”En ole koskaan harrastanut seksiä...” – Merja, 42, kertoo, mitä miesten kanssa tapahtuu kerta toise

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
”En ole koskaan harrastanut seksiä...” – Merja, 42, kertoo, mitä miesten kanssa tapahtuu kerta toisensa jälkeen

– Jos asiat olisivat menneet toisin, olisin itse viettämässä aikaa kumppanin kanssa. Myös yksinäinen vanhuus pelottaa hieman, Merja, 42, sanoo. Hän haluaa esiintyä tässä haastattelussa tunnistamattomana.
Julkaistu: 4.3. 8:02

– En ole koskaan seurustellut tai harrastanut seksiä, Merja, 42, kertoo.
Suomalaisista 2–3 prosenttia ei harrasta seksiä koko elämänsä aikana. Osa päätyy tilanteeseen tahtomattaan – vaikka haluaisi parisuhteen ja myös seksiä.

Yksi tällaisista ihmisistä on 42-vuotias Merja (nimi muutettu). Nyt hän kertoo tarinansa:

”En ole koskaan seurustellut, harrastanut seksiä, käynyt kunnon treffeillä tai muutenkaan ollut läheisissä tekemisissä miesten kanssa. Lähimmäksi treffejä olen päässyt, kun olen käynyt miespuolisten kavereideni kanssa kahvilla tai taidenäyttelyissä.

Olen miehille näkymätön, olen ollut sitä aina. Teini-iässä ja myöhemminkin ulkona käydessäni minua ei koskaan haettu hitaille. Jos olimme liikkeellä porukalla ja joku mies lähestyi meitä, minut ohitettiin aina. Nykyisin en edes käy ulkona.

Syitä on monia. Suurimmat niistä lienevät kiusaaminen ja olematon itsetunto.

Elämässäni on ollut ihastuksia, mutta en ole ilmaissut kiinnostustani pilkan ja torjumisen pelossa. Ajattelen, että jos joku minusta kiinnostuu, hän myös lähestyy.

Minulla on kavereita ja muutama todella hyvä ystävä, mutta tilanteestani tietää aika harva.

Syitä tähän tilanteeseeni on monia. Suurimmat niistä lienevät lukioon asti jatkunut kiusaaminen ja olematon itsetunto. Aspergerin syndroomani ei ole auttanut.

Yksi tekijä on ystäväni taholta tullut uskonnollinen painostus. Hänellä on ollut tapana jatkuvasti moittia ja syyllistää minua siitä, että en ole elänyt kuten hän ja hänen edustamansa yhteisö. Siellä kaikki naisellisuus ja sen näyttäminen – kauniisti pukeutuminen ja meikkaaminen – ovat vähintään paheksuttavaa ellei jopa syntiä. Seksiä ei sopinut edes ajatella.

Jos asiat olisivat menneet toisin, olisin itse viettämässä aikaa kumppanin kanssa. Myös yksinäinen vanhuus pelottaa hieman.

Huonolla tuurillakin on varmasti osansa. Olisin halunnut perheen ja parisuhteen, mutta nyt alkaa olla myöhäistä edes haaveilla. Suurimmalla osalla kavereistani on jo perhe tai parisuhde. Osa heistä on jo toisella kierroksella.

Siihen, että löytäisin parisuhteen, tarvitaan ihme. Ja suhde olisi luultavasti huono johtuen kokemattomuudestani ja estyneisyydestäni. Toisaalta en tiedä, osaisinko olla kenenkään kanssa, kun olen koko aikuisikäni ollut yksin.
– Täytän vapaa-aikani mielekkäällä tekemisellä ja harrastuksilla, ja matkustan lomillani yksin. Silti joskus tuntuu, että jotain puuttuu, Merja sanoo.

Seksiä ajattelin joskus enemmänkin. Nykyisin en enää viitsi enkä edes osaa haaveilla.

Täytän vapaa-aikani mielekkäällä tekemisellä ja harrastuksilla, ja matkustan lomillani yksin. Silti joskus tuntuu, että jotain puuttuu. Kun olen paikoissa tai tilaisuuksissa, joihin muut menevät perheen tai puolison kanssa, minusta tuntuu ulkopuoliselta. Kuin olisin jollain lailla vajavainen tai vähemmän arvokas.

Kun näen pariskuntia, joilla on mukavaa yhdessä, saatan tuntea surua ja katkeruuttakin. Jos asiat olisivat menneet toisin, olisin itse viettämässä aikaa kumppanin kanssa. Myös yksinäinen vanhuus pelottaa hieman.

Ehkä tällä olemisellani on jokin tarkoitus – vaikka vain varoittavana esimerkkinä oleminen.

En silti halua sääliä osakseni. Sekin, että joku olisi säälistä kanssani, olisi oikeastaan pahempaa kuin yksinolo. Asiat ovat vain menneet näin.”
Heidi Hietala

2–3 prosenttia ei harrasta seksiä ikinä
Suomalaisista 2–3 prosenttia ei harrasta seksiä koko elämänsä aikana. Parikymppisten keskuudessa seksittömyys on vielä suhteellisen yleistä, mutta 40–50-vuotiaiden keskuudessa tilanne on toinen. Siinä ikäryhmässä seksiä harrastamaton kuuluu pieneen vähemmistöön omassa ikäluokassaan.

Väestöliiton väestöntutkimuslaitoksen tutkimusprofessori Osmo Kontula huomauttaa, että seksittömyydessä ei ole kyse vain siitä, ettei ole harrastanut seksiä. Siinä on kyse myös siitä, ettei ole koskaan seurustellut toisen henkilön kanssa. Jos koko elämä menee kokematta seksiä tai parisuhdetta, ihminen saattaa kokea jääneensä jostain paitsi myös sekä sosiaalisessa että emotionaalisessa mielessä.

Henkilöt, joiden itseluottamus on heikko, jäävät helpommin ilman seksuaalisia kokemuksia. – Kyse on paljolti omakuvasta ja siitä, luottaako siihen, että joku voisi olla minusta kiinnostunut. Myös vuorovaikutustaidoilla on merkitystä, Kontula selittää.

Seksittömyys vaikuttaa tutkimusten mukaan elämänlaatuun. Esimerkiksi Finsex-kyselyissä henkilöitä, jotka eivät ole harrastaneet seksiä yli vuoteen, yhdistää muutama seikka. – He kokevat olevansa vähemmän onnellisia ja enemmän yksinäisiä kuin henkilöt, jotka ovat harrastaneet seksiä. Miehet kokevat näin useammin kuin naiset. Tässä ryhmässä hyvin harva kokee, että olisi ketään, joka rakastaisi heitä, Kontula listaa.

Seksistä paitsi jääneillä on myös merkittävästi useammin psyykkisiä oireita kuten unettomuutta tai ahdistusta kuin seksiä harrastaneilla henkilöillä.

Sexpon erityisasiantuntija, seksuaaliterapeutti ja seksuaalikasvattaja Anna Kolster sanoo, että parisuhteetta tai seksittä jäämiseen saattavat vaikuttaa muun muassa henkilön historiassa tapahtuneet asiat. – Aika usein ihmisen taustassa on jotain sellaista, että toisen ihmisen lähestyminen ihastus- tai seksimielessä ei tunnu turvalliselta. Tähän liittyy usein itsetunto-ongelmia.

Kolsterin mukaan syynä voi olla myös se, että sosiaalinen kanssakäyminen on muutoinkin haastavaa. Toisaalta osalla seksittömistä ja parisuhteettomista voi olla runsaastikin ystäviä, mutta kontaktin saaminen parisuhdemielessä ei ota onnistuakseen.

Jos ihminen on elänyt nelikymppiseksi ilman seksiä tai parisuhdetta, saattaa henkilö tuntea riittämättömyyden tunnetta, häpeää ja jopa katkeruutta. – Saattaa tuntea ettei kelpaa. Seksin suhteen voi olla samantyyppisiä pelkoja kuin nuorilla. Että miten siinä toimitaan, ja osaako. Voi olla tietynlaista häpeää siitä, että huomaako mahdollinen kumppani, että on kokematon.

Myös anatomian tunteminen ja oman kehon toimiminen voivat Kolsterin mukaan askarruttaa etenkin miehiä.

Monet yksinäisyydestä kärsivät saattavat myös jämähtää siihen ajatukseen, etteivät koskaan saa kumppania. Kolster sanoo, että vastaanotolla muutos alkaa usein siitä, kun ihminen pääsee puhumaan ajatuksistaan ja ymmärtää, että seuran etsimisessä pitää itse olla aktiivinen. Kolster neuvookin ihmisiä rohkaistumaan seuran etsimiseksi. – On paljon erilaisia deittifoorumeja, joista voi löytää seuraa. Jos esimerkiksi Tinder tuntuu pinnalliselta, ja sitä kautta ei pääse treffeille, niin on paljon muitakin sivustoja.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005587854.html

Nnohh, tiedäthän nuo vaihdevuotiset, ei haluja, ovat kurttuisia ja kärttyisiä, ja meillä m1ehillä se charmi kun vaan kasvaa ja potenssi pysyy :cool:

Ja kun itse on sporttinen ja tukka tallella, niin kyllä lämmittää kun nuoret naiset katsoo silmiin ja hymyilee kauniisti.:love: Vaikkeivät aina näkisi mun ökymaasturia ;)
Ihan on sanottava etten tiedä koska oma akka on kaikkea muuta kuin haluton, kurttuista ja kärttyistäkään ei hänestä saa. Kypsä, aikuinen nainen tietää mitä haluaa sängyssäkin. Se jos mikä on kiihottavaa.(y)

46 on hän. Itse muutaman vuoden vanhempi.

