-¤-Elokuun Epelit 2012-¤- *HELMIKUUSSA*

Onko kuinka moni/kukaan raskausaikana juonut energiajuomia?
Kun kofeiinia ei saa vuorokaudessa nauttia yli 300 mg ( noin 3 kupillista ) niin voiko tuon kahvin korvata esim. pienellä red bullilla yms?
Kun mä en aamuisin kerkiä keittämään kahvia ennen kuin menen töihin..

Anteeksi tyhmä kysymys :ashamed:
 
Rooroo oon miettinyt ihan samaa että voisiko joskus tiukan paikan tullen väsyneenä juoda puolikkaan redbullin kun ei kahvi maistu lainkaan..Mutta siinä on niitä kaiken maailman vitamiineja mukana lisättynä..?

Mä sain just kaverin 3kk vanhan vauvelin pieneksi jääneitä vaatteita kassillisen. Voi että kun ne on pieniä ja söpöjä!!

Penni ja pikkunen 13+3
 
12+0 POKS!

Kerroin eilen työparilleni, joka sanoi arvelleen asiaa jo kolmisen viikkoa.. Näinköhän siis salassa pysynee enää kauaa? Ystävänpäivänä tarkoitus kertoa molempia perheille antamalla onnittelukortit tuleville isovanhemmille edellispäivän ultrakuvalla varustettuna. Iih.

Kilu87 ja Toukka 12+0
 
Täällä puhaltaa uuet tuulet. Alotin vuorotyön kotipaikkakunnalla ja käyn vapailla helmikuun ajan hoitamas tentit pois. Irtisanottiin meijän kämppä toiselta paikkakunnalta, ja pitäis helmikuus löytää nyt joku asunto kotipaikkakunnalta. Ollaa paria käytyä kahtoo, jotka oli aika kamalia. Toiveet onki sit nyt korkealla parin muun suhteen, ko ovat 2h+k+s. Pitää töissä vähä kahtoa, miten rupeaa nuo yövuorot tökkii, et pitääkö hakea niihin vapautusta. Tosin kaikki mahollinen raha on tarpeen, ko ei voi tietää äitiysrahan määrää. Yritän kuitenkin saaha sen 6kk tulojen mukaan, että jos saisin olla hyvällä tuurilla äitiysloman alkuun töissä, mutta näillä näkymin töitä riittäis huhtikuuhun asti.

Tänään oli pienellä varoitusajalla tuo toinen neuvola. Rupesin siirtämän sitä vapaille, niin pääsinki heti tänään jo. Painoa on tullut lähtöpainoon reilut 3kg oksentelustakin huolimatta. Olikin ensimmäinen ja viimeinen kerta tolla neuvolatädillä, ko ensimmäisellä kerralla oli sijainen ja seuraava kerta onki sitte kotipaikkakunnalla. Hieman mietityttää tuo neuvolan vaihto ja uuen neuvolan käytännöt. On epävarmaa, että saadaanko ees rakenneultraa siellä toisessa, ko täällä se ois saatu. Pikkunen liikuskeli hyvin mahassa ja syke oli 160 luokkaa.

Liikkeistä oli puhetta, että voi ruveta tuntumaan jo aikasemmassa vaiheessa, kun istukka takaseinämässä. Pieniä hiplasuja yks päivä makuulta tunsi, mutta en oo vielä muuta. Jatkuvasti tuntuu noita liitoskipuja. :/

Mies osaa olla tosi ihana ja ollaa turhilta riitoilta vältytty. Hoitaa meidän muuton käytännössä yksin, ko mulla ei tahdo aika riittää auttaa edes. Ois vaa äkkiä maaliskuu, nii ois muutto pois eestä ja koulu hommat hoidettu vähäksi aikaa! :)

Jaanel ja pikkunen 14+5
 
Energiajuomista Olen juonut niitä ennen kuin aloitimme yrittämisen, mutta en sen jälkeen, sillä silloin luovuin kofeiinista kokonaan eli pois energiajuomat ja colat. Sen jälkeen olen kahdesti juonut coca-colaa kyläreissulla pienen lasillisen, odotusaikana en tippaakaan.

