~Elokuun Epelit 2012~ *TAMMIKUU*

Kilu87: Keskussairaaloiden poliklinikat on lähetepoleja joten luultavasti suoraan soittamalla et pääse, vaan esim. tk-lääkärin lähetteellä. Jos ei ole hoitosopimusta aikasempien komplikaatioiden takia niin ainakaan Kaks:lla ei pääse suoraan omasta soitosta. Itse menin iltapäivystyksen kautta ja sillon polin päivystävä lääkäri ultrasi mutta olin siis ilta-aikaan päivystyspotilas enkä päiväpoliasiakas.
 
Pakko oli tulla kommentoimaan Kilun tilannetta eli katso netistä onko teidän sairaalan naistentautienpolilla aamupäivystystä ja meet sinne aamusta heti kaheksaan. Mä menin esikoisesta meidän naistentautienpoliklinikalle K-hks hämeenlinnaan(ite asun toisella paikkakunnalla) heti aamu kaheksalta ja pääsin noin tunnin odottelun jälkeen ultraan juurinkin tuollaisen vuodon takia. Ja eiköhän siel jotain numeroa ole jonne voisi jo nyt soitella ja kysellä tuosta päivystyksestä. meillä mun mielest netis lukee siitä.

epätietoisuutta karttava Annubella ja Onni-Ilona 12+3
 
Onnea ultrassa ihania uutisia saaneille!:)

Tervetuloa uusille!:)

Kilu87 paljon tsemppiä! Toivon, että kaikki on hyvin ja kyse on vain harmittomasta, normaalista vuodosta.

Pahoittelen omanapailua, mutta on pakko purkaa tätä tunnetta. Eli, kun tulin kotiin, iski aivan yllättäen todella surullinen olo. Alakulo olisi kai hyvä sana... Ei pelota, ei huolestuta, ei ahdista, ei mitään sellaista. Olen nukkunut ja syönyt hyvin, ei väsytä normaalia enempää, siltikin on vain surullinen olo.:'( Tuli pari kyyneltäkin, kun koitin purkaa asiaa mieheni kanssa juttelemalla. Eiköhän se syypää ole hormonit, mutta miten sitä saisi itsensä takaisin sille normaalille, iloiselle mielialalle? Tekisi vain mieli mennä jo nukkumaan.

Luckygirl & Vintiö 10+3
 
Viimeksi muokattu:
Kilu87 Täälläkin pitää lähetteellä mennä, eli tk:n tai keskussairaalan lääkäri kirjoittaa lähetteen riippuen siitä että kummassa käyt, (itse kävin sairaalan päivystyksessä viikonloppuna ja heti maanantaille sai ajan. ) Luulen kanssa että pelkästään soittamalla ei ultraan pääse, paitsi sinne yksityiselle.
Tuo poliklinikan ultra maksoi suunnilleen 27 e kun taas tampereella yksityiset saattavat veloittaa jopa 150 e, vaikkei tietenkään raha ole ratkaiseva tekijä kun on pienestä maha-asukista kyse.

Tervetuloa uusille ja tsemppiä ultraan menijöille!

Täällä on alkanut pahoinvointi vähän helpottaa vaikka väsymys on vieläkin aivan järkyttävä. Huomenna olisi ihka-ensimmäinen neuvola käyti, (ultrassa ja gynellä olen siis jo käynyt) ja vähän jänskättää vaikka siellä ei mitään niin erikoista tehdäkkään! :)
Sitä mietin että kuinkakohan paljon tuo avopuoliso saa nuhteita tupakoinnistaan, kun toiset on kertonut että neuvolatädit saattaa olla aika kärkeviä kommenttiensa kanssa!

Onko kenelläkään muulla raskausaikana ollut aivastelua? :D Tiedän että kuulostaa hölmöltä mutta mä olen aivastellut alusta asti ja koko ajan.

Huomenna pääsee poksumaankin taas! :)<3

Roo ja 8+6
 
Kilu87: aika monella alalla muuten nuo raskaudenseurannat (kuten nyt tuo ultra) on palkallista työaikaa, joten jos vain voit ja haluat kertoa jo työnantajalle/esimiehelle, niin tod.näk. saisit palkan siltä ajalta. Toki ymmärrettävää, jos ei vielä halua kertoa. Enkä ole ihan varma koskeeko tämä kaikkia aloja, mutta ainakin hyvin montaa.

