~*Esikoishaaveista syntyneet vol. 2*~

jos lukis aamulla teidän juttuja. nyt on kirjotettava heti :D

On se vaan niin ettei koskaan oo hyvä. ei sillon kun herää sata kertaa eikä silloin kun nukkua posottaa...

poika nukahti 21 ja heräs ekankerran syömää 3.30.... eikä ees kunnolla herän mut pullon tunkasin suuhun niin söi sen tyhjäksi.
et tiedä häntä pitkälle ois posottanut nukkuen, ja pitkäänkö nukkuu nyt :D
toivottavasti vaan alkaa taas nukkumaan kunnolla.
Siis kahden aikoihin kävin kääntää pojan kylelleen, kun kun hälyttimestä kuului pahaenteinen parkaisu, ja poika oli masullaan. annoin tuntin, ja lapsi oli unessa. ajattelin vaan että noh ihan sama se on ½ tuntia niin meillä syödään... mutta kappas kehveliä 3,30 kuului seuraava pahaenteinen parkaisu ja lapsi oli taas masullaan.
maidon lämmityksen aikana poika nukkui... heräsi kuitenkin lääkkeen ottoon vähäsen, joten syötiin samalla. ja poika nukahti pullo suuhun, kun oli syönyt viimeisenkin tipan pullosta.
 
Täällä on taas kohtuullisen hyvä yö takana; söi illalla 20.30 ja nukahti yöunille klo 21 tienoilla, heräs syömään 3.30 ja jatkoi sit unia 7 saakka. Eiliset päikkärit oli tosiaan yhtä taistelua eli neiti nukahti korkeintaan pikku pätkiä. Käytiin sit kaupungissa asioilla ja neiti sai autossa nukkua ehkä yhteensä reilun tunnin ajan.. Taas ihan hirvittää miten tänään menee.. :| Se on kyl niin totta, et jos pääsee yliväsyneeksi, niin se nukkumaan saaminen on tosi hankalaa: heräilee herkästi vähän väliä ja on tosi itkuinen!

Nyt seurustelemaan neidin kans, makoilee nytkin tuossa puuhamatolla :)
 
Huomenta ja kiitos jälleen kannustavista sanoistanne :heart: Viime yön imetin kokonaan ja ainakin tyttö jäi kylläisen oloiseksi. Nyt aamulla taas annoin kumpaakin rintaa, mut jäi nälkäiseksi. Annoin 30 ml maitoo, josta söi ehkä 20 ml. Oon iloinen että tuo yöimetys onnistui, koska eikös se tee hyvää maidontuotannolle. Mut kuvitelkaa, olin imettänyt kunnolla edellisen kerran päivällä ja klo 11 aikaan illalla kun tyttö heräs ekaa kertaa syömään niin mulla ei tuntunut tssit millekään. Ei täydelle ollenkaan! Meidän vatsanpurutkin taisi osittain olla nälkää. Oon melko varma siitä. Koska jotenkin tuo tyttö on nyt rauhallisempi ja osittain virkeämpikin. Mä menen nyt vaistoni mukaan ja se sanoo, et tytön on saatava ruokaa, keinolla millä hyvänsä.

Suukkikselle onnea asunnon hakuun :wave:

EM, kuulostaa mielenkiintoiselle :D Mä näen jo itseni makaamassa pää keittiön pöydällä :LOL:

 
Mä soitin sinne sairaalan imetystukipuhelimeen ja siellä se hoitaja oli sitä mieltä, että mun maito ei riitä. Ja että hyvin mielin nyt sitten annan pulloa aina jos tuntuu että tyttö jää nälkäiseksi.

Te muut jotka olette korvikkeita antaneet niin paljonko noin pienelle (3vko) saa antaa korviketta vrk? Ei tuo paljoo vielä tunnu tarviivan, varsinkaan jos saan yhtään imetettyä, mutta olis kiva tietää, unohtui äsken kysyä tuolta puhelimesta.
 
huomenet B)

Zoe: se on sellai nuorten äitien äitilapsikerho. laululeikkejä on kuulemma vauvojen kanssa ja sitten aikuisten kesken keskutellaan vanhemmuuden iloista ja suruista. et vähä niinku tää palsta livenä :)

Suukkis: onnea asuntoasioissa!
-ja meillä alko het pidemmät unet ku aloin noudattaa "kuuntele vauvaasi"-kirjan oppeja. ei sitä meinannu ittekään todeks uskoa, et kaks päivää ku oli käyty oppeja käytännös ni sit jätkä veti 7h yöuniputken :eek: keskimäärin meil nyt nukutaa sellasis 4-6h jaksois.
eikä me mitää kikkakolmosia käytetä, kait se päivärytmi sitten sen yöunen takaa. yks vinkki on kyl se, ettei sais antaa nukkua päikkäreitä ku max.3h kerralla. aina ylittävä osa lyhentää yöunen määrää.
 
4kk Neuvola lääkäristä terveisiä!
6410g ja 63,1cm Hymyilevä poika!

Kuulo testataan ens kerralla uudestaan
ku poika ei reagoinut kilikelloon mitenkään.
mutta ei ihme ku ensin lääkäri on ihan mykkä
ja poikaa vähän pelottaa se, sitten lääkäri
tekee sen "pudotus" testin ja sitten poika pelästyy
niin paljon ettei itku meinaa loppua! ihan kamala lääkäri!
Luulis et lastenlääkärit osais olla lasten kanssa. ainakin kaikki
aijemmat ovat puhuneet pojalle niin ei oo pelännyt. :eek:
kotona kyllä poika reagoi ääniin, testasin kilikellolla kotonakin...en
siis ole yhtään huolissani.
 
vilmav2 mä aina ensin imetin ja sitten ku
kummatkin tissit oli tyhjät niin annoin pojalle
niin paljon ku joi vastiketta. mutta joi yleensä
vain 10-30ml ja nukahti. :heart:
jos oma maito ei riitä niin vastikehan korvaa sen äidinmaidon
eli antaisin niin paljon ku syö, mutta mitä enemmän annat vastiketta
sitä todennäköisemmin imetys epäonnistuu.Mulla kyllä onneksi maidon
tuotanto on lisääntynyt. vastiketta en enää anna. mutta imetinkin
3viikkosta tunnin välein, yölläkin.. :heart: (koska nälkä oli niin usein)
 
tänään mennään Pikku miehen kanssa
katselemaan syöttötuolia. Ajeteltiin
Emma easy tuolia, mutta katsotaan
nyt mihin lopulta päädytään vai
ostetaanko vielä mitään. onhan tässä
vielä pari kuukautta ennen ku saa istuttaa. :)
 
SuukkoSuulle ei meilläkään nuku kun. 30min-1h
päikkäreitä 2h unet on jo luksusta! niin tapahtuu
ehkäpä kerran kahdessa viikossa. nykyään tosi harvoin.
Meillä nukutaan
kuitenkin aamu unet 9.30-> yleensä 45min-1h
tokat päikkärit 12.30-> max.30min
kolmannet 15.30->max.30min
neljännet 17.30-> joskus nää jää välistä kokonaan tai torkahtaa vaan n.10min

yö unille mennään 20.00-21.30 ja nukkuu aika tarkkaan 3h pätkissä.

silti meidän pikku mies on niin tyytyväinen ja hymyilevä
poika(ku täytti 3kk)
Mä laitan päiväunelle niin että massu on täynnä ja rätti
nenän eteen ja tutti suuhun
sitten se uni tuleekin. :heart:

toivottavasti joskus koko yökin nukutaan niin teillä ku mielläkin :heart: :heart:
 
Suukkis Onnea asunnon kanssa B)

En mä tiedä miksi Nuppu alkoi yhtäkkiä nukkumaan yönsä :eek: Tai vaihdoin rintakumin toisenlaiseen niin sitten jäi se kolmen aikaan syöttö pois. Auttoiko se syömiseen vai oliko sattumaa, sitä ei kukaan varmasti tiedä.
Meillähän herättiin kanssa alkuun ihan jatkuvasti ja syötiin usein. Sitten mä aloin päivällä sylittelemään ja leikittämään ennen ruuan tarjoamista itkuun. Toki annoin tissiäkin, mutta jos edellisestä syönnistä oli tyyliin 15 min niin yritin hieman pidentää sitä ruokailuväliä. Kyse oli kuitenkin alkuun ihan 5-10 minuutista. Ja olikin sitten nälkäisempi tai ainakin söi paremmin. Sitten ne alkoi itsekseen pitenemään syöntivälit varsinkin yöllä. Ensin syötiin kolmen ja kuuden aikaan ja sitten se tosiaan jäi kolmen syöttö pois. Päivällä syödään miten sattuu ja ihan lapsentahtisesti.
Meillähän ne illat menee pitkäksi ja usein Nuppukin on yliväsynyt. Yritetään nukuttaa illalla omaan sänkyyn, mutta jos nukahtaa tissille meidän sänkyyn niin sitten saa nukkua siinä ensin hetken ja siirretään omaan sänkyyn. Usein havahtuu mutta taputellaan uneen. Tai sitten alkaa uusiksi koko rumba :/
Mutta TUTTI on meillä ihan ehdoton. Sillä saa vaunuissa jatkamaan unia kun herää ja aamullakin jatkaa usein unia 15-60 min kun tuttia laittaa suuhun. Ja kyllä meillä sitä tuttia ihan surutta nukkumisen aikoihin suuhun lykätään. Muissa tilanteissa ei kauheasti tuttia anneta, mutta nukkumisessa kyllä.
Päikkärit sisällä on yhtä heräämistä ja pätkäunia. Tai kerran nukkui useamman tunnin sisällä. Vaunuihin päivällä nukahtaa yleensä tosi helposti. On usein unessa ennenkuin pihasta pääsee pois ja nukkuu myös kun vaunut on paikallaan. Mutta jos illalla/myöhään iltapäivällä yrittää saada uudestaan vaunuihin niin sitten niiden pitää olla liikeellä lähes koko ajan.
Jos sisällä nukkuu päikkärit niin saa nukkua mihin nukahtaa, ei nosteta omaan sänkyyn.
Jaa-a, taisi tulla sekava teksti, josta ei ole Suukkikselle mitään hyötyä :D

Mä en ymmärrä tuota meidän neitiä taas ollenkaan. Olen suututtanut tänä aamuna jo monta kertaa kun yritän tissille. Ei tuo ole syönyt vielä kertaakaan kunnolla nyt aamulla. Pitäisi vain seurustella. Viimeksi söi kunnolla yöllä viideltä.
Illallakin sen kakan jälkeen yritin vielä tissille ja sitten meni isin syliin. Molemmissa huutoa. Sitten pistin omaan sänkyynsä ja tutin suuhun. Ja meni ehkä 2 min ja alkoi kuorsaus käymään.
 
Huomenta :)

vilma Ihanaa kuulla,että olet jo paremmalla mielellä :hug: :heart:

Suukkis Sie kyselit noista yöunista. Ööh. Mie en osaa oikeen muuta kertoa,kuin että n.klo 20 on iltavelli.Ja hurahtaa mennä se yli 100ml :LOL: Sen jälkeen sitten annetaan tissiä jos vielä maistuu,mutta nykyään ei enää halua ilta tissiä.Mennään kokeilemaan siis joka kerta sängylle ja peittoa päälle.Mutta jos menee pelkäksi höpöttelyksi ja kikatteluksi.Niin sit siirrytään omaan sänkyyn/huoneeseen.Jos ei sängyssään viihdy hiljaa,niin sit syliin otan.Ja tuudittelen kapalossa. :heart: Ei pitäis kyllä opettaa syliin nukahtaa.En kyllä ole kauheen useasti nukuttanut syliin,kun itse nukahtaa sänkyynsä. En osaa oikein tosiaan muuta sanoa,päivällä ei täälkään nukuta ku joskus 2 päikkärit tai sit 4 :D En ole pahemmin laskenut,kun joskus nukutaan tytön kanssa pitkään. Tai sit tyttö kikattelee miun viekussa ja mie vedän sikeitä :D On tässäkin äiti.Vetää hirsiä ja tyttö höpäjää vieressä... mutta suukkis kaikki lapset eivät siis ole samanlaisia,sen kyllä sie tiedätkin :D Mutta totesin vain. Voikun sie nyt saisit nuo yöt parempaan päin. Oudolta ihan tuntuu,kun tää meijän nappula nukkuu yönsä kokonaan tässä iässä.Ja muiden isommat sit heräilee :D

TA Mukavasti on poju teillä kasvanut. :heart: Olipas ärsyttävä lääkäri :eek:
 
Johanna Meillä nukutaan kyllä usein 4 h, joskus 5 h päivällä. Ja silti vetelee yöllä ekan pätkän unia 6-7 h. Eli en usko siihen, että päivällä max 3 h.

Mutta kaikki lapsethan on erilaisia ja mikä käy jollekin ei käy kaikille. Ja osa varmaan on ihan luonnostaan suurempiunisia kuin toiset. Vaikka Atelle tekisi mitä, niin ei välttämättä nuku siltikään.
 
Hyvät kuulumiset TA.lla ja prinssillä :D paitsi tuo lääkäri vaikutti vähän kylmältä. niillä on kai niin kiire, ettei sen pahemmin juttele koskaan. tääl ku on ollu neuvolalääkäri ni ne on aina sellasia keikkoja, et hyvä ku tajuaa käyneensä missään. eka th ottaa pikana kaikki mitat ja sitte ripeästi siirrytää lääkärin huoneesee jossa menee jotain 10min. ja kiitos hei!

Näinhän se on Sompio :) enkä mäkään lähe herättelee jos sattuu ottamaan pidemmät päikkärit. alkuillasta olen sitte tarkempi noitten unien kanssa.

Mä kannatan kans tuttia! et ihan perusjutuilla mennään, puhas vaippa, täysi masu, tutti suussa, sylittelyä ja sänkyyn. jos ei suostu siel olemaan niin soittorasiaa soitellaan pari kertaa ja jos ihan itkuksi menee niin sylittelyä lisää et rauhottuu. sitte melkein jo nukuttelen siinä kiikkustuolissa ja siirrän pinnikseen.
 
TA, kiitos vinkistä. Mä kyllä aina ensi kokeilen rintaa. Ja tyttö ei ole saanut kerrallaan kuin maksimissaan n.40-50 ml korviketta. Meillä on vähän niin, että unet tahtoo venyä, eikä koskaan juuri oo syöty tunnin välein. Tuo on ollut syntymästään asti heräteltävä tapaus. Nyt tosin en sitä tee, mun mielestä se saa nukkua kunhan katson et hereillä syö tarpeeksi. Viime yönä heräsi kolmen tunnin välein itse syömään ja musta se on ihan ok väli.

Imetyspuhelimessa sanoi se täti, että jos maidontuotanto on heikkoa muutenkin niin voi todella olla että mulla ei iltaisin juuri tuu maitoo, koska kaikilla tasaantuu tuotanto iltaa kohden. Siis mä oon ihan öönä kun jotkut puhuu käsin lypsävänsä jotain sataa milliä ja ylikin :eek: Mä oon kyllä aika maidoton tyyppi.. Kyllä tää koville ottaa. Äsken tuli itkua hulluna kun kiikuttelin tyttöä uneen kun sen koski vatsaan. Mut toisaalta, nyt ekaa kertaa todella nautin äitiydestä kun ei tarvii olla niin huolissaan ruuasta. Kauheeta sanoo näin mut tätä meidän ekaa kolmee viikkoa on varjostanut huoli niin paljon, että mun on ollut kauhean vaikea helliä tyttöä, olla lähellä kun itketti vaan...

No joo, ehkä mun pitäis ihan jollekin ammattilaiselle puhua eikä teille tilittää kun tilityksen tarve tuntuu olevan aika kova :snotty:
 
vilma sen kun tilittää tänne vaan :hug: :D ja annat sitä korviketta ens alkuun pieniä määriä kerrallaan, me aloteltii ihan jollai 20ml ja sit uutta satsia kehiin.. vähän se on tietty työlästä niitä tippasia lämmitellä mut siihen asti, että itselle hahmottuu se määrä paljon toinen syö.
 
Voi vilma tilittele ihmeessä vain. Miekin olen tänne kirjoitellyt mammoille ilot ja surut. :) Ja tukea olen saanut sen,minkä ovat mammat voineet antaa.Ja kiitollinen olen heille. :heart: Täällä on niin ihana ilmapiiri.Välillä toki tulee myös pieniä riitoja,mutta niistä on selvitty :heart:

Kirjoista Mulla on kansj oku kirja jossa kerrotaan vauvoista koululaisiin.Siskolta sen sain. En vaan ole vielä sitä lukenut. :p Torey Hayden On miun suosikki. Vaikkei se nyt liitykkään tähän,muutoin kun että lapsista se kertoo ja osa kirjoista perustuu tosi tapahtumiin,kuten Nukke lapsi. Aivan ihania kirjoja on kirjoittanut tämä kirjailija. Miun eka kirjahan oli tämä Nukke Lapsi,ja sen jälkeen jäin koukkuun. Ja itku mulle pääs tästä kirjasta. Oli sen verran dramaattista tekstiä lukea :'( Suosittelen pitäis käydä kirjastosta lainaamassa toi Auringon kukkametsä nyt seuraavaks.En oo nyt pariin vuoteen lukenu Haydenin kirjoja.Ja nyt sitä aikaa oiskin :)
 
Vilma meillä korvikkeen määrä vaihtelee 20ml-90ml..riippuu kuin täydet miun tissit on ollu. Annetaan eka 20-30ml korviketta tissien jälkee ja jos halluu lissää ni sit taas sama määrä..kyllä lapsi tietää millo ei enää mahu =) meiläkin sylkee pullon poijes ku massu täys.

Viime yönä kohtuu unet..tyttö heräs yöllä 12 aikaa syömää tissit, sitten kolmen aikaan sai korviketta ( en muista söikö tissiä :D vissii vähä hämärän peitossa siltikkin toi viime yö ) ja tänä aamuna 7 aikaa olikii jo nii tissit pinkeenä et syötiin ne ja vedettiin viel puolentunnin seurustelun jälkee korvikkeet päälle..nyt vetäny kohta 2h unta =)
 
Chamorphis
Kiitos kaikille ihanaisille tuesta! :heart: Kisu majailee nyt meidän kaksion kokoisessa autotallissa niin kauan kunnes saadaan selvyys asiaan.
vilma mä pelkäsin kans sairaalas et maito loppuu ennen ku alkaa, kun poika oli toisella osastolla.Lypsin kuitenkin kolmen neljän tunnin välein. Ja vielä kun poika rupes imeen kunnolla vasta kotona ja oli viikon sairaalas! Kaikilla ei vaan tuu pumppuun mitään vaikka kuinka pumppaa eikä se tarkoita sitä, että sulla maito loppuis. Ei mullakaan tunnu rinnat täysiltä ku oikeestaan aamulla. Mut se on hyvä jos et enää stressaasitä ja nautit enemmän niin ehkä sitä maitoo rupee muodostumaan enemmän. Kun vauva ja siitä saatu mielihyvä pistää äideillä ne hormoonit hyrräämään! :hug: :heart:
suukkis meillä nukutaan nyt yhdellä syötöllä yöt ja sanoisin et kiinteet on auttanut siinä. Saa iltasin puuroa ja sit vielä tissiä. Ja yritetään, ettei nukkus enää pahemmin viiden jälkeen. Siitä on kyllä jouduttu lipsumaan, kun herää aiemmin, mutta annetaan nukkua vaan 10-15 minuuttia niin ei hirveesti veny sitten nukkumaanmeno...
 
Zoe-f miulla oli semmoi teippi niiden ompeleiden pääl nii pitkää enneku neukku täti eilen otti ompeleet poijes..oisin saanu ottaa edellisen päivän sen teipin poijes, mutta en uskaltanu..kävin ottamaa ja lahoin et joo ompeleet varmaan jää johki kii jos otan teipin poijes ni otinki sit vasta ennen neuvola tädin tuloa. Paraneminen on lähteny ihan hyvin käyntiin =) alussa olin ihan törkeen kipee, mutta nyt jo parempi pävä päivältä..joudun kyl vetää 600mg buranaa ja 1g panadolia 3x/pv jotta ei tee kipeetä..ja pitääki syyä jotta paranen ja haava ei tulehu. Joo en miekää eile kovin pitki jaksanu kävellä ku alamahaa kävi jomottelee..ja mies joutuu monesti auttaa miut sängystä ylös ellen mee eka kyleltee ja si nouse istumaa..ei voi käyttää vatta lihaksii oikee ku viel tuo haava :/
 
Zoe-f haava tehtiin vaakasuoraan..itelläni ei meinannu maha rueta toimii ton leikkauksen jälkee..kauhee määrä piti vetää mahan pehmikettä jotta rupes suoli toimii. Vieläkää ei voi oikeen ponnistaa vessa käynneil ku ei kärsi ja jotekii noi vatta lihakset on surkastunu..ootan et toi haava paranee ja pääsen liikkuu enempi. MIulla onneks maha sietää lääkkeitä..oon nimittäi joutunu tän selän takii syömää vaikka mitä myrkkyjä.
 
johana mihin kerhoon ilmottauduitte???

vilma annat sitä maitoa sillein että Elma on tyytyväinen... vaikka sitten pieniä määriä kerralla, jossain kohden huomaat paljon juuri Elma tarvitsee lisäravintoa.
meillä oli sairaalassa ekojen viikkojen aikana, että painonnousua + lisämaitoa 60 g / 60 ml vähintään...
siitä se sitten hiljalleen kun poika söi pullosta puuttui 80 ml, 100ml, 120 ml nyt kerta annos on 140-150 ml 3-4 tunnin syöttövälillä, lyhyemmällä välillä syö sitten vähemmän 80-120 ml :D
Joskus poika myös syö ja leikkii niin että tunnin aikana syö tuon 150 ml, useissa 20-30 ml annoksissa.
 

Yhteistyössä