Katsoin, mitä neuvolasta saamani "Raskausajan ravinnon erityissuosituksia"- lehtinen kertoo energiajuomista. Siinä lukee kohdassa kofeiini seuraavaa: 1l energiajuomaa (tai 2l kolajuomaa) sisältää n. 300mg kofeiinia. Energiajuomia ei suositella, kolajuomia rajoitetusti.
Eli kannattanee jutella neuvolantädin kanssa ennen kuin avaa energiajuoman...? Hän varmaan osaa kertoa, että onko se ongelma nimenomaan kofeiini vai ne muut ainesosat, kuten tauriini ja guarana.

Petite Aivan ihanaa, että sinulla on vertaistukea lähellä. Upea juttu.:)

Liikkeistä Miltä ne ensiliikkeet oikein tuntuvat? En usko tuntevani niitä ihan pian, mutta olen utelias tietämään, että mitä suunnilleen odottaa.:)

Tyttöolo/poikaolo Minulta on mahdollinen olo kokonaan kadonnut, en osaa sanoa tällä hetkellä juuta tai jaata, mutta mies on aivan varma, että poika tulee.:D Olemme molemmat todenneet, että kumpikin on lämpimästi tervetullut, joten meillä on win-win - tilanne.:)

Luckygirl & Vintiö 13+3
 
Viimeksi muokattu:
se on tos tän sivun ylhääl,ku lukee ton KESKUSTELU kohdan alla: ohjeet,blogit kerhot jne. niin se oli toi kerho,ja ku sinne painaa niin menee jonnekki sivulle,missä on eri otsikoita,niin olisko ollu kolmas sivu,niin siellä löytyi elokuun epelit<3 ryhmä,niin sinne piti laittaa,että liity,ja sit pitää odottaa vahvistusta ylläpitäjältä. vaikeeesti selitetty,mut jotenki noin se löyty :D
 
Moikka!

Mulla oli tänään toka neuvola. Tyttö oli mukana niin vähänhän se oli sellasta säätämistä, lelut ei kiinnostanu mutta kaikki terkan välineet kyllä kovastikin. :D Noo kyllä se siitä sitten loppujen lopuksi ihan hyvin meni kun löyty keinuhevonen tytölle. :)
Painonousu 85g/viikko
Verenpaine 123/7
Hemoglobiini 135
Sydänäänet +

Tyttö/Poikaolosta Mulla vaihtelee tää ihan hirveesti! Jonain päivänä oon ihan varma että se on poika, ja taas seuraavana onkin sitten ehdottomasti tyttö tulossa. Mulle on ihan sama kumpi sieltä tulee. Olis ihanaa olla kahden pienen prinsessan äiti, mutta toisaalta olis ihana saada vaihteeksi poika. :)

Liikkeistä Ihanaa jos joku tuntee jo liikkeitä! En mä ainakaan tunne mitään vielä. Tänään neuvolan täti merkkas ihan kysymättä korttii liikkeiden kohdalle miinuksen, ja vasta sen jälkeen ohimennen varmsti "niin ethän sä liikkeitä vielä tunne.." Sanoin että en ja siihen vastas että "niin mä ajattelinkin, olis tosi epätavallista näin aikaisin tuntea mitään". Että on se näillä viikoilla aika harvinaista ihan uudelleensynnyttäjilläkin. Nooh ei varmaan montaa viikkoa mene kun ne tuntee. :)

Nepo ja Pirpana 14+4
 
Heipsan!

