Elovauvat 2007

Onko kellään muuten synnytyksen jälijiltä häntäluu kipeänä? Itsellä kun oli pitkittynyt ponnistusvaihe niin siinä varmaan tuli jonkin näköinen murtuma häntäluuhun, oli tosi kipeä synnytyksen jälkeen monta päivää. Välillä jo parani, mutta nyt on taas usean päivän ajan tuntunut kipeältä, synnytyksestä nyt jo kolme viikkoa. Pähkäilen vaan, että onko normaalia...

Repeämä- ja episiotomiahaavat on suht.koht jo parantuneet, vielä välillä on vähän kipeät, mutta enemmän nyt tuntuu tuo häntäluukipu vaivaavan.

Lisämaidosta: Käytättekö ihan noita valmiita maitoja eli esim. tutteli-purkkia vaiko niitä jauheita? Itse ostin yhden paketin Tuttelin jauhetta ja oli muuten työn takana saada siitä valmista maitoa. Paljon helpompia nuo valmiit tetrapakkaukset.

 
Hei! Lisämaidosta; meillä käytetään Tuttelia ja 2 dl tetroja.Helppoja käyttää eikä mene hukkaa niinkään paljoa.

Vaipoista; käytössä pojalla Liberot, hyvin toimii kun muistaa laittaa pippelin alaspäin, pari kertaa jäänyt laittamatta niin jopas oli kainalotkin kosteena.
 
ELOKUUNÄITI itsellä murtui viime synnytyksessä häntäluu kestää tosi kauan et paranee,vieläkin ku istuu pitkiä auto tai lento matkoja tuottaa välil tuskaa vaik siitä jo 2.5v.se kuulemma sellainen vaiva et häiritsee aika ajoin ku kerran murtuu :( .
täällä neiti nukkui omassa sängyssä viime yön, outo olo,mutta tuntuu syövän parin tunnin välein ilmeisesti jokin kasvukausi menossa ku viimeksi oli tullut 600gr vkos painoa.tänään suunnitelmis avoimeen meno ihanaa saada seuraa myös itselle.mukavaa maanantaita kaikkille
 
Elokuunäiti Meillä annetaan tetroista Nania. Sairaalassa jo poika sai sitä, joten jatkettiin myös kotona. Tuttelia kokeiltiin pari päivää sitten myös, eikä siitäkään nyt tainnut tulla mitään vaivoja.

Ilmoitin meidät pojan kanssa just äiti lapsi musisointiin, joka on tarkoitettu 0-3 kuukautisille =) Ihanaa saada jotain toimintaa päiville, kun ollaan kaksistaan kotosalla. Toiveena olisi myös tavata toisia äitejä ja aikuisia ihmisiä, kun tuttavat täällä Nokialla on vielä vähissä, kun heinäkuussa muutettiin.

Me mennään naimisiin ristiäisten yhteydessä. Käytiin ostamassa minulle vihkisormus tuossa jokin aika sitten ja sormuksen koko oli hieman ongelmana, kun mulle tuli turvotusta raskausaikana niin paljon. Myyjänkin suosituksesta ostettiin sitten tosi napakka koko ja nyt sekin on käymässä jo väljäksi. Harmittaa ihan hirveästi :kieh: Luulin, että turvotus olisi kokonaan ollut hävinnyt jo sormuksen ostohetkellä, mutta ilmeisesti ei sitten ollutkaan. No, kai sormuksen voi sitten käydä pienentämässä, jos se tosiaan alkaa tipahdella sormesta..

Nyt pitää hyödyntää, kun Oliver nukkuu, ja laittaa pyykit kuivumaan.

Hemu ja Oliver 5vko
 
Eilen oli pojan ristiäiset ja nimeksi tuli Janne Matti. :heart:
Päivä meni hienosti.
Nyt pari viikon päästä taas juhlat kun esikoinen täyttää 2v. :heart:

Kirjoittelin tänne aikaisemmin kun Janne ei nuku päivällä kuin vaunuissa.
Nyt olen saanut hänet nukahtamaan päivällä myös omaan sänkyyn. :)
Ihanaa!
Pojan vain pitää olla tosi väsynyt että omaan sänkyyn nukahtaa.

