Esikoinen vuodelle 2014

Ajattelin vähän kysellä teidän ajatuksianne? Onko teillä sellainen olo, että "jee, kohta olen raskaana" vai lähemmäs "raskaus? mitä se on? olenkohan koskaan?"..? Minulla oli aiemmin sellainen olo, että ihanaa laittaa vauva aluilleen ja nykyään on sitten se olo, että tuskinpa koskaan. Ja miltä tuntuisi saada se niiiiiin odotettu plussa..
 
onnenpisara
Itsellä on ainakin tällä hetkellä todella positiivinen fiilis. Uskon raskaaksi tulemisen mahdollisuuteen, koska se on jo kertaalleen todistettu pitkästä ja vaihtelevasta kierrosta huolimatta. Luulen että merkittävin asia on kuitenkin se ettei stressaa -viimeksikin olin tullut raskaaksi siitä kierrosta jossa koin häviten "painetta" elämässä. Nyt aionkin tässä kierrossa välttää stressaamista viimeiseen asti. Olen juurikin viikinloppuna päässyt irti kokemastani henkisestä väkivallasta ja saanut poistettua elämästäni ihmisen, jonka teki oloni toisinaan hyvin vaikeaksi. Nyt minusta tuntuu että jotenkin kaikki vaan tulee järjestymään ja tämä voisi hyvinkin olla tärppikierto. Minulla on ollut myös vahva tunne koko ajan jouluvauvasta, koska joulu on meille ollut merkityksellistä aikaa miehen kanssa. Toivon todella että tästä kierrosta nappaa, siksi tilasin ovulaatiotestejäkin. Viime kierrossa ajoitus oli ihan väärä ja ensimmäisen kierron aikana km sain vielä niin pahoja rytmihäiriöitä ja kroppa oli kovilla, että olisi ollut ihne jos olisi tarttunut. Uskon vahvasti raskautumiseen kunhan elämä ei stressaa niin paljon! :)
 
Mulla on ollut suht positiivinen (joskin kärsimätön) fiilis viime aikoihin saakka, koska mekin tosiaan kerran jo raskauduttiin. Viime aikoina on kuitenkin tullut enemmän sellanen "mahtaako tulla koskaan" -fiilis :( Se yksi raskautuminen tapahtui melko pian pilsujen lopettamisesta ja luulen että se kävi silloin helpommin, nyt tuo pco jyllää tuolla alhaalla. Viime kierrossa oli niin voimakas ovis että olin aivan varma että on tärppikierto ja tosi toiveikas, mut ei tärpänny ei. Ja sitäkin mietin että no jos se onni meille joskus suodaan, niin meneekö siihen vuosia, monta hoitokertaa ja hirveä määrä surua ja stressiä. Koko ajatus tuntuu musertavalta.
Toisin sanoen siis, ajatukset on nykyään siellä surkeammassa suunnassa.
 
Oodikas voi ei! Oon todella pahoillani!! :( voimia paljon ja muista surra kunnolla!! :hug:

Merope miulla on sellain olo just et "ihanaa, kohta!!" Meillä onkin niin tuore tilanne.. ootan tosi paljon tulevaa ja pientä nyyttiä eritoten. =)

Omanapailua hiukan.. ovis oli varmaan 5.pv??? (en tikutellut) mutta veikkaisin... nippaili sen verta. Eli nyt jännäillään!! Iik, en ymmärrä, miten kestätte tätä tikun kastelun odottelua!!! (vinkkejä? :D) ollut nyt jännää menkkamaista vihlontaa pari päivää, joskin tämä vihlonta on PALJON lievempää kuin menkoissa...
 
luulen että noihin pitkiin kiertoihin voisit saada terot tms ihan terveyskeskuslääkäriltä. mä ainakin sain ekan reseptin ihan yleislääkäriltä. menin sitten kyllä yksityiselle kun ei oikein toiminut, joka sitten ultras jne ja määrää kuulemma clomit seuraavaks josei tulosta tuu. mut siis tommoset asiat varmasti hoituu ihan omalla terveysasemalla, ettei tartte kesään asti odotella. Itse ajattelin hakea lähetettä lapsettomuustutkimuksiin sit kun alkaa olee tarvetta aukilolotutkimukselle, spermanäytteelle, ivf:lle eli semmosiin mihin ei oo yksityisellä varaa.
Kaveri sai just clomit, hieman PCO oireita havaittavissa.. Aloitti ne siis vasta tässä kuussa.. Yritystä 1,5v., mut heillä on yks mukula. Tohtori oli sanonnu et voi kolmekin vuotta yrittää ennen kuin tutkitaan tarkemmin, koska yksi mukula on jo!!!
 
