Elovauvat 2007 vol2.

Meillä poika on kasvanut kovasti ja on tosi kiltti edelleen. Nytkin kuuluu naurunkekatus ja pärinä leikkimatolta. Meilläkään ei olla vielä lähdetty liikkeelle mutta istumaan herra yrittää kovasti.

Äidillä vointi onkin aika surkea. Tää uusi raskaus on tehnyt sen että olen koko ajan tosi väsynyt ja pahoinvoiva. En muista mitään tällaista ekasta raskaudesta ja oli ihan yllätys kun odotin samaa kuin ekalla kerralla.

Onneksi tuo poika on nyt itse päättänyt jättää yösyömiset pois ja syö vellin noin 23.00 illalla nukkuen ja herää vasta jossain 8 maita aamupuurolle.
Neuvolassa pituutta oli 72cm ja painoa 10,4kg eli iso poika meidän Kian on.
Sukunimikin vaihdettiin isän sukunimeen tässä joku aika sitten. :heart:
 
Savolaisten tapaaminen on ilmeisesti edelleen mietintämyssyssä. Meitähän olisi nyt 4 tapaamisesta kiinnostunutta. Mietiskelin että kiinnostaisko Joensuun ja Jyväskylän suunnalla asuvia tulla myös tapaamiseen Kuopioon? Vai onko matka liian pitkä pienten kanssa?

Täällä mamma on kiireinen kun neiti oppi seisomaan ilman tukea. Intoa tytöllä on rutkasti enemmän kuin taitoa ja sehän pientä aina harmittaa. Kauhea kirkuminen alkaa jos jotain ei osaa tai jonnekin pääse mihin haluaisi. Eli luonnetta alkaa löytyä. Parin viikon päästä alkaisi vauvauinti. Odotan innolla, mutta samalla myös vähän ahistaa tämä oma vartalo (ei näytä kovinkaan hyvältä uikkarissa). Nyt sitten hätäpäissäni aloitin juoksemaa että jos se vähän ehtisi sulattaa enimpiä läskejä. Kunto on kyllä romahtanut täysin raskauden aikaan. No, rantakuntoon vaan sitkeästi yritettävä :D

Eipä mulla muuta ihmeempää. Seuraava neuvolakin on vasta parin viikon päästä niin sitten tietää tytön mittoja ja muuta. Tyttö syö edelleen tosi huonosti, ja yösyönnit on taas lisääntynyt kun itse olen vähän antanut periksi. Pitäis vaan olla jämynä, mutta säälittää kun ei syö päivällä kunnolla niin ei viitsi yöllä sitten nälissään huudattaa. :ashamed:
 
Lara83
Heippa pitkästä aikaa! Oltiinpa pudottu kauas..

NuuNuu, älä turhia stressaa uinnista. Mäkin stressasin aluksi kun bikinit on hieman pienet :ashamed: mutta ei siellä kukaan ehdi toisten vartaloita katselemaan. Ainakin meillä on aika vauhdikas rumba kun peseydytään ja puetaan ja altaaseen pujahdetaan vauhdilla ettei lapsille tule kylmä.
Ja ainakin meillä se ryhmä on täynnä naisia jotka ovat synnyttäneet 3-7 kuukautta sitten, joten ei siellä niitä upeita kroppia ole kyllä kenelläkään B)

meilläkin tyttö nousee polvilleen ja siten ylttää jo tietyille pöydille, joten jatkuvasti saa olla varuillaan kun pää kolahtelee.. Ja nyt on löytynyt myös tytön lempipuuha, sähköjohtojen repiminen seinästä. Huomenna olis tarkoitus laittaa enimmät johdot suojaputken sisään ja muuten laittaa koko asunto lapsiturvalliseksi, että uskaltaa edes vessaan mennä kun toisella on vauhti päällä.. ;)

:wave:

Nyt syöttöpuuhiin.
 
Heippa.

Löydettiin ratkaisu Nellan juomattomuuteen. Tyttö tahtoo pitää itse omaa pulloansa ja juoda. Hokee "iteiteiteite" ja repii pullon itselleen, sitten vasta maistuu. Hassua, mä kun luulin että tuo "minä itse"- vaihe tulisi huomattavasti myöhemmin. Se tuntuu olevan vähän kaikessa mukana tuo asenne. No mutta luonnetta likallahan on ollut jo ihan syntymästä, joten sinäänsä oli odotettavissa, mutta että puolivuotiaana... hui.

