En voi olla sanomatta tätä, mutta ei tätä sanoakaan saisi...poistoon varmaan menee samantien...banniakin kenties...

  • Viestiketjun aloittaja harmaa
  • Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
on monia asioita maailmassa, mitä ei voi tajuta ennenkuin kapsahtaa omaan nilkkaan. ei kaikkea tartte ymmärtää eikä hyväksyä ja silti voi elää ihan onnellista elämää tuomitsematta muiden valintoja. voimia kaikille.
 
Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Miksei tästä saa ikinä keskustella sen sikiön kannalta? miksi se on kiellettyä? Miksi aikuisia ihmisiä pitää suojella tältä asialta?
Sikiön kannalta? Saa, mutta kun se on kuitenkin se sitä sikiötä kantava ihminen, joka joutuu sen sikiön kantamaan, kasvattamaan ja elättämään. Mitkä lähtökohdat saa sellainen lapsi, joka on alusta asti epätoivottu? Tai erittäin pahasti sairas? En sano etteikö vaikeasti sairaita lapsia saisi syntyä, mutta minä en niitä aio synnyttää, jos sen voin välttää.
 
PahaSilmä
Sekin on musta hassua, että ei anneta lasta vaikka adoptioon (tervettä lasta) sen takia, koska se olisi niin raskasta henkisesti sille synnyttäjälle.... Anna mun kaikki kestää. Ei lapsi ole mitään omaisuutta. On ihan kivikautista ajatella, että lapsi on äitinsä omaisuutta, ihan smalla tavalla, kuin että ajateltais, että nainen on miehen omaisuutta.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja mina:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja mina:
Tuttuni, parikin on tehnyt abortin. Itse en voisi.
Mutta tuttuni syy oli se että elämän tilanne oli tosi huono. aivan mahoton alku lapselle.
Ehkäisystä siis on huolehdittu.
Tutullani olisi ollut huonot mahdollisuudet antaa hyvää tulevaisuutta lapselle.

Tuttuni mielestä teke epäitsekkään teon. Kun alku oli vielä solumöykky tasolla se poistettiin. Tuttuni kuitenkin kantaa hautaan asti sen kiepeän muiston mikä oli tehtävä, jottei tarvitsisi synnyttää lasta, kärsimään kun ei olisi voinut huolehtia täysipainoisesti lapsesta. Ei taloudellisesti ei henkisesti.

Mielestäni (ainakin suurimmaksi osaksi) abortti on epäitsekästeko!! Nainen kantaa tekonsa mukana hautaan asti.

On itsekkäämpää synnyttää lapsi vaan sen takia ettei tarvitsisi kantaa kipeää muistoa. Jos ei olisi tarjota lapselle turvallista lapsuutta! Näen tälllaisia kohtaloita ihan liikaa. FAS ja muut
Toki tämän asian voi kääntää päälaelleenkin, jos välttämättä tahtoo. Mutta se paha olo, mitä saa mukanaan kantaa loppuikänsä...se on huono omatunto. Ja huono omatunto tulee silloin kun on tehnyt jotain VÄÄRIN.
Sinö siis tiedät koko suomen ja koko maailman naisten syyt. Olet siis jumala.
turhaa sitten asiasta väittelen kun sinähän kaiken tiedät etkä suostu ajattelemaan asian toista puolta.
Sanoinko että tiedän syyt? Äläs kirjottele mitä sattuu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Sekin on musta hassua, että ei anneta lasta vaikka adoptioon (tervettä lasta) sen takia, koska se olisi niin raskasta henkisesti sille synnyttäjälle.... Anna mun kaikki kestää. Ei lapsi ole mitään omaisuutta. On ihan kivikautista ajatella, että lapsi on äitinsä omaisuutta, ihan smalla tavalla, kuin että ajateltais, että nainen on miehen omaisuutta.
Eikä myöskään äiti ole sen lapsen omaisuutta...
 
PahaSilmä
Ja nyt en sitten tarkoita abortteja, joihin on syynä vaikka äidin sairaus, lapsen vakava vamma tai joku järkevä ja vakava syy.

Se, että ei halua lasta, ei oikein ole järkevä syy, koska kun harrastaa seksiä, on todennäköistä, että tulee raskaaksi. on aika todennäköistä sekin, että ehkäisy voi pettää ja kaikki tietävät sen ja ottavat silti tietoisen riskin.
 
mina
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja mina:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja mina:
Tuttuni, parikin on tehnyt abortin. Itse en voisi.
Mutta tuttuni syy oli se että elämän tilanne oli tosi huono. aivan mahoton alku lapselle.
Ehkäisystä siis on huolehdittu.
Tutullani olisi ollut huonot mahdollisuudet antaa hyvää tulevaisuutta lapselle.

Tuttuni mielestä teke epäitsekkään teon. Kun alku oli vielä solumöykky tasolla se poistettiin. Tuttuni kuitenkin kantaa hautaan asti sen kiepeän muiston mikä oli tehtävä, jottei tarvitsisi synnyttää lasta, kärsimään kun ei olisi voinut huolehtia täysipainoisesti lapsesta. Ei taloudellisesti ei henkisesti.

Mielestäni (ainakin suurimmaksi osaksi) abortti on epäitsekästeko!! Nainen kantaa tekonsa mukana hautaan asti.

On itsekkäämpää synnyttää lapsi vaan sen takia ettei tarvitsisi kantaa kipeää muistoa. Jos ei olisi tarjota lapselle turvallista lapsuutta! Näen tälllaisia kohtaloita ihan liikaa. FAS ja muut
Toki tämän asian voi kääntää päälaelleenkin, jos välttämättä tahtoo. Mutta se paha olo, mitä saa mukanaan kantaa loppuikänsä...se on huono omatunto. Ja huono omatunto tulee silloin kun on tehnyt jotain VÄÄRIN.
Sinö siis tiedät koko suomen ja koko maailman naisten syyt. Olet siis jumala.
turhaa sitten asiasta väittelen kun sinähän kaiken tiedät etkä suostu ajattelemaan asian toista puolta.
Sanoinko että tiedän syyt? Äläs kirjottele mitä sattuu.
No kirjoituthan. Että se on huono omatunto. Ei kaikki kanna huonoa omaa tuntoa mutta sinä väität niin. joten silloin sinun tulisi tietää kaikkien syyt.

ja jos syyllistät abortien tekijöitä silloin sinun tulisi tietää kaikkien syyt jotta voisit perustella syytöksesi
 
PahaSilmä
Alkuperäinen kirjoittaja Niskalaukaus Varmistus:
Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Sekin on musta hassua, että ei anneta lasta vaikka adoptioon (tervettä lasta) sen takia, koska se olisi niin raskasta henkisesti sille synnyttäjälle.... Anna mun kaikki kestää. Ei lapsi ole mitään omaisuutta. On ihan kivikautista ajatella, että lapsi on äitinsä omaisuutta, ihan smalla tavalla, kuin että ajateltais, että nainen on miehen omaisuutta.
Eikä myöskään äiti ole sen lapsen omaisuutta...
Ei olekkaan. Mutta äiti on se, joka toiminnallaan aiheutta sen, että hänen sisällään alkaa kasvaa sikiö. (raiskaustapaukset sitten erikseen, en ole ehdoton)
 
Mä olen sitä mieltä, että tästä asiasta voi ja pitääkin keskustella, mutta niin ettei kumpikaan osapuoli ala tökkimään toistaan mielipide erojen takia. Niitähän nimittäin riittää, mielipiteitä meinaan.

En lähtisi esimerkiksi tuomitsemaan raiskattua omasta ratkaisustaan. Mutta en ymmärrä sellaisia abortteja mitkä tehdään ehkäisymielellä, ne jos mitkä ovat silkkaa murhaa. Nyt jos joku sanoo ettei Suomessa tehdä abortteja ehkäisy mielellä niin kuule kyllä vaan tehdään. Tunnen kaksi tapausta itse (toiselle tehtiin 9 aborttia ja toiselle 14) ja sen lisäksi olen kuullut samantapaisia juttuja monen muunkin kertomana.
 
Lunatic
No, mielipiteensä kullakin.
Itseltäni ei riitä energiaa soluliman tai sikiöiden suojeluun, maailmassa kun on oikeasti tärkeitäkin huolen aiheita.
Sellasia jotka ihan oikeesti jo elää täällä ja tarvitsis meidän suojelua (eläimet, luonto, lapset).
 
Mä haluan lisää lapsia ylikaiken, mutta jos alkuraskaudessa todettaisiin, että syöpä on uusiutunut niin sydän verta itkien tekisin abortin. Mä en voisi ottaa tietoista riskiä, että hoitojen siirtämisen takia kuolisin ja jo olemassaoleva lapseni menettäisi äitinsä.

Jos tulisin nyt raskaaksi yhden yön jutusta, niin pitäisin lapsen. En alkaisi tekemään aborttia sosiaalisin perustein.

Maailma ei ole niin mustavalkoinen kuin jotkut luulevat.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja mina:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja mina:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja mina:
Tuttuni, parikin on tehnyt abortin. Itse en voisi.
Mutta tuttuni syy oli se että elämän tilanne oli tosi huono. aivan mahoton alku lapselle.
Ehkäisystä siis on huolehdittu.
Tutullani olisi ollut huonot mahdollisuudet antaa hyvää tulevaisuutta lapselle.

Tuttuni mielestä teke epäitsekkään teon. Kun alku oli vielä solumöykky tasolla se poistettiin. Tuttuni kuitenkin kantaa hautaan asti sen kiepeän muiston mikä oli tehtävä, jottei tarvitsisi synnyttää lasta, kärsimään kun ei olisi voinut huolehtia täysipainoisesti lapsesta. Ei taloudellisesti ei henkisesti.

Mielestäni (ainakin suurimmaksi osaksi) abortti on epäitsekästeko!! Nainen kantaa tekonsa mukana hautaan asti.

On itsekkäämpää synnyttää lapsi vaan sen takia ettei tarvitsisi kantaa kipeää muistoa. Jos ei olisi tarjota lapselle turvallista lapsuutta! Näen tälllaisia kohtaloita ihan liikaa. FAS ja muut
Toki tämän asian voi kääntää päälaelleenkin, jos välttämättä tahtoo. Mutta se paha olo, mitä saa mukanaan kantaa loppuikänsä...se on huono omatunto. Ja huono omatunto tulee silloin kun on tehnyt jotain VÄÄRIN.
Sinö siis tiedät koko suomen ja koko maailman naisten syyt. Olet siis jumala.
turhaa sitten asiasta väittelen kun sinähän kaiken tiedät etkä suostu ajattelemaan asian toista puolta.
Sanoinko että tiedän syyt? Äläs kirjottele mitä sattuu.
No kirjoituthan. Että se on huono omatunto. Ei kaikki kanna huonoa omaa tuntoa mutta sinä väität niin. joten silloin sinun tulisi tietää kaikkien syyt.

ja jos syyllistät abortien tekijöitä silloin sinun tulisi tietää kaikkien syyt jotta voisit perustella syytöksesi
Jep. Kaksi pointtiani olivat a) en voi ikinä ymmärtää, kuinka joku äiti voi tehdä abortin b) se taakka mikä abortista seuraa on toiselata nimeltään huono omatunto ......c) ei muuta!
 
PahaSilmä
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Mä haluan lisää lapsia ylikaiken, mutta jos alkuraskaudessa todettaisiin, että syöpä on uusiutunut niin sydän verta itkien tekisin abortin. Mä en voisi ottaa tietoista riskiä, että hoitojen siirtämisen takia kuolisin ja jo olemassaoleva lapseni menettäisi äitinsä.

Jos tulisin nyt raskaaksi yhden yön jutusta, niin pitäisin lapsen. En alkaisi tekemään aborttia sosiaalisin perustein.

Maailma ei ole niin mustavalkoinen kuin jotkut luulevat.
Kuulostaa järkevältä. Sehän on selvä, että joissain tapauksissa on vain huonoja vaihtoehtoja ja niistä valitaan vähemmän huono. Esim. tuo syöpä-asia.

 
Laura
Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Mutta sitä mä en kans kässää, että abortti tehdään, koska "meillä on jo kaksi lasta, eikä vielä haluta kolmatta, mutta ehkä muutaman vuoden päästä"
Mutta kirjoitithan että ymmärrät jos syynä on esim. äidin sairaus. Jos minä olisin tullut heti toisen lapsen syntymän jälkeen raskaaksi, olisin tehnyt abortin (vaikka olen sitä vastaan), koska minulla todettiin synnytyksen jälkeinen masennus ja elämä oli päivästä toiseen pelkkää selviytymistaistelua. Nimenomaan ehkä muutaman vuoden päästä voimme tehdä kolmannen.. Ei asiat ole aina niin yksinkertaisia.

 
Terhi
Minä olen tehnyt abortin, vaikka aikoinaan kuvittelin etten sitä koskaan tekisi.
Minulla oli tuolloin kaksivuotias esikoinen, alle puolivuotias vauva, ja kierukka. Siitä huolimatta tulin raskaaksi. Kesken kamalan aviokriisin, mies oli jo pakannut tavaransa ja avioerohakemus oli jätetty, riitely lasten huoltajuudesta käynnissä. Kun soppaan lisättiin vielä uupumus jo olemassaolevien lasten kanssa, synnytyksen jälkeinen masennus, itsemurha-ajatukset, ja se tosiasia että oksensin kahdessa ensimmäisessä raskaudessa alusta loppuun saakka (eikä kolmaskaan raskaus alkanut sen lupaavammin) niin päädyin aborttiin. Minusta ei ollut odottajaksi, eikä ainakaan vielä yhden lapsen äidiksi. Mielestäni olin jo olemassaoleville lapsilleni velkaa sen, että hoidan itseni siihen kuntoon, että kykenen olemaan heille Äiti, ja siihen en olisi pystynyt jos olisin saanut vielä kolmannen lapsen.
Syyllisyyttä en kanna. Olinhan ehkäissyt asianmukaisesti, ja kävin tilannetta läpi paitsi omassa päässäni ja läheisteni kanssa, myös lääkärin, sosiaalityöntekijän ja psykologin kanssa. Kaikki olivat sitä mieltä, että siinä tilanteessa ei ole kenenkään etu jos saan lapsen. Ei edes sen syntymättömän lapsen etu.
 
Mulla
Minulle on tehty abortti ja se oli sen hetkisen elämäntilanteeni huomioon
ottaen oikea ratkaisu (uhkailua, kiristämistä sekä nuori ikä). Ehkäisykeinona en aborttia hyväksy!
 
Netskuli
mutta eikö tällä perusteella ehkäisykin ole murha!

Koska estetään mahdollinen raskaus. Niin kyllä siinä menee miehen ja naisen solut hukkaan, eikä se ole luonnollista. Kyllä kaikkien lapsien on synnyttävä jotka on tarkoitettu. eli siis ehkäsy on murha.

ja jos ei hyväksy aborttia kuinka naurettavaa on hyväksyä sairaan lapsen abortti. ei ihmisellä tule olla oikeutta päättää onko sairaslapsi elämän arvoinen. Kyllä on niin kaksinaismoralismia!!

Eiköhän se kuitenkin ole niin että jokainen tekee ratkasut niillä tiedoilla ja sen elämäntilanteen mukaan mikä on! jokainen myös kantaa itse vastuun teoistaan ja tekemättäjättämisistän.
Kukaan ei voi tuomita muita, jos ja kun ei kaikkea asiaan liittyvää tiedä!
 
Laitanpahan itsenikin tähän soppaan, mutta mun mielestä alkio ja sikiö ovat ihmisiä, eikä toista ihmistä saa tappaa, mistään syystä. Jos nainen ei halua pitää lasta, on paljon sellaisia ihmisiä, jotka haluavat lapsen adoptoida. Mielestäni kenelläkään ihmisellä ei ole oikeutta päättää toisen elämästä ja kuolemasta, nämä asiat ovat Korkeimman käsissä.
 
vieras
Kuinka moni abortin vastustaja on synnyttänyt lapsensa alaikäisenä/yksin ja veloissa&rahapulassa/vaikeasti monivammaisen esikoisen? Ihan vaan uteliaisuudesta kysyn..
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Sekin on musta hassua, että ei anneta lasta vaikka adoptioon (tervettä lasta) sen takia, koska se olisi niin raskasta henkisesti sille synnyttäjälle.... Anna mun kaikki kestää. Ei lapsi ole mitään omaisuutta. On ihan kivikautista ajatella, että lapsi on äitinsä omaisuutta, ihan smalla tavalla, kuin että ajateltais, että nainen on miehen omaisuutta.
Mutta ilmeisesti naisen ruumiskaan éi mielestäsi ole naisen omaisuutta, jos sun mielestä nainen ei saa itse päättää synnyttääkö lapsia vai ei... Kenelläs sun mielestä sitten on valta naisen ruumiiseen?

Sulla taitaa nyt olla puurot ja vellit sekasin että mikäs tässä nyt onkaan kivikautista ja mikä ei. :headwall:
 
Elä ja anna toisten elää
Alkuperäinen kirjoittaja Netskuli:
ja jos ei hyväksy aborttia kuinka naurettavaa on hyväksyä sairaan lapsen abortti. ei ihmisellä tule olla oikeutta päättää onko sairaslapsi elämän arvoinen. Kyllä on niin kaksinaismoralismia!!
NIMENOMAAN!
On todella naurattavaa, miten joku vaahtoaa ettei hyväksy aborttia, PAITSI jos lapsi on sairas. Mistäs sen 100% varmaksi tietää, onko lapsi sairas? Ei mistään, ennen kun hän on syntynyt.
Ja kuka päättää sen, millainen sairaus on tarpeeksi hyvä syy tehdä abortti? Onko esim. Downin syndrooma "aborttikynnyksen" ylittävä juttu?
 
TheUnforgiven
Alkuperäinen kirjoittaja Elä ja anna toisten elää:
Alkuperäinen kirjoittaja Netskuli:
ja jos ei hyväksy aborttia kuinka naurettavaa on hyväksyä sairaan lapsen abortti. ei ihmisellä tule olla oikeutta päättää onko sairaslapsi elämän arvoinen. Kyllä on niin kaksinaismoralismia!!
NIMENOMAAN!
On todella naurattavaa, miten joku vaahtoaa ettei hyväksy aborttia, PAITSI jos lapsi on sairas. Mistäs sen 100% varmaksi tietää, onko lapsi sairas? Ei mistään, ennen kun hän on syntynyt.
Ja kuka päättää sen, millainen sairaus on tarpeeksi hyvä syy tehdä abortti? Onko esim. Downin syndrooma "aborttikynnyksen" ylittävä juttu?
Tässä mä olen aivan samaa mieltä!!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kuinka moni abortin vastustaja on synnyttänyt lapsensa alaikäisenä/yksin ja veloissa&rahapulassa/vaikeasti monivammaisen esikoisen? Ihan vaan uteliaisuudesta kysyn..
Varmaan aika monikin ja ajattelepa kun jopa sellaisetkin ihmiset ovat synnyttäneet tuossa tilassa vaikeasti vammaisen lapsen vaikka eivät ole aborttia vastaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Elä ja anna toisten elää:
Alkuperäinen kirjoittaja Netskuli:
ja jos ei hyväksy aborttia kuinka naurettavaa on hyväksyä sairaan lapsen abortti. ei ihmisellä tule olla oikeutta päättää onko sairaslapsi elämän arvoinen. Kyllä on niin kaksinaismoralismia!!
NIMENOMAAN!
On todella naurattavaa, miten joku vaahtoaa ettei hyväksy aborttia, PAITSI jos lapsi on sairas. Mistäs sen 100% varmaksi tietää, onko lapsi sairas? Ei mistään, ennen kun hän on syntynyt.
Ja kuka päättää sen, millainen sairaus on tarpeeksi hyvä syy tehdä abortti? Onko esim. Downin syndrooma "aborttikynnyksen" ylittävä juttu?
Mulle olisi jo downin syndroomakin tarpeeksi "paha" vamma. minä en vammaista lasta synnytä, mutta ainahan sitä ei voi toki päättää itse kun mikään lapsivesitesti ja muu ei ole 100% varma.

 
Nina
Alkuperäinen kirjoittaja Puppis:
Laitanpahan itsenikin tähän soppaan, mutta mun mielestä alkio ja sikiö ovat ihmisiä, eikä toista ihmistä saa tappaa, mistään syystä. Jos nainen ei halua pitää lasta, on paljon sellaisia ihmisiä, jotka haluavat lapsen adoptoida. Mielestäni kenelläkään ihmisellä ei ole oikeutta päättää toisen elämästä ja kuolemasta, nämä asiat ovat Korkeimman käsissä.
Siinä on vaan se pointti, että naisen on pidettävä lapsi sisällään sen 9 kk ajan, elettävä niin että lapsi (jota nainen ei siis todellakaan halua) saa hyvän alun elämälleen.
Jos sikiön siirtäminen lapsettoman naisen kohtuun olisi mahdollista, se olisi hieno homma. Mutta kun se ei ole. Ja on kyllä helvetin paljon vaadittu, jos naisen olisi luovuttava omasta kropastaan, kärsittävä kipuja, vaarannettava terveytensä, uhrattava uransa, jne, vain siksi että EHKÄ jos kaikki menee hyvin niin 9 kk kuluttua syntyy vauva, joka pääsee adoptiokotiin joka EHKÄ on hyvä ja rakastava, tai sitten ne vanhemmat on jotain skitsoja, pedoja tms.
Jos ehkäisy pettää, abortti on vaihtoehto. Tämä maailma ei tarvitse yhtään ainoaa alkoholin, huumeiden tai äidin välinpitämättömyyden vammauttamaa vauvaa lisää. Eikä ainoaakaan ei-toivottua lasta, joka ei saa rakkautta.
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä