-¤-Elokuun Epelit 2012-¤- *HELMIKUUSSA*

Onnea Sinful ihanista kaksos-uutisista ja onneksi saatte nyt sitten hyvää hoitoa ja tarkkailua :) Tuplahalit täältä!

Me ollaan sukulaisille kerrottu ja kaveritkin tietää, ainoa mikä ärsytti kanssa oli tuo kun kuulin kaverini puhuneen asiasta eteenpäin kun kukaan muu ei asiasta vielä tiennyt :stick:
Ja mummo oli mennyt kertomaan isälleni ennenkuin itse kerkisin ilmoittamaan ja silloin meni hermot ihan totaalisesti, vaikka en isän kanssa tekemisissä usein olekkaan niin oli silti mulle iso juttu, että olisin itse saanut kertoa. ARR!

Onko muille tapahtunut minkään näköisiä ruokavahinkoja ? Vai oletteko osanneet olla tarkkana sen suhteen mitä syötte?
Ite oon välillä tajunnut että oon mieheltä auradippiä maistellut ja eilen mies pääsi huomauttamaan kun tungin jäisiä pakastemansikoita suuhuni hirveellää kiireellä.
Tänään taas tajusin syöväni leipää jossa oli seassa vähän pellavansiemeniä.

Eli ite en niin "kovin" tarkka oo ollut, ihan raskauden alussa söin esim. kaverin tekemää tuorejuustokakkua palan.
Maksan, kalan, kahvin ja tuorejuustojen kanssa oon nyt taas ollut tarkempi mutta oon yrittänyt ajatella nää asiat sillain maalaisjärjellä, eli alkoholiin en koske, tupakoinnin lopetin ja pyrin syömään terveellisesti.

Meillä on ensiviikolla nt-ultra ja vähän alkaa jo jänskättämään että mitä sinne kuuluu ja onko kaikki kunnossa!

rooroo ja peukaloinen 11+1

rooroo itse olen syönyt fetajuustoa pariin otteeseen. Vielä ei ainakaan mitään oireita ole tullut siitä... :ashamed:

Ruokahimona tällä hetkellä on Hesen kanahamppari. Voisin hakea niitä jokapäivä, mut olen saanu pidettyä itseni kurissa... Myös nyt on alkanut hirveäst tekemään mieli jauhemaksapihvejä !! Tiedän et on kiellettyjen listalla, mut voisiko niitä syödä edes yhden tai kaksi? Tietääkö kukaan?

Rooroo: Ruuan suhteen ei oo ongelmia, koska en tykkää maksasta, enkä home/tuorejuustoista, kalasta,jne.. eli oikeestaan kaikki mikä on kiellettyä, ei oo tullu syötyä ennenkään raskautta. Toki pellavansiemeniä oon laittanu joskus sämpylöihin tms. ennen raskautta, mutta nyt jätän ne pois. Mutta en ole siitä huolissaan vaikka niitä joskus söisi.

Kaktuspiikki: Miks oot lähdössä pois pinosta? Toivottavasti ei oo huonoja uutisia! Vai pahoititko mielesti lasketun ajan "tivaamisesta"? Ei varmasti kellään ollut tarkoitus loukata. Oon itsekin tässä elokuisissa vaikka kaksosraskaus käynnistetään aina viimeistään rv 38 (yleensä ja yleensähän syntyvät jo muutenkin etuajassa), eli elän sitä mukaa, että vauvat syntyy heinäkuussa, mutta kun tuo laskettu aika on neuvolakortissa 7.8 ja sen mukaan menee sit kaikki äippälomat ym. vaikka todennäköistä on synnyttää jo aiemmin...

Siis mitä :eek: Onko fetajuusto kiellettyä?
Mä oon syönyt feta ja mozzarellajuustoja molempia kun oon lukenut ja kuullut että ne on pastöroituja????? Kun tuorejuusto ja homejuustot on ainakin kiellettyjä, sen tiedän.

Jostaan olin lukevinani etää on kiellettyä, mutta liekö kyseessä versio jota ei olisi pästoroitu? Mitä ei vissiin niinkään täällä myydä... Älä panikoi rooroo, voi olla et meen ihan mönkään tässä :O

Oon tänään selaillut tota "masukuvia alkupuoliskolta eli raskausviikkoon 20+ asti" pinoa tääl kaksplussassa ja ei kyllä oma maha oo mitään verrattuna joihinkin tässä vaiheessa olleille! Toisaalta odotan esikoista, että ehkä sekin vaikuttaa. Tänään otin ekat kuvat mahasta ja paljaana siinä kyllä mielestäni erottuu vauva kumpu, mutta paidan kanssa vaan niin vähän että voi pistää ihan lihomisen piikkiin.. No täytyy näyttää niitä miehelle tänään ja kysyä sen mielipidettä :D

Scarlett 13+3

Sinful ihanaa, kaksoset :heart: Paljon onnea hyvistä ultrakuulumisista ja tupla-uutisista! :) On kyllä kiva päästä tässä pinossa seuraamaan kaksien tuplienkin odotusta.

Ruoka-ainerajoitukset En oo ollu mitenkään tiukkapipoisen tarkka, maalaisjärkeä käyttäen :) Fetaa, mozzarellaa, tuorejuustoa olen syönyt, ehdottomasti suurin osa suomessa myytävistä on kuitenkin pastoröidusta maidosta tehtyjä. Maksamakkaraa oon syöny muutamia viipaleita, alkoholia maistanut pieniä kulauksia (kerran lomalla kun pöydässä oli shampanjaa ja kallista, hyvää punkkua join vajaan 1/4 lasillisen skumppaa ja muutaman kulauksen punkkua). Mätiäkin maistoin ihan alussa kerran. Pellavansiemenissä ei mun käsittääkseni pitäis olla mitään ongelmaa jos niitä on leivän seassa hiukan. Suositus koskee mun mielestä isompaa määrää/säännöllistäkäyttöä.

Toi on ikävää jos kaverit/sukulaiset kertoo raskaudesta omin päin eteenpäin. Me ollaan sanottu, että halutaan itse kertoa ihmisille sitä mukaa kun nähdään ja onneks ei ainakaan vielä oo kuulunu, et kukaan ois eteenpäin kertonu. Esim. mun mummi, sisarukset ja isä ei tiedä vielä (nähdään harvemmin), joten ois tosi ikävää jos sais jotain muuta kautta tietää.

Hiljaa toivotut -dokumentin minäki katsoin eikä siittä kuivin silmin selvinnyt. Itsellä ei kokemusta lapsettomuudesta, mutta aihe jostain syystä tuntuu läheiseltä. Se oli yksi suurimmista peloistani, ois ihan kauheeta jos osuis omalle kohdalle.

Jenny ja Maygory Mullaki liikkeet tuntunu just tollai jos kohtu on jotenkin puristuksissa, esim. töissä kun housut puristaa ja on ruuan jälkeen turvotusta :D. Nyt kotona saikkuillessa ei muutamaan päivään tuntunut mitään selkeetä. Eilen sattui illalla nukkumaan mennessä olemaan pikkuinen vissiin olemaan just sopivassa asennosssa kun tuntui muutama ihan selkeä liike :heart: ihan kuin ois ollu ongella ja kala ois käyny nykimässä :D

Me kuultiin viikonloppuna, että kaksilla kavereilla on myös laskettu aika elokuussa! :) Nyt on jo neljä vauvaa meidän lisäksi tälle vuodelle tiedossa, jospa vielä ainakin yksi iloinen uutinen toivottavasti saataisiin.

Omaa napaa. Täällä ollaan kolmatta päivää saikulla päänsäryn vuoksi. Tänään pääsin kokeilemaan akupunktiota ja sitten tuli ihan totaalihajoaminen tähän oloon :/ Tuntuu vaan jotenkin niin raskaalta, että aina pitää tehdä sitä ja tätä et niskat pysyy hyvänä ja silti sit joutuu monen päivän päänsärystä TAAS kärsimään, vaikka on lenkkeilly ja joogannu ja venytelly jne. Ja kaikkea pitää välttää, eikä siltikään tiedä miten tää lähtis pois. HUOH! Nyt kotona ollessa on jotenkin tullu syötyä terveellisemmin, eikä hiilareita tee enää niin paljon mieli. Turvotus onkin onneks viimein alkanu laskemaan :) Löysin masukuvan viikoilta 5+6 tms. ja siiten verrattuna on kyllä kovasti masu pyöristynyt :)

Vanella ja pikkuinen 15+0 POKPOKS

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Maygory
Sinful ihan tajuttomasti onnea kaksosista!!! <3 Toivotaan, että raskaus menee hienosti, vaikka onkin riskialttiimpi.

Kyllä kaikkea fetaa saa mun mielestä syödä, varsinki jos ostaa suomalaista.. Arlaa jne. Mozzarellaa ei kai tehä suomessa joten siitä en oo ihan varma. Mutta tosiaan mä oon tän pinon epätarkin näitten ruokaohjeiden kanssa. Mun tekee kanssa mieli tosi paljon jauhemaksapihvejä..

Sinful Tuplaonnittelut!:) Pidän peukkuja, että riskeistä huolimatta kaikki menee oikein hyvin.

Ruoka-ainerajoitukset Olen ollut hyvin tarkkana, ekä liikaakin, sillä kun tein marjarahkaa kotimaisista, itse poimimistani marjoista, kuumensin ne pakastemarjat ensin... Joulun herkkuni maksalaatikon jätin väliin. En koskenyt kaverini leipomaan kinkkupiirakkaan, koska siinä oli käytetty tuorejuustoa, koska en tiennyt millaista ja miten piiras on tehty. En koskenut kaverini tuparien voileipäkakkuun tuorejuustojen vuoksi. Olen myös siirtänyt pellavansiemenemme ylähyllylle, joten en vahingossakaan käytä niitä. Olen herkutellut pari kertaa pizzalla, mutta olen jättänyt mozzarellaversiot kauppaan varmuuden vuoksi. Tänään olisi tehnyt mieli yhtä tiettyä tonnikalapizzaa, mutta se jäi ostamatta, koska siinä on katkarapuja mukana, enkä muistanut niiden ohjeistusta.

Feta & mozzarella Neuvolan täti oli kirjoittanut antamaansa ruoka-ainelehdykkään, että feta ja mozzarella ovat ok, jos ne on tehty pastöroidusta maidosta.Olen silti välttänyt sitä. Tai sitten sitä ei ole tehnyt tarpeeksi mieli!:LOL:

MaksapihveistäSama neuvolasta saatu lehdykkä neuvoo maksapihveistä, että niitä tulisi välttää.

Luckygirl & Vintiö 13+4

Mutta maksaa saa syödä, jos annos muistaakseni pysyy alle 200g viikossa. Siellä se maksalaatikko odottelee jääkaapissa kuola poskella ;) Salaattijuustoa olen myös syönyt sen enempää huolimatta ja aion kyllä tänään syödä tuota kotimaista tuorejuustoakin! Ihan hillitön juustofriikki kun olen..

Tänään oli appi remppaamassa taloamme ja koska luulimme hänen tulevan vasta huomenna (hänellä avain meille remontin takia), emme olleet siirtäneet vaunuja yms. piiloon. Kummankaan vanhemmat tai sisarukset eivät vielä tiedä. Oli appi ehtinyt lähteä, ennen kuin tulin töistä, mutta aijai, onkohan kysymyksiä edessä huomenna :D

Kilu87 ja Toukka 12+1

• Tykkää
Reactions: Nepo
Ruokajuttuja Jouluna tuli syötyä vähän juustokakkua (hyydytetty) ja suoraan kalastajalta tullutta kylmäsavulohta, muuten on onnistunut aika hyvin pysymään erossa noista kielletyistä. Kahvista pysyy hyvin erossa sillä, kun käytin ennen aina hermesetasta ja nyt en enää uskalla, ei vaan maistu samalle :D En tosin mikään suurkuluttaja ollut aikasemminkaan. Tehoa oon kaipaillu hiukkasen, mutta kun ajattelee sitä aineslistaa niin puistattaa.. Tuoreita mansikoita tekis kamalasti mieli, keittelin eilenkin paremman puutteessa itse putsatuista ja pakastetuista mansikoista kiisseliä (NAM!) Pitsaa tekis jatkuvasti mieli, ja tietenkin Hesen kanahampparia! Edelleenkään ei maistu yhtään mitkään vihannekset yms pupunruoka, taitaa olla tulossa melko nirso poika :D

Liikunnasta Onko muille ottanu koville liikkuminen? Käväisin tänään uimassa kun pitäis tuota selkää kuntouttaa muutenkin kun kotona makaamalla.. Uin kilsan ja kamala sitä tunnetta kun nousi altaasta, humahti hirvittävä paino päälle! Uiminen sinäänsä oli mukavaa ja hengähtelin mielestäni tarpeeksi. Nyt sitten on alakerta kipiä, taisin rehkiä liikaa :(

Huomenna pitäis taas kokeilla työntekoa, jotenkin luulen, että selkäkipu hiipii taas parissa tunnissa takasin ja pe fysioterapian kautta lisää saikkua.. Ei Buranakuuri ainakaan kotioloissa tuntemuksia muuttanu yhtään, ei siis hirveitä toiveita töihinkään.

Miumau ja poitsu 14+0 POKS!

Moikka!

Sinful onnea hyvistä ultrakuulumisista ja kahdesta pienokaisesta! :) Toivotaan että raskaus sujuu hyvin, ja hyvä että pääset tarkempaan seurantaan. :)

Ruoka-aineista Mulla on Nippe vähän sama homma, eli en tykkää maksasta, homejuustosta tai kalasta(etenkään mistään graavatusta tai raa'asta). Rakastan fetajuustoa ja sitä olen nyt kerran syönyt. Mitään pakastemarjoja en ole ikinä ostanut, oma poimimia on pakastin täynnä ja niitähän voi syödä ihan ilman kuumentamistakin. Kahvia juon enää korkeintaan kupillisen päivässä jos sitäkään. En oikein tiedä miksen enempää juo, ennen raskautta saatto mennä 6-8 isoa kupillista päivässä, ja ihan alkuraskaudessa oli todella vaikeaa pysytellä siinä kolmessa pienessä kupillisessa. Yhtäkkiä ei vaan tehnyt enää mieli. Iltaisin saatan juoda vielä kupillisen teetä. Siinä on mun kofeiinin saanti, energiajuomia en ole juonut moneen vuoteen ja colasta tai ylipäätään limsasta en oikein tykkää.

Mä en osaa kertoa näitä vauvauutisia vanhemmille! Viimeksi kertomisessa ei ollut mitään ongelmaa ja he olivat tosi iloisia tulevasta lapsenlapsesta. Nyt tää on jotenki tosi vaikeeta! Tuntuu että mitä pidemmälle raskaus menee, sitä pelottavampaa kertominen on. Miehen vanhemmat ja sisarukset tietää ja kovin olivat iloisia uutisesta, ja niin on varmasti munkin vanhemmat kunhan joskus kuulevat tästä. Äääh, pakkohan niille on tässä lähiviikkoina kertoa. Oltiin viikonloppuna käymässä mun vanhempien luona, ja esikoinen alko yhtäkkiä höpöttää jotain vauvajuttuja! Tuli sit hirvee kiire nostaa se syliin ja mennä näyttämään sille valokuvia että sai muuta ajateltavaa. HUH.

Nepo ja Pirpana 14+5

Heippa:wave:

Sinful: Ihan super paljon onnea teitin koko perheelle:flower:Taisi olla todellinen yllätys! Oliko sulla mitään oloja mitkä ois viitannu kaksosiin?

Juustoista:
Kaikkia juustojahan saa kaiketi syödä mitkä on lämmitetty yli 70 asteeseen kun siinähän listeria kuolee..joten luckygirl..kyllähän sitä kaiketi pizzaa voi syödä missä mozzarellaa ja niitä katkarapujakin jos sitten uunissa tuon pitsan lämmitää.

ON: täällä ollaan oltu vähän sekavissa fiiliksissä kun perjantaina ultran jälkeen sitten illalla aloin vuotaan ihan kirkasta verta. Sitä jatkui myös yöllä..ei ollu kuitenkaan mitenkään hirveen runsasta mutta ihan kirkasta kylläkin. VOin kertoo, että kyllä säikäytti, mutta onneksi viisaampi osapuoli rauhoitteli, että johtuu varmaankin sisätutkimuksesta minkä lääkäri teki. Ja niinhän se taisi olla. Maanantaina oli neuvola ja siellä kuului sydänäänet ja kuului pari potkuakin ja sitten ultrassaki nähtii hyvin elävä pikkuinen:heart: Nyt sitten tänään tullut enää ihan pikkusen valkovuodon seassa vanhaa verta. Kuivat limakalvot kaiketi tämän kaiken aiheutti. Tää tyttö ei kyllä aijo seksiäkään harrastaa koko raskausaikana. Sekin kuulemma saattaa varsinkin mun tapauksessa aiheuttaa verenvuotoa joten selibaatti..here we come:) Mies on onneks samoilla linjoilla..onneks sitä on muitakin keinoja pitää kipinää yllä:) Uus neuvola olis taas parin viikon päästä ja neuvolalääkäri sit siitä viikon päästä. Ihanaa kun neuvolas ottavat mut niin avosylin vastaan.

Niin ja töissäkin kerkesin olemaan huimat kaksi päivää kunnes tää vuoto yllätti ja pisti pääkopan sekasin. Nyt s-lomaa helmikuun loppuun ja näillä näkymin koko loppuraskauden..vaikka mieli kyllä tekis mennä vielä jossain vaihees töihin.

Ps. Joku ihmetteli, etteikö kaikki kätilöt osaa ultrata.kyllä ne taitaa osata..olin vaan hermostuksissani laittanu vahingossa kätilö vaik piti laittaa neuvolatäti:)

Vessareissua joka kerta sydänkurkussa pelkäävä Annubella ja rakas pikkuinen Onni-Ilona 14+5

sinful Voi mahtavaa, tuplat tulossa!! Onnittelut! :hug: :flower:

Juustoista: Mäkin huolestuin kun eilen pistelin kylmänä menemään herkkuani Aurajuustoa, kunnes luin selosteesta että valmistettu patöroidusta maidosta. Siis kaikki juustot, jotka on tehty pastöroidusta pitäis olla aikalailla sallittuja, mutta ne jotka ei ole pastöroituja, pitää kuumentaa 70 asteeseen listeriariskin vuoksi..
Tässä vielä asiaa: Raskaus ja juustoherkut - Artikkelit - Vauva.fi

Kilu87 Voi olla joo että appi on tajunnut jotain vaunuista.. :D Noh, eipähän tarvii sunkaan enää jännittää :)

(.) Hierojalla kävin ja se sanoi että joo on mahaa selkeesti tullu jo kun heitin mahalleni siihen runnottavaksi :D Viimeks nähty 2 vkoa sit ni sano et nyt alkaa jo näkyy kyl sivuilta et jotai ylimäärästä on.

Jännään menisinkö viikonloppuna kiertelee kirppiksiä jos löytäis vaikka jotain pienellekin.. Pikkuhiljaa se kai on alettava ostaa jotain, hitto kun alkaa eka kolmannes olla jo täynnä :D Tulis nyt se HM:n pakettikin kun siellä on ne housut ja pari paitaa.. Alkaa farkut käymään jo ahtaaksi, tai siis menee ne ilman vyötä kii mut ei pysy jalassa ja sit kun istuu ni persvako paistaa.. Collegehousut alkaa olla pop :)

inieh ja pikku 11+2

Hellurei, täällä olisi yksi ujo arka ja hiljainen ilmoittautumassa ketjuun.

Kolmatta lasta odotetaan viikolla 11-12, LA 27.8. Ja synnytyssairaala OYS.
Vielä on epätodellinen olo raskauden suhteen, koska kaveripiirissä on viimeisen kahden vuoden aikana raskauksien ja lapsettomuuden kanssa ollut vaikka mitä kommervinkkiä. Itsellä olo, että voiko jo iloita vai pelkäisikö että joku menee vikaan...

Eikä asiaa ollenkaan helpota oma ammatti, joka sattuu olemaan neuvolan terkkari :)

Ja ruokavalioasiaa, tässä olisi yhdenlainen lista ruoka-aineista:

"On olemassa joitain ruoka-aineita, joita tulisi välttää raskauden ja usein myös imetyksen aikana:

Maksaruoat ja maksamakkara (sisältävät runsaasti A-vitamiinia, ei tulisi syödä raskauden aikana)
Korvasieni (sisältää myrkkyä nimeltä gyromitriini, ei tulisi syödä raskauden eikä imetyksen aikana)
Pellavansiemenet (kadmiumin kerääjä, sis. syaanivetyä, ei tulisi syödä raskauden eikä imetyksen aikana)
Hauki, silakat ja lohi (sisältävät elohopeaa, PCB –yhdisteitä ja dioksiineja, haukea ei tulisi syödä raskauden eikä imetyksen aikana, lohta tai silakoita vain kerran kuukaudessa raskauden aikana)
Merilevävalmisteet (sisältävät jodia, ei tulisi syödä raskauden eikä imetyksen aikana)
Yrttitee (sisältää luontaisesti haitallisia aineita, ei tulisi syödä raskauden eikä imetyksen aikana)
Luontaistuotteet (ei tulisi syödä raskauden eikä imetyksen aikana)
Tartarpihvi (raaka jauhelihataikina, toksoplasmoosin vaara, ei tulisi syödä raskauden eikä imetyksen aikana)
Graavisuolatut ja kylmäsavustetut kalatuotteet, pateet ja mäti, pastöroimaton maito ja siitä valmistetut tuotteet (listerioosin vaara, ei tulisi syödä raskauden aikana)
Valmisruoat ja pakastevihannekset (voidaan syödä, mutta kuumennettava kunnolla ennen syömistä listeriabakteerin varalta)

Lisäksi kohtuukäyttöä suositellaan seuraaville: kahvi (ja muut kofeiinituotteet), lakritsi, salmiakki sekä suola.

Huom! Pienistä määristä useimpien raskauden ja imetyksen aikana vältettävistä ruoka-aineista ei ole haittaa. Jos olet kuitenkin huolissasi, ota yhteyttä neuvolaan."

Rautahammas ja pullottava masu

Ja tässä vielä lisäpätkä ruokavalioasiaan:

Vältettäviä ruoka-aineita raskauden aikana

Alkoholia on hyvä välttää koko raskauden ajan, koska täysin turvallista käyttömäärää ei tiedetä. Alkoholi haittaa sikiön kasvua ja kehitystä. Se läpaisee istukan helposti, ja kulkeutuu sikiöön. Jo muutama päivittäinen alkoholiannos kaksinkertaistaa keskenmenoriskin. Satunnainenkin alkoholin humalakäyttö ensimmäisinä raskauskuukausina voi aiheuttaa sikiövaurioita.

Raskaana olevien A-vitamiinin saantiin tulee kiinnittää erityistä huomiota, sillä tämä vitamiini vaikuttaa sikiön kasvuun ja kehitykseen. Liikasaantiin saattaa liittyä epämuodostuma- ja keskenmenoriski. Tämän vuoksi raskaana oleville ja imettäville äideille on laadittu maksaa ja maksaruokia koskevia käyttösuosituksia, jotka ovat edelleenkin voimassa. Odottavalle äidille suositellaan, että maksaruokia ja maksamakkaraa vältetään koko raskauden ajan. Myöskään A-vitamiinipitoisia vitamiinivalmisteita, kuten kalanmaksaöljyä, ei tulisi käyttää.

A-vitamiin lisäksi maksa kerää raskasmetalleja, jotka ovat sikiönkehityksen kannalta epäedullisia. A-vitamiinin saantisuositus raskauden aikana on sama kuin suositus aikuiselle naiselle eli 800 µg RE/vuorokaudessa. Imetyksen aikana saantisuositus on 1200 µg RE/vrk. Raskaana oleville on lisäksi määritetty A-vitamiinin saannin yläraja. Mahdollisten sikiövaurioiden johdosta A-vitamiinin saanti ei siis saisi ylittää 3000 µg RE/vrk, sillä jo yksikin suuri kerta-annos saattaa vaikuttaa haitallisesti sikiönkehitykseen.

Makeutusaineista sakariinia ja syklamaattia ei suositella raskaana oleville. Ne ovat suurina määrinä aiheuttaneet koe-eläimille kasvaimia. Myös ravintoainevalmisteista suositellaan käytettäväksi sellaisia valmisteita, joiden makeutuksessa ei ole käytetty sakariinia tai syklamaattia.

Raskauden aikana tulisi välttää myös eräiden kalojen, kuten sisävesien suurten ja vanhojen petokalojen, hauen, ahvenen, kuhan ja mateen sekä itämerenalueelta pyydetyn yli kolmevuotiaan silakan ja rasvaisten kalojen kuten merilohen ja -taimenen runsasta ja yksipuolista syömistä niissä todettujen korkeiden ympäristösaastepitoisuuksien vuoksi.

Neuvolassa käyty ja eihän sieltä nyt hirveen hyvillä mielin pois lähdetty. Ei saanut sydänääniä kuulumaan, sykkeen näki kuulemma ruudulla joka on hyvä merkki mutta akuuttina laittoi ultraan. Sinne pääsen jo 12.00 kyllä nyt on tunteet pinnassa :(

jonskuuh 14+5 (toivottavasti)

Nepo: Tiedän tunteen tosta kertomisen vaikeudesta, me kun esikoisen jälkeen ollaan tehty kaikille selväksi että meille ei tule enempää lapsia (niin se mieli muuttuu...), niin jotenkin ahdisti tuo kertominen vaikka tiesin, että kaikki on varmasti aivan innoissaan kun kuulee.
Omalle äidille ja siskolle sitten kerroin näin: tiesin siskoni oleva äitini luona kylässä, joten skannasin ensimmäisen ultrakuvan koneelle ja lähetin sen äitini sähköpostiin ja kirjoitin alle, että onnea tulevalle tädille ja mummulle!
Sitten laitoin siskolle viestin, että katsokaa yhdessä äitini sähköposti, laitoin sinne yhden jutun. Eikä aikaakaan kun sain niin yllättyneitä ja iloisia onnentoivotuksia :D

Mieheni hoiti kertomiset ihan puhelimitse ja tähän asti kaikki on todella olleet aidosti onnellisia. Ja meillä on jotenkin itsestäänselvyys, ettei kukaan kerro eteenpäin, kun tietävät, että haluamme itse kertoa sitten kun on oikea aika.
Ärsyttää kyllä jo valmiiksi sitten kun tämä tulee kaikkien tietoon, ne kommentit: "kyllä tiesin että teette toisenkin, koskaan ei kannata vannoa" :stick:

Maanantaina seuraava ultra! Laitan viikkoja sitten, kun ne taas tarkentuu :)

Tervetuloa Rautahammas! :)

Jonskuuh inhottavaa kun joutuu tuollaisesta huolehtimaan, mutta mulle ainakin on sanottu että toisilla saattaa mennä JOPA viikoille 17+ ennenkuin neuvolassa saadaan sydänäänet kuulumaan.
Joten yritä olla murehtimatta vaikka kaikkiahan tuollainen laittaa pelottamaan!
:hug:

Ostin äsken kaupasta suomalaisia pakastemansikoita, enkös nyt niitä sitten saa syödä ihan jäisinäkin kun tekee niin paljon mieli?
Ja oon tän raskauden aikana syönyt noin 2-3 kertaa säilykehedelmiä, sekin vissiin on ihan ok kuhan muistaa kohtuuden?
Kun purkista erittyy raskasmetalleja hedelmiin ja on niin paljon sokereita..
Ja Rautahammas, mulla on juurikin nuo samat ohjeet neuvolasta saatuna :)

rooroo ja peukaloinen 11+2

Mä oon niin paniikissa, yön vuosin verta kaksi siteellistä ja supisteli niin, että tunsin ihan kohdunkin, ko se oli kova kuin kivi. Neuvolasta käskivät vaan levätä, huomenna koittavat saisko ääniä kuuluviin, maanantaina kun mulla olis ultra, niin sinne pitäis jaksaa ootella. Täällä kun ei sellaisia hienouksia omassa kunnassa ole. Voi, mä en jaksa jos tää taas menee kesken :ashamed: Pitäkää peukkuja, että pieni olis elossa ja kaikki hyvin ja että vuoto olis jotain harmitonta, vaikka kyllä mua hirveästi pelottaa, että kun niin supistelikin, että ei siellä eloa enää ole.

Heips!

Jonskuuh: Täällä peukut pystyssä, että neuvolassa olis vaan huonot laitteet ja kaikki olis pikkuisella hyvin!

Tammiska: Voi ei! Mä oon ite niin täynnä noihin vuotoihin, joten täältä tulee super iso halaus sulle! Oon nyt kohta viikon vuodellu kylläkin aina vessassa käynnin yhteydessä..suojiin asti ei oo tullut..sellasta valkovuodonseassa olevaa verta tai jotain ja rupee oleen mitta ihan täynnä ja pää sekoomassa epätietosuuden takia. Toivottavasti sulla olis kaikesta huolimatta kaikki hyvin ja kota nyt jotenkin jaksaa pitää pää kasassa sinne ultraan asti..vaikka todellakin tiedän et se ei ole helppoo!

ON: Täällä taas siis aamulla vessassa käydessä veren sekasta valkovuotoo pyyhittäessä. Siis voi että kun joka kerta se niin pelästyttä. Ja luulin jo eilen kun aamul tuli ihan vähän et nyt varmaan loppuu ni ei..Se on tietysti positiivista ettei kirkasta verta ole tullut (koputtaa puuta), mut kyl tää pistää mun pään ihan sekasin. Mieli tekis lähtee käymään päivystykses tai jossain, mut ei taida ottaa mua vastaan. Ja enkä kyllä antaiskaan nyt kenenkään ronkkia tuota alakertaa kun jos tää johtuu limakalvoista niin ärtyvät vaan entisestään. *HUOH*

Itku kurkussa jo viikon ollut Annubella ja toivottavasti hyvin voiva Onni-Ilona 14+6

Heipsan :)
Voi nuo vuodot on kyllä pelottavia! Vaikka just nuo limakalvot voi vuotaa jne, niin silti varmasti pelästyttää. Toivotaan että kaikki kuitenkin on harmitonta, onhan tässä jo vkot kuitenkin isolla osalla jo aika hyvällä mallilla :)

Ruokahommista, mä olen sitä mieltä että jos suvussa ei ole rasitteena mitään sokerimörköjä, niin kyllä normaalia ruokaa voi ihan hyvin syödä, niin ananassäilykkeitä sun muita. Meilläkin kun pieniä lapsukaisia syntyy, vaikka saiskin vähän lisää painoa jostain jonkin ravinnon avulla, niin olisi hyvä juttu. Vauva kun masussa ottaa sen minkä tarvii - joko ravinnosta tai äidistä :D Nuo maksa-suosituksetkin on muuttuneet esikoisen ja nykyisen odotuksen välillä, esim. maksamakkaraa saa syödä. Nykyään kun ei enää jossain (rehussa?) ole lisättynä sitä A-vitamiinia niin ei sitä niin noissa elikoitten maksoissakaan ole.
Ulkomailla kattelisin toki ruoan perään tarkemmin, mutta kun kotona enimmäkseen syön ja omatekosia pöperöitä niin ei jaksa stressata moisella :D

Olen tossa muka tuntenut hipaisuja masussa, mutta varmaksi en osaa kyllä sanoa. Muutama viikkohan tässä vielä on semmoista ei niin varmaa, sitten kun tuntee potkuttelut niin on jo kivempaakin tämä odotus, kun se konkretisoituu enemmän.

Mä en ole vieläkään kertonu kenellekään suvusta tai ystävistä, lukuunottamatta yhtä. Omille vanhemmille yms kerronkin vasta joskus.. sitten kun siltä tuntuu. En jaksa sitä panikointia ja mustamaalausta et "tuo ei ole varmasti hyvä merkki ja tuo varmasti tarkoittaa jotain huonoa jne " niin parempi kun en kerro. Kovasti houkuttas et vasta synnäriltä ilmottas :D
Mutta katsellaan...

runttis ja toukka 14+0 taitas olla nyt, ultran mukaan hiukka enempi.

moi!

Ensinnäkin tsemppiä niille jotka jännittävät vuotojen tms. kanssa. Ilman niitäkin huolestuttaa välillä onko kaikki ok.. Mä tilasin joku viikko sitten sen kotidopplerin ja sillä saa mielenrauhan aika nopeesti kun kuulee sykkeen. On tää aika stressaavaa aikaa, vaikkakin silti onnellista aikaa - tunteiden sekamelskaa. Mä valvon aika paljon aamuöisin ja vaan kelailen kaikkia juttuja, ja nään kaikenmaailman vauvanhoitounia.

Täällä moni on kertonut että massu näkyy jo ja jopa liikkeet tuntuu. Mulla istukka on etuseinässä joten ilmeisesti liikkeitä saa odotella. Kotidopplerilla saan silti sydänäänet kuulumaan kun tiedön mistä kohtaa "masun sivulta" niitä kannattaa etsiä hiukan painaen.Neuvolassakin se sai äänet kuuluviin samasta kohtaa jo rv9.

Mutta masu ei oo kyllä kasvanut, ihan pienen pieni kohouma vaan näkyy häpyluun tläpuolella. Onkos tämä sitten ihan normaalia vkolla 13-14 vai pitäisikö jotain jo selvästi näkyä?!

Penni ja pikkunen 13+5

Yhteistyössä