~~~ELOMASSUT HELMIKUUSSA 08~~~

Meidän pikkuisen sydän löi 163 silloin rv. 14. :eek:

Neuvolatäti ei kyl sanonut mitään että ois mitenkään outoo tai hälyttävää, sanoi vaan että kaikki oikein hienosti. Mut mua itteäni vaan vähän mietityttää ku kuitenkin aika korkee syke (mut mähän nyt stressaan ihan kaikesta...) =)
 
Neuvolassa käyty hb oli 112, ens kerralla alotetaan rauta jos on vielä noin matala,sydänäänet kuunneltiin ja liikkeitäkin oon tuntenu maanantai illasta asti :heart: Painoa mulle on tullu tän raskauden aikana jo 8kg :ashamed: mut onneks ei sokerinrasitukseen laittanu.Pitää mennä viel labrassa käymään,antaa pissa näyte(et joko ois taas virtsis :kieh: ),hiiva viljely ja sit katotaan taas vasta-aineet(mulla ne siis katotaan kuukausittain,kun niitä on).

Seuraava neuvola on 25.4 ja rakenne ultra onneks siinä välissä :)
 
neitiperho
melluli sun pikkusen sydänäänet oli ihan normaalit, miksi siis huolestunut? Lapsen syke kun on aina korkeampi sinne parin vuoden ikään asti ja sitten alkaa tasoittumaan. Huolestuisin ennemmin siis matalasta sykkeestä, joka ei todellakaan tyypillistä vastasyntyneelle/sikiölle.
 
Tatjanalle voima :hug: epätietoisuuden keskelle.

Onpa teillä jo ihania masuja! Mä en oo saanut vielä ekaakaan masukuvaa otettua. Äsken koitin siirtää profiiliin Elmerin ultrakuvaa, mutta kun ei niin ei. Muutenkin nää sivut on tökkineet niin pahasti jo muutamalla kerralla, että hihat palaa :headwall: Mulla tää kärsivällisyys ei todellakaan kuulu tuonne hyvelistan kärkeen :D

melluli: Meidän murusen syke oli eilisellä neuvolakäynnillä 155-160 välillä. Terkkari sanoi, että 120-160 on ihan normaalialueella :)

Minkä verran teille on kertynyt painoa lisää tähän mennessä? Ihmettelin, kun luin eilen terkan jutuista rivien välistä, että mulla olis kertynyt vähän liian pikkuisen (viimeisten kuuden viikon aikana 600g, yhteensä noin 2,5 kg). Ja sitten vielä, kun eilen lueskelin täällä toisten sf-mittoja ja mulla oli 2-4 senttiä pienempi... Nyt vaan pyörii päässä kasvaako Elmeri ihan normitahtia? Mies jo eilen huokailikin, että mistä mä aina keksin jotain uutta pohdittavaa :D

Mutta eipä tässä muuta ihmeellistä tällä kertaa... Tänään on ollut hirvee jätskihimo - kaksi puikkoa meni äsken kymmenessä minuutissa :saint: ja lisää vaan tekee mieli :p Pitänee lähteä paisteleen jauhelihaa, että saa jotain suolaistakin mahaan.

kaneliomena ja Elmeri 17+1
 
Heippa vaan kaikille. Täältä kanssa vähän lääkäri neuvola kuulumisia. Olin siis eilen ja kaikki oli olosuhteisiin nähden hyvin. vaavin sykettä lääkäri ei sanonut mutta ei se oikein mitään muutakaan puhunut. meillä on niin hiljainen lääkäri että vaikka itse yrittäisi jutella sieltä ei oikein sanaa saa ulos suusta. Verenpaineet oli edellen alhaalla eli 98/64 ja Hb ei otettu ku viimeksi oli niin hyvä. Neuvola kortista katsoin että lääkäri oli kirjoittanut että kohdunsuu kiinni ja kiinteä ja pituus 3cm eli kaikki oli normaalia.
