*** Elokuun 2011 masumurut HEINÄKUUSSA ***

Helteistä päivää taas.. :D :kieh:

Neuvolakuulumisissa ei erityistä, sf mitta kasvanut sentin vielä eli tuskin vauva laskeutunut.. :) Mutta paino on taas tippunut 200g. Eli sitä ei ole tullut nyt ku yhteensä 9kg.

Muuttoa pukkaa, kauheeta kyllä tää viime hetken muuttaminen.. huh.

Vauva nukkuu pinnasängyssä meidän sängyn vieressä, tai sit laitan ä.pakkauksen sinne sänkyyn ja siellä saapi köllöttää. Viereen en uskalla ottaa ku meillä tää koira joka on tottunu joskus sängyssä nukkumaan :) ettei liiskaa vauvaa.

Yöt on ihan kamalia, viime yönä supisteli aika ankarasti.. säteili ihan selkään ja tuntui tulevan koko ajan semmosta aaltomaista kipua, rupesin laskeskelmaan väliä niin olinkin jo nukahtanut :D

Piti tulla vaan poksumaan 37+0 !!!! :heart:
 
Huh meillä varjossa 32 astetta ja makuuhuoneessa 28 astetta. Laitoin pojalle päikkäreille tuulettimen että ei olisi ihan hiestä märkä. Vähän tukalalta alkaa kyllä tuntumaan. Tulisi vaikka kunnon ukonilma. Poika poltti vielä eilen illalla kätensä silitysrautaan ja nyt se on paketissa joten mitään vesihommiakaan ei voi tehdä.

Meillä vauva nukkuu pinnasängyssä tai vieressä. Katsotaan miten itse jaksan pysyä hereillä imetyksen aikana. Tuskin vaan. :D

Mä kävin eilen neuvolassa ja kaikki edelleen hyvin. Sf-mitta 31cm viimeksi 31,5cm (mittaaja kyllä eri mutta hyvin samallalailla mittasivat). Paino sama kuin viime viikolla eli 9 kg tullut lähtöpainoon. Varattiin aika ensi viikon perjantaille eli 40+0 ja silloin taas uusi terkka. Ei ole vieläkään minkäänlaisia oloja että synnytämään oltaisiin menossa.

Päksäkkä 39+0:heart: POKS
 
Ei sitten tarvinnutkaan jäädä tänään käynnistykseen :( Kohdun suun tilanne ei ollut juuri viikossa edennyt joten kalvoja ei pystytty vielä puhkomaan. Olisi tarvinnut ensin pehmittää kohdun suuta cytotecillä ja koska osastot olivat ylipaikoilla, ei lääkäri pystynyt vielä mua ottaan sisään! Maanantaille aika osastolle käynnistykseen, jolloin kuulemma ei enää kotiin päästetä ennenkuin vauva on maailmassa. Itsellä pääs itku kun jotenkin sitä oli niin jo käynnistykseen varautunut ja tytöllä hoitajat ym. valmiina niin sitten ei vielä mitään tapahukkaan koko viikonloppuna!!! Toisaalta jos positiivista pitää hakea niin onpahan pienellä pari lisäpäivää aikaa kasvaa ja kehittyä! Lääkäri ronkalsi kohdunsuuta tutkimuksen yhteydessä tahallaan vähän kovemmin ja nyt onkin supistellut melko kipeästi aamusta asti ja kokoajan semmonen menkkajomotus alavatsalla/selässä. Jospa se sen tarvittavan sentin vielä aukenis ettei tarvis siihen lääkekäynnistykseen taas alkaa. Uskoni menettäneenä en enää usko että tämä tästä itsekseen ehtisi käynnistyä :/ Muuten kaikki ok, virkeä vauva ja painoarvio n.3,5kg.

Kiitos Vimmu ja muut kannustuksista ja kokemuksista :)

Tuun myöhemmin kommentoimaan lisää!!!!
 
Viola, voi höh! Inhottavaa, kun olit jo kerennyt varautumaan henkisesti käynnistykseen!

Myydään:
2 lyhythihaista valkoista imetystoppia,
H&M Mama, koko XL. Täysin uusia ja käyttämättömiä. Hinta 10€/kpl (2-pack maksoi 24,95€, joten halvempaa kuin kaupassa!)
Myyn pois, sillä niitä oli kaupan ainoostaan semmosina 2-packeina, jossa toinen toppi musta ja toinen valkoinen ja mä en käytä valkoisia vaatteita ollenkaan. :) Kuva löytyy täältä: http://i4.aijaa.com/b/00405/8355387.jpg


u & Liipukka 36+2
 
Täällä onneksi ollut tänään vähän pilvisempi päivä ! Vielä muutama viikko sit nautin helteistä, mutta nyt oon jotenki tyytyväinen tähän ilman tilaan! :)

Tänään taas tullut pyöräiltyä esikoinen kyydissä sellanen 6km lenkki ja muutenkin oltu koko päivä ties miessä. Mies lähti esikon kanssa ulos niin saa hetken olla rauhassa !
Koko päivän juilinut alamahassa taas. Ja housut kastunut pariin kertaan "kunnolla" tiedä
sitten onko valkovuoto muuttunut yhtäkkiä niin vetiseksi.
Jos valkovuoto on todella vetistä, niin pääseekö se silti pikkuhousujen läpi ? Vai pitäiskö jäädä pikkareiden "toiselle" puolelle ? :attn: :attn:

Viola - Todella harmillista, kun olit kuitenkin odottanut tätä ! Toivotaan että lähtis nyt itsestään, tai sitten maanantaina viimestään ! :)

majj & 36+4
 
Hellou!

Äitipolikuulumisia tulin kertomaan
Tyttö painoi 2900-3150g välillä, vielä olis tilaa kuulemma kasvaa, virtauksia kehuttiin loistaviksi, raivotarjonta, erittäin virkeä tyttö, kanavaa muutama sentti jäljellä ja sormelle auki, uima kielto. Ja siinä kai ne tärkeimmät :)

Nti 36+6
 
majj mulla ainakin vetinen valkovuoto tulee pikkareista läpi + myös ohuista kesähousuista ja siksi koko ajan onkin päällä sellainen long plus -pikkuhousunsuoja. Sitäkin tosin joutuu vaihtamaan useasti päivässä... Lisäksi taitaa tuo värkki hiota aika lailla näillä keleillä ja pikkuhousut ovat märät myös p-housunsuojan ympäriltä. :stick: En sitten tiedä onko osa tuosta valkovuodosta ehkä myös lapsivettä, kun sitä kerran on mulla kohdussa tosi vähän...?

Blanco + Öttiäinen 37+4
 
Äitipolilla kävin minäkin tänään kasvukontrollissa. Ja joko viimekertainen kasvunhidastuma oli väärä hälytys/virhemittaus tai sit pieni oli ottanu kasvuspurtin, joka tapauksessa kasvu oli taas noussu sinne alakäyrälle. 2410g oli nyt painoarvio, eli pitäs kyl tulla yli 2,5kg vauva. :) Kaikki virtaukset ok ja vauva liikkui ultrauksen ajankin. Oltiin miehen kans tosi helpottuneita, mehän oltiin jo lapset viety hoitoon ja mulla oli autos mukana sairaalakassiki varalta, ku en yhtään tienny joutusinko osastolle käynnistykseen, jos kasvua ei olis tapahtunut. Mut näin ollen mentiin ja juhlistettiin tapausta ja käytiin Amarillossa syömässä tuon polikäynnin jälkeen. Kontrollit polilla toki jatkuvat ja itseasiassa nyt viikon välein loppuajan, mut mulla on ny aika luottavainen mieli siihen, että kaikki sujuu ok ja vauva on ok. Mutta hyvä, että seurataan.

Kokkolan sairaalassaki on kuulemma täyttä synnäripuolella. Osasto on täysi ja porukkaa nukkuu sängyissä käytävillä ja varastoissa jne. Pietarsaaren synnäri on kii ja aukee vasta 1.8. ja sit vasta helpottaa Kokkolan tilanne. Mulla ei siis ole mitään hinkua vielä synnyttämään tämän kuun puolella, tilaisinkin synnytyksen elokuun ekalle viikolle, kiitos. :D Mies olis nimittäin silloin vielä lomalla ja sais sit jatkaa lomaa isyyslomalla heti perään, olis kyl aika nappiin, jos niin menis.

majj: mulla on ainaki ollu nyt just tuota ongelmaa, eli valkovuoto on runsastustunu ja on vetistä ja tulee pikkareiden läpi ja kastelee housutkin. Oon käyttäny nyt kestopikkuhoususuojia tuon takia.

Koralli & Tähkäpää 37+2
 
  • Tykkää
Reactions: Pilvilinna74
Täällä taitaakin nyt olla tyyntyä myrskyn edellä ku en pikaisella palstan selauksella huomannut että uusia vauvoja olisi tullut viime lueskelun jälkeen :)

Koko viikko mennyt sängyn pohjalla enimmäkseen ku kaikki tulee ulos mitä syö, vatsa siis ihan kuralla koko ajan ja kuumettakin oli pari päivää...
Neuvolassa käytiin miehen kanssa,
paino oli laskenut hurjat 100g, vauva oli tosi alhaalla jo ja sf-mitta ei ollut noussut viime kerrasta yhtään. Siitä limatulpasta neukkutäti sanoi että kun se tulee ulos niin voi joillain tapahtua nopeastikin :) kyllä sitä itse jo olis valmis lähtee synnärille... kipuja ja supistuksia on pieniä ollut mut eipä mitään säännöllisiä...

