<<<ELOMASSUT 2008>>>part.3

Heippa taas. Täällä on ollut keskustelua tuosta alkoholista. Meillä isäntä tekee paukkua melkein joka pe ja la mutta siitä ei ole koskaan aiheutunut mitään ongelmia. Hänellä kun tuo alkoholi ei mene päähän kunnolla, ainoastaan silloin jos juo raakana niin isäntä tuppaa sen jälkeen tutkimaan keittiön pöydän pintaa sikeässä unessa =) Meillä isäntä ei koskaan lähde mihinkään ravintolaan humputtelemaan hän juo kotona kiltisti, eikä tästä asiasta ole koskaan tapeltu. ei hän ole koskaan kokenut tarvetta päästä pois kotoa viikonloppuisin. Minulle se on ihan sama tekeekö paukkua vai ei koska ei sitä hänestä huomaa ollenkaan millään tavalla.

Täällä on tänään ollut muuten todella väsyttävä olotila ei jaksaisi tehdä yhtään mitään. Keittiön sain kyllä taas kuurattua kun oikein itseni pakotin. Kyllä heti huomaa kun meikäläinen on muutaman päivän tekemäti kunnolla kotitöitä niin kyllä ainakin keittiö on kun myrskyn jäljiltä. Muksut jättää kaiken kädestään mihin sattuu, taas sai komentaa ne keräämään keittiöstä kaikki omat romut pois.

No koitan mennä jatkamaan koti hommia
Hyvää päivän jatkoa kaikille

moi

onkos muilla kuinka paljon paino tippunu alussa? Siis ku mul on meän vaa'an mukaan -7kg ja ruoka ei edelleenkään maistu... nyt on ongelmana et pari kertaa on menny maha löysälle jos jotain oon saanu syötyä... sen jäläkeen viel vähempi haluttaa mitään pistää suuhun. Tää ei oo enää yhtään kivaa, ku nuorin (7kk) tarvii paljon hoivaa viel ja äiti eiku kölli joka välissä, ku ei muuta jaksa.... AAArrrgghhh.... :(

ja muita juttuja..

Meilläkin riidellään miehen juomisesta, joka on kyl vähentyny paaljon mitä se on joskus ollu. Tieten sen pitää välil päästä "juhliin", käynhän mä itekki (vaan paljon harvemmin). Mut hällä se tahtoo juhlimiset mennä välil överiksi (ainaki mun mielestä).

Heippahei!!

Taas pitkästä aikaa.. =)
Täällä voidaan hyvin, masua kasvatellaan kaikessa rauhassa.
Tänään onkin mulla & miehellä puolivuotishääpäivä =)
Kun on sitten elokuussa oikea hääpäivä, niin koittaa jo pikkusen laskettuaika :heart: se kun sattui juuri samalle päivälle.
Nyt en ehdi tämän enempää höpisemään, ajattelin vaan ilmoittaa, että hengissä ollaan ja hyvin jaksellaan! :p

oda-sofia & pikkunen, tasan 14 :heart:

heipsan ja maanantaina mammoille ja massuille! tuli tuossa mieleen että oisko hyvä idea alottaa taas uus pino? voishan vaik tehä et elomassut 2008 helmikuu tai jotain ja jos sit joka kuulle tekis oman pinon. tai jos menee vaikeeksi niin sit ihan part 4 jne. lokamassuista huomasin vaan et niillä vissiin menee kuukausittain ja vois olla hauska idea. mie en vaan oikeen tiiä miten se uus pino alotetaan niin fiksumpia tässä yritän lähestyä:D

meillä on mie lopettanu ulkona käynnin melkeen kokonaan kun pos. testin tein, välillä pitäny oikeen sanoa sille et mee vaan, enkä vaan sano ja sit murjota kotona. meillä se on tietysti niin eri asia ku ei oo aikasempia lapsia niin mikäs mulla ollessa kotona, saapahan kattoa telkkarista ihan just sitä mitä haluan! tosiaan asutaan edelleen 29,5m2 yksiössä niin ihan kiva välillä et saa olla yksin kotona ja viettää laatuaikaa itsensä kanssa omassa rauhassa:)

mulla on nyt ihan pasmat sekasi ku vaihtu se laskettu niin koko ajan pitää miettiä et mikä se päivä nyt on et vaihtuu viikko. tänään siis vissiin 13+3. ihana jotenki ku se meniki siellä np:ssä 12+1 12+6:een niin henkisesti jotenki tuli paljon levollisempi olo.

rouses, oon ihan samaa mieltä ku muutki et täällä nimenomaan pitää tuntua siltä et voi kysya ihan mitä vaan ihan millon vaan. itelläki monta asiaa välillä pyörii mielessä kun ei oo tässä tilanteessa ikinä ennen ollu. siksi on mukava et tää tämmönen foorumi on olemassa kun on kiva lukea muiden kuulumisia ja kokemuksia.

jaha, jos vaikka menis vähän pitkälleen, ollu taas aika väsy päivä tänään vaik kyllä ihan hyvin mielestäni nukuin. kai se steve kasvaa nyt niin hurjaa vauhtia et vie äiskältä kaikki energiat;)

salamanteri ja steve 13+3 :wave:

Joo, kyl mieki miehen päästän noihi normi saunailtoihi ja tommosiin kemuihin, mutta ku nytki tuntuu et joka vkloppu on pitäny keksii jotku hemmetin kissanristiäiset et pääsee lähtee.. sit vaan sanoo et heippa ja älä valita.. ja sitte ku mie oon pari tuntia jossai tupperi kutsuil tai jossain oikeesti yksin ni heti soittaa et meinaatko olla koko ilaan.. ARGHH.. Mutta loppujen lopuksi tykkään olla yksin kotona, ku saa pojun nukkumaan, ni sitte on sitä omaa aikaa, mutta liika on liikaa!! tämmösiä meno kausia tulee ja menee.. toivottavasti tää meno kausi loppuu kohta!!

KOhta pitäs lähtee saunaa, ja sitten saan varmaan ton poitsunki ajoissa nukkuu ku on jo silmät ristissä tossa.. oltii päivällä kaverin luona leikkimässä monta tuntia, ja pojat nyrkkeili ja leikki vuorotellen.. oli oikeen levollinen kahvi tuokio, ku koko ajan joku roikkuu lahkeessa ja kaipaa mitä toinen teki, sitten taas ollaan bestiksii ja sit taas itketään =)

mutta hauskaa iltaa, mie lähen kohta löylyille

äiti lpr 13+6

Meillä ainakin annetaan esitieto lomake ekalla neuvola käynnillä ja se pitää palauttaa ekaan ultraan, ja siihen en oo toivomuksia koskaan laittanu, mutta ne nimethän on hätäkastetta varten, siis jos vauvalle käy jotain, mutta ne voi vaihtaa sitten myöhemmin, jos siis hätäkaste joudutaan antamaan!

Näin ainakin meillä!!

Heippa kaikille,
menin sitten tänään kaatumaan!!! Ja vielä sisätiloissa matkalla ruokalasta, jotakin liukasta liene ollut lattialla. Säikäytti kyllä kovasti, todellakin. Vaikka onhan vauva vielä niin syvällä mahassa ja en edes kovin pahasti täräyttänyt, ts. mihinkään ei sattunut juurikaan... Muilla kokemuksia kompuroinnista? :(

Rouva PikkuMyy: en muutes tiedä, millä viikoilla voisi stetareilla kuulua sydänäänet :) Pitäisi joskus kokeilla! Voisi luulla, että ainakin hoikilla ihmisillä jo ennen 20 viikkoa:)

Rouses: kyllä täällä saa "tyhmiäkin" kysyä, sitä vartenhan nämä palstat on :) Ajattelin vain korjata virhekäsityksenne, ettette turhaan ajattele kuuntelevanne vauvan sydänääniä ;)

Itsekin vaikka olen terveydenhoitaja ammatiltani, niin olen silti ihan avuton ja epävarma välillä, koska omalla kohdalla esikoisen odotus on niin eri asia kuin neuvoa asiakasta raskausaikana. Kun ne kaikki tuntemukset onkin omia ja sitten ehkä peilaa niitä asiakkailta kuulemiinsa, ja miettii, että mulla onkin eri tavalla, ja miten minulla on näin, mutta muilta en ole kuullut..

mie oon miettiny tota ulkona liukastelemista..ku piha on ihan peilijäässä ja koko ajan sutii.. mutta kaatunu en oo, nivusissa vaan tuntuu tuo jää keli!! Ja niin olen mieki aatellu että jos kaadun, niin vaavi on vielä niin pieni ja turvassa tuolla läskien alla!!!

neitiperho
Meillä tuota esitietolomaketta ei ole ollut käytössä, tosin edelleen yksityisellä käyn, joten en osaa taas ottaa kantaa normi neuvola käytäntöön..Hooäs voisi osata sanoa siihen asiaan.

Mutta kylläpä taas on ihanaa olla kotona, jopa tosiaan kaksi yötä. Meillä onneks tosiaan kanssa isännän kanssa rauha ollut maassa jo pidemmän aikaan. Ei olla vissiin pientäkään kinaa saatu aikaiseksi aikoihin, mikä oikeesti ihan itseäkin hämmästyttää. Ollaan nyt kyllä yhdessä tehty töitäkin niin tiiviisti, mies ei tosiaan siis ole missään edes päässyt käymäänkään. Alkoholiakaan se ei viime aikoina ole juuri ottanut, jos sitä yhtä oluttakaan siis. Meillä siis ainakin hyvä vaihe meneillään. Saisi vaan kestääkin, kivempaa näin on =)
Sulla Piua hieman huonoa onnea koneen kanssa kun tekstit häviää. Anteeksi, ei voinut kuin nauraa kun sun juttuja luki, vaikka varmasti sua siinä vaiheessa ei naurattanut ;)

Mutta nyt haluaa hetkeksi päästä lepäilemään omaan sänkyyn. Oi kun kuulostaakin hyvältä. Niiiiiiiin ihanaa olla kotona :D

Lilli: Mulla tulee olemaan 2v typykkä aina neuvolassa mukana, ekan neuvolan aikaan mies katto tyttöä. Itekin mietityttää miten pärjää neidon kanssa esim. kun pitää antaa pissanäyte. Meidän tyttö ei ole ollut ollenkaan hoidossa ja muutenkin vähän arkalainen tällä hetkelllä vieraiden kanssa, joten eipäilenpä tytön viihtyvän th:n seurassa yksinään. Mutta mä kysyin neuvolasta (käydään ilmeisesti samassa ;) )ja saa lapsen tietysti mukaansa ottaa. Nämä tavalliset neulakäynnit on kuitenkin suht lyhyitä.

suhoska ja tuutikki 14+0

Suhoska, niin taidetaan samassa neuvolassa käydä ;) Saa nähdä miten selvitään pojan kanssa, pissanäytteen otosta sun muusta :) Arka tuokin on jäämään ventovieraan seuraan, mutta jospa ne neuvolan lelut saisivat hänet kätilön kanssa pysymään odotushuoneessa... Jos hänet otan lääkärin luo mukaan, ei hän varmasti päästä minua sinne tutkimuspöydälle yksin. Syliinkö hänet sitten otan? :LOL: Toivottavasti teidänkin neuvolareissut sujuvat ongelmitta! :)
Eihän niissä tavallisissa käynneissä mitään ihmeempää olekaan, mutta esim. juuri lääkärineuvolat tuottavat pieniä ongelmia...

Esitietolomakkeesta, minäkään en sellaista ole vielä saanut täytettäväksi. Mutta viime raskaudessakin se muistaakseni oli vasta raskauden puolenvälin jälkeen kun sitä täyteltiin. Joitan kysymyksiä kätilö siitä kyseli ekalla neuvolakäynnillä, esim. äidin terveyteen liittyvät asiat. Mutta se siis täytetään itse vasta myöhemmin.

Hyvää maanantai-illan jatkoa!

Heippa Mammat ja masut! Mä oon ihan ihmeissäni, mun maha on nyt viikon sisää "pullahtanu".. :heart: Ajattelin ettei ees näy ikinä mitää ku ei oo näkyny tähänkään asti, mutta nyt se jo näkyy :heart: jihuuuuuu!! Millon ootte ekan kerran tuntenu liikkeitä?

KatHam ja Vaavi 14+1

Ekassa neuvolassa käyty, kävin siellä kylläki jo viime torstaina ja lasketuks ajaks tuli terkkarin laskujen mukaan 2.8, tai eihän se sitä ite laskenu vaan katto jostai...

Joku kertoi kaatuneensa, mä oon kans kompuroinu aina odotusaikana, jotenki sitä tasapaino vaan ainaki mulla huononee... esikosta kaaduin ku oli raskaus jo yli puolen välin, ni sattu appiukko näkemään ku mahallee niiden pihassa rämähdin, ni se vaan tokas ettei tuossa tilassa kannattais kaatua :headwall: Hyväähän se toki tarkoitti, mutta kuka sitä tahalleen menis kaatumaankaan...

Noita vauvan liikkeitä en viime raskaudessa tuntenut kuin joskus reilusti yli 20 rv:n mulla oli etureunassa istukka ni se vaikuttaa kans tuohon liikkeiden tuntemiseen. välillä oon ollu melkein varma et jotain liikettä masusta tuntuu, mut eräs ystäväni, joka on terkkari, ni kertoi ettei niitä liikkeitä voi oikeasti vielä tuntea näillä viikoilla, koska vauva on vielä oikeasti niin pieni, et jos masusta tuntuu jotain liikettä, niin luultavasti se on suoliston liikkeitä... eli pienen liikkeet on viel niin hentosia ettei niitä voi tuntea, ainaki se mun kaveri näin mulle vannotti!!! tiiä sit sitä! Taas oli niin paljon juttua kun niitä luin, ni en muista puoliakaan mihin piti kommentoida....

Joku oli myös kokenut kohtukuoleman, meille kans kävi niin ikävästi vuonna 2005, kun laskettuun aikaan oli aikaa enää 4 viikkoa!

Nyt on nautittu lasten kanssa lumesta ja hiihtokeleistä, itekkin pääsin tänää hiihtämään vitosen lenkin, oli kyllä mukavaa. Joku kyselikin lasten suksien koosta, kaupasta saa varmasti apua mittojen suhteen, mut meidä vanhimmalla lapsella on n. 20 cm pitemmät sukset ku itellä pituutta(110cm), mut harjoitteluvaiheessa lapsen on toki helpompi käsitellä suksia jos ne ei oo liian pitkät...

nyt täytyy mennä peittelemään lapset....

hmmh.. Miten toi kohtukuolema on mahdollista, tai siis onhan se.. Mutta eikö sitä tunne ettei se vauva vaikkapa liiku? Voiko sitä ennakoida? Mua pelottaa se ja keskenmeno ja että se vauva kuolee synnytyksessä. Kaikki mahdolliset pelot mitä vaan voi pelätä :hug:

Kyllä sen tuntee jos vauva ei liiku, meninkin sen takia äitipolille silloin aikanaan, mutta mitään ei ollut enää tehtävissä... syy oli kalvokiinitteinen napanuora ja siitä johtui että vauvamme kuoli hapenpuutteeseen, kuolihetkeen asti oli kasvanut aivan normaalisti ja liikkunutkin, mutta myös kätkytkuolema voi tapahtua jo kohdussa... kaikkea ei voi siis ennakoida. Meidän kohdalla lääkäri kyllä sanoi että harvemmin käy näin että lapsi kuolee tämän takia et yleensä happi pääsee kuitenkin kulkemaan.

Näitä tämmösiä ei kannata liikaa alkaa miettimään, turhia pelkoja vaan ne aiheuttaa. Ja kun miettii miten paljon lapsia syntyy, niin tälläsiä tapahtuu aika vähän.

Meillä sai tuon esitietokaavakkeen vasta melko loppupuolella raskautta. Olikohan ollut joskus rv 30 tienoilla. Esikolta kirjailin sinne kuinka kiva olisi kokeilla allasta ja erilaisia asentoja ponnistaa. Myöskin mahdollisimman luonnonmukaisia kivunlievityksia aluksi. No eipä siinä paljoa kokeiltu ,kun sairaalaan pääsin niin suoraan saliin ponnistamaan. Se kyllä toteutui ,että lääketieteelistä kivunlievitystä ,eikä kyllä mitään muutakaan, en saanut :) . Nyt hieman jännittää tuleeko tämä kakkonen vielä nopeammin. Hyvät kokemukset jäi kyllä synnytyksestä, vaikka vauhdikas se oli. Kyllä ollaan miehen kanssa sitä usein muisteltu ja naurettu, kun kaikkea hassua siitä ehti myös sattua :) .

Kamala väsytys päivä ollut taas. Ollaan kyllä lähes koko päivä oltu liikkeellä ja päikyt jäi väliin. Mulla on nyt uuden talon sisustamisessa verhot vuorossa, eikä alkuunkaan ole verho-ihminen :headwall: . Pitäisi vaan jaksaa katella ja kierrellä ,jotta mieleiset kankaat löytyisi.

Niin vauvan liikeistä oli puhetta. Esikoiselta tunsin liikkeet vasta rv 20. Istukka oli etuseinässä ,joten se vaimensi. Vauva oli raivotarjonnassa jo rv 24 alkaen ja siitä lasketteli koko ajan alaspäin. Kipeitä potkuja en tuntenut ollenkaan. Lähinnä kevyttä nyrkitystä alapäässä :) .

Mutta nyt suihkuun ja nukkuun. Aamulla aikaisin hakemaan saunaan paneleita ,jotta keritään pulkkamäkeen ja mummulle hernesopalle.
Öitä masut ja äipät!
-Poni ja Manteli 11+5

Iltaa mammat!
Käytiin tänään koko perhe uimahallissa ja olipas mukava reissu :) ! Etenkin poika oli intoa täynnä, ja itkuksi meni, kun piti lähtee pois... Kovasti harjoitteli jo uimista muiden (isompien) lasten esimerkkiä seuraten, meidän malli ei vain kelpaa. Mut niinhän nuo aina koittaa olla samanlaisia kuin isommat lapset. Tietääkö joku muuten, minkä ikäisille lapsille jo järjestetään uimakouluja?
Itellä rupes uidessa tulee "hirveesti" maitoa ja valkovuotoa. En tiiä mistä johtu... aikuisten altaassa oli aika viileä vesi kyllä, mut välillä kyl lämmittelin lasten altaassa (niin, saunahan on täällä tuntematon käsite :( ) vai oliko sattumaa?

Heh, kun tosta alkoholista on ollut puhetta, ni minä taidan olla se meidän perheen bilehile... :whistle: Mies on ravintolassa töissä, ni eipä sitä juuri kiinnosta niihin mennä vapaa-ajalla. Joskus käydään isommalla kaveriporukalla yhdessä, tai sit minä omien kavereiden kanssa tyttöjen iltaa viettää. Tosin noi omatki tyttöjen illat on ehkä parin-kolmen kuukauden välein, et ei mua ehkä bilehileeks voi luokitella ;) Eikä kyllä tuu usein kotonakaan mitään otettuu... nyt kyllä tekis ja on tehnyt koko raskausajan mieli baileys´iä.. jospa sitä kohta uskaltais sen yhden annoksen juoda, kun viikkoja alkaa olla jo mukavasti?

Noihin kohtukuolemiin kyllä muistaa aina joku ihana kaveri ottaa puheeks, jos ite muistaa ääneen huokaista, et pahimmat riskiviikot on takana tms... siis koko elämähän on riskiä, kyllä sitä saa ihan yhtä lailla pelätä ton vilkkaan 3-vuotiaan kanssa et millon se säntää auton alle/putoo puusta/kaatuu uimahallin liukkaalla lattialla pahasti tai mitä tahansa muuta.

poipi höh, pahoittelen tapahtunutta :'(

Ja huomenta kaikille =)
Selvisin yön käymättä vessassa, jippii! Heh, aamulla kyllä olikin jo kiire vessaan. Ihme kipuja tunnen aina aamusin alamahalla, semmosia vihlovia ja viiltäviä, mistähän nekin johtuu. Kaikkee sitä pitää kestää ja elää epätietoisuudessa kun esikoista odottaa :LOL: Onneks se palkitsee ja hyvin sit elokuussa!

Tässä just aamupalaa napostelen ja valmistaudun töihin lähtöön.. Rankka päivä taas edessä. Eilenkin oli, ja sen kyllä kertoi selkä ja jalat että hommia on painettu taas oikein olan takaa.

Maanantaina olis neuvola :heart: hmmmh. Mietin tuota kun mulla on toi kotidoppler, niin eihän vauvan sydänäänistä voi erehtyä kun ne kuuluu? Kun se sykehän on paljon nopeampi kuin oma syke, aina ku löydän sykkeen, niin kokeilen oman pulssin, ettei vaan ole oma :) ei tähän mennessä ainakaa ole vielä ollut.. Ajattelin vaan sitä että jos vaavi olis eloton niin eihän sieltä sit kuuluis mitään nopeeta sykettä? Eihän? Kaikkee sitä pelkää B)

Hauskaa ja iloista laskiaistiistaita kaikille mammoille ja masuille :heart:

hemuli80 me on ensin oltu vauva uinnissa ja siitä kun poika täytti 2v niin siirryttiin perhe uintiin niin perhe uinnissa harjoitellaan uinnin perusteita leikin varjolla se on ainakin pienille "uimakoulu" tottakai siellä on isi tai äiti tai molemmat mukana uimassa

Huomenta vaan kaikille!!

Kyllähän noita kauhu kuvia maalailee koko ajan päässään, nyt paljon enemmän kun esikoisen odotus aikana.. varsinkin nyt oon miettiny, kun oon ollu tosi ärsyyntyneessä mielen tilassa pari päivää, et aiheutanko nyt hermoilemalla ja stressaamalla vauvalle jonkun epämuodostuman.. HALOO HEI..kyllähän ihmisillä on oikeesti isoja asioita käyny raskaus aikana ja lapset ovat silti terveitä.. mutta kun se on se äidin mieli...

Ennen eka ultraa miun oli pakko olla pois täältä palstalta viikon verran kun en pystyny ajattelemaan mitään muuta ku kaikkia kauhu tarinoita mitä täällä tuli vastaan.. mutta mie ajattelen yleensäkin elämästä niin että kaikella on tarkoituksensa! ja en pysty siihen vaikuttamaa, jos vauvalle sattuu jotain tuolla mahassa.. sen kanssa on vaan mentävä, ja olla hermoilematta, ja nauttia tästä ajasta =)

Nyt töihin!!

Ihanan pullaista laskias ja runebergin päivää kaikille!!! =)

Äiti lpr 14

P.S Liikkeistä, nyt olen ihan varma että tunnen liikkeitä, eilen illallakin sohvalla kuuntelin, niin kyllä siellä pieniä liikkeitä tuli, yksi vähän pitempi sarjakin :heart:

Raskausviikkoja nyt 13 + 1. Ensiviikolla vasta ultraan, eikä millään jaksaisi odottaa. Vatsakipuja ollut välillä ja päänsärkyä aika usein. Ulkoilu yleensä auttaa pääkipuun. Närästystäkin löytyy ajoittain. Eilen ostin kirpparilta ensimmäiset äitiysfarkut. Alkaa omat vanhat vaatteet puristaa vyötäröstä pikkuhiljaa. Tekisi niin mieli jo ostella kaikkea vauvatavaraa, mutta sitten ei vielä viitsi kumminkaan. Olisin kiinnostunut, että aijotteko ostaa vauvatavaroita uusina, vaiko löytyykö kierrättäjiä? Itse ostan pinnasängyn ja hoitopöydän, sekä turvakaukalon uudet. Vaunut peritään tulevilta serkuilta. Hyvää alkavaa viikkoa ja ihanaa odotusaikaa!!!

Yhteistyössä