Neuvola tädin kanssa käytiin sitten sitä ensi keskiviikkoa läpi ja antoi luettavaa. Se on koko ajan mielessä.

Tatjanalle myös voimia epäitietoiduuden keskelle. Epätietoisuus on kaikkein pahinta mitä voi olla.
 
Tatjanalle voima :hug: En osaa kuvitellakaan miltä susta tuntuu.

Tänään varasin rakenneultran yksityiseltä. Tein vertailusoittokierroksen näihin suurimpiin lääkäriasemiin ja päädyin pihlajalinnaan. Oli muita selkeästi halvempi kelakorvauksen jälkeen:)
Elikkäs 17.3 nähtäs pampula taas :heart: Oon huomannu että 8-9 aikaan illalla pampula on hereillä ja joskus yöllä kun herään pissalle :D Toivottavasti ei livenä sitten kauheesti jumppailis yöllä.. :whistle:
Käväsin kirpparilla, mutta siellä ei kyllä ollu mitään tähän vauvakrääsäintoiluun.

f ja p 17+3
 
suokaa anteeksi jälleen typeryyteni mutta mistä lyhenne sf? :ashamed:
kaneliomena- mulla vasta viikot 13+4 mutta painoa on lähtenyt pari kg..mutta en oo siitä huolissani, lääkäri kertoi ekalla kerralla että on normaalia, että paino tippuu raskauden aikana (siis jos on painoa kertynyt).
huomenna neuvolaan, jännittää! :D nyt olen kyllä saanut kuulla pienen sydänääniä kotona, mutta sitten luulisi että olisi tullut ne verikokeiden tulokset siitä downin syndroomasta ym mitkä otettiin sillon samalla kun oli se np-ultra.
munkin oli pakko syödä tikkujätski tänään! :p teki niin mieli, nyt myös pitäis mennä paistaan jauhelihaa, mies pääsee kohta töistä ja ajattelin tehdä jauhelihakastiketta & spagettia, nam! :p poitsunkin sain nukkumaan niin, jospa sais tehdä ilman pikkukokkia tän kerran! :D mua naurattaa niin vielki se ku mä menin tänään makuuhuoneeseen sen luo- tanssien ja kaikkea höpsöä tehden niin se jäi suu auki ja silmät pyöreenä kattoo mua ja sitte vasta lopetti ja alko nauraa itsekin kun mä rupesin nauraan kippurassa sen ilmeelle (nyt siis 1v 10kk) :LOL:
 
Huoh :whistle: Jonkin verran oli tullu viikon aikana luettavaa =) koitin vilkuilla kaikki läpi

Onnea uusille!!

Tatjaanalle paljon voimia,toivottavasti asia pian selviää.
:hug:

Meillä täällä ankarat muuttopuuhat,enkä siks oo koneelle joutanu/jaksanu. Aika menee mukavasti tavaroita pakatessa ja kaappia siivotessa :D
Toivottavasti se uus asunto on siivottu,et ei tarvii sitä alkaa isommin puunaamaan.

Liikkeet alko täälläki loppuviikosta tuntumaan ja välillä sieltä muksahduksia kuuluu,mut ei joka päivä =)
En nyt taas muista yhtään mistä olitte keskustelleet...
ihania masukuvia teillä,mullaki on alkanu kasvamaan ja onki tosi iso jos en vedä sisään,mitä en kyllä koskaan tee,muullonku peilailen ja haluan tietää sen "oikean" koon :D .

Palailen taas ku jouan.Vk.nloppuna on se virallinen muutto,et sillon tuskin kerkeen tänne...

Piua 17+5
 
Täälläkin sitten sairastetaan koko perhe(just kun pääsin kehuskelemasta etten ole koskaan kipeä). Ensin tulin minä sunnuntaina kipeäksi, olin sitten yksin lapsen kanssa ma-ti (39 asteen kuumeessa, mikä on mulla aika lailla jo)kun mies oli työmatkalla. Mies tuli eilen kotiin ja tänä aamuna ne oli pojun kanssa molemmat kipeitä :snotty: Poika nukkuu nyt supon voimalla. Mun kuume on onneksi vähän laskenut, että jaksan hoitaa nuo muut sairaat. :heart:

Meillä olisi eilen ollut neuvola mutta se jäi kun kipeänä oltiin, täytyy tilata uusi aika kunhan selviää vähän miten poitsukin parantuu.

