Elovauvat 2014 <3 *joulukuussa*

Zemar haluaisitko kuitenkin listoille tulla tänne? Tämä on kuitenkin sen facebook -ryhmän kantaryhmä.
Kiitos kysymästä! Saa toki lisätä listoille, luen mieluusti täälläkin kuulumisia ja yritän kommentoidakin aina kun kännykkä on yhteistyöhaluinen :D

Jos joku Facelainen huomaa tämän niin en ole vieläkään saanut Niinulle varmaankaan viestiä läpi, joten josko joku mut sinne lisäilisi? Laittakaa vaikka yv:tä, osaan sen varmaankin lukea vaikka en ole välttämättä osannut kirjoittaa ;)

Zemar / 28v / TAYS / toinen / LA 3.8

Viikkoja on muistellakseni 5+6 (sen verran vauhdikasta ollut etten ihan varma ole päivistä :D)
 
moikka kaikille ja tervetuloo uusille!

OMA napa se on tässä päällimmäisenä mieles...etova olo KOKO päivän...ja töissä oon koko viikonlopun, siis aiva järkyttävää. vielä ku huomisen jaksais niin sitten kyllä otan saikkua. vielä oon töissä sellases paikas jossa joutuu oleen eritteiden kans tekemisis..huhhuiijjaa! työkaverit ei yhtään ymmärtäny mun vihjailuja oksettavasta olosta. ja tunne pahenee ku syö! ja kun ei syö. lisäks mun maha on niin sekaisin että verta tulee toisesta päästä. epäilen tota crohnin tautia. tai vielä pahempi että joku syöpä olis. (sori vaan että avaudun) voi en kestä. olkaa onnellisia keillä ei oo mitään oireita. =) ei hääppöstä ole tääkään.

linnanjuhlat tuli ja meni. siis onko katri helenalla noin nuori mies??aika järkkyä vaikka mitä se mulle kuuluu :D ja ei siinä ny mitään.

voi ku oliski ensimmäinen lapsi niin sais rauhas potea huonoa oloa,mutta kun koko ajan joutuu tehä kaikkea ton juniorin kans. toivotaan ettei tämä kestäis kauheen kauaa...viimeks muistaakseni kaikki vaatteetki oksetti ja piti melkein nakuna hillua kotona :D sori vaan tämä avautuminen.

ei tuo mieskään tunnu tajuavan oikeen missä mennään. ja miks tajuaisi kun ei ole ite kokenu tämmöstä.

onnea sulle jota kosittiin! =)

no,ei mulla nyt muuta tällä kertaa.
 
MUA VÄSYTTÄÄ
esikoisesta ei todellakaan ollut tälläistä väsymystä. Mitään en jaksa tehdä, hyvä kun pääsen sängystä ylös :( ihan törkeetä väsymystä.

Tänään makoilin sängyllä (yllättäen) kun meidän 1.5v jätkänpätkä hyppi sängyllä mun vieressä. Yhtäkkiä kaatu suoraan peppu edellä mahan päälle! siis ihan tuohon navasta ylöspäin.. sen jälkeen aloin vaan pillittään kun pelästyin ja sattu :D sitten ollut mukamas vatsa kipeä koko illan sen jälkeen.. vaikka tiedän että vauva on ihan tuola häpyluiden alla suojassa niin silti sitä jotenkin säpsähti :O

Hohoi muut aikasemmin sectoidut!!!?
Meillä siis esikko syntynyt sectiolla ja mun vatsa ei koskaan siitä palautunut. Ylipäätään raskaudesta. Vaikka laihdutin ja reenasin hyvin synnytyksen jälkeen ja kesällä olin muuten ihan puikkko niin vatsa se vain pömpötti/pömpöttää. Tuosta navan yläosasta. Argh. Ja lisäksi sectio haavan päälle jäänyt ihopussi :O vaikka olen hyvässä ja reenatussa kunnossa ei tuo pussi ja pömppö lähtenyt mihinkään. Nyt kun sitten iltaisin maha on alkanut turpoaamaan niin näytän ihan joltain sotanorsulta mahasta :D ihan kamalan näköstä. En halua kuitenkaan että maha alkais hirveän aikasesti näkymään (TURHA TOIVO)
muita kenelle jäänyt jotain kosmeettista haittaa sectiosta/isosta mahasta


Joo no kai sitä täytyy lähteä nukkumaan huoh. :D

Hemutus ja ? 6+2
 
Onnea MiiMii_4 :flower:

Tervetuloa uusille :wave:

pace
En minulta ainakaan koko ensimmäisessä raskaudessa testattu raskautta verikokeella. Ellei ne sitten niistä np-ultran yhteydessä otetuista näytteistä sitä testanneet. Neuvolassa piti kyllä ensimmäisestä kerrasta lähtien pissata purkkiin, mutta siitä vaan itse katsottiin sokerit ja proteiinit ja kipattiin pois, eli ihan omiin kotitesteihin siellä luotettiin.

Listeria-asiaa
Minä olen nyt saanut kunnon stressin kun erehdyin syömään eilen kaksi viipaletta cheddar sulatejuustoa hampurilaisen välissä. Eikä todellakaan mitään Valiota vaan jotain ulkomaista Eldoradoa :headwall: Tehty mikä tehty, mutta tästä eteenpäin pitää olla varovaisempi. Ja

Oireista
Tänne on iskenyt kunnon väsymys. Kolmana päivänä olen ollut ihan poikki iltapäivästä ja tuntunut, että on vaan pakko päästä nukkumaan. Pelottaa että tämä tästä vaan pahenee. Huonoa oloa on edelleen aaltoilevasti. Tänään tuli jouluostoksilla niin kamalan heikko olo, että tuntui että oksennus tulee ja jalat lähtee alta. Suklaa onneksi pelasti tilanteen.

Hankinnoista
Innoistuin tänään ostoksilla ostamaan vauvalle ensimmäiset vaatteet kun oli vaan niin vastustamattoman ihania :heart: Onpahan pienellekin oma paketti :) Meillä on kyllä niin valtavasti vaatteita tallessa esikoiselta, että mitään ei varmaan olisi ihan välttämätöntä hankkia mutta pakkohan se on kun ei voi olla ostamattakaan.

reirei
Minä olen synnyttänyt esikoiseni kättärin haikaranpesässä enkä oikein siitäkään huolimatta ymmärrä, mitä eroa siinä on tavalliseen osastoon verrattuna :LOL: Panostus lääkkeettömiin kivunlievitysmenetelmiin kenties, mutta en kyllä tällaista itse huomannut. En tosin ole käynyt sitä niiden omaa valmennusta, jossa asia olisi voinut enemmänkin avautua.

mariet ja pieni 6+1
 
Viimeksi muokattu:
Hemutus: Mulle tehtiin kiireellinen sectio kanssa 1v10kk sitten. Muuten oon kans ihan hyvässä timmissä kunnossa mutta ruma etureppu jäi. Ja nyt kun on masu ihan turvoksissa vaikka viikkoja vasta 4+5, maha näyttää niiiin rumalta! :D saa nähä miltä se näyttää sit ku alkaa kunnolla paisumaan.
 
Kiva kun tämäkin ryhmä kasvaa :)

Itsellä ollu nyt parin päivän tauko kirjottelussa ja lukemisessakin, mutta eipä tota juttua ollu tullukkaan ihan mahottomasti.

Fiinaliina kyseli tuolla jo aikaa sitten, että miten me turkkiin joulun viettoon lähdetään. Mun vanhemmat tosiaan osti syksyllä sieltä asunnon, joten se taitaa nyt sit olla meidän virallinen lomakohde :D Helppo mennä sit kolmen pikkusen kanssa sinne ja nyt vielä kahdenkin.

Omat olot on edelleen aamusta iltaan kuvottavat. Kuinka helposti ne lääkäristä antaa jotain helpotusta tähä pahoinvointiin? Siis niinkun lääkettä. Pitääkö oksentaa ihan aamusta iltaan, vai riittääkö, että on kaiken aikaa ihan älytön kuvotus/ kohta lentää laatta -olo ja vaikeuksia syödä?

Onko muilla jo mielitekoja? Mun tekee niin mieli jääkaappikylmää appelsiinia, viinirypäleitä ja omenaa, nams! Niitä on myös helppo syödä jos muu yököttää.

Ite oon kanssa tuolla facessa, mut ehkä täällä kirjottelu tuntuu tavallaan mukavammalta, joten koitan pysyä mukana minä ainakin :)

Nyt jos hetken sais unta palloon, ennen kun pitää lähteä noutamaan miestä kotiin keskustasta. Molemmat pojat pääsikin tänään mummille ja papalle. Voi toisia kun olivat niin innoissaan, mutta äiti täällä jo vähän ikävöi kun ns. "turhaan" menivät. Vaan itseppä halusivat, kaikki osapuolet, joten mikäs siinä. Koitan nyt kai taas vaan selitellä itelleni, kun tuntuu tyhmältä istua yksin kotona :D !

OLA & Vaavi 6+0
 
Viimeksi muokattu:
Uskaltaudun minäkin joukkoonne, kun itsenäisyyspäivänä tein plussan. Jihuu! :)

Chiane / 25v / 1. lapsi / K-SKS

LA ei vielä ole varma, mutta jos laskureihin on luottaminen niin tuo tulee ajoittumaan 13.8 päivän tietämille. Pyhien aikana ei ole vielä päässyt soittamaan neuvolaan, mutta sen teen heti maanantaina! Ongelmana on päästä töissä jonnekin rauhassa soittelemaan, sillä en todellakaan tahdo että siellä vielä saavat tietää asiasta.. :D Asia siis on ja pysyy salassa kaikilta muilta paitsi mieheltäni siihen asti kun saan neuvolasta jotain vähän konkreettisempaa varmennetta että tuolla masussa on oikeasti joku pieni tyyppi tekemässä pesää :) FB ryhmään liityn myös sitten vasta tässä vaiheessa!

Omat olot Keskiviikosta alkaen tuntunut aaltomaisesti menkkakipuja alavatsassa, tosin paljon normaalia kovempina ja päivä päivältä ovat tulleet useammin ja kovempina. Tosi ikävää juilintaa! Netistä jo hädissäni katsoin että onko normaalia, mutta onneksi jotkut ovat tällaista kokeneet ja silti terveen vauvan synnyttäneet.
Muuten vain hieman rinnat hellänä. Mieli nyt tietenkin ihan myllerryksessä kun kaikki on niin uutta ja jännää! :)

Koti olot Neliöitä omakotitalossamme on 106, ja tätä asutamme kahdestaan mieheni kanssa. Tänne siis mahtuu loistavasti vauva ja tykötarpeet! :)
 
Ihan ekana sanon Elovaaville, että se mies ei ollut Katri Helenan mies, vaan manageri :D

Zemar, kiva, lisäilen sun tiedot tuota pikaa! :)

Chiane, tervetuloa! :) Onnea plussasta!

OLA , täällä on onneksi vaan iltapahoinvointia, eilen illalla oli aiiivan kamala olo ku syömiset oli jääny vähän vähemmälle. Yäk. Veikkaan että lääkkeitä pahoinvointiin annetaan tosiaan vasta jos se oikeesti lentää se oksennus koko ajan.

mariet, mun käsitteekseni cheddarjuusto on kovaa juustoa (vaikka olisikin sulatejuustona), eikä siinä pitäisi olla listeriavaaraa. Enemmänkin se vaara on vuohenjuustoissa ja muissa pehmeissä juustoissa. Minä söin esikoistani odottaessa ravintolassa kanaa, jonka päällä oli höyrytettyä vuohenjuustoa joka oli RANSKASTA. Meinasi iskeä pieni paniikki, kun ei todellakaan ollut 72° kuumennettua. Mitään ei onneksi käynyt, ja sen jälkeen olin ylivarovainen. Nyt yritän ottaa rennommin, koska tiedän suunnilleen mikä saa mut stressaamaan ja mikä ei. Kieltäydyn kiltisti jos tarjotaan jotain mitä en uskalla syödä, niin on parempi olla :)

) . ( Mulla teki eilen tosi paljon mieli Subwayn leipää ja kävinkin sellaisen hakemassa. NAAMM! Voisin syödä heti vaikka kymmenen niitä :p Periaatteessa mielitekoja ei vielä ole, tekisi vaan mieli syödä kokoajan ja kaikkea.
Täälläkin väsyttää :/ Miten ihmeessä jaksan hoitaa esikoista samalla kun väsyttää näin kauheasti? Miten muut on selvinneet? Varmaan vaan pitää yrittää nukkua aina kun lapsikin nukkuu.
Näin unta, että mulle tuli keskenmeno, tai ainakin paljon verta pönttöön. Sen oon kyllä huomannut, että unet on paljon todenmukaisempia raskaana. Ei ollut kiva uni, mutta unessa ajattelin, että peli ei ole vielä menetetty. Herätessäni olin kyllä helkkarin huojentunut kun tajusin että se oli unta.
Mulla muuten yks raskausoire, joka itseasiassa oli se mistä arvasin olevani raskaana, on että joka aamu nenä on ihan tukossa ja kun niistää, niin tulee paljon verta rään kanssa.

Eiköhän tässä ollut taas tarpeeksi tälle aamulle, ihanaa sunnuntaita elomasut! :)

Pinsuli ja himpula 6+2 <3
 
Viimeksi muokattu:
Pinsuli heti pitää korjata, että kyllä Katri Helena seurustelee sen managerinsa kanssa! Tommi Liimatainen julkaisi sivuillaan hempe ;);)

OLA oi kivalta kuulostaa, saatte aina tarpeen tullen ottaa irtioton arjesta ja lähtee turkkiin, kun ei enää tarvi erikseen hotellejakaan varata =)

Chiane tervetuloa!

ON
tänään pitäis jaksaa tällätä ittensä ihmiseks ja jaksaa käyttäytyäkin sen mukaisesti. Yhhh tekis mieli vaan vajota sängynpohjalle.
 
Siis miten voi joku noin pieni ihmisen alku vetää olon näin väsyneeksi? Mä voisin vaan nukkua, nukkua ja nukkua... ARGH!

Eilen vietettiin "kihlajaisia" kotona kattomalla leffaa ja syömällä suklaata, ku mammaa vähä väsytti, eikä jaksanu lähtee mihinkään :D Saa nähä haluaako tuo mies mitään sen suurempia kahvitteluita kenenkään kanssa tms :)

Tästä pienestä ihmisen alusta on jo nyt tullu mulle erittäin rakas vaan ei oikein uskalla vielä hyppiä riemusta, kun mulla on endo ja 50/50 mahd. et menee kesken. :'( Mä pidän kyllä sormet ja varpaat ristissä että pysys matkassa. :heart:

Menipä vähä oman navan tuijottamiseksi tää juttu, mut pakko kirjotella näitä asioita :)

MUOKS: mäki haluun siihen fb-ryhmään. Kelle mä voin asiasta laittaa täällä viestiä?! :)

MiiMii & papu 5+1
 
Viimeksi muokattu:
Voi kun saisi nukutuksi Muuten ei varmaan niin väsyttäisi, mutta tuo maha juilii niin pahasti että herättelee vajaan tunnin välein. Muuten vielä jaksanut pysyä virkeänä, mutta hieman jännittää mitä töistä tulee jos saan näin huonosti nukutuksi + tulevathan ne kivut sinnekin mukana.. Onko kellään muulla ollut nyt tai aiemmassa raskaudessa mahakipuja alkuvaiheessa? Onko hellittänyt missä vaiheessa?
 
Chiane: minullakin viikko ennenkun tein testin (eli viikko ennen kun kk olisi pitäyt alkaa) oli jokapäivä samanlaista vihlontaa mitä on kun odottelee kuukautisia. Mutta nämä oli paljon rajummat! Nyt niitä ei tule edes joka päivä ja ovat välillä lievempiä, mutta välillä sellaisia ettei kävelemään kykene. :S

Kai se on normaalia? :)

<3 6+6
 
Pinsuli ja Ensinmäinen kiva kuulla! :) Tiedän että kivut kuuluvat jossain vaiheessa raskautta asiaan, mutta näin alkuvaiheessa nää ei yhtään helpota tän asian salassapitoa! :D Itseni nämä yllätti täysin, kun kukaan tuttuni ei ole puhunut näin lamaannuttavista kivuista kuin vasta loppuraskaudesta.. Ei se auta kuin odottaa, että ajan kanssa helpottaa ja kärsiä siihen asti :D Panadol Novumeja ajattelin ottaa töihin mennessä, jos niiden avulla selviäisi työpäivästä jollain lailla kunnialla.
 
Aattelin että liittyisin mukaan keskustelemaan :) eli täällä ois parikymppinen pariskunta, eka lapsi tulossa :)
Yk1 natsas heti! Syöttekö jotain vitamiineja? Itse olen syönyt hetken jo foolihappoja :) maanantaina soitto neuvolaan, kertomaan että tässä sitä raskaana ollaan mitäs nyt:--)
Elikkäs..

Holmotin, 20v, 1lapsi, sy:sairaalasta ei vielä tietoa:)

Toivottavasti tänne siis mahtuu mukaan!

Holmotin + masuasukki 4+3 <3
 
Holmotin: minä alotin minisun mama vitamiinit tuossa 6+4 eli ihan äskettäin vasta :) kun neuvolaan soitin niin sieltä neuvo että pitäs joku raskausajan monivitamiini alottaa :)

Varhaisultrasta: onko tietoa jos kunnallisen neuvolan kautta siihen laitetaan, niin onko se minkä hintanen? Kun netistä luin että varhaisultraa ei tehdä kun yksityisellä. Mutta minut laitettiin vu:hun kun neuvolaan soitin. Ja ihan kunnalliseen neuvolaan olen menossa vu:hun?!?
 
Selvä, eli varmaan neuvovat sitten kun soitan niin samoin :) kävittekö terveyskeskuksessa ns. "varmistamassa" raskauden?
Miten kunnallisen kautta on mahdollista päästä vu? :) jotenkin tuntuu että haluis niin kovin päästä siihen vu että tämä tuntuisi todelliselta! Pelko siis että kohdunulkopuolinen tms kun on mielessä kuitenkin kun ei voi koskaan tietää :(
 
Minä kävin verikokeissa ja huomenna saan niistä vastauksen.

Neuvolaan kun soitin, niin sieltä suoraan kysymättä varaili minulle vu aikaa että tiedetään monta on tulossa ja varmistetaan viikot. Kuullema siksi että on mahdollisuus sikiöseulontaan jos siihen tahtoisin, mutta tuntuu siltä, että en siihen mene, vaikka keskenmenon riski on pieni.

Ja sama täällä, en vielä usko raskautta vaikka 5 testiä sen kertoi. Jotenkin pelottaa että verikokeessa ei näy mitään :( ehkä uskon jos huomenna saan tuloksen että raskaana ;) ja sitten todellisemmaksi muuttuu ultrassa <3
 

Yhteistyössä