Yleensä TES sanoo, että pitäisi neuvolakäynnit yms. yrittää hoitaa työajan ulkopuolella, mutta mitenkäs hoidat, jos työaika on suurinpiirtein virka-aika.
 
Kilu: Jos teillä on omalla paikkakunnalla nyt päivystys normi lääkärille, voit varmistaa tilanteen menemällä tänään päivystykseen ja lääkäri kirjoittaa sinne sairaalaan lähetteen. Itsellä ei ollut lähetettä kun menin vuotojen takia ja jaksoivat tädit siitä mainita että ai sulla ei ookkaan lähetettä, mutta kyllä silti ottivat minut vastaan, kun sanoin että soitin asiasta aiemmin ja mulle luvattiin ultra päivystysaikana ilman lähetettä. Mutta tosiaan käytännöt vaihtelee... Toivottavasti onnistuu! Täällä onneksi ovat olleet tosi joustavia ja ymmärtäväisiä ainakin minua kohtaan. Ja kyllä työajalla pitäs lääkärissä päästä käymään päivystystapauksissa ihan palkallisena kuten Mustikkakin toteaa. Eikä tämä koske pelkästään raskausajan juttuja. Ei mielestäni tarvitse edes kertoa syytä pomolle vaan sanoo, että on äkillinen lääkärissäkäynnin tarve.

Rooroo: Täällä kans enemmän ei onneksi päivittäin tuota aivastelua ilmennyt. Ja pelottaa joka kerta aivastaessa, että vauvat irtoo minusta, kun yleensä sitten aivastan ja kunnolla ja joku tuntuu aina repeevän tuolta alavatsasta...

Musta tuntuu, että oon aivan kuitti pitkien koulupäivien jälkeen. Siis en yksinkertaisesti taida jaksaa käydä kovinkaan pitkään enää koulussa. Matkoihin menee päivässä 4 tuntia edes takas ja lisäksi koulua sitten 6-8 tuntia... Pitänee keskustella asiasta lääkärissä sitten perjantain np-ultrassa, jos vauvoilla on kaikki hyvin.
 
Onnittelut taas kaikille hyvistä ultrakuulumisista :)

kilu87 toivotaan, että vuoto on harmitonta :hug: eikös prosentitkin mene niin että noin joka kolmannella tai neljännellä on raskaudessa harmitonta vuotoa.

pampulainen87 kertoi inhottavasta unesta ja mä oon kans tässä raskauden aikana nähny hirveitä painajaisia, ihan kauheita! alkuun muistan että oli mieheen liittyviä, että mies jätti mut tms. ja sit on ollu seikkailu/kauhu-unia. Onneks ei mitään kamalia raskauteen tai vauvaan liittyviä, raskauteen liittyviä muutenkin on ollu tosi vähän!

nippe huhhuh, ei mikään ihme jos väsyttää jos on noin pitkät matkatkin ja kaksoset masussa! mitä sä opiskelet? musta tuntuu että menee hermot jo tohon kun matkat on noin 45 suuntaansa ja pitää katsoa bussiaikatauluja, kun on tottunut siihen että töihin kävelee 10 minuutissa just sillon ku itselle parhaiten sopii. ja tosiaan ennen joulua olin niiin poikki, et ilman lomaa ei ois kyllä pitkään jaksanu.

Vanella ja pikkuinen sikke 12+5
 
Minulle voi lisätä sairaalaksi PKSSK eli täältä korpikuusen alta, keskeltä ei mitään. Hankalaa työ yleiselle pääsy siis. Päivystys täällä alkaa vissiin kahdeksalta (juu, eihän meillä säästösyistä enää ympäri vuorokauden), että tulisiko minun sittenkin soitella aamulla terveyskeskukseen ja selittää tilanne ja pyytää saada lähete (ilman käyntiäkin?) PKSSK:lle ultraan? Ja jos tuntuu menevän taas hankalaksi niin painella sinne yksityiselle.

Olen opetusalalla ja nopea poissaolo olisi harmillinen siinäkin, että tuskin sijaista minulle saisivat.. tai liekkö edes tarvitsivat, varsinkaan huomiselle. Periaatteessa hätälääkärit (tai siis mitkä ei ole varattu aika päivät sitten) ovat palkallisia, liekkö siis periaatteessa tämäkin? Neuvola käsittääkseni taas ei olisi. Siinä arvon vähän, haluanko raskautta vielä paljastaa, kun meitä opeja on paikkoihin tarjolla, mutta paikkoja sitten ei sitä vähää tarjolla. Liekkö katsoisivat hyvällä raskaana olevaa.. Kökköä.
 
Tänään vihdoin sain pikkuisen sydänäänet ensimmäistä kertaa kuulumaan kotidopplerilla. :heart: Istukka etuseinässä joten varmaan sekin estänyt ääniä aiemmin kuulumasta. Torstaina olis sitten eka sokerirasitus. Ei se mukavaa ole, mutta lapsen parhaaksihan sitä tekee mitä vaan. Toivottavasti tulos olis normaali. Järkyttävä väsymys vaivaa edelleenkin ja yövuorot ei varmaan auttanu asiassa... Kuvottava olo onneksi loppunut.

Kilu87 Soittaisin aamulla sinne päivystykseen. Osaavat varmaan sieltä sanoa miten sit menetellä asian suhteen. Toivotaan ettei ole mitään vakavaa.

Devil ja pyöriäinen 13+1
 
  • Tykkää
Reactions: Jenny90
Onnea kaikille ihanista ultra-kuulumisista<3

rooroo, mä aivastelen myös, ja en ikinä vaan yhtä kertaa vaan ihan puskista useemman kerran putkeen:D

Ja sitte mulla on toinen TODELLA outo raskausoire: oon lämpimässä suihkussa tai saunassa, eli toisinsanoen saan lämpöä mun kasvoille, niin mun nenän vartta alkaa pakottaa tosi pahasti. Ihan kun joku olis vetänyt turpaan ja se nenänvarsi turpoais ja siihen sattuu siinä määrin etten käy enää saunassa ja suihkussakin pesen naaman tosi nopeesti. Ja kun mulla oli sitä samaa edellisessä raskaudessa, mutta ei tuossa välissä ollenkaan, niin pakkohan sen on jotenki liittyä raskauteen :D

Mun äiti ilmotti sitte että haluaa ostaa meille vaunut. Ihan pyytämättä tai mitään. Esikoisen kanssa tyydyttiin 20 euron vaunuihin josta putos pyörät vähän väliä ja nyt oon aivan shokissa, kun saan valita ihan mitkä haluan! Nyt sitte pitäis vielä keksiä mitkä olis parhaimmat vauvalle ja 1v10kk:lle mahdollisimman pitkäksi aikaa ja niiden pitäis mahtua Ooppelin takakonttiin..

Ja tervetuloa KuuttiPieni, onhan täällä muitakin joilla lasketut ajat heinäkuussa, mutta itellä menee varmasti elokuulle ja jollain elokuisella menee varmasti kesäkuulle, joten aivan sama :p

Jenny ja Papu 12+6
 
Kilu87 Tulin kommentoimaan, kun itsekkin oon täältä korpikuusen alta :D Mä en tiedä mille neuvola alueelle jne. sä kuulut MUTTA soita ihmeessä aamulla keskussairaalan äitipolille ja kysy heiltä neuvoa! Näin on mulle neuvottu.

Ma-pe klo 7.30-11.30 ja 12.30-15.30

Puh. 013 171 3110

Äitiyspoliklinikka - www.pkssk.fi

Täällä päin taitaa olla noi neuvolan soittoajat klo 12-13 et jos et siihen malta odottaa niin yhteys äitipoliin

:)

Muoks. Ja edelleen en tiedä mille tk-alueelle kuulut, onko siellä omaansa päivystävää (onko pohjois-karjalan alueella semmost muualla kuin joensuussa?), mutta ja että ainakin tikkarinteellä on tk-päivystys, yöaikaan ensiavun puolella, joten sinne jos kovat kivut ym. "Pelkän" vuodon takia ei ehken yöpäivystysasia ole (varsinkaan kun näillä viikoilla ei mitään ole kuitenkaan tehtävissä jos huonosti käy : / )

kesäkuinen T ja t 18+4
 
Viimeksi muokattu:
koiran koulutuksesta: Opeta koira kulkemaan vierellä, makupaloja siihen käteen missä koira kulkee ja käsky vierellä sitten liikkeelle muutama askel ja koiralle jatkuvalla syötöllä kädestä namia, tätä kärsivällisesti jatkat niin varmasti oppii. Ja jos käytössä flexi ja valjaat niin molemmat huitsin nevadaan!!!!Katso käsky opetetaan niin, että sanot katso ja heti, kun koira vilkaisee kouluttajaa niin namia nassuun, samaa kannattaa tehdä myös koiran omalla nimellä, treenaat ahkerasti niin saat tuloksia. Ja kaikkein tärkein käsky minkä voit koiralle ikinä opettaa on TÄNNE!Se on sellainen käsky mikä saattaa joskus jopa pelastaa koiran kuolemalta!Turhat käskyt pois, esim. Haluat koiran pysyvän maassa paikallaan, kun ite kävelet kauemmas niin MAAHAN käsky ja muutama askel kauemmas ja heti takas ja namia nassuun, turha käsky olis MAAHAN JA HETI PERÄÄN PAIKKA! Koira opetetaan yhteen käskyyn josta ei saa poistua ilman VAPAA käskyä. Ja Joka kerta vapaa jos koira on jonkin käskyn alla! Tarpeeksi monta koiraa kouluttaneena ja koulutuksissa käyneenä ainakin luulen osaavani jotain ja omaa koiraa katsoo niin on se toiminutkin.
 
Kilulle paljon tsemppiä ja toivottavasti pääset pian ultraan ja osoittautuu, että kaikki on kunnossa.

Ihania uutisia ultrasta monilla. Ja toivottavasti tulee ainostaan hyviä uutisia lisää sitä mukaan, kun ultria on. :)

Parvorokko-hälytys oli onneks aiheeton eli oon sen sairastanut joskus ja nyt immuuni koko taudille. Pitipähän sitäkin sit vaan miettiä koko viikonloppu. No onneksi tänään lääkärissä selvisi siis, että ei hätää. Sydänääniä ei sitte saanu kuuluville. Mutta suureksi ilokseni lääkäri haetutti ultralaitteen ja ultras nopsaan. Siellähän se pikkuinen Sulo-Sylvia pyöri ku väkkärä. Lääkäri sanoi, että liikkuu niin paljon, että varmaan siksi ei saanut sydänääniä kuulumaan.

Paleltaako teitä muita? Siis ihan tolkuttomasta... että sisällä ollessa päällä voi olla kolme paitaa ja kahdet housut ja peitto ja silti ei meinaa millään lämmetä. En muista, että olisin kahdessa ensimmäisessä raskaudessa näin palellu. Kuumetta ei kuitenkaan ole, tai ehkä ruumiinlämpö on vähän korkeammalla ku normaalisti. No loppuraskaudesta sitte ku hikoilee ittensä läkähdyksiin niin kaipaa varmaan kaiholla tätä palelua :D

Unohdin tänään lääkäriltä kysyä, että olikos siinä joku suositus minkä viikkojen jälkeen ei ole hyvä nukkua selällään. Muistaako joku kuulleensa semmosesta? Mun on tosin taas varmaan kaikesta huolimatta nukuttava puolet raskausajasta selällään puoli-istuvassa asennossa. Ekassa synnytyksessä häpyliitos vaurioitui ja se kipeytyy raskaana ollessa niin, ettei kyljellä nukkumisesta tule mitään. Tai ainakaan aamulla kävelemisestä sen jälkeen, jos on erehtynyt kyljellä nukkumaan.

Ihanaa viikkoa kaikille.
Sulo-Sylvia 12+1
 
***** mikä kaupunki! Yksityinenkään ei tee enää ultrauksia. Lopulta sain neuvolasta kiinni ja jätti neuvolalääkärille soittopyynnön. Töiden takia hankala pitää puhelinta mukana, mutta pakko tehdä se tänään. Tuskin tässä mihinkään ultraan kuitenkaan pääsee tai ainakaan ihan kohta. AAARGH!

Kilu87, 9+4
 
minua paleltaa kans koko ajan! nukkumaan mennessä saa olla yöpaita,flaneliyöhousut,pörrösukat ja kaks täkkiä :D Sohvalla kun koittaa töllöö kattoo niin saa ähöttää kans täkin alla. ei mullakaan kuumetta ole,normi lämpö ja sisällä on kans +22-23,että ei kyllä pitäs paleltaa!
eilen kävin silmälaseja kattelemassa,olisin halunnu uudet lukulasit mutta kun optikko kuuli että olen raskaana (en muista mistä tuli puheeks) niin töppäs heti mun aikeet. pitää kuulema kysyä lääkäriltä lupa kun raskaana ollessa laseja hankkii,ei kuulema suositella sillon silmälaseja ottamaan kun hormoonit voi vaikuttaa näköön! siis mulla on jo lukulasit,oisin halunnu vaan uudet mutta ei! kait se sitten on kysyttävä lääkäriltä,outoo..
kilu87 no kyllä on hankalaa teillä päästä ultraan! minä pääsin terv.keskukseen sillon heti seuraavana päivänä! jospa pääsisit pian jonnekkin! se on kauheeta ootella ja arvuutella että mikä on vai onko mitään! Tsemppiä!
 
Kaktuspiikki: Just sen takia raskaana ollessa ei kannata laseja uusia kun raskaus tosiaan vaikuttaa näköön. Eli voi olla että jos nyt laitat uudet lasit niin raskauden jälkeen ne ei olekaan enää välttämättä voimakkuudeltaan oikeat. Sen takia kannattaa ne uusia vasta raskauden jälkeen.

Täällä kans yks palelija!! Iltaisin varsinkin on tosi kylmä. Villatakit niskassa viltin alla menee värjötellessä. Ja töissäkin palelen koko ajan mutta iltaa kohti pahenee. Aamut on oikeastaan ainoa aika jolloin ei palele.
 
Näön muuttuminen raskausaikana Tää on aika mielenkiintoinen juttu. Itsestä tuntuu, että silmät on rasittunut nyt raskauden aikana normaalia nopeammin, jos olen luen pitkään pientä tekstiä joko lehdestä tai netissä surffatessa tietokoneen tai kännykän näytöltä. Päässä alkaa tuntua sillai inhottavalta ja vähän päänsärkyinen olo tulee. Voisiko johtua raskaudesta tai siitä, että piilareiden vahvuudet ei olisi ihan kohdillaan raskaudesta johtuen? Tietääkö kukaan, voiko heti vauvan synnyttyä eli imetyshormoneissa ostaa uusia silmälaseja? Mä en näe mun vanhoilla silmälaseilla enää mitään ja esim. vauvan hoito öisin kun ei ole piilareita ois kivempaa jos ois oikean vahvuiset silmälasit..

Muoks. Niin ja mites tuo vuosittainen näöntarkastus piilareiden käyttäjälle onnistuu?

Vanella ja pikkuinen 12+6
 
Viimeksi muokattu:
Onpas taas pitkä aika kun oon viimeksi kirjotellut, on ollut kaikkea hässäkkää.
Viime pe oli se varhaisultra kaikki oli hyvin siellä oli pikkunen <3 ja sydän pompotti :)
Olo on edelleen ollut huono ja eilen olin koko päivän sairaalassa tiputuksessa.
Ei edes vesi pysynyt sisällä. 12 lähdin sairaalaan ja ennen kymmentä pääsin pois.
Toivottavasti pikkusella kaikki kunnossa.
Kaikki arvot oli ihan ok, paitsi kalium arvot oli liian alhaset.

Dopplerikin olisi postissa kunhan sen jaksaisi hakea.
Tää päivä vielä saikkua, ei kyllä millään jaksaisi mennä jo huomenna töihin

Vanilja & Pikkupupu 9+5
 
Hello!

Onnea hyvistä ultra kuulumisista!

Kilulle tsemppiä ja toivottavasti pääset pian ultraan.

minea meillä koiralle hankittiin kuonopanta ja on todella hyvin vedonestona auttanut. Halusin sen nyt ihan sen takia koska en halua tuolla liukkailla kaatuilla.
Koulutusta suosittelen myös niin kuin muutkin.


Mulla ei flunssa helpota millään, tänään olisin mennyt jo päivystykseen käymään mutta koira keksi sillä välin kun tytön vein tarhaan että on kiva pissata eteisen matto. Ihmettelen koska koira käy illalla myöhään ulkona ja pääsee ulos jo heti 8 aikaan kun tyttö viety. Ja aamulla kun lähdin tytön viemään ei koira näyttänyt merkkiäkään pissahädästä. :O (Tytön vieminen kestää noin 5 min.) Eli ahkerana aamusta pesty, matto, lattia ja kaupan päälle koira.
Josko kokeilee päästä päivystykseen ilalla/ huomen aamulla.

Shadowy ja Pieni 12+2
 
Tulin taas kertomaan kuulumisia.. olen täällä ravannut lukemassa muitten kuulumisisa mutta olen itse niin laiska kirjottamaan :D
Eilen oli tosiaan Nt ultra! Sieltä löytyi erittäin vilkas pikku kaveri joka vastasi täysin viikkoja, eli 11+2 eilen! niskaturvotusta ei meinattu saada mitattua kun ei hetkeään pysytty paikallaan eikä käännytty oikein, mutta lopulta onnistu ja se oli ihan normaali :) rakenne ultra varattiin samalla.

Rakenneultra 30.3

Jepatin ja pikkunen 11+3
 
  • Tykkää
Reactions: Jenny90
Pikaiset päivitykset työn lomasta täältäkin, nt-ultrassa kaikki hyvin :heart:, Pipsa vastas edelleen paria päivää isompaa kooltaan, niskaturvotusta 1,1mm.
Kaikki muuteskin hyvin, kovasti siellä vedettiin aerobicia ja harjoteltiin peukalon imemistä tai jotain :LOL:

Rakenneultraan saatiin mekin aika 22.3.


Callisto & P-P 11+4
 
  • Tykkää
Reactions: Jenny90
Pakko tulla hehkuttamaan meidän esikoisen reaktioita kun eilen kerrottiin että hänestä tulee isosisko. Voi sitä riemun määrää, hymyili kuin naantalin aurinko koko illan :)
Kaivoi leluistaan osan millä vauva voi leikkiä ja oli jo pulkkamäkeen lähdössä tulevan pikkusiskon/veljen kanssa :) kovasti yritin kertoa että vauva on niin pieni vielä kesällä ettei barbi leikkeihin tai pulkkamäkeen ihan vielä lähde johon tyttö tokaisi "niin sen pitää ensin tutustua meihin ja meidän kotiin" Aivan niin :D :D

jonskuuh 12+3
 
  • Tykkää
Reactions: Jenny90
Moikka :wave:

Paljon tsemppia Kilulle- toivottavasti saat ajan ja varmistuksen etta kaikki olisi hyvin. Kamalaa tuollainen epavarmuus.

Mulla on aiti taalla luonani kaymassa. Ja Shadowy taallakin on iskenyt kauhea flunssa. Normaalisti mun vastustuskyky on aika hyva ja sairastelen suht vahan, nyt tuntuu flunssa vaivaavan jatkuvalla syotolla. :snotty: Rasittavaa. Eilen hyoryhengittelin vicksia (Avaa hyvin roorit) ja olen syonyt C-vitamiinia. Mutta eipa tunnu tepsivan. Huomenna ja to olisi toita ja osa-aikaisena en vain kehtaa jaada saikulle.

Mieliteot- yhtena iltana alkoi tekemaan ihan hulluna mieli perunalastuja. Niita ei tietenkaan ollut, joten jouduin improvisoimaan: hapankorppujen paalle loraus oliivioljya ja suolaa. Meni alas paremman puutteessa! Eilen tehtiin omatekoisia hampurilaisia ja olivat ihania. (Mulle ei normaalisti oikein maistu punainen liha, mutta nyt oikein himottaa) Syodaan niita viela tanaan lounaaksikin ja taytteeksi paljon suolakurkkuja. Kaikki suolainen maistuu. Ja vastapainoksi oltais tanaan leipomassa korvapuusteja. Vihannekset ja hedelmat eivat mene alas millaan!

Mina taalla jannailen perjantain tulevaa ultraa, varmistuu sitten etta toivon mukaan kaikki masussa hyvin.

Maria 11+1
 
  • Tykkää
Reactions: Jenny90

Yhteistyössä