-¤-Elokuun Epelit 2012-¤- *HELMIKUUSSA*

Asunnoista: Me ollaan asuttu joku aika 50m2 kaksiossa ja hyvin ollaan mahuttu esikoisen kanssa tänne. Tosin kun esikoinen täytti 6kk, minä ja mies jouduttiin muuttamaan olkkariin. Mutta hyvin ollaan viihdyty, paitsi onneton ratkaisu on se, että vessaan/suihkuun ei pääse ilman että kulkee esikoisen makkarin läpi, mikä on välillä ongelmallista. Nyt siis ollaan haettu kolmiota ja toivottavasti saadaan huhtikuussa:)

Vaunuista: Joku aika sitte kehuskelin että oon ostamassa ne City Crossit, mutta nyt oon päättäny ostaa Phil&Teds Explorerit. Ne näyttää niin käteviltä ja näyttää sopivan isoillekki lapsille ja on hyvin muunneltavissa. Sinne vauvalle pehmee pussi ja se on siinä. Tilaan ne varmaan Saksasta toukokuun aikana.

Eipä sitte muuta!

Jenny ja Papu 14+2
 
Täällä olisi toinen neuvola käynti takanapäin. :)

-Painonmuutos/viikko oli +200g
-Turvotus -
-RR 116/81
-Hemppa 140 (mikä oli yllätys, että näin hyvä) :D
-Sydänäänet löytyivät helposti ja syke oli 140
- Virtsan sokeri ja proteiini -

Maanantaina olisikin sitten se kauan odotettu nt-ultra. :) Vihdoinkin!

Asunnoista, meillä on 120 neliöinen omakotitalo. Jossa on yläkerrassa 4 makuuhuonetta ja wc, alakerrassa keittiö, olohuone, miehen työhuone, wc, kylppäri ja sauna. Tarkoituksena olisi yrittää saada laajentaa parin vuoden päästä. Laajennukseen tulisi mm. kodinhoitohuone ja uusi olohuone. :)

Sinful89 ja Pampula 12+1
 
  • Tykkää
Reactions: Jenny90
Tervetuloa j_ennalle!

Vaniljalle paljon tsemppiä...:hug: Kurja tilanne, kuullostaa niin epäreilulta.

Rakenneultran päivä on muuttunut, se on nyt 29.3. Oli pakko muuttaa, kun samaan aikaan on tunti, jolla on 100 prosenttinen läsnäolo. Varasin jo seuraavan neuvolankin ja eikös sen kohdalle lätkäisty tänään tentti, joten taas pitää kiirehtiä ruokatunnilta soittelemaan uutta aikaa... Ei koulun ja raskauden yhdistäminen on aina ihan simppeliä.

Asunnosta Meidän kerrostalokaksiossamme on 56 neliötä ja isompi koti on hakusessa. Miehellä on kova asuntokuume, minua on hieman ryhtynyt huolestuttamaan, kun kuitenkaan pysty kauheasti remppaamaan mukana, jos muutto on kesän korvilla. Katsotaan. Minusta voisimme aivan hyvin asustella tässä rauhassa vauvankin kanssa jonkun aikaa, mutta miehellä painaa uuden asunnon löytämisessä myös toive lyhyemmästä työmatkasta. Ymmärrän sen hyvin, sillä tuo lisä aika toi lisää yhteistä aikaa meille kolmelle.:)

Hankinnoista Nyt hieman hävettää, kun katsoo listojanne! Meillä ei ole vaunua, sitteriä tai sänkyä. Vain bodyja, pari lelua, kirja, ruokalappuja. Mieheni mukaan on hiukka liian aikaista hankkia kaikkea ja minä olen myöntynyt, kun opintojen parissa on olllut niin kiirus. Mutta kovasti tekisi mieli mennä etsimään kaikkea ihanaa vauvalle!:)

Maha on vielä enemmän turvotusta ja kiloja kuin vauvaa, mutta muodossa on hieman tapahtunut muutosta, joten eiköhän se tässä jonakin päivänä ilmesty näkyville. Tuskin maltan odottaa! :D

Luckygirl & Vintiö 12+5
 
Suurin ongelma miulle oli tuossa sisätutkimuksessa se, kun en oo tottunut näyttelemään kroppaani missään kenellekkään. Esim. uimarannoilla. Yleiset saunat ja uimahallit on ihan mahdoton edes ajatella että voisin sinne mennä.. tai että menisin saunaan jonkun muun kanssa kuin poikaystävän. Niin saatikka sitten että nyt piti väkisin näyttää jollekkin ihan tuntemattomalle intiimeintä aluettani. Tuli kyllä sellaset traumat etten varmaan enäää halua seksiäkään harrastaa.


