Sikiön kannalta? Saa, mutta kun se on kuitenkin se sitä sikiötä kantava ihminen, joka joutuu sen sikiön kantamaan, kasvattamaan ja elättämään. Mitkä lähtökohdat saa sellainen lapsi, joka on alusta asti epätoivottu? Tai erittäin pahasti sairas? En sano etteikö vaikeasti sairaita lapsia saisi syntyä, mutta minä en niitä aio synnyttää, jos sen voin välttää.Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:Miksei tästä saa ikinä keskustella sen sikiön kannalta? miksi se on kiellettyä? Miksi aikuisia ihmisiä pitää suojella tältä asialta?
Sanoinko että tiedän syyt? Äläs kirjottele mitä sattuu.Alkuperäinen kirjoittaja mina:Sinö siis tiedät koko suomen ja koko maailman naisten syyt. Olet siis jumala.Alkuperäinen kirjoittaja ap:Toki tämän asian voi kääntää päälaelleenkin, jos välttämättä tahtoo. Mutta se paha olo, mitä saa mukanaan kantaa loppuikänsä...se on huono omatunto. Ja huono omatunto tulee silloin kun on tehnyt jotain VÄÄRIN.Alkuperäinen kirjoittaja mina:Tuttuni, parikin on tehnyt abortin. Itse en voisi.
Mutta tuttuni syy oli se että elämän tilanne oli tosi huono. aivan mahoton alku lapselle.
Ehkäisystä siis on huolehdittu.
Tutullani olisi ollut huonot mahdollisuudet antaa hyvää tulevaisuutta lapselle.
Tuttuni mielestä teke epäitsekkään teon. Kun alku oli vielä solumöykky tasolla se poistettiin. Tuttuni kuitenkin kantaa hautaan asti sen kiepeän muiston mikä oli tehtävä, jottei tarvitsisi synnyttää lasta, kärsimään kun ei olisi voinut huolehtia täysipainoisesti lapsesta. Ei taloudellisesti ei henkisesti.
Mielestäni (ainakin suurimmaksi osaksi) abortti on epäitsekästeko!! Nainen kantaa tekonsa mukana hautaan asti.
On itsekkäämpää synnyttää lapsi vaan sen takia ettei tarvitsisi kantaa kipeää muistoa. Jos ei olisi tarjota lapselle turvallista lapsuutta! Näen tälllaisia kohtaloita ihan liikaa. FAS ja muut
turhaa sitten asiasta väittelen kun sinähän kaiken tiedät etkä suostu ajattelemaan asian toista puolta.
Eikä myöskään äiti ole sen lapsen omaisuutta...Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:Sekin on musta hassua, että ei anneta lasta vaikka adoptioon (tervettä lasta) sen takia, koska se olisi niin raskasta henkisesti sille synnyttäjälle.... Anna mun kaikki kestää. Ei lapsi ole mitään omaisuutta. On ihan kivikautista ajatella, että lapsi on äitinsä omaisuutta, ihan smalla tavalla, kuin että ajateltais, että nainen on miehen omaisuutta.
No kirjoituthan. Että se on huono omatunto. Ei kaikki kanna huonoa omaa tuntoa mutta sinä väität niin. joten silloin sinun tulisi tietää kaikkien syyt.Alkuperäinen kirjoittaja ap:Sanoinko että tiedän syyt? Äläs kirjottele mitä sattuu.Alkuperäinen kirjoittaja mina:Sinö siis tiedät koko suomen ja koko maailman naisten syyt. Olet siis jumala.Alkuperäinen kirjoittaja ap:Toki tämän asian voi kääntää päälaelleenkin, jos välttämättä tahtoo. Mutta se paha olo, mitä saa mukanaan kantaa loppuikänsä...se on huono omatunto. Ja huono omatunto tulee silloin kun on tehnyt jotain VÄÄRIN.Alkuperäinen kirjoittaja mina:Tuttuni, parikin on tehnyt abortin. Itse en voisi.
Mutta tuttuni syy oli se että elämän tilanne oli tosi huono. aivan mahoton alku lapselle.
Tuttuni mielestä teke epäitsekkään teon. Kun alku oli vielä solumöykky tasolla se poistettiin. Tuttuni kuitenkin kantaa hautaan asti sen kiepeän muiston mikä oli tehtävä, jottei tarvitsisi synnyttää lasta, kärsimään kun ei olisi voinut huolehtia täysipainoisesti lapsesta. Ei taloudellisesti ei henkisesti.
Mielestäni (ainakin suurimmaksi osaksi) abortti on epäitsekästeko!! Nainen kantaa tekonsa mukana hautaan asti.
On itsekkäämpää synnyttää lapsi vaan sen takia ettei tarvitsisi kantaa kipeää muistoa. Jos ei olisi tarjota lapselle turvallista lapsuutta! Näen tälllaisia kohtaloita ihan liikaa. FAS ja muut
turhaa sitten asiasta väittelen kun sinähän kaiken tiedät etkä suostu ajattelemaan asian toista puolta.
Ei olekkaan. Mutta äiti on se, joka toiminnallaan aiheutta sen, että hänen sisällään alkaa kasvaa sikiö. (raiskaustapaukset sitten erikseen, en ole ehdoton)Alkuperäinen kirjoittaja Niskalaukaus Varmistus:Eikä myöskään äiti ole sen lapsen omaisuutta...Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:Sekin on musta hassua, että ei anneta lasta vaikka adoptioon (tervettä lasta) sen takia, koska se olisi niin raskasta henkisesti sille synnyttäjälle.... Anna mun kaikki kestää. Ei lapsi ole mitään omaisuutta. On ihan kivikautista ajatella, että lapsi on äitinsä omaisuutta, ihan smalla tavalla, kuin että ajateltais, että nainen on miehen omaisuutta.
Jep. Kaksi pointtiani olivat a) en voi ikinä ymmärtää, kuinka joku äiti voi tehdä abortin b) se taakka mikä abortista seuraa on toiselata nimeltään huono omatunto ......c) ei muuta!Alkuperäinen kirjoittaja mina:No kirjoituthan. Että se on huono omatunto. Ei kaikki kanna huonoa omaa tuntoa mutta sinä väität niin. joten silloin sinun tulisi tietää kaikkien syyt.Alkuperäinen kirjoittaja ap:Sanoinko että tiedän syyt? Äläs kirjottele mitä sattuu.Alkuperäinen kirjoittaja mina:Sinö siis tiedät koko suomen ja koko maailman naisten syyt. Olet siis jumala.Alkuperäinen kirjoittaja ap:Toki tämän asian voi kääntää päälaelleenkin, jos välttämättä tahtoo. Mutta se paha olo, mitä saa mukanaan kantaa loppuikänsä...se on huono omatunto. Ja huono omatunto tulee silloin kun on tehnyt jotain VÄÄRIN.Alkuperäinen kirjoittaja mina:Tuttuni, parikin on tehnyt abortin. Itse en voisi.
ja jos syyllistät abortien tekijöitä silloin sinun tulisi tietää kaikkien syyt jotta voisit perustella syytöksesi
Kuulostaa järkevältä. Sehän on selvä, että joissain tapauksissa on vain huonoja vaihtoehtoja ja niistä valitaan vähemmän huono. Esim. tuo syöpä-asia.Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:Mä haluan lisää lapsia ylikaiken, mutta jos alkuraskaudessa todettaisiin, että syöpä on uusiutunut niin sydän verta itkien tekisin abortin. Mä en voisi ottaa tietoista riskiä, että hoitojen siirtämisen takia kuolisin ja jo olemassaoleva lapseni menettäisi äitinsä.
Jos tulisin nyt raskaaksi yhden yön jutusta, niin pitäisin lapsen. En alkaisi tekemään aborttia sosiaalisin perustein.
Maailma ei ole niin mustavalkoinen kuin jotkut luulevat.
Mutta kirjoitithan että ymmärrät jos syynä on esim. äidin sairaus. Jos minä olisin tullut heti toisen lapsen syntymän jälkeen raskaaksi, olisin tehnyt abortin (vaikka olen sitä vastaan), koska minulla todettiin synnytyksen jälkeinen masennus ja elämä oli päivästä toiseen pelkkää selviytymistaistelua. Nimenomaan ehkä muutaman vuoden päästä voimme tehdä kolmannen.. Ei asiat ole aina niin yksinkertaisia.Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:Mutta sitä mä en kans kässää, että abortti tehdään, koska "meillä on jo kaksi lasta, eikä vielä haluta kolmatta, mutta ehkä muutaman vuoden päästä"
Mutta ilmeisesti naisen ruumiskaan éi mielestäsi ole naisen omaisuutta, jos sun mielestä nainen ei saa itse päättää synnyttääkö lapsia vai ei... Kenelläs sun mielestä sitten on valta naisen ruumiiseen?Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:Sekin on musta hassua, että ei anneta lasta vaikka adoptioon (tervettä lasta) sen takia, koska se olisi niin raskasta henkisesti sille synnyttäjälle.... Anna mun kaikki kestää. Ei lapsi ole mitään omaisuutta. On ihan kivikautista ajatella, että lapsi on äitinsä omaisuutta, ihan smalla tavalla, kuin että ajateltais, että nainen on miehen omaisuutta.
NIMENOMAAN!Alkuperäinen kirjoittaja Netskuli:ja jos ei hyväksy aborttia kuinka naurettavaa on hyväksyä sairaan lapsen abortti. ei ihmisellä tule olla oikeutta päättää onko sairaslapsi elämän arvoinen. Kyllä on niin kaksinaismoralismia!!
Tässä mä olen aivan samaa mieltä!!!Alkuperäinen kirjoittaja Elä ja anna toisten elää:NIMENOMAAN!Alkuperäinen kirjoittaja Netskuli:ja jos ei hyväksy aborttia kuinka naurettavaa on hyväksyä sairaan lapsen abortti. ei ihmisellä tule olla oikeutta päättää onko sairaslapsi elämän arvoinen. Kyllä on niin kaksinaismoralismia!!
On todella naurattavaa, miten joku vaahtoaa ettei hyväksy aborttia, PAITSI jos lapsi on sairas. Mistäs sen 100% varmaksi tietää, onko lapsi sairas? Ei mistään, ennen kun hän on syntynyt.
Ja kuka päättää sen, millainen sairaus on tarpeeksi hyvä syy tehdä abortti? Onko esim. Downin syndrooma "aborttikynnyksen" ylittävä juttu?
Varmaan aika monikin ja ajattelepa kun jopa sellaisetkin ihmiset ovat synnyttäneet tuossa tilassa vaikeasti vammaisen lapsen vaikka eivät ole aborttia vastaan.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Kuinka moni abortin vastustaja on synnyttänyt lapsensa alaikäisenä/yksin ja veloissa&rahapulassa/vaikeasti monivammaisen esikoisen? Ihan vaan uteliaisuudesta kysyn..
Mulle olisi jo downin syndroomakin tarpeeksi "paha" vamma. minä en vammaista lasta synnytä, mutta ainahan sitä ei voi toki päättää itse kun mikään lapsivesitesti ja muu ei ole 100% varma.Alkuperäinen kirjoittaja Elä ja anna toisten elää:NIMENOMAAN!Alkuperäinen kirjoittaja Netskuli:ja jos ei hyväksy aborttia kuinka naurettavaa on hyväksyä sairaan lapsen abortti. ei ihmisellä tule olla oikeutta päättää onko sairaslapsi elämän arvoinen. Kyllä on niin kaksinaismoralismia!!
On todella naurattavaa, miten joku vaahtoaa ettei hyväksy aborttia, PAITSI jos lapsi on sairas. Mistäs sen 100% varmaksi tietää, onko lapsi sairas? Ei mistään, ennen kun hän on syntynyt.
Ja kuka päättää sen, millainen sairaus on tarpeeksi hyvä syy tehdä abortti? Onko esim. Downin syndrooma "aborttikynnyksen" ylittävä juttu?
Siinä on vaan se pointti, että naisen on pidettävä lapsi sisällään sen 9 kk ajan, elettävä niin että lapsi (jota nainen ei siis todellakaan halua) saa hyvän alun elämälleen.Alkuperäinen kirjoittaja Puppis:Laitanpahan itsenikin tähän soppaan, mutta mun mielestä alkio ja sikiö ovat ihmisiä, eikä toista ihmistä saa tappaa, mistään syystä. Jos nainen ei halua pitää lasta, on paljon sellaisia ihmisiä, jotka haluavat lapsen adoptoida. Mielestäni kenelläkään ihmisellä ei ole oikeutta päättää toisen elämästä ja kuolemasta, nämä asiat ovat Korkeimman käsissä.