Söpöjä mahoja teillä kaikilla. :heart: Mä en vielä viitsi omastani laittaa kuvaa vaikka se nyt onkin jo vähän ruvennut pyöristymään. Mies on ihan ihmeissään mun vatsakummusta ja se viime yönäkin heräsi sitä silittelemään ja ihmettelemään.
:heart:
Tuosta
alkoholin käytöstä.. Myös mulle sanottiin neuvolassa, että on ok juoda joskus lasillinen viiniä tai yksi siideri, mutta en ole juonut enkä myöskään ajatellut juoda. En juo alkoholia muutenkaan "ryyppäysmielessä", mutta rakastan siideriä saunan jälkeen, punaviiniä ruoan kanssa ym. Nyt raskauden aikana on tehnyt välillä mieli just esim. punkkulasillista ruoan kanssa, mutta olen tyytynyt alkoholittomaan siideriin ja eilen just maistoin alkoholitonta skumppaa (piccolopullo Prismassa maksoi n. 1,60?). Mun työkaveri kovasti vakuutteli, että voin ihan huoletta sen punkkulasillisen ottaa, mutta vaikka sitä tekis kuinka mieli, en usko että saisin sitä kuitenkaan juotua, kun se tuntuu "väärältä". Toivottavasti ymmärrätte mitä tarkoitan. =) Ja en kyllä paheksu yhtään, jos joku ottaa sen yhden viinilasillisen silloin tällöin, kun se kerran on ihan ok neuvolankin mielestä. Sen sijaan jos joku raskaana oleva vetäisee kännit niin sitä varmasti katsoisinkin paheksuvasti, sen voin tunnustaa. Ja tupakointia raskauden aikana en sinänsä hyväksy, mutta tiedän että joillain on vaan mahdotonta lopettaa. Silloin on mun mielestä ok, jos edes vähentää polttamista. Ja se on niin helppo arvostella näin tupakoimattomana..
Asunnosta. Meillä on 53 neliöinen asunto (ostettiin kesällä) ja tämä riittää meille ja vauvalle varsin hyvin. Muutettiin 37 neliöisestä asunnosta, sielläkin ois mun mielestä ihan pienen kanssa pärjännyt vaikka vähän ois ollut ahdasta. Sisustusintoilijana mua ahdistaa ja ärsyttää, kun nykyisin kaikki sisustuslehdet on täynnä valtavia asuntoja (esim. pariskunta asuu 300 neliöisessä asunnossa, 2 aikuista + 1 lapsi 350 neliöö). Kyllä sitä ihminen mahtuu paljon pienempääkin asuntoon. Totta kai mekin haaveilen omakotitalosta jossain välissä, mutta meidän mielestä on mukava asua pienessä asunnossa, kun se ei kuitenkaan ole ahdas. Ja vähänkö ärsyttää, kun ihmisten ekat kommentit raskaudesta kuultuaan on ollut "ai, teidän pitää sit vaihtaa isompaan asuntoon" ja "nyt menee sit auto vaihtoon" (meillä on 5-ovinen, uusi, hyvintoimiva auto). Miksi oletetaan, että vauva tarvitsee heti oman huoneen (missä hän ei tod.näk. suostu nukkumaan) ja että lapsiperheellä pitää olla farmariauto. Mä oon vähän tällainen vastarannan kiiski tällaisissa "normeissa", joten mua alkaa aina suunnattomasti potuttamaan tuollaiset kommentit.
Tästä tulee näköjään kauheeta paatosta, mutta vielä noista
muiden neuvoista. Mä päätin heti raskauden alussa, että en välitä kauheasti muiden mielipiteistä ja arvosteluista vaan me hoidetaan asiat niin kuin meidän perhe hyväksi näkee. Siis esimerkiksi ei menty varhaisultraan, vaikka musta tuntui jossain välissä että mut leimattiin heti huonoksi äidiksi sen vuoksi. Totta kai esimerkiksi vauvan tarvikkeiden hankinnassa kuuntelen mielelläni muiden vinkkejä (esim. mihin kiinnittää huomio vaunuja valitessa) ja neuvolan ohjeita - enhän mä tiedä vauva-asioista melkein mitään, mutta mihinkään arvosteluun tms. en aio kiinnittää huomiota. Aion käyttää asioissa maalaisjärkeä + sitä tietoa, mitä lasten fysioterapiassa olen saanut (esim. että lasta ei kannata koko ajan istuttaa sitterissä ym.). Mun mielestä on kiva, että ihmiset antaa vinkkejä, jos ne annetaan tyyliin "meidän perheessä on toimittu näin ja se on todettu hyväksi tavaksi.." ja silloin voin laittaa ne korvan taakse. Mutta jos joku sanoo jotain tyyliin "tämä on ainoa oikea tapa.." niin en kuuntele koko neuvoa, ei vois vähempää kiinnostaa. Että näin meillä.
Toivottavasti kukaan ei loukkaantunut mun mielipiteistä, se ei ollut tarkoitus. Oon vähän sellainen, että mulla on omat vahvat mielipiteet, mutta arvostan muidenkin mielipiteitä eli vaikka saatan tuoda voimakkaasti mielipiteeni esiin, niin ei oo tarkoitus jyrätä kenenkään muun mielipidettä. Kaikilla on omat mielipiteensä ja niistä jokainen on yhtä arvokas!
Olipa muuten mahtava ilta/yö, kun ensin Marja Tyrni voitti Putouksessa, sitten Aikku sai hiihdossa pronssia ja Leijonatkin nousi hienosti 1-3 häviöstä voittoon. Hyvä Suomi!!
Mukavaa sunnuntaita ja alkavaa viikkoa toivottelee
Siili & Känkkäränkkä 15+4