Ovistestiin plussa (tai ainakin hyvin lähellä sitä) tänään... peukkuja pystyyn siis!! Ukkoseni tulee reissusta kotiin iltapäivällä, toivottavasti vielä ei ole myöhäistä hyödyntää tuo ovis :p
Kyllä nuo terot taitavat tehota kun ovisplussa (plus ihan fyysiset oireet) on tullut viime kierroissa aikalailla samoilla kiertopäivillä.
 
Viimeksi muokattu:
Heippa pitkästä aikaa!! On pitänyt sen verran kiirettä etten oo tänne ehtinyt kirjoittelemaan. Puhelimella oon aina välillä käynyt lukemassa kuulumisia, mutta vihaan sillä kirjoittelua, niin sen takia tämä on jäänyt. Lisäksi olin tuossa lomalla, jonka vuoksi internet jäi vähemmälle käytölle :)

Mutta tosiaan täällä meneillään tällä hetkellä kp 13/28 eli 9 pärähti käyntiin meidän loman aikana. Pettymys oli hirveä, sillä menkat eivät ilmoittaneet itsestään millään tavalla ja ehdin jo toivoa parasta, kunnes vuoto alkoi aivan yhtäkkiä. Nyt on tosiaan pitänyt sen verran kiirettä ja oon ollut vaan töissä, että vauvahaaveilut on jäänyt taka-alalle, kunnes eilen havahduin siihen, että tosiaan nyt aletaan olla taas siinä vaiheessa kiertoa, että vois alkaa kroppaa tarkkailemaan :)

Päätin myös, että varaan nyt ajan gynekologille ihan perustutkimukseen. Voi olla, että se kuitenkin siirtyy seuraavaan kiertoon, on sen verran kiirettä sekä rahallisesti tiukkaa ja mä kun haluan mennä ehdottomasti yksityiselle!
 
Tsemppiä kaikille tasapuolisesti!

Täällä taas vituttaa kun joku jaksaa valittaa ettei toista/kolmatta/neljättä lasta kuulu. Yritystä takana se pari kuukautta. Tai vaikka olisi yritystä vuosi takana niin silti mua vaan kyrsii kun tekisi mieli huutaa näille ihmisille päin naamaa että etkö sinä tajua, minulla ei ole yhtään lasta eikä välttämättä koskaan tule olemaankaan! Tekisi mieli kysyä että miltä susta tuntuisi jos astuisit minun saappaisiin?

No joo täällä taas raivotaan :D Kurkkukipeenä ja hieman lämpöä, taas. Toivotaan että menee itsekseen ohitse. Justiinsa olin kipeenä. Mistä tää kierre nyt tulee. Menkkoja toivon tiistaiksi, ei yhtään aiemmin. Tänään kp 29. Välivuodot runsaat joten taas tietää ettei testejä kannata tuhlata. Tällä hetkellä odottelen vaan loppu kuun gyneä. Mutta aika ahdistava ajatus on että tasan kuukauden päästä olen soittamassa aikaa terveyskeskukseen josko pääsisi lapsettomuustutkimuksiin :/ Kuukauden päästä, mä en käsitä. Sitten mennyt siis 11kk ja aion ottaa kyllä 1kk varaslähtöä!
 
Meillä nyt meni paketti ihan uusiksi ja laitetaan koko yrittäminen tauolle näillä näkymin kesään asti...
Tsemppiä muille!
Taidan siirtyä kirjoittelemaan, johonki sellaiseen ryhmään joka on itselle lähempänä totuutta.
 
Kp 29/28... En tiedä pitäiskö testata vai odotella, sillä mitään oireita ei ole :(
Valkovuotoa tosin lorahtelee aika ajoin housuun ihan järkyttäviä määriä! Ei ole ikinä ennen tällaista kuitenkaan ollut..

Ehkä vielä huomiseen tai keskiviikkoon odottelen :)
 
Tänne pitkästä aikaa tulen kertomaan kuulumisia. Eli sain lähetteen lapsettomuuspolille toissa viikolla, katsotaan kuinka monen kuukauden päähän aika sitten menee, jonoa tällä paikkakunnalla kuulemma on, verikokeisiin menen ensi kierrossa kp 3-5. Kävin myös vyöhyketerapiassa "hoidattamassa" tätä lapsettomuutta ja epäsäännöllistä kiertoa. Tosiaan kun viime kierto venyi siihen 48päivään vaikka sitä edellinen oli vain 35päivää, en tainnut ovuloida ollenkaa(?). Nyt kuitenkin tuntuu että ovis oli pari päivää sitten, nännit kipeytyivät kuten monesti ovulaation jälkeen on ollut. Katsotaan nyt jos tämä kierto jäisi lyhyemmäksi kuin viimeksi. Kevätuupumustakin on ilmassa, jotenkin ollut rankka ajatus lapsettomuuspolille siirtyminen. : /

Kaikille tänne tsemppiä vielä jouluvauvan tekoon! Itsellähän tärppäsi viime vuonna näihin aikoihin ja laskettuaika olisi ollut joulupäivä, mutta keskenhän se silloin kesällä meni. Jännä että melkein vuosi kulunut siitä. Oodikas joutunut myös kovia kokemaan! Koita jaksaa ja sure kaikessa rauhassa, apuakin on saatavilla, muista se! Ja keskenmenon jälkeen tuo "keskenmenon jälkeen kuumeilevien" ryhmä on todella hyvää vertaistukea. =)

Liljalle vielä pakko sanoa, että mua ärsyttää aivan sama asia. Jotenkin ihminen ei voi edes kuvitella sitä kokonaan lapsettoman tilannetta, kun itse suree sitä ettei see yhtä lasta lisää katraaseen. Voimia sulle! Ihan liian kauan olet myös sitä "ihmettä" toivonut! :hug:

Oikein hyvää alkanutta viikkoa teille kaikille! Pitäkää pää pystyssä, ja toivoa on aina sitten vaikka sinne seuraavalle vuodelle saada se oma pikkuinen :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Oodikas
Kiitos evaparadise. Tsemppiä teille odotteluun. Itseäni ainakin turhauttaa kaikenlainen odottaminen... Tuntuu, että kallista aikaa valuu ihan hukkaan. Mie täytän parin viikon kuluttua jo (?) 36 niin ei tämä lapsen tekeminen ainakaan helpommaksi muutu. Mie sain meidät sen verran lapsettomuustutkimuksiin jo näin kahden keskenmenon jälkeen, että läjä verikokeita otetaan. Meillähän on tärppi käynyt tyyliin joka oviksesta sen jälkeen, kun olen sen oppinut bongaamaan, mutta raskaudet ei vain kestä. Marraskuussa meni kesken viikoilla 11+6, sen jälkeen on ollut kaksi aivan varhaista km ja nyt sitten tämä viikoilla 5+3 tullut. Noita varhaisiahan ei periaatteessa lasketa, mutta olin vissiin niin surkeana siellä gynellä, että saatiin lähete verikokeisiin. Molemmilta katsotaan kromosomeista ainakin mosaikismi sekä jotain muita juttuja. Minusta tutkitaan kilppariarvot, toksoplasma, listerioosi yms pöpöjä ja mitähän lie muuta. Jotain verikokeita on vielä sitten tehtävänä, jos se kolmas km tulee. Hormonaalista vikaa ei uskota olevan, koska mulla on säännöllinen kierto ja selvästi ovuloin. Niin ikään aukiolotutkimuksia sun muita ei myöskään tarvita, kun tärppi käy. Pelottaa kyllä vähän, mitä verikokeista paljastuu... Jotain vikaa kai minussa tai minun kohdussa täytyy olla, kun raskaudet ei kestä. Toki kaikki voi olla myös vain huonoa tuuria, mutta en jotenkin usko siihen. Mulla on ollut ekasta keskenmenosta asti sellainen olo, että minussa on jotain häikkää.

Ja meillä ei tosiaan taida olla saumaa saada vauvaa tälle vuodelle, kun käskettiin odottaa yhdet kuukautiset ennen uutta yritystä. Syynä tähän oli se, että hcg ehtisi lähteä verestä eikä olisi sitten sotkemassa uuden raskauden alussa. Multa mitattiin hcg keskenmenon jälkeen ja arvo oli vain 42, joten eiköhän se ole jo laskenut nolliin. Tätiä odotellaan ja ovista en yritä bongata, vaikka tunnistan sen kyllä, mutta ei myöskään käytetä mitään ehkäisyä. Saa nähdä, miten käy...
 
Kp 30/28 ja testasin aamulla negan... No ei oikeastaan ollut yllätys kun ei oireita ja vain kaksi päivää "myöhässä" (yksi kiertohan kesti 56 päivää ennen teroja).

On silti vähän pettynyt olo, siltikin itselleni maksimaalisen kidutuksen tahdon luoda ja pidän toivoa yllä, sillä tänään saattaa olla vasta (luullakseni) dpo9.

Taidan ensi viikolla vielä testailla jos ei menkat ole siihen mennessä alkaneet :'D
 
onnenpisara
Minä taas odottelen oviksen bongauksen aloitusta, tikutuksen starttaan kymmenen vrk päästä. Viime kierrossa koski niin paljon mahaan, että tuntuu ihan hassulta kun nyt ei ole mitään erityistä. Toivottavasti parhaat päivät löytyy ettei mene taas ohi.. Tämä se just on niin meikäläistä, kun kierrot on niin erilaisia. Hohhoijaa..
 
Heipä hei kaikille.

En ole todella pitkään aikaan täällä käynyt edes lukemassa teidän juttuja, kun tosiaankin kärsin tammikuussa tapahtuneesta keskenmenosta niin kovasti, että vauvahaaveet jäivät kokonaan. Nyt kun palstan kuitenkin muistin, niin ajattelin tulla listan päivittäjille sanomaan, että minut voi hiljaisista odottajistakin (tai mikä sen nyt olikaan) ottaa pois, koska vähään aikaan ei meillä tule olemaan minkäänlaista kuumeilua.

Minut kutsuttiin kuukauden päästä keskenmenosta ja kaavinnasta uudestaan tutkimuksiin, koska oli selvinnyt, että kyseessä olikin rypäleraskaus. Kyseessä on vähän ikävämpi asia, ja vaikka onkin todella harvinainen, Suomessa n. 10 tapausta vuodessa, niin tällainen osui kohdalleni. Minun kohdallani kyseessä oli osittainen rypäleraskaus, joka lääkärin mukaan ole niin "vakava". Rypäleraskauksista osittaisia on kuulemma vain 3-4 %, joten aika pienoinen mahdollisuus.

Kävin jo tutkimuksissa, otettiin labraa, ultraa, keuhkoröntgen, ja onneksi sain puhtaat paperit tällä erää! Seurantaan kuitenkin jouduin, käyn kerran kuukaudessa labrassa tarkastamassa hcg:n, ettei se lähde uudelleen nousuun ja 2-3 kuukauden välein ultrattavana vuoden ajan. Pelkona on tosiaan rypäleraskauden uusiutuminen, joten puolen vuoden ajaksi meidät määrättiin vauvantekokieltoon. Tuomio tuntuu tällä hetkellä ihan hirveältä, mutta aion sitä noudattaa, koska en halua missään nimessä itseäni tai tulevia lapsiamme vaarantaa. Tuntuu vain niin utopistiselta, että vielä 2 kuukautta sitten odotin innolla erilaisia merkkejä mahdollisesta raskautumisesta ja nyt pelkään sellaisten ilmaantumista...

Eli tällainen tarina tällä kertaa. Toivotan teille kaikille palstalaisille onnea ja toivon sydämessäni, että jokainen teistä saisi pienen vauvan pian! Jospa minäkin tässä vielä joskus palaan palstan pariin! :)
 
Iida kärsivällisyyttä ja toivotaan että kierto ei pitkity tai että testailit liian aikaisin :)

Oodikas, kiva että pääsette pian taas yrittämään pienoista! Mulla KU:n jälkeen kesti jotain kolmisen viikkoa että hcg laski parista tuhannesta nollille. Tsemppiä!

evaparadise. Hienoa, että asia kuitenkin edistyy ja pääsette tutkimuksiin. Täällä myös kevätväsymystä ilmassa ja pelko lapsettomuudesta ja rankoista hoidoista tuntuu aika musertavalta. Toivotaan että uupumus ainakin väistyisi pian!

SinSin todella ikävä juttu! Kun ihan se "tavallinenkin" km on jo tarpeeksi raskas vauvakuumeilijalle :( Paljon jaksamista sinulle ja toivottavasti palaat tänne kun on taas turvallista yrittää! Voimia! :flower:

Kaikille muillekkin tsemppiä, kärsivällisyyttä ja lämpimiä ajatuksia! :heart:

ON: Täällä piinaillaan taas kerran... tosiaan tuntuu että terot ovat auttaneet ja ainakin fyysisesti olen mielestäni bongannut ovikset ihan selvästi. Viimeksi meni vähän tiukoille, kun ukko tuli työreissusta mutta luulen että ovis ei ollut vielä ehtinyt mennä ohi. nyt siis kp 21 ja luullakseni dpo 5. Epätoivo iskee kyllä jos ei taaskaan oo tärpännyt! Ei malttais odotella et pääsee testailemaan. Ja kiertoa jäljellä vielä 10 päivää, hohhoijaa!
 
SinSin Todella kurja juttu. Toivottavasti toipuminen sujuu kaikin puolin hyvin eikä kontrolleista paljastu mitään. Tsemppiä!

bumpy Hätähousu. :D Toivotaan, että tämä on Se Kierto, josta tärppi käy. Mullakin polttelee testaaminen... Siis ihan minkä vain. :D Kuten tuolla aiemmin sanoin, niin kaikenlainen odottelu käy hermoille ja tuntuu ajan haaskaukselta. Jos saa edes tikkuja uittaa tupperissa, niin tuntuu, että tekee jotain raskautumisen eteen. Vaikka ihan muuallahan ne raskautumistemput tehdään kuin yksin vessassa tikun ja pissakupin kanssa. :D

Mie testasin tänään herkällä testillä negan. Eli hormonit varmaan laskeneet jo riittävän alas. Edellisen keskenmenon jälkeen kyllä herkkä testi näytti negaa ja siitä viikon päästä tehty pissatesti oli kuitenkin positiivinen. Mutta silloin oli hormonimäärätkin ihan erit kuin nyt. Uskon, että "nollissa" ollaan jo. Ovista EI pitänyt tikutella, mutta tikutinpa tänään kuitenkin. Haalea viiva tuli. Minua nyt lähinnä kiinnostaa se, onko ovista ennen tätiä ja jos sen oviksen saisi kiinni, niin tietäisi sitten, että tätikin on kohta tuloillaan.

Noin muuten sitten varmaan sekoan kohta... En saa öisin nukuttua ja kärsin jatkuvasta närästyksestä. Kummankin syynä stressi, kun panikoin niiden verikokeiden tulosten kanssa. Olen lukenut kaikenlaista netistä ja tietohan tunnetusti lisää tuskaa. Pelottaa ihan pirusti, että paljastuu joku kromosomihäikkä, mikä aiheuttaa keskenmenot. Viime yönä valvoessa lueskelin kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Olen monta vuotta jo epäillyt, että mulla voisi se olla. Kaksi kertaa on aiemmin testattu ja arvot olleet normaalit.

S -T4-V 9 – 22 pmol/I (viitearvot voi olla alkaen 9-11 ja yläraja 16-22)

T4V- arvon tulisi olla viiteasteikon yläkolmanneksella, alarajalla kiikkuvilla yleensä on väsymys jo sitä luokkaa että haittaa normaalia elämää.


Mulla on viimeksi (2012) mitattaessa ollut tuo arvo 9,1 eli juuri ja juuri viitearvojen sisällä. Olen ollut alavireä ja väsynyt jo useamman vuoden ajan. En ole aina ollut tällainen enkä myöskään aina näin kauhean väsynyt. Sama nukunko hyvin vai huonosti, niin aina väsyttää. Eihän tämä ole normaalia. Muita väymyksen ja alavireisyyden lisäksi täsmääviä oireita löysin peräti 8. Saa nähdä, millaiset arvot ovat nyt ja ehdotetaanko lääkitystä. Jos arvot ovat alhaiset, mutta gyne ei lääkitystä anna, niin kokeilen teekoon kautta. Luin erään lääkärin haastattelun ja hän sanoi, ettei lääkityksen kokeileminen ole vaarallista ja veriarvojen lisäksi pitäisi ottaa huomioon myös oireet. Arvot voi olla ookoo, mutta lääkityksen voisi aloittaa myös oireiden perusteella ja jonkin ajan kuluttua sitten katsoa onko siitä apua vai ei. Kun nyt saataisiin ne kokeiden tulokset niin päästäisiin taas asiassa eteenpäin. Ja mullakin saattaisi olla vielä joku vatsalaukun riekale jäljellä. Nyt tuntuu, että sisukalut korventuu närästyksen takia.
 
Oodikas: Täällä yksi kilpparin vajaatoimintaa sairastava. Mikä sun TSH oli ja onko sun kortisoliarvot otettu (en muista, että minulla olisi.. täytyy pian kysyä pääsenkö niihin itse)? Ja tuo pitää todellakin paikkansa, että arvoihin ei tule pelkästään katsoa, sillä Suomessa viitearvot ovat todella korkeat. Itse sain todellakin apua lääkityksestä, masennus/väsymys/painonnousu jne olivat oireina. En nyt muista kumpi (Gelee Royale vai Maca) auttoi myös kilpirauhasen vajaatoiminnassa. Ja esim. Macasta sanotaan näin: "Eläinkokeissa maca aiheutti lisääntyneen follikkelien kypsymisen naarailla ja enemmän spermaa koirailla." Tsemppiä, tiedän mitä on taistella tämän sairauden kanssa, joka aiheuttaa mustia ajatuksia ja loputonta väsymystä, mutta silti unettomuutta! Itse sain pahimmassa vaiheessa kahdeksi viikoksi unilääkkeet, joita oli pakko ottaa. Sitten vaihdoin melatoniiniin ja enää en ole käyttänyt. Mielestäni unenlaatu myös parani Macan ja Gelee Royalen lisäyksen jälkeen.

Ja vielä. Sait mut kyllä hymyilemään tuolla mielikuvalla "vessa, tikku ja pissakuppi". Ja siihen lisättynä ajatukset siitä, että pitäisi saada mies innostumaan. Ja ettei lapset sillä tule. Niiiiin tuttua! Mut toisaalta se on kiva vaihe kierrossa, kun on tärppipäivät lähellä. Ai että mä vihaan sitä jaksoa kun täti kyläilee ja siihen vielä lisäksi odotus ennen tikutusta.

SinSin: :( en osaa edes kuvitella miltä Sinusta tuntuu. Kaikki lämpöiset ajatukset ovat puolellasi ja toivotan hurjasti jaksamista ja onnea.. Tositosi hienoa kuitenkin, että nyt puhtaat paperit. Toivottavasti olisi jokin vain kerran tapahtunut juttu.

bumpy: Mua huvittaa, kun mullakin on tänään kp 21, mutta ehkä kuitenkin dpo 4. Tosi samoissa kuitenkin mennään. Olisi TODELLA ihanaa, jos voitaisiin plussata samaan aikaan :)

Tosi kiva huomata, että moni on samanlainen hermokimppu. Heti pitäisi päästä testailemaan ja nää välipäivät on....sitten...pitkiä..!
 

Yhteistyössä