Onkos jo tällä palstalla listailtu hyvät synnytyksen käynnistys kotivinkit? :) itse olen ennen raskautta käynyt säännöllisesti vyöhyketerapias jotenka sitä ajattelin nyt kokeilla ensi viikosta lähtien ku kuulemma jotkut saanut jopa jotain käyntiinkiin sillä joskus, itse en siihen välttämättä usko et käynnistäis mut on siitä varmasti apua ihan vain perinteisenä rentouttajana nyt loppuaikaan.... ja jos saa suppareita sit aikaan niin plussaa tietenkin...

vauva nukkuu meillä vaunuissa sängyn vierellä ja jos päivällä sit nukkuis oman huoneen pinniksessä... tai sit levitellään kauheat kasat tyynyjä sänkyyn ku halutaan kuulla sitä ihanaa vauvan tuhinaa sängyssä meidän keskellä :heart:

Tsemppiä kaikille helteeseen, ensi viikolle tais vähän helpompaa luvata taas!

Minttu + PikkuJ 37+0 poks poks (eikös tämä se täysaikaisuuden rajapyykki ollut?!) :heart:
 
Täällä kastellaan pöksyjä kans ihan urakalla..varmaan hikoaa ja valkovuoto vetisempää..ja pitkää suojaa minäkin joudun käyttämään ja silti housut kastuu:( ikävää!

Miten te muut meinaatte järjestää mustikan ym keräämisen?meillä vissiin mies joutuu yksin hoitamaan ne mustikat kun en mie pysty kyykistymäänkään enää=/
 
Eli varmasti on vain vetistä valkovuotoa.. Kiitos teille! :)

ja toiseksi, kävin sit äsken meressä uimassa ja vasta jälkeenpäin tajusin, että mullahan oli pari viikkoa sitten jo kohdunsuu auki 2cm ja kaulaa alle 1cm jäljellä. Oliskohan saanut enään uida ? Koitin tietty netistä kaikenlaista lukea ja aika ristiriitasia kommentteja oli, mitä mieltä te olette, ja onko teillä lääkärit jotain asiasta sanoneet ?

mammy - Mä kävin mustikassa itse vielä pari päivää sitten, mutta varmaan jää viimeseksi kerraksi tänä vuonna, sen verran maha oli jo tiellä ja jalat ja selkä väsyi! :)
 
Majj, niinkuin moni on jo todennut, eiköhän tosi vetinen valkovuoto voi tulla pikkareidenkin läpi (+ hikoilu :p ). Mutta jos sitä tulee kuitenkin useamman kerran päivässä reilusti, menisin suna näyttäytymään jonnekin josko se onkin lapsivettä... tuo nimittäin kuulostaa ainakin mun korvaan vähän siltä. Eli jos vauvan pää toimii "tulppana", sitä voi kai tulla tuollain ajoittain.

Onneksi olkoon Korallille hyvistä vauvan kasvu-uutisista! Mulle sanottiin kuopusta odottaessa että noissa kokoarvioissa on +/- 500 g:n virhemarginaali, eli voit vielä saada reilusti yli 3-kiloisenkin vaavin :D

Meikäläinen on ihan järkyttynyt Norjan tapahtumista. Jotenkin en tajua, että kukaan voisi tehdä terrori-iskun Norjaan... Ruotsin vielä ehkä ymmärtää, mutta Norja?!?

Meillä meni iltapäivä leppoisasti uutispimennössä puistossa, jossa oli kahluuallas. Oli tosi rentouttavaa, ja siinä puiston vieressä kun on meidän pikkukaupungin taidemuseokin, niin käytiin kahvilla siinä museon kahvilassa. Tytöt sai olla puistossa vielä vähän kauemmin, ja me aikuiset vaan relattiin siinä kahvilan terassilla. Sinne täytyy mennä uudestaan =)

Siobhan ja Plutte 38+2, joka ei taatusti tule ulos vielä ainakaan kahteen viikkoon. No, vajaa neljä viikkoa enintään tätä jäljellä, 42+0 taitavat käynnistellä...
 
