~Elokuun Epelit 2012~ *TAMMIKUU*

Moikka kaikille!

Kilulle tsemppiä! Toivon minäkin että kaikki olis hyvin siellä.

Meillä oli nyt ekaa kertaa mun raskautumisen jälkeen hierontaa koulussa. Tunnin verran hierottiin toisiamme ja sitte vaihdettiin paria. Muuten pystyin hyvin olemaan mahallaan, mutta kun piti nousta ylös plintiltä, niin ankara huimaus iski! Aluksi tuntu etten istumaankaan pysty. Ja vielä puolentunnin jälkeen heitti päässä. Aivan kauhea tunne. Tais verenpaineet laskea pahemman kerran kun vielä siinä hoitopöydällä maataan vähän pää alaspäin. Toivotaan ettei nyt joka kerta toistuisi.

Mulla np-ultra on 15.2 Toivitaan ettei nyt silloin löydy kahta vauvaa:D Olis kyllä taas melkoinen sopeutuminen.

Muuten opiskelu on todella mielenkiintoista, mutta tuo pahoinvointi ressaa silloinkin! Pitäis syödä koko ajan ettei tulis huono olo. Koulussa ruokailuissa on kuitenki aika pitkät välit. Ja kaiken lisäksi me pidetään aika paljon tunteja ilman taukoa. Pitää sitten olla omenoita, banaaneja ja mandariineja joka väliin, ettei tee vaan huonoa.

Mutta näillä mennään taas.

petite 9+3 (ehkä) -> en oo vielä edes jaksanut asiaa kunnolla tarkistaa:)
 
Tervetuloa Öluokka! Ja onnea plussasta. :)

Onnea ihania ultrakuulumisia saaneille! :) Ihanaa lukea joka päivä, että aina joku on nähnyt pikkuisensa ja kuullut, että kaikki on hyvin.

Hammastarkastuksista on ollut puhetta. Minulle tosiaan neuvolantäti suositteli, etten menisi hammaslääkärille, ellei mitään akuuttia iske. Tänä vuonna pitäisi taas mennä, mutta ehtiihän sitä loppuvuodestakin (varsinkin, kun äiti varmasti hoitaisi pikkkuista sen ajan) käydä tarkistamassa hampit ja viime kerrallakin oli vain yksi reiänalku, joka varalta hoidettiin.
Sen sijaan olen jo pitempään painostanut miestä varaamaan ajan hammaslääkärille. Hän myöntää, että pitäisi käydä, muttei ole vielä saanut varattua sitä aikaa. Hänen edukseen on mainittava, että hän koitti varata ajan suoraan silloin, kun kävimme neuvolassa, mutta tyly täti käski soittaa sen sijaan, että olisi antanut suoraan koneelta ajan. Olin kieltämättä hieman ihmeissäni, koska kun edellisen kerran itse varasin ajan, varasin sen nimenomaan suoraan - puhelimitse ei kukaan vastannut. Kaipa sekin vähän vastaanottotädistä riippuu?

Minea saako udella, että mitä anatomian kirjaa luet? Minullakin on tentti tulossa ja kaksi kirjaa on kurssilla käytössä: Päästä varpaisiin ja Luut ja ytimet.

Luckygirl & Vintiö 10+5
 
Viimeksi muokattu:
Minea Minusta tulee aikanaan lähihoitaja. Aloitin nyt tammikuussa.:) Vaihdan alaa ja 2 vuotta on opintoja edessä (ja tietty vauvatauko...;)).

Teillä on siinä tapauksessa sama megaopus, jonka näin yhdellä opiskelutoverillani. Hän on opiskellut kulttuurialaa, mutta saanut jostakin sen. Anatomian & fysiologian opettaja suositteli toista kurssin kirjoista, sillä siitä isosta on kuulma vaikeampi löytää meidän opettelemamme asiat. Meillä on 2 anatomian kurssia, josta tämä eka on johdanto anatomiaan & fysiologiaan ja toinen on pelkkä anatomia & fysiologia. Tenttejä on 3, joista yksi on pelkästään verenkierrosta.
 
Luckygirl okei,aattelinki että varmaan susta tulee lähäri. :) Ku toi kirja mitä me käytetään niin on tarkotettu AMK opiskelijoille käsikirjaks ja sit lääkiksen ja hammaslääkiksen opiskelijoille johdattelevaks kirjaksi. Musta tuntuu et meidän pitää oppia ihan sikana mut en voi ees kuvitella et miten tuolla yliopiston puolella jos toi 600 sivuinen tiiliskivi on niiden johdatteleva teos :D
 
Tervetuloa uusille! :)

Onko teistä kuinka moni värjännyt raskauden aikana hiuksia?
Koitin etsiä mahdollisimman paljon tietoa asiasta ja tänään sitten uskaltauduin värjäämään ensimmäistä kertaa noin. 3 kuukauteen mutta nyt sitten tuli hieman huono omatunto kun toisilla tuntuu olevan se periaate että myrkyt vahingoittavat sikiötä..:/

rooroo ja peukaloinen 9+1
 
Rooroo mä just eilen värjäsin hiukset! Edellisessä raskaudessakin värjäilin mutta paljon harvemmin kuin normaalisti. Mulla oli nyt vielä eilen blondit hiukset, mutta en raskausaikana viitti käyttää niin vahvoja myrkkyjä, niin nyt vetäsin vähän tummemmaks. Tää tällänen vaaleahkon kullanruskee on myös enemmän lähellä omaa väriäni niin ei se juurikasvukaan oo sit niin silmiinpistävä. :)
 
Mulla on värjääminen ollut pannassa aiemmissa raskauksissa aina ensimmäisen kolmanneksen osalta ja sit loppuaikana olen värjännyt muutaman kerran. Ja ihan kestoväreillä ja joskus laittanu raitojakin... tässä maailmassa kun pitäis lopettaa hengittäminenkin ettei sais mitään myrkkyjä itteensä, en ole siis panikoinut asiasta :) Just ajattelin että vkl värjään kun on jo vaaleampi juurikasvu näkyvissä :D
 
Kaikki hyvin! Ultrasta selvitty hengissä puolin ja toisin :)) Siellä pikkuinen köllötteli ja vähän kättäänkin heilutteli, sydän hakkasi vahvasti. Kohtu kasvanut kovasti. Lääkäri laski, että kuukautisten mukaan olisi menossa jo 10+1, mutta kaveri ei halunnut esitellä täyttä mittaansa ja kuvissa mitat ovatkin vain 8+6 - 9+3, mutta jos alkaisi käyttää tuota lääkärin sanomaa, ennen kuin varmistuu vk 12 ultrassa :) Uuden neuvola-ajankin sain tänään viikon päähän ja verikoeajat varmistui, seuraavaksi yittävät vielä ultraa laitella :) Mitä tuolla verikokeissa selkenee?

Se verenvuoto tulee kohdun ulkopuolelta, tuosta nipukasta ilmeisesti. Ilmeisesti se on myös silloin aiemmin keväällä ollut se verta vuotava kohta, mutta vaaratonta :)

Kiitos kaikille tsemppauksesta!

Kilu87 ja todella olemassa oleva Toukka 10+1
 
Paljo onnea Kilu ihanista ultrakuulumisista! :hug: nyt ei tarvitse enää ressata.
Verikokeissa otetaan ainakin hiv, hepatiitit ja joitain sukupuolitautitestejä ja jos olet sikiöseulontaan halunnut niin verikokeiden tuloksia käytetään yhdessä nt-ultran tulosten kanssa määrittämään onko sikiössä jotain poikkeavaa!


Kiitos runttipulla ja nepo, en siis ressaa ja moiti itseäni hengiltä! :D
 
rooroo mä oon värjänny raskauden aikana jo ainaki 2 kertaa hiuksia, jotenki tuntuu inhottavalta mutta kun itse oon sitä mieltä että niitä kemikaaleja tulee kaikesta muusta paljon enemmän, esim. puhdistusaineista, meikeistä yms yms... Väriaine vaikuttaa kuitenkin niin vähän aikaa päässä eikä siitä oo mitään todisteita mun mielestä että ois haitallista... En oo löytäny ainakaan! Yks tuttu kampaajakin sanoi että kyllä raskaana olevat naiset useat värjää ihan samaan tahtiin ku aikasemmin. Itse aion värjätä kohta taas.
 
  • Tykkää
Reactions: rooroo
Onnea kaikille ihanista ultrakuulumisista! :flower:

Itsellä vielä 1½ viikon odottaminen, että näkee pikkuisen. :heart:

Hampaista itse viimeksi olen käynyt hammaslääkärissä marraskuussa 2011, joten se asia kunnossa. Viime raskaudessa minulla meni suun limakalvot kamalaan kuntoon, ikenet "irtoili" hampaista ja vuotivat verta useasti päivittäin. Nyt olen varautunut taas tuohon ja hampaiden pesun lisäksi olen ostanut suuvettä, mitä aamuin illoin käytän. Jos nyt ei auta, niin ei sitten mikään! :D

Hiustenvärjäämisestä normaalisti värjään n.2-3 kuukauden välein ja niin ajattelin nyttenkin tehdä. Eihän tässä uskaltaisi mitään kosmetiikka yms käyttää, jos ajattelisi että "voi olla vaarallista vauvalle". Saisi sulkea itsensä minigrip-pussiin koko raskausajaksi. :LOL:

Väsymys on ihan hirveetä edelleen, voisin vaan nukkua, nukkua, nukkua.. Siks nää yövuorot ei oo mitää herkkua. :(

Sinful89 ja Pampula 11+1
 
Jenny90: Huomasin tuolla lastentarvikepuolella, että kyselit kokemuksia emmaljungan city crosseista. Meillä ei oo crossit, vaan duo edget ja tuplarattaina meillä oli emmaljungan twin cangaroot. Noihin renkaisiin sen verran että noissa crosseissa on nuo kennorenkaat, semmoset oli myös noissa meijän tuplissa ja talvella en tykännyt niistä yhtään. Jos oli yhtään irtolunta tai liukkaampaa niin ne suti sivuttain. Pakkasessa se renkaan muovipinta vielä kovettuu niin ettei pitoa oo yhtään. Mutta keveyden ja huoltovapauden puolestahan ne on kivat, ainakin kesäkeleille. Meillä noissa yhdistelmissä on ilmakumirenkaat ja ne on kyllä painavat ja aina välillä täytyy lisää ilmaa laittaa, mutta niillä pääsee hyvin lumessakin eteenpäin ja kun on kumipinta niin ei luisu liukkaamallakaan alustalla. Tuosta city kopasta. Itse tykkään kovasta kopasta ihan sen takia että tuossa yhdistelmässä se on iso. Tuo citykoppa puolestaan on tosi pieni. Pituus 75cm joten sinne ei talvitamineissa kovin kauaa lapsi mahdu. Joten jos itse ostaisin rattaat niin ostaisin ennemmin pehmeän kopan, kun siitä saa sitten sen lämpöpussin kun ei enää koppana tarvitse ja hintakin taitaa olla edullisempi. Voitasko muutenkin tehdä tähän vaunuvertailuja mistä kaikista ihmiset haluaisi tietoa ja mistä on käyttökokemuksia?! Itsellä ois hirmuinen himo hankkia uudet vaunut, mutta nuo vanhat emmaljungat on hyvässä kunnossa niin sinänsä ei järkeä vaihtaa. Ainut että kuomu on ottanut haalistumaan auringosta. Meillä siis koko mustat yhdistelmät. Moni aina sanoo ettei vaaleita kannata ottaa, mutta ihan tummatkin on just tuon haalistumisen takia hieman huonot. Meillä oli tosiaan kahdella ensimmäisellä lapsella myös tuplat, mutta ne jäi tosi vähälle käytölle niin möin ne pois ja nyt jos tälle tulokkaalle ja keskimmäiselle tulee ikäeroa reilu 2,5v niin ei oo tarvetta tuplille. Lisäksi meiltä löytyy gracon matkikset ja Brio Race istumarattaat. Noi matkikset haluaisin kyllä myydä kun en niistä tykkää ja haluaisin ostaa semmoset kompaktit mitkä menis tosi pieneen tilaan. niin ja tietty kun noi molemmat on sinisiä sävyltään niin jos sattus tyttö tulemaan niin haluaisin edes yhdet hieman tyttömäisemmät rattaat.
 
Onnittelut kilu hyvistä ultrakuulumisista! :)

Onko täällä muita sairaslomalaisia? Minä nyt toista viikkoa ja lääkäri aikoi viikon-kaksi kirjoittaa lisää.
Aiemmat raskaudet olleet tosi helppoja, kummastakin alkoi vaan supistukset rv 17, mitään muuta ei. Nyt ollu oksentamista monta krt/pvä, huimausta, rytmihäiriöitä... Huh! Parempi se tietysti on maata ja saada asiat kondikseen, mutta jotenkin tuntuu 'väärältä' olla kotona näillä viikoilla, ymmärtääköhän kukaan mitä tarkoitan... Mulla myös lähihoitajaopinnot kesken, jäljellä olisi 15ov työssäoppimista. Saa nähdä valmistuuko ikinä..

Sanle kyseli vaunuista. Meillä emmaljungan duo edget olleet vuodesta 07. Täällä maalla tosi hyvät, isorenkaiset, hyvä jousitus ja muutenkin tykätty. Tietysti tilaa vievät, mutta konttiin aina survottu ja edelleen tuolla eteisessä nököttävät vaikkei puoleentoista vuoteen olla käytetty :) väri on beige. Ei näy haalistumat eikä kyllä likakaan, pyyhkäsemällä saanut aina pois jos kuraa tai muuta tullut. Tosi tilavat vaunut, kokemusta sekä alkukesän, että loppusyksyn vauvasta. Hyvin on isokin vaavi topattuna vällyjen sekaan mahtunut ja taas kesävauvalla ihanan ilmavat.
Toinen kun syntyi 08, ostettiin lisäksi brion (nimi hukassa...) tuplavaunut. Niistä myös tykättiin, oli suht kapeat ja keveät oikeiksi tuplavaunuiksi, mahtui pieneen konttiin just ja maalla erittäin mukavat työnnellä. Myytiin pois vajaan vuoden jälkeen kun esikoinen ei tykännyt enää istua. Musta oli väri eikä ehtinyt ainakaan meillä haalistua.
Nyt haluaisin myös jotkin pienemmät rattaat, matkarattaat tai jotkin. Voi olla että jää ostamatta.

Onko teillä muilla miten pitkästi synnytyssairaalaan matkaa?
Meillä puolitoista tuntia kestää. Nyt jo mietityttää miten ehtii kun aiemmat syntyneet kolmessa tunnissa ekoista hyvin pienistä oireista ja kotona käsketään odotella toista tuntia säännöllisiä supistuksia..

Entäpäs vauvan liikkeet, milloin olette tunteneet ekat?
Esikoisesta tuntui rv 14, päälle näkyivät rv15 jo selkeästi, mahaa ei kyllä ollut ollenkaan. Pojasta taas rv 16 ekat liikkeet ja rv 17 tunsi mieskin potkuja:) Hirveästi nyt odottaa liikkeitä, ehkä sitä silloin uskaltaa vasta vähän huokaista..

Kyselyikäinen Kuutti + pienin 13+4
 
Viimeksi muokattu:
Moikka kaikki! :)

Kuuttipieni kyseli kuinka pitkä matka sairaalaan, nyt tällä hetkellä ois semmonen 50km kun täällä opiskelukaupungissani ei enää synnytetä... mutta aikalailla 100% varmuudella muutetaan takas kotikaupunkiin, siksipä oon ilmoittanu tännekin synnytyssairaalaks Keski-Pohjanmaan keskussairaalan :) Sinne onkin sitten lyhyt matka oikeestaan riippumatta siitä mihin päin kaupunkia muutetaan. Kovasti pitäis alkaa jo asuntoja katseleen. :)

Vaunuista... Emmaljungat kiinnostais kauheesti,ainoa juttu on että ne on niin kalliit... Toisaalta kun on eka lapsi tulossa niin säilyispä nuo muutenkin mutta varmasti tulee myöhemmin käyttöä ja tuolla merkillä jälleenmyyntiarvo on hyvä. En tiedä vielä mallista!

Taas tuli oksennus aamulla... Oon nyt viikonlopusta asti joka aamu oksentanu, ihmettelen kovasti :O Nyt pitääkin lähteä koululle katetrointia tekemään, ei ehdi enempää kirjoitella :D

Minea ja maha-asukki 12+4 :heart:
 
Minea: Mullakin oksentelu alkoi vasta nyt viikolla 11+. Alussa oli keställötystä (en oksentanut silti kertaakaan) ja sitten 9-10 viikoilla jo ihan normaali olo. Sitten hups vaan nyt yksi aamu oksensin, samoin tänään kun pesin hampaita (yök).Eli voi näköjään mennä tälläin aaltoillen tää olo. Muutenkin on taas veto ihan poissa.

Onko muilla univaikeuksia? Mä tipahdan kyllä illalla heti kun meen sänkyyn mutta sitten herään aamuyöllä pyörimään kun oon saanu sen 4-6 tuntia unta.Keho jotenkin nyt luulee että sillä pärjää. Kaikenlaista sitten siinä alan miettimään vaikka mitään huolenaiheita ei nyt ole edes.Mulla on kyllä aiemminkin ollut samaa ongelmaa kun meni unirytmit vuosiksi ihan sekaisin 3-vuorotyön takia.

Yötyöläisille paljon tsemppiä ja respektiä - itse en millään jaksaisi yötöitä nyt raskaana!!

Penni ja pikkunen 11+5
 
moi kaikki :)

Eilen kävin siellä ultrassa, ja siellä mönki kamalasti pieni, 5cm kokoinen ihmisen alku :heart: Kaikki oli kunnossa, ja niskaturvotus normaali :)


Laskettu aika on siis nyt sitten 9.8, jos sen vois päivittää :)

Eli la siirtyi aikasempaan tosta viime ultrasta :) menkkojen mukaan se olis ollu jo 4.8, mutta sit ku olin siitä kohdunulkosen pelosta sairaalassa, nii sehän siirty sillon aika reilusti taaksepäin, mutta nyt siirryttiin sitten aikasempaan :)

eli poks poks! tänään onki jo rv 12, vaikka sen piti olla vasta perjantaina! :heart:

Emilien ja pikkunen 12+0 :wave:
 
  • Tykkää
Reactions: Jenny90
Kuuttipieni: Täällä myös yksi sairaslomalainen. Jouduin sairaalaan tiputukseen kun oli niin rajua oksentelua ja tää viikko on sairaslomaa.
Alaselkä on myös tosi kipeä herään siihen yöllä 100 kertaa.
Mulla oli kalium arvot matalat ja sain sitten sitäkin tipassa,
lääkäri sano että jos ne kalium arvot on alhaiset se aiheuttaa enemmän oksetusta ja voi tulla rytmihäiriöitä.
Onko sulla tutkittu onko kalium arvot alhaisetjos ne rytmihäiriöy johtuisi siitä?

Vanilja & pikku pupu 10+0 POKS
 
Sanle kiitos hyvistä kokemuksista!! Taidan tosiaan kallistua sitten sen pehmosen kopan puoleen, koska mun lapset on isoja, 6kk 12 kg jne.
Mulla ei oo periaatteessa kokemusta kun Gracon matkarattaista. Hintalaatusuhde oli ihan hyvä, 120e maksaa Prismassa, ihan kätevät ja käytännölliset, ja mitä rakastin niin ne menee niin helposti kasaan yhdellä kädellä. Huonoa niissä taas oli se, että ne oli jotenkin hepposen tuntuset, natisi ja kääntyili jotenki onnettomasti. Renkaat on pienet ja huonot.

KuuttiPieni täällä Hyvinkäällä meillä on matkaa sairaalalle 5 minuuttia ja jos keretään muuttamaan Porvooseen ni siellä samanlainen matka.

Onko muilla helpottanut väsymys?? Ei jaksa tehdä mitään ja nukkua voisi vaikka kellon ympäri. Jotenkin toivoin sen loppuvan tossa rv 12 kohdalla mutta niin ei käynyt. Hemppa oli kuitenki 134.

Jenny ja Papu 13+2
 
Kävin tänään neuvolasta hakemassa raskaustodistuksen sitä asunnonhakua varten, niin siihen lappuun oli muutettu la. Ihmettelin sitte sitä, niin sanoivat, että ultrasta oli se muutettu ja sillä mennään tästä eteenpäin vaikka heittoa olikin vain se 2 päivää. Eihän tuo vaikuta muuhun, kun äitiysloman alkuun, niin hyvä tietää sekin niin tietää mihin asti voi olla töissä.

Eli la muuttui 2.8.

Vaunuista sen verran, että emmaljungat on siskolla ja ne on ollu kyllä tosi hyvät käytössä, itsekkin kummityttöä niissä lykkäilly. Hintaa niiltä löytyy nyt ainakin liikaa meille, kun on auton vaihdot jne edessä. Ollaan sitte kateltu Ora taiga vaunuja, ja varmaan semmoset tilataan. Tosin niissä on tuota painoa aika paljon, joten toivottavasti eivät ole raskaat lykätä. Voi olla, että siskolta sitten ostan sen emmaljungat käytettynä, kun raaskii niistä luopua. Ne on kuitenkin tosi vähän käytetyt ja edullisesti saa. Voi sitten toiset vaunut jättää mummolaan.

Mulla on päällä ihan kaamea flunssa. Yötkin on katkonaisia, ko joutuu herää niistään jne. Yrittää sitten flunssasena jaksaa keskittyä johonkin psykologian tenttiin, joka on huomenna. :ashamed:

Jaanel ja 13+0 poks
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Jenny90
Onnea taas kaikille hyvistä ultra kuulumisista!

Öisin tulee kyllä herättyä kerran tai kaks ihan vaan vessahädän takia.. Vähän jänskättää että vieläkö vessassa ravaaminen tästä paljon yltyy kun kohtu alkaa enemmän kasvaa ja painaa rakkoa. Nyt jo ärsyttää kun niin nopeesti tulee hätä.

Ai se oksentelu voi noinkin myöhään alkaa. Toivotaan ettei itselle iske enää ku oon kuvitellu että ollaan jo kuivilla vesillä :D

Hankinnoista vaunuja en ole vielä edes miettinyt vai pitäisikö nyt jo? Käytettynä olisi kiva saada kun ei tota rahaa tosiaan liikaa ole. Muutenkin olen päättänyt etten osta mitään ennen kun ollaan käyty nt ultrassa. Sen jälkeen voisi katsoa jonkun kivan vaatteen vauvalle ja itselle mammafarkut. Ei sillä että mahaa vielä niin paljon olisi, mutta turha kai ostaa tavallisia kun kuukauden päästä ei enää mahtuisi kumminkaan.

Olen katsonut ruutu.fi sivulta vauvan tarina nimistä ohjelmaa ja sitä kautta olen alkanut jo miettimään vähän synnytystä :D Vaikka se on kyllä ihan liian aikasta mutta ei sille mitään voi että alkaa mietiyttämään kun tollasta kattoo. Ennen olen aina ajatellut että otan sit kaikki mahdolliset lääkkeet, mutta nyt olen alkanut miettimään, että voisihan sitä ainakin kokeilla aluksi ilman epiduraalia. En kuitenkaan aio olla siinä mitenkään ehdoton kun ei tosiaan mitään hajua ole niistä kivuista ja jokaisella niin yksilöllistä.

Huvitti tossa yks päivä mies kun se alkoi miettimään että mitä lapselle pitää ostaa kun se menee kouluun ja pitääkö sinne kouluun itse ilmottaa se lapsi vai miten se menee :D Ja mä kun ajattelin että oon ihan liian ajoissa kun mietin synnytystä niin toinen miettii jo asioita kahdeksan vuoden päähän.. :)

Scarlett 11+1 tai 11+5
 
Pahoinvoinnista mullekin tuli ihan yllätyksenä että se voi alkaa näin myöhään! Siis just niinku penni79 sanoi niin mullakin oli aikasemmilla viikoilla kestoällötys mut en oksentanu, mut nyt oon tosiaan viikonlopusta tähän aamuun asti JOKA saakelin aamu oksennellu... :D Luulin jo tätä ennen että helpolla päästiin mutta ei kai auta valittaa :D

Yöunista, saan kyllä heti unen ku pään tyynyyn laitan, mutta uni on varsinki just aamuyöstä tosi katkonaista... Ja illalla käy aina niin, että tulee heti pissahätä ku on alkamas nukkuun --> vessaan--->tulee nälkä---->keittiöön--->sänkyyn--->vessahätä jne... ja sit aamuyöstä pitää välillä herätä pissalle. :D Noidankehä! Terkkari sanoi sillon ku siel neuvolas olin eka kerran et sillon ne hormoonit tekee sen että pissattaa,mut sit myöhemmin just kohtu rupee painaa rakkoa,jännityksellä minäkin ootan mitä siitä tulee :D

Pää on ihan höttöä, koulussa kieli keskellä suuta yritin suorittaa steriiliä toimenpidettä, voin kertoo että onneks ei ollu oikee ihminen siinä jolle toimenpidettä tein!! Esiintyykö muilla aivottomuutta? :LOL:

Minea ja maha-asukki a.k.a PAAVO :D 12+4
 

Yhteistyössä