~~~ELOMASSUT HELMIKUUSSA 08~~~

triine tääl ei ole satanut tänä talvena juur ollenkaan lunta, ja jos on satanut, se on sulanut saman tien. täällä on ihan kevätpäivä tänäänkin. toisaalta kiva, mutta olis ollu hauskaa, että olis ollut kunnon talvi. mutta: i hear you - työt maistuu täälläkin puulle, oon niin kyllästynyt töihini! varmasti tietoisuus tulevasta pitkästä lomasta ja elämänmuutoksesta vaikuttaa siihen, ett työt puuduttaa...

irtis 15+5
 
neitiperho mitähän mun mutsi laukois, jos näkis mut... kun kerroin puhelimessa, että oon käyny np-ultrassa ja verisseulassa, hän NAUROI, että "ai, kun mä oon niin vanha?" :( (olen 35 "vasta" eli ikä ei todella velvoita siihen viel.) en oo sen jälkeen enää avautunut raskauden kulusta hänelle. hän kun on ja tulee olemaan törppö. on kyllä todella surullista, kun ei omalta äidiltään voi saada esikoistaan odottaessa tukea :( välillä se ottaa päähän ihan tosissaan. mut minkäs mä äidilleni voin. toivottavasti teillä muilla on kivemmat äidit.

mahasta: parin viikon takaisten pahojen turvotusten jälkeen maha on ihan pikkuinen yleensä. alavatsalla alkaa jo tuntua nimenomaan kovaa pömpötystä, jota esittelen välillä tulevalle-herra-isälle, joka eilen herkisty pidellessään kättään kohdun päällä :) se oli tosi liikuttavaa :)
en oo voinu treenata vatsalihaksia, tai siis en oo jaksanu :D , joten pikkasen ylämaha muuten pullottaa, mutta jos oisin treenannu, varmaan ylävatsakin olis melko solakka nyt. mut ei sillä väliä :) tärkeempää olis nyt saada hilattua ittensä ulos useammin kävelyille, oon ollu niin rikki-poikki-väsynyt, että se on ollu tosi harvinaista :(
 
Heippa kaikille. Nyt on sitten aika tilattu TYKS:iin lapsivesitutkimukseen eli ens viikon ke se sitten olisi. Huomenna on normaali neuvola saapi nähdä missä on verenpaineet tällä hetkellä.

Huomasin tuossa että on HooÄs vissiin jossain nettipimennossa taas kun ei ole tuota sivuamme päivitetty. Menen sitä päivittämään.
 
neitiperho
Joo eipä noi äidit vissiin osaa enää oikein ajatella sen enempää, että mitä suustaan päästää ja kuinka se oikeasti voi vähän loukata kun kuitenkin omalle tyttärelleen moista väläyttää. No jätän itse omaan arvoon asian vaikka tuntuu tuo asia takaraivossa vähän pyörivän (ainakin unien perusteella).
Kunhan jokainen itse tyytyväinen itseensä se pääasia! Ja kaikkihan me oikeasti kauniita olemme..jos joku eri mieltä se sokea :heart: :D
 
Kun selailin listaa ja haeskelin että onko tullut uusia, niin olihan siellä minulle taas päivitys pyyntö laitettu Pe mutta kun ei silloin pe illalla tullut luettua niitä kaikkia viestejä kun oli vaan nuo huonot uutiset mielessä.
 
Moikka, tultiin tytön kans just sisälle.
Meni aamupäivä pihalla ollessa, ihana ilma, lunta tullu lisää ja leuto talvi sää. Mä oon niin talvi ihminen et aivan mielissään aina ku sataa lunta :whistle:

Mitään kummempaa tänne ei kuulu, olo on mainio ku mahakaan ei vielä ole tiellä ja alkuraskauden huonot olot on takana päin. Puoli väli raskaudesta pikkuhiljaa lähestyy.
Vauvan liikkeet tuntuu jo ihanan selvästi, et vaikka se vielä onki kaukanen juttu tuo et meille tulee vauva, alkaa tuo kuitenki olla todellista :heart:

Täällä lähinnä jännätään et milloinka isosisko ilmoittaa heidän perheen esikoisen syntymästä, ihan näinä päivinä vois vaikka syntyä. Vau pääsee 5 kertaa tädiksi =)
 
Meinasin lauantaina saada elämäni shokin;
Kaaduin perjantaina töissä, mikä ei silloin tuntunut missään. Lauantaina oli tarkoitus viettää miehen kanssa henu iltaa joka saikin yllättävän käänteen; aloin vuotaa verta kesken seksin. Ja mielestäni sitä ei tullut mitään vähän. Soitin seksiin ja sanoivat että ottaa rauhallisesti ja jos alkaa tulla hyytymiä niin lähteä sinne, jos ei niin sitten aamulla päivystykseen. Itkin koko loppuillan aivan hysteerisesti koska luulin että tämä oli nyt tässä. Mutta hyytymiä ei kuulunut, ja aamulla menimme päivystykseen ultrattavaksi ja siellä meidän pieni hyppi!!!!! :heart:
Lääkäri käski ottaa rauhallisesti ja olen nyt pari päivää sairaslomalla.
Säikähdys oli kyllä melkoinen ja osaa taas paremmin varoa ja kuunnella kehoa ja vauvaa!!

Rieputa ja masukki 13+6
 
Rieputa rallaa onneksi selvisitte vaan säikähdyksellä. Olen kanssa saanut saman laisen säkähdyksen silloin kun odotin tyttöäni joten tiedän kuinka paljon se peljättää. Muistan vaan että silloin kun meillä oli tuo tilanne niin mieskin veti ihan hljaiseksi ja valkoiseksi silloin kun yöllä soitin sairaalaan. Kannattaa varoiksi ottaa rauhallisesti muutama päivä ja hyviä odotuksia teille.
 
Hyvä että rieputa että selvisit pelkällä säikähdyksellä!!!

Uskaltaisitteko pitää vauvaa vaunuissa parvekkeela, jos oravat on tehny pesän ullakolle?? ja niillä on syöttö paikka tien toisella puolella..

vkloppuna nimittäin huomasin kuinka iloisesti ISO kokoinen orkkuli kiipesi meidän talon katon rajaan ja sitten joku muukin oli nähny ja se oli kantanu suu täynnä risuja ym. sinne.. kylmät väreet meni ku aattelin, kun on ollu niitä rotta juttujakin.. voihan ne orkkulit tulla sisällekkin, niin miksei vaunuihin lämpimään :eek: ..

sellaset mietteet tällä hetkellä..
 
Äiti lpr jos et jollain saa niitä oravia häädettyä, niin hommaa semmonen "kissasuoja", metallinen verkko siihen vaunujen päälle. Tuli nyt näin äkkiseltään mieleen.Noi elukat on muutenkin rasittavia kun alkavat tekemään pesiään taloihin :kieh: Meilläkin joskus kävi tikka hakkaan talon seinää aina päikkyaikaan ja mä heittelin sitä omenoilla ja kivillä. Yhtäkkiä sitä ei enää sitten kiinostanutkaan koputella ulkoseinää, oiskohan loukkantunut. Mutta hyvä niin :D
Kivuista:Mulla välillä tuonne alamahaan sattuu kun liikkuu ja helpottaa heti kun istuu. Ja oikean pakaran alta on alkanut säännööllisesti särkemään!? Tosi ärsyttävää! Muistan vaan synnytyksessä se pakarasärky oli jotain ihan helvettiä! Ei tää nyt tietenkään mitään semmosta ole, mutta särkee pirusti :kieh: Onko kellään muulla samanmoista? Tissit on tänään jostain syystä aivan sairaan arat..?
Mä haluaisin jo kans tyttö tai poikaolon. Nyt ei tunnu miltään. Ainoa poikamerkki mikä on niin on se 1 musta karva navan alla. Mutta sekin saattaa olla vaan hormoonikarva..Tiedä sitten. Isäntä manaa että poika sieltä tulee, niinkun kaikille meidän tuttavapiirissa ja anoppi laulaa että tyttö tulee! Ärsyttävä ämmä kun yrittää sitä syöttää tolle pojallekin. Ei se voi tietää! |O Ei oo koko akkaa näkynytkään aikaan täälläpäin että paree pitää suuta soukemmalla! Anteeksi tää valitus! :ashamed: :D
Huomenna mennään kaverilla käymään joka viikko sitten sai kolmannen(huh!) pojan :D Käytiin tänään ostaan vähän vauvajuttuja tulokkaalle :heart:
Että näin..Ihana aurinkoinen päivä mutta aivan sika liukasta! Meidän pihakin on kun luistinrata. Pitää mennä suolaan ja hiekottaan sitä päikkyjen jälkeen. Toivottavasti arska sulattas kokonaan jää pois.

f+p 17+1
 
myö asutaan kerrostalossa, ja mietinkin sitä et voiko niistä oravista valittaa jollekkin vai pitääkö heiän antaa vaan olla.. ärsyttää, ku niin iloitsin et ihanaa ku saa huoletta nukuttaa partsilla tätä vauvaa, eikä tarvi pelätä kissoja eikä että joku varastaa vaunut.. ni nyt tuli orkku hyökkäys :kieh: ..
 
Scala: Mä oon hiljan tilannut Hobby Hallista justiinsa tuon Brio Primo-turvakaukalon isofix-jalustalla. Haettiin se perjantaina postista ja voi että, kun se on suloinen :heart: Kyllä siinä tulevan vauvan nyt kelpaa matkustella vähän pitempiäkin matkoja :p Tuo isofix-jalusta on kyllä kätevä (ennemmin ei kokemusta sellaisesta). Jalustan saa autoon kiinni myös tavallisilla turvavöillä (onneksi!), kun ei mun rämässä mitään isofix-kiinnikkeitä oliskaan :LOL: Nyt loppuu sitten turvavöiden kans takkuaminen, JES!!!!!!!!!

irtosora:
Mä en ole oikeestaan kenenkään kolmen ja nyt neljännen lapsen odotusaikana saanut omalta äidiltä minkäänlaista tukea. Äitillä kun on muutama vuosi sitten todettu Alzheimerin tauti :'( Nykyään hän vain kyselee niitä samoja asioita, kuten kumpaa vauvaa me toivotaan yms. Ei se paljon enää asioita tajua ja isä tekee kotona kaiken. Huoh, raskasta on varmasti isällä, saatikka meillä lapsilla, kun ei saada jakaa oman äidin kans maan ja taivaan välisiä asioita.

Nyt olo on edelleen flunssainen, mutta oon huomannu, että se lääkekuuri johonkin tulehdukseen taitaa auttaa! Ei tarvi nenäsumutetta laittaa enää kuin kerran päivässä ja toisen kerran yöksi, ihanaa.

Kuulin juuri, että mun ex-ukko (kahden vanhimman lapsen isä) on ollut lauantaista asti kateissa eikä ole löydetty toistaiseksi etsinnöistä huolimatta. Epäillään vissiin itsemurhaa tai jotain...... No, en ole koko miestä nähnytkään kahteen vuoteen enkä kuullutkaan siitä mitään koska meillä on erittäin huonot välit eikä lapset ole sitä tavanneet pitkään pitkään aikaan. Mulla on lasten yksinhuoltajuus, jonka sain viime keväänä erillisistä syistä. Että kaikkea sitä maailmalla sattuukin. Poliisit lupas ilmoitella jos uutta asiaa tulee (soitin sinne tänään ja asiasta kuulin serkultani). Jos pahin tapahtuu, niin lapset tulee valmistaa asiaan sitten, kun sen aika koittaa.

Mä kans pelkään ihan sairaasti pihalla kaatumista näillä liukkailla talvikeleillä. Mä kuljenkin ovelta autolleni pihan poikki potkukelkalla :LOL: Nuorin tyttö istuu kyytissä ja tykkää!!! Huvinsa kullakin :D

Tatjana80 ja rv 16+3
 
Neuvolareissu tehty tälle aamupäivälle. Piti ottaa tyttö mukaan kun isäntä työreissussa ja mummo töissä sekä pappa reissun päällä. No eipä siinä sinänsä mitään ongelmaa ollut, paitsi että tytölle on vissiin kehittymässä flunssa kun koko viime yön nenä oli sillä ihan tukkoinen ja aamulla lämpöä. Rauhallisesti tyttö otti neuvolassa siihen asti kun alettiin sydänääniä kuuntelemaan, vissiin viimeinen pisara oli se kun äidin piti käydä siihen tutkimuspöydälle makaamaan. Sai ihan tajuttoman hepulin! No nopeesti terkkari sitten kuunteli, mitä siltä karjunnalta sitten kuulikaan, sydänäänet ja hyvin siellä pikkuinen sydän pompotteli. =)
Ens kerralla kyllä yritän saada jonkun tyttöä hoitamaan,mukavampi kun saa käydä neuvolassa rauhassa. Terkkari epäili mun pahojen huimauskohtausten johtuvan verenpaineen heittelystä. Eilen mittasin illalla kotona paineet ja oli 107/65 nyt taas neuvolassa mitattuna oli 149/80. Mulla yleistä että verenpaine korkea joten elimistö sitten varmaan kyllä huomaa jos se yhtäkkiä laskee noinkin huimasti. Käski ottaa rauhallisesti ja muutenkin välttää äkkinäisiä liikkeitä ja rehkimistä. Hemppa mulla oli hyvä, rautaa ei siis tarvitse vielä aloittaa.
Seuraava neuvola onkin vasta 14.4!! :eek: Toki rakenneultra on siinä välissä 31.3 mutta silti tuntuu aika pitkältä toi väli, puoltoista kuukautta.. :(

ORAVISTA yms. juu mäkin kyllä hommaisin parvekeunia varten kunnon suojan vaunuihin, ettei vaan mistään raosta pääse vaunuihin pujahtamaan. Meillä on parvekelasit ja on kyllä sinänsä helpotus kun tietää ettei mistää mitään oravia, lintuja, ötököitä yms vaunuihin pääse. Meillä nimittäin tyttö nukkuu päikkärit edelleen vain ja ainoastaan ulkona, paitsi näin kippenä ollessa tietty. Lasitettu parveke on kyllä aivan loistava, ei tule lumet eikä pakkanen/tuuli tunnu lainkaan niin purevalta.

Mulla kans välillä niin ruma olo ettei mitään rajaa! Nyt jo ehkä vähän helpottamaan päin, mutta toi maha sen vissiin tekee. Se kun röllöttää tossa niin epämääräisenä mössönä vielä ennen kuin alkaa kunnolla kasvaa. Mulla esikoisen jälkeen oli jo ihan "normaalissa" kunnossa vatsa ja lihakset mutta nopeesti se vaan pullahti taas tollaiseksi ihmeelliseksi nahkapussiksi. Vähän niin kuin synnytyksen jälkeen oli, ei kuitenkaan ihan niin löysä mutta sinne päin.. :LOL: Niin ja naama kukkii ja tukka rasvoittuu puolessa päivässä, että oikein hehkeenä tässä ollaan. Ja ihmeellinen karvoitus masussa ja muuallakin kropassa saa mut välillä tuntemaan inhoa itteeni kohtaan. No on tää kaikki sen arvoista kuitenkin! :)

Jep mutta nyt lähden hetkeksi lepäilemään sohvalle ennen kuin tyttö herää uniltaan. Tuskin kovin pitkiä tirsoja ottaa kun raukka joutui vasten tahtoaan nukahtamaan tänne sisälle.
Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!

:heart: haaveilija ja kyytiläinen 15+0
 
Täällä flussa sen kun pahenee :/ . Olin jo ajatellut ,että tänään olisin terve. Kai tässä pitää kohta lääkäriin lähteä ,kun ei olo ala helpottamaan. Tytölle sain huomiselle ajan yksityiselle korva-,nenä- ja kurkkulääkärille. Toivottavasti saadaa hänen flussat edes johonkin hoitoon. Aamulla hänellä tuli ihan veri nenusta ,kun limakalvot niin rikki. Apteekista haettin jotain seesaminöljy tippoja ,jotka kyllä taisi heti auttaa.

Mun äiti on taas sellainen ylihuolehtivainen mummo. Kantaa mulle koko ajan terveellisiä ruokia. Nytkin auttaa minua paljon tallihommissa ,jotta en rasittuisi liikaa. Hän kyllä ymmärtää vointiani paljon paremmin ,kuin esim. mieheni. Hänestä minun masu on niin kaunis ja muutenkin olen kuulemma niin hehkeä ,kun olen raskaana :) , vaikka olenkin ihan valkoinen ja näppyinen :) . Tyttöäkin ne aina pappan kanssa oikein pyytävät hoitoon. Anoppi puolestaa ei ole kovin innoissaan tästä vauvasta. Ei ole kertaakaan mitään kysynyt. Eivät edes käy meillä enää koskaan. Mies käy tytön kanssa siellä ja minäkin joskus mukaan lähden. En oikein tiedä miksi välit ovat noin huonoiksi menneet ,kun silloin kun esikkoa odotin oltiin ihan erilaisia.

Mutta taas sänky kutsuu..
-Poni ja Manteli 14+5
 
Heh, hauskaa lukea teidän muutaman kommentteja anopeistanne, kun olen tässä kaksi päivää manannut omaani. Mieheni lähtee 1,5 viikoksi työmatkalle, ja anoppi - joka asuu kohtuullisen kaukana meistä - on nyt ilmeisesti saanut jostain päähänsä, etten pärjää lasteni kanssa, kun teen niin paljon töitä ja plaa plaa. No, ykskantaan ilmoitti matkustavansa tuolloin meille auttamaan minua. Voi herra isä, olin jo suunnitellut mitä kaikkea kivaa ja vähän normaalioloista poikkeavaa teemme lasten kanssa tuona aikana. Onko nyt sitten pakko raahata anoppi mukaan joka paikkaan. Minä en siedä yhtään, että meillä nurkissa notkuu joku.

Tulipahan valitettua. Täytyy tosin sanoa, että anoppini on ihan kohtuu ok tyyppi, mutta en pitänyt siitä, että tuppautuu meille noin pitkäksi aikaa keskustelematta asiasta ensin kanssani. Tottakai voisin kieltää häntä tulemasta, mutta kun anopille voi joskus olla vielä hyötykäyttöäkin. :LOL:

Minäkin tunsin eilen ensimmäisen kerran sikiön liikkeet, kahteen kertaan. Niistä ei voinut erehtyä, mutta sen jälkeen ei sitten mitään siihen viittaavaakaan ole tuntunut. Mutta eipä viikkojakaan ole vielä kovin paljoa.

Onko kenelläkään muulla tullut pääsäryt vaivoiksi? Minua ei yleensä päänsärky vaivaa, mutta nyt enempi vähempi jyskyttää takaraivossa harva se päivä.
 
Heippa pitkästä aikaa!On ollut paljon töitä ja väsymystä, niin ei ole paljon jaksanut netissä roikkua. Mutta nyt onneksi vasta torstaina iltavuoroon, ihanaa!!!Viime viikolla oli vain yks vapaa päivä...

Pahoinvointi taitaa olla taakse jäänyttä elämää ja nyt on itseasias ihan normaali olo. Nyt ei tule mieleen mitään muuta, kuin että moikka taas :LOL:

Bella-Lumia ja Nuppu 15+4
 
Miulla ei periaatteessa ole anoppia ollenkaan, tai on anoppi puoli, mut ei olla sinne päin juurikaan yhteydessä, eivätkä hekään ole meihin yhteydessa.. ei tosin haittaa kun siellä on kaiken näköstä ongelmaa, mihin myö ei voida auttaa vaikka joskus ois haluttukin.. mutta oma äiti on ihana/kauhee :kieh: .. töitä kun tehään yhdessä niin välillä joutuu ottaa yhteen..mutta mukana on meidän elossa 110% ja pois en vaihtais, ei oltas pärjätty ilman meidän porukoitten apua ja tukea!!!

Altzheimerista, voin vaan kuvitella Tatjanan tunteen.. miun mummilla 85v. todettiin 2 vuotta sitten sama tauti ja nyt alkaa mennä huonompaan.. välillä oli huonompi, mutta koheni siitä, ja nyt mennään tasaseen alaspäin.. ja mie oon aina ollu mummin tyttö.. se hoiti miut ku olin pieni ja näin ei miuta tarvinnu viiä tarhaan ja muutenkin ollaan oltu aina hirmusti tekemisissä.. elämän vaan on tällästä..

noista down lukemista en tiedä, kun ei niissä varmaan mitään hälyyttävää ollu ku ei oo kuulunu mitään!! Paljonko nea85 siulla sitten oli??

ihanaa, nyt on loma!!! ja hirveesti kaikkee pitäs keretä tekee, alkaa stressi pukkaamaan päälle :LOL:

äiti lpr
 
äiti lpr kun asutte kerrostalossa niin kehottaisin kysymään talo yhtiöstä jos ne hoitais oravat pois pesimästä nehän voi aiheuttaa tuhoja siellä vintillä purra sähköjohtoja repiä eristyksiä ja muutakin vaikka söpöjähän ne on vierailessa lintulaudoilla mutta taloon pesiessä tuhoeläin näin olen ymmärtänyt
 
äiti lpr: mulla ne oli 1:12 500. mulla on semmonen neuvola täti joka ei pahemmin mistään mitään kerro niin olis kiva tietää millaisia lukuja muilla on ollu ja minkalaiset luvut on hyviä. kun on eka vauveli tulossa niin oon aika pihalla kaikesta :ashamed:
 
Heipparallaa!! Omaan napaan ei oikein mitään, suonenvetoa on tullut, ja joka päivä vetää jaloista suonta.. :headwall: Liikkeitä yrittäny kuulostella mut en oo varma onko ollu vai ei :LOL: Huomenna neuvolalääkärille taas käymää, täytyy muistaa kysyä tosta patista masussa.. Tosin ku äsken kuuntelin sydänääniä niin kuuntelin sit siitä kohtaa missä se patti on, niin kuuluu oma syke.. ?! Onko se sitten istukka..
 
HipHei!

Heti alkuun neuvolakuulumisia. Elmerin sydänäänet oli tasaiset ja syke siinä 160 pintaan. Jatkuvista "moksahdusäänistä" päätellen masussa oli vauhtiaamu meneillään. Terkka nauroikin, että on vilkas vauva, kun hän ei meinaa anturin kanssa pysyä perässä ääniä kuuntelemassa :D
Kohtu oli kasvanut kaksi sormenleveyttä vaille napaan saakka ja fundusmitta (?) oli 12 cm.
Painoa oli tullut viime kerrasta 600 grammaa lisää, nyt painon nousu kokonaisuudessaan hiukan yli pari kiloa.

Lisääntyneestä karvankasvusta: Tällä hetkellä oon tosi onnellinen, että ihokarvat on niin vaaleat; mulla on ilmestynyt kiva "karvapeite" mahaan ja naamassakin on karvaa paikoissa, joissa ennen tuskin näkynyt mitään :headwall: Seuraavaksi kasvaa varmaan viikset :LOL: Mulla on myös aina ollut fosforin mainitsema tumma karva just heti navan alla ja aina kun sen on napannut pois, niin takaisin on kasvanut muutamassa viikossa. Raskauden alettua sitä ei oo näkynyt kertaakaan. On tää hormonitoiminta niin ihmeellistä ;)

kaneliomena ja Elmeri 16+6
 
Piti vielä sitä kysyä, että onko kellään muulla ihan häiritsevässä määrin unettomuutta? Iltaisin oon tosi väsynyt ja uni tulee nopeesti, kun meen sänkyyn. Ekan kerran herään joka armas yö vessareissulle kello yhden aikoihin ja sen jälkeen menee aamuun saakka sängyssä pyörien, lukien tai muuten vaan valvoen. Olo on tosi pirtee, paitsi sitten kun oikeesti pitäis herätä ja lähtee töihin... Tää on alkanut oleen jo ihan stressaavaa... Kertoo varmaan jo yliväsymyksestä, että olo on välillä kuin sähköjäniksellä - tosi vaikea pysyä paikallaan tai olla tekemättä mitään...
 

Yhteistyössä