Hankinnoista sen verran että me ei olla hankittu vielä yhtään mitää eikä varmaan hankita vielä moneen kuukauteen. Ja nyt kun niitä sydänääniä ei vieläkään kuulunut niin ois turhauttavaa ostaa mitään. Vaikka ultrassa näyttikin kaikki olevan kunnossa niin silti iski taas luulo ettei olekkaan enää maha-asukkia, koska olin ihan varma että tänään sais vihdoin kuulla se äänetkin.
 
luckygirl Oo huoleti, mä en oo hankkinu vielä edes sukkaparia vauvaa ajatellen:D En yhtään bodya, en oo edes miettiny vielä mitään vaunuja tai muuta. Vastahan sitä on plussattu! (näin mä varmaan huomaan ajattelevani sillonkin kun laskettu aika lähenee:whistle: ) Viimesin km oli viikolla 13+ eli en ehkä senkään takia uskalla vielä mitään hankkia.

Asuntoasiaa Me asutaan toistaseks 100 neliön omakotitalossa (+melkeen rakentamaton yläkerta), jota on vuoden verran rempattu. Ylös oli tarkotus tehdä lisää makuuhuoneita, mutta tän eron takia en yksin rupee tekemään ja täältä varmaankin pitäis muuttaa poiskin ennen kolmosen syntymää. Eli tulevaisuuden asunto on haussa. Mulla ei ole autoa eikä ajokorttia mikä totaalisesti vaikeuttaa kotona asumista, kun lähimpään kauppaan on reilu 3km ja sekin on niin surkee, että hyvä kun sieltä maitoa saa. Hippaen parempaan kauppaan onkin sit jo 16km ja sekin on vaan Sale.

Maha Mulla on painoa liikaa ja ennen raskauttakin ja ajattelin ettei kukaan mahaa erota aikoihin. Mutta mulla on nyt jo ihan selvä maha! Erottaa jopa talvitakin alta niin, että tutut vilkuilee mahaa ihan selvästi. Pitäis varmaan napsasta kuva jossain välissä, näytän siltä kun viikkoja ois jo joku 30:D


Mulla oli tiistaina vihdoinkin se eka neuvola. Verenpaine oli vähän koholla ja siitä sain sanomista, mutta mä sitä jännitän niin ettei mikään ihme. Pelkään, että se lähtee taas kovasti nousuun ja joudun käynnitykseen. Enkä ollu edellisenä yönä juuri nukkunut ja sekin vaikuttaa. Hemppa oli hyvä ja se toivottavasti pysyykin hyvänä, mulla kun ei noi rautalääkkeet tunnu tehoavan (tääkin on vissiin vähän sukuvika, samaa vikaa on äidillä ja oli mummillakin). Sydänääniä ei edes yritetty kuunnella. Ekaan sokerirasitukeen joudun parin viikon päästä, samoihin aikoihin ois myös eka lääkäri.

Mä pelkäsin etukäteen neuvolaa ihan hulluna, kun terkkari vaikutti puhelimessa tosi tylyltä. Yleisesti jäi kuitenkin ihan hyvä maku. Muutama ikävä kysymys jäi mieleen ja niitä oonkin nyt sit stressannu iha urakalla, mutta toivottavasti sain terkkarin vakuutettua, että ihan tosissani tän lapsen haluan eikä muuta vaihtoehtoa ole. Pahoinvointi alkaa hellittää, nyt menty jo jokunen päivä ilman minkäänlaista huonoa oloa. Aika helpottavaa, kun voi syödä! Ja oon mä kyllä syönykkin, ihan vaan siinä pelossa, että josko kohta ei taas voi mitään suuhunsa laittaa:ashamed: Päätä särkee koko ajan eikä mitkään lääkkeet auta, mutta ennemmin mä sen otan kun jatkuvan oksentelun. Väsymys palasi myös, varsinkin päivällä voisin nukahtaa vaikka seisaallaan.

Jos menis taas vaikka syömään ja ulkoilis vielä koirienkin kanssa, että pääse joskus taas kaatumaan sänkyyn!



Heja & toukka 10+1
 
Sellasta piti jo aikasemmin kysyä, mutta unohtui, että pitääkö kuinka moni raskauspäiväkirjaa? Mun tuli esikoisesta pidettyä sillee harvakseltaan, mutta aina tärkeimmät jutut kirjasin vaikka sitten vasta jälkikäteenkin ylös. Niitä oli kiva tuossa yks päivä lueskella. Harmittaa, kun kakkosesta ei tullu laitettua mitään ylös. Suosittelen raskauspäiväkirjaa kaikille. Se on uskomatonta kuinka nopeasti sitä unohtaa raskausajan tuntemukset ja ajatukset, jos ne ei oo jossai ylhäällä. Vaikka ne nyt on "koko elämä". Nyt tein sillee, kun en ollu vielä mitää kirjottanu muistiin, niin kopioin täältä keskustelusta omia juttujani tekstitiedostoon. Jatkossa jos muistaisin/jaksaisin/ehtisin vaikka kerran viikkoon päiväkirjaani (= tiedosto tietokoneella) kirjotella niin sais taas kivan muiston.

Sulo-Sylvia 13+4
 
Tii: Ihan turha ujostella, hoitajat/lääkärit/kätilöt ovat kyllä kaikkea nähneet, tuskin yllättyvät mistään ja heille se on ammatti siinä missä toisille vaikka linja-auton ajaminen. Mutta kyllä raskauden aikana tuut tottumaan, niitä tutkimuksia tulee sitten lopussa yhtenään ja lääkärit vaihtuu ja alapäätä käy kurkkimassa yks jos toinenkin... mutta älä stressaa tää on ihan luonnollinen juttu. En haluu pelotella, mutta mua on ronkittu niin paljo keskenmenojen ja niiden kaavintojen takia niin mies kuin naislääkärit ja neuvolan tädit, että enää ei hätkähdä varmaan muusta kun synnytyskivusta... Ja sinun ja vauvan parhaaksi ne tutkimukset tehdään! Eihän se nyt kellekään oo varmasti mitään mielipuuhaa, mutta ei siinä mitään hävettävää oo. Kyllä muakin jännitti ekassa keskenmenossa, kun menin saliin kaavintaa varten ja nukuttivat ja laskeskelin että ympärillä häärii lähes lähes 10 henkeä niin miehiä kuin naisia ja jalat harallaan siihen pöydälle piti vaan käydä ennen nukutusta... Lopusta sit ei oo tietookaan kun heräsin vasta heräämössä... Ja minusta ainakin on tosi mukava käydä ultrassa kurkkimassa pikkusia miten jaksaavat ja tähän asti kaikki 5 ultraa tässä raskaudessa tehty alakautta. Tsemppiä =)

Sulo-Sylvia: Hyvä idea tuo raskauspäiväkirja. Oon kirjoitellut pari lausetta vasta siihen neuvolasta saatuun isälle/äidille kirjaan, jossa tilaa muistiinpanoille. Ei oo ollu vielä muuta kirjotettavaa, kun vaan pelko ja millon plussattu... Sit kun alkaa liikkeet tuntumaan, niin sit taas kynä rupeaa sauhuamaan ;)

Hankinnat: Joo oon varmaan jälkijunassa, mutta tarkoitus tehdä hankintoja vasta rakenneultran jälkeen. Oon ostanu vaan kaksi potkupukua ja molemmille "yöhaalarit". Siinä meidän kaikki vauvatarvikkeet... Esikoiset siis kyseessä... Vaunuja ei oo ees vielä ajateltu, eikä muutakaan. Kerkee sitten myöhemmin...
 
Huomenta !

Asunnoista olette puhuneet. Meillä 166 neliön rintamamiestalo, jolle olen pientä remppaa tämän 3 vuoden aikana tehnyt mitä tässä ollaan asuttu. Keittiön ajattelin ainakin vielä maalata ennen vauvan tuloa, mutta rupesin sitten miettimään että ei kait siitä maalin haistelusta mitään haittaa voi olla? taas kysyttävää lisää neuvolaan. Mutta kyllä tässä asumaan mahtuu, itse tahtoisin vain myydä asunnon pois, ja ostaa 1 kerroksisen, koska 3-kerrosta on mun mielestä liikaa, ja asumiskulut tässä on huimat.

Tääläkin on sellainen turvotuksen ja pullotuksen sekainen vatsa, ei se vauva ainakaan vielä sieltä näy :) Huuto.netistä kanssa katsellut äitiysvaatteita, pakko ne farkut olisi meinaan saada ostettua kun omat eivät enään mene kiinni, eikä väkisinkään tahdo änkeä.

Neuvolalääkäristä kanssa sen verran, että nyt minulta otettiin ensimmäistä kertaa vasta PAPA, vaikka tosiaan toista lasta odotan, ja sanoin siitä jo ekan raskauden aikana että sitä ei multa olla koskaan otettu. Ihmettelivät vain, ja antoivat olla. Mutta mulle osuikin niin ihana nuori naislääkäri että, todella hyvä :) Ikäviä tuollaiset kokemukset, mistä jäänyt itselle paha olo. Täytyy vaan muistaa tosiaan että omaksi, ja vauvan parhaaksi tutkimuksia tehdään.
Ja Nepo, mulla oli ponnistusvaiheessa välillä käymässä yksi kätilö. Kävi siis välillä kurkkaamassa, ja jätti mut miehen kanssa yksin, ensisynnyttäjänä mulla ei ollut mitään hajua, millon mä ponnistan, kuin pitkään jne kun ei ollut ketään neuvomassa. Siinä sitten hurahtikin tunti ja kaikki voimat loppui, ja sisään paukkas 4 kätilöa ja lääkäri ja imukupilla vauva ulos, kera epparin leikkauksen.

Noh, kaikille hyviä vointeja taas, tää lähtee lakanoitten vaihtoon, kun pojalle sattui yöllä vahinko..

pauliina ja pallo 12+1
 
Tii* : anteeksi nyt vaan mutta minun korvaan tekstisi kuulosti kovin omituiselta. Nyt kun olet raskaana niin niihin sisätutkimuksiin (esimerkiksi) on vaan syytä tottua. Ilmankaan et selviä. Ja niitä voidaan joutua tekemään vielä lukuisia. Synnytys itsessään sitten vielä asia erikseen. Eli kannattaa miettiä tosiaan tuota asennoitumista. Työtään ne lääkärit ja hoitajat vaan tekee ja joudut sinä varmasti tulevaisuudessakin lääkärillä käymään. En siis tarkoita loukata vaan vähän realiteettejä tuoda tähän asiaan.
 
Joo tiiän että juttuni kuulostaa omituiselta :D Mutta kun en vaan voi sille mitään että periaatteni ja asenteeni ovat mitä on.. Ja tiedän että lääkärit ja muut ovat tottuneet näkemään ja tekemään ties mitä, mutta kun minä en ole. Ja en vaan osannut arvata että tuo eka sisätutkimus tulee noin äkkiä. Tuli yhtä yllätyksenä kuin tämä raskaus. Jos en olis nyten tullut raskaaksi niin en tosiaan tiedä millon olisin joutunut tuonne gynelle vai oisinko joutunut koskaan ;o
 
Tii* harmi ettei tästä pinosta löydä kovin EMPAATTISIA ihmisiä!
Mun yks lapsuuden kaveri kanssa ahdistu tommosissa tilanteissa ihan silmittömästi. Jos puhuttiinjostain intiimistä niin se poistu paikalta ja jos oli lääkärintarkastus ni se lintsas koulusta. Varmasti tiedät sen että raskaudessa sitä alapäätä ronkitaan, mutta ei siitä tarttis mun mielestä noin jäätävästi muistuttaa, jos ihmistä ahdistaa ne toimenpiteet.

Jenny on puhunut..
14+3
 
  • Tykkää
Reactions: Tii* ja paulina
Tii* Jospa sinä totut siihen. Synnytyksen aikana et kyllä varmaan enää paljoa ajattele häpeilemistä omasta alapäästä.

Mua itseä kiinnostaa kaikki oman ravitsemukseen liittyvää. Siis aina olen liikkunut ja syönyt terveellisesti. Täysviljaa, paljon kasviksia ja marjoja ym. Mutta oletteko muuttaneet ruokavaliotanne raskauden takia? Itse olen muutoinkin muuttanut aterioita niin että paljon teen itse täyslihasta ym. Maustan kaiken lähes itse. Paljon syödään mummolasta tulevaa ruokaa: perunoita, kasviksia, marjoja ym. Mehut tehdään itse.

Maitoon en itse usko(rasvaton,kevyt), että siitä sais hyvin kalsiumia ja D-vitamiinia. On mielestäni liian käsiteltyä. Lisäksi syön ravintolisänä multitabsin raskausPlus:saa(mukana maitohappobakteereja) ja kalkkitabletteja joissa on magnesiumia lisänä.

Kuulostaa varmaan kauhealta terveysintoilijalta..mutta mua kiinnostaa kauheasti kaikki oiekin ja terveellisesti syöminen. Koska ruokahan on ihan älyttömän hyvää ja sitä on ihanaa tehdä!:) Toki välistä lipsutaan ja käydään seurusteluaikojen muistoksi ostamassa grilliltä gebap-tikkuperunoilla:popcorn:

Kauhia kun jään koukkuun tähän palstailuun:D
 
Heips taasen :)
Seulan tuloksetkin tuli jo ajat sitten, ja siellä siis ei mitään hälyttävää. Eilen kuuntelin ekaa kertaa kotona kunnolla sydämen jytkettä, aika korkeella toukka jo asustelee - navan yläpuolla :)

Asustelu, meillä on n. 170 neliön talo ja tilaa on mukavasti. Kolmaskin mahtuu ihan ok, tosin uusi talo kyllä rakennetaan näillä näkymin parin vuoden kuluttua ja sit on kaikille omat huoneetkin.

Tii, mulle tuli ekassa raskaudessa kans yllätyksenä että niin usein piti sitä alakertaa ronklata - mutta kyllä siihen sitten tottuu. Ja se kun on kuitenkin keino kattoo, ettei esim. ennen aikanen synnytys ole tuloillaan. Ja jos vertaa sisätutkimusta synnytykseen (josta siis mulla ei alakautta ole kuin kesken jäänyt kokemus) niin se on itikan kikkare meressä :D Se on alaston, raa'an naturelli kokemus - kaikkine eritteineen päivineen. Mutta kyllä sinä totut, tai jos et totu niin hammasta purren :)
Muuten, miten olette selvinneet ilman papakokeita tai gynetutkimuksia aikuisiälle? Nehän on ihan melkein (?) pakollisia vähintään joka toinen vuosi, ihan noin terveyden kannalta. Ei koskaan mitään mukavia hetkiä mutta jos niillä esim. syövän esiasteet saadaan selville ja seulottua pois, niin mä käyn kyllä. Ja eihän vissiin pillereitä tai muita hormonaalisia ehkäisyjä edes saa ilman tutkimuksia, vai onkohan tämä muuttunu?

jeps, saisi vähän nuo pakkaset hellittää kun ulos ei pääse ja alkaa nuo lapset jo kaivata vähän muutakin kuin sisällä olemista...

Mukavaa viikonloppua kaikille :)

runttis ja toukka 13+
 
Heips!

Syntymäpäinosta on puhuttu meillä minä olen painanut syntyessä noin. 2600g esikoinen painoi 2716g. Enpä tiedä onko niinkään silti paino periytävää. Niin ja itse olen syntynyt 2vk lasketun jälkeen.

Kummeista niitä ei meillekään tule, kun ollaan molemmat erottu kirkosta. Tuo mun tyttö tosin on kastettu ja sillä on 4 kummia.

Mahaa täällä ei kyllä enään piilotella, sen verran kokoa on että ei se taida epäselväksi jäädä että odotetaan. :)

Asunnoista Me asutaan 73,5 neliön 3+K kerrostalossa, hyvin mahdutaan.

Harratuksia ei minulla ole kovasti tykkäisin maalailla mutta ei siihen tunnu riittävän aikaa. Liikunnallinen ihminen en oikeastaan ole koskaan ollut, koiran kanssa kyllä ulkoilen.

Vaunuja olen katsellut, mutta hankkiminen ei ole vielä ajankohtaista. Samoin pinnasänkyjä kovasti katsellut.
Kaktuspiikki mulle oli ainakin jo esikoisen aikana tosi tärkeä että sänky saa olla käytetty mutta patjan ostan uutena vaikka ilmasiksi saisin käytetyn. Niin teen nytkin.

Seuraava neuvola on rv 18.

ON: Tänne ei kummia. Mieli tekee vieläkin salmiakkia nyt on alkanut kahvi maistumaan pahalta, ihan hyvä vaan. Pinna on kireä kun viulun kieli enkä kyllä tiedä miksi, loputtomiin en voi hormoonejakaan syyttää tästä.
Meillä taitaa melkeinpä kaikki sukulaiset tietää odotuksesta jo. Ja tytöllekin kerrottiin eilen, ihan innoissaan oli hetken kunnes asia unohtui =)

Shadowy ja Pieni 13+5
 
Ikää miulla on kohta 22 joten en nyt tiedä oonko niin "aikuisiässä", riippuu tietysti minkä ikäisenä muut on sitten joutunut ekan kerran käymään siellä, mutta ite oon selvinny ilman gyneä eiliseen päivään asti, koska en oo käyttänyt kun vuoden verran e-pillereitä joskus pari vuotta sitten ja ne sai vuodeksi ilman tutkimusta. Tai oikeestaan se tutkimus ois pitänyt tehdä vissiin pari kuukautta niitten alottamisen jälkeen mutta selvisin siitä puhumalla ja lääkäri kirjotti vuodeksi reseptin. Sanoi vaan että pitää koittaa nyt rohkaistua ja tulla vuoden päästä uudestaan. Mutta en sitten jatkanutkaan niitä pillereitä tuon tutkimuksen takia ja sen takia että ne aiheutti miulle migreenin.
 
Jenny, oli ne vauvan sykkeet - mulla on aina korkeella näin aikaseen :) Tai siis pojasta kun neuvolassa kuunneltiin 10+ vkolla niin ne kuului sillon jo lähes navan kohdalta ja sillon terkka epäili et oisin paljon pidemmällä. Mut en ollu, olen vain sen mallinen et kohtu on jotenkin korkeella. NT-ultrassakin kun kätilö koitti käännellä toukkaa niin se navan vierestä sitä heilutteli, eli siellä se on :) Ja tunnen kyllä mikä on istukan viuhketta ja mikä vauvan sydämen sykkeen kavion kopsetta :)
 
Asunnosta meillä on 59 neliön kaksio ja ajateltiin kyllä tässä pärjätä vielä pari vuotta. Haluaisin seuraavaksi ostaa oman talon ja se onnistuu vasta kun oon saanut koulun loppuun.

Tii ehkä sun kannattais puhua neuvola tädille jos se tuntuu mukavalta ja ymmärtäväiseltä. Voihan se olla että se on ennenkin tavannut jonkun asiakkaan
jolla on sama ongelma ja tietää jotain keinoja miten sitä ahdistusta vois helpottaa. Tai sitten ihan sille lääkärille sanoo jos se tuntuu mukavalta.

Sitten kysymys:mitä siellä neuvola lääkärissä tehdään? onko siellä vaan se sisätutkimus vai onko myös neuvola tädin kanssa juttelua? Ja kuunnellaanko sillon sillä doplerilla sydänääniä?Kun mies kyseli että kannattaako hänen tulla mukaan. Mies on nimittäin kovasti odottanut että kuulisi sydänäänet kun ei siellä ultrassakaan kuulunut näkyi vaan näytöllä.

Raskauspäiväkirja on kyllä hyvä idea. Kirjotin pari kertaa omaan päiväkirjaan kun sain plussan (vaikka muuten en olekaan kirjoittanut pitkään aikaan), mutta nyt se on taas jäänyt. Kyllä on aikeissa ton ultran jälkeen kirjoittaa. Mulle tulee mieleen aina se kirjoittaminen vaan sillon kun on paha mieli, mutta sit en taas viitti kirjoittaa kun siitä tulee sellanen fiilis että mulla on ollut koko ajan vaan paha mieli :D

Ruokavaliosta oon yrittänyt syödä enemmän kasviksia ja hedelmiä, mutta muuten en oo muuttanut mitään. Uskon että kunhan syö normaalisti ja jättää ne kielletyt ruoat rauhaan nii eiköhän sieltä ihan terve lapsi tule :)

Scarlett ja Sissi 12+5
 
Scarlett89 Voishan tuon asian ottaa ens kerralla puheeksi neuvolatädin kanssa.. Oisin varmaan eilenkin voinut sen lääkärin kanssa puhua asiasta mutta kun olin jotenkin niin hysteerinen ja paniikissa ja kaikkee niin en vaan saanu sanaa suustani. Itkin vaan enkä enää pystynyt vastaamaan sen lääkärin kysymyksiinkään... Omituinen tunne.

Ja siitä neuvolalääkäristä muuten, meillä oli ainakin niin että ekaks oli se neuvolatädin tapaaminen joka mittas verenpaineen ja hempan ja katsoi pissasta ne sokerit ja jotain muuta muistaakseni. Ja sitten käytiin läpi ne tulokset verikokeista jotka annoin sillon nt-ultrassa. Ja juteltiin niitä näitä.. Ja sen jälkeen oli sitten se varsinainen lääkäri... hrrr... Niin ja kuunneltiin sydänäänet. Tai yritettiin.

Ja sydänäänistä sen verran että millä viikoilla on muilla alkanut kuulumaan ? Ja varsinkin ne joilla on jo ennestän lapsia niin onko joutunut odottelemaan äänien kuulumista viikolle 17 jopa kun se lääkäri sanoi että voi olla ettei ennen sitä edes kuulu.. Eilen oli siis 13+4 eikä kuulunut.
 
Viimeksi muokattu:
Heips, meillä neuvolalääkärissä on silleen, että eka on terkan nla jossa siis normaalit jutut paino, verenpaineet sun muut ja joko terkka tai sitten lääkäri kuuntelee sydänäänet. Muistelen et lääkäri ne on kuunnellu sisätutkimuksen lisäksi. Ja siis ne sydänäänet kuunnellaa joka kerta kun käy,näiden viikkojen jälkeen, et Scarlett pyydä vaan miehesi mukaan :)
 
Paulina juu, parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Multa on otettu varmaan 16 vuotiaana ekan kerran joten johan tässä on ehtiny vaikka kuinka moneen kertaan käymään niissä ja ainakin ton ehkäsyn suhteen se gyne on aina ottanu papankin. Kaverilla oli joku kolmosluokan häly siinä papassa ja sit tutkittiin tarkemmin ja oli joku tulehdus siellä, piilevänä. Et ihan hyödyllisiähän nuo on - vaikka kyllä sitä mieluummin vaikka kahvilla istuisi kuin gynen ronkittavana :D
 
  • Tykkää
Reactions: paulina
Hankinnat me ei olla kans vielä hankittu vauvalle tasan mitään. Itsellä sellainen ajatus, että ehkä sitten rakenneultran jälkeen tai jopa vasta sitten kun jään töistä pois kesäkuun alussa ja on aikaa rauhassa paneutua. Rahatilanne on nyt hiukan tiukka joten siksi hyvä siirtää myöhemmäksi. Lisäks mä jotenkin mielummin ensin tekisin tilaa niille uusille tavaroille kun inhoan ylimääräistä roinaa ja sitä että on liikaa tavaraa. Et jos ensiks vaihtais meidän makkarin paikan ja laittais vauvan huonetta jonne niitä kamoja sit vois jemmata.

raskauspäiväkirja Olen kirjoitellut joka viikko neuvolasta saatuun vau.fi äidin/isän odotus -kirjaseen.

petite täällä yksi ravinnosta todella kiinnostunut! Alun perin kiinnostus lähti kun sairastuin crohnin tautiin ja luin muiden kokemuksia sairauden ja ruokavalion suhteen. Siitä sitten lähdin hakemaan tietoa ja lukemaan ravitsemuksesta todella monesta lähteestä ja näkökulmasta. Jossain vaiheessa söinkin todella terveellisesti. Toisaalta alkoi myös hieman tuntua hankalalta, kun mitä enemmän tietoa haki, sitä vähemmän tuntui olevan ruoka-aineita, jotka on yksiselitteisesti terveellisiä. koko ajan rajautui pois jotain epäterveellistä. Ja sinänsä terveellisetkin ruoka-aineet oli sitten huonoja jonkun ph-tasapainon takia tai ei sovi just sun kehotyypille. :D Ayrvedaan tutustuessani ýmmärsin vielä, että kroppaa ei voi saada hyvinvoivaksi ellei mieli ole kunnossa. Itse kun helposti stressaan kaikesta niin otin sitten sellaisen linjan, että syön terveellisesti siinä puitteissa, kun siitä ei ole kohtuuttomasti vaivaa eikä tule hirmuisen kalliiksi.

Nykyisin koitan pitää perusruokavalion terveellisenä. Koitan syödä paljon kasviksia/marjoja/hedelmiä, vain vähän turhia hiilareita, lihan ja maitotuotteet luomuna, täysjyväviljaa jne. Mutta annan itselleni luvan herkutella usein, kun perusruokavalio on terveellinen enkä morkkaa itseäni sitä kautta tulevasta sokerista/hiilareista/lisäaineista. Ja jossain ravintolassa syön hyvällä omalla tunnolla just sitä mitä tekee mieli. Nyt raskauden aikana on tehnyt mieli tosi hiilaripitoista ruokaa (esim. pääruuaksi valkoista pastaa jne) ja senkin olen itselleni nyt hyvillä mielin sallinut! Ehkä sitten taas jossain vaiheessa, vaikka nyt kotiin jäädessä kun tulee itse kokattua enemmän, tulee taas panostettua aktiivisemmin terveelliseen. Niin ja mielestäni hyvä periaate on ennemmin lisätä terveellistä kuin välttää/kieltää itseltään epäterveellistä :)

Vanella ja pikkuinen 14+2
 
Hyvää helmikuuta kaikille! :)

Kävin maanantaina verikokeissa, multa otettiin samalla kilpirauhaskokeet, koska sairautta on todella paljon suvussa ja niitä ei oltu muutamaan vuoteen otettu.
Eilen soittelin tuloksia ja lievää liikatoimintaa.. :/
Kysellään 13.2 lääkäriltä asiasta kun on silloin se nt-ultrakin.
Onko muilla vastaavaa?
En oireista osaa sanoa muuta kuin, että sykkeeni on korkea, muuten olo ihan ok. Toivottavasti tämä nyt on arvojen heittelyä vaan ja ne tasaantuis.

Kummeista aiomme pyytää serkkuani ja hänen miestään (olemme heidän poikansa kummeja) ja yhtä ystäväpariskuntaa. Esikoisen kummit on meidän siskot.

Asunto olemme nyt reilun kolme vuotta asuneet 110 neliön kerrostaloasunnossa, esikoisen kanssa ollaan hyvin pärjäilty, mutta kaipaisin kolmatta makuuhuonetta.
Kyllä täällä silti tilaa riittää kahdenkin lapsen kanssa ja muuten asunto on tosi kiva.

Hankinnat en ole vielä ostanut vauvalle mitään, mutta olemme serkkuni kanssa kierrättäneet tavarat, eli tulossa on syöttötuoli, pinnasänky, jalallinen amme, leikkimatto ja turvakaukalo. Sitteri ja rattaat on jäänyt esikoiselta ja paljon vaatetta jos tulossa on poika.
Ainoa ostettava on varmaan lipasto vaatteille, kaikki kaappitila kun on jo käytössä :)

Painoa on tullut n. 1,5kg, ei onneksi vielä paljoa. Ensimmäisessä raskaudessa ei tullut kuin 9kg, joten samaan tähdätään :D

Jään jännäilemään seulonnan tuloksia ja nt-ultraa...
 
Papasta piti tulla sanomaan sen verran, että ite on kohta 26 eikä kertaakaan ole otettu. Ja kaks synnytystä takana eli on kyllä ronkittu paikat moneen kertaan, mutta koskaan ei oo kukaan sanonu, että pitäis mennä. Nyt sit terkkari sanoi, että katellaan synnytyksen jälkeen ja etteivät mielellään ota raskaana olevilta, kun voi jotenkin aiheuttaa keskenmenoja tai ennen aikaistaa synnytystä.

Neuvolalääkäri mua mietityttää kovasti. Meillä joutuu neuvolalääkäriin kulkemaan melkeen 40km mikä on musta ihan naurettavaa. Oma terkkarikaan ei siellä ole vaan taas joku uus. Vaikka kahesti oon synnyttänyt, mulla ei ole mitään havaintoa mitä tuolla tapahtuu, Helsingissä asiat on niin helposti ja vaivattomasti hoidettu. Ainut varmasti hyvä juttu on se, että lääkäri on joku synnytyslääkäri ja sillä on myö ultra eli saa ne 3 ylimäärästä ultraa. Mua kummastutti kovasti, kun terkkari mainitsi, että kolme lääkäri-käyntiä on ilmasia ja sit jos pitää neuvolalääkärille varata ylimäärästä aikaa niin ne on maksullisia:O Ihmetytti kovasti, koska ainakin ekassa raskaudessa jouduin raskausmyrkytys-epäiyn takia käymään lääkärissä useemmin eikä ne koskaan ollu maksullisia. Mutta vissiin tuolla sit eri tavalla.
 

Yhteistyössä