Elovauvat 2014 <3 *helmikuussa*

Päivitetty :) Tervetuloa arillam! :flower:

kenguruu hyvä, että olo on parantunut ja ruoka maistuu :D

pikku-uikku mulla on ollut tuota valkovuotoa alusta asti liikunnan/rehkimisen yhteydessä, eikä siihen oo vieläkään mitään syytä löytynyt :eek: Neuvolassa aina mainitsen siitä, mutta eipä siihen juuta eikä jaata sanota, kun alakerrassa ei ole tulehdusta, eikä virtsateissä. Päätin nyt, että lakkaan stressaamasta tästä, se ei nyt ainakaan paranna asiaa. Eilen illalla piti alottaa Vagisan -kuuri mut arvaa vaan muistinko laittaa sen puikon :( Pitää koittaa tänä iltana uudestaan…

Pinsuli ja himpula 14+3 <3
 
En meinannut puusilmänä muka löytää keskustelua :D

Mä join tänään pitkästä aikaa kahvia. ei närästä eikä oo etovaa oloa. Kummaa ja pelottavaa. Kun ei kauheesti muutakaan oiretta enää ole enkä saa edes dopplerilla ääniä kuuluviin vaikka ne jo mielestäni kerran tiistaina sain hyvin hyin hiljaisina. vielä 8 päivää np-ultraankin.byhyy.

Ja koska oon ite labras niin tietenkin katoin jo labranikin. tai ne infektioserologiset :D Puhdas olen, yllätys :D noh. 11.2 ultra, 13.2. neukku ja 20.2 mahdollinen biopsia. jos näiden jälkeen jo uskaltais kertoa ehkä muille, mikäli siellä joku on.
 
Heippa kaikki, pääseekö vielä mukaan? :wave:

Viime viikolla oli nt-ultra ja varmistui että masussa todellakin on joku :heart:

Taustoista sen verran, että oon ollu miekkosen kans naimisissa 7 vuotta ja meillä on yksi 4 vuotias poika. Asutaan pienessä omakotitalossa pääkaupunkiseudulla mutta lähes maalaismaisemissa.

LA 8.8./33 v./2. lapsi/Kätilöopisto
Seuraava ultra 20.3.


Elaisah 13+2
 
  • Tykkää
Reactions: Fiinaliina
Kävin kaupassa pyörimässä noin 15min, ja taas ne tuli ne helkkarin kivut. Mitä ihmettä oikeasti? Nyt en voi muuta kuin maata. Kaikenlisäksi päähän sattuu ja huippaa. Ja oon myös huomannut, että mun valkovuoto lisääntyy AINA liikkuessa! Sillon tulee nimenomaa sitä sitkeää, keltaista vuotoa joka on melkein kuin räkää. En oikeasti voi olla huolehtimatta.
Mulla oli tänään ihan sama homma. Luulin et pyörryn sinne kauppaan ja kotona kun pötkähdin sohvalle niin vatsa oli tosi kipeä ja sit nukahdinki (mikä on mulle siis tosi ihme). Nyt onneks helpottanut olo jo. Oliko Pinsuli sullaki lyhyt aika edellisestä?
 
Heipparallaa!
Pääseekö Elovauvoihin mukaan? Eli LA 3.8/31v./4 lapsi tulossa/TYKS. Tulikohan kaikki tarvittavat tiedot nyt..?! :) Tähän asti kaikki sujunut ihan ok. Pahoinvointi ollut aika rajua..nyt kuitenkin selkeesti vähentynyt. Iskias vaivaa aina välillä ja alavatsaa 'repii ja jomottaa' usein. Luulempa että se kohtu siellä vain kasvaa ja olen tarvittaessa yrittänyt lepäillä. Niskaturvotusultrassa käyty ja kovasti odotan rakenneultraa, että näkisi pikkuisen. Viimeksi sanoivat, että hyvin vilkas tapaus kyseessä. Pyöri ja hyöri minkä kerkesi <3 mutta siis kiva tulla kuulemaan muiden odotusajasta ja jakamaan tuntemuksia kanssanne.
 
Hyvää huomenta! :wave:

Tervetuloa uusille!! :)

Täällä oli nt-ultra perjantaina. Ja kaikki oli hyvin. Pikkainen vastasi viikkoja ja näin ollen laskettu aika pysyy samana. Kovin hänellä suu kävi ja haukotteli kovin. Vähän väliä potki itselleen vauhtia ja liukui alas selälleen. :heart: Mahtava tapaus.
Masu täällä on kasvanut ja napa muuttanut muotoaan. :rolleyes:

Rakenneultra täällä 1.4

13+2 :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Fiinaliina
Tervetuloa kaikille uusille,mukavaa että lisää väkeä uskaltautuu jutteleen tänne! Viikonloppuna oli kovin hiljaista..toivottavasti täällä kuitenkin väki viihtyisi tunteita,ajatuksia ja kokemuksia vaihtamassa, itsestä ainakin tuntuu kivalta että juttuseuraa ja vertaistukea on muutaman klikkauksen päässä :)

Täällä raskausviikko vaihtui,poksahti 12+0! Jokohan sitä uskaltaisi luottaa että pieni syliin asti saadaan:)

pikku-uikku ja kyytiläinen 12+0
 
Mirka J. lyhyt, mutta ei niin lyhyt kun sulla, esikoinen syntyi 1/13. Muistelisin kyllä että esikon odotusaikana neuvolassa todettiin että mulla on supistusherkkä kohtu (ei kyllä aikaistanut synnytystä, syntyi 41+0). Eli ilmeisesti näin kakkosen kohdalla supistelee vielä herkemmin :/ Päivittelen kunhan menen tietokoneelle!
 
Tervetuloa uusille!

Täällä vaan odotellaan,että pahoinvointi hellittäisi, saisi alkaa elää taas normaalia elämää..Onneksi nuo uudet pahoinvointilääkkeet auttavat nyt sen verran,että saan syötyä,ja jaksan vähän olla pystyssäkin.

Me ollaan oltu miehen kanssa yhdessä 10 vuotta, saman katon alla ollaan asuttu 9,5 vuotta. Ei olla kihloissa eikä naimisissa. Miehellä jo ollut sama työpaikka 12 vuotta,ja minä lastenhoitajan hommia teen päiväkodissa,nyt siis kotona.

H keiju 12+5
 
Täällä paha olo palannut osittain hirveän närästyksen muodossa. Lauantai-ilta meni taas oksentaessa mahanesteitä, eikä mikään pysynyt sisällä. Kaipaan siis hyviä vinkkejä närästyksen ehkäisyyn ja hoitoon!!

Tsempit teille, joilla on masukipuja!

Onko muuten muissa kunnissa ultria enemmän tarjolla kuin nuo kaksi ultraa eli alkuraskauden ja rakenneultra? Meillä tarjotaan vain nuo kaksi ultraa, paitsi tietty jos tulee jotain mitä täytyy seurata. Mutta perusajatuksena on vain nuo kaksi.

Pinsuli, mitä tuo supistusherkkä kohtu tarkoittaa? Täytyykö sun jotenkin varoa tms?
 
Päivitetty. Tervetuloa Elaisa ja Hoxa! :flower:

Fiinaliina, supisteluherkkä kohtu tarkoittaa vaan sanansa mukaisesti sitä, että kohtu supistelee herkemmin kuin yleensä. Mun ei tarvinut ainakaan viimeksi varoa, koska supistukset ei vaikuttaneet kohdunkaulaan lainkaan :) Elikkä jos tulee supistuksia ennen 36. viikkoa (vaikka ne olisi kivuttomia, niinku mulla on), niin niistä kanttii mainita neuvolassa niin ne katsoo siellä sitten sitä kohdunsuun tilannetta. Jos paikat on pehmenneet, eikä olla vielä täysaikaisilla viikoilla, niin sitten pyydetään ottamaan rauhallisesti. Mulla tais esikoisestakin alkaa aika aikasin ennakoivat supparit, koska muistan tän tunteen niiltä ajoilta, mutta en sillon tosiaankaan tajunnut niitä supistuksiksi!
Ja jos Fiinaliina (tai joku muu) miettii miltä supistus tuntuu, niin mulla nää ensimmäiset supistukset on yksinkertaisesti vaan semmonen kova kiristys/puristus alavatsalla. Eli kohtu siis kiristyy. Myöhemmin supistukset on yleisemmin sellaisia aaltomaisia. Mulla ainakin alkoi kyljistä, eteni siitä koko vatsaan ja alaselkään, voimistui voimistui ja voimistui, kunnes sitten yhtäkkiä hellitti. Joillain supparit tuntuu vaan alaselässä, vaan vatsassa, tai vaan reisissä. Myös menkkamainen juiliminen voi olla supistus. Pääasia on se, että kohtu on silloin ihan kivikova, varsinkin sitten kun se on jo isompi.

Ja ilmaisia ultria on kaikkialla Suomessa tarjolla vain kaksi. Sitten on hyvin neuvolakohtaista halutaanko ultrata, jos äidillä on huoli.

(.) Ah ihana päänsärky on palannut :( Luin jostain, että näillä viikoilla estrogeenitaso nousee taas, ja se voi aiheuttaa päänsärkyä ja ummetusta. Jooh. Huomattu on :D

Pinsuli ja himpula 14+4 <3
 
Viimeksi muokattu:
Heips!
Ilmoittaudutaanpa mukaan, kun täällä aina joskus käyn lueskelemassa :)
Perheeseeni kuuluu mies, puolitoistavuotias poikamme ja kaksi koiraa.

Olen 28-v./toinen muksu tulossa/LA 21.8./TAYS

Nt-ultraan päästään perjantaina eli 7.3, ihanaa saada lopultakin vahvistus asialle! Alkuraskaus on sujunut tosi hyvin, pahoinvointi ajoittui joululomalle ja kesti alle 2 vkoa, pelkällä pahalla ololla selvisin. Oon koittanu (huonolla menestyksellä) keskittyä kaikkeen muhun kuin odottamiseen, tuntuu että syksyyn on ikuisuus...
Tsemppiä ja onnea odotukseen teille kaikille! :)

Mäkki 11+5
 
Täällä myös supistusherkkä kohtu! Vielä ei oo supistellu, jännityksellä odotan milloin alkaa. Mullahan ne kivuttomat supistukset vaikuttaa sinne kohdunkaulalle...

Meillä kuuluu ultraus jokaiseen neuvolalääkäri käyntiin. Eli yhteensä ultria tulee neljä. Mulla varmaan vähän useemmin kun tarkkaillaan sitä kohdunkaulaa...

Kaksi yötä np-ultraan!!

Pink ja tirriäinen 12+0 <3
 
Tervetuloo Mäkki! Kiva saada TAYSilaisia lisää, tuntuu et meitä on tosi vähän :) Päivitän sut ihan just listalle.

Pink, muistelinkin että sullakin on supistusherkkä kohtu, ja myös että se vaikuttaa sulla sinne kohdunkaulalle. Se on kyllä tosi harmi :/ Mä mietin, että onkohan tämä muuntautumiskykyinen juttu, eli voiko eri raskaudessa supistukset vaikuttaa erilailla...?
 
  • Tykkää
Reactions: Mäkki
Fiinaliina; mulla tuo närästys päivittäin oireilee.. Jos pystyt maitotuotteita käyttään,niin kokeile piimää tai jogurttia( vaniljaa tai muuta "paksua"). Vichyvesi vois myös auttaa.. Ja Rennie sitten miedoista närästyslääkkeistä kokeilun arvoinen,itse olen käyttänyt Rennietä joka raskaudessani.

pikku-uikku ja kyytiläinen 12+0
 
Eka etappi saavutettu ja viikkoja kasassa 12+1. Ennen en kuitenkaan tuuleta, kuin terve lapsi on sylissä.

Yölliset vessassa ravaamiset ovat alkaneet. Joka yö saan käydä vessassa ainakin kerran. Väsymystä on ilmassa ja huomaa, ettei mm. yövuoroista toivu enää niin helposti. Jossain vaiheessa ne täytyy lopettaa, ehkä alkukesästä...

Maha on alkanut pikkuisen pömpöttää ja tämä on se ärsyttävin vaihe, kun ajattelen monien ajattelevan, että onpas tuo lihonnut... Odotan kovasti, että kunnollinen vauvavatsa erottuisi. Se on ihanaa aikaa, kun voi huoletta pukeutua täysin vartalon myötäisiin vaatteisiin, eikä tarvitse yhtään vetää vatsamakkaroita sisäänpäin :)

Mulla on seuraava neuvola 21.2. ja rakenneultra 4.4.

sushen 12+1
 
Tervetuloa uudet ketjulaiset!! Hienoa että on ihan puskista tullut nuinkin monta uutta :)

Tuo kotidoppleri on kyllä ihana, suosittelen kaikille joilla on vähänki taipumusta hermoiluun ;) On vaan niin hurjan rauhottavaa kuulla se syke.

Mä oon jostain kuullu tai lukenu että yli kymmenen vuotta sitten synnyttäny lasketaan taas 'ensisynnyttäjäksi'..? Mä sitte luulinki että esmes vatsa kasvaa yhtä hitaasti ku ykkösestä, mutta se ei ainakaan pidä paikkaansa! Nyt se riivatun toppahousun nappi jää jo toiselle puolelle napaa kun se napinläpi. Ja tämä kasvu tuli ihan muutamassa päivässä, viime viikon alussa sain napin vielä kiinnikin. Ja tuo vatsa kyllä paljastaa mut kohta töissä jos en mä itse sitä tee :LOL: Vielä ku jaksais kaks viikkoa siihe ultraan niin sitte mä alan kailottaan tätä kaikille :)

Pahat olot jatkuu vielä iltapainotteisesti, mutta pahimmat olot kyllä on jo ohi. Mielialat on aika mielenkiintoset välillä, eilen mä pillahdin itkuun kun ei ollu pitsaa :) Sitä olis just tehny mieli..

Tuntuu hurjalta ajatella että neljännes odotuksesta on jo takana :O

Amuniina & mukula 10+2 :heart:
 
Kiitos! :)
En tiedä kuvitelenko, mutta tuntuu että vedentarve on ihan eri luokkaa kuin esikoista odottaessa. Vaikka aiemman odotuksen ja imetyksen jälkeen luulisi riittävän vedenjuonnin olevan helppo homma, niin suu on jatkuvasti kuin santapaperia... Ihan mistä tahansa asiasta saa aikaan huolen kun kyse on raskausajasta ;)

Kuinka huolehditte kunnostanne? Olen aina ollut laiska liikkuja, ja huolettaa kuinka toisesta kierroksesta palautuminen onnistuu. Tuntuu että päivät täyttyvät työstä, kotitöistä ja esikoisesta. Kun pääsee töistä ja saa päivällisen hoideltua, ulkona on jo pimeää. Tulisi jo se kevät!
 
Miksi te kaikki muut kuulette dopplerilla. Mulla alkaa oleen huoli kyllä kova kun en saa ääniä kuuluviin. Kun niin ne kerran luulin jo löytäneeni melkein viikko sit ja nyt en sit millään kerralla sen jälkeen ole löytänyt. Hulluksi tulen :/ ja vielä viikko pitäs pystyä huolesta soikeena oleen.
 
Onko muita päänsärystä kärsiviä? Mulla osasyynä niskat, mutta uskon että hormoneilla myös vaikutusta asiaan. Jos ei nyt ihan päivittäistä, niin useamman kerran viikossa päänsärky tulee kaveriksi. Oletteko napsineet para-tabsia tms vai keksineet jonkin toisen keinon?
 
Sipuri, minä tuossa juuri pari viestiä ylempänä valittelin päänsärystä... ;) Ilmeisesti estrogeenitason muutos voi aiheuttaa. Ja tietty niskajumit ynnä muut.

tarantellah, ootko muistanut etsiä tarpeeksi alhaalta? Himpula hengaili pitkään ihan häpyluun kieppeillä. Kyllä ne sieltä löytyy <3

Mä tein nyt tuommoisen uuden osion tuonne pinon ekaan viestiin, jossa oon eritellyt kuka synnyttää missäkin. Mun mielestäni on ainakin kiva katsoa sieltä nopskasti kuka muu synnyttää samassa paikassa kuin minä :) Tälle listalle pääsee siis kun ilmaisee missä synnyttää, kun en minä selvännäkijä ole :D.
Just tuossa muuten valittelin että on vähän TAYSilaisia, joo...Meitä on niin kirkkaasti eniten että melkein itkettää :D Onneks TAYSissä on nykyään se potilashotelli avoinna myös synnyttäneille, niin osastot ei ehkä ruuhkaudu niin helposti...?

Minä pidän kuntoa yllä babyfit.fi:n avulla (oon ainakin kolmeen kertaan jo kertonut/mainostanut sitä täällä :D) ja sitten ihan kävelemällä.
 
oon ettiny niin alhaalta kun vaan pystyy hakemaan eli siitäkään ei pitäs olla kiinni.

Mä en toisaalta halua sinne potilashotelliin. en tiedä miks. parempaa hoitoa tuntuu saavan osastolla sekä äiti että lapsi. Siellä potilashotellissa ei oo niin paljon hoitajaresurssejakaan kun osastoilla. ja kun meillä jo on tuo yks niin ei mies vois mun seuraks yöksikään jäädä. Täytyy miettiä.
 
Sinne potilashotelliin voi tulla vauvan sisaruksetkin :) Mulle on ihan sama oonko potilashotellissa vai osastolla (mieluummin kyl osastolla), kunhan en joudu käytävällä olemaan! Sitäkin kun on TAYSissä, nimenomaan yleensä just elokuussa, tapahtunut.
 
Joo saa tulla mutta mielummin ehkä olisin rauhassa ja mies ja esikoinen kotona xD Sais niinku levätäkin vähän. Mähän oon ite taysilla töissä ja tiedän vähän noita kuvioita kun käydään hakemas näytteitä sekä sieltä lysyltä (potilashotelli) että osastoilta. ja kyllä mulla parempi kuva on osastoista. siellä potilashotellis on aika oman onnensakin nojassa. Sillähän sitä ei silleen mainosteta ensisynnyttäjille. mut tosiaan mielummin se kuin käytävä :D

ja osastoilla on lekuri. Potilashotellissa ei oo. Eli se tulee sit ehkä käymään, vai muistanko peräti väärin että jos vauvalla jotain on, se viedään lekurin luokse kantatalolle näytille. No onhan siihen aikaa vielä.
 
Jaa no sää ootkin sitten ihan ekspertti :D Mä luin tehy -lehdestä jutun tästä potilashotellista ja se ainakin antoi (tietysti) ihan hyvän kuvan siitä...Mutta niinku itekki sanoin, niin mieluummin osastolle juurikin tän lähellä olevan avun takia :) Käytävälle en halua D: Nyyhkis.
 

Yhteistyössä