En ymmärrä ihmisiä jotka jaksaa asua Helsingissä.

  • Viestiketjun aloittaja "maalainen"
  • Ensimmäinen viesti
juu älä
[QUOTE="vieras";28723025]Sitten ei halua, en minäkään halua että ympärillä on känniääliöiden äänet ja muslimien älämölö.[/QUOTE]

Eikä sun tartte. Miksi on oikeasti pakko asettaa nämä asiat vastakkain. Joku haluaa 20 hehtaaria metsää ja peltoa ympärilleen, joku haluaa että ratikka menee aven edestä ja kallionruusut kukkii mutta vaan lähi terassille ennen 22:ta. Jokainen toivottavasti on onnellinen sillä missä asuu. Mä asun stadissa, hiukan syrjässä. Talon takaa alkaa metsä jota pitkin voipi juosta vaikka Lahteen asti ulkoilupolkuja. Muutaman kilsan päässä on merenranta. Luonto on plussaa, mutta oma iso piha olis mulle kauhistus, kun ruukkukukatkin kuolee ja lenkkipolun kääreet saa mut mielummin juoksemaan asfaltilla kehän vartta ( vaikka voi ne sinnekin tulla).
 
Khimaira
Ymmärrän vallan mainiosti että ihmiset haluavat asua Helsingissä: kaikki on lähellä, tapahtumia riittää, lapsilla on kävelymatkan päässä kavereita, liikkuminen on suht helppoa, töitä on, jne. jne.
Mitä olen monen polven stadilaisten kanssa jutellut, vanhempien ihmisten siis, niin ovat olleet mahtavia tyyppejä! Ei mitään ennakoluuloisuutta tai itsensä paremmaksi tuomista, josta monet puhuvat että stadilaiset pitävät "maalaisia" ( eikö koko suomi ole loppuen lopuksi aika maalaista kansaa..) huonompina.

Ihan muuuta toista kuin kotikylän ennakkoluuloiset, mökeissään asuvat kyylät..Helsingissä saa liikkua miten vaan, pikkukylälle kun menee niin kaupassakin kaikki tuijottavat ja annas olla jos puhut "mä ja sä"...
Että se olemisen vapaus on vähän niin ja näin- toki maalla saa olla rauhassa ja vapaasti siellä omassa mökissään, Helsingissä voit olla omissa oloissa ja jutuissasi vaikka tuhansien ihmisten keskellä.

Itse muutin maalta Helsinkiin, 5 vuotta täällä on oltu ja kohta alkaa riittämään. Tarttee sitä omaa rauhaa, ei vaan olla keksitty missä yhdistyy hyvin kaupunki ja maaseutumaisesti asuminen..Muakin inhottaa se että kun astut kämpästä ulos, niin olet yleisillä alueilla, eikä minnekään voi mennä ilman että tulee ihmisiä vastaan..Oma iso tilus olisi ihana.
 
  • Tykkää
Reactions: BootyPeppi
"poikia3"
[QUOTE="vieras";28722638]Maalla on vapautta, kaupungeissa ei ole.[/QUOTE]

Mitä kukakin nyt vapaudeksi kokee. Minusta on vapautta se, etten ole sidottu autoon päästäkseni palveluiden äärelle. Minusta vapautta on se lukematon taidemuseoiden ja museoiden kirjo, joka täällä on tarjolla.

Minä en kestä maaseudulla muutamaa päivää pidempään, ja käyn siellä vain pakosta sukulaisvierailuilla. En haaveile edes kesämökistä, se olisi minulle vankila!
 
Corvisart
Onneks sun ei tarvitsekaan ymmärtää. Tämä saattaa tulla shokkina sinulle, mutta maailmassa kohta puoliin seitsemän miljardia ihmistä ja yksikään heistä ei samanlainen kuin toinen. Tykkäämme eri asioista.
 