Neiti-84 ja Janne 1kk 4pvää
 
Eilen oli pojan ristiäiset ja nimeksi tuli Janne Matti. :heart:
Päivä meni hienosti.
Nyt pari viikon päästä taas juhlat kun esikoinen täyttää 2v. :heart:

Kirjoittelin tänne aikaisemmin kun Janne ei nuku päivällä kuin vaunuissa.
Nyt olen saanut hänet nukahtamaan päivällä myös omaan sänkyyn. :)
Ihanaa!
Pojan vain pitää olla tosi väsynyt että omaan sänkyyn nukahtaa.

Neiti-84 ja Janne 1kk 4pvää
 
Heipä hei.

Kiirettä on pidellyt ja netti pimennossa oltu pari viikkoa muuton takia joten onnittelut vielä kaikille.

Meillä tosiaan synnytys oli ensikertalaiseksi nopea. Neuvolakortissa oli jotta 1H 50 minuuttia ponnistus 25 min ja jälkeiset 10 min. Koko touhusta ei enää miusta juuri mitään niin nopeasti se kävi.

Meidän poika oli pieni eli 2835 g ja 50 cm. syömisen kanssa hankaluutta ja oltiinkin pari päivää keskussairaalassa nenämahaletku ruokinnassa. Vielä perjantaina ei oltu takaisin syntymä painossa ja taas jännitetään kun tänään neuvolassa punnitus. joka kerta se pelottaa yhtä paljon. mitään vikaa syömättömyyteen ei löytynyt joten aika näyttää. onneksi paino ollut nyt hieman nousussa.

Meillä ruokaillaan nyt lääkärin ohjeiden mukaan kolmen tunnin välein 8 x vuorokaudessa ensin 10min per rinta ja sitten lisämaidot päälle nannia annetaan lasketun ohjeen mukaan. tällä hetkellä ruokailuun menee noin reilu tunti joten eipä sitä paljoa aikaa muuhun jää mutta toivottavasti kohta saataisiin pidentää ruokailu väliä.

Väsynyt mutta onnellinen =)
 
Tea84 kyseli maidon pumppaamisesta ja vauvan syöttämisestä sen jälkeen. Minun ohje olisi tällainen. Tarjoa pumpattua rintaa, jos vauva siitä syö niin maitoa on. Jos taas vauva "sylkäisee" rinnan suustaan, voit kokeilla tarjota uudelleen ja hieman lypsää rintaa. Näin maito tulee herakammin. Itse olen tätä lypsämistä kokeillut kun minulla on vaivana vuolaat rinnat tai suihkutissit. Alkuun maito tulee kuin paloruiskusta mutta sitten tasoittuu. Tällöin vauva työlääntyy kun maito ei tulekaan enää niin helposti. Rintahan kannattaa syöttää mahdollisimman tyhjäksi, jotta rasvaiset takamaidot tulisivat vauvan käyttöön. Ennen orjallisesti yritin syöttää kummatkin rinnat vauvalle mutta se ei olekaan tarpeen. Voi syöttää samaa rintaa useamman kerran perä jälkeen, näin rinta tulee mahdollisimman tyhjäksi. Tässä nyt tuli vähän entisen kertausta mitä eilen kirjoittelin mutta nämä jutut sopivat niin hyvin tuohon Tea84:n kysymykseen!

Itse käytän korviketta tetrasta suoraan meidän vauvalle. Vuosi sitten olimme ulkomailla ja tytär oli silloin 9 kk ja tietysti mukana. Viikoksi piti korviketta varata mukaan ja kaikki lähes käsimatkatavaroihin(jos matkatavarat olisivat hävinneet). Silloin otimme korvikkeen pääosin jauheena. Huoneistohotellissa oli helppo tehdä siitä maitoa. Lentokentällä tuli vaan ongelmia kun Italiassa on tuntematon käsite veden lämmittäminen! Eli jos matkustaa, niin jauhe voi olla hyvä vaihtoehto. Muuten tetra on ehdoton, ainakin minulle!

Nyt taidan mennä hieman lepäämään kun vauveli vielä nukkuu. :wave:
 
Tänne kirjoitella vaikka luenkin aika ahkeraan.Mieheni TAAS viikonmittaisella työmatkalla ja nyt kun jo kaikki harrastukset ja kerhot sun muut ovat alkaneet,niin on aika järkkääminen,että olen aina oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja yleensä siis kaikki on pakattava mukaan:/

Kohta taas tissiä antamaan.Me ei siis käytetä mitään lisuketta (kun siitäkin on juttua ollut).Ainakin toistaiseksi riittää tissimaito.

Kävin kurkkimassa odotuspuolella ja yhä siellä muutama on sinnikkäästi massunsa kanssa.Mutta kohta varmaan kaikki jo tällä puolella!

:wave:


Kassu ja Klaara 5vkoa
 
Edie jo hyvin vastasikin Tea84:lle, mutta sen verran vielä, että kannattaa myös juoda aina ennen imetystä. Mie juon ihan vettä, mutta kotikaljaahan on tarjolla jo synnärillä, kun auttaa nostamaan maitoa! Itsellä ainakin välillä on aika kortilla ja oikein pitää juomalla juoda, että tulee pari litraa päivässä juotua. Tsemppiä imetykseen! :hug:
 
zamppa
Ilmoittelen tännekin puolelle, kun laitoin viime viikolla odotuspuolelle että tämä mamma siirtyy pois odottajista.
Elikkä tyttö tuli ke 29.8 klo 11.09, painoa 3380g ja pituutta 50cm.
Asiasta myöhemmin lisää mutta helpottunut olo on.

zamppa ja tyttö 5vrk
 
Elokuunäiti: Minulla on myös häntäluu ja oikeastaan kaikki lantion liitokset kipeät. Minullahan oli tosi pahat liitoskivut raskauden viime viikkoina ja luulen että tämä kipuilu liittyy siihen kun vielä synnytyksessä lantio joutui pojan ison koon takia antamaan periksi ja paljon.

Turvotuksesta: Tuntuu että pojan syömistahdilla meikäläinen kuihtuu olemattomiin. Onneksi oli hieman ylimääräistä rasvaa ennen raskautta, sillä painoa on enää 1,5 kg enempi kuin ennen raskautta. Turvotusta on kuitenkin edelleen reilusti (sormukset ei mene ja kengät kiristää) ja rinnat maidosta pinkeinä, joten siinähän on jo pari kiloa.

Jälkivuodosta: Onko kellään muulla käynyt niin että se on kuivunut ihan olemattomiin ja sitten yhtäkkiä tullut noin kourallinen paksua hyytymää? Tai mitään muuta vastaavaa tapahtunut? Ihmettelen vain että missä jemmassa se on muhinut kun sitä tuli niin paljon. Ei kuitenkaan haise tai ole lisäksi ollut mitään alavatsakipuja tms. ja kohtukin on kuulemma hyvin supistunut.

Nyt syömään ennen kuin poika herää taas syömään.

77mm ja Pikku M 10 päivää

 
Heipsan taas kaikille :flower: lukea aina ehtii kuulumisia, mut kirjoittamiseen ei ole niin paljoa aikaa. Meillä on jouduttu toteamaan, että hyvin ilmavaivainen poika on tullut :( Hillittömään huutokohtaukseen ei auta kuin isin (!) käsivarsi, "pieruasento" ja suht voimakkaat taputukset pyllylle. Kaipa nämä on enemmän kuin yleisiä nämä vatsavaivat pikkuvauvoilla.

Eilen sitaisin pojan kapaloon ja nukkui peräti 3 tuntia vaunussaan tässä olkkarissa. Yöllä syö kahden tunnin välein ja toisinaan huutaa väliajoilla. Jos hyvin menee niin nukahdamme molemmat tissutteluhommiin ja parin tunnin päästä tarviaa vain kääntää kylkeä ja tarjota toinen rinta.

