¨¨*~ESIKOISHAAVEISTA PLUSSANNEET vol 6~*¨¨

tervehdys pitkästä aikaa!!!
oon kyllä tiiviisti seurannut tämänkin pinon tapahtumia, mutta silloin harvoin kun ehdin koneella kirjoitella niin enempi oon tuolla heinäkuisissa kirjoitellut. alkuun oli niin hassua tänne kirjoittaa kun kaikki tuntui olevan jo niin kamalan pitkällä, mutta nyt tajusin ( pienoisena järkytyksenä) että hemmetti huomenna on mullakin jo täydet 30 viikkoa takana, mihin kummaan se aika oikein menee??
Onnea vielä minunkin puolesta kaikille jo vauvan saaneille ja hirmuisesti voimia h-hetkeä odottaville:) sekä tietysti suuren suuret onnittelut kaikille juuri plussanneille :flower:
allergialääkkeistä oli tuossa ylempänä keskusteltu; mulle neuvolassa sanottiin että voi ottaa niitä joiden vaikuttava aine on sitriini(?), jos oikein ahdistaa. itse olen vielä selvinnyt ilman lääkkeitä, aivastellen ja niiskutellen ahkerasti, mutta jos oikein huono olo tulee niin kyllä mä uskallan jotain ottaa.
(.) mä oon tässä saikutellut viimeisen viikon, ei oikein selkä jaksa seisoma työssä kun olen ja sitten kun alkoi noita supistuksia tulemaan enemmän niin lepoon jouduin. Huomenna olis neuvolalääkärille ylimääräinen aika, saa nähäd onko supparit jotain saanut aikaiseksi ja joudunko jäämään nyt jo pois töistä:( noin kuukausi olisi mammaloman alkuun. kyllä on nimittäin tylsää olla kotona, tekis mieli kauheasti tehdä jotain, mutta jos vaikka koiran kanssa lähtee vähänkin pidmmälle lenkille, niin johon alkaa supistelemaan oikein kunnolla:( ja tuntuu kun selkään iskettäis tuhat puukkoa, ja sitten vielä tämä jalkojen turpoaminen...
en tiedä jotenkin mulla on vaan kauhean huono omatunto kun en ole töissä, kun kuitenkaan ei sillä tavalla ole sairas... mietin kokoajan että mitä ne mahtaa töissä ajatella :ashamed: vaikka tiedän että vauvan parasta tässä ajatellaan, mutta silti.
Sompio tiedän todellakin tunteen kun vatsa ei toimi, äärettömän inhottavaa, mulla koko raskaus ajan ollut ummetusta ja sen seurauksena sain seurakseni ihania pukamia :/ toivottavasti saat vatsan toimimaan, kummasti kevenee olo :D
voimia kaikille erilaisten vaivojen kanssa painiville :hug:

toivova ja nyytti 29+6

Lilli tervetuloa! En aiemmin huomannut toivotella... ja onnea kovasti! se jumitus vähän vaihtelee... kaikenlaisia jomotuksia ja kipuja ja vihlontoja luvassa... :D :D

vakuutuksísta: meillä on lähivakuutuksessa. Oli kaikista halvin ja paras vaihtoehto, kun me siirrettiin sit kaikki meijän perheen vakuutukset sinne... :) alley kannattaa vertailla ja kiinittää huomiota siihen omavastuuosuuteen. Joissain se on aina 10 % kuluista ja se voi olla paljonkin... se kertakorvaus juttu ei mun mielestä oo niin tärkeä kuin se omavastuuosuus. Eli jos käyt yksityisellä ja hinnaksi tulee noin 120 euroa, niin jos omavastuu on 100 euroa niin se ei paljon lämmitä... mut meillä on omavastuu muistaakseni 50 euroa/ sairaus. Eli joka käynniltä ei tarvii sit maksaa uudestaan jos on kyseessä sama sairaus.

toivova kiva kuulla sustakin. :) No ei sulla enää kauaa mee!! Ja ilman muuta sun oma hyvinvointi on nyt paljon tärkeempää kuin työt. Kyllä ne työt siellä hoituu. :)

Tytyllä ihuna masu! :heart:

Laitetaas munkin masukuva.... eli 39+0

Vähän on havaittavissa roikkumista... :p

Alley Kohtalotoveri :wave:

Tyty Ei auta kahvi ei :ashamed: Olen yrittänyt tyhjään mahaan juoda vahvaa kahvia, mikä joskus on tehonnut. Ja miehellä takuuvarma keino. Mutta ei. Äsken pääsin pakertamaan vähän ja otin kyllä lisää tota lääkettäkin. Ainakin tuo vähäinenkin määrä auttoi siihen, että vatsakivut hävisi. Oli meinaan jo toista päivää vatsakin tosi kipeä :/

Tukkoisuutta on täälläkin ollut koko raskausajan ilman mitään allergiaa.

Vakuutus meillä on kanssa Ifissä syntymättömälle lapselle. Mä en nyt ihan tarkkaan niitä kaikkia muista, mutta mun mielestä Tapiolan vakuutus olisi ehkä ollut paras. Kun sen olisi saanut heti myös sairasvakuutuksena. Kun Ifissä tosiaan otetaan vasta 2 kk:n ikäiselle ja poissulkevat sitten jo todettuja sairauksia. Mutta Tapiolassa oli ehtona myös kotivakuutuksen sielläolo ja me ei haluttu Tapiolaan siirtää kaikkia vakuutuksia.
Meillä maksoi vakuutus n. 170 e ja se korvaa mm. synnynnäisen sairauden varalta, sairaalahoidon, tapaturman hoitokuluja ja kuolemantapausturvan. En nyt muista niitä kaikkia tarkkaan. Mutta tosiaan jos synnytyksessä esim. tulee jotain pysyvää, niin se korvaa. Tai jos vauva olisi syntynyt esim. keskosena ja joutunut olemaan pitkään sairaalassa, niin vakuutus olisi jossain vaiheessa alkanut korvaamaan sairaalamaksuja. Ja se piti ottaa muistaakseni 3 kk ennen LA:ta ja ei saanut olla jo todettuja vammoja esim. rakenneultrasta. Aiotaan ottaa myös sitten 2 kk:n vanhalle vakuutus, jos saadaan. Mulla on itsellä ollut sairasvakuutus ja alkuun se oli turha monta vuotta. Nyt se korvaa esim. migreenin ja kilpirauhasen vajaatoiminnan. Saa huoletta käydä yksityisellä, kun ne menee kaikki vakuutuksen piikkiin. Ja ennenkuin todettiin migreeniksi, minun päänsärkyn epäiltiin johtuvan aivokasvaimesta tms. Sain parin vuoden aikana käytettyä tutkimuksiin useamman tuhat euroa. Ilman vakuutusta en olisi voinut käydä yksityisellä, vaan jonottaisin varmaan vieläkin Taysin jonoihin :headwall:

Päikkäreitä en nuku tänään. Enenen :kieh: Huomenaamulla ajelen sairaalaan synnytystapa-arvioon ja illalla on synnärikierros. Pakko nukkua ensi yö kunnolla ja se ei onnistu jos vetelen parin tunnin päikkärit.

Lili Meillä ei todettu raskautta millään verikokeilla. Neuvolassa vain sanottiin, että raskaustestit ovat luotettavia ja kyllä sinä siis raskaana olet :D Olihan se alkuun epäuskoista, kun ei mitään oireitakaan ollut. Sitä vain "tiesi" olevansa raskaana, mutta missään ei tuntunut =)

