Elovauvat 2007

Kirvash ja Tiki. Meillä eskoispoika oli myös aivan mahdoton syöppö ja tahti senkun tiheni kun kasvoi. Syntyessään oli 3630 g, 1 kk iässä 4430, ja 7 viikon iässä jo 6655 g, eli maito todella meni myös perille vaikka lisäksi pulauttelikin paljon. Nyt näytti aluksi että pikkuveljensä olisi samaa mallia, mutta hän on nyt onneksi rauhoittanut syömistahtia, ja syöttöväli voi pidempien unien yhteydessä olla jopa melkein 5 tuntia. Ekan kuukauden aikana oli painoa tullut 4385 g -> 5815 g, mutta nyt luulen että keskiviikkona 2 kk neuvolassa ei kasvu ole enää ollut ihan noin huimaa. Tiedän että on rankkaa olla koko ajan syöttämässä, ja voimia toivotankin teille. Meillä alkoi helpottaa kiinteiden aloituksen myötä (3,5 kk iässä aloitin perunalla). Suosittelen aloittamaan sitten suoraan soseilla, vellistä kun ei juuri enempää irtoa kuin maidosta, jos haluaa syömistahdin rauhoittuvan.

Onnea Riepulle :flower: ! Onpa meidän ketjussa oikein hääbuumi =) .

Kiitos 77mm tuosta tiedosta ja sympatiasta! Toivottavasti kiinteät tosiaan auttavat! Vielä kun reilun kuukauden malttaisi odotella. Meilläkin pulautellaan todella paljon, muttei neuvolassa sitäkään otettu todesta, kun painoa tulee hurjaa tahtia. Voi kun pääsis jo pottua antamaan |O .

Pauzi
Jooh, paljon olikin juttua tullut lyhyessä ajassa, toivotaan että meidän neiti vielä nukkuu sen aikaa että ehdin kirjoitella.

Syömisestä ja sen vaikeudesta: Jep jep, meillä ihan sama ongelma. Osittaisimetyksellä mennään, ja aina välillä saa meidän tyttö kauheita raivareita sekä rinnalla että pullolla. Eli luulen että kyseessä on jonkin sortin rintaraivo TAI sitten se, että hän ei enää halua maata selällään. Meilläkin nimittäin koko ajan kammetaan pystyyn, ja hermo menee jos joutuu oleen sylissä selällään. Te jotka imetätte, koittakaas sängyllä maatessa, meillä ainakin tissi kelpaa tuossa asennossa aina. Jos en pääse makuultaan imettämään niin joskus auttaa se, että katson et tyttö on tiukasti napa minun napaa vasten kyljellään sylissä. Tai sitten huijatkaa että liikkellä ollessanne tarjoatte rintaa tai pulloa. Mut jos ei syö kunnolla, niin sit ei syö ollenkaan. Mun mielestä on turha alkaa pelaan sen pullon kans niin et syöminen kestää tunnin. Kyllä se sit syö kun tosissaan on nälkä.

Ja vellit siksi VASTA n. 6kk iässä, että viljoja EI saa antaa ennen sitä. Maissivelli tai peruna-porkkanavelli on sit asia erikseen.

Imetyksen epäonnistumisesta: Mulla ei myöskään se imetys onnistunut tämänkään lapsen kohdalla. Esikoisen kohdalla se oli tosi iso juttu mulle. Masennuin siitä tosi pahasti, ja tunsin itseni suorastaan kelvottomaksi äidiksi. Nytkin se tuntuu todella pahalta, ja on mulle tosi arka asia. Jos joku tulee tiedustelemaan että miksi annan pullosta maitoa, pahoitan liiankin herkästi mieleni. Varsinkin syyllistävät, paasavat imetysintoilijat ovat mulle myrkkyä, koska minä NIIN KOVASTI olisin halunnut lastani imettää, mutta en pystynyt. Meillä mennään vieläkin osittaisimetyksellä, toivottavasti mennään pitkään niin. Toivoisin että kiinteiden aloituksen jälkeen pärjättäis ilman lisämaitoa, sitä ei ole kovin paljon edes tarvinnut antaa, tänäänkin on mennyt vasta n. 1,5dl ja yöllä imetän vain, koska meillä Milja nukkuu klo 23-04(tai joskus jopa 06) niin mun maito riittää hyvin. Huomasin muuten et heti kun jätin aamupalan pelkäksi 2dl jogurtiksi, mun maito meinasi loppua. Nyt kun olen syönyt aamupuuron, niin maitoa tulee ihan erilailla.

Meillä on mennyt arki ihan kivasti, Milja kovasti pitää päätäpystyssä masullaan ollessa ja syö nyrkkejään. Toivoisin että aika pysähtyisi hetkeksi, ja minun pieni vauvani pysyisi pidempään pienenä vauvana. Meillä ei ole mitään kiirettä aloittaa kiinteitä ruokia tai vellejä, Milja pärjää niin hyvin maidolla, eikä korvikkeen määräkään niin järin suuri ole/vrk. Mun mielestä ei sais missään vaiheessä mennä yli 2 litraa maitoa vuorokaudessa, melkein kysyisin neuvolasta et josko vois laittaa vähän perunaa tai jotain jo lisäksi. Turhaan vaan venyy vauvan vatsa noin älyttömästä määrästä.

En nyt muista mitä muuta mun piti kirjoittaa, tosi harmi että Hemu2:lla maidon tulo on loppunut tuon takia. Mikä taika siinä etumaidossa sit oikein on? Miks ei takamaitoa saa mennä? Toivottavasti pääsette tuosta vaivasta pian. Meillä on ensiviikolla 3kk neuvola, vaikka 3kk tulee täyteen vasta 5.11. Voi tsiisus kun aika juoksee. Mikä siinä oli että sen mahan kans ne viimeset viikot tuntu kuukausilta, ja nyt sit viikot juoksee ohi?

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!

että muillakin on samoja "ongelmia" kun itselläni. Tuntui välillä pahalta ja nyt tajusin että täällä on kohtalokavereita ja juttuseuraakin, on meinaan välillä tullut sellanen fiilis hiukan, että "eih!"..... |O
Mies on pitkiä päiviä töissä, joka arkipäivä tulee vasta nukkumaan menoaikaan kotiin, ja välillä tuntuu siltä, että ei me enää edes nähdäkään toisiamme! Ja tuore vauva kun syntyy on siinä paljon hommaa, meinaan pyykinlaittamiset+siivoomiset ja kaikki tehtävä ihan yksin! On sentään tuo esikoinen jo sen verran iso että onneksi hän ymmärtää, jos äiti ei ehdi ihan heti tulemaan kun hän pyytää... :) Se on sentään iloinen asia.

meni viikonloppuna mieliala niin alas taas, en tiedä mistä johtuu. Olen syönyt mielialalääkettä jo 2 v. ja se on abortin takia. Nyt söin niitä koko raskausajan, eikä ollut mitään hämminkiä... en tiedä sitten tuliko huono olo siitä kun samat lääkkeet joita olen syönyt 2v oli loppu apteekista, ja he tarjosi jotain muuta eri nimistä, tosin samaa sisältöä olevaa eli Sepramia. Huomasin heti huonoja vaikutuksia kyseisesta lääkkeestä! Masennus on pysynyt hyvin aisoissa tuon oikean lääkkeen avulla jota syön: Citalopram-niminen.

Onko muilla ollut masennusta? Miten olette selvinneet niistä ajatuksistanne? Minulla ei ollut onneksi nyt synn.jälk. masennusta, kun esikoisesta tuli oikea psykoosi.... Nyt säästyin siltä.

Muuten, onko muilla vaavi sellainen, että ei viihdy OLLENKAAN omassa pinnasängyssään? Meidän vauva ei viihdy, alkaa heti siellä itkemään, joten hän on nukkunut koko pienen ikänsä tähän asti minun vieressä. Onneksi on leveä sänky; 180cm niin että siihen mahtuu vaikka koko perhe, minä+mies+vauva+esikoinen :)

Soippa Kiva nimi, täälläkin on Kristjan :) meidän poikamme nimi kirjoitetaan tosin J:llä, eli on Kristjan! :) Mieheni on eestistä, joten siksi tämä kirjoitusasu.Jos jotkut sitä nyt ihmettelemään alkaa... :)

Pauzi Etumaito on keveympää ja näin ollen sen ei pitäisi samalla tavalla ärsyttää mahaporttia. Takamaito on rasvaisempaa ja paksumpaa ja se ei pääse menemään mahaportista, jos siinä on ahtaumaa. Näin ainakin lääkäri selitti meille. Totesi myös, että korvikekin on parempaa kuin tuo takamaito. Neuvolassa ihmettelivät hieman, että taysissa oli neuvottu enemmin antamaan korviketta kuin imettämään, mutta niillä neuvoilla ollaan menty. Ja minun maito on siis loppunut..