Liikkeistä: eilen tunsin liikkeet niin selkeästi, että ne oli vähän kuin liian selkeitä, ihan jo potkuja! Olenkin vielä vähän epäileväinen, koska tuntuu ettei lapsi voi vielä olla niin vahva...Mutta nuo liikkeet tuntui ihan juuri kohdussa, ei missään epämääräisesti. Olen vähäsen laihtunut, joten kohtukin tuntuu tosi selvästi, ei kylläkään ole mun mielestä kovin iso vielä(korkeus on ehkä 4 cm alle navan).

Kantoliinoista puheenollen, meillä on ollut ihan ehdoton kapistus tuon pojan kanssa, kun ekat 4kk viihtyi vain sylissä, ja nyt isompanakin viihtyy liinassa useamman tunnin päivässä. Se on mustakin ihanaa kun pieni tuhisee siinä lähellä. On myös autolla liikuskeltaessa aina käytössä kaupoissa ja usein lenkkeilläänkin vain liinalla. Meillä on nyt 2 kudottua ja yksi trikoinen pitkä liina, rengasliina sekä Yamo-kantoreppu. Suosittelen kyllä hankkimaan jos vähänkin kiinnostaa! Samoin kestot on meillä käytössä.

Tatjanalle toivon ainakin jonkinlaisia uutisia piakkoin exästäsi... samoin Kotiäidille tsemppiä, ja kaikille muille tarvitseville.

Painosta... meillä ei ole kotona vaakaa, joten ei ole tietoa... tuo mun laihtuminenkin on siis mun oma huomio vyötärönympäryksestä, vatsa tuntuu ihan littanalta taas... olen vähän huolissanikin kun luulin että olisi tässä vaiheessa jo pompahtanut paremmin esiin(ekasta näkyi paljon enemmän täs vaiheessa!)

Lepäilemään täytyy taas mennä, ennen kuin lapsonen taas herää. Nyt voisi jo ruokakin maittaa(olen syönyt sunnuntaista tähän asti 2,5 näkkileipää)...
 
Meillä myös sairastellaan. Tyttö ollut koko viikon kuumeessa, eikä missään pikku luumeessa vaan joka päivä 40-41 astetta! Kuumelääkkeet siis käytössä jatkuvasti.. Onneksi huomenna aika lastenlääkärille.
Omaan napaan ei ihmeitä. Pikku hiljaa alkanut tuntumaan siltä olisiko osa muljahtelusta masussa vauvan liikkeitä. Suolistohan se suurinta metakkaa masussa pitää, mutta osa liikkeista tuntuu vähän erilaisilta. No eiköhän ne liikkeet sieltä ala piakkoin voimistumaan.. Vointi on muuten ollut hyvä.

Tatjanalle piti voimia munkin toivotella, varmasti raskasta tuollainen epätietoisuus! :hug:

Tyttö tuolla heräilee, joten mentävä on..


:heart: haaveilija ja kyytiläinen 15+2
 
Rouses: sf-mitta on symfyysi-fundusmitta, eli se mitä sullakin on esikoistasi mitattu ;) Kohdunpohjan korkeus siis.

Painoa ei ole tullut minullakaan kuin 200 g lähtöpainoon ja on ihan normaalia. Kyllä se paino kerkeää rv 20 jälkeen viimeistään alkaa nousemaan eikä ole yhteydessä siihen, etteikö vauva kasvaisi. Raskaana oleva kun jo kuluttaa energiaakin enemmän, ja itse en ainakaan syö enempää kuin ennen raskautta.. Näillä viikoilla runsaat tulleet kilot eivät kerro vauvan kasvusta vielä mitään, lähinnä omista syömisistä :)
 
neitiperho
Täällä painoa nyt olisi tullut 3kg. Kovasti yritän sitä tarkkailla, hirveä kammo kun koko ajan on että paisun jättiläiseksi ja sitten niistä kiloista on hankalaa päästä eroon.

En ihan varma vieläkään ole, mutta ehkä pieniä liikkeitä on alkanut tuntumaan. Illalla ihan kuin muutama hipaisu olisi tullut ja sitten ihan äsken...mutta voihan se olla että edelleen vaan kuvittelen. No en stressaa asian suhteen. Tiedän että vauhdikas tapaus masussa kuitenkin asustaa ainakin mitä maanantaina sinne pääsi taas kurkistamaan.

Neitiperho+pötkö 16+0
 
äiti lprkös se kysyi mitä suuhygienisti tekee? Se siis tarkastaa purukaluston kunnon ja pistää eteenpäin hammaslääkärille jos aihetta löytyy. Eli ihan pelkkä tarkastus vaan. En kyllä muista mahtoiko hygienisti minulla viimeeksi hammaskiveäkin rapsutella pois...

Ei minullakaan viime raskaudessa ollut tähän mennessä painoa tullut kuin muutama hassu sata grammaa. Mutta painoni olikin normaali raskauden alkaessa. Nyt on painoa tullut yhteensä kolme kiloa ja reilusti alipainon puolelta lähdettiinkin liikkeelle. Kiloja saakin tulla ihan mukavasti! Olenko minä ainut "kilojenkerääjä"? :LOL: Ihan imetystä ajatellen minä painoa haluaisin lisää, viimeeksi kun ne kilot karisivat todella nopeaan pois.

Tasan kolme viikkoa rakenneultraan, jihaa! :D

Lilli ja Tiitti 17+0
 
Moro!
Joku täällä hehkutti Pikkuruun kantoliinasta. Se onkin aivan loistava! Mulla on ollut sellainen puolukan punainen ribb-puuvillatrikooliina käytössä jo kahdella lapsella ja aion käyttää vastaisuudessakin. Siihen saa helposti jo ihan pienen vauvan ja hakkaa mukavuudessaan mennen tullen rintareput. Ja liinan saa sidottua helposti kookkaammallekin (mun mies 196/105)! Kangas on ihan uudenveroinen, vaikka sitä on usein pesty ja käytetty. Etikka huuhteluvedessä todella toimii. Kotitöitä en kyllä saa lapsi liinassa tehtyä. Mun kädet ei kertakaikkiaan ylety valtavien tissien ja vauvan yli esim. pyykkikonetta tyhjentämään :LOL: . Toki monenlaista pikkuhommaa saa kummasti tehtyä. Leikkipuistossakin oli helppo auttaa 2v esikkoa kiipeilemään ym, kun vauva oli liinassa. Samoin esim. kaupassa se oli tosi näpsä.

Sf-mitta on siis symfyysi-fundus mitta. Symfyysi on häpyluu ja fundus on kohdunpohja. Niiden välimatkaa, ts. kohdun pohjan korkeutta häpyluun yläreunasta mitataan.

Täällä taas herkuteltu ja kahviteltu hiihtoloman kunniaksi muiden mammojen ja lasten kera. Kivaa oli. Ja hyvällä omallatunnolla, kun painoa tullut koko raskauden aikana 400g. Noh, esikoisen tuomat kilot on poltettavissa edelleen tätä vauvaa imetellessä :D Vatsa kyllä aika muikea, neuvolalääkärikin kuvasi sitä eilen jo "melkoiseksi palloksi". Ihana se on!

Ja Hemulille :hug: sinne Norgeen!

Bonus 15+3
 
Kävin itsekkin lääkärissä tai pääsin ruuhkan vuoksi vain hoitajalle ,joka laitto verikokeisiin. No eipä niissä mitään ollut. Virusperäinen tauti niin ei auta kun sairastaa. Tyttö on jo paljon pirteempi vaikka ab-kuuri vasta toista päivää menossa :) . Söi jopa eilen illalla puuroa ja tänään ruokaakin ehkä desin verran.

Kävimme muuten vakuutustoimistossa hakeman korvauksia tuosta tytön lääkäri reissusta niin kysyi samalla tulevalle vauvalle sitä vakuutusta. Ohjeessa oli ehtona sen vakuutuksen varaamiselle ,että tämä ja edelliset raskaudet ovat sujuneet täysin normaalisti. Ajattelin heti ,että uudelle vauvalle ei sitä saada ,kun tyttö syntyi ennenaikaisesti. Vakuutus täti selvitti asiaa ja saadaan vakuutus :) . Perjantaina käyn sen neuvolan jälkeen tekemässä, kun on neuvolakorttikin silloin matkassa.

Painosta. Mulla on tullut nelisen kiloa. Mulla tuli esikoltakin alussa paljon ,kun ruokahalu on niin kaamea ,mutta kyllä se sitten tasottu. Aion tehdä taas töitä ,jotta saan imetyksen onnistumaan niin sillä kyllä kilot karisee, joten kilojen kertyminen ei kauheesti haittaa.

Mä en vieläkään tunne liikeitä. Odotan jo kovasti pikku kutituksia.

Tatjana voima :hug:

-Poni ja Manteli 15 ( taas uusi viikko käynnissä)
 
siis onpas teilä ihania masuja jo! onko teillä kaikilla jo semmonen maha että siitä huomaa että ootte raskaana? onkohan ihan epänormaalia että mun maha pullottaa vaan vähän? mulla on kyllä jo valmiiks iso masu läskin ansiosta.
 
Heissan! Ja terveiset neuvolasta! Sydänäänet kuului tosi kovana ja syke oli jotain 140 hujakoilla. Painoakin oli tullut hieman josta terkkari iloitsi! :) mulla lähtöpaino sen verran pieni, mutta mä oon vaan onnellinen ettei vielä ole kauheasti tullut koska jos menee niinkuin edelliset raskaudet niin kohta niitä tulee ja kohisten. Viimesilläni oon ollut vajaa 30kg painavempi! Nyt sf- mitta 13cm.

Hb oli mulla myös laskenut ja oli nyt 114. Rautaa aloitan 1tbl päivässä. Mulla on vielä jäljellä edellisiä jos vaan päiväys on voimassa ja nimeltään duroferon durette (muistaakseni jotenkin noin, en jaksa nyt mennä kattoon tarkaan kirjotustapaa..) Verenpaine oli myös alhainen vaikka oon juonu kahvia ja syöny salmiakkia.

Neuvolasta päin menin vaikka ei olisi saanut, kaupoille ja mukaan tarttui kaikkea kivaa vauvaa varten lindexiltä. Pari vanu/fleecehaalaria, pipo, kaksi bodya, peitto ja yöpussi. Saa luvan käydä molemmille oli sitten tyttö tai poika. Toista haalaria koitin esikoisen beipparille ja voi että! Ei malta odottaa elokuuhun asti että saa vauvan kainaloon! Mulla oli aluksi sulattelemista vauvautisessa kun ehdin jo sopeutua siihen ettei ihan helpolla vauvaa tuu mutta nyt oon ihan mielissäni! Vaunujakin kävin hypistelemässä liikkeessä.

Äitiysloman alkua mietin ja voi olla että jään varhennettuna kesäkuun alussa. Jos saan kesäloman vaikka rahana. Eli enää olis reilu kolme kuukautta töitä jäljellä! Voi olla ihan mukavaakin jos tulee kuuma kesä ja eipä tarvi ison mahan kanssa koittaa mahtua kassavälikköön. Pakko olis jotenkin saada kerrottua töissä raskaudesta että en joudu raskaisiin hommiin.

Mutta nyt siivoilemaan ja ruuan laittoon vaikka tekis mieli mennä nukkumaan! Pyykit oottaa ripustamista ja tuoa ihan sekaisin! Koitan saada minäkin mahan kuvaa jos saan kortinlukijan toimimaan!

Jaksamisia Tatjanalle!!
 
Ei oo reilua että teillä on jo tommosia vauvamahoja!! Mulla ei kyl huomaa raskautta ellei tiedä.. Tänää kävin ostaa masutuubin :D painoakaan mulle ei paljon mtn oo tullu, viime neuvolassa oli laskenu 200grammaa..


katham ja vaavi 17+3
 
Mulla taas palannu tuo päänsärky, luulin jo et oisin päässy siitä jo eroon, mutta ei :( No hiiva on kuiteski voitettu, ainakin siltä vaikuttas (vihdoinkin!!).

Oliko se nea85 joka kyseli et onko kaikilla jo maha näkyvissä, niin vastaus on et ei mulla sitä ainakaa huomaa vielä, ihan hienosti menee viel tavan housut jalkaan, paitsi yhdet jotka oli tiukat jo valmiiks, siis on kuitenki maha jo vähä kasvanu... :)

Tänään kaupassa huomasin et oli mämmiä myynnissä, niin pakkohan sitä oli ostaa ja oon jo puolet siitä syönnyki :eek: ja viel oikein kerman kans :p taitaa tässä asiassa olla kyl tekemistä raskauden kans... tästä pääseekin sit hyvi toho paino asiaan, sitä on tullu nyt oman vaakan mukaan 2 kg tai sit 3, meil ei oo mikää tarkka vaaka, et riippuu mistä kulmasta sitä lukemaa kattoo :LOL:

Tatjanalle voimia kohdata tulevaa!

poipi ja rv 17 + jotain
 
Nea mulla masu jo näkyy vähän, mutta toinen raskaus onkin kyseessä.. Ekassa raskaudessa mulla alkoi masu näkyä joskus rv 20 jälkeen vasta silleen että ulkopuolisetkin huomasivat. Joten odottele rauhassa masun kasvua. Voin taata että saat "nauttia" siitä vielä ihan kyllikseen kesän ihanilla helteillä! :LOL: :LOL:


Painoa mulle on tullut 2kg lähtöpainoon verrattuna. Esikon aikana painon nousu oli mulla aika hurjaa reilu 20 kg, mutta kaikki kilot kyllä hävis jo ennen kuin tyttö täytti 6kk. Joten en hirveesti jaksa stressata kiloista, toki mitään yletöntä mässäämistä nyt en kuitenkaan viitsi tieten tahtoen harrastaa, vaikka välillä mieli tekisikin. ;)

Jassoo taidanpa lähteä teen juontiin, kurkku tuntuu hieman karhealta..

:heart: haaveilija
 
Mullakin masu on jo aikamoinen pömppis, vaikka "vasta" 16. raskausviikko lopuillaan. Masua on ollut jo muutamat viikot :D Aika hassua. Toisilla se vaan näkyy aikaisemmassa vaiheessa kuin toisilla. Ja sekin varmaan auttaa asiaa kun mulla semmoinen notkoselkä, joka vaa korostaa sitä pömppistä...




 
Heips!
Mulla oli näimmä la:na 28.8 eli se muuttu np-ultrassa nyt se on 30.8. eli 13+4.
nea85: ei minustakaan hoksi jos ei tiiä kattoa, pikkasen pömpöttää muutaman makkaran alta
Tyttöä oottaessa oli tosi pieni maha ja olin muutenki tosi hoikkanen (kiitos pahoinvoinnin), poikaa oottaessa oli taas pahoinvointia, paino tippu mut oli tytön jälekeen tulle kiloja lisää mistä puotella. tämänki raskauden alussa oli muutama kilo enempi mitä poikaa alkaessa odottaa, no taaskin on pahointi vieny n.6-7kg (nyt en oo käyny puntarilla), mut on se paino aina muistanu noustakki. Imetys minulta ei oo kiloja ikinä vieny :(
 

Yhteistyössä