Elokuussa 2010 synnyttävät

  • Viestiketjun aloittaja Sartsa83
  • Ensimmäinen viesti
Moikka moi ja aurinkoista perjantaita. <3

Oon kanssa miettinyt taas enemmän, että asuuko mahassa kukaan. Paino näytti taas samaa tänää kuin 2 kk sitten. Hienoahan se kai, mutta missä se vauveli on? ;)

Millaisia liivejä kannattaa ostaa?

Kivaa, tänää sitten niitä kakkuja leipomaan huomiselle.

Ite kauhulla odotan selkäkipuja. Koska sellanen tukijuttu tulee muuten hankkia? Mitä kaikkee muuta hankitaan äiti tarvii tässä enne vauvelin syntymään? :D

Tuikku ja Kaveri 16 + 3 <3 <3 <3
 
tuikku10 Eihän sitä vyötä pakko oo hankkia x) Sitte jos tulee selkäkipeeks ja haluaa helpotusta ni sitte =) Joku mainitsi jossain keskustelupalstalla myös että oli auttanu supistuksiin !? Mulla ei kyllä tuu muuta mieleen ku että kannattaa varautuu siihen loppuraskauden turvotukseen :D Miehen sisko just eilen kerto että että sillä ei mahtunu 43 kengät edes jalkaan vaikka normaalisti jalka jotain 38 luokkaa. Ja sairaalasta päästyä piti viedä äitinsä miehen reinot ku muut ei mahtunu jalkaan :D

Niin ja löysin yks päivä tällasen testin x) (Eli tuleeko tyttö vai poika, perustuu näihin vanhoihin uskontoihin).

http://www.childbirth.org/articles/boyorgirl.html
 
Heips kaikille =)
Vielä ois 2 viikkoa rakenneultraan ja me ainakin halutaan tietää sukupuoli, jos sen vaan siinä 3D-ultrassa pystyy näkemään, kun KOKSissa ei suoraan kerrota sukupuolta...mutta juttuja oon kuullu et tällä "uudella" laitteella kyllä sen huomaa sanomattakin jos vaan suuntaa katseensa tarkasti sinne vauvelin jalkoväliin :LOL: mielenkiinnolla sitä odottaen!

Ottaakos teillä muilla muuten liikkuminen jo koville?
Itellä reipas kävely ja tänään pulkan vetäminen(esikoinen kyydissä) otti aikas koville ja tuntu sellaista epämukavaa painetta alapäässä... et saas nähä miten tuo liikkuminen jatkossa vaikeutuu.

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Patience ja pienokainen POKS POKS 19+0!! :heart:
 
Sartsa83
Rinsessapa Jep. Sehän se.

tuikku Hupsu. :D :heart: :hug:

Patience Kyykistely ja "kenkien sitominen" ottaa koville kun tuntuu et jotain on eessä. :p .. Mut muuten pystyy yllättävän paljon viä liikkuun.. tosin hengästyy viä nopeemmin kun aiemmin vaik kuntokin on päässy taas rapistuun. :D

Toi mokoma testi ei anna mulle tuloksia!!!! Anti olla sitte.. kahen viikon päästä toivon mukaan kuulee, jos katotaan taas 3D ultralla samalla. :)

Mukavaa viikonloppua täältäkin ja onnittelut vielä Patiecse poksumisesta! :) Perässä tullaan muutaman päivän viiveellä. ;)

Sartsa ja pähkis 18+3 :heart: :heart: :heart:
 
minni234
Meillä on kolme koiraa. Pieniä kaikki, vanhin kohta 10v, seuraava 7 ja nuorin 3. Vanhimmalla on isot traumat kaverin kurittomasta muksusta joka pääsi yllättämään koiran takaapäin ja tarrasi kiinni selkänahkaan :kieh: Tämä koira on ainut jonka kanssa joutuu ehkä himpun varomaan, mutta kyllä meillä lapsikin joutuu kovaan kouluun että oppii koirien kanssa olemaan. Minusta koiran ei tarvitse sietää sitä että lapsi halaa tai tarraa kiinni, varsinkin pienelle koiralle se voi olla tosi pelottava kokemus. Pienestä asti lapselle pitää minun mielestä opettaa että koira on eläin, ei halinalle vaikka noita mielellään itse halinkin. Toki jotkut koirat sietää niin tungettelevan läheisyyden, mutta ei läheskään kaikki ja minusta on koiraa kohtaan väärin odottaa siltä sellaista.

Minua jotenkin ärsyttää kun tuttavapiirissä on paljon sellasia koira/lapsiperheitä joissa sen koiran pitäisi sietää ihan mitä tahansa. Yksi ainut kaveriperhe on sellanen jossa on jo lapset pienestä pitäen opetettu jättämään koira rauhaan ja se toimii, lapset on nyt 3 ja 2.

Yksi kaveri on sellanen, että kun tulee lapsensa kanssa kylään niin sanoo aina että "meidän lapsi voi leikkiä noiden teidän koirien kanssa" No anteeksi vaan mutta kun ne ei ole lasten leluja, eikä niiden kanssa leiki vieraat muksut. Pihalla oon antanut palloa heittää mutta sisällä en ala koiria riehuttaa kun on lapsia.

Anteeksi avautuminen, mutta tää asia on kiehuttanut nyt jo muutaman vuoden. :kieh:

Minkälainen koira teillä on? Onko se ollut lasten kanssa tekemisissä vai millä tavalla tarkoitat että on arvaamaton?
 
Se piti vielä lisätä, että ylipäätään hirmu monet vanhemmat esim ulkona kun ollaan lenkillä, niin antaa lasten juosta koirien luokse eikä puhettakaan että opettaisivat lapsiansa kysymään saako niitä silittää. Mitä sitten kun kerran se lapsi juokseekin kaupan edessä kiinni olevan koiran kaulaan ja koira puree?

ON: en millään jaksais odottaa sitä ultraa ens perjantaina, viikko vielä... onhan se vähän kallista mutta haluan niin kovasti nähdä mitä sinne masuun kuuluu, rakenneultraan kun on vielä aikaa...

titityy80 ja taisto 16+4
 
Meidän koira on äitin luona kun ei saa tänne meidän asuntoon sitä tuoda..Meillä semmonen pikkunen kääpiöpinseri jolla ikää 3 vuotta ja äitin luona myös labbis. Minua ei itseäni pelota että koirat muuten mitään lapselle tekisi paitsi pienempi koira on tosi mustasukkanen.. yhtään ei saa labbista silitellä tai heti ruetaan näykkimään ja murisemaan mutta en sitten tiedä että onko sitten lapsista mustasukkanen.. ja labbis on kyllä aika nuori vielä niin sen kanssa pitää varoa ettei päälle juokse. Itse olen kasvanut niin että meillä oli koira kun synnyin ja pidin sitä kyllä pehmoleluna jonka vieressä aina nukuin mutta koskaan ei koira mitään tehnyt mutta jotkut koirat voi olla äkäisiä niin en kyllä anna omien lasten sitten juoksennella vieraitten koirien luokse kysymättä omistajalta että saako silittää..

Marakatti ja Ruu 18+3
 
Pitkästä aikaa taas pikaiset kuulumiset.. Ai että odotan jo tuota "lomailua" et sais jotain tehtyä! Tuntuu et mitään ei ehdi töiden jälkeen tehdä ja ysiltä olen jo ihan sänkykamaa! En ole vielä oikein päättänyt et milloin sen äippäloman sit aloitan. Jos töitä riittää niin olen varmaan siihen loppuun asti töissä eli loma alkais sit 6.7 mut jos työt loppuu toukokuun jälkeen ni aloitan loman varhennettuna ja jään lomalle 9.6.. vähän houkuttelis toi aiempi ajankohta mut kyl se kuukauden palkkakin ois sit vielä enemmän ku tervetullutta!

Tääl on ollu monia keskusteluja mihin on pitäny vastailla, mut kun en ole ehtinyt niin nyt en taas yhtään muista mitä kaikkea oli mielessä :) Yks on kuitenkin tuo päiväkotiharjoittelu.. Ei siellä pienimpien ryhmässäkään kovin paljon mitään nosteluja ole. Kyllä se lähinnä on vaan ne peppupesut ja syöttötuoliin nostelut. Siellä ne pienimmät konttaa muiden mukana.. Ja joku sano tosta et entä jos isompien ryhmässä joku lyö vaikka mahaan. Kyllä se mahaan kohdistunut isku pitää olla niin voimakas ennen kuin jotain sattuu, eli eipä siitäkään huolta! Ja jos raskaus etenee normaalisti voi lapsia huolletta kantaa! Minä muutin vielä vajaa kuukaus ennen laskettua aikaa ja kannoin tavaroita siinä missä muutkin. Kyllä sen itse tietää mihin pystyy. Jos tavara on niin painava, että tarvitsee valtavan ponnistuksen sitä nostaessa niin silloinhan se varmaan on jo liikaa.

Meillä alkaa olla kaikki tavarat hankittuna jo, itsekin ihan hätkähdin kun hoksasin et kaikki ostettu vaikka raskaus ei ihan puolivälissäkään vielä :) Rakenneultra on 30.3 ja meillä se piti itse varata, eli soitin sinne tuossa viikolla 17+. Kätilö sanoi että kannattaa varata se sinne 21+ viikolle et virtaukset näkyy myös jo paremmin.. Olin minä ekasta aiemmin ja hyvin näky sillonkin kaikki. Nyt tosiaan ultra sit 21+0

Koitanpa illalla laittaa minäkin ton np-ultra kuvan kun vihdoinkin pääsen kuvan skannaamaan koneelle!

Ihana muuten tuo lämmittävä kevätaurinko! Nauttikaa siitä ja kasvavasta vauvamahasta!! :heart:

Piltti ja P2 18+4
 
Sartsa83
Heipsan keikkaa..

Hei, jos jollain on mielessä kaikenlaisia tavaroita, joita hankkia etukäteen lapselle, mutta ei oo niistä listää, niin tässä ois:

Vauva tulossa, mitä kotona tarvitaan? (Tämä siis helistimen dvd:n mukana olleessa "opas hyvään perhe-elämään, sivu 19-20, numeroita ei ole sivuilla mutta kun laskee kansisivusta alkaen, sisäpuolelta tietty, niin 19. sivu on ensimmäinen)

Vaatteet ja tekstiilit:

- Paitoja ja pikkuhousuja (4-8 kpl) tai sama määrä bodyja.
- Potkuhousuja (2-4 kpl)
- Kertakäyttövaippoja 1 paketti (vastasyntyneen kokoa) tai kestovaippoja
- Sukkia 2-4 paria.
- Nuttu
- Päähine
- Haalari (löytyy äitiyspakkauksesta, samoin kuin toppakintaat ja -tossut).
- Makuupussi (löytyy äitiyspakkauksesta)
- Vauvan peitto (löytyy äitiyspakkauksesta)
- Patjan suojus (löytyy äitiyspakkauksesta eli froteinen, toiselta puolelta muovitettu kangas suojaa patjaa "vahingoilta" )
- Lakanoita ja pussilakanoita (2-4 kpl, vaihto noin viikon välein ellei vahinkoja satu)
- Sideharsoja (löytyy äitiyspakkauksesta, mutta lisääkin voi hankkia)
- Patja vauvalle (löytyy äitiyspakkauksesta, joka käy laatikkosänkyyn)

Hoitotarvikkeet:

- Tutti
- Pari tuttipulloa (siltä varalta, että joudut lypsämään rintamaitoa tai antamaan lisämaitoa)
- Rintapumppu (jos maitoa tarvitsee lypsää )
- Talkkia vauvan peppuun ja perusvoidetta (voidetta löytyy myös äitiyspakkauksesta)
- Kuumemittari
- Kertakäyttöpyyhkeitä

Kalusteet ja muut tarvikkeet:

- Hoitopöytä (voi olla esim. piironki tai voit vaihtaa vaipat myös vaikkapa pesukoneen tai sängyn päällä ), jonka päälle tulee reunallinen, muovinen vaipanvaihtoalusta.
- Vauvan sänky = pinnasänky ellei halua käyttää äitiyspakkauksen laatikkoa ekoina kuukausina.
- Kylpyamme ja -pyyhe (yksi pyyhe ja veden lämpötilan mittaamiseen tarkoitetty mittari löytyvät äitiiyspakkauksesta).
- Lastenvaunut
- Babysitter tai rintareppu
- Turvakaukalo

Noihin oli niin paljon tietoa etten jaksanu kirjottaa kaikkea. Mutta tossa noi tavarat, vaatteet yms., joten voit liittää tän wordiin ja tulostaa itsellesi.. samoin kun muut jos ei ole listaa ja haluaisi vähän tietää mitä ostaa.

ON: Mammamuskari oli MAHTAVA. Huomenna vielä toiset 2,5h. :heart:

Sartsa ja pähkis 18+4 :heart: :heart: :heart:
 
Kiitos Sartsa kun laitoit ton listan! Siitä on varmaan hyvä kattoa silleen suurinpiirtein mitä tarvii ja karsii niitä mitä ei itelle meinaa hannkia :) Uskon, että mammamuskarissa on ollu huippua! Olis kiva jos täälläkin päin järjestettäis edes jotakin mamma jumppia. En varmaan ihan vielä menis kun ei olla kerrottu vielä edes kaikille tutuille, mutta jos vaikka sen rakenneultran jälkeen uskaltais :)

Titityy, oon niin samaa mieltä sun kanssa! En voi sietää ihmisiä joiden mielestä koiraa(tai jotakin muuta eläintä) saa kohdella miten sattuu. Todellakin lapsella pitää olla rajat siihen mitä saa tehdä ja mitä ei. Koira kun ei ole mikään lelu! Tässä vaikka yks esimerkki siitä mikä mua ärsyttää ihmisen asenteessa: Yhdellä mun kaverin kaverilla on musta doopermanni, joka on todella kiltti. No tää koiran omistaja meni kauppaan ja jätti koiran pihalle kiinni. Kun hän tuli takaisin, niin huomas, että joku pieni lapsi on siinä sen koiran kimpussa äitinsä kanssa. Tää lapsen äiti oli sitte tälle koiran omistajalle sanonu, että voi kun sulla on sulonen labbis. No sen doopermannin omistaja oli sanonu, että ei se mikään labbis oo, se on doopermanni, niin äiti oli nopeesti vetässy lapsensa pois koiran luonta ja haukkunu sen koiran omistajan. Ihan kun se on rodusta kiinni mikä koiran on kiltti ja mikä ei! Ja vaikka olisikin, niin IKINÄ ei saa mennä omin lupineen vierasta koiraa koskemaan! Kiehun ihan vihasta! Jos tossakin tapauksessa se koira olis purru vaikka sitä lasta, niin sehän olis ollu koiran vika ja koira olis lopetettu, mikä on musta aivan väärin!!! Ja sitten vielä toinen(sori, oon vaa niin täynnä vihaa),eli mun kaverilla on kultanennoutaja, mikä kanssa tosi kiltti ja rakastaa ihmisiä ylikaiken. No mun kaveri oli sen koiran kanssa lenkillä ja joku pikkutyttö tuli kysymään saako silittää, mun kaveri sanoi, että ei koska tää on vihanen(se ei siis oikeesti vaan halunnu,että kukaan tulee silittelemään), no se tyttö oli vaan, että eikä oo kun sen häntä heiluu ja kävi silittämään! Aatelkaa jos se koira olis oikeesti ollu vihanen! Kultasennoutajan kokonen koirakin sais aika pahaa jälkeä aikaan jos tahois! Aaaargh, kun ottaa päähän!
Nii, kysyit minkä rotunen koira meillä on, eli toi on sekarotunen; cotton de tulearia ja lhasa apsoa, eli pieni söpö ja valkoinen pallo :heart: ;) Ei meidän koira paljoa ole lasten kanssa tekemisissä ollut, mitä nyt muutaman naapurin pari vuotiaan kanssa leikkinyt. Mun siskon lapsi joka nyt vuoden, ei edes sitä kiinnosta, menee vaan pois kun tyttö tulee luokse. Toihan on arvaamaton ihan aikuisillekin, jos joku ei menekkään ihan niinkun sen mielestä pitäsi saattaa purra. Ei nyt ihan noin mustavalkosesti, mutta kuitenkin. Nyt aika pitkään se on ollut ihan hyvin, eikä ole purrut ketään tai edes yrittänyt. Ja se tässä harmittaakin, koska tiedän että olen ihan itse koiran 'pilannut' kun lellin sitä niin paljon. Kyllä se mua kunnioittaa, mutta ei läheskään niin paljon kun mun miestä tai yhtä mun kaveria, joka koirat tuntee vähän paremmin ;) Tää meidän oma on nyt 6-vuotias. Mä sanon aina yleensä kaikille lapsille ketkä tulee kysymään saako silittää, että ei saa tää puree :D Vaikka eihän se nyt kehenkään silleen kiinni käy, mutta en vaan taho ottaa sitä riskiä, enkä muutenkaan tykkää jos jotkut tuntemattomat tulee silittelemään sitä.. No tässäpä tuli taas koira tarinaa kerrakseen :D
Voi kun kiva, kun päätitte mennä ylimääräseenkin ultraan! :) Mäkään enää jaksais odottaa huhtikuulle, mutta yritän tehdä aina sellasia välietappeja tähän väliin, että olis muutakin ootettavaa :D Esimerkiksi mun kavereita tulee meille yökylään yhtenä viikonloppuna, ollaan niinkun ala-asteella :D Ootan sitäkin tosi paljon!

No voihan vitsi, kun taas tää mun kirjotus on ihan kun romaani.. Ehkä mulla on vaan vähän liikaa asiaa :D Oottekos te muut jo kertoneet kaikille tulevasta vauvasta? Ja jos ootte niin millä viikolla suunnilleen? :)

Minni ja Mini 15+6 :)
 
Kiitos Sartsa listasta. Vielä ei olla hankittu mitään.
Minni vauvasta tietää lähimmät kaverit ja sukulaiset ja työpaikalla ne keiden työhön se vaikuttaa. Kerron muille kavereille sitä mukaa kun näen niitä. Ja jos joku kysyy niin myönnän!

Onko kukaan ottamassa vauvavakuutusta? Me ei varmaan oteta.

Täytyy sanoa, etten tykkää enää yhtään peilinäkymästä, vyötärö on täysin kadonnut. En ole hirmu ulkonäkökeskeinen, enkä siis stressaa siitä, mut kuitenkin sellaisen huomion olen tehnyt. Mahaa on toki kiva katella vaatteet päällä, kuinka se kasvaa. Tänään 18+1 eli kohti puoliväliä mennään :).
 
Noloa, mulla on nyt menny viikot ihan sekaisin. Kun puhutaan, että eletään jotain tiettyä raskausviikkoa sitten kuvittelen sen päässä numeroina vaikka se onkin se edellinen viikkonro + päivät. Eli meen nyt Minnin kanssa suunnilleen samoissa eli 15 + 5 :D.

Kiitos listasta <3

Nyt lenkille ja huomenna ois neuvolaaaaa!!!!

<3
 
Sartsa83
Olkaapa hyvät. :) Aattelin ihan kun tuolla esikoisissa kysyttiin että mitäköhän sitä kotiin tarttis ennen vauvan tuloa ja joku sanoi ettei oman helistin dvd:n sisällä ollut mitään opusta jossa lista olis, niin kivempi sitten tällee et kaikki saa sen ja vaikka teitä täällä on jo äitejä, niin täälläkin on meitä esikoisen odottajia ja eikä jo äiditkään välttämättä muista mitä kaikkea sitä vois olla niin.. tossa se sit oli. :) minni Oi kun harmi ettei siellä ole sitten mitään tommosia. Täytyy nimittäin sanoa että oli ihan uskomaton kokemus ja sain paljon uusia lastenlauluja ja -leikkejä jotka mulle oli uusia. Ja niiden vanhojenkin muistelu oli aivan ihanaa. Tuntuu että meidän pähkinä tykkää kovasti musiikista, koska se aina tiettyyn musiikkiin reagoi tietyllä tavalla. Aivan kuin kertoen mistä tykkää ja mistä ei ja musiikilla on tärkeä osa lapsen kommunikoinnin kanssa sekä tunteiden hallinnassa. :) :heart:

Esposa Me varmaan otetaan vauvavakuutus kun oon ite vauvana sairastellu paljon ja äidillä meni yks omaisuus mun lääkkeisiin ja lääkärikäynteihin. Eli sulle on kasvamassa levenevä masunen. :heart: Se saa yleensä äidin tuntemaan että vyötärö katoaa jonnekin. Mun masu kasvaa eessä ja takaa päin näyttää siltä etten ois raskaana ollenkaan. :) Mun masu on semmonen ovaalinmuotonen "piikikäs" masu. :LOL: Mutta perse multa katoaa jonnekin.. ihan kun sitä nyt vähään aikaa oiskaa ollu. :p

Sartsa ja pähkis 18+5 :heart: :heart: :heart:
 
minni234
Joo, kyllä vanhempien asenteella on huikean suuri merkitys lasten suhtautumisessa koiriin. Eihän se rodusta kiinni ole mitkä koirat sietää lapsia ja mitkä ei.
Mut hei, tuosta teidän koirasta, niin vielähän sinulla on aikaa laittaa koira ruotuun ennen vauvan tuloa =) Nyt vaan johdonmukaista koulutusta ja koira sille koiran paikalle niin varmasti helpottuu tilanne ennen vauvan tuloa.

Sehän siinä on just, että jos liikaa lellii koiraa ja se saa huomiota ja rapsutuksia ylenmäärin tekemättä mitään sen eteen, niin se alkaa helposti pitää itteään lauman päänä, ja katsoo oikeudekseen komentaa muita lauman jäseniä. Just vasta yks tuttu lopetti oman 4v koiransa kun puri lasta (se oli kyllä niillä ihan lapsen korvikkeena ollukin ja täysin perheen pää, omistajat ei saanu itte sitä harjattua tai trimmattua, mutta meillä se käyttäyty ihan mallikkaasti kun tuli minulle trimmiin), ehdotin toista kotia koiralle kun ihan nuori terve koira oli ja ihan täyspäinen, tartti vaan rajat, mutta ei, piikille veivät :kieh:

Suosittelen kokeilemaan sen teidän koiran kanssa sellasta, että pari viikkoa se ei saa teiltä mitään huomiota, ei silityksiä, rapsutuksia, ei leikkejä ei mitään. Ikäänkun koiraa ei ois olemassakaan. Tää jo yleensä pistää koiran päässä ratakset raksuttamaan, ja sit sen jälkeen kun alkaa vaatia siltä koiralta aina jotain ennen ruoan antamista, lelun antamista tai huomion antamista niin tällä pääsee jo pitkälle.

Tuli taas pitkä sepustus, mutta tää asia on niin lähellä minun sydäntä, just sen takia kun lähipiirissä on monia lapsiperheitä joissa tuo koiran paikka ei todellakaan ole selvä, ja sit niitä ongelmia tulee. Ja tosiaan trimmauksessa miulla käy paljon koiria, niistä 95 prosenttia on sellasia että omistajat ei saa niitä kotona harjattua tai kynsiä leikattua, kun koira on ottanu sen pomon paikan talossa.

ON: huh, menihän se viikonloppu vaikka tuntu että ei se lopu ikinä kun odottaa sitä ultraa vaan perjantaina. No, nyt ei oo enää montaa päivää kun nähdään vaavi =) Sit onkin seuraavalla viikolla neuvola ja perhetyöntekijä tulee esittäytymään kotikäynnille. Onko monella muullakin paikkakunnalla tää hyvinvointineuvolasysteemi, jossa on perhetyöntekijä hoitajan työparina?

titityy80 ja taisto 17+0
 
Sartsa83
titityy Niin siinä käy kun odottaa jotain kovasti.. aika ei tunnu kuluvan sitten millään. Mulla taas tuntuu että viikot senkun vaihtuu ja aika senkun juoksee ja kohta huomaan että kuukaus enään laskettuun eikä mitään oo tullu tehtyä. :LOL:

Hyvinvointi -MIKÄ?! En oo kuullukaan. Täällä Pirkanmaalla, Nokialla ei ainakaan moista ole. Enkä tiiä tuleekokaan. Voiskin piruuttaan kysyä seuraavalla kerralla.

Niin ja onnea titityy poksumisesta. :)

Sartsa ja pähkis 18+6 :heart: :heart: :heart:
 
Sartsa83
titityy Niin siinä käy kun odottaa jotain kovasti.. aika ei tunnu kuluvan sitten millään. Mulla taas tuntuu että viikot senkun vaihtuu ja aika senkun juoksee ja kohta huomaan että kuukaus enään laskettuun eikä mitään oo tullu tehtyä. :LOL:

Hyvinvointi -MIKÄ?! En oo kuullukaan. Täällä Pirkanmaalla, Nokialla ei ainakaan moista ole. Enkä tiiä tuleekokaan. Voiskin piruuttaan kysyä seuraavalla kerralla.

Niin ja onnea titityy poksumisesta. :)

Sartsa ja pähkis 18+6 :heart: :heart: :heart:
 
Sartsa83 Hyvinvointineuvola on täällä Imatralla ja Lappeenrannassa ainakin, eli siis neuvolan hoitaja ja perhetyöntekijä on työparina. Perhetyöntekijä käy vissiin kerran raskauden aikana kotikäynnillä ja sit kun on vauvan kanssa kotiuduttu, en nyt muista oliko se sit kun vauva on pari kk tms... kyllähän se terkkarikin käy sit kotikäynnillä kun on vaavin kanssa tultu kotiin. Minusta ihan hyvä systeemi, kyllähän kotikäynnillä varmasti näkee paljon asioita joita ei neuvolassa, lasten etu tietysti että havaitaan jo ajoissa mahdollisia tukea tarvitsevia perheitä...
Sen perhetyöntekijän tuloa varten saatiin neuvolasta sellaset lomakkeet miehen kanssa jotka piti täyttää, tai sellanen kyselylappu... Siinä kysyttiin parisuhteesta ja omasta lapsuudesta ym, aika sellasia ympäripyöreitä kysymyksiä mutta niistä aiheista vissiin sit keskustellaan kun se tulee ens maanantaina kylään. Kysyttiin esim. oliko oma lapsuutesi onnellinen ja jos ei ollu niin miksi? Kyllähän omalla lapsuudella on pitkäkestoset vaikutukset, ja näin raskauden aikana tulee paljonkin mietittyä omia vanhempia ja lapsuutta.
Oman äitini menetin melkein 6 vuotta sitten, 54-vuotiaana kuoli rintasyöpään. Oon huomannu että nyt raskauden aikana ne tunteet on noussu pintaan uudestaan ja tietysti sitä vaan toivois että vois jakaa tän raskauden onnen oman äidin kanssa.
 
Sartsa83
titityy Ensiksi pahoittelut äitisi poismenon johdosta. :hug: :'( En pysty kuvitteleen mitä oot joutunut kokemaan, kun oma äiti on elossa, mut joskus sekin tulee vielä omalle kohalle, ettei äitiä enää ole. Lähellä se on jo muutaman kerran käynyt. Oma äitini nimittäin on myös sairastanut rintasyövän, josta hän kuitenkin selvisi rinnan poistolla, jonka jälkeen hän sairastui luusyöpään, joka pesiyty alaselkään. Nykyisen syövän kanssa hän pystyy elämään kun syö kourallisen lääkkeitä joka päivä. Syöpä ei onneks oo levinny mut kaikki on mahdollista ja hän käy kontrollissa kuitenkin aina sen mukaan mikäli olo pahenee.

Kyllähän sitä tulee paljon ajateltua omaa lapsuutta ja omia vanhempia kun ite on raskaana. Ite huomannu saman asian. Etenkin sitä kun jouduin jo 6-vuotiaana tekemään itselleni ruokaa ja hoitamaan itseäni kun äiti alkoholisoitu. Ei mua kuitenkaan koskaan viety äidiltä pois, vaikka yksin monesti yötkin nukuin. Kerran kävi sosiaalityöntekijät mut sain ite puhuttua heidät ympäri etteivät veisi mua pois. Jos äidin miesystäviä ei olisi ollut, kaikki olisi toisin. Isä kun lähti mun syntymän jälkeen, äiti haki sitä aikuista seuraa baareista. Tosin vasta sillon kun olin 6v. Ennen tuota ikävuotta, äiti oli kihloissa ihanan miehen kanssa joka oli mulle kuin isä, mutta tämä mies kuoli kurkunpään syöpään. Se oli ensimmäinen menetys mun elämässä. Äiti oli maailman paras äiti aina kun hän oli selvinpäin. Kännissä hän unohteli asioita eikä tuntunut välittävän, jos olin yksin kotona. Ruokaa hän tosin teki ja koskaan en nähnyt nälkää. Mä kuitenkin ite aamupuurot keitin, leivät tein jne. ja puin itteni koulua varten. Nyt äiti on ollut päälle 3 vuotta selvinpäin. Syöpälääkkeet + alkoholi melkein tappo hänet, jolloin hän tajusi mitä menettäisi jos olisi kuollut.

Mut sillon 6 vuotiaana katellessani sitä äidin sekoilua, mä päätin ettei mun lapset tulis koskaan kärsiin samalla tavalla. Ja se tulee edelleen pitään. Kyllä mä alkoholia käytän, mut sillon kun en ollu vielä raskaana, mun alkoholin käyttö oli kerran kuussa tai kerran kahdessa kuussa, jos aina sillonkaan. Jostain kumman syystä jääny kuitenkin jonkinmoinen vaikutus tuolta lapsuudesta tohon alkoholiin ja sehän on myös hiertäny mun nykyisessä suhteessa mun ja miehen välejä. Onneksi mies on mun myötä itekin vähentänyt ja oon todella onnellinen siitä. Tiedän että meidän lapset ja etenkin tämä kauan kaivattu pienokainen, tulee saamaan sen perheen jota mä halusin lapsena.

Pahottelut että kerroin omasta äidistä, vaikka ite oot menettänyt omasi... jotenkin tuli tarve kertoa taustaa. :ashamed:

Mutta tuosta hyvinvointineuvolasta sen verran että tuohan on aivan mahtavaa että tuommonen on siellä mahdollista. Tässä nähdään että sinne ei ole vielä lama iskenyt eikä ole jouduttu pihistämään hyvinvoinnista. Ja siellä näyttää olevan todella tärkeää perheiden hyvinvointi. Taitaa olla ainuita paikkakuntia joissa hyvinvointineuvola on toiminnassa.

Huh, tulipas tekstiä...

Ja pahottelut omasta navasta....
 
Hellurei,

Taisi olla tosi nolo juttu toi mun viikkosäätö, kun kukaan ei ole siitä kommentoinut :D

Tänää oli sitten neuvola. Astuttiin sinne sisään miehen kanssa ja taas uusi kasvo. Se neuvolatäti, jonka yhen kerran olin nähny, olikin lomilla ja siellä oli joku sijainen + terveydenhoitajaharjoittelija. Harjoittelijasta ei kyselty, että onko ok, että on paikalla, mutta mua ei sellaset haittaa, vaikka olen sellanen uusien tilanteiden suhteen jännittävä ihminen. Nytkin meni hetki aikaa orientoitua uuteen henkilöön ja tilanteeseen. Aika liukuhihnalta meni tuo käynti, mutta mukavasti loppupeleissä. Alussa kyselin nenäsumusta, että saako jotain käyttää raskauden aikana ja se hoitaja meni jumiin ja sano, että en tiiä. Sitten olinkin kyselemättä mitään muuta. Pissakokeet ja niiden seuranta tuli yllätyksenä, mun mielestä ekalla kerralla sitä ei mainittu. Sellanen järjestys asioista tuolla neuvolassa puuttuu, että mitä tapahtuu missä ja kokonaiskuvan muodostus on hankalaa. No onneksi ite tietää noi jutut ja kaikki on menny voinnin kanssa hyvin. Sitten vois olla hankalampaa, jos ois paljon jo oireita ja muuta. Punnistus oli myös tietty. JEEEEEEEEEEEEEEEEE! paino oli sama kuin 2 kk sitten siellä. Vähän oon tyytyväinen! Siitä se hoitaja ei osannut mitään sanoa, ei juuta tai jaata tai mitään kannustusta. Tärkeintä on, että ite on tyytyväinen. Jotain odotin kuitenkin. Sitten otettiin se pissakoe, oli negatiivinen. Sitten tuli sydänäänet, aika kauan meni, kun ne kuulu. Aloin jo huolestumaan. Siellä se jyskytti 150 krt/min. Ihanaa, meidän vauva <3
Verenpaine oli normaali ja kaikki kunnossa. Nyt vaan sitten 1 kk, kun pääsee sinne ultraa, mä lasken jo päiviä ja jännitän kovasti. Taidan ottaa sen idean mitä täällä puhuttiin, eli kätilö kirjoittaa paperille sen sukupuolen ja sitten juhlitaan ja katotaan kumpi siellä on :)

Mukavaista viikkoa kaikille tuleville äideille <3

Tuikku ja kaveri 15 + 6 <3
 
Moikka! :)

Onkos sulla Sartsa muutes vielä ne niskat jumissa? Auttaakohan niihin mikään hierominen tai vastaava.. Toivottavasti ne on jo parempaan päin :)

Voi Rinsessapa minkä teit! Oliko pakko kertoa tosta lappu systeemistä, kun nyt mun mielessä koko ajan käy ajatus, entä jos itekkin pyytäis.... Enkä mä edes halua oikeesti sitä tietää! :D :D .....Mutta jos joskus tahtoisinkin..........
Minnes sä muuten oot pakkaamassa, kun viimeviikolla(?) kirjottelit, että pitäis jatkaa pakkaamista? Muutattekos te? Onko tää menny multa ihan ohi? :eek: :D
Mäkään en saa tota sukupuolitestiä toimimaan! :'( :D Juuri kun kovalla työllä olin saanut suomennettua sen itselle, niin ei anna vastausta!! Tollasia mä tykkään tehdä, mitkä ei kumminkaan oo totta, mutta kuitenkin ;) Sormus testinkin oon tehny moneen kertaan ja tyttöä näyttäis tästä, mutta toisaalta en oikein usko enää siihenkään kun tytöistä sormus näytti poikia :D Mutta toisaalta, mun kaveri sanoi, ettei se toimi kaksosilla :D Nää on näitä taikausko höpinöitä :D

Missäs muutes Katsuli on? Tuli vaan noista kaksosista mieleen, että mitenkäs siellä se raskaus etenee :)

Patience mulla liikkuminen ei vielä onneksi tunnu missään. Koitan nauttia vielä tästä, kun mitään ongelmia ei ole :) Ihanaa kun voi rämpiä koiran kanssa metsässä :) Kuinkas siellä nyt jaksellaan? :)

Hyvähän se Piltti on, että tavarat hyvissä ajoin hankittu! Ja ei sulla siihen puoliväliin kauaa aikaa edes ole! :) Me meinattiin alkaa hankkimaan tavaroita vasta sen puolenvälin jälkeen, koska nyt olen kuitenkin aika paljon varautuneempi kun toi yksi km takana.. Ostin kyllä tänään Minille yhdes söpöt lakanat :heart:

Tosta vauvavakuutuksesta kun kyselit Esposa niin me meinattiin, että otetaan ihan varmuuden vuoksi, vaikka oon kyllä kuullu että niissä on aika paljon porsaanreikiä, mutta jotenkin tahdotaan silti pelata varman päälle, jos jotain tuleekin. Me ei olla kumpikaan mieheni kanssa sairastettu kyllä pienenä lähes ollenkaan, mutta eihän se tarkoita, ettei Mini sairastaisi.. Vähän kyllä ärsyttää kun niillä rahastetaan niin paljon!

No ei Tuikku se sun viikko systeemi mikään nolo juttu ollut! Sattuuhan noita paremmissakin piireissä :D Kyllä munkin oikeesti piti AJATELLA, ennenkun tajusin sen idean noissa viikoissa :D Vois olla helpompikin systeemi, että tyhmemmätkin tajuais :D
Aika jännä toi teiän neuvolantäti juttu, harmi ettei se 'oikea' sanonut silloin kun ton ajan varasitte, että on lomalla että olisitte jonkun toisen ajan voinut varata, kun eihän noi nyt minkään viikon päälle mene. Mutta pääasia, että asiat sai hoidettua :) Ja vähän epäreilua, kun et liho! :D Täällä taas mässytellään vissiin viiden edestä kaikkia herkkuja :ashamed: Luulisin, että painoa on jonkinverran tullut, mutten tiedä kun en omista vaakaa.. Mitäs muutes noista sydämen sykkeistä sanotaan? Mitä nopeemmin sykkii, niin olis tyttö?? Oiskohan et jostakin oon kuullu, et yli 140 olis jo aika kovasti kallellaan tytölle ;) Eli saatte tytön! :D Musta kyllä oikeestikin tuntuu niin, ja Sartsasta taas oon ihan varma, että tulee poika.. Muista en osaa sanoa, mutta aina mulla on vikaan menny kun oon jotakin arvannu, eli Tuikku saa pojan ja Sarsa tytön :LOL: :LOL:

Titityy mä en oo ihan tietonen noista kaikista palveluista mitä on, mutta veikkaan että tollasta ei kyllä oo.. Kuulostaa luksukselta! Sen tiedän, että kun vauva syntyy niin neuvolantäti tulee silloin kotiin kun vauva on viikon(?) ikäinen tai vastaavaa, mutta tuksin muuta..
Mä niin tiedän, että pitäis ottaa tolta koiralta 'luulot pois', mutta kuitenkaan musta ei oo siihen :ashamed: Myönnän, että pelkään sitä kun se on vihanen.. Ja mekin kyllä kuulutaan siihen 90%, ketkä vie koiran kynnet leikkautettavaksi, koska itse ei niitä saa. Tai saatais me ne leikattua kyllä, mutta tarvin siihen miehen apua, koska sitä se koira siis kunnioittaa, mutta kun toi mies ei oikein tota koiraa voi sietää, se vaan tuli kaupan päälle kun mut itselleen valitsi ;) Tai no ehkä toi on vähän liian kova sana, kyllä se sitä voi sietää ja on niillä kivaakin yhdessä,mutta kaikki tollaset missä joutuis jotakin ei niin kivaa tekemään niin ei tule kuuloonkaan :( Ja sama juttu myös tossa trimmauksessa, tai no sitä en itse tekis muutenkaan koska kärsivällisyys ei riittäis ja siitä tulis kuitenkin tosi ruma, mutta kaikki trimmaajat aina ovat kehuneet kuinka hyvin koira on! Kaikille olen kyllä etukäteen sanonut, että voi purra.. Viime kesänä muuten palkkasin ongelmankoira kouluttajan, mutta jotenkin se vaan jätti kylmäksi, mun mielestä se yritti vaan mielistellä mua, ihan kun mussa ei olis mitään vikaa ja koira tollanen, koska vaan jotkut on! Kyllä siitäkin jotaan edistystä tuli, mutta sitten kun lopetin sen, niin vähän hiipui toi kotonakin treenaus :ashamed:
Hyvä kun sanoit, tosta koiran huomioimattomuudesta! Meillä kokeiltiin sitä ennen tota kouluttajaa, mutta oli pakko lopettaa se kesken kun asuttiin silloin siellä kerrostalossa ja kun koira haukkui yötkin, niin ajateltiin että sitten ku talo valmis niin uudestaan,mutta sekin nyt on vähän jäänyt..... Mutta musta tuntui silloinkin niin pahalta, varmaan paljon raskaampaa mulle kun koiralle.. En vaan voi sille minkään että toi on niin söpö! :heart: Pitäisköhän mun aikuistua jo? :D

No taas tuli kirjotettua melkin romaani ;) Meneekös teillä jo hermo kun kirjotan aina näin pitkiä tarinoita tänne? :ashamed: Anteeksi,anteeksi,anteeksi kovasti jos menee, koitan hillitä itseäni ;)

Minni ja Mini 16+1, lähtevät nyt saunaan! :)
 
Heips!
Minni234 Kiva kun siellä voidaaan vielä liikkua ihan normaalisti, kyllä täällä vieläkin raskaampi liikkuminen on aikas epämukavan tuntusta, mutta sisulla mennään eteenpäin :LOL:
En millään jaksaisi odottaa sitä ensi viikon perjantaista rakenneultraa... toivottavasti osataan kattoa tarkasti sitä kuvaa sitten et huomattas kumpa on tulossa, kun ei siellä KOKSissa ole tapana kertoa sukupuolta kysyttäessä... Esikoista odottaessani päätin etten halua tietää kumpi on tulossa mutta sitten 2 viikkoa ennen laskettua aikaa käytiin ultrassa ja siellä sit venäläinen lääkäri päräytti että poikahan sieltä on tulossa! et sinne meni silloin se yllätys... mut nyt on vaan vahvasti sellanen fiilis että haluan sen tietää ja tää toisen odotus on muutenkin ollut niin erilainen kun esikoisen =)
Oon lueskellu, että ootte jo aika monet ostelleet vauvalle jotain, esim. vaatteita...mä en ole vielä raaskinut sitä tehdä, ultran jälkeen sit painun kunnolla shoppailemaan... varsinkin jos silloin tietää ostaako vaaleanpunaista vai vaaleansinistä :heart:

Mukavaa päivää kaikille! =)

Patience ja pienokainen 19+4
 
Sartsa83
Esposa Niiih.. no mitä tässä nyt on seuraillu tota, niin ainakaan parin kaverin kohdalla tuo myytti ei oo pitäny paikkansa. :p Et saas nähä kui tässä käypi. Ja voitte olla varmoja et meikä on täällä kuuluttamassa koko maailmalle kumpi tulee jahka se toivottavasti selviää 26.3. rakenneultrassa. :heart: :LOL:

tuikku Onnea hyvistä neuvolauutisista. :) Hih, sydämenlyöntitiheyden perusteella vois olettaa että tyttö ois tulossa. ;) :p .. mutta ei mennä asioitten eelle. Sehän selviää sitten omia aikojaan. :)

minni Oi, olet ihana kun kysyit. Kiitos. :) Tulipa oikein hyvä mieli.. :hug: :) :heart: Tuota, välillä särkee ja välillä on paremmat. Riippuu aina asennosta missä nukun ja kuinka toukukas päivä on ollu. Mut tällä hetkellä ne on ookoo. :)

Hehehe.. hyvä minni :LOL: Mulla menee kans noi sukupuoliarvaukset aina ihan päin p:tä. :D Mut jotenki mä tiekkö jaksan uskoa tohon sydämenlyöntitiheys myyttiin. ;) Ja siks kans aattelin et tuikku sais tytön ja meille ois tulossa poika. :heart: Sitähän me tässä kovasti toivotaankin miehen kanssa, mutta tyttökin on kovin tervetullut. Mieskin jo sano että ei haittaa vaikka tyttökin tulis, mut siit ei tehä mitää prinsessaa, enkä mä itekää sitä halua. :)

Ainiin Patience. Meil oli samana päivänä rakenneultra! :D JEEEE!!! Mäkää en malttas oottaa sitä. :p ... juu, samma här.. ootetaa eka tieto kumpi ois tuloillaa ja sit ostoksille.. hih, mä oonkin menossa sit tollon 27.3. mun synttäripäivänä ideaparkiin shoppaileen. ;) Kaikkea tarviketta vauvalle + sitten jos törmää kivoihin vaatteisiin.

Sartsa ja pähkis POKS 19+0 :heart: :heart: :heart:
 
minni234 Suosittelen tutustumaan Cesar Millanin koirankuntoutusjuttuihin, prismasta ainakin saa sen dvd:tä missä se näyttää ihan kädestä pitäen ongelmakoirien kanssa miten se ihminen saa pomon paikan itelleen perheessä. Tykkään tuosta metodista hirveesti ite, koska siihen ei liity näitä perinteisiä "koira selätetään" tms. juttuja, vaan pelkästään muutetaan suhtautumista koiraan jotta homma alkaa toimia. Koiralle ei tartte olla vihainen tai mitenkään fyysisestikään siihen kajota, vaan aika simppeleillä jutuilla saa sen koiran pään kääntymään ja elämä helpottuu.
Saa sitä koiraa edelleen hellitellä ja pitää söpönä, mutta aina ihmisen ehdoilla, ei koskaan niin että koira käskee millon tehdään mitäkin.

Sanon kaikella ystävyydellä tämän, minkä varmaan kyllä tiedät jo ennestäänkin... =) kannattaa ehdottomasti alkaa tehdä jotain asialle, ettei se sitten ole loppukädessä se koirareppana joka maksaa pomona olemisestaan joko hengellään esim purtuaan vauvaa tai sit portin takana olemisella aina kun vauva on läsnä.

Tietysti kun on kyse pienestä koirasta, niin vauva voi olla pöydällä sitterissä tai jossain mihin koira ei pääse, mutta viimeistään sit kun vauva alkaa liikkumaan niin tulee ajankohtaseksi koiran kohtalo. Näitä tapauksia on liikaa, liikaa... Omassa lähipiirissäkin 4 kpl, noistakin jokaikinen koira sellanen, että oikeella kasvatuksella oisivat ihan täysjärkisiä perhekoiria.

Meillä on anoppilassa koira joka on purru kerran minua, ja pyörittää koko taloutta siellä. Koira vaan sattuu olemaan kultanennoutaja eli iso, joten aika ehdotonta tulee olemaan että koira ei oo samassa tilassa kun vauva tai lapsi on siellä käymässä. Silleen tää koira ei meitä haittaa, koska ei asuta samassa taloudessa, omat koirat on kuitenkin meillä hyvin hallinnassa ja oikeella paikallaan laumassa (vaikka nukkuvatkin sängyssä ja saavat joskus pöydästä ruokaa :LOL: ) Kyllä meilläkin koiria lellitään ja hemmotellaan, mut silti ne tietää paikkansa laumassa ja trimmaan ne itse (villakoiria kaikki kolme joten tekemistä turkin kanssa riittää).

Anteeksi pitkä koirajuttu taas =) , mutta on tosiaan sydämenasia tää aihe minulle =)

Sartsa Mukavaa kun kerroit omasta äidistäsikin. Kyllä näitä omia lapsuusjuttuja tulee mietittyä paljon, itsellä oli ihan onnellinen lapsuus, nyt vasta aikuisiällä sen on ymmärtänyt miten tärkeen pohjan sieltä lapsuudesta on saanut.

ON: vielä pari päivää siihen ultraan...
 

Yhteistyössä