*** Elokuun 2011 masumurut HEINÄKUUSSA ***

:| Joopa joo... mä heräsin 5 aikaan eikä enää unta saanu. Lapsille tuossa paistelen munakasta aamupalaks :D

Tänään äitipolille kuulemaan kokoarviota vauvasta. Viimeks oli rv 32+2 sen 2400g ja nyt rv 38+2, että varmaan hyvinkin sen 3.6kg jo olis. Sokerit on kyllä pysyneet ruokavaliolla aika hyvällä mallilla. Mut kattoo nyt mitä sanovat...alkaa pelottaan jos vauva onkin jo nyt 4kg!
 
Kirppiina - Tsemppiä sairaalaan !

Täällä edelleen vauva hiljan puoleinen.. Liikkunut kyllä eilen ja nyt aamusta, mutta paljon vähemmän mitä normaalisti. Ja nyt tuntuu hikkakin, mutta aina sitä huolestuu kaikesta.

Mies alkoi eilen vihdoin ja viimein kokoamaan uutta lipastoa meidän huoneeseen, pääsee järjestämään vauvan vaatteet sinne! :)
Kävin myös eilen mustikassa ja pari tuntia sielä jaksoi olla, sen jälkeen alkoi kyllä selkä väsymään ja jalat turpoamaan ! Mutta ihanaa kun sai pakkaseen jonkun verran ja tänään olis tarkoitus tehdä mustikka piirakkaa !

majj & 36+3
 
Raitis: Mulla on kyllä ihan jäänyt huomaamatta että olet kysellyt fb- puolellakin?! :rolleyes: Yritän vastata näkemättä ja asiasta enempää tietämättä sen mitä nyt äkkiseltään mieleen tulee :) Onko sulla siis tutkittu tuota minkä vuoksi lonkat lähtee paikoiltaan, kun eihän tuo tosiaan normaalia ole eikä varmasti johdu painosta, niin anoppisi viisaudessaan on väittänyt :D Oisnko kyse enemmänkin lonkkamaljojen epämuodostumista vai jostain lihasperäisestä ongelmasta? Oli syy kumpi tahansa niin raskausaika tosiaan pahentaa vaivaa juuri siksi että nivelsiteet/kudokset löystyy ja venyy eivätkä siten tue lonkkaluun päätä pysymään maljassaan. Siksi myös "tehokkain" keino pitää lonkat paikoillaan on hyvä ja vahva lihasvoima lonkkien alueen lihaksissa. Jumppaamaan en kyllä patistele enää tässä vaiheessa, mutta raskauden jälkeen on varmasti ajankohtaista jumpata lihakset kuntoon ko. vaivaan suunnitellun ohjelman avulla. Tuleeko sulla itsellä tehtyä jonkinmoista jumppaa lonkille? Oletko koskaan käynyt fysioterapiassa vaivan kanssa? Joka kerta kun lonkan putoavat paikoiltaan ne venytyttävät ympäröiviä kudoksia ja aiheuttavat niissä usein pieniä "repeämiä" jne., joten jos sinulla lonkat voi pudota paikoiltaan useita kertoja päivässä niin ympäröivät kudokset ei pääse ollenkaan parantumaan välissä ja ovat varmasti tosi kipeät. : / Lisäksi kudokset ovat usein niin venyttyneet, että senkään vuoksi eivät enää anna tukea lonkille. Ensiapuna kannattaa kylmää käyttää aina kun lonkat "tippuu", jotta minimoit mahdolliset kudosvammat/verenvuodot ympärysalueella. Mutta tässä vaiheessa en oikein osaa sanoa onko mitään tehtävissä koska kuitenkin kyse on siitä että ympäröivät lihakset eivät jaksa pitää lonkkia paikoillaan ja lihasvoima kasvaa vasta kuukausien harjoittelulla. Tietysti voit välttää liikesuuntia missä tiedät niiden putoavan paikoiltaan, mutta että jos ne tippuu jo ihan kävelyssä niin onko sitä es mahdollista välttää? Monesti lonkkien kierrot ovat pahasta väljille lonkille joten kannattaa katsoa että esim. yöllä olisi lonkat aina tuettu tyynyllä suoraan jne. Ja synnytysasentoa kannattaa miettiä etukäteen välmiiksi niin että vältyt siltä että kaiken tuskan keskellä siltä että vielä lonkatkin ovat pois paikoiltaan. :/ Ja sitten synnytyksen jälkeen hakeutuisin kyllä lääkäriin ja pyytäisin ft- jaksoa tk:n tai lähetettä yksityiselle jotta saisit tarkemman ohjauksen siihen miten saada lonkkia stabiloivat lihakset kuntoon. Ja jos vaiva on pahana ollut pikään ja syy on anatominen niin voi ainut "toimiva" hoito olla leikkaushoito, mutta sitä ennen kannattaa kyllä kokeilla kaikki muut keinot!

UNETTOMUUS Vaivaa täällä vissiin muitakin. |O Mää oon nyt pian viikon valvonut 1.00-4.00 ja kun tuo neiti herätyskello herää noin seitsemän maissa niin yöunet on jäänyt jo pitkään muutamaan tuntiin... Vaan yllättävän vähän siltikään väsyttää??? Onko se sitten luonnon omaa valmistelua tulevaan? Mulla ei es isompia vaivoja ole minkä vuoksi en saisi nukuttua. Toki supistelee ja sitte tää hepatoosikutina, mutta ne oikeeastaan unensaaamiseen vaikuta, mua ei vaan illalla nukuta niin paljon että saisin unesta kii : /

Kirppiinalle Onnea miljoonasti!!! :flower: Äläkä turhaan etukäteen murehdi imetystä, voi olla että kun pikku-neiti jaksaa taas syödä niin tissi kelpaa paremminkuin hyvin taas. Meillä tyttö oli sairaalassa tosiaan noin 2,5vkoa synnyttyään ja sai ekat pari vuorokautta vain pullosta ruokansa, mutta tissille päästyän imi kuin vanhatekijä. Teholla imetin aina päivisin, mutta öisin söi pullosta. Kotiin päästyään kun pulloa ei saanut niin ei sitä enää kohta suostunut es syömään ekaan puoleen vuoteen. Voimia ja toivottavasti pikkuinen pian vahvistuu!!! :hug:

Mulla olis sitten huomenna edessä se käynnistys :whistle: Mihin tämä aika on hävinnyt? Fiilikset on niin sekavat ettei oikein tiiä mitä tehä/ajatella. Yhtäkkiä on mennyt tajuntaan seki tosiasia että vauva on tosiaan saatava ulos tuolta mahasta. Mulla on ruvennut pelottaan kaikki neulat, mahdollinen repeäminen, vauvan terveys ja kun esikoisen synnytyksestä en muista oikeen mitään kipukokemuksia niin hirvitää kuinka kipeää hommaa se synnytys olikaaan :O Eli jos jollain olisi hyviä vinkkejä miten tästä taas selvitään niin otan ilolla vastaan... Täksi päivää olen yrittänyt tekemistä keksiä ettei tarviis yksin täällä mietiskellä. Toivosin että huomiseksi saisin vielä semmosen luottavan mielen itseeni että voisin mennä sinne sillä asenteella että "tulee mitä tulee", eikä tarvis etukäteen pelätä... Ja onko jollain kokemusta kalvojen puhkaisusta? Millainen homma se se on? Sattuuko se? :ashamed:

Mutta nyt tuo neiti on sitä mieltä että äiti on ollut koneella ihan tarpeeksi joten lähdetään hoiteleen vähän asioista kylille.

Viola ja "Wilhelmiina" 38+0
 
Eea
Violalle tsemppiä käynnistykseen! Esikoisen synnytyksessä miulta puhkaistiin kalvot, koska tilanne ei edennyt minnekään. Se oli nopea ja kivuton toimenpide. Mies säikähti lapsiveden määrää. :D Ei arvannut, että sitä tulis niin paljon.

Uskomatonta miten nopeasti aika on mennyt! Täällä täyttyy tänään 35 viikkoa! Poks! :heart:

Käsi kiukuttelee täällä edelleen. Taitaa vaan päivä päivältä pahentua ja sormet on jatkuvasti puuduksissa. : / Myös helteet käy taas voimille. Hermo palaa pienimmästäkin asiasta ja tekis mieli vaan itkeä ja mököttää. Voi miesparkaa.... :)
 
Violalle tsemppiä huomiselle!!! Mulla on puhkaistu kalvot ja en muista sen sattuneen muutenkuin nyt sen verran, että paikat oli niin kipeät supisteluista jotta se ronklaaminen siellä vain sattui. Mutta sulla ilmeisesti puhkaistaaan kalvot jotta synnytys käynnistyisi? Mulla akoi supistukset kovenemaan heti siitä kun kalvot puhkaistiin. Ja ne oli kyllä kipeitä. Samoin kun ekan käynnistyksessä lapsivesien mentyä ne supistukset alkoi yltyä ihan hirveää vauhtia.

Kirppiinalle terveisiä sinne sairaalaan! :hug: Toivotaan pienelle pikaista paranemista. Usko pois, kyllä se isompi siellä pärjää. Meillä hoitoon vieminen aiheutti aina itkun kun oli pienempiä, mutta kun äitiä ei enää näkynyt niin jo oli loppunut itku. Mutta ymmärrän kuitenkin tuntemuksesi. Monta kertaa saanut itse nieleskellen lähteä. :|

se olis neuvola tänään. Puntarille siis mars jo kotona, ettei tarvi siellä järkyttyä. :D Mulla on tullut jo nyt se määrä painoa itä kahdesta edellisestä loppuun mennessä. No ei tää vielä mitään mahdotonta ole, mutta luulen, että pian menee se 10kg rikki. Omasta lähtöpainosta on tullut vähemmän, mutta ekasta neuvolasta jos laskee niin sitten menee helposti se 10 rikki. Kutinat alkaa taas olla vaivana enemmän (pukamakipu vei ihan täysin huomion kutinoista pariksi päivää) ja aamuyöllä saa mennä jalat hinkaten vessareissulle. Tänään pitäis soitella äitipolille arvoja jos ei neuvolasta näe niitä. Mä olen jo yrittänt tutkia noita mun jalkapohjia näkyykö niissä joku sieni kun kutiaa, mutta arvot ei kuitenkaan ole suuremmin noussut. Ne on melkein paremmassa kunnossa kuin ikinä kun niitä olen joka ilta ihan perusvoiteella voidellut. Kantapäiden alta kutiaa tällä hetjellä eniten ja masu. Komeita raitoja saa raapia vatsalleen.

Leo rv 34+2
 
OUJEAH!

Viime yönä mä NUKUIN! Heräsin vain KERRAN suppaamiseen ja samalla kerralla vessaan. Aamusta ei mikään paikka kolottanut eikä siis vieläkään :) IHANA sadeaamu, ihana fiilis eli tästä päivästä on pakko tulla hyvä!

-Miuski & Jimpula 35+5
 
  • Tykkää
Reactions: Leo81 ja Eea
Miuski :hug:. Onnea mammaloman johdosta, nauti!!!

mammy enpäs muuten ole, tuleeko se ihan normi ristisidonnalla?

kirppiina Voi että, niin kovasti tsemppiä teille!!!! Se huoli on jotain ihan hirveetä kun on noin pieni kyseessä... Ja tosiaan jos siellä teholla voisi käydä imettään, vaikka ei pieni jaksa imeä niin jos edes jaksaisi siinä rinnalla olla, sekin varmaan auttaisi!

violalle myöskin tsempit synnytykseen! Mulla ponnistusvaiheen kipu yllätti ihan täysin, mutta jälkeenpäin ajateltuna se oli sillain helppoa kipua, että kun vauva oli syntynyt ei sattunut enää ollenkaan. Ja kun se sen jälkeinen olo on niin euforinen, niin sen unohtaa. Eli keskity siihen mitä tapahtuu synnytyksen jälkeen, älä siihen kipuun. Ja mä uskon että kun kertoo kätilölle että repeämät yms pelottaa niin se tosiaan tekee kaikkensa ettei niitä tule ja kun itse kuuntelee kätilö, ei ponnista enää kun sanotaan ettei saa. Ja neulat on loppujen lopuksi pikku juttu! Mulla ollut kanssa ihan järjetön neulakammo, mutta raskaus- ja sairaalassaoloaikana mua on pistetty niin monta kertaa että ne ei enää pelota. Niistä ei kuitenkaan mitään pysyvää jää, se on vaan sen hetken! Ehkä jotkut rentoutumisharjoitukset voisi tälle päivälle auttaa? Toivottavasti tästä oli jotain apua!

siiruska Laitan kertomusta heti kun vauvalta enempi aikaa kirjoittaa. Missä päin Kymenlaaksoa asut? Mutta muuten Koks oli ihan kiva paikka synnyttää. Kävittekö tutustumassa siellä?
 
Hui helvetti, että on kuuma! Hiki valuu, vaikka istuu vaan paikoillaan. Vichyä koitan juoda, mutta päätä särkee silti. Taidan hikoilla senkin heti pois. :|

Vauva nukkuu ainakin yöt omassa pinnasängyssään. Päiväunille voin kyllä ottaa viereenkin, mutta yöllä parempi kyllä pitää omassa sängyssä, koska mies on melko levoton nukkuja.

Nyt on sänky pedattu valmiiksi, vaatteet pesty, hoitopöytä valmiina. Rattaat saadaan varmaan kahden viikon sisällä ja ostaa voisi viellä harsoja, tyynyliinoja ja pikku pyyhkeitä. Ensi viikolla on lääkäri Anttilan vieressä, eiköhän samalla reissulla löydy puuttuvat tarvikkeet. Elättelen kyllä toivoa, jos vaikka sukupuolikin näkyisi. Tyttöfiilistä kyl pukkaa ja paljon. :)
 
Ajatuksena on, että vauva nukkuu alkuun äitiyspakkauksen laatikossa pinniksessä joka on ihan mun sängyn vieressä. Käytäntö sit näyttää kuinka meillä sujuu parhaiten :) Petivaatteita en oo vielä valmiiksi laittanu. Ne mitä äiti on meidän jäljiltä lakanoita säästäny on aivan ihanan pehmeitä! Sekin pussilakana mikä äpakkauksessa tuli oli kyl niin koppura, et muutamaan kertaan sen pesin.

Oon nukkunu pari yötä taas niin loistavasti :) Helpotti kyl närästys heti kun suklaan jätin pois.

Tänään sit alkoi äitiysloma. Viisi viikkoo enää laskettuunaikaan! :O Jännityksellä odotamme ens viikon kasvukontrollia, et tarviiko jo tehdä jotain vai odotellaanko vaan :)

Salama 35+0 <3
 
Äitiyspolilla käyty :) ja oma tuntemus vauvan tarjonnasta piti koko ajan paikkaansa eli siellä sitä köllöteltiin raivotarjonnassa :heart:
Paino arvio nyt rv 37+2 3kg ja samaan tyyliin kasvaa kuin muutkin neljä lasta.
Sisätutkimuksessa kanavaa 3cm ja sormelle auki, rauhallinen tilanne eikä lähtö tule varmaan vielä piiitkääään aikaan =) mutta eipä tässä mikään kiire olekaan :)

Synnytyskertomuksia mielellään luen :)

Pieni Tähtönen ja Neiti rv 37+2
 
Vimmu Myö asutaan tässä "Suur-Kouvolassa", tarkemmin Kuusankoskella. Eli meiltä tulee matkaa sairaalaan reilu 60 km. Sehän tässä vähän jänskättää, että osaa sitte ajoittaa lähtemisen ajoissa, kun ei koskaan tiedä mikä rekkaralli tuolla on silloin meneillään. :eek:.
Käytiin tutustumassa jo kesäkuun alussa, eivät kuulemma ruuhkan takia ota sinne heinäkuussa tutustumiskäyntejä. Ihan positiivinen kuva kyllä jäi, mukavan tuntuinen kätilö kierrätti. Jonkun verran olen myös kavereilta kysellyt kokemuksia, pääasiassa kaikki ovat olleet tyytyväisiä, toki mukaan mahtui muutama ei niin mukava tapauskin...tietysti oma asennekkin vaikuttaa aika paljon. Neuvolassa koko ajan painotetaan, että pitää myös saada oma suu auki, mutta näin ekakertalaisena sitä ei varmaankaan ihan kaikkea osaa/ tajua kysyä. Jännittää jo kovasti, pakko myöntää :|.

Turha varmaan erikseen mainita että on kuuma ..meillä oli kymmenen aikaan aamulla +27, nyt en ole edes uskaltanut käydä mittaria katsomassa. Pitäs varmaan toisen kerran tänään raahautua suihkuun ja ehkä jopa pukea (näin yksin ollessa hillun kyllä avoimesti alasti kotona :p). Kahdelta on neuvola, ja ahdistaa jo valmiiksi, kun tiedän että paineista tulee taas sanomista..päätäkin särkee ihan kiitettävästi, mutta se johtuu varmaan osittain tästä hiostavasta ilmasta. Enkä kyllä montaa tuntia nukkunut yölläkään, kun oli niin tukalaa ja aina kylkeä kääntäessä tuntui että koko muu kroppa kyllä kääntyi mutta maha liimautui patjaan kiinni. :O
 
Paljon onnea jälleen nyytin jo saaneille ja pienille nyyteille paljon enkeleitä <3

Täällä on kans ihan pirun kuuma, aurinko ei edes paista, mut silti on varjossa lähemmäs 30. Onneks ostettiin lattiatuuletin, joka edes vähän vaihtaa ilmaa sisällä.

Me ollaan suunniteltu, että vauva nukkuisi aluksi äitiyspakkauksessa, joka on pinnasängyssä. Ollaan kummatkin kovia pyörijöitä ja totuttu myös siihen, että välissä nukkuu koira, jota voi tarvittaessa töniä edestä pois. Ompelin siihen pahvilaatikkoon jo reunuksetkin. Nii ja se pinnasänky on tietysti meidän makkarissa sängyn vieressä. Vielä ei olla siirretty pinnistä sinne, mies siirtää sen sillä aikaa ku minä ja vauva ollaan sairaalassa. Noin niin ku muuten peti on jo vauvalle petattu. Pitäiskin tehdä miehelle lista asioista, jotka sen pitää tehdä sillä aikaa ku minä makaan sairaalassa.

Minä oon hommanu meille kantoliinan, mut en oo muistanu harjoitella sen käyttöä. Mulla toimis koekaniinina minun ikivanha (=27 v) nukke. Joskohan tänään kokeilis miten liina toimii. Nukellahan on jo harjoiteltu vauvan laittamista turvakaukaloon...

Vauva liikkuu välillä enemmän, välillä vähemmän. Nyt on jo pitemmän aikaa ollut niin, että noin kerran viikkoon on päivä, jolloin liikkeet on tosi vähäisiä ja pitää aina tökkiä vauvaa, että antaisi jonkun merkin itsestään. Meillä ei toimi se, että rupeaisin kyljelleen ja siitä seuraisin liikkeitä, sillä kyljellään vauva ei juurikaan liiku. Minun pitää olla selällään (vaikka se onkin hankalaa) ja sit alkaa muljunta mahassa. Istukka on edessä, mut kyllä liikkeet silti tuntuu ihan mukavasti. Nyt poikanen on ollut useamman päivän liikkuvaisempi, toivon, että näin myös jatkuisi.

( . ) Ja tänään oli taas neuvola
painoa jälleen tullu reilu kilo viikossa (v*ttu, kele, tana), ekasta neuvolasta 12kg ja lähtöpainon bmi oli 35...
paineet oli niin hurjat neuvolassa, että sijainen ei uskonut laitettaan ollenkaan...neuvolassa alapaine oli 120, joka ei voinu olla mahdollista mitenkään. Kotiin päästyä mittasin paineet uudelleen ja ne oli samaa luokkaa kuin aamulla itse mittaamani 127/77. Paska laite neuvolassa.
Turvotusta on ihan riittävästi
Sf oli taas 35cm, viimeks 33, tosin nyt oli eri mittaaja
Vauvan sykkeet +140, liikkeet ++ ja rt, laskeutunut, pää liikkui vielä hyvin vähän

Biliga ja poikanen 38+3
 
Viimeksi muokattu:
Neuvolakuulumisia rv 34+2:
Paino: 1000g/vko :O (oli odotettavissa kyllä), ekasta neuvolasta melkein 12kg, normaalista painosta 9,5kg
rr:117/70,
turvotukset:++,
hb: 129,
pissa: puhdas,
syke: 135-165,
Sf:34 sanoi mulle, että 35cm, neuvolakorttiin laittoi 34. jompi kumpi kuitenkin =)
ja käsin kun kokeili vauvaa sanoi, että kyllä alkaa olla kokoa lähemmäs 3kg... maanantain ultran arvio 2,5kg.
Maksa-arvoista lupasi itse soitella äitipolille, ja ilmoittaa mulle. Ens viikolla uudet arvot viimeistään torstaina. Sanelua ei maanantain käynnistä vielä näkynyt. Ihana kun oli oikea terkkari paikalla. Ens viikolla jo uusi käynti.
Pukama särky alkaa helpottamaan luojan kiitos. Ac3 comfort oli siis parempi voide. scheriproct vain pahensi tilannetta. Panadolia on menny kyllä vielä tänään jo sen 1g kahdesti, mutta mä voin jo istua. =)
 
Viimeksi muokattu:
Violalle tsemppiä huomiselle käynnistykselle! Mullakin on molemmissa edellisissä raskauksissa puhkaistu kalvot ja mulla samat fiilikset kuin Leolla eli koska olin supistuksista jo aika kipeä, niin se ronklaaminen tuntui ikävältä, mutta siis se varsinainen kalvojen puhkaisu ei tuntunut oikeastaan miltään. Sellaisella pitkän virkkuukoukun näköisellä vempaimella kätilö sen toimenpiteen suoritti. :)

Leo - hienoa että pukamaongelma alkaa pikku hiljaa helpottaa! Mulla myös tuo Ac3 auttoi ja nyt on tilanne melkein normaali. Eli valmiina synnyttämään siltäkin osin! =)

Äippäpolikuulumisia tältä aamulta eli mulla oli se vauvan kasvukontrollikäynti ja ktg-käyrä oli oikein hyvä, tosin taas pari napakkaa supistusta siihen piirtyi, mutta eipä taida mulla sellaista käyrää olla otettukaan, mihin ei useampi supistus olisi tullut. Ultrassa vauvan painoarvio oli 3,2 kg eli keskikäyrällä mennään sokereista huolimatta. Muuten kaikki näytti hyvältä, mutta lapsivettä oli vähän (kaksi viikkoa sitten määrä oli normaali) ja AFI-luku oli vain 5. Raitis taisikin joskus aikoja sitten tuosta AFI-luvusta kyselläkin ja tässä nyt netissä surffailtuani löysin tietoa, että lukemat pitäisi olla väleillä 8-25 tai 5-20 vähän lähteestä riippuen. Ja se vähäinen lapsivesi saattaa johtua istukan toiminnan heikkenemisestä, joten johan tässä nyt taas sai itselleen uuden huolenaiheen kehiteltyä. : / Viikon päähän sain kontrolliajan ja jos vauvan liikkeet vähenevät, niin pitää mennä näytille. Sisätutkimusta ei tällä kertaa tehtykään, mutta lääkäri antoi kuitenkin ymmärtää näistä mun suppareista kuullessaan, ettei synnytys välttämättä kovin kaukana ole. Toivottavasti olisi oikeassa! ;) Ja sokeriarvot ovat olleet kotimittauksissa taas vähän nousussa ja jos ei niitä nyt saada aisoihin, niin mietitään käynnistystä - en vain hoksannut kysyä, että milloin.

Ja huh hellettä - mittari näytti iltapäivällä varjossa +30 astetta! O n n e k s i sisällä on ilmalämpöpumpun ansiosta mukavat +23 astetta. =)

Blanco + Öttiäinen 37+3
 
Pikapäivitys.. Täällä on supistellu tosi paljon nyt nää päivät ku oon ollu kotona ja jomotellu ja vaikka mitä ja kävin tänään varuilta näytillä kun on peloteltu sillä nopeella synnytyksellä mut eipä nää kivut ainakaa mitää oo saanu aikaa.. Kanavaa reilu sentti ja kohdunsuu sormelle auki..

Huikkis ja typy rv34+4
 
Neuvolalääkärikuulumisia 36+1:

Terkka tosi kiva sijainen, kun vakkari on lomalla.

Paino +240g/vko, nyt siis miltei takaisin alkupainossa (mikä kyl tosi hyvä, sillä aloitus-BMI 40!)
Turvotus +
RR 118/97
Pissa puhdas
Hemoglobiinia ei otettu (viimeks 131)
SF-mitta 32 (sama ku viimeks)
Veden määrä N
Raivotarjonta
Syke 145
Kohdunsuu puolipehmeä, ulkosuu auki, pituus 3cm. Pää melkein kiinnittynyt, mutta sai vielä liikkumaan. Iiiik, jotain siis jo tapahtuu! Jänskättää kovasti! Ja ne mun menkkakipumaiset tuntemukset on kuulemma supistuksia. :O Siis mulla on kipeitä supistuksia! :O Mä kuvittelin, et ne on jotain muuta, jotain lantionlöystymiskipuja tms.. :ashamed:

Lääkäri hysterisoi tosta mun verenpaineesta, kun edellisellä kerralla oli ollu 131/105. Kotimittaukset on kuiteskin ollu koko ajan paljon matalempia (120-135/80-90). Sit se pyys nähtäväks kotimittausseurantakorttia. No eihän mulla sellasta tietenkään ollu. :confused: Ihan ku ois mua moittinu siitä, ettei mulle oo sellasta koskaan annettu. Ihan hoopo olo tuli. Määräs viel paineille seurantakerran ens viikon alkuun. No, kai se on parempi kattoa hieman tarkemmin ku toisinpäin. Oltiin vaan sen terkan kanssa vähän sitä mieltä, et oli hieman yli vedettyä toi lääkärin meininki..

Kyllä kiitos synnytyskertomuksille. :)

Täällä kans yks yökukkuja. Heräsin kolmelta ja meinasin tukahtua ku oli niin kuuma ja huono ilma. :stick: Menin sohvalle nukkumaan, onneks sain unta.


u & Liipukka 36+1
 
Heippa!

Täälläkin käyty äitipolilla vauvan kokoarviossa. Aikasemmin meille annettiin kokoarvio et jos la:na syntyis olis n 3.8kg, mut nyt oli arvio hieman laskenut. Eli tänään rv 38+2 ( 38+6) vauvan painoarvio oli 3312g eli olis n 3.5kg tytöntylleröinen syntyessään. Aikaslailla keskikäyrillä menee. =) Mä jo pelkäsin et meille tulee reilu 4 kg sokerivauva...toivottavasti arvio pitää edes jotenkin paikkansa.
Teki myös erittäin kovakouraisen sisätutkimuksen, paikat täysin pehmeät, auki n. 1cm, kanavaa jäljellä n 2cm. Pää tuntui myös kokeiltaessa, eli on täysin laskeutunut lähtökuoppiin.

Jos ei ala itsestään syntymään niin menen suoraan synnytyssaliin 7.8, jolloin rv 40+5 ( 41+3) ja käynnistys. Mut arveli et ei sinne asti tarvi odotella. Tuo neljän päivän heitto oli jo siinä nt ultrassa, ja on kasvanut kokoajan vastaten sitä isompaa, mut heittoa olis pitäny olla se 5 pv ennen ku muuttavat. Lääkärikin kuitenkin sitä mieltä et se la olis mielummin sen 29pv.
Mut eihän ne vauvat päivämääriä kysele, tulee sit kun haluaa...

Samalla tuli sit käveltyä aika reilusti kun käytiin parissa isommassa kaupassa ja nyt tosiaan tietää kävelleensä. Joka ainut luu on tuolta alapäästä kipeänä eikä asiaa varmaan parantanut automatkat 100km/suunta.
 
On teillä siellä kuuma : / Tänne tuli tänään sadekeli, en valita lämpötilasta (reilusti alle 20 astetta koko päivän), mutta ilmanpaineesta. Eli mun verenpaine tipahtaa tosi alas kun on matalapaine, sitä tapahtuu muutenkin ja nyt tässä raskaudessa se on ollut ihan hirveää. Eli tosi nuutunut olo koko päivän. Asiaa ei tietty varmaankaan auta se, että menin nukkumaan klo 1:30 paikkeilla... vaikka sainkin sitten nukkua aamulla. Jotenkin tuo iltavalvominen kuitenkin aamulla sitten tuntuu.
 
Paljon onnea vauvautuneille :flower:

Eilen oli ultra taasen ja vauva nyt noin 3,3 kg, eli jos loppuun menee niin 4 kg syntyessään. Kohdunsuuta jäljellä 2 cm, pehmeä ja sormelle auki. Voi kuulemma silti edetä nopeastikin kun uudelleen synnyttäjä, mutta enpä oikein usko.

äitiysrahasta Saako joku nyt samojen tulojen mukaan äitiysrahan kuin edellisestä lapsesta?
Ja onko siis sama euromäärä nyt kuin silloin, vai onko jotain korotuksia?

Mulle oli laskettu nyt 6 kk tulojen mukaan vaikka ne ei olleet 20% suuremmat (vaan hieman pienemmät jopa) kuin vuonna -08 ja saan nyt päivässä muutaman euron enemmän kuin -08-09.
On vähän sellainen tunne et ei oo menny ihan oikein..

teelikki ja plikka 37+2

Jaahas, kävin sit kelan sivuilla ja tutkin tarkemmin noita mun päätöksiä niin oikeinhan ne onkin.
 
Viimeksi muokattu:
Eilisiä neuvolakuulumisia:
RV 38+3
Paino 76,2kg, eli plussaa tullu viikossa 400g. Sahaa nyt sitte näköjään ees taas, mutta johan tässä taas oli turvotuksiakin tullu. Alotuspainoon verrattuna olen nyt lihonut 8-10 kg. =)
RR 127/92, edelleen pitää tarkkaan kotona seurata, mulla on alimmasta neuvolan mittauksesta alapaine noussu nyt 9 yksikköä, 15 on kuulemma se hälyyttävä raja. Terkan mukaan niin kauan kun kotimittaukset on alle 90, eikä näköhäiriöitä ja suurempia päänsärkyjä tule, asia on ok.
Pissa puhdas
SF-mitta 33, ollut nyt kolme viikkoa .
Vauva edelleen RT, ja lähtökuopissa, terkan mukaaan kuitenkin kääntänyt itsensä "akselinsa ympäri", eli viimeviikolla kun oikealla puolella tuntui selkä niin nyt siinä olisikin ollut jalat.
Syke +137, liikkeet ++

Eli päivä kerrallaan taas mennään ja lähtöä odotellaan..vahvasti terkka oli sitä mieltä että vielä ainakin viikon päästä nähdään ja itse asiassa oli sitä mieltä että näillä helteillä kuitenkin parempi olla yhtenä kappaleena kotona, kuin tukkoisella ja hikisellä osastolla opettelemassa imetystä..toissapäivänä kuulemma 10 vauvaa putkahtanut siellä maailmaan että ruuhkaa on..:O. Ja just luinkin että koko sairaalassa on ilmastointi hajonnut, ja uutta ei saada ennen elo-syyskuuta, esim. synnytysosastolla lämpötila nousee yli 30...:x

Päivän sää: ulkona tällä hetkellä + 27, sisällä +28. :kieh:
Toistaiseksi ei tietoakaan sateista, tosin iltapäivälle siihen on hyvät mahdollisuudet, koska mies lähti moottoripyörällä töihin ( eli mun tuurilla joudun sen sitten lähtä autolla hakemaan kaatosateessa) ja meinattiin vielä grillata. :D
 
Heips vaan pitkästä aikaa. En oo tänne pitkiin aikoihin kirjoitellu, fb:ssä enemmänki ku tiedän ettei sinne "ylimääräiset" pääse lukee.

Onnea vauvautuneille! <3 Omaa odotellessa vielä.

Siiruskalle piti kommentoida, et taidat olla samoilta seuduilta ku minä. Aamulla tuli alueuutiset katsottua ja eipä paljoa lohduttanu tieto ilmasoinnin toimimattomuudesta. Kävin sunnuntaina polilla ja mä olin ainut asiakas siellä :) eli ainakaan sillon ei ruuhkaa/kuuma ollu. Mulle oikein etsittiin synnärin viilein ja pimein huone siksi aikaa ku tipassa olin (2h). Toivottavasti ne sais kuitenki korjattuu laitteet heti siellä..

joosu 35+2
 

Yhteistyössä