Täällä edelleen ruokahaluttomuus jatkuu... Varasin huomiseksi ajan yksityiselle lastenlääkärille. Pakko ihan ja oman mielenrauhan takia käyttää tyttö lääkärissä. Huolettaa niin tuo huono syöminen kun muutenkin paino nousee huonosti. Toivottavasti huomenna selviää syy.. Oon itekki jo ihan poikki kun stressaan tosta syömisestä.

:wave:

Eipä uni meinaa tulla. Mies ja tyttö jo nukkuu. |O

Meillä oli lauantaina ristiäiset. Tytöstä tuli Miina Lotta Linnea. =) Tilaisuus meni hienosti. Miina torkkui mun sylissä koko toimituksen ajan..välillä vähän kitisi. Ennen kastetta tyttö huusi kurkkuputkella puoli tunti,eikä meinannu rauhottua millään. Onneks sit just rauhottu ku juhlat alko. :)

Meillä oli jo viime torstaina 2kk neuvola vaik 2kk tulee vasta tulevana keskiviikkona täyteen. Painoa neidillä 4720g ja pituutta 53,5cm. täti sanoi, että pieni on tyttönen, mutta kuiten ihan normaali. Ja eipä Miinasta varmaan mitään isoa koskaan tulekaan, jos meitä vanhempia kattoo. :D :whistle:

Meillä on kans nyt tissillä itkeskelty urakalla. Hyvä, et sitä on muillakin ku mä jo ehdin säikähtää. Jospa se sit menis ohi.

Mallasta ollaan Miinalle vielä annettu, mut eipä se oo hirveesti kakan tuloa auttan. Nyt taas viikko edellisestä kakasta.
:ashamed: Meinaa neidin masua kipristellä taasen... :'(

No mutta...jospas lähtis yrittää unta. Hyvää yötä!!

Maypo ja Miina 7vko5pvää

Niitä sitten ja kerralla kunnolla!! Pojalla tuntuu olevan välillä kausia jolloin mahaa vääntää paljon ja sitten menee muutama viikko ettei mitään.. Omassa ruoassa ei ole ollut mitään muutoksia, ruisleipää en syö,herneitä tms harvoin, kahvia juon muttei ollut vaikutusta vaikka oisin ollu ilmankin.. :/ Mikä ihme sitä aiheuttaa? Maitoa tulee kuin palokunnan letkusta että ongelma taitaa olla siinä.. Joutuu hotkimaan niin kovasti ja nielee ilmaa sitten samalla!! Cuplatonia ja reloja ollaan annettu mut en tiedäonko niistä edes apua...ilmankaan ei uskalla olla!! :LOL: Röyhtäsyt on tiukassa, samoin pierut!! Välillä tulee helposti ja useimmiten jättää tulematta.. Pieruja saa liikkeelle jalkoja pumppaamalla, mutta ei taida riittää se.. :headwall:

En oikeasti tiedä mitä tolle pikku-ukolle pitäs tehdä!! Että kaikki vinkit on tervettulleita!! Nyt kokeilen niin että jos pumppaan päivällä maidon pulloon ja annan siitä, ei ole sitä suihku ongelmaa ja pullon jälkeen röyhtäsy tulee helposti!! Mikä ihme siinäkin on takana... :/

Milli-83 :hug: Ja paljon voimia!! Itsellä ei ole masennuksesta kokemusta mutta ystävälläni on ollut!! Oli tosi paha seurata vierestä kun ei voinut oikein muuta olla kuin tukena... :heart:

Tea Ja Juho 2kk 5pvää

Miten hyvin teidän vauvanne kannattelevat päätään?

Meidän poika on kauan nostanut hyvin päätään vatsallaan ja sylissä pystyssä ollessankin pitelee aika jämäkästi päätään. Kuitenkaan käsistä ylöspäin vedettäessä (siis poika makuulla), pää ei kovin hyvin seuraa. Jää taakse roikkumaan siis. Ja siis syntymäpäivä 9.8. Pojalla on valtavan kokoiset posket ja varmaankin siis painoa päässä aikalailla.

Tea84: Mää tuun tänne kuokkimaan, oon syyskuisissa mutta elokuun puolella munki vauva kuitenkin synty..
No anyway..
Tuli mieleen että kannattaa kokeilla myös niin että pumppaat jonkin verran ennen imetystä ja sit annat kuitenkin rintaa ni josko sitten tulis "pienemmällä paineella". Ei tarvis sitten tuosta imetyksestä ainakaan luopua.. Tämmönen tuli mulla mieleen
Tsemppiä kaikille vauva-arkeen!! :flower:

Tea84: ;meillä auttoi ainakin hieman tuohon suihkutissiongelmaan että syötän useamman kerran samasta rinnasta peräjälkeen. Käytännössä pari kolmekin tuntia. Maito ei pääse pakkaantumaan ja toisesta rinnasta voi sitten lypsää maitoa jos alkaa kiristää rintaa. Ei tämä kokonaan vienyt mahaongelmia mutta osaltaan auttoi! Voimia kovasti sinne. Ikävää kun ei oikein tiedä että mikä masuvaivoja aiheuttaa eikä niin ollen pysty auttamaankaan pientä! Mä vaihdoin Jekovitit Devitoliin ja se auttoi meillä: ainakin toistaiseksi taas!

Yritetäänpä toisen kerran, eka yritys katosi vissiin bittiavaruuteen. Tiki:lle, vauvoillamme sama synttäripäivä eli 9.8. Kaisa myös nostaa päätään terhakkana ja on muutenkin jäntevä tyttö. Ja tarvitsee paljon virikkeitä, leluja ja vimpaimia, jotta aika kuluisi silloin kun äidin pitää tehdä jotain huushollis. Kaisa myös ähkii ja sätkii, kun pitäis syöttää. Näköjään muilla samoja kokemuksia. Kaisan vatsa toimii kerran päiväs ja tyttö kaipaa kylpyä urakan päälle, tulee nimittäin sen verran tavaraa. Ääntely on vähentynyt alkuajoista, mutta sävy muuttunut. Lyhyitä vaativia ähkäisyjä ja ähellystä tulee hereillä olles säännöllisesti. Nukkuminen onneksi muuttunut järkevämpään suuntaan, eli yöllä hyvällä tuurilla 7 tuntia putkeen, toki silloin ei ole paljon päivällä nukuttu. Viime yönä ensin 4 tuntia ja kolme sen perään. Ja pienet tirsat vielä kun mies oli lähtenyt töihin. Joka aamu isäntä pitää huolen kolinallaan, että muu väki on myös puoli kuusi hereillä. Ei toki tahallaan, ei vain osaa toimia hiljaisesti. Kaisa menee yleensä vasta kahdentoista kieppeillä nukkumaan, kun levoton siihen asti. Tulee katsottua elokuvia pitkästä aikaa..

Kirjoittelin eilen vastauksia ison litanian, mutta yllätys, ne katosi. Mies asensi Linuxin tähän mun läppäriin Win 2000 tilalle ja nyt ei oikein osata konfiguroida touchpadia... Eli ongelmia hiiren kanssa. Vähänkin kun hipaisee vaakasuunnassa padin alaosasta menee nettiselain edelliselle sivulle... :kieh:

No mutta.

77mm; Kiitoksia myös neuvosta :hug:

Pauzi; Joo-o. Kyllähän noita soseita olisi kiva kokeilla josko veisi tytön nälkää, mutta meillä on vielä hiukkasen matkaa sinne asti. Minä kun satuin olemaan viimeisin elomassu ja neiti vasta viiden viikon vanha... Eli maidolla pitää kitkutella vielä hyvä tovi. Ja minkäs teet kun toinen kiljuu nälkäänsä, huutaa ja huutaa, pakkohan sitä on antaa pulloa. Ja jos pullon ottaa pois kun näyttää ettei enää maistu, huuto vaan jatkuu... Syö kunnes nukahtaa. Eli vielä pari kuukautta mennään parilla litralla maitoa per päivä.

Milli-83; Masennuksesta. Itse sairastuin määrittelemättömään masennukseen kuusi vuotta sitten ja lääkkeet lopetin viime vuoden kesän alussa. Kaikkea kokeiltiin, lääkitystä (Sepram, Cipramil, Remeron, Optipar, nukahtamiseen Opamoxia), terapiaa, kuntoutusjaksoja... Kunnes kolme ja puoli vuotta sitten alkoi helpottamaan, samaan aikaan tapasin mieheni, nuorten päiväosastolla. Mulla on huomattavasti helpompaa elää sellaisen ihmisen kanssa joka tietää millaista on olla masentunut. Kummatkin ollaan tosiaan lopetettu lääkkeet ja terapiakin on jätetty, eli ihan "terveitä" ollaan, vaikka ei sitä oikein koskaan "parane". Mä ainakin tuun muistamaan millaista oli olla tosi pohjalla ja ehkä juuri siksi osaan nauttia kun jaksan käydä töissä (tein 12h päiviä ennen äippälomaa) ja opiskella (datanomiksi silloin kun töiltä ehti) ja nyt hoitaa vauvaa. Mutta en usko että jaksaisin vauvan kanssa kahden, siksi olen kovin kiitollinen miehelleni että hän on työttömänä kotona kanssani, vaikka töitä löytyisi. Sovittiin että on ainakin vuoden loppuun asti kotona, sitten tilanne uudelleen. Rahallisesti on tiukkaa, mutta mulle on tärkeämpää oma jaksaminen. En voi kuvitella miten rankkaa on hoitaa lapsia pääasiassa yksin, näkemättä juuri toista. Kannattaa yrittää purkaa tuntoja istunnoissa, vaikka sitten kavereiden, vanhempien yms. kanssa jos et käy terapiassa. Ja puhua myös miehesi kanssa miltä tuntuu kun tilanne on sopiva. Pahinta on se että jää yksin miettinään asioita, silloin ne muuttuvat pahemmiksi ja vaikeimmiksi kertoa ihmisille. Voimia sinulle, ja täältä saat tukea jos tunnut sitä tarvitsevan, pistä vain yv:tä :hug: .

Tiki; Meillä myös tyttö kannattelee päätään useimmiten, väsyneenä retkottaa kuten myös käsistä nostaessa. Mahallaan nousee myös hartiat ja jalat ilmaan. Mutta ei kannata olla huolissaan, pää on niin kamalan painava verrattuna muuhun kroppaan, että pitää vahvistella lihaksia.

Iskä syötti tytön, nyt ulos kun nukahti. :wave:

Kirvash ja Pikku-"Pekka" 5vk ja 3pvä

Minen jaksa :snotty: . Viimeviestissä kirjoitin et poika nukkuu kellon ympäri yöllä, tissittelyjä lukuunottamatta...noh, täs on nyt mennyt muutama yö valvoessa vähän kaikilla. Vauvan nenä menee niin tukkoon öisin että se haittaa hänen uniaan. Viimekin yön istuin ja itkin ja katsoin poikaa kun siinä kuorsasi ja kiemurteli ja ynisi. Sit herää isi puhdistamaan vauvan nenää sitten vauva alkaa huutaa (tietenkin) sitten herää tyttö ja kömpii meidän sänkyy ja alkaa höpötellä. Yöllä miettiessä kasaantuu kaikki "ongelmat" ja alkaa ahdistamaan. Vauva jos alkaa huutamaan niin menen ihan lukkoon enkä osaa häntä edes ottaa syliin vaan mies herää ja nostaa minulle rinnalle. Ei oo minusta normaalia et nenän tukkoisuus on jatkunut 2 ja puol kuukautta ja pahenee vaan :ashamed: Onko kukaan käyttänyt jotain Nasolin tyyppisiä tippoja pikkuvauvalle??

Syöntiongelmia sellaisia meillä, et vauva irrottaa imuotteen muutaman hetken välein ja imiessä kuuluu maiskutusta ja vaikka mitä. Säikkyy isosisko ääniä ja hermostuu helposti > lopettaa imemisen. Tissit on alkaneet olla koko ajan tosi pinkeellä kun ei poikanen niitä kunnolla tyhjennä. Imetän aina vaan yhden tissin/syöntikerta...kahden tissillisen jälkeen kun alkaa niin järkyttävä pulauttelu et oksat pois. :eek:

Millaista vauvanne kakka on, aikaisemmin ollut puhetta mut tähän hätään en löydä,onkohan normaalia ku just oli muutama vko et kakkas joka toinen päivä nyt montakertaa päiväs löysää tai limasta vihertävää/myrkyn vihreää välil :eek:

:/ täällähän on muillakin taas syömis,-pulauttelu,-kakkaongelmaa...onneks ei oo yksin :snotty: vaikkei tieten kelleen ongelmia toivois. Tutnuu siltä, että nää meitin elokuiset vauvat on aika vaihtelevia persoonia; Tsemppiä Laluz Sahei Kirvash ja muut joilla jotain huolenaihetta on, milloin kakoista ja milloin syömisistä. Meillä sitten tuli yöllä niin iso pulautus tai sitten oli ihan oksentanut että saatiin alkaa sekä vauva, että lakana pyykille yöllä kolmen aikaan. Ja arvatkaa olinko huolissani loppuyön, että oksentaa vielä ja tukehtuu siihen :eek: no, ei paljon nukuttua tullut kun otin vauvan viereeni ja tarkkailin joka äännähdystä. Onneksi ei sen enempää tullut ja poitsu sai unenkin päästä kiinni, toisin kuin äiti. aamulla kävin sitten varmuuden vuoksi terveyskeskuksessa kertomassa huoleni tuosta liman ja maidon noususta ruokatorveen, mutta eivät ne siellä osanneet sanoa juuta eikä jaata. No, onneksi poika ei kuiten kipeä ollut muuten vaan oli oma itsensä loppupäivän aamuväsymyksen nukuttuaan pois. Mutta Huh! kun sitä säikähtää ja on huolissaan ihan pienistäkin asioista...onko näin muilla vaan olenko vain ylistressaaja. Oisko tää ikä tuonut tällasen ylihuolen, kun en muista et oisin esikoisen kanssa ollut yhtä säikkynä joka kröhäsyn suhteen.
Sahei mun tietoni mukaan kakka voi olla vihreää, jos on esim ilmavaivoja paljon tai sitten jostain allergiasta johtuvaa, mutta ei kait ihan normia jos on limasta ja vihreää tai haisee erikoisen pahalle. Syökö vauvasi jotain relatippoja tai mallasuutetta? tai sitten,minkä varmaan oot kuullutkin, että jos olet itse syönyt jotain sellasta, joka on vahvaa vauvan masulle.

Kaikille paljon voimia ja iloa lokakuuhun! ( alkaa olla nää kuukaudet käsillä, jolloin pyörii kaikki mahdolliset flunssat sun muut inhottavat taudit, pööh! )

Me käytiin tänään tytön kanssa lastenlääkärillä ja mitään ei löytynyt. Tutki vatsan,korvat,suun ja kuunteli keuhkot ja sydämen. Aloitettiin tänään maissivellin antaminen lääkärin suosituksesta,siinä on vähän enemmän kaloreita kuin maidossa ja vaihdettiin semper takasin nan:iin.Lääkäri huomas et painon nousu huonoa just semperin syönnin aikana joten kokeillaan onko sillä vaikutusta painon nousuun. Ilmavaivoista tuo huono syöminen ilmeisesti johtuu koska tänään illalla alkoi huutamaan kun annoin ruokaa, sitten tuli kunnon pieru ja saman tien meni 100ml vellimaito sekoitusta. Täytyy yrittää aina ennen syömistä saada tytöltä pierut tulemaan, niin ruokakin varmaan maistuu paremmin. Eiköhän tää tästä vielä iloksi muutu :) Antaako kukaan muu vielä vellejä vauvalle?

Taas Tikille ja Kirvashille. Kuulostaa niin samanlaisilta nuo teidän vauvat kun meidän esikoinen oli että pitää taas vastata. Huomasin että runsaasti syövä, pulautteleva ja (meidän pojan tapauksessa) mahavaivainen vauva käyttää selkäpuolen lihaksiaan mielummin kuin vatsan ja viihtyy ylipäänsä paremmin mahallaan. Poika kannatti päätään tosi hyvin vatsallaan jo 1-2 kk iässä, mutta vasta reilusti yli 2 kk iässä alkoi kunnolla pitää päätään mukana käsistä selinmakuulta vedettäessä. Kääntymäänkin poika oppi vasta 6 kk iässä, mutta on muuten kehittynyt täysin "aikataulussa". Tämä meidän pienempi on jo viikon verran ottanut pään hyvin mukaan käsistä vedettäessä, ja huomenna vasta on 2 kk. Vatsallaan kannattelee päätään myös melko hyvin muttei läheskään yhtä hyvin kuin isoveljensä samassa iässä.

Meillä huomenna minulla jälkitarkastus ja pojalla 2 kk neuvola. Lisäkuulumisia meiltä tulossa niiden jälkeen.

Rotarokotteesta:se on suunnitteilla yleiseen rokote ohjelmaan(terveyden hoitaja kertoi),mut ongelmana kallis hinta( yli 140?/2 rokotetta per lapsi)ja itse oon todella rokotuksen kannattaja(meillä tyttö saa sen 2.11,kun hän on 3kk ikäinen,toinen annetaan 4kk iässä) kun olen 3 lasta sairaalaan joutunut viemään kyseisen taudin takia,se leviää erittäin helposti ja meille se tuli ekan kerran lasten ystäviltä ja toisen kerran(eri lapsille) ystäväni pikkuveljeltä.

Pilkettä:Itse olen 30 ja mies 34.Huomenna meil onkin juhlapäivä,ollaan oltu 15 vuotta kihloissa,seurusteltu siis jo yli puolet(15,5v) mun elämästä :D Mitenkä vanhax sitä tunteekaan itsensä kun noin aattelee B)

Me ilmoitettiin tyttö vauva-uintiin,aloitetaan 3.11 =)
Hän on tosi rauhallinen tapaus edelleen.Onneksemme meillä ei 2 v tyttö oo vieläkään osoittanut minkäännäköistä mustasukkaisuutta,vaan hoivaa ja pusuttelee vauvaa niin hellästi,että sitä on aivan liikuttavaa seurata sivusta.

A-Mam ja tyttö hiukan vajaa 11vkoa :heart:

iltaa, iltaa.

mulla on niin monena päivänä sivusto tökkinyt ja tekstit hävinneet ties minne, että meinasin jo luovuttaa. kokeillaan nyt kuitenkin uudemman kerran.

ihan ensin onnea tuoreet rouvat!! :heart: :heart:

2kk mitat laurilla 6130g ja 58,5cm

ruokailu alkaa hotkimisella, jota seuraa maidon yskiminen väärästä kurkusta, sitten pienet itkut ja vähän rauhallisempaa tahtia taas tissiin kiinni. muutoin kyllä syö aika kivasti, vaikka otekkaan ei tissistä ole ihan oppikirjamainen. en ole kuitenkaan puuttunut asiaan, koska ei se tunnu haittaavan minua taikka poikaa.

nukkuminen päivällä on köykästä. lauri nukkuu 1-3h, mutta tarvii usein hyssyttää vaunuja. öisin nukkuu onneksi sitten sikeämmin. 21-21.30 nukahtaa ja herää 3-5 välillä ekan kerran ahmimaan ja jatkaa sitten taas uniaan 8-9 asti. jos on herännyt "jo" kolmelta, niin ottaa huikat vielä 6-7. olen tosi tyytyväinen tähän systeemiin.

jälkitarkastus oli viimeviikolla. kaikki oli niinkuin pitikin. painoa on muutama kilo vielä lähtöpainosta, mutta en aio ryhtyä vielä suurempiin toimenpiteisiin. hyvin on jo 13 kg hävinnyt, eiköhän ne loputkin putoa itellensä. vaikkakin olen ihan hirmu perso kekseille ja leivonnaisille. ehkäisyksi otin/otan kuparikierukan se kuitenkin laitetaan vasta kuukautisten alettua. kokemuksia?

päätä lauri kannattelee jo tosi hyvin, on muutenkin jäntevä kaveri,niinkuin sisaruksensakin. tarvitsee kuitenkin vielä sylissä jonkin verran tukea, koska heilahtaa koko mies väliin arvaamattomasti taaksepäin ja meinaa tippua. vatsaltaan selälleen kääntyi reilun 1kk ikäisenä.

masennuksesta mulla on molemmista aiemmista ollut jonkin sortin depis n.4kk jälkeen synnytyksestä, mutta on mennyt ohi parissa viikossa. olo oli sellainen itkuinen, omasta mielestäni musta ei ollut mihinkään, eikä oikein mikään kiinnostanut, halusin vaan maata ja olla ja murehtia omaa huonouttani. en muista mitään poppakonstia. lepo tekee hyvää, koska kummasti sitä univelkaa sun muuta kertyy, vaikka vauva nukkuisikin hyvin. mulle tekee hyvää myös päästä säännöllisesti tuulettumaan esim. jumpalle, lenkille, kauppaan yms ihan yksin tai kaverin kanssa. neuvolassa sanottiin, että masennus tulee usein siinä vaiheessa, kun raskaushormoonit poistuu kokonaan elimistöstä. rask.jälk. masennus voi tulla toki pitkänkin ajan jälkeen synnytyksestä, eikä se ole kivaa. tsemppiä vaan kaikille, joilla on näitä ongelmia. tämä on ihan hyvä foorumi purkaa tuntoaan, jos ei halua tai ei ole kelle muulle puhua. helpottaa aina, kun saa ajatukset sanoiksi, edes paperille tai ruudulle.

en muista enää mitä kaikkea muuta on ollut pinnalla viimepäivinä, mutta tässä hieman omanapaiset kuulumiset. toivottelen kaikille levollista yötä!

Moikka vaan! Varmasti on kaikilla kamerat täynnä valokuvia lapsukaisista, joten kysynpä tälläistä: Onko teillä lasten silmät punaiset valokuvissa? Musta tuntuu, et kaikki pojasta kahden kuukauden aikana otetut kuvat on jotain devil-kuvia, kun silmät kiiluu punaisena lähes kaikissa! Jos ottaa salaman pois, niin silloin ei oo, mut kuvat on muuten huonompia, ikäänkun sellasia heilahtaneita. Onko vinkkejä punasilmäisyyden poistamiseksi, muutakun kuvat nukkuvasta lapsesta? :D

Jälkitarkastus oli täälläkin viime viikolla ja kaikki ok, ja paino lähentelee lähtöpainoa... eli semmonen reilu 20 kiloo on lähteny parissa kuukaudessa... Ehkäisy on vielä vähän auki, pilleriresepti oottaa lunastustaan vielä toistaiseksi. Poika oli taas kasvanu 10 päivässä sentin pituutta, eli nyt 63cm ja painoi 5910g; pitkä hoikka poika! Vaatteet pitää olla jo kokoa 68-kun muuten jää pituudesta lyhyeks.. miten voi kasvaa näin nopsaan noi pienet!!

Rota-rokote otettiin eilen ja ehkä pientä iltakitinää on havaittavissa, tai sit on jotain muuta hampaankolossa pienellä.

Pilkettä: pelkällä tissillä mennään ongelmat alkoi mun maito kokeilun jälkeen eli join desin maitoa ku olen maidottomalla ollut,oli jo pe vrk itkettiin ja ripuloitiin sit tyytyväinen neiti ollut paitsi kakkaa koko ajan,no eilen käytiin lasten kans pizzal jossa oli kalaa ei sit nukuttu yöllä kakattiin myrkyn vihreä lima kakka ja nyt neidis punaisia läikkiä :( tulee soitto neuvolaan ei ilm saatu "tervettä "lasta ku pojat astmaatikkoja että tällaista meillä
kyllä on ihanaa tulla tänne "juttelee huomaa ettei yksin ongelmiensa kans vaik tietty kaikil toivoo vaan hyvää tsemppiä kaikille nyt syömään

Yhteistyössä