Juu kyllä aikaa siellä vierähti. Mukava mies lääkäri teki ultralla tutkimuksia, jopa kahdella erillä koneella!
Tuloksia, hyvä tulos hän ei enää puhunut omfaloseelestä vaan sanoi , että täällä on pieni napatyrä ja jos se on ainoa muutos voidaan leikata vauvan synnyttyä onnistuneesti.
Mutta kun se turvotus onkin isoin huoli!
Eli niskassa eniten siellä 6mm, norm pitäisi olla ainakin alle 3mm! Pään alueella vähän turvotusta ja selän alueella vielä vähemmän.
Sitten kun sanoin, että jos sikiö on erittäin vakavasti sairas, niin eikö keskeytys ole ilmeistä? Hän sanoi heti, ei keskeytystä saa pelkällä turvotusanomuksella, eli pitää olla muuta!
Sitten istukkanäytteen oton yritystä: Sitä kun ei oteta kohdun kautta vaan istukan vierestä sisään, ensinnäkin kohtuni on hyvin syvällä toiseksi suoleni meni pahasti istukan vierestä, vaikka mitä temppuja yritettiin, näytettä ei saatu otettua, koska minä olisin tulehduksen takia joutunut hengenvaaraan. Siis uusi käynti taas TYKS:ssä ensi keskiviikkona! :heart: Silloin kokeillaan istukkanäytettä ja jos silloinkaan ei onnistu viimeinen mahdollisuus on seuraavan viikon ma. :heart:
Ja jos näillä ei onnistu sitten lapsivesipunktio!
Hyvä, jopa erittäin hyvä asia on: Sikiö kasvaa huimaa vauhtia, tänään rv12+2 vastasi jo kokoa rv 13! :heart: Tämä taas osaltaan poissulkee kromosomipoikkeavuuksia, esim kromosomi 18 ja 13 olemassaoloa! Myös hieman down syndroomaa myöskin(siis vähentää mahdollisuutta tähän häiriöön)
Mitä sitten saattaa olla : Napatyrä joskus harvoin aiheuttaa turvotusta.
Toinen varteenotettava tekijä mikä otettava huomioon jos todetaan, ettei kromosomihäiriötä, on että sikiöllä todetaan sydänvika, sekin kontrolloidusti useimmiten pystytään hoitamaan , synnytys Helsingissä ja heti vauvan sydänleikkaus!
Yksi vaihtoehto on myös, että jos sikiö vakavasti sairas, tulee nyt kahden viikon sisään spontaani keskenmeno!
Paljon vaihtoehtoja, mutta tilanne ei ole aivan toivoton, koska sikiö kasvaa erittäin hyvin! Minä olen laihtunut sen mitä olen lihonutkin tämän murheen vuoksi, mutta sikiö saa ravintonsa! :heart:
Nyt vain odottelua, mutta ei enää niin murheen murtamana, koska myös toivoa annettiin!
Rouva Pikkumyy ja (taistelija Tiuhti-Viuhtimme rv 12+2) ultran mukaan rv 13 :heart: