-¤-Elokuun Epelit 2012-¤- *HELMIKUUSSA*

Ai niin. Vitsit, ollaan sunnuntaina menossa ulos syömään ja mun niiin tekis mieli pippuripihviä. Mut sitähän ei kai mediumina kannattas syödä? Toinen ois paistettu maksa mut sehän nyt on ihan nou nou nou... blää, saiskohan jonkun lehtipihvin pippurisella kastikkeella........
 
Heja, joo papaa ei raskauden aikana mielellään oteta mut mulle on sanottu et se vaan siis aiheuttaa vääriä tuloksia, raskaus. Keskenmenoista en ole kuullutkaan. Mutta siis noi papat, olen varmaan jotenkin poikkeava sitten kun aina on otettu gynen tarkastuksissa, eli joka toinen vuosi. Ja molempien synnytysten jälkeenkin on otettu, jälkitarkastuksessa :)
 
Jenny, mulla on aina semmonen puolipallo ja kyllä se jo nyt näkyy jos tiukempi paita on. Vähänkö puolikas jalkapallo ois tossa :D Mut arvatkaa vaan miten paljon närästää kun masu nousee pollukkana ja vartta ei juuri 150 cm enempää ole ;)
 
Moi!

Mä näin unta, että synnytin jääkarhunpennun ja vauvan sekoituksen. Taitaa ruveta tulee toi lumi jo vähän uniin.

vatsasta: Mulla ei oo veilä oikeen nimeksikään. Jos joku tarkemmin kattoo niin saattaa näyttää siltä että ruoka on maistunut vaan tavallista paremmin. Vyötäröä ei enää ole. Ei mulle sellasta kapeeta uumaa koskaan ole ollutkaan mutta nyt oon sellanen tasanen patukka jossa iltaisin alavatsa vähän turvottaa. Vauvamasua odotellessa.

Asunnosta: Asutaan 50neliön kaksiossa. Vähän tässä joudutaan remppailemaan ja muuttamaan järjestystä ennen kun vauva tulee ja meinattiin tässä pärjäillä nyt hetki.

Hankinnoista:
En oo mitään hankkinut, paitsi ne pari lämpöstä haalaria jotka sain. En halua vielä vauvan juttuja nurkkiin pyörimään kun meillä muutenkin aika vähän säilytystilaa, täytyy tässä ensin tehä hieman inventaariota tavarasta mikä joutaa pois alta. Eka varmaan joku laatikollinen hoitopöytä ois hankittava, jotta saa sinne sit alkaa laittamaan niitä vauvan juttuja. Odottelen sinne maaliskuulle, että selviää onko tyttö vai poika niin on sit kivempi ostaa tyypille vaatteita vähän sen mukaisesti.

Gynetutkimuksista: Mä inhoon niitä ronkintoja edelleen, vaikka niissä on tultu käytyä aika paljon. Ei vaan oo kivaa antaa itteensä tutkittavaksi ihmiselle jota ei tunne ja jolla saattaa olla huono päivä ja kaikkee.. tai muuten vaan sattuu olemaan kylmäkiskonen ihminen..
 
Tii: Ei nyt ollu mitenkään tarkoitus pelotella, enemminkin kannustaa, että kyllä niihin ronkkimisiin tottuu. Mutta eikös suositus oo tosiaan, että vaikka ei ois tarvetta ehkäisylle, että täysi-ikäisenä pitäs käydä kahden vuoden välein papassa? Ja mielellään haluan itse ainakin kaikki tutkimukset, jos niillä voi sit huomata mahdolliset solumuutokset ajoissa. Kyllä sinä pärjäät ja totut ja kannattaa tosiaan kertoo lääkärille siitä, että sua vähä pelottaa, niin osaa ottaa sen huomioon. Mulla kyllä lääkärit aina kertoneet vaikka en oo kyselly, että seuraavaksi teen sitä tätä ja tuota ja katsotaan tämän tilanne, niin jotenkin tietää miksi jokin asia tehdään. Ja nää on niin luonnollisia juttuja. Muistan että eka kerralla jännitti itseänikin, mutta sit lohdutin itseäni, että lääkäri on kyllä nähny uransa aikana varmasti kaiken mahdollisen ja että tutkimus on omaksi parhaaksi ja nyt erityisesti vielä vauvan/vauvojen.
 
Nippe tosta tuli mieleen että mä varasin joskus 19 veenä gynen koska halusin sen papakokeen ku edellinen oli otettu 3 v vuotta sitten ni ne sano mulle, et ei sun tänne tartte tulla mitää koetta ottaa ku sä oot noin nuori ja se on otettu sult jo kerran. Olin sillee et hä? No nyt se on otettu molemmissa raskauksissa kuitenki. Eli joo käytännöt näköjään aihtelee! Kun Hejalle taas oli sanottu, että ei papaa raskauden aikana..

runttipulla en mä ainakaan vois olla syömättä lihaa mediumina! :D Niin hyvää... Oon syöny kyllä tähän asti, mut toisaalta syön myös ulkomaisia pakastemarjoja kuumentamatta ja jouluna vedin kaksinkäsin lidlin graavilohta, joten en jaksa olla kovin varovainen. Maksaa munki tekis mieli, mut sen oon jättäny suosiolla pois..
 
