~~~ELOMASSUT HELMIKUUSSA 08~~~

Päänsäryistä joku kyseli, niin täällä vaivaa päivittäin ja tosiaan panadolista ei apua juurikaan ole :( Aika inhottava vaiva, varsinkin kun joutuu töissä tuijottelemaan päätettä koko päivän.

Tänään alkoi sitten viides raskauskuukausi, huih..napa ei ole vielä pullistunut, mutta masu on jo lähes navan korkeudella, joten varmaan lähiaikoina tämäkin tapahtuu.

Vielä olisi tasan kuukausi rakenneultraan, ei millään malttaisi odotella sinne asti..no ei varmaan muu auta kun en viitsi yksityisellekään mennä.

Mutta nyt täytyy lähteä syömään, vaikka työpaikan ruokalistalla näytti olevan silakkapihvejä :x ehkä isellä on jotain muutakin tarjolla :)

Hyvät tiistainjatkot mammoille ja masuille!
 
voi miten ihanalta kuulostaa noi teidän vauvamassut! :heart: mulla menee varmaan vaik kui kauan ennenku alkaa edes aavistuksen näkyä.. :( painoa on päällä sen verran.. vaikka on lähtenyt pari kiloa ekasta punnituksesta pois! se on kait mulle ihan hyvä.. kyllä on ollut hermot tiukilla, lapsonen heräs tänään vähä ennen 6!! normaalisti siinä 8 paikkeilla.sitten sillä on jokin ihme uhmakausi päällä niin en saa mitään tehdä, jos yritän niin hirmuinen huuto ja syliin kokoajan pitäis päästä, ymmärrän sen kun oli viime viikon kipeenä mut nyt on jo ihan selvästi ollut uhmaa tms.tässä muutamat päivät! ja koira... oli taas vaihteen vuoksi mun kenkien kannan purru ja herätti pojan kun sain vihdoin ja viimein nukkumaan! uhh... itsekin kaipais päiväunia!

kävin eilen pitkästä aikaa kirppiksellä ja tein ihania löytöjä! :D -jotain positiivistakin tähän viestiin! :LOL: löysin itkuhälyttimet (philipsin) ja angelsounds -kotidopplerin!! yritin kuunnella mut en onnistunu löytään vauvan sydänääniä, hirmuista kohinaa ja melskettä välillä kuului tai löysin sydänäänet mutta epäilen et oli omat! on niin ihana sää ulkona et tekis mieli lähtee sinne, mut pitää nyt tässä odotella ensin mies töistä! tekis mieli siivota ja laittaa kotia uuteen uskoon mut en saa mitään tehtyä tän "sylivauvan" kans.. jospa koittais päikkäreitä nyt uudestaan! :)
 
Huomenta! Käyty neuvolalääkärissä, sain sairaslomaa 2 viikkoa supistusten takia.. Siitä möykystä vasemmalla puolella mahaa, lääkäri sanoi että voi olla tyrä tai voi olla suoli tai kohdun reuna. Mulla aikaistetaan nyt sit rakenneultraa näiden supistusten takia.. Vissiin ensviikolle menee eli 18+ jotain.. Mahtaako sillon vielä sukupuoli näkyä? :) vaikka pääasiassa katsotaan että vauvalla on kaikki hyvin. Lääkäri kuunteli sydänäänet ja sano että tosi hyvät ja napakat.. Mutta näillä mennään ja levätään :)
 
Sone
Alkuperäinen kirjoittaja HooÄs:
Moikkelis!

Kiitos kotiäitille TAAS päivitys avusta! :flower:

Ja uusille tulokkaille teretulemas! :wave:

Mulla oli tänää piiitkästä aikaa neuvola. Kaikki oli ok, paitsi hb oli laskenu hirmusen loikan; 142 oli viimeks ja tänää 119!!! :eek: No ei muuta ku rautalääkettä naamarii, noitten raskaus multi-tabsien lisäks. Toivottavasti lähtee nousuu tai ei ainakaa enää laske. :/
Sf-mitta oli 14cm.

Mä laitan nyt samantien huomisen päivityksen kehii...

Hyvää yötä!! :wave:

Hei muute, kovettaakos nuo rautatabut vatsaa? Minulla on hempparit 118 ollut koko ajan, nyt rv14 +2.

 
Sone mulla ainakin on rautatabl.pistäneet masun ihan sekasi! 2 erilaista olen käyttänyt ja kummassakin sama vaikutus.. siksi mäkin pelkään et on hb laskenu et joudun ottaan niitä rautatabl.! ei oo yht.kiva..