Hei!
Kiitos tsempeistä ja onnitteluista vielä kaikille! :flower:
Mitään syytä tytön kuumeelle ja infektio-oireille ei löytynyt, onneksi. Verikokeet pysyivät koko ajan hyvinä, eivätkä tulehdusarvot nousseet. Veriviljelyvastaus tulee lopullisesti vasta maanantaina, mutta kuumetta ei ole ollut enää pariin pvään ja koska kaikki kunnossa, antibiootit lopetettiin tän minimiajan eli 3 vrk päästä, tänään sai viimeisen annoksen iltapäivällä. Eilen jo pääsi kuitenkin teholta takaisin vierihoitoon. :heart: Onneksi tytön vointi oli koko ajan hyvä, mutta kyllä se tehon kaapissa pienen näkeminen kaikissa piuhoissa ja laitteissa vaan on sydäntä särkevää.
Tänään sitten oli tarkoitus päästä kotiin, jos kontrolliverikokeet ovat kunnossa. Muuten olivatkin kaikki, mutta nyt sitten bilirubiini alkoi kohota, aivan kuten esikoisellakin. Oli aamulla niin lähellä valohoitorajaa, että kotiutusta lykättiin sen verran että saatiin illalla vielä kontrolli. Se ei ollut juuri noussut mutta ei laskenutkaan, mutta valohoitoa ei tarvinnut vielä aloittaa, joten päästiin sitten kotiin!! Huomenna aamusta vaan tarvii mennä labraan kontrolliin ja tuloksesta soitetaan meille iltapäivällä. Jos on noussut, voi olla edessä paluu osastolle valohoitoon, mutta ainakin nyt saadaan hetki olla kotona. Ihan hirmuisen tärkeä asia esikoiselle, joka on selvästi onnesta sekaisin. Kovasti leikkinyt nyt vauvaleikkejä enemmän kuin ennen ja mm istui mun viereen sohvalle kun imetin nukke sylissään, asetteli pienen "imetystyynyn" samalla lailla kun mulla, nosti paitaansa ja imetti nukkeaan :heart:
Meillä vauva nukkuu yöt pinniksessä meidän sängyn vieressä ja varmaan myös jatkossa ihan mun vieressä:whistle: ja päivät alakerrassa meidän luona samaisessa koalasängyssä kun Raitiksellakin. Esikollekin piti sitten rakentaa lehtitelineestä samanlainen koalasänky hänen vauvalleen, jotta voi siihen laittaa päivisin oman vauvan nukkumaan=)

Imetys siis sujuu täällä suht ok, maitoa tulee niin että olo jo varsin tuskainen(!), ja hyvin saa pieni imettyä, huolistani huolimatta. Kiitos siihen kommentoineille vielä! Kävinkin teholla imettämässä aina päivisin mutta öisin sinne ei voinut mennä, ja puoli vuorokautta tyttö sai aina vain pullosta. Ei toki aina muutenkaan jaksanut syöttöaikaan rintaa imeä ja sitten jotkin ateriat jouduttiin antamaan suoraan pullosta muutenkin. Pumppasin kuitenkin sitten aina noina kertoina rinnasta ja sitä annettiin sitten pullosta vauvalle. Nyt vaan isoin ongelma on se että, toisen rinnan pää on aivan haavoilla ja siitä rinnasta imettäminen mahdotonta:'( Yritin rintakuminkin kanssa mutta ei auttanut yhtään. Toisesta sentään onnistuu rintakumin kanssa. Nyt pakko vaan tää kipeä rinta aina pumpata, joka ei satu, ja antaa parantua rauhassa, ja toivoa, että vielä jossain vaiheessa imetys siitäkin onnistuu. Jos jollain on hyviä vinkkejä tähän, otetaan kiitollisena vastaan!:ashamed:

Synnytyskertomusta sitten.