Heipähei!

Ihan armoton väsymys, ei tullu paljoo yöllä nukuttua ku mieheltä pääsi suusta taas niin ihme juttuja ja se puhui tosi törkeesti mulle, sit yhtäkkiä se rupes stressaa jostain auton ostosta yms... Kummallinen :D Kai sitäki rupee pikkuhiljaa jännittää ja tajuamaan että kohta ei kaikki mee enää niinku ennen. Aamulla piti herätä tenttiin kaheksaks! Mutta päivä pelastui, sain tietää et pääsen tohon 300metrin päähän kodista vanhainkotiharjoitteluun 5 viikoks! :) Ihanaa! Jännää ja kivaa kun saa mennä töihin ihan oman alan hommiin ekaa kertaa! Vaikka tuskin vanhustyö on mun unelma,saa nähdä :D

Nyt en oo sydänääniä kuunnellu pitkään aikaan, aattelin koittaa ennen suihkuun menoa että missä pikkunen luuraa :)

sisätutkimuksesta , joku kirjoitti että harmi kun täältä ei löydy empaattista porukkaa, niin oon täysin eri mieltä! Kukaan ei oo sanonu mitään pahasti, Devil vaan totesi ettei ymmärrä tuommoista koska noihin tutkimukseen täytyy vaan tottua ja se on kylmä tosiasia! Ei voi mitään. Eikä sillä tarkoittanut loukata, eikä tuskin muutkaan kommentoineet minä mukaanlukien tahdo loukata. Suurimmalle osalle se on jo vuosien varrelta tuttu asia. :) Epämukavaa ja noloakin ehkä mutta se ei oo ainut epämukava asia mitä tässä elämässä joutuu kestämään. Mutta tää on mun näkemys, itse joudun valmistautua sellaiseen ammattiin henkisesti jossa nään kaikkea ja joudun käsittelemään toisten sukupuolielimiä ja mitä vaan. :) Eli ei kannata Tiin eikä kenenkään muunkaan loukkaantua muiden vastauksista!

Nyt doppleri käyttöön ja sen jälkeen suihkuun. Hyvää viikonloppua kaikille! :)

Minea ja maha-asukki 13+5
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Onnellinen-75
Heippa:wave:

Ihanaa kun te kirjoittelette näin paljon! Meinaavaan unohtua puolet kommentoitavista asioista kun alottaa kirjottaa:)

Tutkimuksista: Itekin aluksi inhosin niitä yli kaiken. Jotenkin oli pahoillaan lääkäreiden puolesta et ne joutu tonne alakertaan kurkkia..jotenka täällä kulki aina savetit mukana ennen gyne reissuja..ja kulkee edelleen:LOL:Mutta viime raskaudes jouduin joka viikko käymään 22 viikolta alakerran ultras joten siinä viimestään unohtu kyllä se inhotus. Nykyään sitä laitetaan housuja jalkaan ja samalla jutellaan siinä mukavia lääkärin kanssa:)

Masu: Kyllä tääkkä masu jo jonkin verran pullottaa..taitaa olla myös hieman vanhaakin vielä tallella.

Sydänäänet: älä oo Tii yhtään paniikis vaikka ei niit ääniä kuulunu. Ite kävin eilen eikä saanu millään kuuluviin (kaksi kätilöö yritti puol tuntii) vaikka sitten ultrassa näky elävä sikiö. Esikoisen kohdalla olin näköjään merkinny, et 16+3 viikollakin joutu kolme kätilöä kuuntelemaan ennen ku ne saatiin kuuluviin. Tuo on hyvin yksilöllistä.

Päiväkirja: Olen pitänyt molemmista raskauksista. Minusta olis ihana että niistä olis sitten omille lapsille hyötyä kun he ovat raskaana (jos on siis tyttö)..poika voi tietysti antaa sitten vaikka vaimokkeeleen:)

Hankinnoista: Esikoisen kaikki tavarat on säilössä enon luona..niitä kun ei keritty kun noin 10 päivää käyttää, joten ovat kuin uusia. Vaatteet on kotona lastenhuonees. Rattaatkin on käynyt ulkona vain viidesti. Mutta me ei esikoisenkaan tavaroissa pidetty mitään kiirettä. Vasta sit 26 viikon jälkeen alettiin pikkuhiljaa tavaroita osteleen.

ON: Täällä oltu eilinen ja tää päivä iha sydän syrjällä.Töistä kotiin tullessa huomasin että vuodan taas sellasta beigen väristä limaa. Pelästyin ihan hirveesti ku se oli aika runsasta ja enemmä näytti että limaan olis vert sekottunu. Soitin neuvolaan j pääsin heti. No sydänäänet ei sit tosiaan kuulunu ja olin jo aiva hysteerinen. Itkin vaan. Lääkäri oli ehtiny just lähtee, mutta koska kätilöt tietää mun taustat ni lupautuivat kokeilemaan ultrausta(eivät siis olleet kertakaan ultranneet ketään, eivätkä tienneet laitteesta mitään muuta kun että mistä sen saa päälle). Voin vaan kuvitella kuinka huvittavalta on näyttänyt kun kaksi ihan stressissä olevaa kätilö ja yksi aivan hysteerinen potilas yrittää sitten pohtia ultralaitteen toimintaa. No mä sanoin, että painakaa tuota nappia niin kas kummaa siihen lävähti se aloituskuva. NO sitten alkoikin pikkusen metsästys. Eka näky semmonen iso musta alue ilman mitään sikiöö. No mä tietysti ajattelin, et no ni..se on tullut ulos. No sit tutkittiin toista mustaa aluetta missä näky joku möykky. Mä oli ihan varma et nyt se on kuollu ja se on sellasees kippuras. No se paljastukin sitten tovin sitä tuijoteltuamme mun munasarjaksi:) Puolen tunnin ettimisen jälkeen aattelin et ei perhana tästä mitään tuu kun ei löydetä edes koko vauvaa. Mut kätilöt ei luovuttanu..kirosanat lenteli ja kyllä 10 pistettä annan kätilöille yrittämisestä. Onneks yrittäminen palkittiin ja sitten löydettiinkin vihdoin ja viimein neljä liikkuvaa palluraa jotka tsuumauksien (tämä nappi löydettiin sattumalta) jälkeen osoittautu pikkusen jaloiks ja käsiks:)Vaikka kuva oli erittäin sumunen ja epätarkka se helpotti mua kun näin selvästi eit siellä liikuttiin. Tunti ja vartti tässä kaikessa meni. Ei oo näköjään helppoo tuo ultraaminenkaan vaikka se näyttää niin helpolta:)
No mies ei sitten ihan luottanut tuohon kätilöiden ja mun toimintaan vaan tänään käytiin sit viel mehiläises ultras. Vuoto oli jatkunu yölläkin, mutta siellä sanottiin että limakalvoilta tulee ja hyvin liikkuva sikiö näky kuvis:heart: Jotenka nyt lepoo nää pari päivää ja helpotuksen huokaus. Ärsyttää vaan kun näitä ongelmia tuntuu tulevan meidän perheeseen..eikö riitä et esikoinen kuoli..tarviiko näitä sydämentykytyksiä tulla tässäkin raskaudessa näin paljon:kieh

No mutta tulipa sepostus. Pakko oli vaan purkaa kun niin ahdisti:)Mutta nyt siis kaikki hyvin!

Annubella, joka odottaa niitä liikkeitä kun kuuta nousevaa (kauanko vielä) ja kovasti potkuja potkiva Onni-Ilona 14+0..hei! POKS POKS:), mutta mami ei vaan niitä vielä tunne
 
Annubella, hurja reissu :D Mutta loppu hyvin kaikki hyvin :)
Mulla ei kans esikoinen kuulunu jotain 13+ vkoilla neuvolassa, lääkäri (tais olla venäläistä alkuperää) totes vaan et tää on vanha toosa (siis doppleri) ei tällä mitään kuulu. Olin käyny vähän aiemmin ultrassa niin en ottanu stressiä. Eli ei ne aina saa kuuluviin ja toisinaan neuvolassa on vähän kiirekin, ettei siellä ehdi pitkää tovia ettimään.

Jep, mä vähän googlettelin tossa ja jos ravintelissa sit kysyis oisko liha kotimaista, jos on niin sitä mediumina kyllä aion syödä. Jos ei, sit siirtynen lehtipihviin ja ruikutan siihen kattilallisen pippurisoossia :D

Äääkg, mulla on niskat ihan jumissa ja päätä särkee, olen taas nukkunu huonossa asennossa.

no, mutta viikonloppuja, täällä etelässä on ihan mahdoton lumipyry ja pakkanen- paljon kolareitakin sattunu!
 
Asunnosta: Ostettiin viime syksynä 95m2 omakotitalo missä on valtava piha, siinä mielessä että ei tarvita niin isoa taloa kaksin ja onpahan koirilla ainakin tilaa juosta (koiria 2), meillä myös toinen 120m2 okt joka tällä hetkellä toimii minun isän kotina toistaiseksi, että jos tarve vaatii niin talon vaihto onnistuu helposti :D Mutta mahdutaan tähän nykyiseen pienempään kyllä helpostikin.

Hankinnoista: Äitini alkoi kutomaan torkku peittoa vauvalle rattaisiin, muuta meillä ei oikein olekkaan vielä mutta kyllä tässä kerkeää vielä.

Gynestä: Ei niistä ikinä varmaan opi tykkäämään mutta totuttu on kun 16.v asti siellä käyty.


Jenni* ja Mini 13+0 POKS!
 
jes, nt-ultrasta selvitty =) siellä hän liikuskeli niin kovin ja vilkutteli äidille :heart:
kaikki siis hyvin.

rakenneultra 5.4

nyt hetkeksi nukkumaan jotten nukahda seisaaltaan.
jatketaan illemmalla! =)

j_enna ja toukka 11+5
 
  • Tykkää
Reactions: Jenny90
Onnea j-ennalle ultrakuulumisista!

Annubella Ihanaa, että kaikki on hyvin! Ymmärrän hyvin sen pelon, jonka vuoto aiheutti. Pidän peukkuja, että jatkosaa kaikki menee rauhallisesti.:)

Seulan tulokset tulivat tänään. Aika nopsasti, kun seulan verikoe oli maanantaina. Kyllä se sydän hyppäsi hetkeksi kurkkuun, kun kuoren avasi ja luki: tulos on normaali. Pari helpotuksenkyyneltä vieri poskelle.

Tunteet ovat olleet tänään todella pinnassa. Ärsyynnyin suuresti, kun en päässyt neuvolaan läpi ja saanut muutettua aikaa. Itkin hieman tunnilla, kun sain selville, ettei yksi kurssitehtävistäni ollutkaan saapunut opettajalle. Onneksi ope sanoi, että lähetä se vain uudelleen, ei hätää. Oli kyllä sellainen tunne, että koko ilta olisi mennyt pilalle, jos koko tehtävä olisi mennyt sen takia pieleen, ettei koulun sähköposti toimi kunnolla.

Papa ja sisätutkimus Kumpiakin on ollut ja selvitty, vaikken niistä nauti. Viimeksi papa meni kyllä oikeasti niin nopeasti, että ei voi kuin kehua ottajan ammattitaitoa. Itseäni eniten kauhistuttaa se hetki, kun mieslääkäri ryhtyy tutkimaan paikkoja - olenkin jo aloittanut henkisen varautumisen asiaan, koska mitä suurimmalla todennäköisyydellä sen tulen kokemaan tulevien kuukausien aikana. Mutta JOS voisin valita, valitsisin aina naislääkärin tässä suhteessa. :)

Raskauspäiväkirja on aivan ihana idea.:) Vastaavaa olen itsekin pohtinut, mutta koska jo kirjoitan tänne, blogia ja omaa päiväkirjaa, tuskin kirjoitan erillistä raskauspäiväkirjaa vauvalle. Olen kyllä mielessäni kirjoittanut pitkää kirjettä pikkuiselle.:)

Syntymämitat Minä synnyin suunnitellulla sektiolla 2 viikkoa ennen laskettua aikaa ja olin 44 senttiä pitkä ja painoin 2510g. Nyt olen 150cm pitkä. Mieheni syntymämitat selvitän anopilta sunnuntaina, mutta nyt mieheni on 182cm pitkä, joten on mielenkiintoista seurata vintiön pituuskasvua. Ennustan: vintiöstä tulee pidempi kuin äitinsä.:D

Nyt aion rentoutua uuden Vauva-lehden parissa. Mukavaa & rentouttavaa viikonloppua kaikille!:)

T: Luckygirl & Vintiö 12+6 (huomenna poksuu!)
 
minea kiitos! Ymmärsit pointtini aivan oikein. Hyvä että joku ymmärsi sen niin kuin pitää eikä päänaukomisena ;)=)
Ja kai mielipiteitä mahtuu mukaan myös useammanlaisia?

Alan tästä valmistautua yövuoroon. Ei jaksais oikein enää valvoa mutta jos nää pari tekis ja sitten jättäis yöt pois.

Mukavaa viikonloppua kaikille! :wave:

Devil ja pyöriäinen 14+5
 
Gynestä vielä: Lyckygirl, mainitsit että toivot pääseväsi aina naisgynelle jos mahdollista. Itse oon kyllä kokenu näiden tutkimusrumbien jäljiltä että miesgyne on ollu helläkätisempi, eli ei oo sattunu juuri olleskaan. Jotkut naisgynet taas (ei tietty kaikki) mut ovat niin kova kourasia olleet... Mutta eipä asiaa kai voi yleistää, mutta tää on mun omakohtainen kokemus... toki naisgyne taas (varsinkin synnyttänyt) ymmärtää ehkä paremmin nää synnytysasiat oman kokemuksen kautta, mutta... Saatiimpas tänään aikaiseksi vilkasta keskustelua tästäkin aiheesta :D

Mies oli kertonut töissä pomolleen että ens kesänä hällä saattas olla 3 viikkoa ekstra lomaa ja oli hyvin ymmärtäväinen ollu, että jos pitäs isyysloman ja kesäloman putkeen (7 viikkoo), vaikka tietysti ei kovin tarkkaan voi määritellä vielä tuota ajankohtaa... Mutta yrittäävät järjestää sen siten, vaikka miehelle ei varsinaisesti oo tuuraajaa, vuorottelevat pomon kanssa lomat aina...

Nippe 13+3
 
Annubella mullakin tuli beigeä vuotoa pari viikkoa sitten ja yhtenä päivänä tuli punaista. Menin kättärin päivystykseen ja sain lääkkeet emätin tulehdukseen. Vauvalla oli kaikki hyvin ja vuoto tuli limakalvoista. Tulehdukset pitäisi hoitaa, koska levitessään ne saattavat aiheuttaa keskenmenoja ja enneaikaisia synnytyksiä.

Papa kokeesta on kyllä pakko kommentoida, että käykää hyvät ihmiset säännöllisesti papassa. Itse olen käynyt 17-vuotiaasta saakka vuosittain. Vuonna 2009 se oli puhdas ja vuonna 2010 löytyi solumuutos, joka olivat keskivaikea syövän esiaste. Se hoidettiin konisaatiolla. Kontrolli viime kesänä oli puhdas. Ystäväni kuoli 27-vuotiaana kohdunkaulan syöpään eli kauhulla katson näitä kirjoituksia, että ei olla koskaan käyty papassa. Minustakin papa koe on epämiellyttävä, mutta se kestää hetken ja pelastaa henkiä. Rohkeutta ja naisen on vaan totuttava kestämään tutkimuksia. Luulen, että ne ovat pientä verrattuna synnytykseen.

Onnis & Hippu 10+6
 
Onnellinen-75, minulla myös ollut jopa pari viikkoa melkein päivittäin beigeä ja rusehtavaa vuotoa ja kolmena päivänä kirkasta verta.. kävin lääkärin sisätutkimuksessa ja silloin veikkasi, että nipukka vuotaa, mutta onkohan tämä sitä? Viikon päästä np-ultra, että valitella asiaa siellä vaikka sitten..

Me ostettiin tänään vaunut. Vähän käytetyt, moitteettomat Briot :) Sekin asia sitten ratkaistu :)

Mahasta sen verran, että iltaisin turvotusta, muuten ei mitään. Ihan hyvä vain.

Sydänäänistä joku kysyi.. itse kuulin neuvolassa ekan kerran 10+3, mutta itse en vieläkään saa dopplerilla kuulumaan kuin ilmeisesti omat.

Kilu87 ja Toukka 11+3
 
Tii*: Mulla kans oli pelkoja gynen tutkimusta kohtaan, siis joskus 17 vuoden tienoilla, kun ei ikinä ollut tarvinnut käydä kun ei mitään probleemaa ollut ollut. Sitten kyllä aika pian täysi-ikäisenä kävin tutkimuksisssa, sekä papakokeessa ja kyllä oon siellä nyt "jo" kolmatta kertaa käynyt. Ei tuo papakoekaan satu kun muistaa yrittää rentoutua :) Omaksi parhaakseenhan ne ovat, ja niitähän suositellaan viimeistään kun yhdynnät on aloitettu ja olikos se 2-3 vuoden välein Papa ja 1-1,5v välein gynen tutkimus jos ehkäisyä käyttää. Mutta eihän nuo sisätutkimukset varmaan kelleen mukavia ole, mutta kyllä niihin "tottuu" jos niin voi sanoa. Riippuu tietysti lääkärin käytöksestäkin yms. JA ettei sinne poukkaakin esim. muuta henkilökuntaa samaan aikaan sisälle... Mutta tutkimuksen jälkeen on helpottava olo, kun lääkäri toteaa että kaikki kunnossa :)

Ja on sitä "pahempaakin" pelkoa kuullut. Muun muassa joskus luin joltain vauva-palstalta keskustelun, jossa pähkäiltiin pitääkö synnytyksessä olla alapää paljaana... Ei sais nauraa, mutta... mistä ne kuvitteli vauvan tulevan? :D

Niin ja papa-näyte tosiaan otetaan emättimen lisäksi kohdunsuulta ja kohdunkaulakanavasta, niin tuon takia eivät mielellään ota sitä raskaana olevalta.

Hankintoja ei tarviikaan tässä vaiheessa vielä olla :) Aika aikaistahan tämä on vielä, mutta itse aloitin vaatteita ostelemaan (luottavaisin mielin) jo reilusti ennen plussaustakin. Ja eipähän ole sitten loppuvaiheessa älyttömästi osteltavaa, ja kun tykkään kierrellä noita kirpputoreja ja tehdä löytöjä :heart: Ja ei sitten mene kerralla niin paljoa rahaakaan, kun vähissä erin ostelee ja hankkii. Anoppi antoikin jo kans ennen plussausta semmosen neulotun torkkupeiton, sopiikin hyvin sitten talvella vaunuihin.

Paino mulla laski ekan neuvolan ja nt-ultran välissä 3kg. Sen jälkeen on tullut noin 1kg lisää ja siinä se on vielä pysynyt. Eiköhän se nouse, kun alkaa taas kunnolla syömään.

Lihasta: Onneks mulle ei normaalistikaan maistu mediumina :kieh: Pitää olla kunnon rapeaa, kypsää lihaa, jossa eiii oo mitään sitkeää tms. On vieläkin kotoa kauhukuvat päässä, kun on jotain pehmeetä lihaa joutunut jauhamaan suussa melkein oksennus kurkussa.... :x

Annubella: Ohhoh. Meillä taasen kätilö on just se joka tekee ultrauksen. Neuvolassa ei ole edes ultralaitetta. Ja kyllä nuo kätilöopiskelijat pääsee sitä ä-polilla harjoittelemaankin ainakin täällä. Aika huvittava tilanne teillä varmaan :D (mutta vieläkin ihmettelen että eikös kaikki kätilöt opettele ultrausta tai ainakin tulkitsemaan mitä on missäkin...) Mukava että löytyi ja kaikki oli kunnossa :)

Syntymämitat Oon ollut 48cm ja 3690g. Mulla on ollut ihan vuoden ikäisenäkin vielä 74 vaatteet käytössä. 2-vuotiaana oon sitten venynyt "huimaan" 85 cm:iin ja ollut 11kg "painava"! Ja tämmöseksi 157 senttiseksi tapiksi jäin :D Onneksi mies on aika pitkä, että jos sieltä tulis vähän pituutta jälkipolvelle :LOL:

Pampulainen & Pikku-Pampulainen 13+6
 
Viimeksi muokattu:
Tulen vähän teille huhuilemaan, joku teistä saattaa mut muistaakin ihan teidän alkuraskauden ajoilta... Itselläni siis elokuun epeli meni kesken jouluna rv 6+0..

Sitä tulin kertomaan, että suoraan km:n jälkeen tuli tärppi, eli nyt odotellaan lokakuun onnenmurua :) Omat fiilikset on vielä vähän varovaiset, neuvolaan uskallan soittaa vasta kun tuo "maaginen raja" on ylitetty eli 6+..

Voikaahan paksusti ja hyvin :)

-Minki ja ylläri 5+2(?)-
 
Papa-koe ja gynet Mulla oli edellinen papa otettu n.2v sitten kuopuksen syntymän jälkeen jälkitarkastuksessa. Nyt se otettiin ekassa lääkärinneuvolassa rv9. Riippuu ilmeisesti miten kauan siitä edellisestä on ollut että otetaanko raskausaikana vai vasta sen jälkeen. Ja varmaan myös lääkärikohtaista. Itsellä kun on 2 onnistunutta raskautta ja 3 keskenmenoa takana niin varsinkin viime vuonna siihen ronkkimiseen kerkes tottua, ettei tunnu enää missään, olipa sitten mies tai naisgyne. Yhden kerran elämässäni olen miesgynellä ollu potilaana ja kyllä mun täytyy sanoa että se oli kaikista lääkäreistä se paras. Osas puhuakin kuin ihminen ihmiselle eikä mitään lääkärien kapulakieltä. Ja mä oon samaa mieltä Devilin ja Minean kanssa noihin tutkimuksiin tottumisesta. Kyllä mullakin ekassa raskaudessa tuntu ensin oudolta kun olin tasan tarkkaan kerran elämässäni ennen sitä käynyt gynellä ja vielä ekassa lääkärinneuvolassa oli mieskandi harjoittelemassa mukana siinä. Mutta kyse on kuitenkin ihan vaan lääkäristä joka tekee työtään ja tosiaan siinä synnytyksessä ei paljon kerkiä sitten edes miettiä sitä mitä kukakin tekee ja näkee, kun ite keskittyy siihen kipuun ja vauvan syntymään. Kyllä joku voi tästä minun kommentista herneen vetää nenäänsä jos haluaa, mut mun mielestä se on aika turhanpäivästä stressata jostain alapään ronkkimisesta raskausaikana. Tai ehkä mä oon vaan niin paatunut tässä vuosien aikana etten jaksa itse edes miettiä noin vähäpätöisiä asioita kun suurin huoli on ollut siitä sikiön kasvusta ja raskauden onnistumisesta.

Syntymämitoista vielä: Mä oon kaveripiirissä huomannut ettei se vauvan syntymäpaino merkihe mitään tulevan kasvun kannalta. Eli vaikka syntyessään olisi iso, niin voi silti kasvaa hitaasti ja vuoden ikäisenä olla "alle käyrien" Mulla esikoinen syntyessään 40+1 oli 3320g ja 50cm ja kaverin poika synty viikkoa aikasemmin ja oli yli 4kg ja 52cm. Meijän poika oli jo kk iässä isompi kuin tuo kaverin poika. Vuosikkaana sitä pituuseroa tais olla jo liki 10cm, puhumattakaan painosta.

MINKILLE paljon onnea uudesta plussasta! Toivotaan että nyt kyytiläinen pysyisi matkassa loppuun asti!

HEJA: Mekin asutaan pienellä paikkakunnalla ja omassa pitäjässä ei ole neuvolaa vaan joudutaan käymään naapurikunnassa, jonne matkaa tulee meiltä n.40km. Välillä terkkari käy tuossa oman kylän terveyskeskuksessa pitämässä neuvolapäivän mutta lääkärille aina siis naapuripitäjään. Tuo lääkärien maksullisuus kyllä kuulostaa hieman kyseenalaiselta. Neuvolanhan kuuluu olla maksuton ja se miten paljon ongelmia raskausaikana tulee ei saisi vaikuttaa siihen miten kallista neuvolassa käyminen on. Uskomatonta. Tuostahan pitäisi valittaa jonnekin! Ei oo ollenkaan tasapuolista! Tietty sitten jos ylimääräiset käynnit on äitiyspolilla niin sittenhän siitä kyllä menee polimaksut, mutta jos neuvolassa oman neuvolalääkärin luona käy niin ei se saa maksaa.

Hankinnoista: Mun täytyy myöntää että oon ostellu pari tyttövauvan vaatetta. Ei siis mitään tietoa kumpi on mutta itellä on tyttöolo ihan tuon viikkojen heiton takia. Moni tuttu sanonut että tyttövauvasta laskettuaika siirtynyt eteenpäin ja mullahan se siirty viikon. Mitään kovin isoja meijän ei tarvihen hankkia, ainoastaan turvakaukalo kun kuopuksen istuimen annoin vaihdossa lastentarvikkeeseen.

Sanle 12+2
 
Ihanaa lauantaita kaikille!:)

Gyneistä vielä Olen kokenut, että mielummin juttelen naisgynekologin kanssa kuin miehen, mutta tiedän, että hyviä miesgynejäkin on. Äitini esim. kävi koko raskauden ajan miesgynen luona, koska koki, että se herra ymmärsi paljon paremmin kuin neuvolan lääkäri. Se on yksilöllistä, mutta olen todella helpottunut, kun äitini entinen naapuri, miesgyne, jäi eläkkeelle - ei tarvitse pelätä, että joutuisi hänen tarkistettavakseen! Se olisi hieman liikaa minulle, kun naapurina tyyppi oli sen verran outo.

Tänään menemme juhlistamaan miehen syntymäpäivää oopperaan. Saimme lahjaksi lahjakortin ja nyt löytyi sopiva aika ja tilaisuus käyttää se. Menen siis kahden ensikertalaisen kanssa oopperaan, sillä mies ei ole aiemmin käynyt ja vintiö toki kulkee mukana.;) Vintiön musikaalisen kasvatuksen kannalta menemme aivan liian aikaisin, mutta kaipa pikkuinen huomaa, jos äiti tykkää oopperasta.:) Olen itsekin ollut vastaavalla tavalla oopperassa, joskin äitini oli silloin viimeisellä kolmanneksella ja olin kuulma potkinut aina, kun musiikki soi lujempaa.:LOL:

Tyttöolo/poikaolo Vahvaa fiilistä ei edelleenkään ole. Pohdintaa:eek:len lukenut, että appelsiinin himo voi merkitä tyttöä ja se on ollut vahva, kun taas kirpeiden asioiden himo poikaa ja kirpeitä karkkeja on tehnyt mieli pitkin matkaa. Ultrakuvassa pikkuinen vaikutti pojalta. Olen pohtinut, että olisiko pikkuinen tyttö. Mikäli lasketun ajan siirtäminen paljastaa totuuden, niin sitten meillekin tulee tytär, kun melkein viikolla meilläkin harpattiin eteenpäin. Kiinalaisen kalenterin mukaan saamme tytön. Käytännössä ainoa ero on, että jos saamme tytön, hankin jatkossa vaatteita se mielessäni. Aion edelleenkin ostaa sellaisia vaatteita, jotka ovat kivoja, vaikuttavat kestäviltä ja myös käytännöllisiltä. Mutta pinkin ostamisen jätän edelleen muille.:)

Oma olo on kohentunut tämän viikon aikana, koska pahoinvointia on ollut vähemmän. Jaksan paremmin, mutta olen saanut useana päivänä hormooneista johtuvaa päänsärkyä. Se on onneksi mennyt ohi ilman lääkkeitä. Iltasyönti on alkanut, sillä olen monena iltana nauttinut vielä kulhollisen muroja ja maitoa ennen nukkumaanmenoa. Bran murot ovat olleet herkkua!:)

Nautitaan viikonlopusta!:)

Luckygirl & Vintiö 13+0 POKS!
 
Viimeksi muokattu:
Minki onnea tuhannesti! :flower: Onpa mukava kuulla, että heti tärppäsi! Ehkä sitä keskenmenoa ei ehdi nyt niin paljon ajatella, mutta varmasti jännittää meneekö kaikki tällä kertaa hyvin... Pitääpä käydä seurailemassa teidän pinoa jos ehtii! tsemppiä! :)

Raskauspäiväkirjasta itse oon ostanut semmosen vihkon johon kirjoittelin aluks tosi paljon mut nyt se on menny silleen et tyylin kahden viikon välein :D Mut toi Masutyyppi kalenteri on tosi hauska,suosittelen! :) Ei voi uskoo et aika on menny näin nopeesti, vastahan tää pino perustettiin ja nyt on jo monet nähny pikkuisensa ja kaikkea :) Liikkeitä odotellessa! Mulla välillä muljahtelee mahassa, taitaa olla elohiiriä :D

Mahasta turvotus on tosiaan kadonnut jo, ei oo oikeestaan illallakaan juurikaan. Aamulla varsinkin näkee ja tuntee että siinä se kohtu pömpöttää pienenä :) Mahan kasvua odotellessa,oon ihan malttamaton! Onko kukaan muu ottanut säännollisesti masukuvia? Minä ainakin oon, kiva sit koota ne yhteen (jos osaan...) ja katella myöhemmin!

Oon luultavasti menossa maanantaina kotiin äidin ja isän luo kylään kun siskokin on ihanan kummipoikani kans siellä :heart: Ajattelin että jos mies suostuu niin pyydän siskoa ja sen miestä samalla reissulla kummeiks :) Mies varmaan sanoo että älä vielä pyydä mut en voi vastustaa! Suunnittelin jo että aion laittaa siskon tyynylle semmoisen 50cm kokoisen Benettonin valkoisen pupu potkuhaalarin ja kirjoitan siihen lapun että tuutteko kummeiks :D Hahaa taas on liikaa aikaa miettiä kun on tentit ohi :D Kiva kun ehtii pitää viikon loman ennen harjoittelua!

Eilen tapahtu semmonen pikku juttu mitä mä oon koko ajan pelänny! Lukitsin itteni tuolla järjettömässä pakkasessa ulos! Samalla kun painoin ulko-oven kiinni, huomasin, että avain on väärän takin taskussa :LOL:
Onneks oli koira mukana ja lähdin sen kans lenkkeileen miehen työpaikalle hakeen avaimia. Miehen työkaverit siellä naureskellen syötti koiralle pullaa kun minä menin paleltuneena hakemaan myymälän puolelta avaimia :D Ei tahdo muistaa mitään!

Minea ja maha-asukki 13+6
 
Huomenta!

Mäkin olen matkan varrella huomannut että miesgynet ovat usein hellävaraisempia kun naiset. Huonot kokemukset ovat olleet nimeomaan naisgyneltä. Nyt raskaana asioin kuitenkin mieluusti naisella koska tuntuu että ymmärtävät kuitenkin paremmin tätä tilaa ja kysymyksiä siihen liittyen. Eihän tuo ronkkiminen koskaan kivaa ole.. Alaultrat ei satu mua lainkaan, mutta sisätutkimukset kyllä. Mulla on ollut endometrioosia ja sekin on voinu lisätä kipua. Se mua ei haittaa että joku näkee intiimialueet koska olen ihan varma että gyneä ei varmasti kiinnosta katsella sen enempää, tekee vain työtään.

Täällä on jotenkin vahvasti poikaolo. Mies on heti alusta asti ollut varma että poika tulee, ja ultran jälkeen oon ollu samaa mieltä.

Sain taas flunssan (johan tossa melkein kuukauden ehti olla terveenä). Kävin nyt ostamassa raskausajan vitamiinia jossa on maitohappobakteerit mukana.Josko olisi jotain apua. Ja vitsi kun on kylmä ulkona! Ja sisälläkin kun olen tällainen vilukissa.

Mä en ole hankkinut vielä mitään. Sisko tosin lupasi meille kummipojan muutaman vuoden vanhat Emmaljungan yhdistelmävaunut, joten siinä tulee heti iso säästö. Sieltä saadaan myös syöttötuoli ja matkasänky. Listaa tein yksi päivä että mitä "suurempia" hankintoja on tehtävä - jotain aion kyllä käytettynä katsoa. Varmaan kaveripiiristäkin jotain löytyy kun kyselee.

Penni ja pikkunen 13+0 (en voi uskoa että eka kolmannes on jo takanapäin!!!)
 

Yhteistyössä