 
Profiilissa miun masu tänään eli rv 17. sainpa sen laitettuu.. yritin sata kertaa ja ei onnistu, enne ku tajusin et se on ihan liian iso, no nyt sain sen sinne!!! voitte kaikki ihastella miun läskejä :LOL:

laittakaas muutkin niitä massu kuvia profiiliin, ni päästään vertailemaan =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja pieniananas:
Minullekin neuvolalääkäri sanoi, että voin migreeniini ottaa hätätapauksessa Buranaa, mutta jopa neuvolan terkkari sitten kielsi tuon ja sanoi, että älä ota. Burana ei sovi raskaana oleville. Uskomatonta, miten jotkut tuosta Buranasta puhuu, kun se ei ole sikiölle hyväksi! Käsittääkseni 3. trimesteri on ainoa, jolloin sitä voisi edes vähän turvallisesti ottaa.
Mulle on migreeniin määrätty nyt vaan para-tabsia ja Panacodia.

:$
Parasetamoli on turvallisin kipulääke raskauden ja imetyksen aikana. Tulehduskipulääkkeet (kuten ibuprofeeni) voivat sen sijaan vaikuttaa sikiön kehitykseen ja lisätä keskenmenon  riskiä. Niitä ei tule käyttää raskauden viimeisellä kolmanneksella ollenkaan ja kahdella ensimmäiselläkin kolmanneksella vain lyhytkestoisesti ja pienimmällä mahdollisella annoksella. Ibuprofeeni erittyy äidinmaitoon vain merkityksettömän pieninä annoksina, joten sitä voidaan käyttää tarvittaessa imetyksen aikana.

Minä löysin tuosta ibuprofeenista tälläista. Eli ei missään nimessä viimeisen kolmanneksen aikana ollenkaan. Liittyi muistaakseni vauvan sydämen toimintaan ja tiettyjen reikien sulkeutumiseen.
 
Ja Tatjanalle hirmusti tsemppiä ja voimia, varsinkin sitten jos pahin tapahtuu ja joudut lapsille kertomaan suru-uutisen.

Mie se mietiskelin sitä 4d ultraa rv 25 tai jotain, mut en varmaan raaski sinne mennä ku on niin kallis.. enkä voi mein äitillä kaikkee maksattaa.. :kieh:

hitsi ku mie söin eilen MÄMMIÄ ja mie en oo ikin tykänny siitä, mut pitemmän aikaa on tehny mieli ja eilen sitten ostin ja vanilja kastiketta kans.. nam.. mut alko närästää ihan sikana.. viimeset lusikalliset oli pakko unohtaa ku poltti nii kovi.. sitte myöhemmi söin rasvasta pizzaa, ni ei närästäny yhtää?? ihme juttuja!! ja nyt vejän toffeeta naamaan.. kilot sen ku nousee!!

kohta meen sohvalle pötköttää vapaan kunniax!! sais viel ton pojun nukkumaan ni sit ois hyvä!!

Äiti lpr 17
 
Tatjana, toivottavasti asiat pian selviää, :hug:

katham Hyvä kun sait saikkua. Nyt vaan lepoa.

Kävimme juuri tytön kanssa yksityisellä korvalääkärillä. Kannattava reissu ,kun molemmissa korvissa korvatulehdus. Perjantaina TK:ssa lääkäri kehui ,että on niin terveet korvat ja hyvä liikkuvuus tärykalvoissa. Nyt tuli vakuutukselle käyttöä. Meillä on matkaa lääkärikeskukseen 40 km ,mutta ennemmin kyllä jatkossa ajan sinne kuin käyn TK:ssa.

Nyt on minunkin masu niin iso ,että mammahousut on otettava jatkuvaan käyttöön :) .
Mutta nyt päivä teelle!
-Poni ja Manteli 14+6
 
sone ja rouses pikkusiskoni suositteli kräuter-rautajuomaa (vai mikä se on) just siks, että se sekottaa vatsan. [ korjaus: hehhehheh, siis suositteli kräuteriä siksi, että rautatabut sekottaa vatsan :D ] neuvolassa sitä ei varmasti tarjota vaihtoehtona, vaan tabuja, mutta jos kerrot, ettet aio ottaa tabuja, vaan juoda sitä, ne luultavimmin sanoo, että hyvä ajatus ;) imeytyy kuulemma paljon nopeammin ku tabletit, vaikutus alkaa tosi nopeasti. kräuteriä saa kai nykyään melkeen mistä vaan, mutta tottakai - KYSY ensin neuvolatädiltä eli don't do this at home ilman varmistusta ;)

kaikille voimia, jos on epävarmuutta, odotatte lisäinfoja, tms. nytte!

irtis 15+6 (muistaakseni)
 
Mulla on rautalääke pistänyt mahan aina kovalle :/ . Nyt en oo vielä rautalääkettä syönyt mutta luulen että jossain vaiheessa pitää.

Sokerirasitustestin tuloksetkin muistin eilen kysyä neuvolasta ja ne olivat hyvät. Ulkoilemaan en tänään jaksanut lähteä. Tosi upea ilma on kyllä mutta on jotenkin veto poissa. Oon sitten tässä kotona helpottanut omaa oloa herkuttelemalla :D .

Mulla ois 2 viikkoa rakenneultraan, 12.3 on tuo. Viikkoja on sillon 19+1.

miija 17+0

muoks. lisäsin roffiiliin oman masukuvan rv. on 16+2 (muistaakseni)
 
Kesämassu, minä ainakin kyselin päänsärystä tuolla aiemmin. Itselläni on ihan sama tilanne, istun päivät pitkät koneen edessä eikä kyllä yhtään tee kivaa, kun päätä jomottaa. Panadol pore päivässä pitää naisen tiellä... B) Buranaa en ole raskausaikana ottanut, mutta täytyy myöntää, että sitä lääkettä on ikävä - minulla ainakin tehoaa niin hyvin, toisin kuin Panadolit.

Sain tänään varattua vihdoinkin Treen Terveystalolle rakenne- ja 4Dultran. Se olisi ajankohtainen sitten aprillipäivänä =) Viikkoja on silloin 19+6. Hintaa en uskaltanut edes kysyä...
 
Sone
Ekassa raskaudessa rautatabut teki masun ihan kovaks, ja ennestäänkin huonolla menestyksellä asian suhteen, en tahtoisi lisäonkelmia. Tosin ei minulle olla suositeltukaan niitä tabuja, kai siksi kun minulla on aina ollut matalat hb:t. Mut jos tippuu tuosta 118 viel , niin sit on kai pakko tabuja. Mut ruokavalio meidän perhees on kyl niin monipuolinen ettei siitä ainkaan voi moittia ;)
 
neitiperho
Miten teille on annettu ohjeeksi raudan kanssa? Itselläni lähtöarvo oli 131 ja eilen sitä ei edes tarkastettu. Itse mittasin Hb töissä jolloin näytti 111. Asiasta sanoinkin eilen kätilölle joka oli sitä mieltä, että asialle ei tehdä mitään kuin vasta jos menee alle sadan ja silloinkin ehkä hetkellisesti rautaa syödään kuurina. Että nykyisin ei suositella rautaa koko ajan syötäväksi vaan ihan hetkellisesti. Voi olla pahasta raudan jatkuva syönti...tosin niinhän se voi olla ihmisille yleensäkin ja siksi vain kuuriluonteisesti sitä saisi syödä.

Mutta tuli vaan siis mieleen kun monet puhuneet, että aikovat alkaa rautaa syömään niin millaisia ohjeita neuvolasta asiaan on annettu.
 
Mulla oli viime neuvolassa hb 118. Ensimmäisessä neuvolassa oli vielä alhasempi, 107 ja silloin terv. hoit. neuvoi syömään monipuolisesti ja etenkin sellaisia mitkä sisältää rautaa. Ja oli hb onneksi noussut.
 
Tatjanalle todellakin voimia! Toivottavasti ex-miehesi tilanne selviää pian!

Flunssa alkaa olla nyt selätetty, jes :) Eipä se mikään niin paha ollutkaan, ihme kyllä.

Näillä näkymin ollaan 4D-ultraan menossa silloin rv 25, mutta kysästään ultraavalta kätilöltä vielä rakenneultrassa tarkemmin. Jos vauva onkin jo niin iso että joudutaan menemään aikaisemmin :D No joo... Rakenneultra kun on tasan rv 20 niin olisi sitä kiva jokunen viikko odotella että sinne 4D-ultraan menee, ettei ihan seuraavalla viikolla.

Nyt minäkin sain napsittua masukuvia, mutta en niitä ole koneelle vielä siirtänyt. Laitan kyllä sitten profiiliin pikimmiten kuvan. Niin söpöjä massuja teillä muilla jo onkin :heart:

Rautalääkkeestä, raskauden aikana niitä olen joutunut popsimaan (en tosin tämän raskauden aikana vielä) ja kyllä ne minullakin on mahan pistänyt tosi kovaksi :/ Täytyykin kysäistä kätilöltä siitä nestemäisestä raudasta sitten kun raudan joutuu taas aloittamaan, jospa se sopisi paremmin.

Hei te joilla supistelee, oletteko huomioineet että juotte tarpeeksi vettä? Runsas veden juonti voi myös karsia supistuksia pois, minulla ainakin alkaa myös silloin mahassa tuntumaan jos juominen on unohtunut. Nyt onkin ollut tosi mainio olo kun olen vettä juonut paljon.

Mites teillä muilla on hampaiden hoidon laita? Että menettekö nyt raskausaikana tarkastuttamaan hampaat? Minulla olisi ensi viikolla aika hammaslääkärille (sain skipata suuhygienistin :) ). En olisi ikinä uskonut tätä sanovani mutta odotan sitä innolla :D Saipa sinne jonottaakin taas 3 kk...

Eipä kai muuta tällä erää...

Lilli ja Tiitti 16+6

 
Mä oon juonut tosi paljon vettä.. Ja juonkin niin.. Äsken soittelin äitipolille aikaisempaa rakenneultra aikaa niin sano sielä ettei mielellään tee ennen viikkoa 20 sitä ultraa ku ei siitä näe vielä kaikkea ja sit voi joutua menee myöhemmin uusiks?! Meillä täällä sanottiin että se 4D ultran paras ajankohta olis just viikolla 25.. Ajattelin kyl mennä siihen :) pitäis sit kaks viikkoa levätä.. Käy varmaan aika pitkäks.. :D
 
Mie oon menossa sille suuhygienistille huhtikuussa.. mitä se tekee?? en oo käyny ku normi hammastarkastuksissa sillon tällön, ei oo koskaan ollu hampaitten kanssa mitään ongelmia!

sain soitettua niistä oravistakin, ja lupasivat laittaa huoltomiehet asialle!! myö ollaan kyl oltu varsinaisia "valittajia" koko sen ajan ku ollaan täällä asuttu, nyt 2kk. mutta ku tuntuu et tää kämppäki oli ihan hirvees kunnos sen edellisen jäliltä, hanat vuoti ja oli löysällä, saunasta tippu kattoluukku melkee päähän, ovi ei menny kunnolla kiinni, piti kutsua oikein lukkoseppä korjaamaan.. ne oravat.. roskis katoski on ihan älyttömän törkyne.. siis tuntuu et ihmiset heittelee kohan johonkin niitä roskia ja peltipurkkeja ym. vaikka kaikella on omat paikat.. siis enhän minä ole nipo, mutta pistää ärsyttää kun ollaan niin huolettomia.. ihmettelen vaan. ja hirveen vaikee on näillä ihmisillä tervehtiä??? siis en ymmärrä et oikee pää pitää kääntää pois, tai sitten vaan tuijotetaan vaikka mie tervehin..

että sellasta, mutta kyllä täällä on ihan kiva asua, kaikesta huolimatta :D

oon pessy kohta jo kolme koneellista pyykkiä ja meinasin viel neljännen pyörittää.. sit alkaa olla vklopun pyykit selätetty, ihanaa!!

t. vali vali äiti
 
Harvemmin tulee täällä pulistua ja nyt sitten päätin pulista vähän kuulumisia =)

Tässä sitä nyt sit taas työttömänä olen. Kävi niin, että menin omaa tyhmyyttäni ilmoittamaan pomolle, että kesäkuussa jään sitten äitiysvapaalle, niin eipä oo enää työpaikkaa..! :eek: Ei ois pitänyt sanoo mitään! Mutta ajattelin, että se kuitenkin pian alkaa vielä enemmän näkymään ja muutenkin lain mukaan täytyy ilmoittaa töissä vähintään 2kk ennen äitiysvapaan aloittamista... Mulla oli koeaikaa vielä jälellä, joten se irtisanominen kävi noin vain. Vaikka eihän työnantaja lain mukaan noin sais tehdä vaik oiskin koeaika...

Mulla on rakenneultra vasta 21. raskausviikolla. En malttais odottaa! Haluaisin jo tietää onko tulossa tyttö vai poika.. Että ostellaanko vaaleanpunaista vai -sinistä :D Ja tietysti muutenkin, että tietää kaiken olevan ok.

Ollaan nimikin jo päätetty. Tai on kaksi vaihtoehtoo ja riippuu siis ihan onko tyttö vai poika :LOL:

Melluli & Möykkyli 15+6
 
Morot kaikille ja terveisiä neuvolasta!
Tänään oli eka neuvolalääkäri, rv 15+2. Hyvinpä kaikki oli, sydänäänetkin kuuluivat oikein vahvoina sillä "huippudopplerilla". Lantionpohjalihasjumpasta muistutteli,
kun nuo aiemmat lapset ovat olleet melko kookkaita syntyessään. Kumma juttu, että vaikka kuinka tietää miten tärkeää se on, sen aina "unohtaa". Verenpaine oli hieman koholla, mutta se on aina ennen lääkärineuvolaa :)

Buranasta vielä: Scala kirjoitti ihan oikein, se on nimenomaan kielletty rv 28 jälkeen ja sallittu silloin tällöin napsittuna sitä ennen. Kaikilla, siis ihan kaikilla lääkkeillä, on aina haittavaikutuksensa. Sen vuoksi niitä ei pidä syödä kuin lääkärin määräyksestä (tämä lääkärin neuvo). Tämä nyt ei tarkoita sitä, että jokainen Panadol on erikseen neuvolasta tarkistettava, mutta hyvä ohje noin niinkuin ylipäätänsä :) Itsellä Panadol ja lepo auttavat päänsärkyyn, mutta Pandolia otankin kerralla kunnon annoksen 1g. Eipä tarvitse sitten enempää ottaa.

Rautalääkkeet kannattaa ottaa aterian yhteydessä (ei maitoa, teetä, kahvia, mutta jotain c-vit. pitoista, joka parantaa imeytymistä) , jos niistä saa vatsaoireita. Se luontaistuotekaupan Kräuterblutsaft on ihan neuvoloidenkin suosittelema. Toiset tosin saa siitäkin vatsaoireita.

Hyvin täällä siis jaksellaan, pientä flunssaa koko perheellä, mutta parempaan päin jo. Rakenneultraa odotellessa, 31.3.

Bonus 15+2
 
Melluli, nyt on ihan pakko kommentoida samantien, niin vihaksi pisti tuo viestisi. Ei paljon laittomampaa irtisanomista koeajalla voisi olla. Mitä esimiehesi kertoi irtisanomisen perusteeksi? Tuollaiset esimiehet saavat sappeni kiehumaan.

Itsekin vaihdoin työpaikkaa tämän kuun alusta. Kerroin nykyiselle esimiehelleni jo ennen työsopimuksen allekirjoittamista, että olen muuten sitten raskaana. Täällä sitä kuitenkin ollaan, koeajalla tietty =)
 
neitiperho
Oho, onpas törkeää että heittää pihalle töistä äippäloman vuoksi :eek: Ällistyttävää lähinnä...kyllä olisi mahdollista asiaa viedä eteenpäin, työnantaja todellakin teki siinä väärin oli koeaika tai ei!!

Hyvä että kysyit kuitenkin katham. Se siis paljon tekijästä kiinni kuinka haluaa ja missä vaiheessa 4d ultraa tehdä. Meillä vaan lääkäri mielellää tekee juuri 20 rv molemmin puolin.

p.s. miten musta taas alkaa tuntumaan että notkun täällä vaan koko ajan. Jo kolmas kerta taisi tänään olla kun tänne kirjoittelen...tylsääkö mulla vai ei vaan elämää :D
 
Mie kans notkun tääl palstalla koko ajan, ja teiltä tulee jo kohta varmaa miun tarinat korvista ulos :LOL:

Kannattaa kyllä ottaa liittoon yhteyttä jos on tollasen kohtelun saanu työpaikalla!! toivottavasti asiat järjestyy, vaikka ei tollaseen paikkaan varmaan haluais enää palata?!

mutta palataan taas!! :D
 
melluli tdoella törkeää!! älä tyydy tuohon ratkaisuun, vaan ota heti yhteyttä ammattiliittoon! jos et kuulu liittoon, soita sinne silti ja kysy, miten voit edetä asiasi kanssa. pääluottamusmies ex-työpaikassasi on paras henkilö auttamaan, jos kuulut liittoon.
 

Yhteistyössä