Tosiaan maanantaina aamuna vielä kirjottelin tänne ilman aavistuksia. Edeltävästi oli kyllä 3-4 pvää ollut napakoitakin ja kipeitä supistuksia jotka valvotti yöt mutta niistä tiesi etteivät olleet vielä niitä oikeita enkä lähtöä synnärille ollut tosissani ehtinyt edes vielä harkita. Lauantaina meni ilmeisesti jonkin verran limatulppaa, mutta ei mitenkään paljoa.
Maanantaina sängystä noustessa tuntui, että jotain lorahti housuun, mietin ett onko lapsivettä mutta kun ei uusinut, aattelin että ei varmaan ollutkaan. Lähdettiin esikoisen kanssa klo 9 aikaan mummolaan, ja siellä supistukset alkoivat nopealla tahdilla tihetä ja koveta ja tuntua selässä, niinkun esikosta synnytyssupistukset. Klo 10 niitä tuli 10 min välein, soitin synnärille ohjeita kun olin epäillyt sitä lapsiveden menoakin ja ohjeistivat tulemaan jos supistukset pahenee siten että siltä tuntuu, mutta jos "lapsivettä" menee lisää sitten viimeistään 12 h kuluttua siitä kun sitä ekan kerran arvelin menneen. No, seurasin. Tunnin päästä supistuksia tuli arviolta 5 min välein siten että paikallaan olo oli mahdotonta, mutta kun kävelin ja hieroin selkää, kestin vielä ja tuntu että saan kivun hallintaan. Tiesin kuitenkin, että tää on nyt sitä itseään ja soitin miehelle että käy vaihtamassa kotona siviilit työvaatteiden tilalle ja sitten mennään ainakin tarkistukseen. Esikko jäi onnekkaasti mummolaan hoitoon kun sopivasti oltiin siellä.
Klo 12 oltiin synnärillä, supistukset varmaan 3-4 min välein, välit kivuttomat täysin mutta supistusten tullessa oli pakko ähistä ja puhista ja liikkua ja hieroa selkää, mutta ei mitään ihan hirveää kuten muistelin esikoisesta. Olinkin mennessä 5 cm auki, kalvorakko ehjänä pullotti, ei siis vedenmenoa.
Päästiin suoraan saliin, kätilö kysyi kivunlievitys toiveita, sanoin että jos suinkin onnistuu, epiduraali tai spinaali, kiitos! Koska arveltiin että menee enemmän kun 2 h vielä niin kätilö sanoi että epiduraali sitten, spinaalin vaikutusaika ei varmaan riittäisi.
Klo 13 sain epiduraalin, joka alkoi vaikuttaa muutaman supistuksen päästä niin, että kivut katosivat kokonaan, käyrältä seurasin että Jaahas, supistaa, mutta enpä tunne kun pienen lämmön tunteen mahassa. Sain hyvin levättyä siinä ja mies kävi syömässä.
Klo 14.30 olin 6-7 cm auki, vauvan pää vielä hieman ylhäällä, joten laitettiin oksitosiinitippa tehostamaan supistusten vaikutusta. Tää ei tuntunut missään, eli kivut ei tuntuneet edelleenkään, mutta supistuksia alkoi tulla tiheämmin, ne oli "isompia" käyrällä. Klo 15 puhkaistiin kalvot, koska piti saada vauvan päähän pinni kun välillä CTG:llä oli vaikea saada hyvin sykettä esiin. Siinä vaiheessa olin 8 cm auki, ja vauvan pää laskeutunut ja tukka näkyvissä.
Klo 15.30 olin kokonaan auki, ja sain ruveta ponnistamaan. Tää vaihe pelotti mua eniten, koska esikoisesta se oli kaikkein kivuliain, kesti iäisyyden (siltä musta tuntui, todellisuudessa 1h9min) ja päättyi väsymisen takia imukuppiulosauttoon.
Kätilö kuitenkin ohjeisti hienosti, ja nyt tuntui että tiesin minne ponnistaa! Jokainen ponnistus sai tilanteen etenemään ja klo 15.46 syntyi pieni peikkotyttö vain 16 min ponnistamisen jälkeen :heart:
Repeämiä ei tullut kuin pieni limakalvorepale johon ommeltiin 3 tikkiä. Kätilö teki kyllä kaikkensa ettei niitä tulisikaan.
Jälkeisetkin tulivat normaalisti ja siinä sitten maattiin sylikkäin tytön kanssa ja tissiteltiin.
Oma olo koko ajan erinomainen melko mojovia jälkisupistuksia lukuunottamatta, niitä ei ollut ekassa ollenkaan. Tytön tilanne nyt ollut se suurin huoli.

Isyyspakkausta
en tehnyt, mutta annoin osastolla miehelle ISI-paidan. Esikko sai "vauvalta" nuken jota hoitaa äidin kanssa ja esikko kävi ostamassa isin kanssa vauvalle valitsemansa pehmolelun jonka toi kun tuli ekaa kertaa vauvaa katsomaan.

Täällä oli puhuttu myös vatsavaivoista, mullakin oli noin viikko-pari ennen synnytystä vatsassa jatkuvaa käyntiä, tosin söin myös rautaa.

Huikkis, olipa kurja kotiutus sulla. Voimia vielä sinne! :hug:

Kalvojen puhkaisu ei tosiaan tuntunut ollenkaan, Viola siitä kyseli. Tsemppiä sinne muutenkin!

Nyt nukkumaan, parin tunnin päästä taas tissittelyä (viimeistään :whistle: )

Kirppiina ja tyttönen 4 vrk
 
Kirppiina tuohon nännikipuun mie suosittelisin lampaanrasvaa ja ilmakylpyjä..jos nyt ei pysty tissi paljaana kulkemaan :D niin yks hyvä keino on leikata liivinsuojaan/suojiin nännille reikä niin ettei se joudu kosketuksiin liivin kanssa vaan saa "hengittää vapaasti"..sen verran monta suojaa päällekkäin että kärkikään ei osu..kiva kun kirjoitit synnytyskertomusta:) ja toivotaan ettei arvot nouse..jokainen lisäpäivähän laskee sitä valohoitorajaa onneks:)

täällä taas valvotaan..on kuuma ja närästää ja ei vaan uni tule=/
 
Koralli ONNEA paljon hyvistä ultra kuulumisista :heart: Hienoa että vauva on kasvanut noinkin hyvin :) Uskon että teillä varmasti todella helpottunut olo :flower:

Kirppiinalle kiitokset synnytyskertomuksesta...olipa mukava lukea teidän tarina :flower:

Vauva nukkuu täällä vieressä ja pinniksessä vanhempien sängyn päässä...imetyksen vuoksi varmaan kuitenkin enemmän tuossa vieressä makoileepi =)

Huh huh...onpa tosi seisova ja painostava ilma...taitaa olla ukkosta jälleen ilmassa...sais kyllä jo hieman helpottaa tää seisova ilma on kyllä niin tukala kaikin puolin olla :|

(.) Tänne rantautui sitten joku kamalaakin kamalampi flunssa :snotty: Nenä vuotaa, kurkku on kun hiekkapaperilla ois raavittu, korvia särkee ja päätä...kuumetta on pitänyt pari päivää liki 39 astetta...siis veto on niiiiin pois kun voi vaan olla :|
Saas nähdä ehdinkö parantumaan ennen synnytystä ja keräämään voimia tulevaan koitokseen...pahalta näyttää kun H-hetkeenkään ei oo enää kun noin 1,5 viikkoa :|
Enkä tosiaan haluais synnyttää näin vajaa kuntoisena ja viettää vauvan ekat päivät näin sumussa ja huonovointisena...en tällä hetkellä kunnolla jaksa hoitaa edes itseäni...saati sitten pientä vauvaa :'( Onpa tosiaan Pas**mainen olo :(

 
Perhana kirjotin äsken hirmuisen pitkät synnytystarina ptkät ja en sitte ollu muistanu kirjautuu :stick:

Mutta jos ny sitte lyhyemmin:

Eli keskiviikko aamuna lähin neuvolasta käymään äippäpolilla, VM epäilyn takia (eli mulla juurikin tuota vetistä valkvuotoa, mihin en ite ollu osannu kiinnittää mitään huomiota). Prom-testi positiivinen eli Lohjalta Naikkarille kun Lohjalle ei viel viikot täynnä. Naikkarilla oltiin joskus puol viiden aikoihin ja laittoivat mut käyrälle, hetken piirtyi hyvää käyrää kunnes itekki kuulin et sikiön sydänäänet laski. Yhhtäkkiä huonees olikin sitten väkeä kun pipoa. Siitä mut lennätettii ultraan jossa sydänäänet nouskin jo paremmalle puolelle mutta lääkäri pääty kuitenkin varmuudeksi hätäsektioon. Koko ruljanssi kesti sen reippaan puol tuntia. Sektiopäätös tehty 17.02 ja poika ollut ulkona 17.11. Nopeaa toimintaa siis. :)

Ei jäänyt suurempaa kammoa vaikka synnytys tuollainen olikin, koko ajan oli tunne, että nää ihmiset tietää mitä ne tekee. Kaikki toimi mutkattomasti! onhan sitä muutaman kerran jossitellut, että mitä jos, siä neuvolaa ei olis ollutkaan....

Varmaa syytä vauvan sydänäänien laskulle ei tiedetä mutta lääkäri epäili, että todennäköisesti painanut ite napanuoran linttaan kun oli laskeutunut jo niin alas. Eli mun ymmärtääksi tuolla vetsien tihkumisella ei sinällään ollut vaikutusta sykkeen laskuun. Tosin tulehdusarvot mulla oli ehtinyt kohota mutta sitä vetistä vuotoa mulla ehtikin oleen jo reilun viikon ennen pojan syntymää.

Mutta loppu hyvin kaikki hyvin. Nyt taistellaan sitten syömisen kanssa täällä kotona.. Äidin hermot meinaa loppua välillä kyllä kesken :/ Tai siis kun tuo syöminen on vähän mitä on, osastolla hoitajat sano, että syötä kolmen tunnin välein mutta yöllä jätkä saattaa olla kaks tuntii syötön jälkeen silmät pystyssä niin revi sitä ny sitten tunnin päästä uudestaan syömään. es mes viime yönä valvo 23.30-02.00 jona aikana söi jonku 60 ml, kolmen syöttö jätettiin välistä kun valvo niin pitkään, viiden jälkeen söi 65 ml ja nukahti heti, ny puol ysin akoihin meni just 20 ml ja nyt tuos äsken känyytti söi muutaman millin ja nukahti. Ei mene ihan oppikirjan mukaan.. :( Mä vaan niin pelkään, että teen jotain pahasti väärin ja pikkusen paino ei nouse ollenkaan... :'( Kun ei oo mitään näppituntumaa näihin asiohin..

Kirppiinalle onnittelut vauvautumisesta :flower:

No tulipas aika omanapanen romaani... :ashamed:

Piianappula + MiniMiniMies 10 vrk
 
Kiittelenpä minäkin synnytyskertomuksista Kirppiinaa ja Piianappulaa! Mukavaa lukea miten on mennyt, Piianappulalla tosiaan tosi nopeasti...

Pilvilinnalle pikaista paranemista, :flower: toivotaan että vaavi ymmärtää pysyä mahan puolella kunnes olet tervehtynyt.

Täälläkin on tosi painostava ilma, pilvistä ja 21 astetta lämmintä, kuumankosteaa siis, ja melkein täysin tyyntä. Kuumuuden takia mäkin aamulla nousin niin aikaisin, ja ei tunnu, että olosuhteet olis kyllä yhtään parantuneet klo 6:en jälkeen nukkumisen suhteen, mitä nyt väsymys alkaa painaa päälle ihan oikeasti. Mies meni kaupassa käymään, kun tulee sieltä meikäläinen painuu kyllä päiväunille. Kunnon ukonilma tekisi hyvää, mutta eipä tuo kyllä ihan siltäkään näytä että sellainen olisi välttämättä tulossa (ja sellaista ukonilmaa, mitä edellisyönä oli osassa Ruotsia en edes toivo, meillä päästiin kuitenkin vähällä, sinä yönä heräsimme sekä mies että minä klo 6:20 kun jyrähti ilmeisesti ihan päällä, mutta sen jälkeen ei ainakaan meikäläisellä ollut ongelmia jatkaa nukkumista...)

Omanapaista tekstiä siis täältäkin. Väsyttää vaan niin sairaasti |O
 
Nyt ehdin hieman lukaista pinoa läpi, tosin vain pikaisesti...

Violalla tsemppejä seuraavaan käynnistykseen, ikävä että ensimmäinen peruuntui :flower:

Kirppiinalle kiitokset synnytyskertomuksesta
, hienoa, että pienellä nyt kaikki hyvin. :heart: Se kyllä raastaa sydäntä kun noin pienet ovat missä ties letkuissa, meidän poijalla ei kuitenkaan ollut kuin nenämahaletku ja happisaturaatiomittari niin nekin teki jo pahaa katsoa.. :( ja yksin osastolla makaaminen on kans niin surkeeta kun tietää, että pieni muutamaa kerrosta alempana mutta katsomaan ei saa mennä kuin hoitoaikoina. Ite näin pojan vasta torstaina puolenpäivän aikaan mutta keskiviikon olin kyllä niin pöllyissä, etten varmaan olisi mitään tajunnutkaan vaikka pojan olisin näkemään päässyt.

Vauvan nukkumisesta - meillä poika nukkuu sängyn vieressä pinniksessä ja joitakin unia vaunuissa eteisessä jotta saadaan tätä olohuonetta hieman viilennettyy välillä tuolla pumpulla, sitä kun en tohdi pitää päällä kun pieni täs ettei saa vetoa. jossain vaiheessa sitten nukkuu varmaan pihallakin vaunuissa mutta uskon et nyt siihen vielä aivan liian kuuma kun noissa ABC:n vaunuissa oli yllättävän pieni tuo vaunukoppa (leveys 30 cm!!!)

Pilvilinnalle pikaiset paranemiset! :flower:
 
Huh, olipas taas urakka lukea :)

Onnea kaikille uusille vauvautuneille!! Ja tsempit vielä masunkasvattajille :)

Kalvojen puhkaisusta oli puhetta. Esikoisen synnytyksessä kalvot puhkaistiin kun olin joku 5cm auki, eikä tuntunu ollenkaan. En edes huomannu koko juttua. Tällä kertaa synnytys käynnistettiin kalvojen puhkaisulla ja teki niin järkyttävän kipeää!! En tajua mikä siinä niin sattui, mutta olin aivan tuskissani, huh. Ja olin 2cm auki kun se tehtiin. Ehkä sillä sitten osuutta.

Synnytyskertomusta voin minäkin pistää :)

Eli ti aamuna 12.7 osastolla huomattiin että ei ne sappiarvot laske vaikka kunka lääkitään. Päätettiin siis käynnistää kalvojen puhkaisulla kun paikat oli jo kypsät ja auki sen 2cm. Klo 13 puhkaistiin kalvot, ja heti alkoi supistuksia piirtyä käyrälle. Ensin olin jonkin aikaa makuultaan, mutta sitten ajattelin että jos nousen pystyyn niin supistukset kovenee. Ja niinhän se menikin. Ärsytti vaan olla kiinni niissä piuhoissa kun ei päässyt kunnolla kävelemään.

Kolmen aikaan päätettiin laittaa oksitosiinitippa, jotta saataisiin supistuksista kovempia. Ensin annos oli vain 15ml/h. Kätilö vaihtui neljän aikaan (onneksi) ja vähän sen jälkeen mies pääsi paikalle. Sitten siinä kärvistelin aika pitkään ilman kivunlievitystä, mutta kun kohdunsuu tuntui avautuvan tosi hitaasti ja olin valvonut kutinan takia (hepatogestoosi) 4 yötä, niin päätin ottaa epiduraalin. Kokeilin jumppapalloa ja happinaamaria mutta en kokenut niitä hyviksi. Jotenka epiduraali laitettiin kun olin 4cm auki. Ja voi tuska että sekin sattui! Esikoisesta en edes huomannut kun se tuikattiin selkään. Nyt sattui kunnolla.

No, epiduraali auttoi juuri niin kuin pitikin :) Paitsi että tuli kamalat sivuoireet: kutinaa (ihan kuin en olisi tarpeeksi sitä jo kokenut :D ) ja horkka iski päälle. Olin aivan jäässä vaikka salissa oli kuuma ja iho oli kuuma. Omituinen tunne oli. No siinä sitten vaan odoteltiin. Mies katseli urheiluruutua ja mä koitin torkkua pystyasennossa. En jaksanut enää seistä valvottujen öitten takia, mutta pistin synnytyspöydän ihan pystyasentoon ja istuin selkä suorassa.

Parin tunnin päästä epiduraalin laitosta alkoi tuntua painetta takapuolessa. Sanoinkin että jokohan on auki kokonaan. No ei ollut, 8cm. Joka supistuksella paineen tunne vain koveni ja lopulta oli todella vaikeaa pidätellä. Läähätin ja puuskutin ja painoin pakaroita yhteen ja voi tuska oli vaikeaa. Kätilö ehdotti että laitetaan toinen annos puudutetta jotta en ala liian aikaisin ponnistamaan. Se auttoi vähän, mutta edelleen paine oli kova. Tuntui tosi hurjalta pidätellä sillä tavalla. Viimeistä kahta senttiä odoteltiin avautuvaksi tunnin verran ja oli tosiaan täysi työ etten ponnistanut. Tässä vaiheessa oksitosiinia meni jo 70ml/h.

Ja vihdoin pääsin puoli kymmeneltä ponnistamaan! Jes, loppusuora! Mutta olin tosi väsynyt ja nälkäinen kun en ollu kahteentoista tuntiin syönyt. Ajattelin että tämä menee kyllä lopulta sektioon, ei voi mitään. Tai vähintään imukupilla otetaan. Sanoinkin kätilölle että "vedä nyt se ulos jo!" Kätilö siihen että "enkä vedä kun nyt pusket". Ja niin puskin aivan epätoivosena ja lopulta syntyi pikkuinen tyttö :heart: Eikä se ponnistusvaihe kestänyt kuin 13min. Yhtään tikkiä ei tullut :)

Pari yötä oltiin sairaalassa ja sitten kotiin: )

Esikoinen on ottanut hienosti vauvan mukaan perheeseen. Tosin hänellä pikkusiskon tulo ilmeisesti käynnisti nyt kunnolla uhman, joka jo jonkin aikaa on ollu tuloillaan. Onneksi mies on lomalla. Tänäänkin ollaan vauvan kanssa kahdestaan kotona kun mies ja esikko lähti Hämeenlinnaan asioille. En vain oikein tiedä mitä tässä koko päivän tekisi :) Oon niin tottunut esikon kanssa touhuamaan koko ajan. Jos sitä vaikka siivoaisi...

Imetys on lähtenyt hyvin käyntiin. Viikon iässä käytiin neuvolassa ja paino oli lähtenyt nousuun. Tiistaina mennään uudestaan katsomaan josko syntymäpaino olisi jo saavutettu.

hemari ja helmiäinen 11vrk
 
  • Tykkää
Reactions: Siobhan42
Kiitos kaikille synnytys-kertomuksista, niitä on aina niin mukava lukea :D ei ole onneksi kellään ollut vielä mitään kauhutarinoita kerrottavana ;)

Mulla on niin ristiriitaiset fiilikset..toisaalta haluisin jo niin nähdä pikkuisen enkä millään malttais odottaa synnytystä, toisaalta sitten taas toivoisin, että mentäis ainakin elokuun puolelle, että sais pieni vielä kasvaa hetkisen ja ehtis ite isompien lasten kanssa ostaa kouluun kaikki uudet tarvikkeet..särkänniemi-reissukin on suunnitteilla vielä ensi viikoksi :D

Koralli meillä taitaa tulla aika samankokoiset pikkuiset :heart: mulla kans nyt viikkoja 37+1 ja eilen olin äippäpolilla, vauvan painoarvio oli myös hieman yli 2,4 kiloa :) ei siis sittenkään saada mitään ihan mini-vauvoja! Mulla on muutenkin noihin paino-arvioihin pieni epäilys kun esikosta tehtiin käynnistys-päivänä ja se oli 2,9kg samana iltana poika syntyi ja painoi 3,7kg :D (olin tainnut tän jo aiemmin kertookkin, mut laitoin nyt vielä kun en muista varmaksi..)

Sitten vielä nopeesti omaa napaa ennen kun kuopus hermostuu: Eilen siis olin äippäpolilla synnytystapa-arviossa(perätilan vuoksi), sekä vauvan paino-arviossa. Paino-arvio ei nyt vieläkään mikään huippu ollut mutta käyrillä kuitenkin :D 2,4kg, sanoivat että alle 3 kilonen tulee jos menee laskettuun päivään. Sitten 3 eri lääkäriä yritti kääntää vauvaa, mutta ei onnistunut :( olin niin pettynyt!! Kestin sen inhottavan toimeenpiteen ja sitten siitä ei kuitenkaan ollut mitään hyötyä. No ensi viikolla sitten magneetti-kuvaan ja sen perusteella kuulemma lääkärit päättävät saanko synnyttää alateitse vai tehdäänkö sektio. Vauvan koko ja asento ei ainakaan estä ettenkö voisi alateitse synnyttää ja tämä on kuitenkin jo 4. lapseni :D ensi viikolla olen siis taas viisaampi!

Hyviä vointeja kaikille ja hikistä päivänjatkoa :D

Happy ja Nestori 37+1
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä