Elovauvat 2007 vol2.

Noppis: Omatunto-ongelmia varmaan monella johtuen tuosta imetyksestä. Mullakin aikoinaan kun en halunnut imettää ja sitten kun olisin voinut jatkaakin, niin maito loppui. Silloin kävi sääliksi pikkuista kun hamusi kokoajan ja tiesin että nautti olla niin lähellä. Mutta se meni ajan kanssa ohi. Yritti vaan olla mahdollisimman paljon vauvan kanssa muuten, niin omatunto helpotti. Ja tuo on muutenkin typerää, tuo imetykseen painostaminen ja siitä paasaus. Kyllä mulle ainakin kerta riittää siihen että tajuan että se on lapselle parasta. Noh, kaikki siihen ei pysty.
Olen sitä mieltä että jos tahdot imetyksen lopettaa, onhan teidän tyttö jo puolivuotias, on sinulla siihen täysi oikeus. Ei niitä kipeita ja tursuavia rintoja tarvitse kestää, korvike ajaa asian ihan hyvin. Olethan sinä myös sinä itse, et vain äiti. Jos suositus oli aiemmin 6kk, nyt sitten 12kk, mitä seuraavaksi? Vuoden kuluttua 24kk? Kyllä tyttösi kasvaa silti, ilman rintamaitoa. Tämä on mun mielipiteeni.

Ja nyt antamaan puuroa Nellalle :wave:
 
Onnea plussautuneet! :flower: Minäkin tein testin tässä yksipäivä, mutta negaa näytti. Tosin en tehnyt aamupissasta.. Menkat ei ole vielä alkaneet.

Meiän poitsu täytti tänään puolivuotta! =) Tämä talvi on tuntunut harvinaisen pitkältä ja synkältä (täällä ei ole ollut lunta nimeksikään), mutta äkkiä se aika menee loppupeleissä kuitenkin. Nyt olenkin nauttinut täysin siemauksin, kun aurinko aina välillä pilkistelee ja linnut laulelee!

Mukavaa oli kuulla Kassun uutisia! Monesti olen miettinyt miten pärjäilet lapsukaisten kanssa. Moni ei tuossa vaiheessa enään ainakaan kuumeilisi.. Ihana olet! :D :hug:

-Capri ja Oskar 6kk-
 
Onnea myös minun puolestani kaikille plussanneille!

Kävimme eilen vielä toisella yksityisellä lääkärillä. Mieltäni jäi vaivaamaan nuo refluksiasiat. No, eilen tuli selvyys asioihin. Kävimme lastenlääkäri/allergologilla. Aivan ihana lääkäri. Selitti asiat perusteellisesti ja antoi hyviä neuvoja. Nyt tuntuu että eihän meillä mitään ongelmaa olekaan. Saatiin resepti korviketta varten. Tämä siksi että meillä on joku varalla ennen kuin päästään altistukseen. Ruokarytmi tulisi laittaa ensin kuntoon. Tähän saakka Vilma on saanut vain 2-3 ateriaa per päivä mutta nyt pitäisi rueta antamaan kaikilla aterioilla kiinteitä ja lisäksi vielä välipaloja. Jälkkäriksi tissimaitoa. Sitten se vaikein osuus. Vilman pitäisi rueta nukkumaan omassa sängyssään ja luopua yötissistä. Lääkäri antoi listan ruoka-aineista joita kannattaa ottaa ruokalistalle seuraaviksi. Hän kertoi myös että Vilman tapa reagoida sopimattomiin ruoka-aineisiin on tuo oksentaminen. Paha juttu sinäänsä että niin rajusti reagoi mutta nyt tiedän että siten etupäässä reagoi. Hyvä mieli jäi lääkärissä käynnistä!

Meillä on kuumetautia. Ensin sairastui esikoinen, joka varmaan sai sen koulusta. Toissa iltana nousi kuume keskimmäiselle. Eilen aamulla näytti että nythän se meni jo ohi mutta eilen illalla oli taas kova kuume. Kuume nousee tässä taudissa niin korkealle että aiheuttaa kuumehoureita. Nyt pelottaa että kuka on seuraava! Onneksi mies pitää ensi viikon isyyslomaa, joten on apuna jos itse olen sairaana.

Oikein hyvää viikonloppua kaikille!
 
Onnea plussanneille!

Edie: hieno juttu, että löysitte asiantuntevan ja mukavan lääkärin. On nämä allergia-asiat sellaista salapoliisin työtä. Itse olen jäänyt maidottomalle dieetille (aika haasteellista on ollut tällaiselle ent. maitosiepolle), sillä imetän vielä ja lisänä meillä erityiskorvike Nutramigen. Päästiin onneksi mukaan allergiatutkimukseen ja saadaan siihen liittyen 3 kk korvikkeet veloituksetta. Kannattaa tiedustella onko teidän suunnalla (yliopistollisessa sairaalassa) menossa vastaavia tutkimuksia... Tsemppiä allergiaselvittelyjen kanssa ja pikaisia paranemisia!
 
Edie: Hieno juttu, että löysitte hyvän allergialääkärin. Noista sun tiedoista on apua meillekin. On käyty prick-testissä, mutta allergiaa ei selvinnyt. Refluksi ja poskien punoittaminen kuitenkin jatkuu. Jaksaisitko vielä kirjoittaa, millaisia ohjeita saitte ruoka-aineista? Meidän poika nukkui vielä viikko sitten mun vieressä ja lupsutteli tissiä tunnin välein. Silloin lopetettiin yösyötöt kerrasta ja siirryttiin omaan sänkyyn nukkumaan. Yllättävän hyvin on mennyt. Viime yönä esim. nukahti 40 min:ssa, nukkui 6h, hereillä 1,5 h ja nukkui vielä 4h. Suosittelen siis teitäkin kokeilemaan. Saa ruokatorvi ainakin olla joskus vähän rauhassa... Pikaista paranemista koko perheelle!

 
Kovasti tuntuu olevan allergioita sun muita vaivoja, höh! Kuinka kovina oireet teillä tulee? Entä refluksijutut? Musta tuntuu, että aina kun lueskelen jotain juttuja, lehdistä tai muualta, niin aattelen, et no niin, meidän muksulla on nyt sit just toi... Vaikka aika terveeltä toi vaikuttaakin!

Posket punottaa joskus ja on vähän karheet, mut kuvittelisin johtuvan myös ulkoilmasta ja tuulen tuiverruksesta ja riehumisesta!! Kiinteiden aloitus meni hienosti, mut nyt on ollu aika takkuista pari viikkoa, kasvikset ei menis millään, lihoja ei hirveesti olla viel maisteltukaan, mut hedelmäsoseet kyl maistuu. Päivisin tissittelee vaihtelevalla menestyksellä, mut illalla ja öisin tankataan oikein hyvin... Välillä puklailee jonkin verran, ja tuntuu myös et nieleskelee niitä pukluja.

Musta tuntuu et kun oikein alan tarkkailemaan kaikenmaailman oireita, niin kaikki taudit ja allergiat löytyy, mut sit yritän järkevästi aatella, niin ei se nyt hirveesti oireile, ja musta ne pienetkin "oireet" on ihan normaalia vääntelyä sun muuta. Siispä, Millasia oireita ja missä mittakaavassa teillä on?
 
Pauliina: Meillä pulautellaan edelleen todella monta (kymmeniä) kertoja päivässä ja lisäksi poika nieleskelee usein pukluaan. Lääkärin mukaan kuuluu melkein koko ajan kurlaavan tuota maitoa. Imetyksessä alempana ollut poski alkaa aina punoittaa, kun siihen valuu maitoa. Maidotonta dieettiä jo kokeilin, mutta siitä ei tuntunut ainakaan selkeästi olevan apua.
 
Tiki: Lääkäri teki meille luettelon ruoka-aineista joita voitaisiin alkaa kokeilemaan: peruna, kesäkurpitsa, maissi, kaura, vadelma, ruusunmarja, päärynä ja omena. Mitä enemmän kiinteitä menee, sitä vähemmäksi pitäisi refluksioireiden käydä. Ennestään meillä menossa bataatti, porkkana, persikka ja riisi. Banski ei käy Vilmalle. Minua askarrutti myös viiveellä tulevat reaktiot. Siihenkin hän osasi vastata hyvin. Yleensä pahikset aiheuttavat 2-3 päivässä reaktion. Mitä pidemmän ajan päästä reaktio tulee, sitä merkityksettömämpi se on kokonaisuutta ajatellen.



Pauliina: Vilma ei juuri enää puklaile mutta puklu nousee ylös ja hän nielee sen takaisin. :x Tiheät yöheräämiset myös voivat merkitä refluksia. Vilma ainakin tekee sitä! Lisäksi näitä muita merkkejä: selän vetäminen kaarelle, köhiminen, limapallerot nenässä jne. jne. Vilma ei kuitenkaan ole kivulias, joten vaivakaan ei varmasti ole siten paha. Allergiapuolella sain neuvoja, että nämäkin vaivat saattavat paheta ajanmyötä, joten siksi käytin vielä allergologilla.

Tänään soittivat myös Kysiltä. Altistus olisi maaliskuun loppupuolella. Sieltä tulee kyllä vielä erillinen kutsu mutta soittivat jo etukäteen. Ristiriita oli siinä, että eilinen lääkäri sanoi että suolioireiselle maitoallergiselle ei aloiteta soijapohjaista korviketta. Nyt kuitenkin Kysiltä sanoivat että soijaa kokeillaan ensin. Minulle se kyllä käy, jos Vilmalle käy! Soija ilmeisesti se halvempi versio. Imetysdietille ei tartte rueta kun imettäessä ei tule oireita. Vilma tulee huhtikuulla kahdeksan kuukautta, joten silloin on jo varmaan ajankohtaista luopua imetyksestä kokonaan. Sanoin tossa miehelle että otettava altistukseen varmaan puoli vaatevarastoa mukaan kun Vilma ei oksenna ihan pieniä pukluja vaan kaaressa lentää ja useaan otteeseen! Sitten makaa ihan uuvuksissa monta tuntia. Pahaa tekee katsoa sitä. Reaktion rajuuden vuoksi en kokeile maitotuotteita(korvikkeita) enää oma-aloitteisesti. Se kun voi tulla hyvinkin pienestä määrästä.

Omaan sänkyyn muuttaminen tapahtuu meillä sitten kunhan saan ruokarytmin oikeanlaiseksi. Näillä kiinteiden määrillä ei pärjää vielä yön yli. Tää Kannisto neuvoi ottamaan tuttia käyttöön. Vilma ei osaa syödä sitä ollenkaan mutta ainahan sitä voi kokeilla. ;)
 
Noppis:mul on samat aatokset :ashamed: Maitoa tulee hyvin ja tykkään imettämisestä itsekin,mutta meil pikku prinsessa ei huoli mitään muuta kuin rintaa,ei velliä ei korviketta eikä edes kiinteitä :/ Ollaan treenattu nyt vajaa 3 vkoa kiinteitä ja tuloksena oli että tyttö syö 1-3 tl kiinteitä(ei siis juuri mitään) ja meni niin ummelle,että jouduin antamaan tk:n ohjeistuksena puolikkaan microlax peräruiskeen.


No eipä tapahtunut mitään :snotty: Illalla toinen puolikas ja voi sitä mahdotonta helpotusta,minkä tyttö koki 2.hädän viimein tullessa.

Tyttö nukkuu yhä meidän vieressä,nykyään herää välillä öisinkin(aiemmin nukkui yöt heräämättä)jollei malta päivisin tissitellä tarpeeksi.
 
Täällä muutamat on näköjään ja pohtineet allergian mahdollisuuksia ja sen oireita... Refluksi on yksi hyvin varteenotettava allergiaoire, joka tulisi aina selvittää. Eli poissulkea allergian mahdollisuus ja sitäkautta miettiä rakenteellista vikaa. Olemme tahkoneet tässä refluksiallergia suossa jo kuukausia ja nyt vasta näkyy valoa tunnelin päässä. Maitoaltistus käynnissä parhaillaan ja A maito viime viikolla ei ainakaan lupaavalta näyttänyt. (käytössä nyt neocate) Nieleskelyt, hikkailut, syömäkkkoilu, pelleilyt ja huudot pullolla alkoivat toisena päivänä altistusmaidon aloituksesta... Eli altistuksen lopetin siihen ja palasin neocateen.
Poskien lehahtelua meillä myös, mutta varsinaisesti mitään ruoka-ainetta en ole kiinni saanut ja huomasin altistuksen aikana, että neocatekin saa tytön ihon röpelöisille läiskille. Ihottuma helpotti, kun olimme altistusmaidolla, mutta palasi kun NC jatkettiin. Mut en jaksa enää noista ihottumista niin välittää, pääasia et tyttö huolii edes jotain pullosta eikä tarvii tapella syömisten kanssa...
 
Terveisiä täältäkin muutto ohi ja evakko elämä pääsee taas nettiin ja hätsynpikaa luin kuulumiset. Paljon puhuttu allergioista,syöttötuoleista yms Lyhyesti kuulumisia eli Jasmiina ollut kaksi pvää lähes oireeton astmalääkkeet menossa,jotka vaihdettiin jo kertaalleen, ryömimään opittiin ja kääntymään molemminpäin mutta kovan sairastelun takia ei tehdä enää muuta kuin mennään akselin ympäri,kovasti tyttöä ahdisti kolmisen viikkoa joten spiiralla käytiin ja onneksi kotona ventolinella loppujen lopuksi pärjättiin,mitä menee yhä...Kiinteitä ei juuri syödä lakko kestänyt kuukauden niistä kahdesta ruoasta mitkä saatu sopimaan, maitona riisimaito ja tänään alkoi siedätys neocatelle se kun ei meidän likalle ota sopiakseen.ja jostain ravintoaineita pitäisi saada..
Mutta jotain tosi hyvää sydän ultras käytiin ja terve sydän sivuääni vaaraton ajanmyötä pitäisi lähteä =) No kaikesta koettelemuksistaan huolimatta likka jaksaa nauraa ja on oikea päivänsäde,öisin syödään ja näin mennään niin kauan kuin päivisin ruokaa alkaa enemmän menemään jatkan juttua myöh.nyt väsyttää todella paljon |O
 
Sahei: Todella hienoa ettei Jasmiinalla ollut mitään vakavampaa sydämessä :heart:

Joo, kovasti tuntuu olevat allergiaepäilyjä elokuisissa... Voimia teille kaikille ja toivotaan selvyyttä niin teidän sekä lasten elämä helpottuisi :hug:

Nella on iloinen ja nukkuu hyvin yönsä, joskin viime yönä valvotti mua neljästä viiteen, muuten nukahtaa 20-23 ja nukkuu aina 8-9 asti. On mahtavaa kun jää aikaa miehenkin kanssa iltaisin ja voi rentoutua muutenkin. Eipä meillä sen kummempaa.

Kirvash ja Nella 5 ja ½ kk
 
Vilmalle nousi eilen illalla kuume. Ensin ajattelin että mahtaako olla vain liikaa päällä mutta kuume jatkoi nouemistaan. Nukkumaan käydessä oli jo 39,3 astetta. Raukkapieni oli tosi kipeä. Samoin yöllä oli tuskaisia hetkiä. Yhden aikaan annoin toisen supon. Sitten Vilma huuti mahakipuja. Rauhottui kuitenkin kun suppo alkoi vaikuttaa. Nyt kuume on alempana, ainakin toistaiseksi. Ilmeisesti sama kuumetauti kuin sisaruksissa. Nyt täytyy lähteä hoitelemaan pientä potilasta.
 
Moikka! Aattelin jotain kirjotella kun edellisestä kerrasta jo jonkun aikaa...

Meillä liikutaan edelleen ryömimällä. Konttaus asennossa pysyy jonkin aikaa, mutta ei pääse vielä konttaamalla eteenpäin. Hirveä vauhti ja touhotus on tytöllä koko ajan päällä.Leluja täytyy olla iso kasa lattialla ja niitä sitten vuorotellen tutkitaan ja maistellaan. Koira ja koiran luut kiinnostavat kovasti ja niitä saa olla jatkuvasti ottamassa pois Minealta ettei laita suuhun. Muutkin kielletyt jutut kiinnostavat, niinkuin sähköjohdot, videot,digiboxi, kaukosäätimet yms..

Meillä ollaan onneksi pysytty terveenä. Pieni nuha Minealla oli, en tiedä voiko sitä edes nuhaksi sanoa.

Nyt kuuluu itku partsilta, palailen taas...

Jonna ja Minea 6kk ja 1vko ja 4pv
 
Noppis
Kyllä minä nyt tosiaan sitten lopetin sen imetyksen. 4:ttä päivää tai jotain mennään korvikkeella. Tyttö alkoi nukkumaan heti paremmin. Aiemmin nukkui 3-4 tuntia ja sitten 2 tunnin välein heräsi syömään aamuun asti, nyt nukkuu 8 tuntia ja sitten yhden syötön jälkeen aamuun asti.
 
Arghh! Kyllä ottaa koville etuhampaan tulo pienellä. Viime yönä Vilma huusi yli kaksi tuntia. Aloitti yhden aikoihin ja ainakin kolme oli kun vasta nukahti. Mikään ei auttanut. Panadol-supot on ihan yhtä tyhjän kanssa. Tissi ei maistunut. Huusi vain. Keskellä yötä tuntuu, ettei jaksaisi millään kuunnella huutoa. Lopulta nukahti rinnan päälle kun taputtelin pyllylle. Huomenna on käytävä ostamassa Burana-suppoja, jos ne olisivat hieman tehokkaampia!
 
Moikka!!!

Me käytiin Miinan kanssa siellä lääkärissä jkl:ssä...tuon kasvun takia. Lääkäri sanoi, ettei tarvi olla huolissaan. Neti nyt vaan sattuu olemaan pieni ja kasvamaan normaalia hitaammina. HUH! Sydämestä kuului vielä sivuääni. :/
Miina oli kyltosi reipas lääkärissä. Ja sairaalassa ollessamme neiti huuteli, kiljui ja jutteli kovalla äänellä. Ihmiset pysähtyi kurkkimaan vaunuihin, et mikäs se siellä huutelee. On se vaan nii ihana. :heart:

Mä olin tänään kasvohooidossa. Jep. Puolitoista tuntia yleellisyyttä!AAAAAHHH!! :) Sit tulin kotiin ja täällä kaikki hyrskyn myrskyn. Ollaan oltu vähän reissussa, nii ei oo paljo tullu siivoiltua. Hei, yks aika nolo kyssä... Onko kellekään muulle tullu viiksiä?? :ashamed: Mulle tuli raskausaikana. Mies ja muutki sanoo, et ei niitä ny huomaa jos ei iha lähelle tuu. Mut mua ällöttää ja ärsyttää ne. Ite huomaan ne kaukaakin. Ei tosin ny oo verrattavissa niinku miesten viiksiin...mut... kuitenki. Enkä tiiä mitä niille tekisin et saisin ne pois.
Mitäs muuta mun piti pikasee kirjottaa....öö....hmm... Kassusta oli kiva vähän kuulla pitkästä aikaa. Ja mitäs mitäs mitäs mun pitikää.... En muista. Noh, tuun kirjottaa uudestaan jos tulee mieleen. :D =)
Nyt ihanaa päivän jatkoa!! B)

-Maypo ja Miina
 
iltoja mammat taas yksi lääkäri reissu takana eikä ilmeisesti lopu hetkeen :( no nc:tä epätoivoisesti yritetty likalle sopimaan huonoin menestyksin,ja uskokaa tai älkää joudutaan siitä altistukseen kun eivät usko ettei se meidän likalle sovi,tänään puski mahavaivojen lisänä ihottumat jotka lääkäri myös näki ilmeisesti meistä tullut nyt koekaniineita kaiken lisäksi...
No jotain hyvää myös meillä ollut lapset kolme päivää terveiden kirjoissa,ja Jasmiina lähti taasen ryömimään ja on niin touhua täynnä että,harmi vaan kun nyt alkoi yskimään nukkuessaan tarvii taasen lääkkeet nostaa,ettei pahene. Ja huomenna kokeillaan jokin hedelmä,jos vaikka saataisiin kolmas kiinteä kehiin.
Mizu tulkaahan poikkeen joku päivä!! hyvää yötä kaikille mammoille ja muksuille miksei isukeillekin :wave:
 
Nostellaanpä pinoa vähän ja samalla tietty täytyy kertoa että Oskar oppi eilen ryömimään. :D Siis ihan eteenkinpäin. Aiemmin on kyllä pyöritty jos jotenkin ja taaksepäin menty, mut nyt hokas miten pääsee eteenpäin.

6kk neuvola oli maanantaina. Nyt on kasvu tasaantunut. Aiemmin kasvanut keskimäärin 4cm kuukaudessa!! :eek: Nyt oli tullut 1,4cm. 70,9cm ja 8910g oli mitat.
Viikonloppuja mammoille ja lapsukaisille! :wave:
 
Hohhoijaa! Juuri kun oli selkeä suunnitelma että miten edetään allergioiden kanssa ja kaikki mulle selvää niin... Eilen illalla Vilma alkoi oksentamaan vaikka ei ollut saanut mitään uutta sosetta. Ainut mahdollisuus on että jotain on pukannut äidinmaidon kautta. Menee jo liian vaikeaksi jos mun täytyy rueta miettimään että mitä on tullut syötyä! Pian on kai luovuttava imetyksestä. :'( En vielä yhdestä kerrasta luovuta mutta jos nämä oksentelut jatkuvat niin muuta vaihtoehtoa ei ole. Joka kerta olen yhtä huolestunut kun Vilma alkaa oksentamaan noin rajusti. Puoli yötä menee vahtiessa tyttöä! Onneksi loppu kuusta on aika sinne altistukseen, jos se toisi apua meidän tilanteeseen.
 
Häpeissäni olen ihan siitä kun en ole teitä käynyt tervehtimässä, pikaisesti vain olen käynyt aina kuulumisia lueskelemassa, mutta kun olen ollut ja olen edelleen niin hullaantunut tuohon meidän Samu poikaan, että muu elämässä on jäänyt ihan kakkoseksi! Onnea jälleen plussanneille ja voimia/jaksamisia kaikille elokuun palleroiden hoitajille =)

Kevät jo kolkuttelee ovelle ja ainakin itselleni se antaa uutta puhtia päivän arkiaskareille! Meillä täällä Oulun kupeilla menee todella mukavasti, kuulumisia sen verran, että alahampaat ovat jo mukavasti esillä, nukkuminen on alusta asti ollut ihanteellista (tieten hampaiden teko hiukan verotti), kiinteät maistuu hyvin ja muutenkin Samu on iloinen ja hyvin voiva lapsonen! Konttaus asennossa jo käydään useasti, mutta vielä ei olla hoksattu että niinkin voidaan liikkua.

Mukavia & antoisia hetkiä kaikille elokuisille ja voimia!!!!

Öykä & Samu 7kk

 

Yhteistyössä