En voi olla sanomatta tätä, mutta ei tätä sanoakaan saisi...poistoon varmaan menee samantien...banniakin kenties...

• Viestiketjun aloittaja harmaa
  • Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
Mä en hyväksy aborttia kuin vain jos on joutunut raiskauksen uhriksi (sekin on vähän niin ja näin..) ja jos lapsi tulisi olemaan niin vammainen, että elämä olisi enemmän tuskaa kuin kivutonta elämää lapsella.

Muihin tapauksiin sanon vain, että voi opetella ottamaan vastuuta teoistaan.

Alkuperäinen kirjoittaja netskuli:
Alkuperäinen kirjoittaja Kukkanen2:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja melle:
Alkuperäinen kirjoittaja äippä32:
jos saisin tietää että lapseni olisi sairas niin tekisin abortin . ei olisi oikein synnyttää sairasta lasta
Sain tietää pari viikkoa ennen LA:ta että lapsellani on vakava vamma, joka vaatii heti synnytyksen jälkeen leikkauksen. Ko. vamma ei aiheuta muuta kuin vamman korkeustaosta riippuen invaliditeetin. Miedän pojalla on nilkat halvaantuneet. NILKAT! Ja sekö olisi oikeuttanut aborttiin??? :/
Abortti-oikeus on jokaisella. Vamma-nilkka tai ei.
Jos nyt tämä on joillekin epäselvää vielä tähän maailman aikaan. B)
Olisko Mellen pitänyt tehdä abortti sun mielestä?

Yleensäkin kiinnostaa tietää, että voisiko abortin kannattaja mennä sanomaan vammaisen lapsen äidille abortin mahdollisuudesta raskausaikana, vain siksi ettei itse haluaisi synnyttää missään tapauksessa vammaista tai sairasta lasta?
No ei tietenkään kun se on jokaisen OMA ASIA!
sitähän tässä yritetään sanoa =)
se on henk koht mielipide ja asia. Ei tietenkään kukaan voi sanoa et tee abortti muttei voi myöskään että et saa tehdä!
Mä en ole koskaan sanonut kenellekään mitä saa ja mitä ei saa tehdä, paitsi lapsilleni =)

Alkuperäinen kirjoittaja Neslihan:
Alkuperäinen kirjoittaja kaamea-akka:
Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaamea-akka:
Sekin on musta hassua, että ei anneta lasta vaikka adoptioon (tervettä lasta) sen takia, koska se olisi niin raskasta henkisesti sille synnyttäjälle.... Anna mun kaikki kestää. Ei lapsi ole mitään omaisuutta. On ihan kivikautista ajatella, että lapsi on äitinsä omaisuutta, ihan smalla tavalla, kuin että ajateltais, että nainen on miehen omaisuutta.

nyt tähän väliin.. se lapsi kuuluu sille äidille ja koska se äiti sen lapsen kantaa niin se äiti myöskin tekee ne päätökset jotka koskevat lasta ennen syntymää... samoin se äiti tekee ne päätökset (ellei ne aiheuta suoraa haittaa tai vaaraa lapselle ) siihen asti kunnes se lapsi on lain silmissä tarpeeksi vanha tekemään omat päätöksensä.. jos äiti ei ole kykeneväinen tekemään lastaan koskevia päätöksiä, niin silloin ne päätökset tekee joku muu paitsi se lapsi..
(ellei ne aiheuta suoraa haittaa tai vaaraa lapselle ) :attn: eipä muuta.
lapsen syntymän jälkeen... ennen syntymää äiti saa vaikka vetää kännit tai huumeita sekä polttaa, kaiki ne vahingoittavat lasta mutta kukaan ei siihen pysty puuttumaan...
Väärin. Huumeiden käyttöön puututaan, jos äiti jää kiinni neuvolassa. Lapsi otetaan heti syntymän jälkeen huostaan, jos äiti ei suostu vieroitushoitoon ja jatkuvaan veritesteihin raskausaikana.
Mutta ehtiihän se lapsi jo vahingoittua ennen syntymäänsä, jos äiti vetää huumeita ja viinaa. Odottavien äitien pakkohoitoa ei Suomessa ole, eli kukaan ei voi estää odottajaa käyttämästä huumeita ja siten vahingoittamasta lastaan :/ . Eikä sikiötä voi huostaanottaa.
Sikiötä ei voi huostaanottaa, mutta syntynyt lapsi voidaan. Pakkohoitoa ei ole, mutta huostaanotto on.

ärtynyt
Minä hyväksyn abortin kaikissa tapauksissa koska se on jokaisen yksilön sen hetkisessä elämässä tehty päätös.

Minulla ei ole oikeutta tuomita eikä haukkua ketään abortin tehnyttä eikä ole kellään muullakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Hömppä:
Mä en hyväksy aborttia kuin vain jos on joutunut raiskauksen uhriksi (sekin on vähän niin ja näin..) ja jos lapsi tulisi olemaan niin vammainen, että elämä olisi enemmän tuskaa kuin kivutonta elämää lapsella.

Mutta jos ehkäisy pettää, vaikkapa kierukka, jota väitetään varmaksi? Tai pillerit, jotka on otettu ihan oikeaan aikaan joka ikinen päivä?
Onko nainen siinä tapauksessa tehnyt jotain vastuutonta? Mielestäni ei. Eihän hän ole itse voinut mitään sille, että tulee raskaaksi, vaan päinvastoin on yrittänyt estää sen huolehtimalla asianmukaisesti ehkäisystä. On siis ollut vastuullinen.

netskuli
Sekin on musta hassua, että ei anneta lasta vaikka adoptioon (tervettä lasta) sen takia, koska se olisi niin raskasta henkisesti sille synnyttäjälle.... Anna mun kaikki kestää. Ei lapsi ole mitään omaisuutta. On ihan kivikautista ajatella, että lapsi on äitinsä omaisuutta, ihan smalla tavalla, kuin että ajateltais, että nainen on miehen omaisuutta.

nyt tähän väliin.. se lapsi kuuluu sille äidille ja koska se äiti sen lapsen kantaa niin se äiti myöskin tekee ne päätökset jotka koskevat lasta ennen syntymää... samoin se äiti tekee ne päätökset (ellei ne aiheuta suoraa haittaa tai vaaraa lapselle ) siihen asti kunnes se lapsi on lain silmissä tarpeeksi vanha tekemään omat päätöksensä.. jos äiti ei ole kykeneväinen tekemään lastaan koskevia päätöksiä, niin silloin ne päätökset tekee joku muu paitsi se lapsi..
lapsen syntymän jälkeen... ennen syntymää äiti saa vaikka vetää kännit tai huumeita sekä polttaa, kaiki ne vahingoittavat lasta mutta kukaan ei siihen pysty puuttumaan...
Väärin. Huumeiden käyttöön puututaan, jos äiti jää kiinni neuvolassa. Lapsi otetaan heti syntymän jälkeen huostaan, jos äiti ei suostu vieroitushoitoon ja jatkuvaan veritesteihin raskausaikana.
OIkeinpas!
Suomessa raskaana olevalla äidillä on niin suuri itsemäärämis oikeus että vaikka tiedetään äidin päihteiden käyttö sitä ei voida estää pakkokeinoin!

Toki lapsi otetaan huostaan mutta sitten on myöhäistä estää lasta saamasta FAS!!

Lunatic
quote]

Mä en ole koskaan sanonut kenellekään mitä saa ja mitä ei saa tehdä, paitsi lapsilleni =)
Sä kyllä vaikutat niin kaikkitietävältä tän asian suhteen, että eipä uskois. Miksi sitten paasaat aborttia vastaan, jos jokainen saa itse päättää??

O u t o j u t t u ............. :D

Mutta ehtiihän se lapsi jo vahingoittua ennen syntymäänsä, jos äiti vetää huumeita ja viinaa. Odottavien äitien pakkohoitoa ei Suomessa ole, eli kukaan ei voi estää odottajaa käyttämästä huumeita ja siten vahingoittamasta lastaan :/ . Eikä sikiötä voi huostaanottaa.
Sikiötä ei voi huostaanottaa, mutta syntynyt lapsi voidaan. Pakkohoitoa ei ole, mutta huostaanotto on.
Juu, syntynyt lapsi voidaan ottaa huostaan, mutta silloin on usein jo liian myöhäistä, vahinko on jo tapahtunut. Suomessa raskaana oleva nainen saa juoda, käyttää huumeita ja tehdä vaikka mitä ilman, että mikään taho voi puuttua asiaan syntymättömän lapsen suojelemiseksi. Ikävää, mutta totta.

OIkeinpas!
Suomessa raskaana olevalla äidillä on niin suuri itsemäärämis oikeus että vaikka tiedetään äidin päihteiden käyttö sitä ei voida estää pakkokeinoin!

Toki lapsi otetaan huostaan mutta sitten on myöhäistä estää lasta saamasta FAS!!
Tottakai on itsemääräämisoikeus omaan kroppaansa, sitähän mä tässä just tarkoitin. Äiti voi käyttää raskausaikana mitä mömmöjä haluaa, valitettavasti, mutta lapsi otetaan huostaan heti syntymän jälkeen jos äiti ei mene huumevieroitukseen (pakko ei siis ole mennä, mutta se on ainoa keino saada pitää lapsi).

Ei kaikille narkeille ja juopoille synny FAS lasta ja eikö heilläkin ole oikeus syntyä? Ei kai se heidän syynsä ole, että äiti joi tai käytti aineita raskausaikana?

netskuli harmailee
Ja tosta raiskatuista. Tämä ei siis missään nimessä koske kaikkia!
Mutta on ihan tutkittu että jos nainen synnyttää lapsen mikä on saanut alkunsa raiskauksesta niin on suuri riski että lasta pahoinpidellään ja klatoinkohdellaan.

Se on ikävä tosiasia mutta huom kaikki ei varmasti näin tee.

kun mut raiskattiin otin jälkiehkäsyn. En ikinä olisi voinut kasvattaa ruskeeta kikkurapäätä, joka muistuttaa mua siitä tapauksesta. No jotkut voi jotkut ei ja sitä ei välttämättä tiedä ennen lapsen syntymää

kaamea-akka
itse kannatan naisen oikeutta tehdä abortti, suomen lain suomissa rajoissa.. toki olisi ihanaa jos abortteja ei tarvitsisi tehdä, ja kaikki lapset syntyisivät rakastettuina ja haluttuina, kenenkään pienen ei tarvitsisi kärsiä tai pelätä.. yleensä vaan tilanteissa pitää valita se pienempi paha, tai se paras ratkaisu itselleen.. minä olen tehnyt abortin, en ole siitä ylpeä mutta tein sen.. siihen tilanteeseen valitsin sen "helpon" ratkaisun ja tein sen hyvinkin alkuvaiheessa... olin työtön, "koditon", lapsen isä ei olisi ollut missään tekemisissä lapsen kanssa, ja siis kyseisen miehen ei koskaan pitänyt saada lapsia... :( en olisi pärjännyt, olisin lasta rakastanut, ja vieläkin mietin millainen hän olisi ollut.. ja suren sitä että se oli tehtävä.. en olisi kyennyt antamaan häntä pois.. tiedän olevani itsekäs siinä suhteessa että omaa pärjäämistäni ajattelin mutta tehty mikä tehty, jos en olisi tehnyt niin minulla ei olisi nyt ihanaa poikaa.. toki olisi lapsi mutta ei tätä..

