Elovauvat 2007

Manaatti: Mulle synnärillä sanottiin,että napatynkä voi vuotaa vähän verta kun alkaa kuivumaan ja irtoamaan. Meilläkin tuli verta parina päivänä ennen kuin tynkä irtosi. Ei siis pitäisi olla syytä huoleen =)

Me ollaan täällä valmistautumassa neuvolaan lähtöön, tytön 2 viikkois neuvola. Saas nähdä paljon on taas kasvanut..
 
Täällä arki sujuu kivasti... tyttö senkun nukkuu ja syö... valvoo välillä muutaman tunnin mutta pää osin kyllä nukkuu. Pelkkä rintamaito riittää.
Rintakumista pääsin toissapäivänä eroon kokonaan kun tytteli päätti rintakumien keittelyn aikaan haluta rintaa ja paljaana iskin suuhun ja siihen sitten jäikin.

Tänä aamuna aloiteltiin devitolilla...saas nähdä tuleeko ilmavaivoja, muuten ei niitä olekaan ollut jos on saanut röyhtäistyä oikein kunnolla aterioinnin päätteeksi.
Syntymäpaino oli 2885g ja ekassa neuvolassa 2600g, viikon päästä olikin paino pelkällä rintamaidolla noussut 3185g. Joten ei huolta ainakaan kasvusta. Parin viikon päästä uusi neuvola niin saas nähdä mitä paino sitten...

Iskä on ihan innoissaan pienestä tyttärestään. Maanantaina aloitti työt isyysloman jälkeen ja halusi ennen töihin lähtöä vielä vaihtaa vaipat... kyll mulla on sitten ihana mies! :D (Sairaalaankin tuli heti kahdeksalta ku ovet aukes ja lähti pois kahdeksalta illalla...)

TinniPinni ja Jenna huomenna 3 viikkoa
 
Täällä masuvaivat eikun jatkuvat. Eilen illalla vauva itki sydäntäsärkevästi. Tekee niin pahaa kun mikään ei siinä vaiheessa auta. Kyllä siinä sitten äitikin itki. Yö meni onneksi taas ihan mukavasti. Aamulla jälleen sama huuto kun tyttö aukaisi silmänsä. Ulkoilu auttoi siihen itkuisuuteen. Onneksi!

Onko kukaan käynyt imetystukiryhmässä tai aikeissa mennä? Itse ajattelin mennä. Jos sieltä saisi apua ja neuvoja tähän suihkutissiongelmaan. Ei ole pahitteeksi vertaistukikaan.

Täytyy lähteä avustamaan kun pikku neiti tekee vihdoin ja viimein kakkaa! Joten :wave:
 
LISÄMAIDON ANTAJAT!! minkälaisia määriä teidän vauvanne syövät lisämaitoa? Itse imetän aina molemmista rinnoista ja jos on jäänyt kitiseväksi, on poika saanut NANia, yleensä jotain 40-50ml. Kiinnostaisi vaan tietää miten muiden vauvoilla tämän asian kanssa on. Syöttötavasta: Kuinka usein röyhtäytätte vauvaa syötön ohessa, kun annatte pullossa maitoa? Itse olen vähän hukassa tämän(kin) asian kanssa enkä muistanut kysyä neuvolasta ohjeita..

Tänne kuuluu hyvää, vauva-arkea tietysti vielä opetellaan. :) Elämä on ihanaa! :heart:

T:Elokuun aurinko ja poika 3vk:a 3pv:ää
 
Pauzi
Lisämaidosta: Meillä kans mennään niin että imetän molemmat rinnat, annan hieman korviketta, jatkan imetystä ja annan taas korviketta jos tarvitsee. Meillä sitä menee 40-80ml/kerta, ja se riippuu paljon siitä miten tiheästi vauva on ollut rinnalla. Välillä tuntuu et rinnat on ihan tyhjät eikä sieltä tuu mitään, ja silloin vauvakin enemmän syö pullosta. Neuvolasta sanoivat että n. kuukauden ikäinen vauva syö yhdellä kerralla n. 80-100ml, että on aika yksiliöllistä.
Röyhtäytän vauvan aina kun vaihdan toiselle rinnalle, ja pullosta syöttäessä silloin tiheämmin jos kuulen että paljon nielee ilmaa, mut jos syö ns. "nätisti" niin sitten syötön päätteeksi.

 
meille syntyi ihana pikku prinsessa 29.8.07 rv 39+4. Mitat: 3390g, 47cm ja myssy 34cm. :heart: Tyttö on aivan ihana ja vauva-arki on mahtavaa!! KOtiuduttiin vasta eilen... Mut myöhemmin enemmän. :wave:

Maypo ja pikku-akka 1vko :heart:
 
77mm: Sun viesti siitä jälkivuodosta ja hyytymästä jäi mieleen, en tiiä miksi sitä eilisiltana mietin :/ ...ja tänä aamuna heräsin menkkakipuihin -> vessaan päästyäni tuli reilusti verta ja isoja hyytymäklönttejä |O Jälkivuoto oli jo pitkään ollut "maitokahvia" ja muutamia limakökkänöitä mut yllättäen alkoi verinen vuoto. Voiko olla menkat???

laluz ja poikanen tasan 1kk
 
Profiilissa uusi kuva meidän pikku-ukosta.

Meillä arki sujuu muuten ihan hyvin, paitsi että pojalla on hieman masuvaivoja. Disflatyl-tipat vaihdettiin maitohappoihin. D-vitamiinit lopetettiin koska poika juo maitoa litran päivässä niin niitä ei tarvi antaa.
Neuvolatäti väitti pojan olevan vaikea koliikkivauva. Höpö höpö. Kai nyt jokaisella on välillä ilmavaivoja. Laittoi pojan vyöhyketerapiaan. Siitä ei ollu muuta ku haittaa. tähän asti poika on nukkunut ja syönyt hyvin, mut sen vyöhyketerapian aloittamisen jälkeen ollaan valvottu monta yötä ja kuunneltu ku poika huutaa naama punaisena ja haukkoo henkeä. Sanoin asiasta neuvolassa ja terkka sanoi että silloin terapia auttaa. Miten ihmeessä se voi auttaa ku mitään vaivoja ei ollut ennen terapiaa???

laluz : Voi olla menkat. Mulle kävi niin että kun se tulehdus parani ja jälkivuoto loppui, tuli menkat. kirosin ku olin ajatellut pääseväni siteistä eroon ku jälkivuoto loppui, ni sitte pamahtaa menkat.

Kastajaisetkin olis ens viikonloppuna.

Tällästä kuuluu meidän arkeen.

Niiskuneiti83 ja mussukka 5½vkoa
 
Heipähei! Ajattelin tulla vähän seurailemaan miten teidän vauva-arjet on lähteneet liikkelle, pitää sitten koluta koko keskustelu läpi kun itsekin pääsee tälle puolelle. Ei siellä enää ole kuin minä, nirzu ja Veera-. Taitaa olla AnQkin laitoksella. Kiitoksia teille varmasti kiireisille mammoille jotka löydätte aikaa tulla kannustamaan meitä ikiodottajia :hug:

Voimia teille kaikille! :heart:

Kirvash ja Pikku-Pekka 41+1
 
Me ollaan annettu vaihtelevasti 20-70ml lisämaitoa rinnan päälle että on saatu poika tyytyväiseksi!! Yritin taas aamuyöstä palata pelkälle rinnalle niin siitä se valvominen taas alkoi.. Unta max 1.5h.. :/ Alkuyön nukkui tyytyväisenä 3-4h pätkät kun sai tuttelia kaveriksi!! Että jatketaan pullohommia!!

Muuten menee ihan kivasti, Jekovit ei ole aiheuttanut kummempia väänteitä.. Cuplatonia on annettu aina väillä, vähän niinkuin varuiksi!! Ukkeli tykkää nukkua ulkona vaunuissa, muuten on kyllä aikamoinen mamman kainaloapina!! :LOL:

Meillä ois ristiäiset näillä näkymin 13.10 jos saadaan sama pappi joka vihki meidät maaliskuussa!! Koitin soitella taas srk:taan että joko se varmistus, muuten vaihdetaan sit viikonloppua!! Että näin täällä meillä päin, mukavia päivän jatkoja kaikille!!! :heart:

Tea Ja PoikaniTarmo 2vkoa 5pvää
 
Moro! Onko kellää muulla tällasta vaippaongelmaa? Muistelen että joku kirjoitteli jokin aika sitten.. Siis poikavauvalla melkein joka yö vaippa pettää ja selkä on pissassa! Mulla on ollu liberot käytössä ja nyt kokeilin pamperseja niin sama juttu.. :/ Viime yönäkin vaihdoin vaipan yhden aikaan (pakko vaihtaa jo senki takia että kakkaa melkein joka yö ) ja neljän aikaan oli selkä pissassa.. Tosi rasittavaa alkaa öisin vaihtaan kaikki vaatteet ja lakanat. Siinä vauvakin virkistyy sen verran että on taas nukahtaminen vaikeaa. En kyllä keksi mitä teen väärin. Pippelinki muistan aina laittaa alaspäin...

