalalle, parturiin, kauppaan ja hilloja ja piirakkaa tekemään :)

Zoe ja Roni 5kk3pv :heart:
juu toi on hyvä että näkee mihin nukahtaa niin ei sitten pelästy kun herää:) mut tosiaan niin yksilöllistä, meillä neidillä ikää + 7kk ja jo monia kuukausia on ollu tarkka iltarytmi... ja suukkosuulle noi on ihania hetkiä kun lapsi rupeaa oppimaan kaikkea uutta:) ite kirjannut kaikki tarkasti ylös ettei vaan pääse unohtumaan:D meillä on ollut jänniä aikoja kun nyt muutaman viikon kontannut,oppinut menemään ite istumaan ja nousemaan seisomaan tukea vasten ja kaikki tää 5 päivän aikana... :)
 

Yhteistyössä