Esikoishaaveista 2010 & 2011 plussanneet

Pikkumyy87 Onnea sydänäänien kuuntelukerran johdosta. Varmaan ihanaa kuulla toisen "mökääminen". :)

Laretzki Isot onnittelut saman katon alle pääsystä! :)

(.) Tänään sain soitettua neuvola-ajankin. Siellä paljon rauhoittelivat noista aiemmista km-tapauksista, ja ettei kannata stressata. Meni aika toiselle viikolle ensi vuoden puolelle, mutta eihän silloin oo vasta ku viikko 9 (tai 10) menossa. :) Ei kiirettä. ;) (sanoo hän, joka varasi yksityiseltä ajan ensi viikolle... :LOL: )

Hyvää viikonjatkoa kaikille! :)

Taiteilijatar 5+2
 
Viimeksi muokattu:
Kysymys:
Ootteko te ollu kauheen väsyneitä alussa? Alkaa tuntua vähän hassulta, ku vaan nukkuis. Äsken vetäsin 3 tunnin päikkärit ja vieläki tuntuu, et vois nukkuu. Yöllä nukun 8-12 tuntii... Joka paikassa lukee, et saattaa väsyttää näin alkuun ja että lepäilee ja kattelee telkkaria ni helpottaa.

Ku riittäiski tuo pelkkä lepäily. |O
 
Kyllä mä ainakin nukuin tosi paljon. Se on oikeasti tosi normaalia et tekee mieli vaan nukkuu. Pitäs helpottaa vko 12 jälkeen. Huomasin kans kun olin äitiysneuvolan harjoittelussa niin kaikki valitti väsymystä ekalla käynnillä.
 
Epa Oliko useempi arvo koholla? Mulla oli kaks arvoo, paasto ja tunnin arvo reippaasti koholla ja hoitona kotimittaus ja ruokavalio (onneks!! yleensä hoitona kuulemma ruokavalio jos vaan yks arvo koholla, kahella tai kolmella jo insuliini).Tosin kertaakaan ei oo kotimittauksella arvot noussu ees lähelle raja-arvoja vaikka ruokavalioo en oo pilkulleen noudattanukaan ja sillon tällön herkutellu :) En mäkään olisi uskonu että rd tulee mut minkäs teet. Tsemppiä ja toivottavasti ei tarvihe insuliinia alkaa piikittää, tässä kotimittauksessa on jo riittävästi!! Ja on tässä positiivisia puoliakin, nyt ainakin viimestään on pakko alkaa syömään suht terveellisesti ja eipähän oo sit raskauden jälkeen niitä kiloja tiputettavaks niin paljoo :)

Taiteilijatar Mulla taas ei oo oikeestaan koko aikana väsyttäny, ehkä jopa pirteempi kun ennen raskautta vaikka muuta vaivaa onkin ollu sen eestä! Mites siellä ollaan muuten jakseltu? Onko kovasti oireita? :)

Täällä olis tj 4 r-ultraan =)


viida ja pikku eskimo 20+3
 
Epa Pahoittelut rd-diagnoosista.

Namppis Kiva kuulla, että isokin väsymys kuuluu asiaan. Tää on vaan rasittavaa ku on koeviikko menossa ja tänäänki tuntu kesken kokeen et alkaa väsy painaa.

viida Ei mulla ainekaan vielä isosti oo oireita. Tosiaan tuo väsymys vaivaa, välillä ällöttää (ei vielä jokapäivä), rinnat on painoarat ja mahassa tuntuu olevan ilmapallo. Etenki istuessa huomaa et alavatsa tuntuu ihan siltä ku joku olis puhaltanu ilmaa. Ei oikeestaa kauheesti oo kipuja. :) Välillä hetkellisesti koskee, mut on menny melkein heti ohi. Aina en osaa paikantaa, et koskeeko nivusiin vai vatsaan. Kylkiä on koskennu välillä. Makeeta ei tee yhtään mieli. Yleensä tykkään syödä kaikkea makeeta vaikka kuinka paljon, mut makeehimo on loppun ku seinään. Lisäksi kahviakaan ei tee kauheesti mieli. Sitäkin tuli juotua tuossa vielä hetki sitten todella paljon. Tuntu, et se kahvikuppi varmaan kohta juurtuu tuohon käteen, ku koko ajan piti olla juomassa. Nyt ehkä kolme-neljä mukia päivässä, jos sitäkään. Isompi määrä alkaa tehdä pahaa.

Kaikki muut oireet on ihan jees (ei haittaa), mut toi väsy... Oon miehelle sanonu, et kaikki vaan ja niin isoina ku on tullakseen. ;) On tätä niin kauan toivottu, et kyllä sen kaiken kestää ja jaksaa. :) :heart:

Taiteilijatar 5+3
 
Viimeksi muokattu:
Viida: No se ei ruvennut niitä puhelimessa erittelemään eli kuulen tarkemmin maanantaina enkä ees osannut oikeen kysellä kun olin niin puulla päähän lyöty.
Mä syön kyllä muuten suht terveellisesti, mutta cokista ja karkkia tulee nautittua lähes joka päivä eikä aina ihan pientä määrää :ashamed: ...No nyt loppuu niiden nauttiminen. En mä usko et insuliinille ainakaan heti joudun mut toi kotimittaus on jo tarpeeksi paha kun mulla on piikkikammo ja verikammo.

Epa
 
Laretzki
Joo, on taas yksi neuvolakäynti takana, ja nyt ne alkaakin olemaan jo kahden viikon välein. Pitää se kai uskoa jo ihan oikeasti että mahalla alkaa olemaan kokoa ja ettei oo enää yhtään ihme että ahdistaa aika ajoin hengittää kun kohtu on niin korkealla. Sf-mitta oli meinaa kasvanut taas kahdes viikos 4 cm...

Eli
-Sf: 32 cm, jo nyt :LOL: kun tiiän useampia, joilla vasta noissa mitoissa lähempänä synnytystä, tässä kuitenkin se 10 vk vielä LA:han
-Hb oli taas pikkasen tipahtanut ja oli nyt 117 eli taas rautakuuria hakemaan
-Verenpaine 129/76
- Ja sit se suurin mörkö: paino, niin sitä oli tullut n. 600 g/vk eli selkeästi edellisellä kerralla oli joku kasvupyrähdys Spyrolla menossa.
-Sykkeet oli taas tuttua 140-150 jumputusta

Niin, ja saa nähä alkaako mullakin jo se "vauvan tuloon valmistautuminen" eli kaksi viimeistä yötä mä oon nukkunut tosi huonosti, heräillyt vähän väliä. Pitää alkaa päikkäreitä nukkumaan ihan oikesti, koska mun järkeen ei käy, se, että mitä hyötyä synnytykseen ja sen jälkeiseen aikaan on sillä, että äiti on jo ihan silmät ristissä unen puutteen vuoksi.

Vielä olisi viimeisiä joululahjojen viimeistelyjä ja paketointeja ja sitten kaikki olisi valmiina. :) Sunnuntaina onkin tarkoitus vielä lahjat jo eteenpäin kun on miehen veljenpojan synttärit, niin saa helposti sujautettua lahjat sukulaisille siinä samalla. Ja mä viimein saan ne meille tulevat vaunut, jeij!

Lare ja Spyro 29+6
 
Heippa taas piiiitkästä aikaa! :)

Edelleen käyn päivittäin lueskelemassa pinoa, mutten vaan saa kirjoitettua tänne millään.

Supistelijoille kovasti tsemppiä ja muistakaahan nyt ottaa rennosti ja levätä, että vauvat pysyy kyydissä vielä pitkän tovin!