Toivottavasti ei ole pian edessä jääkausi

Tämä täällä sai ainoan lapsen 40 v lukuisten klinikkahoitojen jälkeen, ja sen jälkeen hiipui kokonaan into seksiin. Vaihtareiden mukana tuli yhdyntäkivut. Ennen oli erittäin kiimainen, sekös se surettaa. Voi että, mitä imutusautomatkoja meillä oli joskus, minä ajoin, ja hän imi :love:Ja lohtua tietysti tulee nykyisin haettua muualta, ihmisenä on ihan ok, eli en hae eroa.

Toivottavasti ei ole pian edessä jääkausi

Tämä täällä sai ainoan lapsen 40 v lukuisten klinikkahoitojen jälkeen, ja sen jälkeen hiipui kokonaan into seksiin. Vaihtareiden mukana tuli yhdyntäkivut. Ennen oli erittäin kiimainen, sekös se surettaa. Voi että, mitä imutusautomatkoja meillä oli joskus, minä ajoin, ja hän imi :love:Ja lohtua tietysti tulee nykyisin haettua muualta, ihmisenä on ihan ok, eli en hae eroa.
Kyllä kait tässä saan itse olla enemmän varuillani ikääntymisestä, toisaalta meillä on kyllä edelleen sängyssä vilkasta että olisko siinä pelastusta kummallekin.

En siis osaa samaistua ongelmaasi, syöhän tuo varmasti. Mutta jos teillä tuo muualla hoidattaminen on ok, niin mikäs siinä. Paha on mennä tuomitsemaankaan.

Kyllä kait tässä saan itse olla enemmän varuillani ikääntymisestä, toisaalta meillä on kyllä edelleen sängyssä vilkasta että olisko siinä pelastusta kummallekin.

En siis osaa samaistua ongelmaasi, syöhän tuo varmasti. Mutta jos teillä tuo muualla hoidattaminen on ok, niin mikäs siinä. Paha on mennä tuomitsemaankaan.

-Täällä 62 v mies, hyvin viisari vielä nousee, eli eiköhän sinullakin vielä pitkään

Ei seksi mitään niin ihmeellistä ole, että jostain jäisi paitsi jos sitä ei olisi.
Ihan hyvin Merja voi elää hyvää elämää. Tavallaan olen kade hänelle: ei ole puolisoa kärttämässä seksiä koko ajan.

Ei seksi mitään niin ihmeellistä ole, että jostain jäisi paitsi jos sitä ei olisi.
Ihan hyvin Merja voi elää hyvää elämää. Tavallaan olen kade hänelle: ei ole puolisoa kärttämässä seksiä koko ajan.
Ei se kävely tai juoksukaan kovin ihmeellistä ole. Hyvin voi elää pyörätuolissa koko elämän. Olen hieman kade jalattomille, kun ei tarvi koko ajan kävellä ja kärsiä joskus ikävistä rakoista.

Jos on pakko valita, niin mielummin elän kokonaan ilman seksiä kuin sellaisen ukon kanssa, joka vonkaa jatkuvasti ja painostaa siihen vastoin omaa haluani. Molemmat ääripäät olen kokenut.

Paras on tietenkin sellainen tilanne, jossa (hyvää!) seksiä saa silloin tällöin.

Täällä 47v mies seksitön ja parisuhteeton seurustelematon tapaus. Nuoruudessa olin komea poika josta omanikäset tytöt kiinnostuivat, mutta koulukiusaaminen ja heikko itsetunto olivat tehneet tehtävänsä. Torjuin heidät vältellen pois. Lisäksi ihotauti ( psori) joka puhkesi noin 16 vuotiaana tuhosi loputkin haaveet kumppanista. Olen hyväryhtinen ja komearaaminen mies. Raitis, savuton ja asiat kunnossa. Mutta kumppania en edes rohkene etsiä. Työtoverini pitävät minua automaattisesti parisuhteessa elävänä, niin miehet kun naisetkin, eli ei se päällepäin näy. Ihmetys on suuri kun kerron olevani vapaa ja lapseton.

Täällä 47v mies seksitön ja parisuhteeton seurustelematon tapaus. Nuoruudessa olin komea poika josta omanikäset tytöt kiinnostuivat, mutta koulukiusaaminen ja heikko itsetunto olivat tehneet tehtävänsä. Torjuin heidät vältellen pois. Lisäksi ihotauti ( psori) joka puhkesi noin 16 vuotiaana tuhosi loputkin haaveet kumppanista. Olen hyväryhtinen ja komearaaminen mies. Raitis, savuton ja asiat kunnossa. Mutta kumppania en edes rohkene etsiä. Työtoverini pitävät minua automaattisesti parisuhteessa elävänä, niin miehet kun naisetkin, eli ei se päällepäin näy. Ihmetys on suuri kun kerron olevani vapaa ja lapseton.

Nyt vain yhteys Merjaan. Kaltaisianne on paljon molemmissa sukupuolissa. Teidän tarvitsee vain löytää toisenne.

Mikkokaan 35v ei ole harrastanut seksiä joten et ole ainoa.

https://kaksplus.fi/threads/mikko-3...eksiae-en-luota-kykyihini-saengyssae.2504877/

Yhteistyössä