"vieras"
Mua ei saisi kirveelläkään muuttamaan mun vanhempien taloon pikkukylään jossa kaikki tuntevat toisensa. Aivan sama, haluaisiko vanhemmat mun jäävän ylläpitämään taloa sitten kun itse eivät enää jaksa tai ole elossa, minä en HALUA sata vuotta vanhaa kolmensadan neliön maalaistaloa, isoa pihaa, aittaa enkä todellakaan halua asua huitsun kuusessa keskellä metsää miettimässä, mitä pihalla mahtaa tapahtua klo 22 jälkeen kun katuvalot on sammutettu ja joka puolella ympärillä on pelkkää pimeyttä.
 
"vieras"
[QUOTE="poikia3";28723108]Mitä kukakin nyt vapaudeksi kokee. Minusta on vapautta se, etten ole sidottu autoon päästäkseni palveluiden äärelle. Minusta vapautta on se lukematon taidemuseoiden ja museoiden kirjo, joka täällä on tarjolla.

Minä en kestä maaseudulla muutamaa päivää pidempään, ja käyn siellä vain pakosta sukulaisvierailuilla. En haaveile edes kesämökistä, se olisi minulle vankila![/QUOTE]
Samat sanat! Tosin en suostu edes käymään vanhempieni mökillä, niin kauheat muistot "mökkikesistä" korvessa! :D
 
"Sirkkeli"
Mä en ymmärrä, että joku ei ymmärrä, ettei ihmiset ole samanlaisia. Yks haluaa asua maalla, toinen lähiössä, yks keskellä kaupungin vilinää. Toivottavasti jokainen voi asua siellä missä tuntee olonsa hyväksi.
 
"poikia3"
[QUOTE="vieras";28722740]Juu en minäkään.

Asua ku sillit purkissa ja maksaa vielä järkyttävää hintaa siitä. Asua metelin ja saasteen keskellä, näköalana vastapäisen betonikuution seinä. "Luontona" on pihalla 3x2m ruohokaistale, jossa kasvaa omenapuu sekä voikukka.

Niin ja sekin vielä, että minulle tuli yllätyksenä se, että vaikka asuu helsingissä, joka paikkaan voi olla helvetin pitkä matka ja kestää julkisia käyttäen vaikkapa tunnin päästäkseen paikasta a, paikkaan b.

Johan tuossa tunnissa ajaa päälle 100km omalla autollansa maanteitä.

Helsinki on myös rikosten ja rikollisten luvattu maa, katukuva täynnä ali baboja ja muhammedeita. Osaksi suomea sitä on täysin turha enää mieltää.

Helsinki on se vihoviimeinen peräreikä, johon minä suostuisin muuttamaan.[/QUOTE]

Asiat voi nähdä juuri niin kuin haluaa, minun Helsinkini ei ole paikka, jota kuvailet. Sanoissasi ei ole sanaakaan totta. Ja jos siellä, missä asut, asuu ihmisiä, jotka katsovat maailmaa ja Helsinkiä mustien lasien läpi - siellä en ainakaan halua asua!

Minä en ymmärrä miksi on niin vaikea käsittää, että ihmiset pitävät eri asioista, minulle Helsinki ja koko pääkaupunkiseutu tarjoaa sellaisia mahdollisuuksia, joita ei missään muualla Suomessa ole tarjolla.

Minä en viihdy maalla, tänä kesänä olen ollut mökillä 4 päivää, onneksi ei tarvitse olla yhtään enempää. Minulle siellä maalla ei ole yhtään mitä haluaisin. Silti ymmärrän, että meitä ihmisiä on erilaisia, osa haluaa asua maalla ja osa taas pikkukaupungeissa, ja meitä jotka oikeasti ja aidosti haluamme asua pääkaupunkiseudulla, on myös todella paljon.
 
"vieras"
[QUOTE="poikia3";28723181]Asiat voi nähdä juuri niin kuin haluaa, minun Helsinkini ei ole paikka, jota kuvailet. Sanoissasi ei ole sanaakaan totta. Ja jos siellä, missä asut, asuu ihmisiä, jotka katsovat maailmaa ja Helsinkiä mustien lasien läpi - siellä en ainakaan halua asua!

Minä en ymmärrä miksi on niin vaikea käsittää, että ihmiset pitävät eri asioista, minulle Helsinki ja koko pääkaupunkiseutu tarjoaa sellaisia mahdollisuuksia, joita ei missään muualla Suomessa ole tarjolla.

Minä en viihdy maalla, tänä kesänä olen ollut mökillä 4 päivää, onneksi ei tarvitse olla yhtään enempää. Minulle siellä maalla ei ole yhtään mitä haluaisin. Silti ymmärrän, että meitä ihmisiä on erilaisia, osa haluaa asua maalla ja osa taas pikkukaupungeissa, ja meitä jotka oikeasti ja aidosti haluamme asua pääkaupunkiseudulla, on myös todella paljon.[/QUOTE]

Olihan tuo totta, että liikkuminen paikasta toiseen voi ottaa aika paljon aikaa.
 
"Vieras"
[QUOTE="maalainen";28722581]Itse en muuttaisi mistään hinnasta. En tajua ihmisiä jotka haluaa siellä asua.[/QUOTE]

Asioilla on monta puolta. En ymmärrä tuollaista ahdasmielistä ja yksipuolista ajattelutapaa. Ei tässä ole kyse jaksamisesta tai halusta. Mitähän itse tekisit, jos olisit syntynyt Helsingissä, olisit 6. polven stadilainen ja olisit juurtunut sinne, omaan kotikaupunkiisi? Asuinpaikkaa en ole tavallaan itse voinut valita. Sen valitsivat vanhempani. Ystävät, suku ja perhe asuu täällä, joten maalla olisin aika yksin vai mitä mieltä olet? En mä osaa kaivata mihinkään muualle enkä tiedä missä olisi parempi paikka asua. Mä en matkusta lomillani maalle enkä omista edes kesämökkiä. Lomillani vien rahani Euroopan kaupunkeihin.

Liikumme myös paljon luonnossa. Kyllä täällä on merta, jokia, järviä, lampia, joissa käydä uimassa ja metsiä, joissa samoilla. Eläimiäkin täällä näkee. Ystäviä toki asuu maalla ja siellä vieraillaan, mutta aina on ihana palata kotiin kaupunkiin. Tykkään käydä teatterissa, oopperassa, baletissa, uimahallissa, kirjastossa :) ja tehdä puutarhahommia omalla pihalla.
 
Helsinki on iso paikka ja täältä löytyy vaikka ja mitä. Itse olen aina viihtynyt täällä hyvin. Ei tarvitse mennä kauas kun on keskellä metsää, kun menee hiukan toiseen suuntaan on vastassa peltoa, toisaalla taas betoniviidakkoa...
 
"Minna"
[QUOTE="vieras";28723186]Olihan tuo totta, että liikkuminen paikasta toiseen voi ottaa aika paljon aikaa.[/QUOTE]

Landellako ei mene aikaa paikasta toiseen siirtymiseen, kun palvelut voivat olla hyvinkin kaukana..?
 
Tämä on aina niin hauskaa kun Helsingiksi mielletään vain kantakaupungin alue, jossa joku kansalaispuisto tai esplanadi on ainut vihreä alue, baareja ja pubeja on joka kivijalassa ja ratikat kulkee ikkunan alla. Mutta toisaalta senhän ne Helsingissä "shoppailemassa" käyvät näkevät.

Helsingistä löytyy useita omia "pikkukyliä", joissa naapurit tuntevat toisensa, isot luontoalueet ja metsät ovat vieressä, omaa pihaa ja omakotitaloja löytyy, koulut ovat yhden kadun päässä, mutta silti julkiset kulkevat keskustaan alle puolen tunnin. Miten tämä eroaa näistä pikkukaupungeista, paitsi tuon puolesta että matka Helsingin keskustaan on huomattavasti lyhyempi? Itsekin asun sellaisella alueella, että jos kuljettaisin tänne jonkun sokkona tutustumaan alueeseen, niin kukaan ei osaisi suorilta sanoa että ollaan Helsingissä. Silti keskustaan pääsee halutessaan vartissa.
 