Täällä ei ihmeempiä, paino tipahtanut kun maha alkoi toimimaan kiitos Vi-Siblinin :) Ärsyttää se että neuvolakortissa lukee lähtöpaino ennen raskautta 51,9kg kun se mitattiin silloin vaikka mun normipaino on ollu AINA melkein tasan 50kg. Pitää huomauttaa tädille sitten kun öö.. kuukauden päästä (vasta!) on seuraava neuvola. Muuten maha on turvoksissa mutta en sanois että vielä varsinaista vauvamahaa olis, pönötystä vaan :D

Maygory Tiedän ton tunteen kun joku mennyt kertomaan SINUN raskaudestasi eteenpäin. Mun kaveri tosiaan on menny lörpöttelemään kielloista huolimatta ja nyt neidistä ei olekaan kuulunut moneen päivään mitään. En aio sille itse mitään huomauttaa ennenkuin soittelee tännepäin. Oon niin pettynyt ja vihanen että en tiedä edes mitä sille sanon, kiroamisen ohella.. :/ Vois muuten itekin pitää sit salaisuutena edes sen kumpi sieltä tulee jos saadaan tietää :whistle:

Liikkeistä: Iiih, tunteeko jotkut jo niitäkin! :heart: Ite kun on vielä näin kaukana teistä pidemmällä olevista että en osaa edes haaveilla mistään liikkeistä vielä moneen viikkoon.. :ashamed: Masukuviakin vertailin ja näyttäis siltä että maha on ollu monta viikkoa ihan tasan saman kokonen.

(.) Muutenkin tuntuu että tää odotus on nyt jumahtanut tähän. Ei ole mitään ihmeempiä oireita (vieläkään) ja ultrakin on vasta viikon päästä. Verikokeiden tulokset jne menee neuvolaan, pitää sinne sit varmaan soitella parin viikon päästä kun en maaliskuuhun asti jaksa odottaa. Onkohan täällä Lahdessa vaan niin persuksesta koko neuvolasysteemi että alkuun ei tapahdu oikein mitään. Ekan ja tokan neuvolan välille tulee katkoa 7viikkoa :O Ja toivon et ens kerralla sit mittaillaan jo mahaa ja kuunnellaan niitä sydänääniä joita en vieläkään ole päässyt kuulemaan. Sykkeen olen vaan nähnyt joten se riittäköön toistaseks.. Mulla on nyt jotenkin kiukku päällä ja en tiedä kehen sen purkaisin ku äijäkin on yön töissä.. :kieh: Jännittää se ultrakin et jos ne viikot onkin pienemmät kun on luultu ni varmaankin LA siirtyy eittämättä syyskuulle. Voi kökkö, sipsiä suu täyteen ja vaakatasoon sohvalle siis :D

...Ei muuten vieläkään ole ihmeempiä mielihaluja minkään tietyn ruoan tms suhteen, siis että olis PAKKO saada.. Onko muilla?

kiukkuinen inieh ja pikku 11+1
 
Viimeksi muokattu:
Liikkeistä: Ärsyttää kun ei voi sanoa varmaksi mitään. Sukulaiseni, yhden lapsen äiti oli sitä mieltä että liikkeet voi jo tuntea rv 14--> eteenpäin, mut se on varmaan todella henkilökohtiasta.
Mä nyt muutenkin olen ollut aina sellanen kehon kuuntelija ja oon ihmeissäni jos jotain uutta havaitsen ja tietenkin kun ei tiedä oikein miltä ne liikkeet tuntuu niin ei voi olla varma, ennen kun sitten joskus myöhemmin kun pystyy varmasti tunnistamaan potkuja.

Luckygirl: Useat vauvaoppaat sanoo, että liikkeitä voi alkaa tuntea 16.-20. raskausviikosta eteenpäin, mutta on kuulemma erittäin tapauskohtaista.
 
heippa kaikki :)

olitte energiajuomista puhuhu.. mua alko tänään tekeen ihan hirveesti mieli, ja mä kyl ihan surutta join sen puolen litran pullon ED:iä :O join viime raskaudessakin semmosen pullon kerran vai kaksi.. ei kai siittä ny mitään haittaa oo, jos sillon tällön juo, mutta kunhan sitä ei päivittäin litkisi.. oon kyllä tänään muutenkin ylittäny sen kofeiinin määrän mitä sais päivässä juoda, kun tuli tänään kyläiltyä :ashamed:

Liikkeistä: Esikoiselta tunsin ensimmäiset liikkeen (tai siis joista olin aivan varma, että oli liikkeitä) viikolla 16.. nyt odottelen tuntevani niitä vähän aikaisemmin, kun tietää miltä ne tuntuu :) Esikoisen liikkeet, oli kyl ihan alusta asti ihan selviä "potkuja" ei mitään hipaisuja.. semmosta tökkimistä tuntu ihan alussa.. vähän niinku elohiiri, mut ei niin nopea eikä säännöllinen :D ja hänen liikkeet näkykin ihan jo siinä 20 viikon paikkeilla vatsan päälle.. loppuaikoina ajattelin, et se tulee vattasta läpi, ku sitä voimaa tuntu olevan ihan tolkuttomasti niissä jaloissa :LOL:

omaa napaa: Pahoinvointi ei oo vieläkään täysin loppunu.. aamusin tekee vieläkin jonkun verran huonoa :$

Mulle on ilmestyny ihan tajuton vatta, joka on mitä ilmeisimmin turvotusta, koska vauvamahaa näillä viikoilla nyt ei voi vielä todellakaan olla, koska kohtu on vielä niin alhaalla, eikä mulle ollu tullu kilojakaan yhtään.. :O itseasiassa painoin 200g vähemmän ku muutama viikko sitten :D eli turvotusta varmaankin.. vatta näyttää kyllä siltä ku olisin jo menossa vähän päälle puolessa välissä raskautta :D

Mulle iski pari päivää sitten hirvee paniikki, että tässähän ollaan ihan pian jo puolessa välissä! eihän siihen oo ku vajaa 2kk! voi apua. mihin ihmeeseen tää aika menee? Paniikki!

Vatsan kasvua odottelen jo kovasti, vaikka mä tiedän, että tuskastun siihen jättimahaan vielä miljoonat kerrat sitten kun se kasvaa :D sit mä kiroon sitä ku ei mahdu mihinkään vaatteisiin, on kuuma, ja vaikee liikkua. Nukkuminen on yhtä tuskaa, ja näytän norsulta :D ei pysty kumartuun, polvet ja lonkat on rikki, ei pääse kyykkyyn jne jne jne :LOL:

Emilien ja pikkuinen 13+6
 
ai niin.. rakenneultra mulla on 28.3! :)

ja 27 tätä kuuta se perhanan sokerirasitus :headwall: mä en kestä.. siitä litkusta tulee niin huono ja heikko olo. viime kerralla meinasin pyörtyä ja oksentaa labran lattialle :ashamed: sit jouduinki makoileen takahuoneeseen, kun alko kylmähiki puskeen pintaan, ja oli todella lähellä ettei taju lähteny. tarvii nyt sitten varmaan etukäteen jo heti siinä sanoa, että onko mun mahdollista päästä johonkin semmoseen paikkaan istumaan, et jos musta alkaa tuntua että pyörryn, ni mun ois mahdollista päästä nopsaan makuulle. hyih.
 
inieh: Olen myös Lahdesta ja näköjään neuvoloissakin on eroja. Mä sain tietää veriseulan tulokset suoraan siellä np ultrassa. Ei tarvinnut neuvolaan soitella erikseen.

Huomenna olisi toinen neuvola, vähän jo jännittää, en kyllä tiedä miksi :)

Mahasta: täällä on kyllä jo kasvanut, mieskin sanoi eilen että kyllä se van on kasvanut.. tiedä sitten mitä lisä makkaroita ovat :D

jonskuuh 14+3
 
heippa!

en täällä paljoa kirjoittele, enemmän tuolla fb:n puolella. :) Mutta tulin vähän kurkkimaan tännekin pinoon.

Liikkeistä: olen tuntenut viikon ajan jo! No, neljäs raskaus ja kaikissa oon tuntenut aikaisin (rv 14+) mut tää oli jo ihan hämmentävää. Tunsin siis ekat liikkeet jo rv 12+1. Joka päivä siitä lähtien ne tuntuu, kalanpyrstön viuhahdukset. :) Mä oon kai joku poikkeustapaus... pelästyin jo et joku on vialla kun tunnen ne niin aikaisin.

Jaanelille kommentti, et rakenneultra on nykyään mun käsittääkseni sellainen että se järjestetään aina. Et olit sitten missä päin suomea tahansa niin saat sen ultran.

tyttö/poikaoloista... mulla on ihan tyttöolo. Ei mitään syytä, muuta kuin että ei oo kokemusta muusta kuin tyttöraskauksista. :D

Eipä tänne mitään ihmeellistä muuta. VÄSYTTÄÄ. Ei jaksa työt kiinnostaa yhtään... huoh. Työ on ihan kivaa, mut ei vaan inspaa yhtään. :/ Motivaatiopulaa.

EM rv 13+2
 
  • Tykkää
Reactions: Jenny90
KAKTUSPIIKI: Eihän se laskettuaikaa tarkoitakaan sitä oikeaa syntymäaikaa. Kukaan meistä ei voi sitä varmaksi tietää. Ilmotat sen vaan sen perusteella millon sulla tulee se rv40 täyteen, eli minkä mukaan sulle neuvolassa on noi viikot laskettu. Se on sit ihan se ja sama millon se lapsi todellisuudessa syntyy kun muistaakseni vain 5% lapsista syntyy laskettuna päivänä.
joo,tiedän! mutta edelleen,diabetekseni takia en edes pääse sinne rv40 välttämättä! muutenkin outoa kun tivaamalla tivataan mikä se laskettu aika on! jos se kerta on ihan se ja sama...
 
Neuvolasta tässä alussahan se on aika harvakseltaan käsittääkseni. Itselläni oli 3.1 eka neuvola ja lääkäri neuvola on 14.2 eli kyllä siihenkin yli kuukausi väliä tulee. Tietääkö joku kauanko tuolla lääkärineuvolassa menee aikaa?

Liikkeistä eilen kun makoilin illalla sohvalla niin jotain outoja tuntemuksia mahasta tunsin. Tuskin sentään liikkeita voin vielä tuntea kun eka raskaus ja vasta 13+ viikko menossa. Kuitenkin piti miehelle heti sanoa että onkohan nää niitä liikkeitä ja se oli heti käsi mahalla :D On noi miehet joskus huvittavia.

Eilen katottiin miehen kanssa vihdoin se dvd mikä tuli neuvolasta. Olihan siinä ihan hyviä juttuja varsinkin varmaan miehelle, kun musta tuntuu ettei se oo niin innokkaasti jaksanut googletella tietoa netistä.

Mäkin odottelen vatsaa ja liikkeitä kun uskon että se tekee tästä hommasta konkreettisempaa. Toisaalta en mitään jätti mahaa toivo kun voi sitten kesällä olla vähän tukalaa..

Scarlett 13+3
 
Onko kukaan täällä kauneudenhoidon ammattilainen tai oisko jollain muuten vaan tietoa, kun varasin parin viikon päähän kestopigmentointi ajan. Eli miulle pigmentoidaan silmän ylärajat, niin onko siitä haittaa nyt raskauden aikana ?

En jaksais oottaa syksyyn asti kun haluan ne pigmentoinnit varsinkin kesäksi ja varsinkin että ne on miulla sitten kun vauva tulee kun ei välttämättä oo aikaa meikkailla enää sitten.

Ja uskoisin että se on pienempi paha kuin esim. tupakan poltto raskauden aikana. Pigmentoinnista tuskin on samanlaista haittaa vauvalle. Ja sitten vielä kun se aine ei ole samaa kuin esim. tatuoinneissa käytetään.
 
Viimeksi muokattu:
Heippa taas kaikille pitkästä aikaa! :)

Täälläkin Nt-ultra takana päin ja huh mitä uutisia siellä tulikaan! :O
Ensinnäkin viikkoja olikin enemmän, la ei olekaan 15.8, vaan LA on 9.8. Ja toiseksi siellä olikin KAKSI vauvaa! *pyörtyy ihan just*. Lääkäri ensin vatsan päältä tunnusteli ja tuumasi kohdun olevan suuren kokoinen ja heti ultratessa löysi sieltä kaksi pienokaista, eli kyllä meille tulee kaksoset! :heart:

Heidän välissään oli vain yksi kalvo ja yksi yhteinen istukka, joka sijaitsee takaseinässä, näin ainakin ymmärsin.. Joten riskit on suuremmat. :( Joudumme käymään Tyksissä kontrollikäynneillä kuulemma tiheään tahtiin. Toinen heistä oli 80mm pitkä ja toinen 77mm, niskaturvotusta molemmilla oli 0,5mm. Iloisin mielin ollaan ja toivotaan, että molemmat terveinä tähän maailmaan saadaan. :heart:

Rakenneultra olisi 23.3

Ikionnellinen Sinful89 ja tupla-Pampulat <3 13+6
 
Onnea Sinful !! Kaksoset :heart:
Toivotaan että kaikki menee mallillaan ja onneks teitä tarkkaillaan enempi kuitenki.
La meillä siis sama ;)

Täällä ei kummia, hieman on jo virkeämpi olo kuin aiemmilla viikoilla. Ens viikolla olisi toinen neuvolakäynti, jossa samassa lääkärin tarkastus. Ei tullut maanantaina soittoa verikokeista, eli sikiöseula luultavasti sitten puhdas =) Olishan se ollu kiva saada tulokset kotiin, oli se mikä tahansa, mut täällä päin se ei kuulu kuvioon...

Oloista; Täällä on jotenkin selkeä poikaolo, mut kumpivaan on tervetullut. :heart:

Täällä on kerrottu molempien isovanhemmille jo samalla viikolla kun oli nt-ultra. Ja voi että kaikki on niin tohkeissaan ja onnellisia :heart: Kavereista vain muutama tietää, ajattelin että huomatkoon muut sitten mahasta ;)

IHANAA että jotkut tuntee jo liikkeet.. niitä kovasti odotellessa.

Ninzi & Nuppu 13+6
 
Sinful: ONNEA! :heart: Ihanaa saada toinen kaksosia odottava kaveri!! :heart: Meillä vain pari päivää eroa lasketuissa ajoissa, mulla 7.8, joten hauska seurata miten meidän raskaudet etenevät ja kumpi "poksahtaa" ensin... Tosi kivaa!!! Meillä on kaksosraskaudesta se "vähempiriskinen", eli kaksi munasolua hedelmöittynyt, eli molemmilla kaikki omaa, paitsi kohdun jakavat yhdessä =)
 
  • Tykkää
Reactions: Maygory
Heips, tuolta Heinäkuisista vierailen, kun huomasin keskustelun energiajuomista. Itse olin suurkuluttaja ennen raskautta, alkuraskauden olin ilman ja nyt olen muutaman viikon aikana juonut muutaman tölkin Batteryä viikossa (nyt oon raskausviikolla 20). Se varoitusteksti tölkin kyljessä perustuu mun käsityksen mukaan siihen, ettei kofeiinisuositus vahingossa ylittyisi. Esim. Batteryssa on n. yhden kahvikupillisen verran kofeiinia. Tauriinin ei pitäisi olla sikiölle vaarallista. En oikein usko, että tölkillinen silloin tällöin olisi vaaraksi, juohan monet kahviakin reippaasti. Eli eiköhän tässäkin päde kohtuus kaikessa toteamus :)

Mutta parempihan se toki olisi, jos sitä ei joisi ollenkaan, onhan siinä tosiaan sokeriakin aika lailla ja pitkässä juoksussa kertyy ylimääräisiä kiloja :whistle:

Mukavaa odotusta teille kaikille Elokuisille ja anteeksi tällainen tunkeutuminen pinoonne! :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Jenny90

Yhteistyössä