Tovi vierähtänyt täälläkin viime kirjoittelusta. Meidän esikoinen (2v) oli VIIKON vatsataudissa, niin oli vapaapäivinä "hieman" muuta ohjelmaa. Ei täällä jaksanut edes lukemassa käydä. Nyt onneksi ollaan jo terveitä ja lähes normaaliin arkeen palattu. Paitsi, että siskoni sai perjantaina vauvan ja hänen kaksi lastaan ovat olleet meilläkin vähän tässä hoidossa, kun äiti ja vauva ovat vielä sairaalassa. Ja olen tässä luvannut olla apurina vielä tälläkin viikolla, kun osuu sopivasti vapaapäiviä.
Oma olo on edelleen sanoisinko huomaamaton.
Liikkeitä en tunne vieläkään! Viikkoja kuitenkin jo 18+1! Onneksi keskiviikkona on neuvolalääkäri, niin pääsee ainakin kuuntelemaan sydänäänet. Luotan siihen, että jos jotain huonoa olisi tapahtumassa, niin luonto kertoisi sen kyllä esim. kivuilla tai vuodoilla. Ja mitenkään en siihen pysty itse vaikuttamaan, tapahtuu jotain tai ei. Eli yritän olla huolestumatta.
Oliko se Fiinaliina, kun kyseli
turhakkeista ja tarpeellisista? Googlettamalla löytyy kaikenlaisia listoja. Ja ajan kanssa sitä sitten huomaa, mikä oli tarpeellinen ja mikä turhaa. Paljon suosittelen hankkimaan
käytettynä: mm. pinnasänky, sitteri, hoitopöytä, vaatteet, tuttipullot... Kirppiksiltä saa tosi edullisesti kaikki em. vieläpä hyväkuntoisina. Moni kun myy yhdellä lapsella käytettynä, niin ei nuo siitä paljoa vielä kulu.
Itse panostaisin
vaunuihin (yhdistelmät). Ominaisuuksia tosiaan kannattaa paljon vertailla, mikä itselle on tärkeetä. Meillä 2v nukkuu edelleen päiväunet vaunuissa, joten tilavuutta (pituutta) pitää olla.
Myös
turvakaukalon halusin silloin ostaa uutena. Ja
telakka autossa on superhyperkätevä. Ei tarvitse tuulessa, tuiskussa tai sateessa pelata ikinä vöiden kanssa. Sen kun napsauttaa vaan telakkaan kiinni ja napista painamalla lähtee irti. Autoliiton sivuilla on vertailu, josta näkee turvaluokituksia.
Turvakaukalon
adapteri rattaissa on myös kätevä kauppareissuilla. Mutta jos hankkii matkarattaat, joihin kaukalo sopii, ei adaptereita tarvita. Kaukalo kannattaa valita myös sen perusteella, että noi adapterit saa siihen malliin/merkkiin. Etenkin, jos on liikkuvaa sorttia, niin vauvan siirtäminen kaukalossa ekat kuukaudet on kätevämpää, kuin aina nostaa vaunuihin tai kaupan likaisiin turvakaukalokärryihin.
Imetysjuttuihin ehkä panostaisin vasta, kun vauva on syntynyt. Sitten tietää, tarvitseeko rintapumppua, tuttipulloja, imetyspaitoja... Yhdet
liivit vähintään kannattaa loppuraskaudesta hankkia. Imetysliiveillä imettäminen on niin paljon kätevämpää, kuin normiliiveillä. Ja mm. imetystyynyn tarpeen huomaa sitten aikanaan. Ja niitäkin saa kirppikseltä tosi halvalla.
Turvakaukalon
lämpöpussi on mun mielestä myös tosi kätevä, jos liikkuu paljon autolla lyhyitä matkoja, mm. kauppaan ja kylään. Vauvaa ei tarvitse pakkasella pukea, muuta kuin pipo päähän. Sujauttaa vaan pussiin ja autoon ja menoks.
Bodyistä kietaisumalliset olivat alkuun paljon paljon kätevämpiä, kuin pään läpi pujotettavat.
Kylpytukea, kohtuammetta, kestovaippoja, tuttipullon lämmitintä tai steriloijaa en ole itse tarvinnut enkä kaivannut. Maidonkerääjät ja rintakumit mulla oli ahkerassa käytössä, mutta monelle turhia.
Äidin ekojen viikkoja energiantarve on todellakin hurja. Joten nopeeta, helppoa
ruokaa kaapit ja pakastin täyteen. Suosittelen myös sellaista, mitä ei tarvitse lämmittää esim. hedelmät, mysli, tuoremehu, SUKLAA...
Siteitä ja liivinsuojia. TYKSissä ei ollut liivinsuojia osastolla saatavilla, joten omat oli jo siellä tarpeellisia, kun maito nousi.
Ja koska meillä tuo esikoinen nukkuu edelleen päiväunet pihalla, niin
itkuhälyttimet ovat olleet ahkerassa käytössä meillä.
Pukluharsoja. Tutti. Vaippoja. Talkkia. Pikkupyyhkeitä pyllypesuihin. Parit lakanat pinnasänkyyn. Muutama kosteusalusta sänkyyn (ja hoidopöydälle).
Siinähän sitä listaa nyt vähän oli. Melkein ois helpompaa vastata johonkin tiettyyn artikkeliin, että onko miten kenelläkin tullut käyttöön. Tosi yksilöllisiä kaikki tarpeet on.
Mä lasken ehkä raskausviikkoja enemmän päiviä lomamatkaan. Enää 8 päivää!! Ihanaa!
sushen 18+1