Toivova Kiitos myötätunnosta :heart: Mä jouduin jäämään sairaslomalle 1,5 kk ennen äippälomaa liitoskipujen takia. Mulla oli kanssa tosi huono omatunto ja itku pääsi lääkärissä kun kirjoitti kerralla viimeisen kuukauden. Mutta hyvin se aika alkoi kulumaan kun asennoitui siihen, että tämä menee nyt näin. Ja mähän en joutunut esim. vuodelepoon tms. Sain liikkua ja elää niin normaalisti kuin itse vain kivuilta pystyin. Olen saanut tosi paljon tehtyä kaikki askartelu- ja käsityöjuttuja :D Ja ristikoita en ole eläessäni tehnyt näin paljon :saint:

masukuvia ihastelin minäkin :) omaani en jaksa kuvata, sorry...

allergiasta vielä sen verran, että sitä ei tosiaan kannata sekoittaa tuohon tukkoisuuteen. raskausaikana limakalvothan voivat turvota eli nenäkin voi tuntua koko ajan tukkoiselta, vuotaa herkemmin verta yms. en oo siis itekään napsinu noita allergialääkkeitä kuin tilanteissa, jossa ollaan oltu kylässä missä on esim. kissoja ja mua on alkanu silmät kutisee ja aivastuttaa. jos oma koira on pitkään poissa meiän luota ni ekat päivät sen ollessa taas kotona karvojen pöllyäminen voi aiheuttaa aivastelua.

HanTa juu harvoin tulee mitään yllätysvieraita, se ei oo oikein "in" enää.. mut tämä oli todella mukava visiitti, viimeks ollaan nähty ku olin alkuvaiheilla raskaana.. ja lukioaikoina asuttiin sentään 1v2kk saman katon alla.

Sompio hyvä että on tropit hiukan auttaneet. :hug: mä luin niistä kuivatuista luumuista muuten, että auttaisivat kun ovat vedessä liotettuja?? .. ite oon popsinu vaan pussista suoraan...

niin enpä jaksanukkaa mennä perhevalmennukseen... :ashamed: iltapäivällä alkoi taas ihan hirveä väsymys ja mahan kiristys ja supisteli niin paljon, että menin suihkuun rentoutuu...

kevennys ruokavaliossa on auttanu turvotukseen, jee... sormet ja nilkat ihan normaalit.. kohta kyllä syön homejuuston lopun jääkaapista :p

Kauniita masukuvia :heart:

Tervetuloa joukkoon Lilli ja ONNEA! :heart:

Vakuutuksista, meillä on kaikki Iffissä kun saadaan ammattiliittojen kautta hyvät alennukset. Vauvavakuutus taitaa meillä nyt jäädä kun jotenkin musta oli niin tollo se niiden tarjous. Täytyy joku sitten katsella kunhan nyytti syntyy. Kelan maksukatto menee mulla rikki varmaan viimeistään sit synnytyksessä kun saa koko ajan siellä ravata.. Mistä tulikin mieleen, että sain vihdoin sen kutsun äitipolille, joka kiireellisenä 7.4 on tehty. 9.6 on aika että se siitä kiireestä sitten. Toivottavasti ei tulis mitään akuuttia ennen sitä.

Nyt taasen kouluhommien pariin :/

Vilma ja Elma 25+4

Talvis Suoraan pussista mäkin olen luumut syönyt. Mutta päälle juonut aina 1-2 lasillista vettä.

Vilma Toivotaan, että ei tule mitään ongelmia ennen äitipolikäyntiä. Kiireellinen on aina suhteellinen käsite eri ihmisillä :|

Luumuilla sain masun toimimaan, ainakin hetkeksi. Mutta toiminta vaan ei ole samanlaista kuin ennen raskautta... Ja luumuista tuli ihan älyttömästi ilmaa mahaan :snotty: Syön kanssa suoraan pussista, mutta juon samalla vettä, kun pitäisi se 2 litraa päivässä saada juotua. En kyllä ole ajatellut, että siitä olisi tossa yhteydessä apua.

Kävin nuoremman koiran kanssa Toko testissä ja taidettiin päästä kurssille ja sitä kautta sitten kisaamaan aikovien ryhmään. Nyt ei tarvitse lopettaa harrastamista raskauden loppuvaiheessakaan tuon adhd otuksen kanssa :D Ja kiva että säilyy kontakti sitten muihinkin ihmisiin, kun on joku harrastus.

tosi ep'selvä masukuva mutta näkee paremmin kun klikkaa kuvaa eli 26+4 tossa.

ja tyty must tuntuu kans et perä leviää mahan kanssa samaa tahtia mut mihinkää muualle ei kiloi tuu,. EM edelleen niin täydellinen tyttömasu ku voi olla mun mielestä :)

Pahoinvoinnista Voi tuota ihanaa aikaa. muistan kans ku itte makasin pää pöntössä 24/7 ja yölläkin heräilin pahaan oloon eikä tuntunu mikään auttavan. Yöpahoinvoijille vinkiksi ittellä auttoi SUIHKU aivan hirmu paljon ja kun huomaa että paha olo tulee niin koitin juoda vettä paljon että oksentaminen oli helpompi enkä kuivuisi kun tiesin että ennemmin tai myöhemmin halailin taas ämpäriä. PAPRIKAT oli kans sellanen ehdotonmitä oli pakko saada alussa ihan hirveet määrät. :D Sittemmin ne ruoka tottumukset on muuttunu aikapaljon. toisena viikkona saaattoi tehä törkeesti mieli näkkileipää, toisena ruisleipää tai porkkana sämpylöitä. Joskus teki hirveesti mieli suolakurkkua ja toisinaan kauheet määrät appelsiinia. :D

hui kauhee kohta se on mullaki jo 30 viikkoo täynnä :O

huomenta kultsit!

mä olin yöllä lähössä synnyttämään. jotenki mä ymmärsin että multa meni nyt vedet että äkkiä jotain vaatetta päälle ja mies autoon. kuitenki kävin vessassa ensin niin siinä heräsin jonku verran, ja tajusin että joo... ei tarttekkaa lähtee :D pakko tunnustaa että olin mä vähän pettyny että en saakkaa nähä tätä pientä vielä moneen viikkoon, mut sanoohan sen järkiki että vauvan pitää nyt saada olla rauhassa.

suihku tuo upea keidas! oltiin miehen kanssa suihkussa ja keksittiin asento jossa alaselkän ei ota kipeetä. tai keksittiin ja keksittiin, periaate on sama ku halaamisessa mut koska mun maha oli eessä mä jouduin vähän koukistumaan ja suihku tuli suoraan kipeeseen kohtaan. aih pelkkä sen muisteleminenki on ihanaa :D

mistäs muusta mä höpöttelisin...

huomenta kaikille...
En eilen jaksellut kirjoitella, mutta seurailin ihanan aktiivista päivää :D

ihania masukuvia ootte napsineet :heart:

mahan toiminta häiriöö ei onneksi täällä ole ollut, obsidat-rauta valmiste teki mahan kovaksi, mutta vaihdoin sitten noihin juotaviin rautoihin... niin hyvin oon pärjännyt.

miksi vilma olet menossa polille? Mikä rivi multa on jäänyt lukematta????

talvis mitä oot jättänyt ruokailusta pois, että turvotus on helpottan???
turvottelee edelleen joksenkin tasasemmin... Sit en oo varma onko migreeni pukkaamassa lääkkeistä huolimatta päälle... sellainen ennakko humina on ollut eilisestä asti :(
Joten eiköhän tämäkin päivä mene lepäillessä.

sompio ja toivova nyt piut paut niille huonoille omatunnoille, työn antajan puolesta.
Täällä oltiin saikulla 3 kk ja sitten äippiksellä ;)
Ei se kivaa ollut mutta tärkeintä on teidän hyvinvointi ja vauvan matkassa pysyminen... turha siinä on miettiä mitä se työnantaja tuumaa tykkää tai ei tykkää!!!

tullanko teitä muistamaan äitienpäivänä? :)

mun on pakko myöntää että en odota että mies edes muistais että mua vois muistaa. mut ehkä se yllättää mut. mä en oo sille ees puhunu mitään äitienpäivästä et saa nähä mitä tapahtuu.

HanTa koska vappu meni semmoseks mässäämiseks, ni ajattelin syödä tosiaan kevyesti. lämpimäks ruuaks tein kruunuvihannespussista, herkkusienistä ja juustoraasteesta semmosen sekotuksen uunissa. leivän päälle en laittanu kinkkua, vaan kasviksia ja hiukan juustoa. muuten päivän syömiset koostui jogurtista, mansikoista, mustikkakeitosta, porkkanoista, ananaksesta. vettä join n. 1,5l. eli siis jätin ikään kuin "normaalin" lämpimän ruuan pois parina päivänä, peruna/pasta plus liha, sekä kinkut. en syöny muroi ku ihan vähän ja puuroa aamulla johon en koskaan laita lisäsuolaa.

mä INHOON olla väsyny, just nyt ois niin monta asiaa mielessä ku haluaisin saada tehtyä. :/ eilen heräsin kahdeksalta ja päikkärit oli mielessä kolmelta. nukuin tunnin ja taas väsytti seitsemältä |O tänään oon heränny yhdeksältä ja alkaa taas ramasee vaik olin ihan virkeä ku heräsin... :ashamed: seminaarityötä on pakko tehdä tänään, oikeastaan oma osuus loppuun saakka. ni sit ei ois kouluhommista enää ku etiikan ja lääkehoidon tentit+hoitosuunnitelma kirjallinen työ.

anatomian tentistä olin saanu nelosen :whistle:

34+3

äitienpäivästä kivahan se olisi jos muistettaisiin... mutta vauva on masussa vielä... joten ei niin tärkeätä.
koska mieheni äiti en ole, enkä edes halua olla.

talvis kuulostaa hyvältä... pitäis varmaan minunkin koittaa... :D
ja onnea tosta anatomian tentistä... mun paras oli 2 :D

moikka!
lisää saikkuahan sitä tuli, lisäksi olivat huolissaan mahdollisesta raskausmyrkytyksestä eli sitä seuraillaan nyt tiiviisti :/ mulla myös paino vaan laskee ja vauvan kasvu sitä myöten hidastuu, vaikka kuulemma pitäisi alkaa näillä viikoilla olla juuri päin vastoin :| eli siis enempi ruokaa :)
HanTa juu tiedän että näinhän se on, vauvan parasta ajatellaan, mutta kyllä siltikin vähän harmittaa. mutta toisaalta nyt kun kävi lääkärissä ja oli siellä niin ehdottomasti sitä mieltä että ei töihin ole asiaa niin vähän helpotti. en olekaan kuvitellut kaikkea :)
nibbler älä nyt ihan vielä ala synnyttämään :)

toivova ja nyytti POKS 30+0

kyllä mä vähinätään kahvit sänkyyn halun, ja jonku kämmäsen ite haetun puolikuivuneen kukan :)

toivova en lähtis muttaku täällä on niin moni muu lähössä niin kai ne lähtöoireet tulee mun alitajuntaan. :D ihan niinku sillon kuumeillessaki

mistä muuten tietää et joku lima on vaarallista? siis alapäälima. ku raskaanaahan kuuluu tulla vähän vaikka mitä limaa, mut mistä tietää et se on väärän sorttista?

:wave:

nibbler jos meinaat sillä vääränsorttisella limatulppaa niin se on sellasta keltasta kanamunanvalkuaista muistuttavaa räkää. :D Ja sitä on paljon. :LOL: Ja jos jotain vihreetä tulee niin siitä kannattaa mainita neuvolaan. Mut valkovuoto on mulla ollu tosi lirua/tahmaista/tönkköä ja sitä on tullut paljon. Ihan lorahtelemalla... :/

Talvis hitaasti mutta varmasti... älä liikaa stressaa. :hug:

äitienpäivä... jaa-a. :D

EM ja Dodoliina 39+1 :heart:

EM just semmosta räkää se oli. paitsi et se oli keltasta. tai ihan tasan keltasen vessapaperinvärinen (ja ei haissu millekkään) :ashamed: ei sitä tuhottomasti oo tullu mut enempi ku vaikka ovulaatiossa ja sitä on tullu nyt parin päivän välein. sit on valkovuoto vielä erikseen siinä :D ihan oma osionsa.

Äitienpäivää täällä tuskin muistetaan. Mieheni äitihän en tosiaan ole, mutta kyllä mäkin voisin kukkia ja kahvia ottaa :D Tosin miehellä meni mun eiliset synttärikin ohi, että tuskinpa mitään äitienpäivänäkään ajattelee. Täytin siis eilen 33-v. Tosi vanha ensisynnyttäjä :ashamed:

HanTa En mä enään ole potenut huonoa omatuntoa, mutta silloin alussa. Mutta tiesihän sen itsekin, että en työkunnossa ole, kun en pystynyt liitoskipujen takia kotonakaan koko päivää touhuamaan. Miten sitten muka töissä lasten kanssa :|

Nibblerillähän on ollut tapahtumarikas yö :D

Täällä toimii tänään vatsa :D Vitsit mikä ihana tunne :LOL: :heart:

Oli myös synnytystapa-arvio :heart:
Nuppu painoi tällä hetkellä (36+4) 2800 g ja syntymäpainoksi veikkasi max 3800 g. Eli ei siis niin iso, kun neuvolassa veikkailivat =) Kaikki näytti olevan kunnossa ja lantiokin kuulemma hyvänkokoinen.
Ja muistutin miehen selästä, että tulee vajaakuntoisena synnytykseen. Kätilö vain sanoi, että on niitä muitakin pariskuntia ollut, jossa ensin lääkitään isä ja sitten vasta äiti :D Eli ei huolta siitäkään :heart:
*muoks* Ja ensimmäistä kertaa Nuppu ujosteli ultrassa. Lääkäri olisi halunnut varmistaa onko tyttö, mutta ei Nuppu levitellyt yhtään jalkojaan. Sivusta päin katsottuna veikkaisi edelleen tyttöä, mutta ei pysty sanomaan varmaksi.

Onko kohtalotovereita :attn: ?
Eli: Ketä ärsyttää masun taputtelijat? :kieh:
Ite olin sukulaisissa vapun pyhät ja kaikki oli kiinni tässä mahassa "näytä maha" jne. ja silityksiä piisas..vittu miten ärsyttävää..ja sit ku ihmiset tuijottaa kaupungilla tätä mahaa :headwall: en voi vaan sietää sitä..tuntuu et on joku lihakimpale jota saa tuijottaa ja lääppiä :kieh: omat sukulaiset just ja just pystyn sietää..mutta mitäs sit jos tulee ulkopuolisii |O huoh!

http://www.aijaa.com/v.php?i=4149942.jpg

Tässä olisi tän päivän masukuva (36+4)

Miten saa kuvan sillain, että se näkyisi suoraan kuvana eikä linkkinä? :attn:

*muoks* Valokuvasta huomattiin ensimmäiset raskausarvet :kieh:

tyty Mun mahaa on käynyt silittelemässä vain siskon pojat (3-v ja 6-v) ja sitten kaveri vappuna. Muut ovat pysyneet onneksi irti. En kanssa tykkäisi. Kaveri on kätilöopiskelija ja hän tuli varta vasten katsomaan mahaani :LOL: niin tottakai annoin silitellä.
Ai niin ja töissä oli yksi tyttö joka tykkäsi silitellä. Sekin oli ok.
Mutta katseet ei ole mua haitanneet, saa katsoa vapaasti =)

Yhteistyössä