~*Esikoishaaveista syntyneet vol. 2*~

suukkis
kaipa meillä pääsääntösesti nukutaan hyviä ja pitkiä unia :D
en osaa sanoa mikä siihen vaikuttaa...
yritän joka ilta kuitenkin tehdä asiat samalla tavalla... seiskan aikoihin syödään,
puol kasi aletaan nakuilemaan, kasilta kylpyyn / suihkuun puol ysi ysi, syödään otetaan lääke... nukutetaan syliin / sänkyyn.

päivällä yritän laitella kaveria nukkumaan aina 1½-2 tunnin valvomisen jälkeen, nukkuu sitetn tunnin kaksi tai puolikkaan...

viime yö oli tosiaan ihmeellinen, poika nukkui 21-3.30 enkä todella tiedä moneen olisi nukkunut ilman lääkkeen antoa... kahdelta todella kävin pojan kääntämässä kyljelleen.
kuudel syötiin, seitsemältä väännettiin vaipat täyteen, kasilta tankattiin ja herättiin vasta 10.45 :D
nyt sitten nukutaan... kun se kolme viikkoa syötiin tunnin välein :D
Vieläkun itse oppii tähän rytmiin taas :D noh mistä vetoon, silloin aletaan taas syömään tunnin välein.
Josko toi nyt olis sit ollut sitä tiheetä imua :D

mutta jos sitä aloittais tän päivän, ja kävis pukee itselleenkin päälle, ja mentäis vaikka päivä kävelylle pojun kanssa :D

Sannya Mä olen kanssa lukenut paljon Torey Haydenin kirjoja. Vissiin kaikki mitä on suomennettu. Mutta osa on kyllä tosi rankkoja ja voi olla, että oman lapsen myötä en enään niitä pysty lukemaan. Varsinkin kun on tyttö ja niissähän juuri tytöille on tehty vaikka mitä :/

Kiitos Johanna. Nyt löysin se meidän kirjaston haulla ja näkyy olevan hyllyssäkin. Olen kohta lähdössä kirpparille ja kirjastoon niin katson olisiko se lukemisen arvoinen mielestäni.

HanTa Kuinka pitkään joudutte antamaan öisinkin lääkettä? Jatarviiko pojun olla hereillä annettaessa? On se itselle kuitenkin aina yksi yöherääminen tiettyyn aikaan rankkaa, jos sitten herää vaikka syömään eri aikaan jne.Jaksamista edelleen :hug:

moikka!

Taas yhden herätyksen yö takana... :D Jippii.

Suukkis mitähän mä osaisin sanoa. Eilisillan perusteella ei multa kannata ees kysyy... :LOL: Mut sillon ku menee hyvin. No mä laitan kans tytön nukkumaan aina 1 ½ tunnin tai 2 tunnin jälkeen heräämisestä. Nukkuu sellaisia 45-60 min päikkäreitä yleensä neljät päivän aikana.
Iltaisin on ollut 2 h hereillä kun aletaan iltapuuhiin: pestään ja rasvataan, vaihetaan vaippa ja laitetaan yökkäri. Sit iltavelli ja sänkyyn makoilemaan. Siellä harso käteen ja naaman viereen, tyttö tykkää näpelöidä ja hamuta sitä ja tutti suuhun. Sit istutaan pinniksen vieressä kun tyttö kattelee lintumobilea ja höslää yms. Lauletaan muutama laulu ja sit vaan laitetaan tuttia suuhun ja silitellään kulmakarvoista. Höslää itsekseen sen puolisen tuntia ja sit nukahtaa. Yleensä siis näin. :)

Päiväunet onkin sit vähän hakemisen kanssa... :ashamed: Niihin mä tarttisin vinkkejä. Meijän tyttö kun nukkuu vaunuissa vaan kun ne on liikkeessä. (aamupäivän unet) Ehkä sit kun tulee syksy ja viileät ilmat nii se varmaan auttaa tuohon... Vaikka kuinka yritän ennakoida nii melkein aina päivän kolmannet päikkärit (eli seuraavat) menee siihen et tyttö on yliväsyny ja ei meinaa nukahtaa. :/ Miten sais tytön nukkumaan pidempiä päikkäreitä?! :attn:

Nyt ei kerkee muuta. :)

sompio usein annan lääkkeen nukkuvana... eli en tieten tahtoen herätä lasta.
pyrin kuitenkin antamaan lääkkeen niin että poika on hereillä, eikä siis heräisi lääkkeeseen.
maanantaina mennää erikoislääkäriä taas sairaalaan katsomaan.
Nyt olisi tarkotus sitten ropata lääkkeet nykyisille painokiloille, ja yölääke pois.
En antanut viimeksi 1½ kk sitten sitä yölääkkeen poistoa tehdä, kun se siirtää myös ilta / aamulääkettä, ja kun ei mitään rytmiä päivässä ollut. Pelkäsin että sitten pitää taas alkaa ropaamaan lääkettä uuteen päiväjärjestykseen.
Nyt pystyy sitä ropausta tehdä paremmin kun on jonkin näköinen säännöllinen rytmi
eli yöunille 20.30-21.30,
nousu aamulla 7-9
päikkärit 9-11 / 12-14 / 16-18 päikkärit siis näillä väleillä, vähän riippuen päivästä ja unien pituuksista... mutta usein ensimmäiset päikkärit on pari tuntia, seuraavat tunnin ja ilta päikkärit puolisen tuntia.
19 aloitetaan ilta kuviot, ruokaa, nakuilua kylpy ruokaa lääke ja nukkumaan.

eli annan pojalle lääkkeen usein illalla puoli yhdenksän aikaan jos näyttää siltä että nukahtaa hetkenä millä hyvänsä.
yö lääkkeen annan puoli kolmen ja puoli neljän välillä, riippuen miten on hereillä.
aamu lääkkeen annan taas puoli yhdeksän ja puoli kymmenen välillä, riippuen monelta on saanut yö lääkkeen ja miten on aamulla hereillä
päivä lääkeen pyrin antamaan puoli kolme kolme riippuen miten poika on hereillä.

lääke on hyvä antaa säännöllisesti 6 h välein, mutta ei kaada maailmaa jos ei saa tasan yhdeksältä ja kolmelta, on vähän pelivaraa

Chamorphis
vilma tuli muuten vielä sellanen mieleen, että juotko tarpeeksi päivän aikana? Ja syötkö? Kun imetyksen aikanahan pitäs juoda se 2 litraa vettä päiväs. Se voi vaikuttaa maidon tuloon jos ei juo tarpeeksi.

Suukkis mä jossain vaiheessa miettisin että alan hellvaraisesti tekee meille rytmiä, ku ekat viikot vauva oli nukahdellu millon minnekin ja mihin aikaan vaan. ni päätin että iltatouhuja ruvetaan tekee sillee, että vauvan saa klo 22 sänkyynsä. iltatouhuihin kuuluu vaipanvaihto, yöpuvun pukeminen, tissi. sitten sänkyyn mahalleen, mobile soimaan ja tutti suuhun. joskus protestoi, mahdollisesti väsymystään, niin että kannattelee päätään ylhäällä ja huutaa. niin silittelen päästä, niskasta, selästä. taputan peppua, annan tuttia vaan suuhun ja samalla rauhallisella äänellä "shhh". sitten uni alkaa voittaa ja pää painua nukkuma-asentoon toiselle poskelle. kun on rauhoittunut niin että silmät lupsaa niin poistun huoneesta. ja sen silittelynkin lopettelen hissuksiin, en yhtäkkiä. joskus käydään kerran heittääs tutti uusiks suuhun, joskus juostaan viel seuraavat 45min lykkääs tuttii suuhun. ja meilläkin sitten alkoi unipätkä pitenee vähitellen. ensin nukkui klo 22-02, sitten piteni mökkiloman aikana klo 03 asti. kerran yllätti klo 04 saakka. sitä oli jonkin aikaa, ja sit yks kaunis aamu heräsin 5.30 et apua onko mun vauva vielä elossa kun ei oo syöny. no siellä se hengitteli ja heräs tasan kuudelt syömään :heart: nykyään herää viiden paikkeilla, ja oon ruvennu aikaistaa iltatouhuja, tavoitteena että päästäis klo 21 nukkumaan. aamuisin noustaan ylös 8-10 välillä, aamukakan jälkeen. päivät meillä onkin aika huliviliä, päikkärit on vähän lyhyenlaisia, vaikka ei varmasti nuku yöllä koko tarvettaan. tänään noustiin 8.15, ja ekat päikkärit oli 10-10.45. nyt meni 12.45 toisille päikkäreilleen ja edelleen posottaa. saapi nähdä millaisiksi nää päivät alkaa muodostua.

johan mä tarpeeks jaarittelinkin. kuhan likka herää niin lähdetään kantoliinassa pissattaa koiraa, se on varmaan jo aika paiseis :x

Talvis ja pimu 2kk

Kiitos vastauksista ja etenkin Zoelle tuosta taulukosta :)

Cham, no en varmaan ihan riittävästi syö ja juo. Mut yritän joka välissä jotain napsia suuhun. Mut nyt kun huoli on helpottanut niin nälkäkin alkaa pikkuhiljaa olla. Esim, eilen tuntui etten pysty mitään syömään, mut tänään on toinen ääni kellossa kun helpotti tuon tytön ravitsemuksen suhteen..

Me mennään ens viikolla kaksi kertaa tytön kans vyöhyketerapiaan, katsotaan auttaisko mahakipuun. Nytkin unissaan itkee ja ähisee koko ajan. :'( Mitenkähän meidän huominen 2,5 tunnin automatka onnistuu :D

Meillä siis nukutaan ihan liian surkeesti päivällä, sen vuoks varmaan öisinki on nii katkonaista. Nyt nukku miehen porukoil ku oltii ni 40min ja sain viel kotona nukkuun et on ny nukkunu kaukalos klo 13.50 asti eli puolisen tuntia. Mut tää on siis aika outoa. Yleensä nukkuu sen jotai 45min enintää KOKO pvänä.. Eli ei ihme ku on liika väsy ja käy ylikierroksilla ja siten on sit kiukkunen yms.

Ja viime yönä sit aloin sitä päiväkirjaaki iha pitämään. Heräs 5 krt. Eli 2h välein ja klo 7 nous ylös. Siin väliski ain ähis ja ku heräs syömään ni kauhee huuto ku isoja pieruja tuli mitkä sit varmaa sattu. Mut ite sain sit vast klo 3 yöl unta (vaik menin puolen yön aikaa petiin) ja herätys oli ysiltä.. Noh, kyllähä tässä jaksaa ku kummiski 6h ees jollai lailla nukuttu.. Tosin eihä se oo läheskää sen verran ku nii usein herätteli eikä saa ite het unta. Mut ny toteutin sitä Pantleyn toimintamallia, et irrotin rinnalta enkä antanu imee nii kauan et nukahtais. Hyvin toimi MUTTA ongelmana on nää mun suihkutissit :| Ku suihkuaa puolen metrin päähän ja viidestäkin kohtaa ni yritäpä siinä sit irrottaa otetta ja samalla pitää lasta tukevasti + harsoa rinnan eessä ettei koko kämppä ois maidossa :( Ja en siis valehtele yhtää. Sitä maitoa tulee ihan mielettömässä kaaressa ja paljon!

Suukkis Mä uskon, että maitoa lentää kaaressa :D
Sama meillä, jos rintakumi lähtee kesken syönnin raivotessa pois niin maitoa suihkuaa ihan mukavasti :D
Kerran yöllä kun menin lavuaariin lypsään tissejä, niin pesinpä siinä vessanseinänkin. Unenpöpperössä kattelin vaan kun maito suihkuaa enkä tajunnut tehdä yhtään mitään :LOL:
Tai mulla on nyt kai hieman tasaantunut maito. Ainakin riittää nykyään öisinkin liivinsuojat (kunhan on kahdet päällekkäin). Päiväuniaikaan ei kyllä välttämättä riitä, vaan pitää muistaa kyllä vaihtaa kerran.
Toivotaan, että joku konsti löytyisi Aten unille. Minkäikäisille niitä unikouluja on ja kuka niitä toteuttaa?

Vilma Meillä auttoi ehkä 3. tai vasta 4. kerta vauvahieronnassa. Mutta ei siis ollut varsinaista vyöhyketerapiaa. Toivottavasti teillä olisi siitä apua :hug:
Viidennellä hierontakerralla Nuppu naureskeli ja antoi hieroa kaikki liikkeet.

Nuppu ei taaskaan nukkunut sisällä päiväunia kuin pieniä pätkiä. Kirpparilta tullessa nostin kaukalosta nukkuvana vaunuihin ja siellä taas tuntuu uni maittavan.
En ostanut sitä kantoreppua kirpparilta kun kokeilin siihen Nuppua ja en oikein saanut hyvään asentoon ja Nuppukin alkoi julmetun huutamisen. Tuntui, että jalat tulee tosi leveällä siinä ergossa, olikohan se sittenkään ihan noin pienelle tarkoitettu :/

Voi kun mä oon katkera teidän suihkutisseistä :D Mä en välttämättä edes tarviis liivinsuojia :ashamed: Hitsi mua harmittaa kun aluksi sitä maitoo ihan tosissaan oli, mut kun ei lähtenyt homma käyntiin niin ei.. Mut jokainen tippa on plussaa, siitä lähdetään :)

suukkis käytättekö disflatyliä tai cuplatonia noihin Aten masuvaivoihin? Luumu ja mustikkasose vois kans auttaa? Ja joo jos nukkuu vaa 45 min koko päivän aikana nii ei ihme et on vähän väsy... :/ Ja vissiin tuon suihkuamisen takii sit Atte vetää ilmaa masuunsa mukana? ja sit ähisee niitä öisin... aikamoinen noidankehä... voi harmi.