6kk neuvola oli eilen ja mitat oli 9860g ja 72,3cm. Mä olin ihan satavarma että 10kg olisi mennyt jo rikki.

Tallinnassa sää oli yhtä julma kun kuulemma Hesassakin, mutta olihan siellä ihanaa olla :) Hyvin olivat taas pärjänneet mummolassa Nellan kanssa, ei ollut itkenyt kertaakaan, ei edes puku- /riisuntavaiheessa. Just, ja samantien ku päästiin kotiin ja alettiin riisumaan niin huuto oli armoton. Mitähän me ukon kanssa tehdään väärin? Vai onko tämä nyt sitten sitä kuuluisaa rajojen kokeilua? Ei kai ihan vielä, mielestäni alle vuoden vanha ei tarkoituksellaan "ärsytä" tai siis mitä tekee niin ne ovat tarkoituksettomia. Menipäs vaikeaksi. Ihan selvästi silti neiti osaa käyttäytyä kylässä, ja kotona sitten riehuu. On siis vieraskorea. Niin, tai sitten tuo on selvä näyttelijä isona.

Tässä nämä nyt tällä kertaa,
Kirvash ja Nella Vilhelmiina 6kk (+4pvä)
 
Noppis
Siis voi herrajumala.. Täällä muut seisoo jo ilman tukea ja toiset hokee iteite ja juo itse pullosta... Apua! Onko meidän lapsessa jotain vikaa? Meillä ei vielä puhuta mitään, eikä seisota, ei edes ryömitä! Yritystä sentään on, joten jotain toivoa kai on, että joskus eteenpäinkin pääsee, mutta enimmäkseen kulkee edelleen sivuttain pyörimällä. Ikää neitillä siis 7 kk. Sanokaa nyt joku muukin, ettei teillä ole toivoakaan seisomisesta, saati itse juomisesta?

No, sitten vakavampaakin asiaa: Paljonko teillä vielä pulautellaan? Meillä pulautellaan PALJON. Kävin jo kertaalleen lääkärissäkin (yksityisellä ) allergiaepäilyn takia (pulauttelu ja atooppinen ihottuma), mutta lääkäri ei niihin uskonut. Mitään testejä ei siis tehty. Sanoi, että refluksia voi olla, mutta ei katsonut tarpeelliseksi jatkotutkimuksia tai lääkitystä. Mutta oikeesti, toi pulauttaa varmaan 10 kertaa jokaisen aterian jälkeen! Joskus tuntuu, että kaikki tulee ulos. Ja se pulauttelu ei lopu aterian jälkeiseen aikaan, vaan sitä tulee ihan tasaisesti ympäri kellon, seuraavaan ateriaan asti tulee vielä edellistä. Onko tää nyt sit muka normaalia??? Ainoa aika jolloin ei pulauttele on, kun nukkuu. 6 kk neuvolassa pulauttelu ei ollut vaikuttanut kasvuun, mutta katsotaan, miten nyt, kun seuraava on 8 kk lääkärineuvola. Nyt meinaan kyllä pitää kirjaa neitin pulautteluista, katsotaan mitä se lääkäri sit sanoo. Koko ajan, kun neiti on lattialla, meitsi menee rätin kanssa perässä eikä ehdi muuta kuin siivota niitä pulautuksia. :|
 
