Elovauvat 2007

Pauliina: Meillä myös useimmissa kuvissa punaiset silmät. Se on kuulemma vaan terveen merkki. Jos kuvassa kaikilla muilla on punaiset silmät ja yhdellä ei, on se merkki jostain silmänpohjan sairaudesta.

77mm: Kiitos taasen. Jännää, miten paljon samoja ominaisuuksia teidän esikoisella :eek: ! Ikää pojalla on jo 2,5 kk, eikä oikein lainkaan seuraa pää käsistä vedettäessä. Ihan pienenä lääkäri sanoi poikaa vähän pehmeäksi. toivottavasti ei ole mitään hypotoniaa...Meillä ei ole 2kk lääkärineuvolaa.
 
Meillä kanssa kuvissa punaiset silmäy,mutta onneksi sen silmienpunaisuuden saa poitettua tietokoneella!

Meillä oli eilen se ylimääräinen punnitus pituus oli 61cm ja paino 5330g. Nyt oli meiän oma terveydenhoitaja ja ihmetteli,että jouduttiin ylim. punnitukseen.

Meillä seurataan käsistä vedettäessä ja välillä käännytään selältä mahalleen ja toiste päin. Kovasti ollaan tarrattu nyt ja eilen katteli jalkojaan siihen malliin, että olis melkeen voinu napata kiinni varpaistaan!! :LOL: Kovasti juttelee ja hymyilee!

Lauantaina mennään tutustumaan uimahalliin ja 3.11 alkaa sitten vauvauinti! Meillä neiti tykkää kovasti kylpemisestä ja vedestä. Suuttuu aina, kun joutuu pois vedestä!! Onkohan ollu kala edellisessä elämässä! :LOL:
 
Onnea kaikille rouviintuneille!

Pitkästä aikaa jos ehtis kirjotella! Täällä kaikki hyvin, painoa on pojalla jo 4800 g kuuden viikon ikäsenä (syntymäp. 3350 g).. Neuvolan th:n mukaan syö liikaakin! Mitenhän mä voin olla antamatta pojalle tissiä, jos sillä on nälkä?? Lonkkavaljaat saadaan pois toivottavasti kahden viikon päästä, oli lääkäri ainakin eilen toiveikas..

Mä täällä kateellisena luen, että kuinka hyvin kaikilla nukutaan yöt! Meillä nimittäin syödään max. kahen tunnin välein! Alkuyö saattaa mennä pitemmillä unilla, mutta kahentoista jälkeen alkaa tankkaus! Päivällä kyllä nukutaan neljän tunnin unia. Ehkäpä tämä joskus loppuu. Ja niitä iltahuutoja on edelleen, ei auttanut vyöhyketerapiat niihin. Eihän se kivaa oo kuunnella, kun toinen huutaa kun syötävä, mutta kun ei siihen mikään tehoa. Joskus voi sattua niin hyvin, että nukahtaa tissille, mutta se on harvoin se! Jos jollain on antaa vinkkiä, miten sais poitsun nukahtaan ihan muuten, niin otetaan vastaan.

Muuta ongelmaa meillä ei ainakaan vielä ole, kakkaa tulee ja hyvin syödään! :LOL:

Veera ja Ukko 6 vkoa+3 pvää
 
Veera: Älä ole huolissasi painosta. Meillä painoa 2 kk neuvolassa n. 6,9 kg, eikä mitään kommentoitu (syntymäpaino n. 4,35 kg) :LOL: . Eihän sitä tosiaan voi olla antamatta lapselle ruokaa, kun sitä huutamalla vaatii |O . Meilläkään ei nukuta hyvin. Alkuyöstä saattaa olla max. 3-4 h unet, mutta sen jälkeen pisimmät pätkät 2 h ja usein paljon lyhempiäkin. Ja kun itse ei osaa nukahtaa heti imettämisen jälkeen, niin väsy kyllä painaa :/ .

Löysin muuten hyvän linkin, jossa on kaikkea lapsen kehityksestä:

http://www.lapland.fi/oppiva/gradu/luku2.html

Tuolla on sekä motorisesta että muusta kehityksestä "aikataulua". Tiedän, ettei pitäisi tuijottaa jotain normia, mutta mielenkiintoista oli lukea, milloin voi odottaa uusia asioita.
 
zamppa
Täällä pää on seurannut hyvin mukana käsistä vedettäessä ja kannattelee hyvin makuuasennossa. Neuvolassakin on monesti sanonut että hyvin jäntevä tyttö. varsinkin isän ja tyttären jumppahetket, jolloin noustaan istumasentoon käsistä vedettäessä, ovat mukavia tytön mielestä. Aina tulee leveät hymyt kun iskä jaksaa jumppauttaa.
Huomenna on sitten 2kk neuvola ja lauantaina ristiäiset.
Nyrkit ovat nykyään tosi kivat jatkuvasti suussa, tutti ei kelpaa ollenkaan ellei ole kysessä nukkumaanmeno.
Onko muuten hyviä ehdotuksia isänpäivälahjaksi? Tytön kuvalla painettua essua olen miettinyt, kun iskä on lähinnä tämän perheen gourmetkokki ja toisena vaihtoehtona olisi tatuointi, kun juuri eilen alkoi puhumaan että tytön syntymäpäivän voisi tatuoida jonnekin (ettei vaan pääse unohtumaan =) ).

zamppa ja tyttö 8vk
 
Käväiskäähän Elokuisten 07 KERHOnkin puolella kirjoittelemassa kuulumisia! Siellä on ollut todella hiljaista...Olisi mukava pitää kerho vielä kasassa. Siellä voi keskustella aiheittain, eikä useaan kertaan kysytty aihe huku pitkään viestiketjuun. Kerhon keskustelujen etusivu on melko tyhjä, täytyy valita pidemmän aikajakson keskustelut alasvetovalikosta... :flower:

...ja onhan siellä ihana kuvagalleriakin elovauveleista!
 
Sinne taisi olla jokin salasana jota ainakaan minä en tiedä. Jos sitä voi luovuttaa eteenpäin niin minäkin asioisin kerhopuolella =)

Joo, on taas sellasta pullorodeota että. Neiti kiljuu ja vääntelee ja tahtoo lisää ja itkee kovempaa... Yritä siinä nyt sitten pidellä pulloa sen suussa. Saisi alkaa jo helpottamaan tuon syönnin kanssa. Eilen nukkui ihmeen hyvin, ensin 01.30-04.30 ja 05.00-08.15. Loistavaa. Tyttö kasvanut taas, Pampersin New Born koko 2 kiristää kamalasti jo reisistä, meillä niitä kuitenkin vielä 20 kappaletta jäljellä ja sitten siirrytään 5-8 kg vaippoihin.

Ei ärkkele tätä huutoa... hermot menee. :wave:
 
Pauzi
Pauzi; Joo-o. Kyllähän noita soseita olisi kiva kokeilla josko veisi tytön nälkää, mutta meillä on vielä hiukkasen matkaa sinne asti. Minä kun satuin olemaan viimeisin elomassu ja neiti vasta viiden viikon vanha... Eli maidolla pitää kitkutella vielä hyvä tovi. Ja minkäs teet kun toinen kiljuu nälkäänsä, huutaa ja huutaa, pakkohan sitä on antaa pulloa. Ja jos pullon ottaa pois kun näyttää ettei enää maistu, huuto vaan jatkuu... Syö kunnes nukahtaa. Eli vielä pari kuukautta mennään parilla litralla maitoa per päivä.
Juu, ei siinä mitään. Jokainen tekee toki niinkuin itse parhaakseen näkee. Ajattelin vain mainita asiasta ja että kenties haluaisit koittaa lisätä peruna-porkkana velliä tai maissivelliä siihen maidon sekaan... Ettei ihan noin hurjaksi määräksi menisi. 2-3kk vauvan pitäisi syödä 700-1000ml äidin maidon korviketta. Maidon määrä ei missään vaiheessa pitäisi ilmeisesti nousta yli 1200ml, ja tämäkin määrä vasta 3-5kk. Mutta neuvola varmaan tietää asian paremmin.
Asiasta löytyy myös tietoa osoitteesta www.tampere.fi/tiedostot/5b7fSSNaF/vauvan_ruoka0_6kk.pdf
Miten hyvin teidän vauvanne kannattelevat päätään?
Meilläkin kannatellaan jo tosi hyvin, pitkiä aikoja jaksaa tyttö pitää päätä pystyssä masullaan ollessa, mutta käsistä vedettäessä/nostettaessa ei vielä pää jaksa seurata pitkään.

Onko kukaan käyttänyt jotain Nasolin tyyppisiä tippoja pikkuvauvalle??
No siis jotain Nasolin-tippoja on pienille, mut kuinka pienille ne on niin sitä en muista. Olisko 3kk tai 6kk ->. Meillä niitä esikoisen kohdalla käytettiin flunssan aikana. Kannataisiko kysyä ihan lääkäriltä?

 
Pauzi
Niin, ja kukahan siitä limaisesta vihreästä kakasta kyseli...? Mun mielestä se on aina merkki allergiasta jos kakka on vihreää JA limaista. Suosittelen et otat lääkäriin yhteyttä.
 
Veera-: Ei kaikilla muillakaan nukuta. Poika nukkuu aamupäivällä 3-4 tunnin päikkärit mutta muuten päiväsaikaan max 1 h. Yöllä eka pätkä on 3-5 tuntia, mutta muuten noin kahden tunnin pätkissä menee yö. Ja tuosta terkkarin vauvan syöttämisen huomauttelusta. Meillä esikoispoika oli 6 viikkoisena jo 5490 g (syntyessään 3630) ja terkkari oli sitä mieltä että imettäessä painoa saa tullakin reippaasti. Tosin voimille se jatkuva imettäminen kävi, mutta ei sitä viitsinyt poikaa nälässäkään huudattaa.

Jälkitarkastus oli tänään. 4. asteen repämäni (joka siis korjausleikattiin heti synnytyksen jälkeen) oli parantunut hyvin ja lantionpohjan lihasten toiminta oli lääkärin sormituntumalla hyvä. Minipillerit otin nyt alkuun ehkäisyksi ja sitten menkkojen alettua menen ottamaan kierukan. Painoa minulla on jo 2 kg vähemmän kuin ennen raskautta, sitä se isona syntyneen vauvan imetys teettää :D .

2 kk neuvolalääkäri oli myös Milolla tänään. Mitat oli 58,9 cm, 6470 g ja päänymp. 40 cm (syntyessä 54, 4385 ja 35). Suussa oli sammasta edelleen sitruunahoidosta huolimatta, joten saatiin siihen Mycostatin-liuos lääkkeeksi, jotta kun kerran sammas saadaan rinnoistani hoidettua, niin ei tartu pojan suusta uudelleen. Lääkäri muuten oikein yllättyi kuinka hyvin Milo kannattaa päätään kun sitä alkoi käsistä vetäen testaamaan.

Vaatekokona pojalla on pääasiassa 62 cm. 56 housuja menee vielä ja toisaalta jotkut bodyt on jo 69. Vaipoista käytössä on Liberon midi, eli 5-8 kg, kuten varmaan voi arvatakin jos katsoo tuota pojan painolukemaa.

77mm ja Milo 2 kk
 
Mua on alkanut huolettaa semmonen juttu kun meidän tyttö ei enää ala lainkaan nukkumaan kyljellään vaan vänkää väkisin itteään masulleen. Ja sit vasta nukahtaa kun ensin hetken päätä pyörittelee puolelta toiselle.
Mahallaan nukuttamisesta kun ollaan kahta mieltä! Ei kai siitä voi tulla mitään vaurioita esim kaularankaan tms. Tukehtumisriskihän on myös aina olemassa mutta meidän tyttö kannattelee jo aika hyvin päätä, että sen puoleen en oo ollu kauheen huolissaan.
Olis kyllä hyvä jos ei olisi vaarallinen nukkuma-asento koska tyttö vetelee sikeitä ilman syömistä jopa 9 h. Ikää meidän tytöllä on 2 kk ja 4 päivää.
Kiitti etukäteen kommenteista! :)

tellervo
 
tellervo meillä tämä kolmaskin on vatsallaan nukkuja. ei vaan tule hommasta mitään muissa asennoissa. nukkuu vatsallan jopa vaunuissa. esikkon (4,5v) aikana suositus oli vatsallaan tai kyljellään ja samaa rataa olen jatkannut, vaikka suositukset ovat muuttuneet. alusta ei vaan parane olla liian pehmeä, ei siis esim. tyynyä pään alle.
 
huomenia kaikille ihana yö takana kun olen tarkka mitä syön,nukuttiin 12 h kaksi syöntiä :) ,neuvolaan soitin kakasta nyt tarkkana etten syö maitoa tai kalaa allegiaa epäilevät :(.mut palaan myöh.nyt pojat kerhoon
 
b]Veera:[/b] Teidän illat kuulostavat aivan meidän elämältä! Meillä on nyt helpottunut kun mummin on käynyt "opettamassa" vauvan iltaryhmiä ja nukuttamista. En olisi varmaan vielä saanut todeta, mutta eilen sanoin "ompas ihanaa kun illat ovat näin rauhallisia nykyään". kop kop kop puuhun koputan.

Muutama mummin antama ohje oli, että jumpataan noin 10min monta kertaa pitkin päivää. (Auttanut tosi hyvin ilmavaivoihin)
-Odotetaan rauhassa vauvan omaa nukahtamista. Eli emme anää laita sänkyyn ja silitä vaan vauva on tiukasti tutti suussa sylissä kun istutaan sohvalla ja katsellaan telkkaria. Nukahtaa lopulta itse joskus klo 20-22 välillä. Välillä tissiä pikkuisen ja muuten tutti tiukasti suussa. Joo tiedän ei saa nukuttaa syliin tai opettaa nukkumaan tutti suussa, no näin kuitenkin tehdään ja homma toimii. Aluksi huusi kovasti mutta nyt on rauhoittunut ja pitää tiukasta sylistä.
- Ei niin paljoa tissiä. Mahavaivat ovat selvästi helpottuneet kun tajusin että vauva voi nukahtaa myös muuten kuin tissille. En ensin uskonut, mutta kyllä se on vaan niin. Tutti pitää kyllä olla tiukasti suussa!

t.Soippa
 
Missä on mun viestin koko alkuosa????

Pikaisesti laitan sen:

Milli melkein samat nimet meidän pojilla, taidetaan ääntää vähän eri tavoin. Haluatko meidän 2x käytetyn Cuplatonin? ja voimia :hug:


Jonna Aletaan antaa maissivelliä heti kun 3kk on täynnä. Toivottavasti saadaan sen avulla pidennettyä yösyöttöjen väliä.Aivan sama mitä neuvola sanoo asiasta!

Ei muuten mahduttu vauvauintiin. Noin VUODEN jono muutamaan paikkaan.
 
Tellervo: Meillä Ukko nukkuu päivällä mahallaan, sillä tavalla saa paremmat unet minun mielestä. Kysyin neuvolasta, että uskaltaako yöllä nukuttaa, ja th oli sitä mieltä, että ihan omalla vastuulla. Meillä poika ainakin välillä nukahtaa naama patjaa vasten ja käyn pään sitten kääntämässä sivulle. Luulen kyllä, että kääntäs sen itekkin jossain vaiheessa, en oo vaan malttanu oottaa.. En oo siis yöllä uskaltanu antaa olla mahallaan, päivällä kun käyn katsomassa poitsua vähän väliä, että hengittää..

Soippa: Meillä ei olla vielä kertaakaan edes yritetty laittaa sänkyyn itekseen nukkumaan. Huuto kun alkaa sitten kun on maha täynnä ja silmät luppaseen! Eli sylissä ollaan nukutettu, eilen sain herran viereen nukahtamaan. Aamulla just mietittiin, että miehen täytyy ottaa tavaksi vetää pojan kans joku iltajumppa! Tietenkin mäkin päivällä touhuan pojan kanssa kaikenlaista, esim. jumppamatolla, mutta jos se auttas että ottaa rutiiniksi iskän kanssa jumppaamisen! Toivotaan! Nyt kyllä on tuntunu, että huuto on vähän laantumaan päin.. Tai on ollu jotain erikoisia iltoja, se alkaa kuitenkin kohta taas uudestaan.. Mäkin jo suunnittelin tuota vellein/kiinteiden antoa heti, kun on 3 kk täynnä! Mites on, kannattaako niitä vellejä antaa ollenkaan, kun jossain oli, ettei niissä oo energiaa oikeestaan enempää kun korvikkeessa?? Ja mites sitten energia verrattuna äidinmaitoon? Kun ei meillä olla vielä kertaakaan korviketta annettu..

Veera
 
Lara83
Soippa missä päin on vuoden jonot vauvauintiin? Kävin nyt sitten äkkiä ilmottautumassa josko sitä olis toivoa päästä uiskentelemaan joulukuussa. En osannut yhtään varautua et on noin kovia jonoja. Olis vaan pitänyt mennä jonoon heti kun tyttö syntyi.

Pauliina kyseli punaisista silmistä valokuvissa. Jos siis kyseessä ei ole digikuvat (joku jo neuvoikin että ne kannattaa poistaa jo koneella), vaan paperikuvat jossa silmät on punaiset, niin ainakin ennen valokuvausliikkeistä sai kyniä joilla pystyi poistamaan silmien punaisuutta. :)

Lara83 ja typy jo 11 vkoa :heart:
 
Kiinteiden ruokien aloittamisesta on ollut puhetta. Itse olen ollut vähän kahden vaiheilla aloittaako jo 4 kk:n iässä vai myöhemmin. Nyt olen sitä mieltä että aloitan vasta myöhemmin (mahdollisesti vasta 6 kk:n iässä), jos vain kasvaa rintamaidolla riittävän hyvin. On aika herkkä mahainen tämä meidän tytteli, joten näin varmaan viisainta. Jospa masu olisi puolen vuoden tietämillä valmiimpi kiinteille. Paljon myös riippuu siitä nukkuuko yöt yhtä hyvin kuin nyt eli 2-3 herätyksellä mennään. Eihän sitä tietysti voi ennustaa miten asiat menee mutta nyt tällaiset suunnitelmat.

Masuvaivat vaivaavat silloin tällöin. Viimeksi pari iltaa sitten oli mahtavat huudot. Tipoista edelleen epäilen johtuvan. Kai se massu tottuu ennen pitkää..

Muuten arki sujuu ihan hyvin. Iso sisko toisinaan aiheuttaa tilanteita. Viimeksi eilen aamulla löytyi kaakaopurkki leviteltynä pitkin olohuoneen lattiaa. Piti hieraista hieman silmiä että mitä on lattialla. Kekseliäs tyttö on! Aika menee hänellä varmaan rattoisasti! :LOL:

Nyt typykkä haluaa syömään, joten :wave:
 
Kiinteät meillä aloitellaan varmaan jo 4 kk iässä, sillä poika on niin iso että luulen lisäenergian kelpaavan hyvinkin ajoissa. Peruna- ja maissisoseilla aloiteltiin samassa iässä esikoisen kanssa ja niin varmaan nytkin. Kummallekin pojalle on kaikki kelvannut, d-vitamiinitipoista alkaen, mitä suuhun laitetaan, joten en usko että tulee ongelmia olemaan, kunhan nyt ei joku allergia ilmene, tosin meidän perheessä ei kukaan ole millekään allerginen, että ainakan perinnöllisesti riskiä ei ole. Luin muuten jostain että vauva olisi herkempi oppimaan kiinteiden syömisen paremmin lähempänä neljän kuin kuuden kuukauden ikää.
 
En olekkaan kirjoitellu sitten neidin syntymän jälkee. Ja huomenna siitä on kulunut jo 3kk =) niin se aika kuluu!

Tänään oli 3kk neuvola, pituutta 61cm ja painoa 5890g (syntyessä 49cm ja 3110g).
Ensimmäinen rokotuskin annettii, ja sekös pientä itketti. Kyllä äidilläkin pahaa teki,kun toinen huutaa aivan paniikissa :'( . Mutta onneksi lapset kuitenkin rokotetaan.

Ristiäisetkin oli tuossa 23.9 ja neidistä tuli Mira Anne Amanda. Mira veti sikeitä koko toimituksen ajan, ennen huuti kyllä oikein urakalla.

Muutenkin meillä on mennyt tosi kivasti, Mira on tyytyväinen, mutta aikas tempperamenttinen tapus.
Yöt meillä on nukuttu 1,5kk iästä syömättä aamuun asti ja nykyään nukkuu 10-12h (n.klo 21 menee unille) yhteen putkeen.
Masu vaivoja ei juurikaan ole ollut. Muutaman kerran olen antanut mallasuutetta kun on kakka ollut hukassa.
Korvikkeella on menty alusta asti. Minulla ei maito noussut, eikä tyttö jaksanut/viittinyt tyhjää rintaa kovinkauaa imeä. Lopuksi meni siihen, että kun toi lähellekkään rintaa alkoi kamala raivoaminen. Ja äiti itki monet itkut itsekkin.
Kätilön kanssa keskustelin pitkään ja hartaasti ja päädyttiin pulloon ja korvikkeeseen. Nyt olen asian kanssa jo ihan sinut, mutta alkuun harmitti tosi kovasti.

Mira kovasti naureskelee, "juttelee" syö nyrkkejään ja lelujaan. Koiria myös kovasti ihmetellään ja välillä vähän kokeillaankin =) .
Tässähän sitä omatkin päivät menee mukavasti, seuratessa pienen maailmaan tutustumista. Kiva vaan kun on itselläkin jotain ohjelmaa, kun mies on paljon töissä.

Toivottavasti tekstistä saa jotain tolkkua :whistle: On vaan niin paljon kerrottavaa.

Koitan tulla kertoilemaan kuulumisia vähän useammi jatkossa =)
Hannaja Mira
 
Auringonkukka- Meillä on kuolattu ehkä reilun viikon verran. Käsiä tungetaan suuhun ja silloin etenkin alkaa kuola valumaan, mutta välilä myös muuten. Meidän pojasta tullut muutenkin tässä lähiaikoina jotenkin kärttyisempi ja ollaan myös mietitty, joko hampaat voisivat alkaa ilmoitella itsestään :eek:

Hemu ja Oliver kohta 3kk
 
Nikolas kuolaa myös todella paljon...mitähän ois nyt kestänyt , reilun kaksiviikkoa myös. Nyrkit on myös suussa ja toissapäivänä huomasi ekan kerran kätensä. Juttelu on varmaan tosi yksilöllistä Auringonkukka. Täällä jutellaan kyllä, mutta en oikein osaa sanoa jutellaanko paljon. Nikolas kyllä "kertoilee" asioita kun on virkeä, mutta on päiviä jolloin ei niin paljon jaksa. En sinuna olisi huolissani tuosta ettei niin paljoa juttele vielä.
meillä taisi viimeviikonlopun syömisongelmat olla pientä flunssaa. Mulla oli itellä myös kurkku kipeänä ja nikolaksella pientä nuhaa ja yskiikin hieman. Nyt kyllä syö oikein hyvin ja ilman "raivareita". Näköjään se pulauttelukin johtui siitä että oli tulossa vähän kipeäksi. Onneksi ei ole pahempaa flunssaa kuin tuollanen pieni vain.
Joku kyseli vellien aloittamisesta ja meinaan aloittaa 3kk velliä ( Maissi, peruna-porkkana) antamaan. Nikolaksella on yösyöntimäärät kasvaneet viimeviikkoina ja sillä on aina hurja nälkä ekan nukkumissession jälkeen ( 6h ) ja nyt on alkanut kiehnata kun helposti jää nälkäseksi kun väsyttää ja nukahtaa liian ajoissa. Meinaan soseitakin aloitella vähän reilun 3kk jälkeen, jos ei maissivellistä ole suolistolle haittaa. Jos jotain ongelmia tulee niin sitten siirretään. Nyt ei kuitenkaan ole enää mitään masuvaivoja sillätavalla ja kakkakin tulee vaivatta ja säännöllisesti.

Oikeen mukavaa viikonloppua!
 
Kiinteiden syöttäminen mielessä näköjään muillakin. No, olen jutellut kylän naisten kanssa ja monet maistattaneet soseita jo 2,5 kk:n ikäisille. Riippuu tietenkin vauvan koosta ja ruokahalusta. Meillä Kaisa tuntuu koko ajan tarvitsevan imetystä ja vaikka maitoa hyvin tuleekin, ei riitä tarpeeksi. Kokeilin alussa hyväksi havaittua kotikalja-menetelmää maidontuotannon lisäämiseksi. Toki apua oli, mutta ilmavaivoja myös. Eli tänään aloitin parilla teelusikallisella sosetta, ihan vaan totuttelumielessä. Päärynäsose mielestäni sopivan mietoa. On mulla hankittuna maissivellipurkki ja pari peruna/porkkanavellipurkkia. Mutta aloitan rauhallisesti, Kaisan omaan tahtiin. Kaisa kyllä nukkui sikeästi soseen ja rintamaidon jälkeen. Ehkä olo tuli paremmin kylläiseksi. Tiedotan teille edistymisestämme kiinteä-projektissa. Hyvää syyspäivää teille ja vauvoillenne!

Tankki & Kaisa
 
Minäkin olen silloin tällöin käynyt juttuja lukemassa, mutta en ole saanut aikaiseksi kirjoitella.
Synnytyksestä alkuun "lupasin" kirjoitella, mutta sekin on jäänyt. Tässäpä tulee, jos jotakuta vielä kiinnostaa:
41+6 kävin yliaikaiskontrollissa ja sovittiin käynnistys seuraavalle aamulle. Tarkistuksessa kanavaa oli jäljellä, mutta auki 3cm. Illalla alkoi supistella klo 21.30 suoraan 10min välein ja 23.15 1-3min välein. tuolloin koitin mennä suihkuun, mutta paineen tunne oli niin kova, että päätin, että alan valmistautua lähtöön. Sairaalassa olin 0.40 ja kätilö tutki: 4cm auki ja kanava hävinnyt, lähdettiin saliin. Olin aikas kipeä, mutta halusin peräruiskeen ja kohdunkaulan puudutteesta juteltiin. Salissa ruiskeen jälkeen, ja välillä suihkuttelin, kun en muuten enää pystynyt olla. taisinpa kirota koko peräruiskeen annon, kun ponnistutti niin kovast ja luulin, että ruiskeesta johtuu... Kätilö auttoi mut takaisin synnytyspöydälle ja pyysi lääkärin saliin. Tutkittiin, ja puudutteesta kysyessäni kätilö sanoi, että "Ei, kun tämä lapsi syntyy nyt!". 6min ponnistus ja tyttö oli ulkona. Uskomaton fiilis. Kello oli 1.35. Jälkeisvaihe kesti 10min ja sitten laitettiin puolenkymmentä tikkiä -tähän sain sitten puudutustakin ;D

Neiti on nyt 8vkoa. Ihana hymytyttö ja ääneen naurua odotellaan kovasti. Erityisesti iltaisin, isompien mentyä nukkumaan, juttelee ja jokeltelee isolla äänellä ja pitkään. Ei taida raukka saada puheenvuoroa päiväsaikaan ;)

Öisin on syönyt kerran-kahdesti heti kotiutumisesta lähtien. Yksi yö nukkui 7,5h putkeen, muuten ensimmäinen pätkä on yleensä n.5h. Nukahtaa illalla viereen rinnalle ja nostan sit sänkyynsä kun menen itse nukkumaan. Yösyötöltä jää usein kainaloon, kun nukahdan itse ennen vauvaa...
Aamupäivisin vauva nukkuu ulkona vaunuissa 3,5-5h, loppuajaksi kannan monesti sisälle, kun en raski ulkona ihan niin kauaa pitää =)
Iltapäivisin sitten torkahtelee useammin, jos vaunukävelylle lähtee, niin pitempikin pätkä unta maistuu jälleen.
Piitu ja tyttö 8vko
 

Yhteistyössä