Mukavia ultrakuulumisiakin oli vissiin muutamalla, onnea oikein paljon!

viida & Epa Pahoittelut rd-diagnoosista ja tsemppiä sen kanssa elämiseen. :hug:

Taiteilijatar Onnea plussaamisen johdosta! Jos haluat listalle mukaan, niin laita punaisella ja/tai lihavoidulla fontilla tietojasi eli LA, synnäri sekä ikä, jos niin tahdot :)

Päivittämisestä puheenollen, vuodenvaihde lähestyy pikkuhiljaa, joten silloin vois olla hyvä sauma tehdä uusi pino. Oliskos joku halukas ottamaan pinon tekemisen ja päivittämisen kontolleen? Ei ole iso homma ollenkaan, kun tätä ei tosiaan tarvitse mitenkään säännöllisesti olla päivittämässä ja etusivun ekaa viestiä vain muokkaillaan :)

Omassa navassa alkaa pikkuhiljaa esiintyä ihan pikkuisen raskauteen kyllästymistä :D Vauva viihtyy sen verran korkealla, että kyljet on tosissaan koetuksella etenkin iltaisin. Hengityskin on siksi vähän ahtaalla, mut muutenhan täällä edelleen porskutellaan oikein mukavasti eteenpäin. Ensi viikolla on viimeinen lääkärikäynti, jota odotan ihan mielenkiinnolla, vaikken kyllä usko alakerrassa tapahtuneen vielä yhtään mitään kehitystä. Eikä mulla vielä kiire olekaan synnyttämään, kun 1.1. tulee vasta 37 viikkoa täyteen. Katellaan sitten tammi-helmikuun vaihteessa sitä jakautumista ;)

Hyviä vointeja kaikille masunkasvattajille ja rauhaisaa joulunalusaikaa! :xmas:

Jomi & SS 34+5

Kuva muutaman päivän takaa:

 
  • Tykkää
Reactions: tiuhti_
Epa Täällä on toinen piikkikammoinen. Verta en niinkään kammoksu, mutta pistämistä ja piikkejä sitäkin enemmän. Tää nyt on ennenaikaista pohdintaa, mutta vakavissaan pitää miettiä, että annanko työntää sen parsinneulan tonne selkäytimeen vai mennäänkö ilman epiduraalia. Inhoon ajatusta niin paljon, et kipukin tuntuu paremmalta vaihtoehdolta. Mutta sen näkee sitten miten kovasti alkaa se epiduraali kiinnostamaan neuloista huolimatta ku oikeesti koskee... ;)

Laretzki Anteeksi, tyhmä kysymys :ashamed: mut mikä on SF? Miten se mitataan?

Jomi Kiitos että sanoit. En jotenkin ajatellut listojen olemassa oloa. :) Ajattelin ensi viikolle katsella noitten LA ja muiden juttujen kanssa. Käyn yksityisellä ni varmistuu, et onko kaikki ok. Jos ei tule yllätyksiä, niin sitten uskaltaa itsensä listata. :)

Taiteilijatar 5+4
 
  • Tykkää
Reactions: Jomi
Taitelijatar SF eli symfyysi-fundusmitta eli mitta centtimetreissä häpyluun reunasta kohdun yläreunaan. Mitataan ihan perus mittanauhalla, millä mitataan esim vyötärön ympärystä. Useimmiten puhutaan kohdun pohjan korkeudesta, onko tutumpi termi? Sitä aletaan mittailemaan yleensä puolivälissä raskautta mutta joskus aiemmin. Kun käyt neuvolassa ja saat äitiyskortin niin siellä takana on sf-mitan seurantakäyrä mistä näkee kasvaako yleisten mittojen mukaan vai onko häikkää. Jos kohtu kasvaa kovin nopeasti, vauva saattaa kasvaa liikaa ja se voi kertoa raskausdiabeteksestä. Jos kohtu ei kasva, voipi vauvalla olla jotain häikkää. Monesti loppuraskaudessa käyrä menee alaspäin koska vauva laskeutuu niin kohdunpohjakaan ei kasva enää samaa tahtia vaikka vauva ja kohtu kasvatkin.
 