No muuten meillä sujuukin oikein hyvin. Masuvaivoja alkaa pojalla jonkin verran olla ja yöllä monesti semmosta ähinää ja puhinaa. Viime yönä nukkui alkuyöstä 3,5 tuntia, sitten loppuyön söi tunnin-puolentoista tunnin välein.

Vauvan synnyttyä kerroin esikoisen (2,5v) mustasukkaisuudesta niin täytyy nyt kehua että hän on ruennu suhtautuun vauvaan tosi ihanasti. Ei enää yritä vahingoittaa vauvaa, päin vastoin haluaa silitellä ja suukotella jatkuvasti pikkuveljeään :heart:
Mukavaa vauva-arkea kaikille!

Lillielli ja poika 2vkoa 5pv
 
.....elokuisista viimeisetkin poksahdella,sillä nirzulta tuli viesti yöllä kun imettelin omaani,että poika syntyi!!!Oli ihan pakko jo pikaisesti piipahtaa sairaalassa moikkaamassa!

Augustmam:kuumetta pukkaa täälläkin TAAS!!!!!!!!Siis sitä vauva-sellaista :ashamed:


Kassu ja Klaara
 
Lillielli Meillä oli ihan sama ongelma muutama päivä sitten... Parhaimillaan/pahimmillaan piti vaihtaa vaatteet kahdesti yössä ja päivälläkin useamman kerran!! Mitään syytä en siihen keksinyt, mutta nyt on mennyt ohi!! Mietin että oiskohan jäänyt vaippa jotenkin löysälle että valskasi selkään ja kainaloihin!! Tai sitten että vaippa oli muuten vain vielä väljää kokoa.. Niin ja meilläkin on Liberot käytössä, mutta ei liene "tyyppivika"... :LOL:
 
bebes: Ei meillä mitään ongelmia ollut kotia lähdön kanssa. Ekan yön jälkeen kysyin, että entäs jos jo silloin olisi lähtenyt... silloinkin vain sanoivat, että sitten vain täytyy tulla seuraavana päivänä lääkärille vauvaa näyttämään. Mutta en sitten lähtenyt, kun silloin oli niin kurja sateinen ja tuulinen ilma. Seuraavana päivänä aurinko sitten paistoi ja oli ihanan lämmintä! =)

Ulkoilusta: Meillä on ulkoiltu jo 3pv ikäisenä. Tosin eka ulkoilu oli vain pikainen parin kilsan lenkki. Nyt jo ollaan päivittäin lenkillä kerran tai kaksi. Samalla kun esikoisen viedään eskariin lähdetään miehen ja koiruuksien kanssa lenkille! Ja jos ei mitään ihmeempää, niin sama homma kun neitokainen haetaan eskarista. Tänään harjoittelin sauvakävelyä, jos vaikka auttaisi kipeisiin hartioihin. Täytyy ottaa kaikki irti kun mies on kesälomalla ja ensiviikosta alkaen isyyslomalla! :LOL:

Kuumeesta: Nimittäin vauva sellaisesta! :heart: Täälläkin kovasti kuumeillaan jo seuraavasta! Pikkukakkonen saakin tulla kun on tullakseen! Varmaan hetki mennään kumien kanssa... jos jaksetaan! :D Tätäkin yritettiin 7kk, joten paree olla kauheasti tuhlaamatta tilaisuuksia! ;)

[/i]-Capri ja Pojan palleroinen 9pv-
 
:D Hurjia mammoja täällä vauvakuumeineen :hug: Meillä sen tyyppistä kuumetta ei toistaiseksi ole... :$

niiskuneiti83: Jooh, täälläkin luulin, et ei tarvitse siteiden kanssa suhertaa moneen kuukauteen kun imettää. Mut kai nämä sit menkat on, sattuu ainakin samalla tavalla kuin silloin joskus. Esikoisen synn. jälkeen ekat kuukautiset tuli 9kk päästä.

Vyöhyketerapia on kans jännä juttu, sen minkä oon siitä kuullut. Et vaikka siitä ei ole tieteellistä näyttöä et se mihinkään vaikuttaisi, niin moni siitä on vaivoihinsa avun saanut. Vähän niinkuin kiropraktia, jossa kävin odotusaikana liitoskipujen takia...ei oo luotettavaa tieteellistä näyttöä sen toimivuudesta, mutta minua se auttoi paljon (ja tunnen useita muitakin avun saaneita). Kaikki ei tietenkään sovi kaikille.
 
