~Elokuun Epelit 2012~ *TAMMIKUU*

niin joo ja scarlett, kyllä mullakin toi synnytys alkaa joka päivä hiipiä enemmän ja enemmän mieleen! Ei tunnu jostain syystä ees enää niin kaukaiselta ku on jo sikiön nähny! En haluis sitä viel miettiä mutta minkäs teet :D Avoimin mielin yritän sit synnyttämään mennä ku aika tulee. :) Kyllä luulis et se on suht normaalia tämäkin että rupee jo tässäkin vaiheessa oikeesti tiedostaan että ei mee montaa kuukautta niin on synnytys eessä :D
 
Kilu: Ihania uutisia, hyvä että ei tarvinnut paniikissa asian kanssa pidempään arvuutella!

Onnea myös muille hyvistä ultrakuulumisista! Me saadaan jännittää vielä huomiseen asti...

Jotenkin tuntuis uskomattomalle, että kaikki olisi edelleen tuolla masuasukeilla hyvin, koska oireita on niin vähän ja joka paikassa sanotaan, että monikkoraskauksissa oireet yleensä "pahemmat". Eli kolme kertaa on oksu tullut yhteensä, väsymystä ollut jonkin verran, vessassa ravaamista ja palelua... Ei enää juuri ole alamahaakaan enää nipistellyt, vähän vain välillä. Mutta se nähdään huomenna sitten, pelottaa vaan niin kamalasti...

Hammashoitolassa käynnistä: Ilman muuta ollaan molemmat menossa käymään hammashoitolassa ja tarvittaessa sitten lääkärillä, kun/jos viikkoja vielä kertyy lisää. Neuvolassa sanottiin, että puolivälissä raskautta olisi hyvä käydä tai vähän ennen. Tähän mennessä onneksi ei oo kertaakaan ollut reikiä minulla (29 v), mutta tilannehan voi muuttua hetkenä minä hyvänsä. Miehellä sitten taitaa olla minunkin edestä paikkoja ;) Mutta meillä molemmat pitää tärkeenä käydä siellä, eikä kunnallisella puolella käynti maksa edes juuri mitään, varmaan 20-30 e/nuppi.

Hankinnoista: Ei oo tullu tehtyä hankintoja muuta kuin molemmille ne yhdet 50 cm potkuhousut. Ei oo uskallettu vielä ja kärrejä ja isompia hankintoja mietitään sitten rakenneultran jälkeen. Ehkä käydään jotain pientä ostamassa huomenna ultran jälkeen, jos kaikki on hyvin.

Nippe + tuplat 12+2
 
Nippe, toivotaan kauheesti että kaikki olis hyvin! Nuo oireet on kyllä niin yksilöllisiä,mullakin loppu viikkoa ennen ultraa kaikki ku seinään ja nyt tullu entistä pahempana esim just toi oksentelu mitä ei tapahtunu aikasemmin... Vaikka sulla on monikkoraskaus niin eihän se kaikissa tapauksissa oo ihan ehdoton että niitä oireita olis enemmän,sekin varmasti vaihtelee! Mutta onneks huomenna selviää,tsemppiä :)
 
Liikkeistä: Mulla töissä tuli yht'äkkiä tunne että nää on nyt niitä pieniä perhosen hipaisuja :) piipahdin pikaiseen tupakkahuoneessa, niin sen jälkeen tuntui puolisen tuntia elohiiri oikealla puolella ala vatsaa, en sitten tiedä oliko oikeasti elo hiiri vaiko vauvan liikkeet :D

Penni79:Mäkin käyn viim. klo.22 nukkumaan tai simahdan oikeastaa, niin herään puoli kolmen maissa että ei väsytä yhtään ja vessaan pitää mennä.Todella ärsyttävää kun juuri nukahtaa uudestaan siinä neljän aikoissa niin kello soi 05.00 ja sitten väsyttää hirveästi. Anoppi antoi hyvän vinkin että ei katso kelloa jos herää ja sitten käy ajattelemaan ruumiin osia varpaista ylöspäin (varpaat, jalkapöydät, kantapohjat, nilkat, sääret jne..), jos ajatukset harhaantuu niin aloittaa alusta sieltä varpaista, näin sille on kuulemma terapeutti sanonut ja kuulemma toimii. Mä tein tota viime yönä ja pääsin niskaan asti niin sen jälkeen en muista enää mitään muuta kun että kello soi :D

Huomenna poksuu :D

Jenni* ja Mini 11+6
 
Nippe, ei niistä oireista kannata huolta kantaa :) Ne tulee ja menee, välillä voimakkaampina ja välillä ei ole mitään. Kyllä siellä kaikki on hyvin :)

Rattaista en osaa sanoa, me mennään noilla vanhoilla (en ole koskaan ollut niiden perään kun on omat toimivat ja hyvät). Matkarattaat jos hajoaa, niin ne sit uusin ja otan varmaan vähän toisenlaiset kuin mitä nyt on. Nyt on gracon jotkut halvimmat, mutta hyvin nekin on kahdella lapsella toiminu ja kolme matkaa (lentäen) ovat kestäneet, joten hintansa väärti ollu jo.
Meillä mies meinas, että vaikka rakenneultrassa näkyis sukupuoli niin ei kysytä... mitenkähän sitä osaa sitten jännityksessä olla? Toisaalta nyt mennään siihen 4d-ultraankin, joten kai siellä vehkeet näkyy ja osaa nähdä sit itekin... toisaalta, jospa siellä rakenneultrassa ei näkyis mikä sukupuoli on, niin ei tarviis ite arvailla :D
Nyt mä rupeen imuroimaan, kauhee sotku täällä taas - ja illalla taas tenttiin lukua. Enää kaksi jäljellä, yhden sain just menemään läpi....

runttis ja toukka 12+0 nlan mukaan :)
 
Hei kaikki taasen!

Täällä kanssa simahdetaan yleensä heti, kun pään laskee tyynyyn, mutta sitten alkaa jo aamuyöstä heräilemään :/ Syyllisenä voi tosin olla tuo nuoriaikuinen kissakin, jolla on tapana herätä viideltä, ehkä sitten minäkin tottunut heräämään siihen, herätti tai ei. Ja voi sitä vessassa rahtaamista.. ainakin kertaaleen yössä saa käydä, noin neljän tunnin kuluttua iltapissistä ja nukahtamisesta.

Neuvolatäti soitti, että tekee huomenna ylitöitä, jotta se minun neuvola saadaan pidettyä nyt kun sen lääkärin mukaan olisi jo 11. viikolla. Hyvästi lyhyt päivä :p Mitä siellä ekalla neuvolakerralla tehdään? Täytellään vain papereita? Miksi siihen pitää varata puolitoista tuntia! :O

Tänään niin naatti, että tekisi mieli vaan käydä nukkumaan, mutta puolen tunnin päästä pitäisi olla yksinhuoltajaisän 3-v. tyttöä jo uittamassa uimahallissa. No, onneksi tuon ikäiset ei jaksa siellä kauan pulikoida.

Tänään ollut vähän ruskeaa vuotoa, mutta johtunee siitä eilisestä ultrasta ja sen vuotaneen nipukan näpelöinnistä.

Ja huoh, miten turvonnut olo taas! Tänään sai jo töissä katseita.. Miten lie tilanne kohta uimahallissa makkarankuoressa, fb:n mukaan tuttujakin uimassa :S

Tsemppiä kaikille! :)

Kilu87 ja Toukka 10+2
 
Vanilja 87 on mulla otettu vaikka mitä verikokeita, arvot oli jonkin verran alakantissa kaliumissa ja natriumissa. Tipassa kävin 2vrk. Silti arvot ei ole korjaantuneet. Käskivät ottaa kunnon banaani tankkauksen, siinähän paljon kaliumia. Ja uudestaan tippaan jos ei ma ole arvot kohdillaan. Kukaan ei ole tuohon rytmihäiriöön sanonut muuta kuin jos pahenee niin sydänfilmiin. ja lepoa ja lepoa ja lepoa.

Hankinnoista Meillä isommilta lapsilta aika paljon tallessa tavaraa, sekä tytölle että pojalle :) Lähinnä taitaa olla vaatetta mitä pitää ostaa ja tutteja pulloihin. Meillä kumpikin opetettu myös pulloon heti alusta ja onneksi totutettiin, kun pakollinen tarve sitten tuli, niin onnistui isän pullosta ruokkia. Toivottavasti kaikki tavarat sitten ehjiä kun lainassa ovat veljen perheellä.
Kaikkea kivaa ois tietty ihana hommata, mutta mietityttää kun tämä tulee meillä olemaan viimonen lapsi, että onko ihan turhaa enää ostella isompia..

Jenny ei sulla sukulaisia täällä pohjoisempana ole? samaa sukunimeä löytyy täältä ja sanoivat olevan harvinaisempi nimi :) heti utelemassa :)

Mites muut oulun seudulla asuvat, onko teillä ultrat oys:ssa vai jossain muualla? Meillä oli muuttunut käytäntö ja ultraus tehtiinkin yksityisellä kunnan ostopalveluna. Mietin vaan onko se vain meillä vai muuttunut koko oys:n alueella.

Kilu juurikin oli papereiden täyttämistä eka neuvolakerta. Kyseli aiemmista raskauksista, mittasi verenpaineen, punnitsi, mahd. sydänäänet kuuntelee ja antaa ohjeistusta syömisistä ym. Ekaa odottavat saa vissiin vinon pinon lukemista kotiin, minä en saanut kuin kaksi kyselylomaketta
 
Viimeksi muokattu:
Tänään kävin ekassa sokerirasituksessa. Tuli tosi huono olo. Ihan hirveää se vadelman makuinen litku. Nyt vaan toivon että kaikki ok ja neuvola täti ei huomenna soita... Nyt pitää lähteä pienen miehen iltapuuroa laittamaan.

Devil + pyöriäinen 13+4
 
Onko teillä hemppa ollut kuinka alhaalla että on käsketty syödä rautaa?
Nykyäänhän ei enää suositella ennen 12 raskausviikkoa rautalisää.
Mulla oli 113 ja väsymys on aivan järkyttävä. Teen töitä ma-la 6-9.15 eli vain kolme tuntia per päivä mutta lopun ajasta sitten vain nukunkin ja voin huonosti.
Vähän alkaa tympimään kun en saa kotona edes siivottua ja jo suihkussa käyminenkin tuntuu ihan ylivoimaiselta.

Toinen asia mihinkä nyt oon kiinnittänyt huomiota on iltaisin alkava päänsärky, ei mitään migreeniin verrattavaa mutta häiritsee. Jostain olin lukevinani että raskaus aiheuttaa päänsärkyä? Varsinkin kuulemma alkuraskaudesta, joten olisikohan tämä sitten sitä

Onko muiden iho reagoinut raskauteen? Mulla ei koskaan ole finnejä yms. hirveästi ollut mutta nyt viimeisen viikon aikana on alkanut tulemaan. Enkä tosiaan edes meikkailua harrasta ellei ole jotain erikoista menoa, ärsyttää!

Yöunista Mä menen aikalailla jokailta 22-23 väliin nukkumaan ja herään ensimmäisen kerran 2 aikoihin, seuraavaksi 4 ja sitten 5.15 kun herätyskello soi ja kun nukkuu noin katkonaisesti niin välillä meinaa itku tulla kun joutuu nousemaan tonne pimeeseen ja pakkaseen!

Pahoinvoinnista Mulla helpotti 8 viikolla mutta tänään alkoi taas ja kahta kauheampana, oksentanut koko aikana olen onneksi vain kerran mutta pidetään sormet ristissä varmuuden vuoksi!

Nippe onnea ultraan, toivotaan että tuplat voi hyvin! :hug:

Väsynyt rooroo ja peukaloinen 9+2
 
Onnea taasen ultrakuulumisista!

Scarlett Kiva kuulla, että toivoa on päästä näistä riidoista eroon. ;) MineaVälillä tuntuu, että nää on meilläkin vielä tämmösiä alkuvaiheen riitoja. Mut toisaalta ollaan oltu kuitenkin jo 4,5 vuotta yhdessä ja riidat alkoi aikalailla kun muutettiin yhteen 2,5 vuotta sitten. Edistystä kyl tapahtuu, mut tosi hitaasti :D

Hiusten värjäys ihan normaalisti raidoitan 3kk välein raskaanakin ollessa. Tosiaan noin harva väli ja raidoituksessa kun väriä ei mene päänahkaan niin en ressaile :) Jos joku panikoi hiusten värjäystä, niin raitoja laittaessa väri ei tosiaan joudu kosketuksiin ihon kanssa. Eiköhän tässä jokapäiväisessä elämässä joudu niin paljon kosketuksiin kaikenmaailman kemikaalien kanssa, että toi hiusten värjäys on yks kärpäsenkakka ruuan lisäaineiden, meikkien, lääkkeiden ym. rinnalla. Yhdessä vaiheessa kiinnostuin tosi paljon luomuruuasta, lisäaineettomuudesta ym ja ihanne varmasti olis jos koittais elää mahdollisimman puhtaasti. Se vaan tuppaa jonkun verran vaatimaan aikaa/vaivaa ja mun stressiluonteella ei sellasta lisästressiä kannata ottaa ellei elämä muuten ois tosi rentoa.

Penni Mulla alkoi univaikeudet jo lähes viikkoa ennen plussaa. Näin jälkikäteen ajateltuna se olikin melkein ainoa raskausoire siinä vaiheessa :D Oli hankala nukahtaa illalla ja ekaa kertaa elämässäni heräilin aamulla ennen kellon soittoa (neljän-viiden maissa). Ja mulla ei tosiaan IKINÄ oo mitään tollasta ongelmaa aiemmin ollut! Ongelma on ratkaistu sillä, että mies nukkuu eri huoneessa. Miehen raskas hengitys häiritsee mua, mutta ilman häiriötä pystyn onneks nukkumaan hyvin.

väsymys musta tuntuu, että ois hieman helpottanut. 13. viikolla kai monilla jo alkaa helpottaan, neuvolan täti sanoi, että 15. viikkoon mennessä pitäis helpottaa. Olin aivan kuollut marras-joulukuussa, johtui raskauden ohella varmasti monista muistakin tekijöistä. Ja vielä lomalta palatessa olin heti uudelleen väsynyt, vaikka pari viikkoa sai köllötellä auringossa. Mut nyt tää viikko on ollut jotenkin paljon virkeämpi olo jo. Ihanaa, kun joka päivä on hiukan valoisampaa ja iltapäivällä varsinkin jo huomaa, että pimeä tulee myöhemmin.

Vanella ja pikkuinen 13+1
 
Tänään käyty nt- ultrassa. Vihdoinkin tuntuu siltä että voi jo alkaa uskoa tulevan lapsen olevan todellisuutta. Tokihan mitä vaan voi vielä tapahtua mutta silti tosi positiivinen fiilis kun sai nähdä pikkukaverin oikeasti. Että siellä se tosiaan on enkä kuvittele! :) Kaikki oli ihan ok ja tyyppi oli tosi eläväisen oloinen. Koko vastasi viikkoja 11+3 mutta ei alettu laskettua aikaa muuttamaan kun ei tuon isompaa heittoa ollut. Pituutta oli 48,4 cm ja niskaturvotus 1 mm.

Vaunuista: Itse en ole ihan vielä suunnitellut mitään tarvikkeita hankkivani, ehkä sitten joskus 20 viikon jälkeen uskaltaa alkaa hommaamaan vaunut ym. Olen kuitenkin nettikaupoista selaillut vauvatarvikkeita ja katsellut mm vaunuja. Hieman järkytyin kun tajusin että miten älyttömän kalliita vaunut nykyään ovat! Saakohan alle 500 eurolla käyttökelpoisia ja kestäviä vaunuja, vai pitäisikö suosiolla yrittää etsiä käytettynä?
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Jenny90
Me ostettiin aikanaan esikoiselle nuo Emmaljungan duo edget Ruotsin puolelta niin saatiin tosi paljon halvemmalla kuin Suomesta. Meillä on tuolla hieman kalliimmalla sport rungolla, eli tuossa on tuo heittoaisa. Maksettiin noista 530e kun Suomessa niistä ois saanu pulittaa vissiin jotain 800-900e luokkaa. Monet tutut on myös Saksasta tilanneet lastenvaunuja paljon edullisemmin kuin mitä Suomessa myydään. Serkku esim. tilasi Teutoniat yhdistelmät, maxi-cosin kaukalon ja jonkun isomman turvaistuimen samassa paketissa niin oli muistaakseni jotain 1000e koko setti.
 
  • Tykkää
Reactions: ~Mimmu~
Kilu Mä en ekalla neuvolakäynnillä täyttänyt kuin yhen lappusen. Paino, hemppari, verenpaine ym katottiin. Ja ne sydänäänet. :) Sit loppuaika vaan juteltiin niitä näitä. Vajaa tunti mulla tais mennä siellä.

Rooroo
mulla on kanssa alkanu iltaisin päätä särkemään. Inhottava vaiva, toivottavasti pian helpottaa! Ja noi finnit! Mulla tulee ihan tosi kipeitä finnejä kokoajan tonne hiusrajaan. Ennen ei oo ollu finnin finniä naapassa, mut nyt niitä on vaikka muille jakaa. Onneks ne tulee tonne silleen et ne saa suurimmaks osaks piilotettuu hiusten alle. :D

Ja nyt mullakin on alkanut pahoinvointi! Jännä miten se voi alkaa tässä vaiheessa, kun sen normaalisti pitäis alkaa helpottaa näillä viikoilla. Ei tästä oo vissiin kun viikko ku sanoin miehelle että ihanaa kun ei ollut ollenkaan pahoinvointia. No nyt on, joku neljä-viis päivää kestänyt tällänen iltapainotteinen TODELLA ällöttävä olo. Vähän väliä tulee sellanen yökkäysrefleksi, mutta vielä ei ole mitään tullut ylös asti.

Muuten tänää aamulla ku heräsin eikä ollut mitään turvotuksia, vatsa ihan litteänä, niin siinä se näkyi! Kohtu oli ihanasti tullut esille siihen alavatsalle, ihana semmonen kiinteä pallo siinä näkyi ihan selvästi.. Miehelle ku yritin näyttää niin ei mitään toivoakaa että olis näkyny näitten iltaturvotusten alta. :D

KuuttiPieni meillä sairaalaan on puolen tunnin ajomatka. Viimeks synnytys kesti sen 22 tuntia, niin ei ollu pelkoa että oltais myöhästytty. :D Koko yön ja seuraavan päivän siellä makasin hirveissä tuskissa. Että jos yhtään saman kaavan mukaan menee niin ei tule olemaan mitään kiirettä. ;)
Kyselit kanssa noista liikkeistä, täällä toinen malttamaton! :wave: Viimeksi taisin tuntea ne joskus rv16 paikkeilla. Nyt toivottavasti vielä aikaisemmin. :)

Mul oli hirveesti mielessä kaikkii kysymyksiäkin, mutta nyt taas jotenkin kummasti pää tyhjeni.. Huoh. No palailen vielää myöhemmin illemmalla jos tulee jotain mieleen. :)

Nepo ja Pirpana 12+6
 
Nepo: mullakin esikoisen synntys kesti 17h mut toinen tuli sit jo 5h maailmaan. Jännityksellä ootetaan miten paljon nopeempaa tää kolmas tulee, toi 5h ois ihan sopiva aika, mut paljon mahdollista että kiihdytyskaistalla mennään tällä kertaa :D Meillä 50km matkaa sairaalaan joten reilu puolituntisen siihen saa varata. Onneks sit on kesä ja kesäkelit.
 
KuuttiPieni äiti selitti, että kyllä ne on sukua meille Alaperet siellä pohjosessa, kun ei tosiaan montaa ole tällä nimellä. Meidän perhe on vaan jotenkin erkaantunut tänne etelään, eikä me tunneta sitä puolta suvusta ollenkaan. Ja mulla on vaan sisko, joten taitaa nimi tulla päätökseen etelän osalta:p Enemmän sukua meillä on sit ihan pohjosessa Sallassa toiselta puolelta:)

Oon esikoisen kanssa mummolassa, joten hoidan päivitykset vasta la-iltana, jos joku miettii!

Ihanaa kun tämän pinon alun epäonnesta huolimatta nyt on saatu pelkkiä loistavia ultrauutisia. *kop kop

Voikun tietäisi jo sen sukupuolen, niin pääsisi ostamaan vaatteita <3

Jenny ja Papu 13+2
 
Onpas taas tullu tekstiä paljon, pitää koittaa pysyä perässä ;) ja kommentoida kun paremmalla ajalla ehdin.

Onnittelut taas hyvistä ultrakuulumisista, kyllä se vaan on ihanaa :heart:

Minä vaan pikaisesti tulin poksumaan, sain muuten jo toissapäivänä ne trisomiatestinkin
tulokset ja ne oli normaalit, eli sitten vaan odotellaan ja kasvatellaan masua :D

Callisto & P-P 12+0 (tai ultran mukaan 12+2!)
 
  • Tykkää
Reactions: Jenny90
Moikka kaikille! :)

Täällä taas ihan jäätävään pahoinvointiin heräsin yöllä, nukahdin onneks uudelleen mut heti ku mies lähti töihin niin heräsin ja ryntäsin äkkiä keittiöön syömään mandariinia ettei tulis oksennus. No kerkesin mä vähän syödä eikä maistunu oksennus sitte niin kauheelle :LOL: Sit vaan pöntöltä koiran kans lenkille ja kaikki hyvin. :D Perseestä tuo oksentelu kyllä on,ei voi muuta sanoo! Onneks tää viikko on ollu koulussa rento ku ens viikolla on tenttejä 3kpl joten eioo aamuisin ollu kiire...

Iho huononi mulla tosi äkkiä jo aika alussa, en muista tarkkaan milloin... Tosi kipeitä pieniä finnejä oli ensin otsa täynnä, sit myös molempiin poskiin rupes tulemaan... :( Mulla kun on aina ollut niin silee ja hyvä iho! Mutta nyt tuntuis että alkais tasaantumaan.
Päänsärkyä ollut täälläkin monesti just iltaisin... Mulla on silmälasit ollu lukion ekalta asti koska nään kauas niin huonosti, mutta en oo ikinä oikeen tottunu niihin. Sen takia oon aina käyttäny piilareita, mutta nyt en pysty! Sama mitä teen, putsaan ne huolella ja tarkistan ettei oo mitään likaa tai muuta (käytössä 30pvän linssit), mutta ei pysty käyttää! Tuntuu koko ajan et ois roskia silmissä ja ei auta vaikka ottais ihan uudet linssit paketista. Joskus optikko kyl sanoi et naisilla voi menkkojen aikaan heikentyä piilareiden sietokyky, en muista sanoiko raskaudesta samaa... Ja nyt ei laseillakaan nää kun koira söi ne ( :D ) ja uusia saa odotella HELVETIN kauan Nisseniltä...

Taas yks päivä ostin aivan maailman söpöimpiä vauvanvaatteita toki neutraaleissa sävyissä vaikka mulla se poikavauva kummittelee mielessä :D Onko kellään muulla vahvaa tuntemusta sukupuolesta?

Minea ja maha-asukki 12+5 a.k.a PAAVO :heart:
 
ainiin, hitto ku ajatus katkeaa!! Olin ihan sairaana huolesta eilen illalla, ku oltiin mun koiran kans koirapuistossa ja siellä oli sit pari muuta koiraa leikkimässä sen kans. Yks niistä sitte on tosi kova hyppimään ja sit yhtäkkiä se hyppäs kovalla vauhdilla mun mahaa vasten ja luoja kuinka ilkeeltä se tuntu! se omistaja vaan naurahti että "joo se pääsee vähän yllättään" sit mä keräsin hermoni ja sanoin että "joo huomaan ja tiiäkkö että kannattaa pikkuhiljaa alkaa opettaan sille että EI hypitä, mulle ihan vitun sama jos se teitä päin hyppii mutta muita ihmisiä voi haitata! " sit se vaan mutisi että joo onhan se noloa ku ne aina hyppii vieraitten päälle jne... Ja oikeesti se koira on 9kk! Kyllä meidän 6kk vanha osaa olla jo hyppimättä vaikka iso onkin... Maha oli ihan sikakipee koko illan sen jälkeen ja mua pelotti ihan hulluna! Mutta sit kuulin sydänäänet ja kaikki on nyt hyvin, eioo maha kipee :)
 
SUKUPUOLI OLETUS: Mulla on tyttöolo ja täytyy myöntää että pari tyttömäistä vaatetta oon jo ostanutkin :ashamed: EHkä sitä vaan toivoo että tää vimonen ois tyttö kun noi kaks ensimmäistä on poikia. Mut ehkä enemmän tää mun tunne perustuu kuitenkin siihen että sikiö on viikkoa pienempi mitä ois vikan yhdynnän perusteella pitänyt olla joten sillä aattelen että tyttö on kun niin monet sanonu että tytöstä siirtyy viikot eteenpäin ja tyttösiittiöthän tunnetusti elää pitempään kun poika siittiöt.
 
Minea: Onneks se vauva on vielä niin syvällä siellä vatsan uumenissa ettei tommonen koiran hyppäys vielä saa mitään aikaan. Meillä on 8kk ikäinen Leonberg ja se hyppii välillä vasten kun innostuu vaikka kuinka sitä on yrittänyt kouluttaa ja komentaa ettei hyppiä saa.
 
Sanle no toi on hyvä että kääntää selän, mutta sitte on vielä yks jos ei mikään muu auta... tää varmasti kuulostaa ihan kauheelta mutta ei oikeesti ole niin kamalaa :D Siis jos tosiaan ei lopu hyppiminen vaikka mitä kokeilis ja kuinka kauan niin sit ku koira hyppää niin hiukan polvella kumauttaa sitä rintakehään,ei siis lujaa vaan napautat vähän! Isoille koirille kuulemma toimii tosi hyvin,ei satuta mutta koira oppii siitä hyvin. Älkää nyt hyvät ihmiset tuomitko sitten mua tästä, ite olin ainakin ekaks ihan kauhuissaan mutta sitten muutkin tutut rupes neuvomaan samaa kikkaa niin kokeilin pari kertaa ja kah, kun auttoi!
 
Viimeksi muokattu:
joo tuotakin on käytetty, tai no lähinnä sitä saa ihan voimalla työntää, yleensä ihan käsillä työnnän rintakehästä sen pois, kun tuota 50kg koiraa ei pienellä tönäisyllä heilautetakaan. :D
 

Yhteistyössä