Meilläki on alkanu olemaan päiväunitaistelua. :headwall: kun nukahtaa nii nukkuu sen 30 min vähintään, mut se nukkumaan meneminen on sellasta rumbaa... :x

Ja mulla on ongelmana se et en saa unta iltaisin ja sit sen yösyötön jälkeen. :headwall: se on rasittavaa.

EM sepä se. Ja disflatyl jätettiin pois ku ei näyttäny vastaavaa hyötyäkään olevan. Ja ilmaa vetää siis juu tosi isoja määriä varmaan ku mulla suihkuaa tissit jokaisella kerralla. Joskus yritän suihkuttaa pahimmat harsoon, mut atte hermostuu usein jos ei sit saa tissiä uudelleen suht nopeesti ja ku mul suihkuaa sen 15s ainaki ni vähä turhan pitkä aika :(

Suukkis Tarkoitin, että joku taho kun järjestää niitä unikouluja vauvoille. Mutta en tiiä niistä sen enempää :/

Vilma Kyllä se voi sullakin vielä maidontulo lisääntyä. Tosin se vaatisi varmaan tiheämpää imetystä. Meillä kun alussa syötiin varmaan tunnin välein yötäpäivää. Jos aina oli sitäkään väliä :/

EM Meilläkin on kiva, että se eka syöttö on usein kuuden aikaan vasta aamulla. Mutta mä en saa enään unta. Nukahdan seiskan jälkeen ja johan se Nuppu herää sitten jo uudestaan. Mun nukkumisen kannalta olisi hyvä herätä syömään 4-5 aikaan :D
On tässäkin, lapsi nukkuu hyvin niin äiti ei ole siihen tyytyväinen :D

Sompio ai.. en mie oo ees kuullu et varsinaisesti ois muita ko kirjasta luettavia ja ite toteutettavia. Mut voiha niit olla vaiks millasia :) en oo perehtyny. Koitan ny tota jos auttais :) ainaki sen kirjan mukaan 92% muistaakseni testiryhmän vauvoista nukku läpi yön (10 h usein) 60 pvän jälkeen. Eli se ei mitään supernopeita tuloksia lupaa, mut lupaa et apua ainaki tulis ku jaksaa toteuttaa sitkeesti ja kärsivällisesti

Suukkis Googleta unikoulu jos haluat lisätietoja. Googletin äsken ja tuli ihan kivoja sivuja lasten nukahtamisesta. Jotkut ensikodit ja sairaalan lastenosastot ainakin järjestää unikouluja, mutta tuolla oli ohjeita myös kotona toteutettavaan unikouluun. Tosin ohjeet on varmaan samantyylisiä kuin mitä olet alkanut noudattamaan. Mä olisin lainannut tänään kanssa sen saman kirjan, mutta olikin täältä lainassa. Joskus sitten myöhemmin

Chamorphis
suukkis virallisia unikouluja taidetaan suositella vasta lähemmäs yhtä vuotta. kantsii muuten varmaan silti suihkuttaa harsoon se pahin suihku vaikka Atte hermostuiskin. Mä tein niin ja se kyllä vähensi huomattavasti masuvaivoja.
Meillä sillon ku poika nukku tosi huonosti päikkäreitä niin öisin nukku sit väsyneenä välilläihan kokoyön.
:attn: Kaipaisin kikkakolmosia, miten saisin pojan syömään kasvissoseita! Hedelmäsoseet ja puurot kelpaa, mut kasvissoseita menee vaan muutama lusikallinen ja sit irvistellään ja suu ei aukee. :/ Hammaskin kyllä näyttäs puhkeavan yläkertaan näinä päivinä, mutta en usko sen vaikuttavan syömiseen, kun kuitenkin muuta menee...

Eipä olla täälläkään nukuttu tänään kunnon päikkäreitä :headwall: Aamulla nukahti vajaat pari tuntia mun sylissä ja nyt iltapäivällä ei millään.. No, pian otan sen mukaan pihakokoukseen kantorepussa.