Minipillereistä joku kyseli...Esikoisen jälkitarkastuksen jälkeen aloin syödä Cerazetteja ja päällimmäiseksi jäi muisto siitä, et olin jatkuvasti tosi ärtynyt. Ei voi olla varma, johtuiko se pillereistä vai sen hetkisestä elämäntilanteesta. Heti aloitettuani ne minipillerit tuli ylimääräistä vuotoa (joka tosin osittain oli jälkivuotoakin.) Ehkä en aloittais niitä pillereitä nyt toista kertaa. Siitä ehkäisystä onkin ollut miehen kanssa puhetta...hän (aina vauvan levottoman yön jälkeen) olisi jo valmis laittamaan pillit solmuun :eek:

Korvikkeita ei ole toistaiseksi annettu ollenkaan, tissillä mennään. Joku kysyi jauhekorvikkeista ja kuten edellisessä viestissä mainitsin, et täällä kaikki korvikemaito on jauheena niin ei auta muu kuin toivoa kovasti ettei korvikerumbaan tarviaisi ryhtyä. On paljon työläämpää mittailla niitä jauheita kuin antaa tetrasta valmista maitoa.

Kastajaisten tarjoilustakin oli puhetta...Vaikka kuinka toivosin pieniä juhlia niin se ei tule onnistumaan vaan juhliin kutsutaan aina koko suku (eli n. 100 henkilöä.) Kasteen jälkeen mennään lounaalle ravintolaan ja siinäpä sitä koko iltapäivä kuluukin syödessä. Kastajaisten ajankohdasta ei vieläkään tietoa, riippuu milloin vanhempani pääsevät matkustamaan meille. :/

laluz ja poikanen 4vk 1pvä

Kysymys kiertoon: Millaisia lahjoja pikkuiselle on tuotu? Onko tulleet tarpeeseen vai ovatko vähemmän kivoja tai epäonnistuneita lahjoja?
 
Tyttö oli eilen tosi levoton. Kävimme aamulla kaupoilla ja hän nukkui pitkät unet autossa. Sitten herättyään puoliltapäivin ei nukkunut kunnon unia kuin tunnin illalla. Kitinää oli sitten tiedossa ja hän huuti naama punaisena. Rinta ei kelvannut. Näytti hetken sille ettei rinnasta tule maitoa. Säikähdin jo että voiko maito loppua näin yllättäen. Tulihan sieltä maitoa kun tyttä malttoi tarpeeksi imeä että maito alkoi herua kunnolla. Mikä helpotus! Lopulta kapaloin tytön ja laitoin tuttia suuhun. Se rauhoitti hänet mutta tyttö oli niin hermostunut että itkun loputtua vielä suorastaan nyyhkytti. Kyllä särki sydäntä. :snotty: Mahakipuja selkeästi eilen oli neidillä. Mutta mikä nyt teki niin pahat mahakivut? Tyttö näyttäisi reagoivan maitoon. Pullat jotka tehty tavalliseen maitoon erityisen pahoja. Yö onneksi meni hyvin ja tyttö heräsi vain kaksi kertaa.

Me ollaan saatu lähinnä tekstiilipuolta lahjaksi. Vaatteita vauvalle on ennestään mutta en raaski kieltää sillä pienet vauvanvaatteet ovat niin suloisia. Lisäksi täytyyhän hänen saada ihan ikiomia vaatteita. Jatkossa aion hieman itsekin ostella hänelle vaatteita. Leluja on myös tullut. Ihan kivoja lahjoja! Olen myös pyytänyt ihan käytännöllisiä juttuja kuten vaippoja.

Nyt täytyy lähteä laittamaan isommalle tytölle aamupalaa. :wave:
 
Ehkäisystä Me harkitaan ehkäisyimplanttia ja aion kysellä siitä jälkitarkastuksessa. Söin ennen raskaaksi yrittämistä noin 10 vuotta pillereitä ja siitä syystä en ole oikein innostunut palaamaan siihen hommaan. Onhan nuo implantit aivan järkyttävän hintaisia, mutta kyllähän niillä pääsee sitten sen 3-5 vuotta. Meillä kun ei ole ajatuksena ihan heti perään vääntäistä kaveria Oliverille. Tai hyvähän se on nyt tässä vaiheessa sanoa.. Tiedä miten pian ajatukset muuttuu :whistle:

Lahjoista Me ollaan saatu vaatteita ja sitten sellainen valokuvakehysjuttu, johon toiselle puolelle tulee kuva ja toiselle puolelle painetaan sellaiseen massaan kädenjälki. Muuten ollaan saatu rahana lahjat.

Meillä meni viime yö mukavasti. Oliver nukkui ennätykselliset yli 5 tuntia putkeen ensimmäisellä pätkällä ja toinenkin pätkä oli yli 3 tuntia. Nyt on hyvä olo, kun kerrankin tuntuu, että on saanut nukuttua yöllä =)

Pulauttelusta/oksentelusta Meillä on alettu pulauttelemaan paljon ja pulautukset on välillä todella isoja, melkeinpä voisi puhua oksentamisesta. Eilenkin tuli useampaan otteeseen sellaisia pulautuksia, jotka kastelivat vauvan vaatteiden lisäksi myös minun vaatteet alusvaatteisiin saakka, sohvaa ja vielä lattiallekin muodostui hyvät lätäköt. Pojalle tulee itselleen oikein vedet silmiin, kun tavaraa tulee nenästäkin. Toivottavasti on ihan normaalia :/
 
Pauzi
Ehkäisystä: Meillä on vähän hakusessaan tuo ehkäisypolitiikka... Kun minä en mitään hormonaalista ehkäisyä halua/voi käyttää. Mulle ei sovi ne, tulee kauheita oireita. Ehkäsypiikillä aloitin esikoisen jälkeen ja sit loppu kuukautiset kokonaan, ja sen jälkeen koitin neljiä eri pillereitä ja vaikka mitä. Sit olitiin ihan kondomilla, ja lopputulos on tuo pikkukakkonen. Siis kun ei sitä kumia aina oikein malttanut jäädä asentamaan... Ei tuo nyt mikään iso vahinko ollut, tiedettiinhän me et näin voi käydä, mut ei tekemälläkään tehty lapsonen... Mä voisin kyllä tehdä noita ihania pieniä lisää, mut totuus on se, et ei pystytä niitä elättään... Mulla opinnot vielä kesken ja mies työttömänä, niin ei kovin hyvältä näytä :'( Mut katotaan sit myöhemmin. Vielähän sitä ehtii...

Lahjoista: Me ollaan saatu vaatteita, ja se on ihan hyvä kun esikoisen jäljiltä on pelkkiä pojan vaatteita eikä tiedetty etukäteen kumpi on tulossa...

Nukkumisesta: Meillä nukutaan ensin kolmen tunnin pätkä, ja sit tyttö on tissillä tunnin välein. Mulla alkaa oleen jo armottomat univelat, en tiedä pitäiskö antaa korviketta yölläkin. Hitto, mua alkaa itkettään tää mun imetys... Siihen tais tulla game over... :'( Mut minkäs teet...

Pulauttelusta: Mä luulisin et se on ihan normaalia, mut jos määrät on aina kauheen isoja ja se on melkein joka syötön jälkeistä, niin kannattaa kysästä neuvolasta. Jotkut vauvat käsittääkseni vain pulauttelevat enemmän kuin toiset.

Meillä alkaa kohta ristiäisvalmistelut. Pappi ei vielä ole edes ottanut yhteyttä ja ristiäisiin aikaa vajaa 3 viikkoa. Kummallista.

Tänään käytiin isyystunnustamassa. Jaaha, tyttö heräs, palaan myöhemmin...
 
Sahei Asustellaan Koskenmäessä. Muutettiin itse asiassa Tampereelta tänne vasta heinäkuussa, joten ei varmaan olla ehditty törmäämään =)

Sain lopultakin kantoliinan toimimaan ja nytkin nautiskelen tässä kun molemmat kädet on vapaana ja silti poika sylissä :D Viihtyy kyllä tässä todella hyvin. Alkaa nukkua lähes heti, kun laitan kyytiin ja näyttää tyytyväiseltä.
 
Neuvolatädin kotikäynti takana! Poitsu on ollut ruoka-aikaan kotona, sillä painoa oli tasan 4kg. :D Ikää viikko ja syntymäpaino oli 3590g. Mie sanoinkin, että mulla riittäisi maitoa vaikka armeijalle.

Viimeyö meni vähän huonosti. Taisi mahaa kipristellä, sillä puolenyön jälkeen ei nukuttu ennen aamua ollenkaan. Pientä kitinää kokoajan. Tissikään ei kunnolla maistunut. Poitsu pöräyttikin sitten vihreet ryynimäiset kakat. Onneksi näytti olevan vain hetkellinen vaiva, kun päivä on mennyt taas ihan tyytyväisenä ja kakkakin on normaalia.

Napatynkä haiskahtaa meillä vähän pahalle, mutta se on melkein irti ja onneksi iho napatyngän alapuolella on siistin näköinen. Kätilö totesi synnytyksessä, että napanuora oli jotenkin geelimäinen. En tiedä johtuuko toi siitä vai mistä?!

Onko muiden vauvojen iho hilseillyt kovasti? Meillä on, alkoi käsistä ja nyt naamasta lähtee nahka. Ollaan sitten öljyilty poitsua, mutta nyt täytyy siirtyä rasvaamiseen. Öljystä iho ärtyy punaiseksi. Neuvolantäti kyllä sanoi, että toi hilseily loppuu piakkoin, joten meinaan vain silloin tällöin rasvailla ja muuten antaa ihon olla ja hengittää.
-Capri ja Pojan Paapula 7pv-
 
Meilläkin neukkatädin vierailu takana... Kaikki hyvin ja painoa oli tullut pojalle 8pvän aikana 350g, että siinä selitys uskomattomaan ruokahaluun!! Eli nyt ollaan 4150g.. Ja täti meinas että pitäs antaa korviketta kaveriksi kun syö tunnin välein ja senkin jälkeen kitisee ja imee tuttia hullun lailla.. Kuulemma selvä merkki nälästä ja pikkuinen kuitenkin tarvitsisi pidempiä unijaksoja kasvun aikana!! Voi olla väliaikaista tuo ettei pelkkä rinta riitä, mutta katsotaan... En taatusti enää rupea toista huudattaan kun kerta apuakin on saatavilla!!

Sitterissäkin ollaan pikkuhiljaa opeteltu olemaan.. Lyhyitä jaksoja aivan makuu asennossa.. Mukavaa vaihtelua omaan sänkyyn ja vaunuihin!!

Meillä iho hilseili heti kotiin tulon jälkeen ja meinas täti et se asettuu itsekseen. Nyt alkaa olla jo paljon parempi, vaikka ranteet on vielä aika kurjan näköset!! Ei rasvailtu tai öljytty, mutta kylvyn yhteydessä muutama pisara kylpyöljyä laitettiin veteen!! Eikä tuntunut poikaa vaivaavan millään tavalla... Napa irtosi lauantaina, tasan 2vkon iässä ja on ihan siisti eikä erittänyt sen kummemmin!!

Siinäpä meidän kuulumisia... Niin ja lahjaksi on tullut vain vaatteita, pieniä ja isoja!! :)

Jaksuja kaikille pienille ja meille "vähän" isommillekkin... :heart:

Tea ja PoikaniTarmo 2vkoa 3pvää.. :flower:
 
Tännekki puolen saan vihdoin ja viimein ilmooteltua, että poika synty 30.8 klo 3.19. Pituutta oli 53 senttiä, painoa ruhtinaalliset 4450 grammaa ja pipon koko 37,5cm.
Käynnistelyt tuotti tulosta vasta toisen päivän iltana ja itte synnytys meni sinänsä hyvin. Yllätys tuli siinä vaihees ku kätilö meinas puhkasta kalvoja, mitää kalvoja ei enää ollu! Eikä sitä myöten lapsivesiäkää!!
Vetet oli menny jo tiistaina, mutta ku sitä oli niin vähä ja se tuli limatulpan kans niin ei siihen kukaa mitenkää sillon reagoinu. Poitsu oliki sitte reilun vuorokauden ilman vetta jonka tuloksena tyyppi muistutti pientä vihreetä miestä syntyessään. Onneksi kuitenkaan mitään suurempaa tulehdusta ei vauvaan tullu.
Oma olotila ei oo paras mahdollinen. Istuminen ei vielä oikein onnistu. Oo oikein saanu paikallistettua että missä vika, olisko pukamia vai onko se tuo välilihan haava yhdistettynä toisen asteen repeämään vai ummetus vai onko se vaan korvien välis se jännitys että ottaakohan istuminen vielä kipeetä.
Mutta eikö se tästä ala elämä hymyilemään.
Poika on ainakin tyytyväinen vielä; nukkuu ja syö ja saa hellyyttä osakseen ylpeältä 3-v. isosiskolta.

Mutta nyt kahvin juontiin.. :)
 
31.8 perjantaina aloin kuuden aikaan illalla kuulostelemaan supistuksia joita tuli heti täsmällisesti 10 min välein!!! Aamulla oli se kontrolli aika äitipolilla ja siellä näkyi jo supistuksia!!! Kumminkin....
Illalla klo. 20.30 soitin koksiin koska supistukset ei loppuneet ja sovittiin että kun tuntuu siltä niin sitten menen!!!
Laitoin lapsia nukkumaan, kävin suihkussa, pesin koneellisen pyykkiä ja tein kaikki tekemättömät asiat....mies tuli kotiin 22.30 ja käskin häntäkin menemään suihkuun!!! Tätini tuli 23.00 ja joimme vielä kupit kahvia!!! Olimme kotkassa kahdentoista aikaan!!!
Tähän mennessä supistukset ei ollut vielä niin kipeitä ja ajattelinkin että varmaan meidät taas käännytetään kotiin :whistle:
Kätilö otti meidät vastaan ja vei käyrille!! Hyvältä näytti supistuksetkin näkyi käyrillä!!! Sen jälkeen mentiin katsastamaan alapää!!!
Ja uskokaa tai alkaa kanavaa jäljellä vielä 2cm ja ei vielä yhtään auki!!! :eek: :eek: Siinä sitten mietittiin että lähdetäänkö kotiin vai jäädänkö sinne lepäämään särkylääkkeen voimin...jäätiin siis sinne!!!
Tunnin päästä alkoi tapahtumaan!!! Meni lapsivedet mitä ei koskaan ole tapahtunut!! Yhtäkkiä vaan napsahti kun makasin sängyllä ja lorina kävi..siitä sitten heti synnytys saliin. Siellä kätilö yritti saada minua menemään suihkuun mutta en halunnut!!!
Menin kiikkutuoliin istumaan ja otin kaasua!!
Supistusten väli tässä vaiheessa 3min...äkkiä alkoi siis tapahtumaan!!!
Kahden aikaan tarkistettiin tilanne ja olin jo 5cm auki!!!
Kolmen aikaan siirryin sängylle kun mies ja kätilö käskivät!!
Kätilö tarjosi epiduraalia ja spinaalia en halunnut joten ei laitettu!! Sitten tarjosi agua rakkuloita mitä en myöskään tahtonut!!!
Sängyllä alkoikin tapahtumaan tuli todella kipeitä supistuksia ja huusin tuskissani!!! |O Ekan kerran alkoi ponnistuttamaan joskus 03.30 ja huusin miehelle että hälytä äkkiä se kätilö takaisin!!!
Kätilä tuli ja sanoi että vielä et saa ponnistaa reunat vielä liikaa edessä!!
Lupasin olla ponnistamatta ja mies vahti vieressä hoki vaan että et saa ponnistaa muista et saa ponnistaa!!!
Muutama minuutti meni mielestäni ikuisuus kun huusin vaan että nyt se tulee!!! Mies hölmönö vieressä huusin että paina sitä nappia nyt se tulee!! Kätilö tuli ja sanoi odota vähän aikaa katsotaan tilanne
Kurkisti jalkojen väliin ja alkoi huutamaan toista kätilöä!!! Nyt se tulee oikeasti äkkiä tänne!!! Minua pyysi odottamaan sen verran että saa hanskat käteen :LOL:
Tyttö tulikin sitten vauhdilla napanuora kaksi kertaa kaulan ympärillä :eek:
Pisteitä tuli 9-9 :heart:
Tyttö nostettiin sitten rinnalleni jossa miehen kanssa ihmeteltiin toista pientä rakkaus pakkausta!!! :heart:
Nauroinkin kätilölle että paljonko laitat ponnistusajaksi?? Lupasi laittaa 2min :LOL: Ja lupasi myös uskoa äitejä kun he sanovat että nyt se tulee!!! Oli todella ihana kätilö minulla ja koko ajan sama!!!

Ongelmiakin tuli!!! Istukka ei irronnut vaikka sitä painettiin ja tehtiin varmaan kaikki mitä oli mahdollista!! Lopussa pyysin että älkää enään koskeko mun mahaan kun sattuu....
Verta menetin tuossa ruljanssissa 1500ml!!! :x
Leikkuriin sitten jouduin missä istukka irrotettiin spinaali puudutteen voimin!!! :| Olin hereillä koko toimenpiteen ajan ja oli todella ikävä kokemus!!! :'(
Mies on ollut todella järkyttynyt tästä kaikesta mitä synnytyksen lopussa tapahtui!!! :'(
Pelkäsi että minulle käy jotakin!!! Kun tulin leikkurista toinen yritti itkua pidätellä!!! Itse en varmasti edes älyä miten pahalta tuo tilanne on näyttänyt kun minusta revitään istukkaa ja verta pulppuaa koko ajan pihalle :/ |O
No mutta loppu hyvin kaikki hyvin!!! Mitään pelkoa ei jäänyt johtuu varmaankin kätilöstä joka meillä oli!! Todella mahtava ihminen ja osaa kyllä hommansa!!! :heart: Iso kiitos hänelle :flower:
Hemoglobiini oli sairaalasta lähdettäessä vain 76 mutta halusin kotiin todella paljon!!! Ja on olo kyllä huomattavasti kohentunut :D
Tänään jo taas leivoin ja tein ruokaa eikä mitään merkkiäkään synnytyksestä :whistle:

Rankka kokemus mutta ihanan tytön siitä sain!!! :heart:
Onnea kaikille joilla synnytys vielä edessä :hug:
Joka kerta on niin erilainen kuin vaan olla voi!!!

Bebes & Helin 4pv :heart:
 
Ehkäisystä Se jää meilä käyttämättä!!! Pikkunelonen on tervetullut heti kun vaan ilmoittaa itsestään :heart:
Moni pitää minua hulluna...hulluna lapsiin sanon minä :D

Imettäminen täällä sujuu vielä ihmeen hyvin :)
Eli nyt ainakin mennään pelkällä rinnalla!!

On ollut niin ihanaa tulla kotiin...täällä odotti tuttu ja turvallinen hulina :)
Mieskin odotti paljon...ei kukaan kuulemma hoida kotia paremmin kuin minä :heart:

Cabri Oliko sinulla mitään ongelmia lähteä sairraalasta?
Tuntui vaan että yksi kätilö oli jotenkin sitä vastaan että lähdettiin!!
Suputti toiselle hoitajalle että eihän vauva ole vasta kuin kaksi päivää vanha??? Siis mitä... :eek:

Ja siis tämähän on jo kolmas lapseni..mutta kun piti näyttää nämä ensimmäiset pissat ja kakat hoitajille (niistäkin voi muuten olla ylpeä :LOL: ) pyysin yhtä hoitajaa katsomaan ja arvatkaa hän alkoi neuvomaan minua että näin ja sitten näin :LOL: :LOL:
Totesin vaan että joo kyllä minä osaan....

Nyt vaihtamaan Helini kakka vaippa ja nukkumaan :)
Oma sänky tuntuu kyllä niin ihanalle :D
 
Sain sitten vihdoinkin oman elovauvani 27.8 rv 41+5. Luulin lisäksi saaneeni elovauvojen painoennätyksen, mutta teiden kirjoituksia lueskellessani totesinkin sen menneen Nallekarkille -meidän tyttö kun oli vain 4 700g. Muutenkin Nallekarkin synnytyskertomus kuulosti hyvin saman tapaiselle kuin omanikin.
Yllätystypymme on kyllä ehdottomasti kaiken odotuksen arvoinen ja hurmannut äidin ja isän täysin :heart:

Jälkivuodosta kyseli 77mm, mulla tuli myös tuollainen ihme hyytymämöykky, joka säikäytti. Kuulemma kuitenkin täysin normaalia ja ainakin mulla jälkivuoto palannut ennalleen sen jälkeen.

Omana huolena on nyt vertavuotava navantynkä. Maanantain neuvolassa oli vielä tädin mukaan ihan kunnossa. Tänään kun meinasin sitä pesun jälkeen kuivailla, vuoti se vähän/jonkin verran verta. Sen jälkeen en siihen olekkaan uskaltanut koskea. Nyt pitäisi pari tuntia odotella neuvolan puhelinaikoja. Jos siis jollain kokeneemmalla sattuisia olemaan neuvoja tai kokemusta olisin niistä kiitollinen!

manaatti + yllätystypy 9 päivää
 

Yhteistyössä