Ulkoilusta lisään sen verran, että synnärillä kysyin, onko rajoituksia esim. sateiset huonot ilmat. Niin sanoi, että ainoastaan talvivauvoilla on kovilla pakkasilla se 2vk, jonka jälkeen voi aloittaa ulkoilun.
 
tervehdys,

ja onnea taas uusille elokuisille :flower: :flower:

meilläkin elellään ihan tavallista arkea. hieman on jo tappelut hellittänyt. on parina päivänä pidetty lyhyt, mutta ytimekäs perheneuvottelu siitä miten toimitaan, kun pyydetään jotain tekemään. on tuntunut toimivan. muutamana iltana on ollut aivan kauhea tappelu ja huuto, kun on ollut aika kerätä tavarat ja siirtyä iltapuuhiin. sama homma on pukemisten ja lähtemisien kanssa. ei tapella, mutta kumpikaan isommista ei kuuntele/tottele. mustasukkaisuutta on vielä keskimmäisellä. ei kuitenkaan ihan yhtä pahana kuin vielä viikko sitten. uhmaakin taitaa pukata, hänellä ikää siis 2,5v.

keke on ollut varsin huoleton ja tyytyväinen kaveri. viime yö oli tosin huono, kun ilmeisesti d vitamiinit teki mahan puruja. olen antanut 2tippaa/päivä nyt kolmena päivänä ja eilen kokeilin kolmea tippaa, mutta tulos oli sen verta huono, että tänään annoin vaan yhen. niitten takia en rupea kiusaamaan itseäni tai vauvaa.

jonkin sortin rytmiäkin alkaa olla. ei mitään kellon tarkkaa, mutta kuitenkin. mikä ihaninta, niin yö erottuu selkeästi päivästä.

vauvakuumeesta mulla ei vielä pukkaa, mutta olen jostain syystä haaveillut neljästä... nyt on kuitenkin vielä pikkuinen kääryle hoidettavana. tässä vaiheessa ei vielä, musta meille sopiva lasten on 2-3 vuotta. jonkinsortin kuume iskee yleensä siinä vaiheessa, kun elämä nuorimman kanssa helpottuu, syömiset, nukkumiset jne luonnistuu mukavasti ja elämä tuntuu siltä niiltä osin helpolta. nyt olen kuitenkin suunnitellut hakevani ensisyksyksi kouluun, katotaan sitten vähän myöhemmin...

galluppia ihan vaan omaksi ja muiden iloksi,mitä hassua olet väsyneenä/hormoonimyllerryksessä tehnyt? mulle nimittäin kävi yksi yö niin, että aamulla heräsin paita maidosta märkänä ja ihmettelin, että mikä painaa rintaa. olin laittanut liivinsuojuksen sijaan liiveihin tutin :LOL: voi jessus, että nauratti kun huomasin.

kerhotkin on jo täydessä vauhdissa. esikko aloitti eilen liikuntakerhon ja tänään olin lasten kanssa mll:n perhekerhossa. siinä meillä onkin ohjelmaa ihan riittävästi. en ole hirveän innokas harrastuksiin innoittaja vielä tässä vaiheessa. meillä on kavereita niin mukavasti tässä naapurustossakin, että sitä sosiaalista kanssakäymistä varmasti riittää. ja alkaahan mulla omat jumpat taas lokakuussa, siellä on lapsille leikkihuone ja hoitaja. olen ihan intoa piukalla jo menossa jumppiin. mulle se on oikeasti ainoita keinoja päästä irti hetkeksi ja ladata akkuja.

iskäkin maltto taas lopettaa rakennuspuuhat. jos vaikka viettäis pienen hetken laatuaikaa, ennen yöpuulle menoa.

hyviä vointeja kaikille!

mirjamic ja keke 3,5vko

 
laluz: Minulla ei kyllä varmastikaan ole kyse vielä menkoista, sillä nuo hyytymät tulivat vain 10 päivää synnytyksen jälkeen. Nyt on vuodellut aika reippaasti joten luulen että hyytymät vain jotenkin estivät kunnon vuodon.

Vauvakuumeesta: Minulla ei sitä ole. Olen aina haaveillut kahdesta lapsesta ja ne on nyt tässä. Haluan keskittyä kunnolla näihin kahteen ja raskausaikaa en kaipaa lainkaan. Etenkin kun tuon neljännen asteen repeämän jälkeen suositellaan synnytystavaksi sektiota, niin olen entistä varmempi tästä lapsiluvusta.

Mutta nyt nukkumaan, kun molemmat pojatkin jo koisaa.