Alkuperäinen kirjoittaja Rapanhapakko:
Alkuperäinen kirjoittaja Niskalaukaus Varmistus:
Oksenna sinä vain.
Ja jos minä en lasta haluaisi niin tekisin abortin, so simple. Siinä ei auttaisi vaikka mikä abortinvastustaja haukkuisi murhaajaksi tahi muuksi. Se, joka sen abortin tekee, joutuu sen asian kanssa elämään, et sinä.
Juuri näin.
Samaa mieltä

Alkuperäinen kirjoittaja Hömppä:

Mutta jos ehkäisy pettää, vaikkapa kierukka, jota väitetään varmaksi? Tai pillerit, jotka on otettu ihan oikeaan aikaan joka ikinen päivä?
Onko nainen siinä tapauksessa tehnyt jotain vastuutonta? Mielestäni ei. Eihän hän ole itse voinut mitään sille, että tulee raskaaksi, vaan päinvastoin on yrittänyt estää sen huolehtimalla asianmukaisesti ehkäisystä. On siis ollut vastuullinen.
Se on nykypäivänä jokaisella varmasti hyvin tiedossa, että oli ehkäisy melkein mikä tahansa niin se voi pettää. Pillereistäkin saa vähän väliä lukea et on pettänyt jne. joten luulisi aikuisella ihmisellä raksuttavan sen verran et käyttää tuplaehkäisyä (joka ei myöskään ole varma) tai on sekstaamatta kun tietää, että raskaus on mahdollinen.

quote]

Sä kyllä vaikutat niin kaikkitietävältä tän asian suhteen, että eipä uskois. Miksi sitten paasaat aborttia vastaan, jos jokainen saa itse päättää??

O u t o j u t t u ............. :D
Ei se mitään, olet sinäkin välillä jutuissasi aika outo juttu :p
En ole kaikkitietävä, en edes yritä olla. Olen kuitenkin lukenut, tutkinut, kuullut ihmisten omia ja tai heidän lähiomaisten kokemuksia, että sen pohjalta täällä kirjoittelen =)
Niin joo ja mitä tulee tuohon paasaamiseen, niin paasaathan sinäkin omaa mielipidettäsi.

Netkuli
OIkeinpas!

Tottakai on itsemääräämisoikeus omaan kroppaansa, sitähän mä tässä just tarkoitin. Äiti voi käyttää raskausaikana mitä mömmöjä haluaa, valitettavasti, mutta lapsi otetaan huostaan heti syntymän jälkeen jos äiti ei mene huumevieroitukseen (pakko ei siis ole mennä, mutta se on ainoa keino saada pitää lapsi).

Ei kaikille narkeille ja juopoille synny FAS lasta ja eikö heilläkin ole oikeus syntyä? Ei kai se heidän syynsä ole, että äiti joi tai käytti aineita raskausaikana?
Kyllä kuule ku tarpeex juo niin syntyy FAS mutta toki joutuu juoda todella paljon! Ja sitäkin on eritasoista.

Mutta se siis on naurettavaa että on niin suuri itsemääräämisoikeus että on oikeus myös tuhota lapsen elämä! Ja voin sanoa että vaikealla FAS lapsella ei todellakaan ole helppoa!
En kuitenkaan ole sanonut etteikö heillä ole oikeus elämään! Totta kai on!
MUTTA KAIKILLA ON OIKEUS TERVEESEEN ELÄMÄÄN! KENELLÄKÄÄN EI PITÄISI OLLA OIKEUTTA SITÄ TIETENTAHTOEN VIEDÄ!!!

minä vaan
Alkuperäinen kirjoittaja minä vaan :
Takuulla tekisin abortin, jos nyt tulisin raskaaksi. En enää halua lisää lapsia, en koskaan.
Sanooko sanat STERILISAATIO ja TUPLAEHKÄISY sinulle mitään? :whistle:
No ehkäisynä on kuparikierukka ja keskeytetty yhdyntä, koska lääkärit eivät suostu kirjoittamaan lähetettä sterilisaatioon (olen 30 ja minulla 2 lasta). Että revi siitä. Abortti olisi edelleen ainoa vaihtoehto.

Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
Tiedätkö mikä on se "taakka" oikealta nimeltään, mitä abortin tehnyt kantaa loppu ikänsä? Voisin kertoa...

Kerro ihmeessä. Tappo, murha?

Minä olen tehnyt abortin, enkä kadu pätkääkään. En ole koskaan katunut. =)
Joskus järki voittaa tunteet. Ja joskus parempi niin.

just just
Minusta kaikki, jotka ovat tehneet abortin saisi sterilisoida! Jos seksiä harrastaa, niin riskit täytyy tietää eli että voi tulla raskaaksi! Tiedän ihmisiä, jotka ovat tehneet abortin useasti vain koska "eivät lapsia halua". Aika itsekästä!! Tyhmää, että murhasta saa kyllä vankeutta, abortista ei. Ja sitä ei saisi arvostella!?

Alkuperäinen kirjoittaja Netkuli:
OIkeinpas!

Kyllä kuule ku tarpeex juo niin syntyy FAS mutta toki joutuu juoda todella paljon! Ja sitäkin on eritasoista.

Mutta se siis on naurettavaa että on niin suuri itsemääräämisoikeus että on oikeus myös tuhota lapsen elämä! Ja voin sanoa että vaikealla FAS lapsella ei todellakaan ole helppoa!
En kuitenkaan ole sanonut etteikö heillä ole oikeus elämään! Totta kai on!
MUTTA KAIKILLA ON OIKEUS TERVEESEEN ELÄMÄÄN! KENELLÄKÄÄN EI PITÄISI OLLA OIKEUTTA SITÄ TIETENTAHTOEN VIEDÄ!!!
Eikä tule välttämättä =) Toki riski kasvaa mitä enemmän nainen juo raskausaikana, mutta ehdoton asia se ei ole. Ellei sitten elä 24/7 puhtaalla viinalla ja se nyt on puhtaasti mahdotonta.

Lunatic
Ei se mitään, olet sinäkin välillä jutuissasi aika outo juttu :p
En ole kaikkitietävä, en edes yritä olla. Olen kuitenkin lukenut, tutkinut, kuullut ihmisten omia ja tai heidän lähiomaisten kokemuksia, että sen pohjalta täällä kirjoittelen =)
Niin joo ja mitä tulee tuohon paasaamiseen, niin paasaathan sinäkin omaa mielipidettäsi.

Paasaamista on se kun väittää ettei ihmisellä ole oikeutta omaan kehoonsa (eli oikeutta keskeyttää raskautta), kuten sinä teet.
Minä olen naisen ja lain puolella, ja suoraan sanoen terveen järjen puolella, sinä ajat jotain hihhuli-linjaa verenmaku suussa. :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja minä vaan:
Alkuperäinen kirjoittaja minä vaan :
Takuulla tekisin abortin, jos nyt tulisin raskaaksi. En enää halua lisää lapsia, en koskaan.
Sanooko sanat STERILISAATIO ja TUPLAEHKÄISY sinulle mitään? :whistle:
No ehkäisynä on kuparikierukka ja keskeytetty yhdyntä, koska lääkärit eivät suostu kirjoittamaan lähetettä sterilisaatioon (olen 30 ja minulla 2 lasta). Että revi siitä. Abortti olisi edelleen ainoa vaihtoehto.
Eikös 30 v ole se ikäraja sterilisaatiolle? Miten lääkärit voi kieltäytyä kirjoittamasta lähetettä :eek:
Miehen vasektomia, onko sille ikärajaa?
Sinulla on sentään ehkäisy käytössä, ja raskauden mahdollisuus on epätodennäköinen (lisäksi kierukkaraskauksissa on vielä korkea keskenmenoprosentti) mutta on niitäkin, joilla on "ehkäisynä" varmat päivät tai kondomi silloin kun ne jaksetaan kaivaa yöpöydän laatikosta esille, vaikka eivät enää ikinä lapsia halua :/

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä