Nyt on sitten juteltu vauvasta tulevien isoäitien kanssa. Oli aika herttaista, kun kumpikin mainitsi sanan "mummo" vieraskirjassa.
He pääsivät ihastelemaan myös ultrakuvia ja taivastelivat, kun omaan odotukseen ei kummallakaan kuulunut ultran ultraa. Ajat ovat muuttuneet.
Sain selville, että mies oli syntyessään 54cm ja painoi 4200g. Mielenkiintoista seurata, että millainen Vintiöstä tulee, kun minä olin siis se 44cm ja 2510g.
Kavereista olette paljon jutelleet. Olen todella pahoillani teidän puolestanne, jotka olette kohdanneet inhottavia reaktioita ja huonoa kohtelua ystäviltänne. Olen siitä samaa mieltä, että kannattaa keskittyä niihin hyviin ystäviin, jotka oikeasti ovat läsnä kaikkina hetkinä ja kannustavat ja tukevat juuri niin kuin toivotte.
Minä olen kertonut kahdelle kaverilleni ja he ovat olleet mahtavia. Kolme muuta kuulee tässä lähiaikoina, sopivan tilaisuuden tullen. En jaksa uskoa, että tapaamisiimme tulisi muutoksia minun odotukseni myötä, sillä tapaamme jonkun luona tai käymme yhdessä kahvilla, ostoksilla, museossa tai leffassa. Emme ole vuosiin bilettäneet yhdessä tai käyneet baarissa. Pari läheisintä ystävääni ei harrasta sitä ollenkaan. Silti kamujen reaktiot hieman jännittävät. Uskoisin kuitenkin, ettei vauvamme ole mikään suuri yllätys, sillä 2 kamua on jo pari kertaa minulta kysynyt, että olenko raskaana. Se oli silloin yrittämisen aikana, se. Mies ei ole kovinkaan aktiivinen kertomaan omille kamuilleen, joten jos hän saisi päättää, niin hän ei kertoisi ollenkaan, antaisi vain kamujen havaita ajan kanssa itse, että taloon on ilmestynyt vauva!
Sukulaisten reaktiot ovat olleet tähän mennessä positiivisia. Anoppi oli jo kertonut siskollleen, siskon tytölle, vanhemmalle pojalleen, joten meidän tuskin tarvitsee miehen puoleiselle suvulle informoida enempää. Äitinikin on saanut seulonnan tuloksen jälkeen luvan kertoa, mutta ei ole vielä ennättänyt. Äitini puolella on tosin porukkaa enemmän, koska sisaruksia on jo pelkästään 8! Eli tovi menee ennen kuin kaikki tädit, sedät ja serkut perheineen ovat kuulleet uutisen. Sitten varmaan meidän kännymme ja sähköpostimme täyttyvät soitoista, tekstiviesteistä ja maileista. uskoisin, että kaikki ovat iloisia, joskin joku saattaa kysyä, että miten yhdistän vauvan ja opinnot ja uskon senkin menevän hyvin.
Tunnesyyllisyyttä koin, kun olimme keskustelleen tulevasta asunnosta ja siihen liittyvistä asioista ja sen keskustelun aikana itkin vuolaasti, sitten nauroin hysteerisesti. Silloin mieleen tuli, että ymmärsihän mies varmasti mitä koitin sanoa, eikä keskittynyt vain tunteisiin. Olemmekin jutelleet asiasta uudelleen ja kaikki on hyvin. Tunteitani mies ei ole missään vaiheessa säikähtänyt. Minulla tosin hormonit tekevät sen, että itken herkemmin. En siis suutu tai raivoa, vaikka ärsytyksen hetkiä minulla on ollut normaalia vahvemmin. Viimeksi itkin perjantaina, kun kuin Vauva-lehden artikkelin, jossa pari oli kokenut menetyksen. Sellainen koskettaa aina, nyt itkin vuolaasti.
Mukavaa sunnuntai-iltaa ja uutta viikkoa!
toivottelevat Luckygirl & Vintiö 13+1