Elovauvat 2014 <3 *maaliskuussa*

Mabirris me oltiin esikoisesta silloin istukkabiobsiassa, kun jäätiin seuloissa kiinni. En silloin jotenkin edes osannut jännittää koko toimenpidettä, se tulosten odottaminen oli tuskaa..mutta siitäkin selvittiin ja terveen kromosomit saatiin. Ja tuossa tuo meidän 2,5 vuotias uhmis touhottaa :heart: Silloin meillekin kuitenkin rakenneultran teki sydämeen erikoistunut lääkäri, ja katsoi kaikki rakenteet tosi tarkkaan. Nytkään en jotenkin uskalla hengähtää ennen kun rakenneultra käyty ja toivottavasti kaikki menisi hyvin. Tsemppiä sinulle!

Fiinaliina miten ultra meni? =)

(.) täällä on nyt selvitty ilman niitä pahoinvointilääkkeitä jo tovin, vaikka edelleen joka aamu tulee oksennus. Ja koko ajan pitää puputtaa jotain että olo pysyisi ihan kohtuullisena. Liikkeitä tuntunut nyt parina päivänä heikommin, vaikka eihän ne vielä muutenkaan kovin selviä ole..Joten turha kai siitä on vielä stressata..?

H keiju 17+6
 
Täällä on alkanut liikkeet tuntumaan! Ei samanlailla kuin esikoisesta vaan enemmän sellaista myllerrystä että vaan tiedostan että hereillä ollaan. Liikkeet tuntuu kättä vasten suunnilleen yhtä voimakkaana kuin mahaankin. Liekö syynä tunnoton sektioarpi vai mikä. Pääasia kuitenkin että tuntuvat! Mieskin sai yhden potkun tässä yksi ilta kun osui paikalle sopivaan aikaan.

Täällä myös jännäillään Fiinaliinan ultrakuulumisia. Ja samalla jännitetään omaa ultraa parin viikon päähän. Esikoisesta ei tarjottukaan rakenneultraa, joten autuaan tietämättöminä mentiin synnytykseen asti. Nyt kyllä jännittää jos sieltä jotain poikkeavaa löytyykin.

Pahoinvointi on onneksi alkanut helpottamaan. En ole yli viikkoon oksentanut. Aivan mahtavaa! Vielä kun tästä väsymyksestä pääsisi niin lähtisin nauttimaan ulos kevätkeleistä!

Täällä on aika vahva poikaolo. Tosin emme aikoneet selvittää sukupuolta ennen syntymää. Täytyy sanoa että todella yllätyn jos tyttö meidän perheeseen tulee!

-tiiti- 18+6
 
Heippa taas pitkästä aikaa :)

Mabirris Mitä tarkoittaa "poikkeama Plexuksissa"? Toivottavasti ei aiheudu tuosta lapsivesipunktiosta mitään ja kaikki on muutenkin kunnossa. Ikäviähän tuollaiset silti on kun ei varmaan osaa olla stressaamatta. Tai minä en ainakaan osaisi.

Meillä ei itsellä ole koiraa, mutta miehen vanhempien koirat ja minun siskon koira varmaan vaatii jonkinlaisia varotoimia sitten kun vauvan kanssa siellä kyläilee. Varsinkin miehen vanhempien toinen koira, joka on vasta pentu ja sellainen häslä, että ei kyllä varmasti tajua varoa yhtään vauvaa.

Fiinaliina kyseli noista turhakkeista/must jutuista. Minusta tuntuu että ne on niin yksilöllisiä. Se mikä toiselle on turhake on toiselle ihan must. Esim. minä en meinaa ostaa sitteriä kuin vasta sitten kun nähdään, millainen tämä uusi tulokas on. Meillä kun ei esikoinen viihtynyt aikoinaan sitterissä sekuntiakaan niin menisi rahat hukkaan jos tämä olisi samanlainen. Onneksi tuolloin oli joku vanha saatu sitteri eikä mitään kallista itseostettua. Myös kaikki pullon steriloijat ym. olisi meillä olleet ihan turhakkeita mutta varmasti korvikevauvalla ihan must. Ehkä suosittelisin ettei kamalasti varustele juuri siihen imetys/korvike -tuotteisiin kun ei voi etukäteen tietää, mikä se tarve sitten on. Voihan ne vaikka katsoa etukäteen, mitkä ostaisi ja lähettää miehen sitten kauppaan jos tarve tulee eikä tarvitse siinä vaiheessa alkaa vertailla.

Rakenneultraan ja seuraavaan neuvolaan vajaa kaksi viikkoa. Rakenneultraa jännitän ja odotan kovasti. Ja neuvolan punnitus ahdistaa. Paino on noussut ihan kamalaa tahtia tässä parin viikon sisällä : / Sellaiset 5-6 kg jo tullut kotivaa'an mukaan lähtöpainoon lisää. Liikunta on kyllä ihan nollassa mutta niin se oli ennen raskauttakin enkä omasta mielestäni syö niiiin paljon enemmän kuin ennen että tuota tahtia lihoisi. Normaalitilassa kun yleensä paino pyörii koko ajan siinä kilon sisällä niin tuntuu kamalalta kun viisari senkun vaa'assa etenee joka kerta.

mariet ja pieni 19+4
 
mariet Meillä todettiin siis nt-ultrassa että toisen puolen plexus chorioideus (muodostaa aivoselkäydinnestettä sikiön päässä) on eri kokoinen kuin toisen puolen. Yleensä ovat kutakuinkin samankokoiset. Tänään lääkäri oli sitä mieltä, että koko ero ei olekaan niin iso, vaan niissä on pikemminkin epäsymmetriaa muodossa. Mutta tosiaan hyvin vähän asiasta löytyy tietoa ja lääkäritkin ovat sitä sanoneet, että juuri nuo sikiön päänalueen rakenteet ja niiden poikkeamat tunnetaan edelleen kaikista huonoiten. Paljolti siitä syystä, että niiden kuvantaminen on vasta viime aikoina kehittynyt riittävälle tarkkuudelle ja siksi vertailukohtia on vähän. Erityisesti plexusten kystien runsaan määrän tiedetään kuitenkin olevan yhteydessä kromosomihäiriöiden riskin kasvuun. Meillä nyt onneksi oli vain tuo yksi, mutta enemmän tässä huolettaakin tuo muoto-/kokoero, josta kukaan ei oikein tunnu tietävän mitään ja tästä syystä meille tuota lapsivesinäytettä tarjottiinkin. Tämän päiväinen lääkäri tosin muisteli olleensa jossain kongressissa, jossa oli keskusteltu plexusten epäsymmetriasta ja pidetty sitä enemmänkin normaalivariaationa kuin merkkinä esim. kehityshäiriöstä. Mutta vaivaahan se...aluksi tuntui etten pysty mitään muuta ajattelemaankaan!:( Nyt kun taas tänään näki, että kaikki muu mahdollinen on kunnossa ja mitatkin päivälleen sitä mitä pitää niin helpotti taas vähän. Kuitenkin jos jostain todella vakavasta kyse niin yleensä alkaa näkyä muitakin merkkejä siitä, ettei kaikki ehkä ole kunnossa. Mutta eihän tässä voi kuin toivoa ja odottaa..

Mabirris js Kirppu 16+6
 
Mites teillä muilla on ollut supistuksia?

Mua on nyt viikon verran supistanut varsinkin iltapäivisin ja iltaisin, sekä jos nostelen jotain raskasta (esim. kauppakasseja tai lapsia telinevoimistelutreeneissä). En voi sanoa, että varsinaisesti kipeesti, mutta sellasta jomotusta kuitenkin. Huomenna olis soittoaika lääkärille, mitä se on mieltä. Varmaan pitää varmuudeksi kohdunsuun tilanne varmistaa. Varsinaiseen lääkärineuvolaan on kuitenkin vielä melkein 2 viikkkoa aikaa. Todennäköisesti ja toivottavasti on ihan vaarattomia harkkasupistuksia mutta silti vähän jänskättää. Ekassa raskaudessa ei ollut mitään suppareita, ennen kun lähdettiin synnyttämään.

Kaisa-Tuulikki 15+5
 
Must-jutuista ja turhakkeista: rintapumppu oli aika must heti alussa. Kantoliinasta tykkäsin myös tosi paljon kun vauva halusi olla kokoajan sylissä. Oikeestaan vaunut ja turvakaukalo näiden lisäksi olivat ne tärkeät. Vauva tarvitsee aluksi niin kovin vähän.

Ja itselle paljon siteitä. Niin tylsää kuin se onkin niin niitä menee ihan uskomattoman paljon eikä ole hauska lähteä heti kauppaan niitä haalimaan.

-tiiti-
 
Minulla on myös ollut harkkasupistuksia. Kivuttomia mutta ikävän tuntuisia. Kerran oli yksi kipeämpi kun leikittiin pojan kanssa hippaa viikonloppuna. Pieni hölkkäpyrähdys sen aiheutti ja taitaa jäädä juoksuleikit nyt pois. Pojan puolesta harmi kun se on niin kova menemään ja esim. jalkapalloa haluaa varmaan taas kesällä pelata monta kertaa viikossa : / Viime raskaudessakin oli paljon harkkasupistuksia. Ja muistan että ainakin heti puolen välin jälkeen oli jo paljon ja tuli helposti.

Must jutuista
vielä ei niin vauvaa varten mutta itseä varten. Ruokaa! Aion tehdä paljon ruokaa pakastimeen kun ei siinä välttämättä paljon ruokia jaksa/ehdi laitella niin on sitten jotain mistä ottaa nopeasti. Tällä kertaa tuo tulee olemaan vielä tärkeämpi kun esikoiselle on joka tapauksessa jotain oikeaa ruokaa tarjottava vaikka itse pärjäisi ilman.

Rintapumpusta olen vähän kahden vaiheilla. Esikoisen aikaan minulla oli käsikäyttöinen ja sillä ei kyllä saanut tippaakaan ulos. Eli periaatteessa pärjään ilman kun viimeeksikin pärjäsin mutta toisiko se sitten kuitenkin jotain helpostusta jos panostaisi kunnolliseen sähkökäyttöiseen pumppuun. Kun olihan se välillä aika tuskaa jos tuli pitkä imetysväli.

Sain tänään postissa tilaamani bola-korun :) Pitää hommata tähän joku kivempi ketju vaan.

mariet ja pieni, edelleen 19+4
 
Tuli tuosta marietkn bola-korusta mieleen että millä viikolla sikiö alkoi kuulemaan ääniä? Meillä poika oli kovin murheissaan kun huhuili mahavauvalle ja menin sanomaan ettei vauva vielä taida kuulla. Hölmö minä...!
 
tiiti mä jostain raskausviikkoinfosta luin että pikkuinen kuulis jo ääniä (mulla rv 17+1), mutta bolakorun ohjeessa taitaa lukea että sen pieni alkaa kuulla sen joskus rv 22. Mutta eihän sitä koskaan tiedä :)
Mullakin muuten tuntuu semmosta "mukellusta" jonka arvelen jo liikkeiksi:)

Mabirris lähetän kovasti tsemppiä, tiedän miten raastavaa tuo on ja miten ajatukset eivät muuhun pysty keskittymään. Pidän kovasti peukkuja että varmistuu että kaikki on hyvin ja huolet hälventyy. :hug:

luna 17+1
 
Kiitos tsempeistä, ihanaiset! Jännitys oli kyllä huumaavaa kun vielä odotushuoneessa jouduttiin himpun kauemmin odotella myöhästelevien aikojen takia. Ultrasta siis kotiuduttu. Kaikki oli juuri kuten pitääkin ja tyttöhän siellä masussa syntymäänsä odottelee :heart: Vahva tyttöolo siis piti paikkansa :)

HKeiju, tosi harmi, että siellä oksu on edelleen aina aamuisin vieraana. Päivälläkö olo kuitenkin paranee?

Tiiti, oi ihanaa, että siellä tuntuu liikkeitä =)

Sitteristä, me on ajateltu hankkia semmonen nk. koliikkikeinu. Tavallista sitteriä tuskin hankitaan. Onko kellään kokemusta?

Mabirris, hirveesti tsemppiä epätietoisuuteen. Toivotaan ja uskotaan kuitenkin, että kyse on vaan normaalista erosta (tai miksi sitä voisi kutsua), eikä mistään vakavemmasta :heart:

Supistuksista ei oo tietookaan. Tai en edes tiedä tiedostanko niitä harkkasuppareita jos niitä tulee...

Mariet, toi on kyllä varmasti muuten hyvä ohje, että tekee pakkaseen valmiiksi ruokaa. Ihan loistavaa. Täytyykin valmiiks pakastaa jotain laatikoita ja kastikkeita niin ruaanlaitto on mahdollisimman helppoa ja nopeaa. Kiitos!

Mullakin on bolakoru käytössä :)
 
Mabirris, pidetään peukkuja että kaikki on hyvin! Kuulostaa siltä että oot osaavissa käsissä, se varmasti helpottaa tilannetta :)

Fiinaliina, onnea pikku prinsessasta :heart:

Mariet, tuo ON kyllä hyvä painaa mieleen, että osan äitiyslomasta vois sitten käyttää lieden ääressä.. Meillä on vain harmillisen pieni pakastin. Oon aatellu ensin että leipoisin vieraita varten pakasteen täyteen, mutta kyllä ne ruuat on tärkeämpiä. Molempia ei mahdu. Vieraille voi ostaa keksejä pinon kaapin perälle :)

Turhakkeista ja tärkeistä tavaroista, ykkösen ajalta muistan että rintapumppua en tullut käyttäneeksi, lypsin käsin välillä kun meinasi olla rinnat kipeänä ja silloin kun ykkönen lopetti rinnan imemisen. Mutta niitä pieniä ylivuotosuojia meni miljoonittain! Ja noita siteitä myös. Sitteriä ykkönen käytti lähinnä syömiseen, kun ei se siinä jaksanut muuten olla. Muuta mä en juuri muistakaan. Enkä haluais kaikkea maailman krääsää varata kotiini mahdollisesti turhan takia. Kantoliinasta mä tosin haaveilen, just sen vuoksi jos sattuu tulemaan vauva joka haluaa olla koko ajan sylissä. Ja oikeestaan mä toivon sellasta sylivauvaa :heart:

Oma napa on ihana :) Enää ei pysty selälläkään makoilemaan kovin kauaa, alkaa ahdistaan. Aamuisin kun ei oo mitään muuta vatsassa kuin vauva, kohdun tuntee tosi selvästi, yläraja on tossa navan kohdalla ja se on vähän tyhjentyneen jalkapallon kokonen :)

Amuniina & mukula 16+3 :heart:
 
Hankinnoista:
Täällä on hankittu jo yhdistelmävaunut, pinnis ja muutamia vaatteitakin löytyy :)

Laitoin tonne masupinoon omastani kuvan =)

Kiitos prinsessaonnitteluista - nyt onkin pohtiminen sen äippäpakkauksen kanssa, kun oli niin poikamainen.

Amuniina, mäkään en haluisi mitään turhaa krääsää ostella. Inhoan kaikkea tavarapaljoutta. Ja helposti esikoisen kanssa sitä tulee sit osteltua kaikke ''turhaa'' vauvahöyryissä :D

Toi kantoliina ja manduca jne. ei oo kyl yhtään mun juttu, ellei sit satu vauvalla olla koliikkia, mutta muuten tuskin tuun hankkimaan mitään ko. tuotteista.
 
Fiinaliina, meillä ainakin esikoinen halusi olla KOKO AJAN sylissä, ja nimenomaa liikkeessä. Silloin kantoliina/kantoreppu oli pakollinen, koska en minä ainakaan jaksanut kanniskella pientä montaa tuntia putkeen käsilläni. Eikä siinä mitään voi myöskään tehdä :/ Meillä ei ollut koliikkia, mutta liikkeessä täytyi kokoajan olla. Eli ei kannata heti tyrmätä sitä vaihtoehtoa ;) Ja onnea tyttölupauksesta! <3

Turhakkeista ja tarvikkeista
mä voisin kans antaa vinkkinä sellaisen, että kaikki isommat turhakkeet (sitterit, koliikkikeinut yms.) kanttii hankkia käytettynä. Se voi nimittäin olla, ettei pieni viihdykään niissä, ja sitten harmittaa kun on menty käyttämään rahaa paljon. Meille ostettiin sitteri, jossa esikoinen ei sitten juuri viihtynytkään just tän kanniskelun tarpeen takia. Toivottavasti ees tää seuraava viihtyis, niin tulis sillekin käyttöä... :D

Pinsuli ja himpula 19+6 <3
 
Lepokäsky tuli. :/ Töissä saan käydä ja elää suht. normaalisti mutta kaikkea raskasta kuten nostelua on vältettävä. Lääkärintarkastus on 2 viikon kuluttua ja sen mukaan sitten edetään jos ei ennen sitä supistelu pahene. Työ on onneksi kevyttä, enimmäkseenhän tässä työterveydessä tulee koneella oltua.
 
Kaisa-Tuulikki, oliko sulla ne supistukset jo vaikuttanu kohdunkaulalle? Mulla on nyt viikon verran tuntunu supistuksia. Tulee sillointällöin ja arvelinkin varailla lääkärille aikaa että tsekkaa paikat...
 
Oi, ihanaa! Täällä ootetaan loppukuuta, että saadaan tietää sukupuoli :)

Tälläinen tuli vastaan ja ajattelin teille tämän jakaa:
Odottava äiti, hae mukaan uuteen äitiysohjelmaan! | Livtv.fi

Ei ole hirveesti tullut mitään uutta tässäraskauden edetessä, niin ei oo tullut kaheesti kirjoiteltuakaan. Vähän masennusta, mutta sekin ohimenevää(?) Varattiin kuitenkin neuvolasta aika psykologille arvioimaan tilanne vähän paremmin..

neuvolalääkäri 13.3. Rakenneultra 31.3. neuvola 15.4. ja tyttöolo on vaikka pojalla suuri mahdollisuus miehen miespainotteista sukua katsottaessa :D olis ensimmäinen tyttö sukupolviin jos siis tulisi nyt!

Masu ei ole juurikaan kasvanut, mutta hyvä niin, niin ei tarvii koulussa siitä selitellä :)

maggy 17+6
 
Ei vielä tsekattu, mulla oli puhelinaika vaan. Mutta lääkäri sanoi, että supistuksista ei voi koskaan olla varma, esim. kivun määrästä, että vaikuttaako ne kohdunkaulaan vai ei. Mutta oli sitä mieltä, että akuuttia hätää todennäköisesti ei ole, jos vaan vältän juttuja, mistä supistuksia selkeästi tulee, koska levossahan mulla niitä ei ole ja levolla menevät myös ohi. Ja jos alkaa supistella enemmän, niin sitten tosiaan näytille.

Mä oon alkanut tuntea liikeitä, jee!

Kaisa-Tuulikki 15+6
 
Mulla valui kohtu eilen jonnekki tonne ihan alas!? Kun menin nukkumaan, makoilin selälläni ja tunnustelin vatsaa, se ei tuntunut sellasena kumpuna niinku yleensä vaan vatsa oli ihan litteä eikä häpyluun reunaa tahtonut erottaa kun se kohtu oli puoliksi siellä alla.. Ja kun mä kevyesti painoin sitä puolikasta kohtua ylhäältäpäin, tuntui tosi ikävä kipu siellä häpyluun alapuolella kun se mötikkä painoi. Kai se on normaalia että tuo kohtu seilaa tuolla vatsaontelossa? Onneksi on doppler :heart:

Me ollaan alettu tsekkaileen noita lastenvaunuja.. Melkoinen kilpavarustelun luvattu maailma :) Vaikka Emmaljungat on tosi hienoja niin mä en kyllä sellasta rahamäärää vaunuihin laita. Se Emma-merkki vaikutti ensikokeilulta ihan hyvältä, myös hintansa puolesta. Täytyy tosin vielä katsella saako jostain käytettynä peräti ilmaiset vaunut tai halvalla kuitenkin. Onneksi on vielä aikaa :)
 
Kaisa-Tuulikki, ihan hyvä ehkä että määrättiin lepoon :) Vaikka mä ainakin veikkaan ettei ne supistukset oo kohdunsuulle vaikuttaneet. Mut eihän sitä tosiaan koskaan tiedä! Puhelimella kun oon, niin taaskaan en saa edes rivitettyä... Mutta siis nyt on täällä se puoliväli, 20+0 !! :O Eihän tässä ole toista kolmannestakaan jäljellä enää ku seitsemän vai kahdeksan viikkoa. Hui. Kamala.

edit// Muokataanpa tähän samaan viestiin sitten, kun koneelle asti jouduin :D

Noista vaunuista. Meidän pitäis hankkia tuplat, mut jumanhelkkari että ne on kalliita. Ja haluaisin vielä hyvät tuplat, koska noi meidän yhdistelmät on aivan surkeat (vanhat, käytetyt vuoden -03 Emmaljungat). Pitää varmaan lähteä rakenneultran jälkeen kirppareita kiertämään, jos vaikka sattuis kohdalle jotkut hyväkuntoiset. Hyvät vaunut kuitenkin motivoi lähteä enemmän pihalle, ku tommoset jotka pysyy hädintuskin kasassa ;)

Täällä on muuten turvotusta havaittavissa! :eek: Siis säärissä. Ei kai mulla esikoisesta ollu ku vasta joskus IHAN viimesillä viidellä viikolla turvotusta, ja sillonki vain jos olin kävellyt tosi paljon, ja sekin turvotus oli tosi vähäistä. Pitää varmaan lisätä ihan kunnolla tuota vedenjuomista.

Pinsuli ja himpula 20+0 *poks* :heart: !!
 
Viimeksi muokattu:
Pinsuli, joo jos vauva on kovin sylivauva, niin silloin juuri tommonen kantosydeemi on kyllä varmasti kätevä =) Ja hurjaa tosiaan miten aika menee. Ja mitä lähempänä kesää ollaan niin sitä nopeampaa aika menee - ainakin itselläni, kun kesä jää aina mulle niin lyhyeksi.

Kaisa-Tuulikki, voi harmitus että lepokäsky tuli jo näin aikaisessa vaiheessa. Hyvä, ettei sulla oo erityisen fyysinen työ, niin ei saikulle kuitenkaan tarvii jäädä. Ja ihanaa, että sielläkin tunnetaan jo liikkeitä :heart:

Mielenkiintoinen toi maggyn linkki. Mä en ehkä kuitenkaan uskaltaias saatika haluasi päästää niitä kuvaajia sinne synnytyssairaalaan mukaan. Sen verran yksityinen hetki.

Vaunuista
Me ostettiin tommoset Emmaljungan yhdistelmät. Niitä merkkejä on ihan tuhottomasti, mutta noilla on ihan hyvät jälleenmyyntimahdollisuudet ja tosi tukevilta tuntuvat, helppo kasata ja hyvät pyörät, kun lenkkeillään niin paljon ja muutenkin tosi söpöt :heart:

Nyt tarttis vielä ostaa siihen adapteri turvakaukalolle ja se turvakaukalo =)

ON
Täällä on alkanut tuntua varmaan niitä kohdun kasvukipuja, koska välillä masu on tuolta kohdun reunoilta kipeä.
Vauva on nyt noussut vähän ylemmäs, eikä enää potki tonne häpyluulle pelkästään vaan möyrinnät ja potkut osuu aika hyvin tohon navan seuduille :) Mutta onhan sillä siellä jo kokoakin niin saa koko pituudellaan vielä potkia ja liikkua, ennenkuin jää masu ahtaaksi.
 
Täällä ei tietoakaan mistään energisestä vaiheesta..yöllä nukun edelleen sen 10 tuntia, hb oli kuitenkin 133,joka on mulle hyvä arvo..Muuten vointi ihan hyvä,ainut vaiva kuiva ja kutiseva iho,melkeenpä kauttaaltaan.Nla lääkäri kirjoitti apteekkiin perusvoiteista reseptejä,saapi ostaa kerralla litran/kilon törpön kun tietäisi mikä voide tepsis,onko ehdotuksia/suosituksia???
Vauvan syke oli 143-148,kohdun korkein kohta jo navan yläpuolella,mulla on kyllä aina sf mitat ollut melkein ylimmällä käyrällä vaikka itse pienikokoinen olen.

pikku-uikku ja kyytiläinen 17+3
 
Pikku-uikku, mulla kans kuivaa kutisevaa ihottumaa takareisissä. Parhaaksi perusvoiteeksi oon kokenu essex plussan, mutta siinä on ollu nyt joku toimituskatkos, niin en saanu sitä nyt apteekista. Otin sit aqualania, mutta en tykkää sen koostumuksesta niin paljoo. Jotenkin ei imeydy kunnolla...

Omaan napaan ei kuulu mitään ihmeellistä, niin on jääny kirjoittelukin vähemmälle...

Pink ja tirriäinen 17+3
 
Pink89; Kiitos vinkistä. Onko tuo essex plus ns.paksua voidetta ja rasvaista? Mä haluisin kokeilla jotain sinkkirasvan paksuista voidetta,nuo juoksevat rasvat ei jotenkin oo auttaneet.. Netissä oon yrittänyt vaihtoehtoja etsiä, mutta kaikista ei saa tuota Kela korvausta. Pitänee ostaa ensin pienempi tuubi eri vaihtoehtoja kunnes löytyy se sopiva. Mulla ei ole aikaisemmissa raskauksissa ollut tämmöstä raskauteen liittyvää "oiretta",riittänyt vaan käsirasvan käyttö..
 

Yhteistyössä