~Elokuun Epelit 2012~ *TAMMIKUU*

Täällä myös oireet tuntuvat kadonneet vatsan polttelua lukuunottamatta :/ Pelottavaa. Ehkäpä kokeilen taas tänään doppleria, jospa tänään kuuluisi jotain.. Ja hitsi vie mikä pallomaha olen! Alkaa olla salaisuuden pitäminen vaikeaa, kun ei yllä voi olla enää löysää vaatetta..

Kilu87 ja Toukka 8+0
 
Mukavaa viikonloppua!

Täällä viikko alkoi ensimmäisellä neuvola käynnillä, mukavasti meni ja seuraava neuvolalääkäri on sitten helmikuun alussa. Tänään tuli myös postia np-ultrasta eli on 23.1..

Tässä tärkeimmät...niin ja LA muuttui 9.8.... huono olo jatkuu vaan....

***elokuussa 10+1***
 
minea heeeh, meillä on nyt parin kuukauden aikana kertyny vielä pidemmältä ajaltakin tiskejä... sit kun kaikki ei mahdu tiskikaappiin.. ja etenkin jos mies tiskaa, niin se laittaa ne niin harvakseltaan kuivumaan, kun sit taas minä pinon niitä kippoja lomittain päällekkäin sinne ja vähän käytän järkeä että mahtuu enemmän. Ja lautaset toki pitää olla kokojärjestyksess kuivumassa! :kieh: Mutta hyvähän on että toi edes joskus tekee jotain niin turha valittaa. Miehellä on vaan tosi herkkä nenä (!!) niin ei suostu useinkaan koskemaan montaa päivää seisseihin tiskeihin... arg. Varmaan oksennan samalla kun tiskaan noita! Uudenvuoden jälkeen haju oli jotain ihan kamalaa, kun meillä oli ollu ystäväpariskunta (+heidän poika) ja jokanen paitsi minä käytti sinappia nakkien kanssa ja tietysti sieltä tiskialtaasta löytyi parin päivän päästä HUUHTELEMATTOMIA lautasia joissa lillu sinappia ja perunasalaattia :x En mä vaan kehtais toisen kodissa tolleen sikoa!

meillä myös 60 neliötä ja kyllä täällä siivottavaa riittää. Koirat tuo aika paljon karvaa ja pölyä nurkkiin, aina sitä jostain ilmestyy kauheat määrät. Matoista ei meinaa karvat irrota, tosin äiskä kerto hyvän vinkin että kuivalla juuriharjalla hinkkaa niitä (tiedän mitä teen viimisimmilläni!!! :D). Pitkän eteisen päädystä on muotoutunut rojunurkka, jossa lojuu imuri, miehen painonnostoteline, molempien treenikassit (joiden sisältö tuntematon), lehtikeräyspussit +muuta rompetta. Kova yritys olis ennen kesän loppua etsiä isompi asunto, vaikka kyllä tännekin mahtuu jos on pakko =)
 
Pampulainen,siis mulle jää ne kolme vuotta vielä :D Nyt vasta ekaa vuotta siis... Toisaalta ihan hyvä että on näin alkuvaiheessa,ei ehdi jutut unohtua ku on ollu nyt vaan ihan peruskauraa, pistämisiä,vainajan laittoa, katetrointia,nenä-mahaletkun laittoa,liman imemistä sun muuta... :) Ajattelisin et jos pakko keskeyttää tuo koulutus niin mieluiten ihan alku- tai loppupäästä nii helppo päästä mukaan :)
 
Keskenmenoista: Itse en enää kovin paljon pelkää alkuraskauden keskenmenoa, jotenkin elämän realiteetit tullut selväksi kolmen peräkkäisen km kanssa niin että ei edes liikoja odota. Meillä kun onnistumisen mahdollisuus on nyt 50-50, joten keskenmeno on hyvin todennäköistäkin. Yleensä kai sanotaan että kun syke on saatu näkyviin/kuuluviin niin sen jälkeen km todennäköisyys laskee 5%:iin. useimmat keskenmenoista tapahtuvat jo ennen kuin sikiön sydän alkaa sykkiä. Itse en tosiaan vaan enää kuulu noihin joita nuo yleiset todennäköisyydet koskisivat joten olen asian suhteen paljon skeptisempi kuin "normaalit" odottajat. Itse pelkään enemmän sitä myöhäistä keskenmenoa ja kohtukuolemaa, kun lapsen tuntee liikkuvan mahassa ja sen oikeasti joutuu sitten synnyttämään ja näkemään niin se olisi paljon pahempaa kuin varhainen keskenmeno.
 
minea: Oi, mulla tuntuu että olisi jo sikakauan tuosta alkuajasta! Aloitin siis 2008 syksyllä lukemaan sh:ksi josta sitten siirryin eri paikkakunnalle sh-th-linjalle. Puoli vuotta tuli "ilmaa" opintoaikaan kun ei sattunut sopivaa ryhmää samalle ajalle, vaan tämä minun ryhmä on aloittanut siis vasta keväällä 2009. Nyt kuljen tän ryhmän mukana niin kauan, kunnes äitiysloma alkaa. Syksyllä joudun sitten juuri nuo pari kurssia jatkamaan vauvan kera, koska opetussuunnitelmat muuttuu eikä äitiysloman jälkeen menisi enää samalla suunnitelmalla ko. kursseja. Onneks noi opettajat on ymmärtäväisiä ja joustavia! :) Sitten syksyllä 2013 aloitan taas täyspäiväisesti opiskelut, jolloin tulee joku Terveyden edistämisen syventävä (johon kuuluu terkkarin lopputyö, pienempi kuin se isompi sh:n opinnäyte) ja syventävät neuvolaharjoittelut.

Eli mulla on aika loppusuoralla, mutta toisaalta kaipaan kyllä tähän taukoa. Ja mun mielestä näin on paljon järkevämpi, koska sitten pääsen suoraan valmistumisen jälkeen työelämään (ellei sitten suunnitelmat muutu jo silloin taas).

Teillä taitaa olla jo uusi opetussuunnitelma käytössä, jos olet vasta aloittanut? :)

Pohdin kyllä sitä lapsen kouluun viemistä noin pienenä. Kaveri kertoi että yhdellä iltakurssilla oli ollut 1 viikon ikäinen lapsi. Onhan 1-2kk sitten huomattavasti jo vanhempi. Ja nukkuukin varmaan suurimman osan ajasta. Kun sitten taas toinen vaihtoehto oli käydä nuo pari kurssi loppuun keväällä 2013, jolloin lapsi olisi n. 5-6kk niin silloinhan ei ehkä olisi enää niin rauhallinen tapaus. Riippuuhan tuo kuitenkin lapsesta. Tartuntojen yms kannalta vain sitä pohtii, että kannattaako. Kyllähän äidinmaito suojaa, mutta suojaako kaikelta??
 
Viimeksi muokattu:
Täällä kans rintojen sivut ihan kuivat. Tarvisi kyllä mennä ostamaan uusia kun noi vanhat tuppaa kaikki puristamaan liikaa.
Nyt jo 4 viikkoa oksennellut niin jospa se kohta alkaisi helpottamaan :)
välillä on päiviä kun ei oksenna ja ajattelee että nyt se helpotti ja sitten taas seuraavana päivänä oksentelee.

Mulla np ultra 7.2

Uusille paljon onnea plussasta.
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa Uudet !

Jenny90 Onnea savuttomuudesta :)

Aracia: Täälä ainakin nopeat asennon vaihdot tekee ajoittain "repäisyjä". Näitä oli esikoisestakin jo aikaisessa vaiheessa.

Ihottumasta: Mulla ei varsinaista ihottumaa ole ollut mutta niin kovaa kutinaa kyllä että ihon olen rikki raapinut.

Raskausarpien ehkäisy. Itse käytin ihan normi kosteusvoidetta esikoisen odotusaikana, aina kun muistin eli tosi harvoin enkä silloin saanut arpia ollenkaan. Että en ainakaan kovin hintavia erikoisrasvoja lähtisi niiden estämiseksi ostamaan.

Moni on kovasti kaksosista puhunut, täällä yksi joka niistä haaveilee. Mutta olen sitä mieltä että koska niistä haaveilen niin ei ole mitenkään mahdollista että kaksosia odottaisin, mutta aina saa silti haaveilla. :)

Viimeyönä herätty kaksi kertaa aivan kaameaan vessa hätään ja näin unia täistä. Sain siis eilen tietää että päiväkodissa niitä taas on, taisi jäädä alitajuntaan ötökät. Unessa ne vaan oli aika jättimäisen kokoisia. :) Maha on niin turvonnut että ei omat housut oikein meinaa mahtua päälle, osa paidoista tuo pallomasun mukavasti esiin. :)

Shadowy ja pieni 10+5
 
Jenny90 Hieno saavutus, onnea savuttomuudesta! Mitä rotua teidän pienokainen on?

Scarlett89 Täällä myös yks suklaa hiiri, jolle ei mee suklaa alas ollenkaan:D Puolikkaan konvehdin yritin eilen syödä, mutta edes se ei mennyt alas.


Raskausarvet Mä ostin kaverin suosituksesta ekassa raskaudessa jotain arpi-rasvaa, joka ehkäsee ja jonka ois pitäny vaalentaa jo olemassa olevia arpia. Rasvasin pari kertaa päivässä ja maha on niin täynnä arpia ettei tosikaan :D Eli mulle niitä vissiin vaan tulee tekee mitä hyvänsä. Mutta tulkoot, ei niihin kuole:) Ja onhan se palkinto arvista mitä parhain.

Ihottuma/kutina Mulla myös iho kutisee ihan järjettömästi, varsinkin maha ja rinnat. Lisäks iholle on tullut "ihottuma-läiskiä", semmosia mitä atoopikoille tulee, vaikkei atooppinen iho olekaan.

Rintsikoista oli moni puhunut, mä taidan kans joutua jo uudet hankkimaan. Aikasemmissa on kyllä voinu mennä loppuun asti samoilla, joita muutenkin käyttää, mutta nyt ei. Ja kun ei mitkään "normaalit" koot mene vaan joutuu erikoisliikkeissä asioimaan, ei oo mukavaa pistää n.40€ rintsikoihin joita käyttää muutaman kuukauden.


Mä heräsin aamulla kamaliin menkkamaisiin kipuihin, ihan joutu särkylääkkeen ottamaan. Pieni pelko heräs, että siinäkö tää sit taas oli. Onneks kuitenkin iltaan mennessä jo oli ohi. Vissiin ihan normaalia, aikasemmin vaan ei oo tämmöstä ollu. Muutenkin tuntuu, että kaikki oireet on paljon vahvempia, kun aikasemmissa.
Täällä on maha myös niin turvoksissa, että ei meinaa enää omat housut mahtua päälle. Onko moni jo äitiysvaatteita ostellut? Musta tuntuu etten uskalla, ennen kun on varmitus, että mahassa joku kunnossa on. Kohta sit vissiin kuljen ilman housuja, kun ei mikään mee päälle:D
Taidanpa napata koirat kainaloon ja mennä unten maille, lapset on mummilassa yötä eli huomenna saa nukkua vaikka koko päivän!


Heja&toukka 7+3
 
Heja, ai täällä on toinenki yökyöpeli :D Ei tuu uni ei! Tämä eroahdistusta poteva pikkunen on lähes täysi kääpiövillakoira, mutta kasvattajan mukaan "7%" pumia. Veikkaan, että se on se pumi, kun ne on muutenki haukkuherkkiä ja lauman vahtijoita.

Seuraako joku muu muiden kuukausien ketjuja? Mä oon niin koukussa näihin. Seuraan tammikuisia, kesäkuisia, heinäkuisia ja syyskuisia ja vielä kakskyppisistä plussanneita meidän ketjun lisäks. Miten niin mulla on liikaa aikaa? :D

Jenny ja Papu 11+4
 
Joo, yökyöpeli täällä:D Meillä on ollu koira, joka oli puoliks kääpiövillis ja se oli ihan kamala meuhkaaja. Kärsi voimakkaista eroahdituksesta, joka ei helpottanu edes kaiken maailman kouluttajien avulla. Toivottavasti teillä helpottaa ja saatte pienokaisen huudot kuriin:)

Mä seuraan kolmatta kaipaavia, kolmatta odottavia ja suurperheellisiä, musta on ihana lukea noista isoista perheistä:heart:
 
Huomenta!
Täällä kun on odottajia joilla on jo lapsia ennestään, niin kysyisin seuraavaa:
Milloin raskaus alkoi Sinulla näkyä? Milloin tunsit ensimmäistä kertaa vauvan liikkuvan?
Monta viikkoahan tässä saa näitä vielä odotella mutta olisi mukava kuulla kokemuksia.
 
Huomenta!

Heja Mä olen noita äitiysvaatteita muutamat saanut ja niitä myös jo käyttänyt.

Jenny90 Minä käyn myös muiden kuukausien ketjuja lukemassa. Tehnyt sitä jo jonkun aikaa samoin kun kävin vauvakuume ketjuja lukemasssa, vaikka en itse niistä mihinkään saanut aikaiseksi liittyä. :)

Penni79 En osaa sanoa milloin alkoi edellinen raskaus näkymään, mutta vauvan liikkeet tunsin ensi kertaa rv 16.

Shadowy ja pieni 10+6
 
Pampulainen,en tuosta opetussuunnitelmasta osaa sanoa, käyn vaan onnellisen tietämättömänä koulussa :LOL:

Vähänkö rupes eilen illalla vituttaa ku rupesin miettiin ääneen sitä ultraa että jännittää jne niin mies sano että "sä et muuta teekkään ku ajattele noita vauva-asioita, nyt sun pitää vaan relata ja lopettaa miettiminen, se on mitä on ja sä et sille mitään voi. Kauhee stressi sullakin koko ajan päällä etkä yölläkään saa kunnolla nukuttua niin kannattais olla miettimättä koko asiaa"
Olin ihan että mitä helvettiä, kyllä kuule jokainen nainen miettii vauvaansa lähes 24/7 ainakin tiedostamattaan... Tyhmä ukko! :D Ei kai se pahaa tarkoittanut mutta silti! Sanoin vielä että ei miettiminen kuule vaikuta siihen että yöllä pitää herätä kuselle ja syömään :D

Taas viime yönä sai tosiaan herätä pissalle, mut nälkä ei tullu. Niin ja yks oire mikä on ollu koko ajan mistä en oo varmaan ees muistanu kirjoittaa on jatkuva JANO mikä jo sinällänsä aiheuttaa vessassa ravaamisen. :D

Äitiysvaatteista, yhden housut ostin hennesiltä 15 e alehintaan ja oon niitä käyttänytkin jo kun ei omat farkut mee kiinni. Ja tuun kyllä ostamaan varsinki kesäks sit kaikkee nättejä toppeja/mekkoja :) Nyt menee viel pitkään suurin osa vaatteista vaikka maha kasvaakin. Selvä pallo on jo vaikka varmasti vaan turvotusta. Mutta turvonnut se on aamusta asti sitte :D Mites muilla?

Minea ja maha-asukki 10+6 :heart: (Huomenna poksuu!)
 
huomenta kaikille!

nyt pakko päästä purkamaan kun ottaa taas niin paljon miehen käytös päähän!
eilen soittaa töistä ja ilmoittaa että lähteekin kavereitten kanssa ryyppäämään, mitään kysymättä sattuisiko mulla olemaan mitään suunnitelmia illaksi. noh, kannoin sitten mulle ja pojalle patjat alakertaan ettei tarvitse siinä viinanhajussa nukkua kun yksi saapuu kotiin. en saanut nukuttua, kuin muutaman tunnin, eikä mies mitään vaivautunut ilmoittamaan että ei ole edes kotiin tulossa yöksi. ei sen puoleen, kun ei siitä vieläkään ole mitään kuulunut . huh, vähän helpotti kun pääsi avautumaan: )

eli tykkää mies juoda kaljaa, teki onneksi uudenvuoden lupauksen että kotona ei enään ryyppää.

laskisi tuo pakkanen nyt vähän niin voisi lähteä bussilla pojan kanssa hakemaan irttiksiä, tuntuu että nyt niitä tarvitaan!

mukavaa lauantaita kaikille!

pauliina ja pallo 9+3
 
Huomenta!

ÄITIYSVAATTEISTA: täytyy varmaan alkaa niitä ostamaan kun uhkaavasti maha
alkaa näkyä ja vaatteet ei meinaa mennä housut enään kiinni.

RASKAUDEN KERTOMISESTA: Ei ollakerrottu vielä kenellekään,enkä tiiä miten sen
kertois kun tiedän mitä suku sanoo,molempien puolelta..:ashamed:

RASKAUS ARVISTA: vanhojakin löytyy ja uusiakin varmaan tulee,en niitä sen
enempää hoida..ne on osa raskautta:)

LIIKKEISTÄ: joskus rv 16 tietämillä ne alkaa kans täälläkin suunnalla tuntumaan.

KETJUISTA: on mukava seurata kun toiset kertovat kuinka erillaisia raskaudet on.

IHOTTUMA: jalat on kuivat ja sormet,mutta muuten ei oo mitään.

RINTSIKAT: vielä menee omat,mutta kait nekin täytyy uusia ja ostaa imetysliivejä
ainakin muutamat.

mitään erikoista ei tänne kuulu,paitsi vee käyrä on huippu korkealla.

keäsmasu ja yllätys 11+2
 
Paulina, onpas ärsyttävää! Missä se mies on sitte yönsä ollu? Munki mies lähtee illalla kahteen jääkiekkomatsiin ja sen jälkee kaverin kans kaljalle... sanoin että mua on turha oottaa hakemaan :D

Laitoin tonne masukuvia alkupuoliskolta kuvan viime viikon turvotuksesta, käykää kattomassa keitä kiinnostaa :D
 
Lämpimästi tervetuloa uusille! :)

Jano vaivaa täälläkin. Vettä menee sellaista vauhtia, että illalla on pakko jo rajoittaa, jottei koko yötä ravaisi vessassa. Välillä tosin vesi ei riitä, vaan kaipaa mehua tai vettä, jonka joukkoon laitan esim. täysomppumehua. Ja edelleen aamulla maistuu appelsiinimehu, jota olen tehnyt itse, kun appelsiinitarjouksia on ollut juuri oikeaan aikaan.:)

Tunteet Olen odotellut, että koska iloisen rauhallinen meikäläinen ryhtyy raivoamaan, mutta vielä ei ole niin käynyt. Hetkellisiä ärsytyksiä on toki tullut, mutta niistä onneksi mieheni ei ole joutunut kärsimään. Hän oli kyllä hieman ihmeissään, kun hukkasin hetkeksi avaimet ja kuljin ympäri kämppää pienessä paniikissa. Kun ne löytyivät, niin mies vain pyöritteli päätään ja tokaisi, että luuli jotain vakavempaakin sattuneen...:D

Minea Tuo miehesi kommentti on juuri sen tyylinen, jota mieheni voisi aivan hyvin sanoa myös minulle, tosin tarkoittamatta mitään pahaa. Hän on jo nyt sitä mieltä, että huolehdin liikaa. Sen raskaus on tuonut esille; olin rauhallisempi aikaisemmin, joskin pohdin asioita. Vastasin miehelleni, että olen moniosaaja - ehdin huolehtia samalla, kun teen kaikkea muuta! Eli ei väliä, että kuinka kiireinen olen, ehdin siltimiettiä vaikka mitä.

Muiden kokemukset kiinnostavat minuakin, joten on todella ihanaa lukea, että missä vaiheessa olette tunteneet liikkeet ja niin edelleen. Suuri kiitos jo kokemuksiaan kertoneille.:)

Ihanaa lauantaita kaikille! :)

Luckygirl & Vintiö 9+1
 
paulina, et ole et :D Mutta onneks tuo tulee kotiin,ainakin tähän asti on tullut :D itse oon kerran menny kaverille kesällä yöks riidan päätteeksi, siitä saan kuulla vieläkin ja mies luuli et oon jonku miehen luona :D

luckygirl, joo moniosaaja taidan minäki olla, teen koko ajan jotain koulussa tai kotona mutta kyllä mulla pää toimii samalla :D Hitsi kun en nyt muista milloin siskolla rupes liikkeet tuntuu, pitää muistaa kysyä :) Hän sai esikoisensa viime vappuna :) Kummipoika on maailman ihanin ja aurinkoisin tyyppiläinen!:heart:
 
paulina, minea mun mies suvaitsi myös saapua tänään puolen päivän aikaan kotiin :D oon kyllä itseasiassa kieltäny sitä tulemasta kotiin yöks jos on kännissä, koska mä en siedä kännisiä ihmisiä.

masusta ja potkuista: Tunsin potkut vasta rv. 20+ koska mulla oli istukka etuseinämässä. Masu mulla lkoi näkymään 6 kuulla, koska oon todella ylipainonen. Joten en oo mikää hyvä esimerkki siitä miten normaalissa raskaudessa käy :D

Jenny ja Papu 11+4
 
Huomenta!
Täällä oli ensimmäinen neuvola 5.1 ja kovastihan sielä uutta tietoa tuli ja iso nippu kaikkea luettavaa kummallekkin. NP ultra aikakin tuli heti seuraavalla viikolla ja se on vasta 31.1viikoilla 13+4 muistaakseni. Enne sitä ehdin toki käydä jo lääkärineuvolassakin joka on 24.1 jospa silloin jo kuunneltaisiin sydänääniä kun oireita ei mitenkään kauheasti ole koko aikana ollut niin olo ei tunnu ollenkaan siltä että olisi raskaana. Vaikkakin alkio nähtiinkin jo ennen joulua ultrassa. Eilen mies yllätti ja vei katsomaan lastentarvikeliikkeeseen vaunuja ja turvakaukaloita ja siinähän se valinnan vaikeus tuleekin niitä kun on vaikka minkälaisia ja etenkin hintaisia! Hyviä vinkkejä siis otetaan vastaan vaunuista ja kaukaloista. Yölliset vessareissutkin on jo alkaneet ja olen huomannut että huulet ja nännit kuivuu normaalia enemmän ja koko ajan pitäis olla rasvaamassa varsinkin huulia.
Meidän perheeseen kuuluu useampi pari tassuja ja muutama kaviokaskin löytyy. Eniten mietityttää koirien suhtautuminen vauvaan varsinkin tuo narttu on erittäin epäileväinen ja reviiritietoinen vieraita kohtaan sen kanssa saattaa tulla viellä ongelmia. Jos jollakin on kokemusta niin iloisin mielin otan neuvoja vastaan. Oman porukan kesken sen kanssa ei ole ongelmia mutta vieraat on se ongelma.
Tulipas taas omaa napaa roppakaupalla. Ketjua kyllä luen päivittäin mutta kirjoittelu tuntuu jäävän vähän vähemmälle. Kai sitö odottaa vaan että pääsee turvallisemmille viikoille.

Linnu85 ja vielä nimetön 10+6
 

Yhteistyössä