En minä kyllä tarkoittanut tästä ketjua, jossa haukutaan ketään puolin ja toisin.
Toin esiin oman kokemukseni, tai oikeammin tunteeni. Jäi sellainen olo nyt, että minä en saa tuntea mitään vaan minun pitää ymmärtää kaikki. Vaikka en kuitenkaan koskaan voi ymmärtää. Eli noidankehä on valmis.
Lapsettomuutta voi olla paljon, varmastikin vaikkapa Facebook-kavereistani joku on lapseton enkä sitä tiedä. En sen takia kyllä jätä mitään kirjoittamatta sinne, tai jätä mitään kuvaa lisäämättä tai mitään sanomatta. Ehkä yritin sanoa jossain kohtaa tässä ketjua, että kun en ymmärrä tätä vastakkainasettelua enkä sitä, että jomman kumman muka pitäisi piilottaa elämänsä toiselta. Lapsettomuus on kuitenkin näkymätöntä ulkopuolisille; en minä tiedä että vastaan kävelevä nainen on juuri tullut jostakin hoidosta, mutta hän kyllä näkee että minulla on rattaissa lapsi ja mahassa toinen. En minä silti siinä kävele häntä loukatakseni, vaikka sen lukemani palstan (ei muuten tämä Kaksplus) mukaan monikin minut siten kokee. Että loukkaan heitä pelkällä olemassaolollani.
Jäin miettimään, ajatteleeko ystäväni myös näin? Näkeekö hän minut enää pelkkänä mahana ja äitinä ja inhoaa sitä, mitä minulla on? En edelleenkään vaadi keltään onnen tunteita, niitä ei voi vaatia mitenkään. En vaadi edes onnitteluja. Mutta toivoisin, että minusta ei ajateltaisi niin kuin siellä palstalla ajateltiin (siis ei suoraan minusta, mutta meistä äideistä). Toivoisin, että saisin elää elämääni ja onneani ilman, että jo pelkällä olemassaolollani, hymylläni tai eleelläni joka on täysin tahaton, loukkaan jotakin.
En lähde nyt väittelemään mistään. Korostan vielä että tarkoitukseni ei ollut haukkua, enkä kyllä mielestäni ainakaan minä eikä kyllä moni muukaan, tässä ketjussa niin ole tehnyt. Yritin ymmärtää toista osapuolta, nähdä mitä hän ajattelee eikä siinä ole mitään pahaa mielestäni. Ehkä otan tämän hänen kanssaan puheeksi, vaikka en kyllä tiedä missä tai miten. Tämä on vaikea paikka enkä haluaisi olla tällaisessa tilanteessa jossa en tavallaan voi yhtään mitään sille miten asiat ovat.