Viimeksi muokattu:
Sf-mittaan voi vaikuttaa myös vauvan asento eli köllitäänkö siellä esim. poikittain vai raivotarjonnassa. Myös mittaajan vaihtuminen välillä voi vaikuttaa siihen käyrään eli ei aina ole välttämättä mistään erityisestä kyse, vaikka pientä heittoa käyrältä tuliskin :)
 
Hei vaan taas kaikille! :wave:

Täällä sitä ollaan edelleen yhtenä kappaleena, ainakin toistaiseksi. :)

viidalle ja epalle pahoittelut rd-diagnoosista. Kurja juttu. :(

Jomillakin on jo ihanan iso massu. :heart:

Vieläkö sokruli on yhtenä kappaleena vai joko on oma tonttu saatu syliin?

Jospa sitten vähän omanapailua vaihteeksi. :D

Torstaina käyty taas neuvolassa. Vauva oli entisestään laskeutunut alaspäin ja jos vielä laskeutuu niin saattaa kuulemma olla jo ulkona sitten :LOL: Ja kieltämättä, välillä se tuntuukin siltä niinkuin iso pallo jalkovälissä olisi.
Sf-mitta oli pysynyt nyt samana, eli 34cm.
Mahakin on alkanut repsahtamaan alaspäin. Näyttää tällä hetkellä huolella hankitulta kaljamahalta lähinnä. :D Valitettavasti laskeutumisen takia tuli sitten alamahaan muutamat arvetkin. :(
Pissassa oli tällä kertaa protskut 1+, kun viimeksi oli vielä +/-.
RR 120/74 (104/78)
Painoa oli tullut viikossa huimat 100g, vaikkakin pelkäsin tulleen enemmän kamalan turvotuksen vuoksi :D
Hemoglobiinia ei mitattu tälläkään kertaa, koska vaikutan ihan pirtsakalta kuulemma. :)

Kovasti terveydenhoitaja jo tällä kerralla kyseli meille ajo-ohjeita ja itselle tuli sellainen olo, että eikö se mun usko sinne enää ens viikolla menevän? Ei passaa miettiä liikoja, kun alkaa jännittämään muuten. :LOL:

Poitsu on onneksi nyt jaksanut liikuskella massussa taas entiseen tapaansa, joten ei siitäkään ole tarvinnut nyt huolehtia. :)
Välillä tuntuu kovastikkin alapäässä ja lantiossa painetta, tiedä sitten aukeaako ja kypsyykö siellä paikat yhtään. Pitäisi melkein laittaa mies tunnustelemaan pidemmillä sormillaan tilannetta. :LOL:

Eilen kävi sähkömiehet viimein tekemässä sähkötyöt loppuun ja saatiin vauvan huoneeseenkin sähköt. Tokasin sitten miehelle illalla saunassa, että nyt saa poika tulla millon haluaa kun on sähköt joka huoneessa. Mies tuntui vähän säikähtävän ajatusta ja sanoi, että jos sitten vasta joulun jälkeen. Taitaa ukkoa alkaa pikkuhiljaa jännittämään poitsun syntyminen. ;)
Siinä lauteilla ollessa sitten kokeilin huvikseen sitä nännien hieromista muutaman minuutin ajan ja kyllä se ainakin kivuttomia supistuksia sai mukavasti aikaan. Samaa kokeilin sitten sängyssä vasemmalla kyljellään, niin tuli polttava tunne koko vatsan alueelle ja sen kanssa valvottiinkin sitten 4 asti. ;)
Täytyy vaan kysyä, että kuka niitä jaksaa sen 20min hieroa kun itsellä oli työn ja tuskan takana 5minuuttiakin? :D

Ihanaa viikonloppua teille kaikille! :heart:

iseeyou & Onni 38+2 :heart:
 
Ihania massukuvia on tänne laitettu :heart:

Taiteilijattarelle tervetuloa vielä munkin puolesta ja onnea plussasta :) Kysyit väsymyksestä, niin mulla oli kanssa todella paha alkuvaiheessa, töissä sai pinnistellä että sai pidettyä silmät auki ja kotona ilta menikin sohvalla nuokkuessa. Mutta aika nopeesti se meni ohi, toivotaan että sullakin :)

iseeyoulla ja sokrulilla alkaa olla jo jännät paikat :) Kovasti tsemppiä loppupinnistykseen!