"espoolainen"
Siis pahimpiahan siellä helsingissä on ne muualta muuttaneet, jotka luulevat nyt olevansa jotenkin parempia ihmisiä "Hesalaisina" kuin Joensuussa asuessaan. Yäk.

Itsekään en ydinkeskustaan muuttaisi, viihdyn silti pk-seudulla, enkä muualle vaihtais.
 
"espoolainen"
Mä en ikinä haluaisin asua maalla. Olen sitä joskus joutunut miettimään, koska mies kaipaa vähän "pois kaupungista" (lue: Espoosta).

-mua kammotaa pimeät synkät metsät, eihän niissä edes voi kävellä
-inhottaa itikat, jotka koko ajan on kimpussa. Eihän terassista tai omasta pihasta voi nauttia, jos koko ajan itikat häiritsee.
Mökilläkään ei voi rentoutua ulkona, kun koko ajan pitaa huitoa. En tykkää kemikaaleista.

-itse tykkään avaruudesta ja näköalasta ja merestä. Niitä ei "maalla" saa. Suurin osa Suomesta on tylsää tasaista alankoa ja metsää, ei mitään näköalaa.

-olemme miehen kanssa katselleen taloja/tontteja myös taajamista, mutta ne näyttää niin kuolleelta ja lapsilla olisi tosi pitkä matka lähimpään naapuriin ja toisen kaverien luokse -> olisivat koko ajan riippuviaisa meistä ja autoista.

-talvisin kauhistuttaa kun maalla on niin pimeää, missään ei näy valoja. Tulisin varmaan hulluksi siellä pimeydessä. Kaipaan ympärilleni ihmisiä, valoa ja palveluja.
 
Helsinki on upea paikka, ainakin näin kesällä. Paljon vireämpi kuin Joensuu ja monipuolisemmin tekemistä. Erittäin hyvät liikenneyhteydet eikä ihmiset ole töykeitä. Mutta ei tämä ole mikään erityisen iso kaupunki.
 
  • Tykkää
Reactions: astrolabe
[QUOTE="espoolainen";28724949]Mä en ikinä haluaisin asua maalla. Olen sitä joskus joutunut miettimään, koska mies kaipaa vähän "pois kaupungista" (lue: Espoosta).

-mua kammotaa pimeät synkät metsät, eihän niissä edes voi kävellä
-inhottaa itikat, jotka koko ajan on kimpussa. Eihän terassista tai omasta pihasta voi nauttia, jos koko ajan itikat häiritsee.
Mökilläkään ei voi rentoutua ulkona, kun koko ajan pitaa huitoa. En tykkää kemikaaleista.

-itse tykkään avaruudesta ja näköalasta ja merestä. Niitä ei "maalla" saa. Suurin osa Suomesta on tylsää tasaista alankoa ja metsää, ei mitään näköalaa.

-olemme miehen kanssa katselleen taloja/tontteja myös taajamista, mutta ne näyttää niin kuolleelta ja lapsilla olisi tosi pitkä matka lähimpään naapuriin ja toisen kaverien luokse -> olisivat koko ajan riippuviaisa meistä ja autoista.

-talvisin kauhistuttaa kun maalla on niin pimeää, missään ei näy valoja. Tulisin varmaan hulluksi siellä pimeydessä. Kaipaan ympärilleni ihmisiä, valoa ja palveluja.[/QUOTE]

Käsite maalla on aika laaja. Se voi olla tollanen pimeä korpi tai vaikka 5000asukkaan kunta jossa itse asuin. Silti se oli maalaispitäjä. Ei ollu valotonta ja naapureita talon joka sivulla. Terassilla pysty hyvin olemaan karkottajan avulla. En minäkään hingu minnekään vienankemiin missä ei ketään ja mitään ole. Mutta ei tämäkään paikka se meijän oma oo.
 

Yhteistyössä