Niin joo, kantorepuista olettekin täällä jutellu; me hommattiin sellainen Manducan rintareppu ja on oltu huipputyytyväisiä siihen. Neiti on ollut siinä heti 1 viikkoisesta lähtien (sallittu 3,5kg lähtien) ja viihtyy hyvin varsinkin nyt kun kelit on hiukan viilenneet. En voi ku suositella sitä, on hintansa arvoinen meidän mielestä!!

cham mitäs jos laitat lautaselle kasvissosetta ja hedelmäsosetta ja annat lusikallisen vuoron perään? :D Tai tee vaikka porkkana-omenasosetta tms. Yhdistelet makuja niin alkaisko uppoomaan paremmin? Perunan kans vois käydä hyvin päärynä tai omena.. jne. En tiiä toimisko. :p Tuli vaan ajatus.

Hertsileijaa ku te ootte kirjotellut taas niin ahkerasti :D

mie kerkesin tuossa välissä viemään pyykit ala kertaan.Sit menin kirpikselle siistii pöydän,ja itselleni löysin hiustenkuivaajan.Sen tyylisen mitä käyttäävät kampaajillakin.Sit kävin hiusvärin Tokmannilta,kun miulla on 26 päivä kampaaja :p Niin ajattelin eka värjätä.Hmm.No sit kävin kans vuokraa leffan illaks. Eli hemmottelua on ollut taas itelläin.Ja mies oli Marian kanssa kotona.Mie vielä viestittelin miehelle,että onko kaikki ok.Että ei tarvii kiirettä pitää. No mies oli syöttäny velliä täällä tytölle.Tyttö oli nukkunu "huimat" 30 min :| Yleensä nukkuu pitempään päikkäreil. Noh se tietää sitä,että iltasella on sit väsy.

Ai niin,mie en muistanut mainita.Että mies kävi meille uuden auton.Tainno käytetty se on,mut uus meille :LOL: -vm99 Citroen Xara.Aah millanen ihanuus on ajaa. :heart: Ja farmari kun on kaiken lisäks,pien ja näppärä sellainen. Mies sai kaiken lisäks osamaksulla autoliikkeestä,vaikka onkin luottotiedois merkintä.Nyt on kummiskii maksellu niit,ja vakkari työpaikka.Nii ja onhan siit yli 4 vuotta,ku meni möhlimään luottotietonsa. =)

Hih hii,tyttö simahtaa ihan just meidän sänkyyn.Mies otti bodyn poies tytöltä,ku tuntu hikoilevan.Äsken tissiä annoin,ja taas sek ikattelu alko :D Mulla on videotakin siitä.Kun alkanut sillai kikattelee kesken tissittelyn :D

Mut nyt mie menen hakee toiset pyykit ala kerrasta. Morjes :wave:

Tänää Atte oli aika hilkulla kääntyä selältä masulleen =)

Sannya hienoa, et saitte auton vaik miehel oliki luottotiedois häikkää! Upee juttu! :flower:

Ja se nukkuu jo nyt!!!!!
Ku siin Pantleyn kirjassaha oli, et etsi väsymyksen merkit ajoissa, ettei mee liian väsyneeks. Noh, (btw, Atte nukku sillo pvällä 2h15min!!!!!), päikkäreide jälkeen syötiin rinnasta, sit myös bataattisosetta ja sit vein suihkuun mun kans. Kauhea rimpuilu.. Mut sit kuivasin ja vein iltapuuhiin jo jotain yli viis. Rimpuili sylissä ku oli liian paljon energiaa täynnä. Mut mie pysyin rauhallisena ja lauloin päivänsädettä ja menninkäistä ni rauhottu. Välillä ain itkeskeli mut otin uudestaan syliin parempaan otteeseen ja lauloin yms.

Sit jossain vaiheessa suostu syömään tissistä kunnolla (annoin pahimpien suihkujen mennä harsoon) ja rauhottui. Kun imeminen hidastu ni irrotin hellävaroen nännin. Parkasi ja laitoin tissin uudelleen suuhun-> rauhoittu. Jatkoin tuota kolmisen kertaa ja neljännellä kerralla ei ollut moksiskaan ku otin tissin suusta. Maiskutteli vain (ku pidin sormella siit huulen alta et suu pysyy kii). Sit siirsin hellävaroen pinnasänkyyn ja sinne rauhottui ja nukahti! Voi että miten kivalta tuntuu ku toi nännin hellä irroittaminen TOIMI!!! :heart: :heart: :heart:

suukkis ihanaa :D

sanya siellä tuntuu elämä maistuvan mansikalle :D

minä pohdin pitäiskö korviketta vaihtaa... mistä tuo masu menee kovalle...
tänään annoin sempperiä, pari kertaa ja vola, vaippa täytty pierasulla.
tosin puklannut vähän enemmän kuin tavallista... jos me nyt juotais nanit kaapista, ja sit todella yritettäis vaihtaa korvike merkkiä... joko siihen sempperiin tai tutteliin.

Yhteistyössä