Me oltiin kuun alku reissussa miehen kotimaassa, matka meni tosi hyvin ja sain kyllä koko raskauden tarpeeks mahantaputteluja miehen sukulaisilta :D Neuvolassa kävin viime maanantaina ja siellä oli kaikki ok. Painosta terkka huomautti TAAS, mutta siinä aikansa jaariteltuaan käänsi sen lopulta niin että "ei se nyt ole se kaikkein tärkein asia". Öö.. samaa mieltä! Sokerirasitukseen varasin ajan joulun välipäiville. Olo on ollut lähiaikoina aikas jees, mutta ilokseni ovat tulleet liitoskivut, jotka haittaa vähän kävelemistä ja ylipäätään tän ruhon liikuttamista.

Kuinka paljon muut on miettinyt/panikoinut/tutkinut synnytystä? Mä oon ruvennut ahmimaan kirjallisuutta aiheesta ja tuntuu että kohta tulee jo tietoähky. Toivoisin ite että pääsisin synnyttämään mahdollisimman luonnollisesti ilman sen suurempia lääketieteellisiä toimenpiteitä ja yritän nyt valmistautua siihen opiskelemalla lääkkettömästä kivunlievityksestä ym. Ylipäätään fiilikset synnytystä kohtaan vaihtelee ihan päivittäin ajatuksesta "odotan innolla" ajatukseen "mä en tuu ikinä selviämään siitä" :D

mynttis & papu 24+1
 
Mynttis: Ei ole täällä pahemmin tullut synnytystä mietittyä :D Terveydenhoitaja kyseli samaa ja osasin vaan vastata, että tiedän sen sattuvan ja tiedän saavani siihen kipuun tarvittaessa lääkettä. Se riittää. :D Jos ajattelen sitä liikaa, niin luultavasti en tule nukkumaan koko loppuaikana kun jännitän niin kovasti. Yksikään vauva ei oo mahaan jääny ja eiköhän se munkin oma sieltä jollain konstein ulos sitten tule. :LOL:

Sairaalakassiakaan en ole itselleni vielä pakannut. :whistle: :ashamed:

Ja kiitos tsempityksistä :)
 
Huomenta kaikille :)

Kyllä täällä vielä yhessä kasassa ollaan, viikko enään laskettuun aikaan. Ja saa luvan nyt mennäkkin synnytys joulun jälkeiselle viikolle, ens viikolla ei oikeen ehdi enkä taho olla joulua sairaalassa :D

Sukkapuikkoilua, vihlomista ja supistelua on täällä joka päivä, eilen olin taas ihan varma et yöllä lähetään mut tässä sitä viel ollaan yhessä kasassa :D

Iseeyou tsemppiä sullekkin tähän loppuaikaan, kohta meil on joulutontut sylissä :) :heart:

- Sokruli ja pikku neiti 38+6 -
 
  • Tykkää
Reactions: iseeyou
Huomenta kaikille!

sokruli ja iseeyou Toivottavasti tontut syntyisi joko ennen joulua tai sitten joulun jälkeen. Ei tarvitsisi jouluna osastolla köllötellä.

viidalle Hyvää ultrareissua! :)

(.) Tänään digillä 3+. Kyllä aikamoinen kivi vierähti sydämeltä. :) Nyt sitten odotellaan torstain lääkäriä.

Jos nyt uskaltaisi noita tietoja laitella. :) Eli LA 13.8.2012, esikoinen kyseessä, ja synnäri on NKL tai Kätilöopisto. Niin ja oma ikä on 29. Olikohan tuossa kaikki... No lisäillään sitten jos jotain puuttuu. ;)

Taiteilijatar 6+0
 
  • Tykkää
Reactions: Sokruli ja tiuhti_

Yhteistyössä