77mm ja Pikku-M 13 päivää
 
Meillä on eka kunnolla nukuttu yö tytönkanssa takana :heart:
Tuntui ihanalta herätä klo. 7 kun tyttö alkoi hamuamaan tissiä :D
Meillä oli / on maha vaivoja ollut jonkin verran!!
Tyttö on kaikenlisäksi todella vaikea saada röyhtäisemään!!
Mutta kun röyhtäyt tulee on tyttökin sitten aivan rauhallinen :heart:

Me ajateltiin kohta lähteä vähän pihalle!!
Viedään nuo isommat päiväkotiin ja sitten jäädäänkin kahdestaan :)
Saa nähdä miten sujuu...
Pitää vielä leipoa ja laittaa kaikki valmiiksi kun tänään on Miron nimipäivät niin illalla tulee sukulaisia ja ystäviä kylään :)

Nyt aamupalalle ja matkaan :wave:
 
Vauvakuumeesta: Ei ole päässyt mullakaan vauvakuume nousemaan. Luulen että tämän vauva-ajan saa olla ihan rauhassa. Sen verran raskasta tämä on että ei kuumetta tule. Muutenkin olemme päättäneet että kolme on meidän luku eikä vauvoja enää tule.

Eilinen ilta oli hieman helpompi. Tyttö nukahti ilman että huusi suoraa huutoa. Toivottavasti sama linja jatkuu. En tiedä mistä muutos mahtoi johtua kun mitään en ole omassa ruokavaliossa muuttanut eikä vauvankaan tipoissa ole ollut muutoksia.

Joko teitä seksipuuhat kiinnostaa? Meillä miestä kyllä mutta minua ei niin vähäisemmissäkään määrin. Senkään takia ei kiinnosta kun eka unipätkä jää sitten niin lyhyeksi. Minulla siis uni on tärkeämpi kuin seksi! :D Miehelle sitä ei kyllä voi mennä sanomaan.

Nyt alkaa pikkuinen neiti heräilemään, joten täytyy poistua koneen äärestä. Onnea vielä kaikille tuoreille elomammoille ja heidän pienille kääröilleen!
 
Moikka vaan! Käsittämätöntä että pikku-prinssi on jo reilu kolme viikkoa vanha! Aika menee niin nopeesti! Koneelle ei todellakaan enää samaan malliin ehdi ja jos aikaa sattuu olemaan, niin on tuhat ja yksi muuta asiaa hoidettavana.

Arki on lähteny kivasti sujumaan, vaikka neljänä iltana vauva onkin huutanu kurkku suorana muutamia tunnin pitusia jaksoja... ei kivaa... mikään ei auta1 No eilen illalla oli meno ihan toista. Aloitin disflatyl-tipat. en tiedä oliko niistä jo heti apua, kun ekat sain annettua viiden aikaan ja usein just siinä maissa vauva aloittaa huutelunsa. No ilta oli kuitenkin tosi kiva! Röyhtäiseminen on täälläkin aika hakusessa. Yritän varsinkin päivällä joka syötön jälkeen pientä röyhtäisiä saada, mut ei aina tuu.. illalla ja yöllä en ees ala nostelee vauvaa pystyyn, kun herää sit kuitenkin! Rytmi on ainakin jonkunlainen, eli päivällä tissitellään ja nukutaan aika tiheästi ja illalla nukahtaa ysin aikaan ja syödään 2-3-tunnin välein.. siitä mietinkin, et tarviskohan maitoa lisää, jotta nukkuis pitempiä pätkiä...

mut nyt täytyy mennä taas!
 
Hei vaan kaikille pitkästä aikaa! Näin kun arki on jo hieman tasaantunut tulin ilmoittamaan, että meille syntyi ihana pieni prinsessa to 30.8.2007 (rv 41+6 eli lähti vesillä 1 päivää ennen käynnistysoperaatioita // onneksi!!). Mitat: paino 3590g, pituus 54 cm ja pipo 35 cm. Synnytys oli aivan mielettömän ihana ja siedettävän kivulias kokemus. Kaikki sujui hyvin ja melko nopeasti (kokonaiskesto 7 h, josta ponnistusvaihe 35 min). Arki lähtenyt rullaamaan OK, vielä ovat vanhemmat vain ihan pyörryksissä ja hieman HOO-Moilasina, sillä minkään tietyn kaavan mukaan täällä ei vielä tietystikään mennä. Rintaa imee hyvin, välillä tiheämmin ja välillä hartaammin.

MIELETTÖMÄN IHANAA VAUVA-ARKEA KAIKILLE ELOKUISILLE!
:heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:
:hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug:
 

Yhteistyössä