~Elokuun Epelit 2012~ *TAMMIKUU*

huomenta kaikille !

Vanella: täällä tosiaan sitten meni eilinen huutaessa, riidellessä ja sopiessa. Lupasi ettei enään tuollaista tee. Ja tänään onkin mies hyvitykseksi hoitanut tiskit, imuroinut, siivonut yläkerran. Ei tässä mun tarvitse tänään tehdäkkään yhtään mitään siivoukseen liittyvää. Kelpaa hyvin, inhoan meinaan imurointia, kun ei ole keskuspölynimuria, ja 3-kerroksinen mökki.

Ja täällä kanssa alkanut turvottaa ihan hirveästi, maha pömpöttää jo aamusta ! Yritä tässä nyt sitten peitellä jotenkin ultraan asti. Ensi viikonloppuna suuret sukujuhlat tiedossa, eikä mitään hajua miten saan itseni peitettyä, tai sen että en juo viiniä ruoan kanssa. Täytynee kehittää jokin lääkekuuri tarina..

Onkos kukaan käynyt Hämeenlinnassa synnyttämässä? Minähän esikoisen sielä kävin synnyttämässä, ja maailman kamalin kokemus ! Ajattelin vain onko muita kokemuksia (positiivisia lähinnä olisi ihana kuulla), vai sattuiko minulle sitten vaan niin huono kätilö, muusta puhumattakaan. Nyt jo olen aivan paniikissa, ja tässä sentään on vielä ''jokunen'' viikko jäljellä.

nyt pizzan tekoon !!

-pauliina ja pallo 9+4-
 
Huomenta!
Täällä oli eilen ensimmäiset kunnon hormoni-itkusessiot. Mies oli pe-la poikien kanssa keikkaa katsomassa ja kaljaa juomassa ja jäi yöksi reissulleen. Mä pidän enemmän tästä vaihtoehdosta että jää kaverin sohvalle eikä könyä kännissä kotiin 04 aamulla.. Eikä meille julkisillä myöhään pääsekään joten satasen taksi ei ole myöskään hyvä vaihtoehto.

No, sitten en saanut häntä puhelimen päähän seuraavana päivänä kun yritin pari kertaa soittaa ja siitähän se draama puhkesi.Yllätyin ihan itsekin että mikä nyt niin kovasti siinä harmitti. No, sitten kun soitti niin itkeä vuodatin vuolaasti tuntoni ja onneksi hän suhtautui hyvin ja pyysi anteeksi (vaikkei varsianisesti tainnut olla mitään anteeksipyydettävää). Mäkin sitten pahoittelin tunteenpurkaustani ja hän totesi että on tainnut päästä aikas helpolla jos vkolla 11 tulee ensimmäiset itkut ja nekin nopeasti ohi..

Kovasti mies on siitä iloinen etten rajoita hänen menojaan "syyttä". Hän käy sen pari kertaa kuussa ja se on mulle ok. Jos en joskus harvoin jostain syystä toivo että lähtee niin osaan sen kertoa ja hän mitä todennäköisemmin jää kotiin. Hän tietää että kun vauva syntyy niin menotkin hiukan tietysti sitten karsiutuu, muttei toki kokonaan.

Miehestä on tullut söpöjä puolia esiin raskauden edetessä, ihanaa huolehtimista, tulevaisuuden suunnittelua jne. Eilen hän jutteli että nyt pitää alkaa vähän säästämään kun vauva tulossa, että pitää olla "hätävararahasto" jos jotain vaikka työrintamalla sattuu, tai asuntolainan korot nousee. (Mies joka ei ole eläessään penniäkään säästöön laittanut!).

Penni + pikkunen 10+1
 
pampulalainen Kotkassahan on Kymenlaakson keskussairaala joten meripäivähulinasta on vain 5min automatka sairaalaan synnytys sattuisi siellä käynnistymään. Olen tullut itsekin sielllä synnyttyä..ja meillä mies jo tuumasi että haluaisi Roxettea mennä katsomaan joten voi olla että tulee itsekin lähdettyä sinne samalla sukuloimaan. Katsoo nyt, miten raskaus tästä etenee ja mikä tuolloin on tilanne
 
Sandle ja muutkin doppleria miettivät Samaa angels soundsia saa ostettua Ebaystä, jossa hinta kuluineen alle 40USD eikä paketissa tuolloin lue minkään suomalaisen mammaliikkeen nimeä. WWW.EBAY:COM ja haku ruutuun angel soulds doppler. Sivuille täytyy reksiteröityä ja ostaminen käy jos sulla on luottokortti (reksiteröit sen ns. paypal palveluun, jolloin vastapuolelle ei koskaan näy korttisi tiedot).

Tuolla tekee hyviä ostoksia ja usein edukkaammin kuin kotomaassa. Ensimmäiselle lapselle on sieltä tullut ostettua mm. Carterin söpöjä fleeceunipusseja ja unihaalareita jne. Palvelu on vähän kuin huuto.net, eli on käytettyjen myyjiä mutta myös valmistajia ja liikkeitä jotka kauppaa tekevät.
 
Tervetuloa uusille!:)

Huulet kuivuvat myös minulla. Jouluna ostin uuden huulirasvan Body Shopilta ja se onkin ollut nyt tarpeen.

Raskausarpia en pelkää. Jos tulee, niin tulee. Olen saanut mahtavia body lotioneita lahjaksi, aion käyttää niitä kropan rasvaamiseen. Olen kyllä lukenut öljystä, jotka jotkut odottajat käyttävät, mutta koen sen vieraaksi omalla kohdallani.

Äitiysvaatteita täytyy hankkia jossakin vaiheessa. Äitiysfarkkuja olen jo hieman katsellutkin. Olin kyllä todella tyytyväinen, kun siivosin vaatehyllyni ja löysin pari kokoa normaalia kokoani isomman oloasun - ostin sen aikanaan tarkoituksella liian isona ja nyt tiedän, että voin käyttää sitä ja kahta muuta mekkoani suoraan raskausaikana. Kesällä tulee muutenkin vietettyä paljon aikaa mökillä, joten ei ole ihan niin tarkkaa, että päällensä pistää. Ja mökillä minua odottaakin ihanat farkkuhaalarit, jotka ovat kuin luotu odotukseen. Juuri nyt olen iloinen myös siitä, että äitini osti minulle lahjaksi noin 10 vuotta sitten talvitakin, joka on megaiso. Sinne mahdun hyvin koko talviajan, vaikka mahasta tulisi kuinka suuri ja villapaitoja saisi olla useampi päällä, eikä tee tiukkaa.:)

Olemme menossa asuntoja katselemaan tänään. Hiukan hirvittää mieheni suunnittelema tahti, sillä siinä ei ole pahemmin vessatauoille tilaa ja sellaista aivan varmasti tarvitaan jossakin vaiheessa.:LOL: Mutta on kiva mennä taas katsomaan mahdollista uutta kotia.:)

Mukavaa sunnuntaita!

Luckygirl & Vintiö 9+2
 
Heja, myönsitkö raskauden sitä kysyttäessä noin suoraan? :)

Täällä kyllä pelottaa tosiaan, vaikka ehkä tämä on normaalia.. Jo kolmas tai neljäs oireeton päivä alkamassa, jos pientä mahakipuilua ei lasketa, ku nyt en ole osannut arvioida onko se ollut samanlaista kuin raskaudesta vai johtuuko siitä, että olen viljoja nauttinut enemmän :/ Mutta ei mitään muuta. Toissapäivänä turvotus oli kova, mutta eilen sitäkään ei haivattu. En kyllä päässyt juomaan eilen yhä paljon.. Ehkä siitä syystä ei tarvinnut vessassakaan missään vaiheessa ravata.. Ja miksi naamaakaan ei enää kuki? Tissit nyt luojan kiitos ovat vielä arat koskettaessa.

Ääääääh. Kuuluisi jo ne hemmetin sydänäänet tai olisi jo se neuvola.

Kilu87 ja toivottavasti Toukka 8+2
 
Täälläkin pelottaa tuo oireiden vähäisyys (eilistä lukuunottamatta, toki se huimaus vois johtua jostain muustakin). Kaikkialla lukee, että tuplaraskauksissa on oireita tuplaten enemmän ja pahoinvointia... Joko olen onnellinen ja selvinnyt tähän asti vähällä tai sitten tää on merkki ettei kaikki oo hyvin. Siis pitäs vielä vuorokausi ultraa odotella, odottavan aika on vaan niin pitkä! Ja viime yönä en käyny enää edes vessassa kun aamulla vasta... tähän mennessä tuo vessassajuoksun väheneminen on merkannut aina km:a, mutta yritän selvittää asiaa itselleni, että jospa se kohtu ois nyt kasvanu nopeemmin kun on tuplat ja noussu painamasta rakkoa?!?!

Täällä kans turvotusta tai no en tiedä onko vatsan kasvua vai mitä, mutta alkaa olla housut aika piukkoja. Mutta en vielä uskaltais ostaa/tilata äitiyshousuja, kun jos kaikki ei menekään hyvin. Vedetään sit vaan toppikset jalkaan, onneksi ovat vähän reilut ;)

Nippe + tuplat 10+5
 
Mulla kans mietityttää taas tää oireiden vähyys. Oksua ei oo tullut viikkoon vaikka kuiva yökkäilyä välillä onkin ja etomista. Väsyttää kyllä ihan älyttömästi ja yöllä sai pissallakin käydä ja janottaa. Normaaleja housuja en oo yrittäny jalkaan edes pukea moneen päivään kun kotona oon loikoillu mut huomenna pitäs töihin suunnata niin pitäs varmaan jotku keksiä. Onneks on noita kuminauhavyötäröllisiä leggareita.

sanle 9+3
 
Huomenia...

Mahoton jalkasärky vaivaa ja jalka on koko ajan niinkun puuduksissa ja polvi poksuu kun sitä liikuttaa.panadolin otin jo 1½ tuntia sitten mutta ei auta yhtään.
uskaltaiskohan sitä toista särkylääkettä ottaa kun missään asennossa ei oo hyvä ja kipu on ihan mahoton???

kesämasu ja yllätys 11+3
 
Sanle: Kamala turvotus päällä ;) ei se yleensä ihan noin iso ole. Mulla on erittäin notkoselkä ja oon todella lyhyt niin se varmaan kanssa vaikuttaa.
On se maha kyllä kasvanutkin kun ei mee vanhat housut millään enään päälle ellei ole lantiomalliset
 
Ihana Vaniljan masu :)

Täällä on ja nykyään turvotusta 24/7, joten voisi luulla olevan jo vaikka kuinka pitkällä.

Onpas noi miehet näköjään hankalia useammalla ;) Täällä ja välillä tuntuu että omaa rauhaa kaivataan, mut onneks mies ei ota siitä itteensä. Eikä ole kuulun tapoihin rientoja estellä. Nytkin hää oli viikonlopun pääkaupunkiseudulla kaveria moikkaamassa.

Töitä on paiskottu viikonloppu. Meillä osastolla vanha rämä ultralaite, jolla muutama kollega halusi sitten masuani katsella ja siellä näkyi kun näkyikin pieni ja mikä tärkeintä näkyi :heart: -syke selvästi.
Huono kuvahan laitteessa oli, mutta tärkein näkyi ja mikä parasta, ihan kun siellä olisi harrastettu jumppaa. =)
Viikko ja yksi päivä niin olisi virallinen eka ultra. Sitä odotellessa ja toivotaan että kaikki menee mallikkaasti loppuun saakka.
 
Millä viikoilla te ootte saanut noilla kotidopplereilla sydänäänet kuuluviin?
Me kuunneltiin ekan kerran 9+2 ja sillon kuului jo pienen etsimisen jälkeen, mutta sen verran selkeesti, että varmaan olis jo kuulunu aiemminkin.

Heja,
en oo synnytyskokemuksia Porvoosta, mutta tulipa tossa vierailtua siellä kaavinnan merkeissä syksyllä ja en voi mitään negatiivista sanoa.
Kaikki hoitui hienosti ja henkilökunta oli ammattitaitoista tilanteeseen nähden.
Sovittiinkin mun hoitajan kanssa et nähdään paremmissa merkeissä seuraavalla kerralla :LOL:

Vanella, mä katselin just tällasta; Pienten Parhaaksi - Carriwell Maternity Expander Belt - housujen laajennusosa kuminauhoilla, kun mulla on tosiaan se tilanne, että töissä on business-pukeutuminen ja en tasan varmasti meinaa maksaa satoja euroja puvusta raskausajalle. Ajattelin, et tolla vois selvitä aika hyvin omien puvun housujen kanssa ja vähän vaan pidempi paita siihen tai masutuubi alle :)
Toistaiseks menee onneks kiristämättä vielä housut jalkaan, mutta sit kun tarve vaatiin, niin jonku tollasen ajattelin hommata.

Mukavaa sunnuntaita kaikille! :wave:

Callisto 10+2
 
Ei ole koneella kerennyt käymään viikkoon kun töitä painettu oikein urakalla, ylitöitä ropsahit usealle päivälle, jos nyt alkais tasaantua ja palataan normaali työpäivä rytmiin ,tuli nukuttua ja makailtua koko eilinen päivä sängyssä että alkaa tää raskaus ottamaan kunnon päälle kun ennen ei tuntunut tollainen määrä ylitöitä missään :)

Laskeskelin että n. 4,5kk niin äitiysloma voisi alkaa jos ei joudu jäämään aikaisemmin jo pois, riippuen miten olotila antaa myötä tehdä töitä. Mietin kyllä että voisin yrittää tehdä töitä aina sinne viimisiin päiviin asti kunnes on pakko aloittaa äippäloma eli oliko se 30pvä ennen laskettua aikaa.

Kuinka moni miettinyt jo milloin meinaa aloittaa äippäloman?

Kateltiin jo sänkyä ja hoitopöytää valmiiksi, mietittiin että kuinkahan kätevä sellainen pinnasängyn päälle tuleva hoitotaso oikein on? Menee varmaankin sen aikaa ainakin kun vauva nukkuu äityspakkauksen laatikossa, mutta miten sitten kun laatikko poistetaan, kellään kokemuksia?

Jenni* ja Mini 10+2
 
Jenni: Äitiysloma alkaa viimeistään 30 ARKIpäivää ennen laskettua aikaa. Ite laskin kelan sivuilta että jos mulla la 15.8 niin työt loppuu 10.7. Itse en aloita varhennettuna vaan sitten kun "pakko" Ei oo sitten sieltä loppupuolelta pois.
 
Jenni: Jos tämä raskaus menee hyvin, oon jo varautunu, että viimeistään rv 26 jään sairaslomalle. Silti aion aloittaa virallisen äippäloman sen 30 päivää ennen laskettua aikaa, jotta äippäloma ei lyhene toisesta päästä. Kerkee vauvat suuremmiksi kasvaa ja sitten voi katsoa rauhassa, jäänkö hoitovapaalle vai jääkö mies. Mies ainakin aikoo pitää sit viimeiset 12 päivää siitä mun vanhempainvapaasta, jolloin saa sen 6 viikon mittaisen isäkuukauden siihen loppuun. Vaikka kaksosista saakin sen 60 päivää ekstra vanhempainvapaata ja vauvat kerkee olla jo vuoden ikäisiä ennen kuin minun loma loppuu, niin en halua sitä silti lyhentää sieltä loppupäästä. Saan kuitenkin sairaslomalla 6 viikkoa normi palkan ja sitten työnantaja maksaa n. 3 kk normipalkkaa äippäloman alkuun. Eli suosittelen jäämään ennemmin saikulle vaikka aiemmin jos tarvetta kuin aikaistamaan tuota äippäloman alkua :) Jokaiselle toki sopii eri ratkaisut ;)

Apua huominen ultra jännittää onko ketään enää masussa elossa! Aamulla käyn vielä niissä verikokeissa ja varmaan imevät mut kuiviin siellä :( Pissanäytekin pitää viedä ja nyt oli kyllä muuttunu viimeisestä niin monimutkaiseksi, että näinköhän aamulla onnistuu. Eka johonki purkkiin pissata ja sitten jakaa se kahteen pikkupurkiloon, joissa "pumpulia" pohjalla. Mitenhän onnistuu unenpöpperössä??? Pitääkö tästäkin tehdä näin vaikeeta, että vaan alan ammattilainen osaa...

Kesämasu: Millaista särkyä sulla on jalassa? Kait panadol on ainut mitä suositellaan... Ja minkä vahvusta panadolia otit? Koska jos haluu saman vaikutuksen kuin burana 400, pitää panadol 500 ottaa kaksi... eri vaikuttava aine. Näin ainakin mulle lääkäri selitti. Mullakin jalkoja välillä pakottanut ja heti tietty pelkään kamalasti sitä veritulppaa!! Parin viikon päästä alkaiski mulla se piikittely disperiinin sijaan, jos siis kaikki vaan hyvin masuasukeilla...
 
Nippe: Se pissanäyte on tosi simppeli. Pissaat vaan purkkiin ja kansi kiinni. Sit irrotan siitä kannen päältä sen tarran ja tökkäät ne putkilot kiinni siihen piikkiin mikä sieltä tarran alta tulee ja putkilot täyttyy itsestään. Mun pitäs kans 25. päivään mennessä käydä verikokeissa ja viedä se pissanäyte.
 
anteeksi kömmähdykseni, tietenkin se on ARKIpäivää. Laskin että varhennettu alkais 12.6 ja normi 6.7 .Pääsääntöisesti työni on fyysistä ja rankkaa ja meillä firmassa moni jäänyt jo rv 26-28 saitsulle ja siitä sitten äippälomalle. Meillä ei firma maksa äippäloman alussa mitään vaan mene suoraan kelan omille. Katsotaan nyt miten oma tila antaa periksi , en kuitenkaan halua tehdä odotus aikaa itselleni taikka masu asukille liian rankaksi.

Vois päivitellä että Ultra 24.1. unohtunut kokonaan laittaa tänne se vaikka tieto siitä tuli 2 päivää neuvolassa käynnin jälkeen. Tosiaan meillä se tulee kutsuna kotiin.
 
Jenni: Mutta eikös se äitiyslomanalku oo kelaltakin paremmalla prosentilla palkkatuloista maksettuna, kuin mitä sitten se vanhempainvapaan osuus? Ja toisaalta sitä maksetaan sillä paremmalla prosentilla kait vaan se tietty aika aloittipa loman aiemmin tai myöhemmin. Eli itse laskeskelin, että kelan sairaspäiväraha taitaa olla samaa luokkaa kuin tuo vanhempainvapaan tulo, joten ennemmin mielestäni kannattaa jäädä saikulle ja aloittaa vanhempainvapaa sitten 30 päivää ennen. Mutta toki kukin tyylillään ;)

Sanle: Pieni pää ei ymmärrä miten ne putkilot täyttyy itsekseen jos putkilo on ylöspäin? Vai pitääkö purkki kääntää täytön ajaksi ylösalaisin ;) Ja onko ne älyputkiloita, eli että ne lopettaa täyttymisen itsestään kun on riittävän täynnä? :whistle: Eli varmaan taas onnistun tässä älytestissä... Taidan tehdä niin, että purkkiin pissa ja otan sitten ne putkilot sinne labraan tyhjinä mukaan, tehkööt asiantuntijat sitten niille mitä tarttee... Mutta siinä sanotaan että huoneenlämmössä? Eikö niissä ala sitten jo parissa tunnissa bakteerit kasvamaan ennen kuin pääsen labraan ja toki pakkasta oli luvassa 15 astetta, että ulkonahan minä ne kuletan kävellen sinne... Tais mennä pipariks koko homma ;)
 

Yhteistyössä