Moikka moi! Meillä poika möyrii hirveetä vauhtia ja on ihan koko ajan johdoissa kiinni! Omaa tahtoa löytyy myös kovasti ja missään ei malttaisi olla rauhassa, vaan koko ajan jo nähtävä kaikki ja maistettava kaikkea ja repia jne. jne. Sylissäkin pyörii kun häkkyrä! Ruokailut on vähän mitä on ja tissimaitoa syö päivisin pari kertaa ja iltasyöttö mukaanlukien yöllä noin 4 kertaa. Kiinteiden alottamisen yhteydessä aletttiin antamaan myös tilkka vettä nokkamukista ja tykkää kovasti itse pitää mukista kiinni, eli kait sitä vois juomiseksi sanoa. Just mies huuteli makkarista, poika oli pötkettelemässä pinniksessä ja nous kaidetta vasten polviseisontaan.. täytyy siis pinniksen pohjaa näköjään laskea! Pulauttelua on täälläkin jonkin verran. Ei ihan jatkuvasti, mutta ruokailujen jälkeen tulee ainakin pari kertaa ja nieleskelee niitä pukluja kanssa. Toisaalta meno on koko ajan niin kova, että jos ite lähtis touhuumaan samalla lailla ruokailujen jälkeen niin varmasti tulis ylös itselläänkin! Istumaan on noustu meidän sängyssä muutaman kerran, muta ei lattialla, vähän hakusessa vielä. Syöttötuolissa istuu kuitenkin ruokailujensa ajan tosi hienosti. Hampaita on jo viisi ja niiden tuleminen on ajoittain kurjaa. Kuola valuu kovasti ja välillä kitisyttää. Eihän toi enää miltään pikkuvauvalta tunnu, ihan pikku-pojalta jo! Aika vaan menee ihan hurjaa vauhtia! Tulkaahan kaikki kerhon puolellekin kirjottelemaan ja kuvia laittamaan. Itse en kylläkään ole lukuisista yrityksistä huolimata saanu kuvaa näkyviin sinne ikinä. En ymmärrä missä vika... :ashamed: ehkä näppäimistön tällä puolella. Kivoja kevätpäiviä toivotellen! - Pauliina ja poika
 
Noppis: Älä huoli kaikki kehittyy omaan tahtiin ja seesteisiä aikoja tulee myös.Täällä ei myöskään kontata eikä seistä istutaan ja ryömitään,välillä juo itse jos huvittaa ;) ja ikää 7.5kk.Pulautellaan myös täällä ei niin paljoa mitä ennen mut useita kertoja päivässä, voi kyllä olla myös allergiasta johtuvaa et jos ihan kaaressa lentää kannattaa seurata ja käydä vaik toisella lääkärillä, meillä lensi puklut kaaressa maidosta eli meillähän on taustalla maitoallergiaa..
Mirjamic:Sun teksti oli niiin tesmppaava et sen pohjalta meiltä lähti yö pullo pois vaikkei päivisin juuri syödä ja uskokaa tai älkää me nukuttiin kaksi yötä =) viime yö sitten oli taas omiaan kun kokeilin eilen päärynää olisi pitänyt vain nauttia hyvistä unista.
Hyvää pääsiäistä kaikille jos ei koneelle ehdi ennen sitä :wave:
 
Noppis: Ei meilläkään puhuta, juoda itse tai nousta seisomaan. Ei edes ryömitä ja ikää melkein 7,5 kk! Pyörii vaan akselinsa ympäri ja istuu ilman tukea. Poika on tosin hyvin rauhallinen luonne (toisin kuin vanhempansa :LOL: ). Naurua riittää ja esineitä tutkitaan tarkasti. Kaikki ajallaan...
 
Noppikselle pulauttelusta: Lukaisepa edellinen viestini sivulta 13. Laita yv:ä jos haluat keskustella aiheesta lisää. Tiedän todella miltä tuntuu kun talo lainehtii puklusta.

Milo oppi eilen ryömimään! Nyt saa isoveikan lelut kyytiä. Ylöspäin olisi Milolla myös hinku, muttei onneksi vielä taitoa. Onneksi haettiin leikkikehä/turva-aitamme pari viikkoa sitten siskoltani pois lainasta niin on alakerrassakin joku paikka mihin pojan voi turvallisesti jättää vaikka vessakäynnin ajaksi. Yläkerrassa saman asian ajaa pinnasänky, jonka pohja laskettiin jo aiemman kokemuksen perusteella ajoissa, ennen kuin nousee istumaan/seisomaan.

77mm ja Milo viikkoa vaille 7 kk
 
Juu, ei meilläkään vielä ryömitä, puhuta, istuta ite tai nousta ylös! Eilen oli 6 kk neuvola ja kuulemma ikästään kehittyneempi poika, nyt vaan ihmetyttää, että missäköhän asiassa??

Meillä sitten ei paino nouse vaikka syödään ihan hirveitä määriä, kuukauden saldo +50 g!! Pituutta sitten taas oli tullut kunnolla. Eli mitat 6 kk 7290 g ja 70,5 cm. Neuvolassa nyt myönsivät kun näkivät Ukon posket, että ihan selvästi on maitoallergiaa, käskivät mennä yksityiselle testeihin. Tänään sain kuitenkin ajan terveyskeskukseen ja sieltä lähetteen testeihin. Että näköjään täytyy vaan olla tiukkana, että jotakin tapahtuu!!

Veera ja Ukko 6 kk ja 10 pvää
 
Noppis
77mm: kappas, siitähän olikin tosiaan jo keskusteltu. Meillä ei korvikkeeseen siirtyminen auttanut, koska lopetin imettämisen jo joskus pari viikkoa sitten. Kokeilen nyt sellaista, että en anna maitoa ja kiinteitä ollenkaan samalla kertaa, vaan pidän kunnon tauon välissä. Varmasti se ei puklua estä, mutta jospa se puklu olis sitten enimmäkseen maitoa, eikä punaista, vihreää tai oranssia kiinteää.

En tajua, miksi ei mulle lääkäri maininnut mitään esim. Gavisconin kokeilemisesta, antoi vaan ymmärtää, että lääkitys on hankalaa, ja ilmeisesti kyse oli siitä erityisluvallisesta lääkkeestä. Kuka teille muille sitä Gavisconia on määrännyt, neuvolalääkäri vai joku muu? Siis sehän on itsehoitovalmiste, mutta varmaankin kuitenkin vauvoille annetaan vain lääkärin kehoituksesta?

Kyllä musta tuntuu, että välillä neitiä kovastikin vaivaa noi pulit. Meinaan joskus autossa esim. huusi suoraa huutoa ainakin tunnin, kokeiltiin pysähtyäkin ja ottaa pystyyn, ei auttanut, sitten kun oltiin perillä, puklasi suurin piirtein koko mahalaukun sisällön. :x
 
Noppis: Lastenlääkäri meille määräs gavisconia (ei tosin auttanut yhtään). Kannattais varrmaan käyttää tyttöä lääkärissä, kun noin runsaasti pulauttelee. Toivottavasti löytyisi apua!
 
Noppis: Vauvat kehittyvät kovin omaan tahtiin, ei huolta! Meillä kyllä ryömitään (tosin on päiviä jolloin mennään vain pyörien ja sivuttain ) ja eilen jo vähän noustiin konttausasentoon. Mutta koska imetän, niin eipä olla pahemmin nokkamukista harjoiteltu juomista. Eikä puhettakaan että tukea vasten noustaisi vielä aikoihin.

Myö ollaan miehen kanssa lähdössä työpaikan järjestämälle Tallinnan-risteilylle lauantaina. Vaikka tiedän että varmasti lapset hyvässä hoidossa siskollani, tuntuu aivan kamalalta jättää noin pieni vuorokaudeksi! :ashamed: Oltiinhan me jo kerran häissä ja Oskar oli hoidossa suunnilleen saman ajan. Se vain oli jotenkin eri, kun kuitenkin oltiin lähellä.
 
Noppis
Alkuperäinen kirjoittaja Tiki:
Noppis: Lastenlääkäri meille määräs gavisconia (ei tosin auttanut yhtään). Kannattais varrmaan käyttää tyttöä lääkärissä, kun noin runsaasti pulauttelee. Toivottavasti löytyisi apua!
No kun me käytiin jo lääkärissä. :/ Ja vielä yksityisellä lastenlääkärillä. Ei uskonut allergiaan, eikä katsonut että refluksin oireet olis niin pahat et kannattais sen suhteen lisätutkimuksia tehdä.

Mut jotenkin tuntuu, etten saanut selitettyä sille, miten runsasta se pulauttelu/oksentelu on. Esim. puhuin vaan koko ajan pulauttelusta, kun tosi asiassa se taitaa olla ennemminkin oksentelua. Pahanhajuista kökkäreistä oksennusta tulee. Ja tänäänkin laskin, että vielä 2,5 tunnin kuluttua syömisestä tuli edellistä ateriaa. Eihän tää VOI olla ihan normaalia? :/
 
Noppis: Ei toi tosiaan oon ihan normaalia. Meille lääkäri sanoi, että jos pulautteluja tulee pitkän ajan kuluttua ruokailusta, se on yksi refluksin merkki... Harmi, että kohdallenne sattui huono tuuri lääkärin suhteen :( . Musta tuntuu, että ihmiset liioittelee niin paljon lääkäreille, että itsekin pitäisi tehdä niin :/ .
 
Moi! En oo kirjoitellut aikoihin ja syy on oma vointi.. mulla tämä ihottuma ei lähde pois. Pahentuu vaan koko ajan. Tässä pari kuvaa:
http://www.aijaa.com/v.php?i=1789867.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=1789863.jpg

Ei oo koskaan ollut näin paha ihottuma. Kasvoissa menee vaan pahemmaksi koko ajan. Ja koko yläkroppa on ihottumainen. Tissit ja nännit on ehjät kuitenkin, vaikka tissejäkin kutittaa ihan valtavasti välillä. Ovat ihan punaiset. Lääkärillä oon käyny ja antibioottikuurin syöny, mut ei auttanut. Ihotautilääkärille menen 2.4. Tuntuu että sinne on vielä sata vuotta aikaa. En tiedä miten minä jaksan.. :'(

Välillä on ollu päiviä etten oo voinu pojan pyllyäkään pestä kun kädet ollu niin huonossa kunnossa. Iho on KIPEÄ ja kun veteen menee niin kirvelee ihan sairaasti. Tänä aamuna oli oikea silmä turvoksissa ja kaula ja korvantaukset valui visvaa. Suikuun vaan märyn kanssa. Joinakin aamuina ollu yövaatteet tarttunu ihoon kiinni.

Luojan kiitos mieheni on tukenu ja auttanu koko ajan minua parhaansa mukaan. Olisi voinut käydä niinkin että rupeaa "vierastamaan" minua, emäntä kun ei näytä todellakaan yhtä hehkeältä kuin yleensä. Ja vielä urputtaa koko ajan. Mutta minkä minä sille mahdan. Oon ollu hiivattomalla, hunajattomalla ja vaikka millä kuurilla jo jonkin aikaa, mutta näytöstää ettei tämä kyllä suoranaisesti mistään ruoka-aineesta johdu. Odotan lääkärille pääsyä kuin kuuta nousevaa, toivon että se löytää jonkin ratkaisun mulle. Jonkin muun kuin imetyksen lopetus ja lääkkeiden syönnin aloittaminen.

Imetys on koko ajan sujunut todella hyvin ja Veetillä ei ole mitään iho-oireita ollut ollenkaan. Rukoilin aikoinaan ettei lapselle tulisi ihottumaa, sanoin vielä että minä otan vaikka kaksinkertaisen määrän ihottumaa siitä edestä, kunhan vain lapsi säästyy. Rukouksiin näemmä vastattu ja vielä ihan reilulla kädellä.

Mut lapsi tosiaan voi todella hyvin, ei ole sairastellutkaan nimeksikään. Välillä jotain nuhaa ollu. Ryömimään oppi 6,5kk ikäisenä ja nyt on jo seitsemän hammasta! Kontalleen nousee ja ketkuttelee. Nukkuu sekä vieressä että omassa sängyssä. Tissiä tarvitsee ainakin kerran yössä. Menee klo20 nukkumaan ja herää seiskalta. Älyttömän reipas poika. :heart:
 
JoannaH: Auts, pahan näköistä kieltämättä! :hug: Mun äiti on kovin allerginen kaikille aineille ja hän joutuu välillä käyttämään puuvillahanskoja. Eli ensin rasvaa ja sit puuvillahanskat. Ja esim. siivotessa siihen päälle sitten kumihanskat! Eiks lääkäri määrännyt edes kortisonivoidetta? Mun parilla kaverilla joilla pahoja ihottumia (toisella tulee stressistä, toisella ei syytä ole löydetty vaikka on älyttömästi tutkittu) molemmille määrätty kortisonivoidetta ja valohoitoa! Mut jos ei ole määrännyt, niin älä nyt tämän perusteella rupea itseäsi lääkitsemään, ettei pahemmaksi mene! Jaksuja!
 
Loistin taas eilen neuvolassa. Miten se aina sattuukin niin että neuvolapäiviä edeltävänä yönä mulle tuleekin työvuoro. Joo, ylitöihin ei oo pakko suostua, mutta kun autoon tarttee ne uudet kesärenkaat, ni ei malttanu kieltäytyä. Elikkä mä olin tehny 3yövuoroo putkeen ja yhteesä kerinny nukkuu niitten 3päivän aikana 6 tuntia. Joten mä näytin suurinpiirtein sille ku oisin viikon ryypänny, mitään älylllistä juttua ei enää irronnu jne. Poitsu sentään jaksoi olla iloinen, repi silpuksi niitä paperialustoja ja mylläs joka suuntaan. Pituutta pikkumiehelle on kertyny 71.5cm ja painoo 8.5kg.
Yöllä huutelee vielä ainakin kahdesti maitopullon perään. Eilen tosiaan olin niiiiin väsy illalla että kellon lähestyessä 20 mä komensin kaikki unille, pientä vastaväitettä kuului suunnalta jos toiseltakin, mutta sanoin että äiti menee ny nukkumaan, valot sammuu ja sillä hyvä. Heräsin klo 23 ku pienin vinkas ja lähdin haahuileen jääkaapille pulloa metsästämään. Maito maistu ja unet jatku klo5.30 asti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Capri:
JoannaH: Auts, pahan näköistä kieltämättä! :hug: Mun äiti on kovin allerginen kaikille aineille ja hän joutuu välillä käyttämään puuvillahanskoja. Eli ensin rasvaa ja sit puuvillahanskat. Ja esim. siivotessa siihen päälle sitten kumihanskat! Eiks lääkäri määrännyt edes kortisonivoidetta? Mun parilla kaverilla joilla pahoja ihottumia (toisella tulee stressistä, toisella ei syytä ole löydetty vaikka on älyttömästi tutkittu) molemmille määrätty kortisonivoidetta ja valohoitoa! Mut jos ei ole määrännyt, niin älä nyt tämän perusteella rupea itseäsi lääkitsemään, ettei pahemmaksi mene! Jaksuja!
Kaikenlaiset puuvillahanskat on tulleet tutuiksi. Kortisonia osaan kyllä käyttää ilman lääkärin määräystäkin. Nim. 20 vuotta ihottumainen Ja terveyskeskuslääkäri ei määrää valohoitoihin tms vaan laittaa lähetteen ihotautilääkärille joka sitten katsoo mitä hoitoa annetaan. Ja tuo ihotautilääkäriaika mulla on 2.4.
Kortisonilla kyllä paranee jonkin verran mutta kuurin loputtua ihottuma tulee takaisin. Allergioista en tiedä, ne täytyy sillä lääkärillä tutkia.
 
Nostellaanpa vähän pinoa,kun niin kauas oltiin vajottu!
Täällä kaikki hyvin ollaan nyt vihdoin saatu neiti kuntoon siirrytty kahtiin päiväuniin,(koputtaa puuta,sillä varmaan huomenna taas kolmet pätkät) mutta NC saatu sopimaan jos kakan väriä ei oteta huomioon yöllä saatu nukkuan jo neljä tuntia putkeen luxusta meillä :D
Mites muiden pääsiäinen meni,me käytiin kylpylässä koko perhe ja kaikki tykäs nuorimmaista myöten.Nyt kämppä kuntoon ja täydellisiä naisia seuraamaan
 
moi!

JoannaH ompa tosiaan pahana. mulla on käsissä ja jalan ulkoterässä samannäköistä, muttei noin pahana. mulle ihottuma pukkaa aina heti kun lämmityskausi alkaa ja kestää siihen, että se päättyy. munkaan ihottumaan ei auta oikein mikään. kortisoni helpottaa kutinaa, mutta ihottuma siirtyy vaan viereen. imetys vie kaikki hiven- ja ravintoaineet kehosta ja se varmasti lisää ihottuman ärhäkkyyttä. tosin itse popsin jatkuvasti raskausvitamiinia ja sinkkiä, mutta ei kummempaa vaikutusta, poiskaan en kyllä uskalla jättä. sinkistä puheen ollen kokeilepa, jos et ole vielä ennättänyt, niin vauvan sinkkirasvaa se auttaa mulla ainakin kun ihottuma on siinä visvavaiheessa. apteekissa on myös sellainen kaurauutevoide, joka oli meidän neidin hirvittävään vaippaihottumaan avuksi, sisältää myös sinkkiä.

puklaa tulee lateltakin useita kertoja päivässä ja ihan kunnolla.

hampaita laurilla on viisi.

liikkuminen pojalla tapahtuu kontaten, polvilleen nousee seisomaan ja istuu hyvin ilman tukea, juo tai ainakin pitää pulloa itse kädessä. mutta kaikki kehittyy ajallaan, jotkut saattaa ekan vuoden lähestyä ottaa kunnon kehitys spurtin ja oppia kaikki asiat yhdessä hujauksessa. en siis noppis olisi huolissani.

pääsiäinen vietettiin kavereiden kanssa, kaikki perheellisiä. lapsia oli 8, vanhin 5v ja aikuisia 6. vipinää riiti, mutta kaikki meni ok, vaikka yksi pikkuinen airasti vatsatautia koko pääsiäisen. vielä ei muissa ole oireita, mutta flunssasia on meillä ainakin molemmat pojat. esikko jäi loppuviikoksi mummuloimaan, on mulla hiukka helpompaa, kun iskä on ke-su/ma työreissussa.

lähen lämmittelemään saunanlauteille. mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!
 
JoannaH:Voi kuinka kipeä tuo varmasti onkaan,mul itselläni on ollut myös tosi pahat ihottumat käsissä vuosia sitten,alkoi kun kovasin tinajuotteita töissä(iltapäivisin jouduin liottamaan käsineet pois kun ne eritti ihan järkkyä kudosnestettä ja märkää ),myöhemmin todettiin formaldehydi allergia ja yhä edelleen reagoin vain käsillä,täl hetkel mulle pahinta on jotkut shampoot,mäntysuopa ja liki kaikki aurinkorasvat.Mut jos vältän niitä,iho on hyvänä kokoajan.

Meil vauva niin nuhainen,etten mä ite uskolla nukkua :ashamed: vaikka tyttö on nukkunutkin jo reilut 2 tuntia kun tuin hänet imetystyynyn avulla siten,että nenä pysyy auki.


Lisäys:Aamulla tyttö on onneksi ollut hyväntuulinen,vaik onkin kovin tukkoinen,äiskä pysyy hereillä kahvin voimalla :D Uni ei tullut silmään missään vaiheessa.


 
Noppis: Meille neuvolalääkäri määräsi silloin 8 kk esikoiselle sitä Gavisconia. Sanoi silloin ettei ole ruokatorvelle hyväksi kun koko ajan siellä reissaa tavaraa ees taas. Meillä alkoi silloin pojalla myös hengistyskin jo rohista kun puklua päätyi nieluunkin. Pulauttelu väheni ja hengityksen rohina myös Gavisconin myötä. Joskus olisi voinut tosiaan kuvailla sitä pulauttelua ennemmin oksentamiseki kun se lensi olan yli puolen metrin päähän. Mutta 9-kuisen oksennustaudin kohdalla havaittiin sitten kyllä oksentamisen ero...
Milokin pulauttelee jonkun verran edelleen mutta tämä on ihan eri mittakaavassa kuin esikoisen kanssa kaksi vuotta sitten. Nyt saattaa olla sekä minulla että lapsella jopa samat vaatteet koko päivän kun silloin niitä vaihdettiin molemmilta vähintään pari kertaa päivässä, ja useamminkin.

Milo on lopettanut vierastamisen yhtäkkiä ihan kokonaan, vaikka ennen alkoi suunnilleen itkeä kun joku vieras vain katsoikin kohti. Tänäänkin kun oltiin avoimessa päiväkodissa niin nuori kerra nauraa kiherteli kaikille jotka juttelemaan tulivat.

77mm ja Milo 7 kk
 
Neuvoja kaipailisin,teitä pääkaupunkiseudulla asuvia löytyi täältä muistaakseni useampikin. Eli meillä olis nyt tilanne että mies sai houkuttelevan työtarjouksen Espoosta ja mietinnässä on lähteäkö vai jäädä..

Vuokra-asuntoa varmasti alkuun kumminkin haetaan jos lähdetään ja kattelin noita espoonkruunun asuntoja alustavasti, niitten vuokrat näytti "kohtuulliselta" ts suurinpiirtein samaa luokkaa olevilta kuin täällä Keski-Suomessa päin. Mutta mistäs päin kannattaisi hakea?? Mitkä ois mukavia rauhallisia alueita lapsiperheille ja mitä mieluimmin välttää? Varmaan tarjoavat just jotain mitä kukaan paikallinen ei ikinä huolis, kun ite ei tiedä alueista mitään.

Ja onko tommosia 5h+k asuntoja tosi vaikea saada? Mites päiväkotitilanne, voiko joutua kuljettamaan tosi kauaskin asti..? Mulle voi pistää myös yv:tä asiasta jos tuntuu et alkaa viedä liikaa palstatilaa tällä puolella =)

Ja vauva asiaa.Rebeccasta on tullut melkoinen kiukkupussi 2 viimesen viikon aikana.Hampaita epäilen kun meillä ei niitä ole vielä ainuttakaan. Tää on vaan niin ärsyttävää, kun oli aina saanut nauttia neitin pitkistä päikkäreistä,nukku inahtamatta 3-4h vaunuis putkeen,siinä ehti tehdä itte vaikka mitä. No,ei enää, pysyy max puol tuntia hiljaa ja sit alkaa mieletön raivoominen.On ihan puoli unessa aina kun meen kattoon,mut rauhottuun ei saa kun riisumalla kamppeet pois. Sit taas puolen tunnin päästä huutaa kun on ihan sippi ja sama kuvio alusta,vaunuihin, sisälle jne.Sisällä ei nuku. Ja yöllä pitää samaa biletystä sängyssään.

Tuntuu et kaikkien vauvat tosiaan osaa jo vaikka mitä. meillä taidetaan olla vähän hitaasti lämpiävää sorttia.Ei siis hampaita,ei ryömitä eikä kontata eikä istuta.Ympyrää pyörii vain kovasti ja polvia vetää vatsan alle,joten eiköhän tuo vielä liikkeelle pääse =)

Ensi viikolla alkaa meilläkin vilja altistukset,tosin oireet on niin voimakkaat ettei oo epäilystäkään et kotimaiset viljat ei käy.Lähinnä ootan ravitsemisterapeutin luo pääsyä, alkaa tuntua aika yksipuoliselta neidin ruokavalio:parsa-ja kukkakaalia,kalkkunan lihaa, riisiä,mustikkaa ja persikkaa,muuta ei siedä näistä ns normaaleista tän ikäiselle annettavista.

Mutta nyt ruokkimaan nälkäisiä suita,oma mukaanlukien,mukavaa päivänjatkoa kaikille
 
Eilen kävimme Vilman kanssa maitoaltistuksessa. Huh, olipa rankka reissu! Aamulla herätys oli jo aikaisiin. Kysillä ilmoittautuminen oli ennen ysiä ja hoitajan vastaanotto ysiltä. Eka tehtiin ihotestit. Niissä maidosta nousi rakkula. Sitten oli lääkärin vastaanotto, jonka jälkeen varsinainen altistus aloitettiin. Eka limakalvoa kostutettiin maidolla pumpulipuikon avulla. Siitä ei noussut reaktiota. Sitten tuli 2 ml maitoa suuhun. Ei edelleenkään reaktiota. Seuraavaksi 10 ml, siitä nousi suun ympärille punaisia länttejä. Vielä piti antaa 25 ml(taistelun kera), siitä nousi selkeästi rakkuloita suun ympärille. Nyt lääkärikin jo uskoi että maitoallergiasta on kyse ja altistus keskeytettiin. Vilma sai allergialääkettä, joka vähän rauhoitti tilannetta. Ihme kyllä oksentamista ei tullut, joten varavaatteet olivat mukana turhaan. Tapasin myös ravitsemusterapeutin, joka antoi neuvoja miten laajentaa ruokavaliota. Vilma oli ihan uuvuksissa altistuksen jälkeen. Nukahti Kysillä ja sain rauhassa kantaa autoon ja autosta kauppaan ja vielä takaisin autoon eikä tyttö herännyt. Olin kyllä itsekin ihan uuvuksissa kun pääsimme kotiin. Helpotus että tältä erää ohi. Tämä sama uusiksi sitten noin vajaan vuoden kuluttua. Onneksi sinne on vielä pitkä aika!

Viikonlopulla olin jo hyvilläni että soijamaitoa meni hyvin. 60 ml meni kerralla. Sitten tuli totaalinen stoppi eikä Vilma suostu enää sitä juomaan. Ravitsemusterapeutti totesi että kyllä vauvat alkavat syömään kun ovat riittävän nälissään. Viimeistään parin päivän päästä yleensä. Nyt täytyy rauhoittaa tilanne ainakin täksi viikoksi kun Vilma sai eilen kammon kun piti puoliväkisin juottaa maitoa eli Nania hänelle.

Hirveä lumimyrsky muuten! Ei taida olla asiaa ulos...
 

Yhteistyössä