*** Elokuun 2011 masumurut HEINÄKUUSSA ***

Vauva tulee nukkumaan pinnasängyssä, ja näillä näkymin ihan omassa huoneessaan, johon minä sitten teen itselleni pesän. Tähän päädyttiin siitä syystä, että meidän oma makkari on helteillä jumalattoman kuuma, siellä on pakko olla tuuletin päällä ja itse karsastan tuollaista tuuletusta jos siellä on pieni vauva. Tänäkin aamuna oma nenä oli ihan tukossa ja mies valitteli niskakipuja. Tuo vauvanhuone on meidän talossa ainoa viileä huone helteillä, sinne kun ei missään vaiheessa päivää paista aurinko. Että eipä paljon naurata nää tulevat trooppiset yöt :kieh:

Blaah, ensimmäiset "vieläkö olet yhdessä kasassa"- kyselyt on alkaneet..
 
pujaja siis mie mie olen diabetikko ja en pysty synnyttämään ahtaan latnion takia alakautta..joten kaikki lapset on leikattu rv 37+ lapsen ison koon takia ja tietenki ettei lähtis syntymään ittekseen...
 
ONNEA PIIANAPPULA!!! Voi kun pieni tuli!! Tsemppiä teille kovasti koko perheelle!!

PALJON ONNEA MYÖS KIRPPIINALLE!

hemari Kiva kun pääsitte tekin kotiin! Mulla kanssa itku tuli tosi herkästi, nyt ehkä vähän olen jo rauhoittunut. Mutta jännä miten sitä herkistyy muutenkin, mä en pysty esim. ihan normi tv-sarjoja nyt katsoon missä yhtään väkivaltaa!

lyyli No teilläkin oli kyllä pitkä aika olla sairaalassa, toivottavasti nyt pääset/te vähän vähemmällä! Oman äitin kanssa mietittiin, että sairaalan henkilökunnalle pitäisi kyllä koulutusvaiheessa jotenkin neuvoa ottamaan enempi äitin henkinen vointi huomioon, fyysistä kyllä seurataan ja kysellään, mutta kukaan ei kysy miten henkisesti jaksaa tai ota huomioon sitä että just synnyttäneenä kaipaa omaakin rauhaa. Kurjaa kun huoneeseenkin vaan tullaan koputtamatta. Tsemppiä paineiden kanssa, toivottavasti raskausmyrkytys pysyisi kaukana poissa :)!

Raitis Voi, ihana syy itkeä :heart:. Mä taisin kyllä ihan turhaan pantata niitä omia tunteita siellä sairaalassa :).

Pygmi Tsemppiä kovasti!! Ei ole kivaa kun tulee yllätyksenä, mutta onneksi teillä on jo oikeesti tosi hyvät viikot kasassa!!!!

Miuski Sun mahahan on nätti kun mikä!!!! Mun oli oikeesti niin ruma etten ottanut edes yhtään ainutta kuvaa ilman paitaa, ja ihan täynnä arpia... Ehkä sun mieskin vaan stressaa tulevaa vauvaa? Meillä ainakin molemmin puolin löytyy yleensä joku järkevä syy tuollaiselle käytökselle kun aletaan yhdessä miettiä!

Meillä vauva nukkuu meidän sängyssä yöt, mä en edes osaa enää nukkua ilman sitä vaan heräilen ja alan ettiin sitä kauheessa paniikissa sängystä et mihin oon sen hukannut :D. Päivällä sitten nukkuu äitiyspakkaus laatikossa tai sohvalla tai sylissä tai vaunuissa, milloin missäkin :). Kantoliinassa haluisin myös tosi kovasti pitää, mutta ainakaan kehtosidonnassa tuo ei viihdy, vaan alkaa ynisemään enkä sitten viitsi väkisin pitää. Onko muilla kokemuksia kantoliinoista? Ajattelin vaan että viihtyisikö tuo pikkuinen sitten muussa sidonnassa paremmin kun alkaa sammakkoasentoa ottamaan...

Täällä arki sujuu edelleen hyvin, vatsavaivoja ollut vauvalla hieman mutta pääosin nukutaan hyvin. Viikonloppuna olisi sitten edessä ensimmäinen reissu isovanhempien luokse, saa nähdä kuinka onnistuu! Ristiäiset on varattu ja nimi päätettiin eilen, aika jännään :). Mäkin voisin varmaan synnytyskertomusta tarkemmin laittaa jos jollakin mielenkiintoa lukea niitä :). Ja muiltakin olisi kyllä kiva kuulla! Vai laitetaanko vasta kun kaikki synnyttäneet?

Vimmu ja Hippu 12 vrk
 
Neuvolassa käyty

pissa puhdas
RR 116/75, pulssi 82
Paino - 150g/vko :D
sf 34, kaikista pienin sf ollut tässä raskaudessa :O kuis pieni sieltä onkaan tulossa..
turvotus +
syke 110-147 välillä
liikkeet ++
Ja tarjonta todennäköisimmin RT!!! YES! :heart: Pää oli alhaalla ja liikkui vielä eli ei ole kiinnittynyt mutta en sitä kyllä odottanutkaan sillä vain esikoinen on ollut kunnolla kiinnittynyt kuoppaansa ennen syntymää, muut naperot eivät.

Huomenna äitiyspolille katsomaan tarjonta tarkemmin.

Pieni Tähtönen ja Neiti 37+1 :heart:
 
Meillä vauva nukkuu mun vieressä ja mies luultavasti joutuu vuodesohvalle kun on niin kova pyörimään etten kyllä uskalla vauvaa meiän välissä nukuttaa :/

La-Ma tehtiin lattiaremonttia (60 m2) + maalasin ja tapetoin, lauantaina sitten tuli sellanen fiilis että ihan varmasti vauva laskeutunu ainakin jonkun verran ja kyllä se maha tosiaan on nyt sen näkönen että pikkunen on menny reilusti alaspäin :)) Hengittäminenkin on ihanan helppoa nyt :D
Toisaalta toivon että vauva jo tulisi mutta taas toisaalta, ah tätä hiljaisuutta kun ei kukaan huuda, esikoinenkin ollut viimeiset kuukaudet tosi nätisti :) Kuukauden päästä 2 v <3 toivottavasti ei paha uhma iske..

Kata90 ja 36+6
 
Mä olin kolmen maissa ihan varma, että lähtö edessä. Se tuska oli jotain uskomatonta! En löytänyt mitään asentoa missä olla, kun tuntui, että keilapallo haluaa radalle.... No, aikansa siinä tuskasteltuani, venyteltyäni, puhistuani ja kaikkea muuta, väli lähti taas pitenemään... mikä piina!!!! Mä olen tänään niin totaalijumissa, että en oikeasti tiedä mitä tehdä. Olen kokeillut kuuman suihkun, shiatsutuolin, paracetamolin jne jne... no jospa unet sais jossakin vaiheessa, kun nyt ei ole supannut ollenkaan!

Eilen mä menetin järkeni nuorempien ipattimien huoneen kanssa. Kesken vessan kuuraamisen kärähti käämi ja nappasin jätesäkin ja heitin mukelot huoneesta ulos ja sulkeuduin sinne. No se yksi säkki ei riittänyt, toinenkin täyttyi ja kolmaskin alkoi täyttymään... huoneessa on nyt TILAA! Hylly on järjestyksessä (kuinka kauan, se onkin sitten toinen juttu) ja muutenkin näyttää hyvältä (taas kerran kuinka kauan....jaa´a). Sen jälkeen sitten jatkoin vessan kuuraamisen loppuun XD

Ilta menikin sitten ihan iisisti ottaen ja nukahdin sohvallekin jossakin vaiheessa. Jösses mikä kuolamäärä voikaan tavoittaa tyynyn lyhyessä ajassa :D

Tänään ajattelin vielä tehdä kyllä jotakin, mä en vaan VOI olla ihan totaalialoillani! Ei onnistu vaikka kuinka yrittäisin. Unet kyllä kaipaan johonkin väliin, mutta milloin se toteutuu, katsotaan....

Mä alan olemaan todella paahtunut pippuri jo joka vois pikkuhiljaa luopua tästä pallosta, että pääsis taas liikkumaan kunnolla.... zumbaamaan.... hmm, sitä vois muuten tänään tehdä, vois laukaista ton selkäjumin :D

-Miuski & Jimpula 35+4
 
Heipat täältäkin :)

Paljon onnea taas uusille vauvautuneille, kivaa kun koko ajan tulee vauvauutisia :)

Meillä vauva tulee nukkumaan mun vieressä (ei välissä)/pinniksessä (esikoinen nukku lähes aina vieressä parit eka kk :D) ja äippäpakkauksen laatikossa olohuoneessa päivisin.. Tai saa sitten nähdä millainen vauva tulee ja millaiseksi käytöntö menee mut näin ainakin suunnitteilla..

(.) Mä oon KOTONA ja YHTENÄ KAPPALEENA edelleen :) Olo vaan on ihan kamala, supistukset vielä menisi mut pystyssä ollessa tulee ihan järkyttäviä vihlasuja alapäähän, sellasia et sattuu ihan tosissaan eikä tiedä missä asennossa pitäis olla.. Ja tuskan hikeä pukkaa.. Vauva painaa tosi alas ja olo on kaiken kaikkiaankin tosi tukala.. Limatulppaa (varmaan suurin osa) tuli eilen ja tänäänkin vähän tiputellut ilmeisesti sitä.. Viimeks limatulpasta seuraavana päivänä meni vedet.. Eilen illalla supistukset voimistu sillai että meinattiin jo lähteä synnärille mut ne rauhottu siitä sit kuitenki (vaikka kyllä ohje oli lähteä heti kun sattuu yhtään, mutta.. :rolleyes: ).. Mulla oli ihan kamala lääkäri kotiuttamassa mua osastolta, ei ois ilmeisest halunnu päästää mua kotiin vaikka "omalääkäri" siis joka 4 viikon aikana hoiti oli suunnitelman jo selväksi tehnyt.. Pelotteli suunnilleen miten synnytän kotiin kun vauva tulee niin vauhdilla "mitään miestä et ainakaan jää odottelemaan vaan soitat heti ambulanssin.." Joo, meiltä sairaalaan ehkä 5km ja mies töistä kotona 5minuutissa tarvittaessa niin ehkä nyt sen aikaa vois odottaa, en mä nyt usko että tää täältä noin vaan ulos valahtaa!! Ja puhu siihen malliin et ihan ku oisin johonki töihin menossa "Sun pitää sit kotonaki huilata ja ymmärtää että vauvan on parempi olla mahassa! jne jne.. Ja kuitenki sano et liikkua pitää ettei tuu tulppia kun verenohennuslääkkeet lopetettiin.. Puhui muutenki tosi ristiriitasesti koko ajan mm. "vauva on varmaan jo tosi hyvä kuntoinen" ja sitten "vauva tarvitsee heti lastenlääkäriä joten kotiin et kyllä synnytä".. Ja ihan kun nyt oisin kotiin synnyttämässä :D Oma lääkäri taas kehu mun motivaatiota osastolla ollessa ja tsemppas tosi paljo koko ajan ja sano, että vaikka vauva syntyisi heti kun pystyyn nousen ni hän on kyllä jo tosi tyytyväinen ja mä oon kaikkeni tehny.. Kun tätä sijainen oli kauhuissaan kun sanoin, ettei mua enää haittaisi yhtään, vaikka syntyisikin..

Sori, kamala avautuminen :D Nyt makaamaan ettei lääkäritäti suutu :D

Huikkis ja typy rv34+3
 
Eea
Olin Huikkis ihan varma että kirjoittelet jo vauva-uutisia. :) Jännä miten lääkäreillä voikin olla erilaiset näkemykset. Hyvin oot kyllä jaksanut osastolla pötköttelyn ja lepäilyn. Hyville viikoille oot jo päässyt.

Käväisin tänään neuvolassa. Ei mitään kummempaa. Kaikki ok. Vauva ilmeisesti oikeinpäin (terkkari joutui melko kauan tunnustelemaan), ei kuitenkaan vielä kiinnittynyt. Turvotus on taas helteen myötä pahentunut. : / Jalat on ihan pökkelöt ja viime yönä heräsin siihen, että kättä pakotti ihan kamalasti. Rannekanavanoireyhtymäkin vaan pahenee turvotuksen myötä.
 
Vauva tulee nukkumaan aluksi äitiyspakkauslaatikossa, joka sijoitetaan pinnikseen. Kunhan kasvaa, niin laatikko pois. Mä en uskalla nukuttaa vieressä/välissä meiän sängyn takia (välissä on rako ja sänky ei ole seinää vasten).

36+0 poks!

Eipä muuta. :)
 
Heips! Neuvolakuulumisia, kaikki ol, paino +377 viikko yht. 11,7 eka neuvolasta, mutta noin +14 kiloa lähtöpainosta ennen raskautta. Sykkeet kuului tällä kertaa hyvin, ku viimeks niitä etititiin. Niin ja hemppa tais olla 115, kehotti ottamaan rautaa, aiemmin en ole tarvinnut. Eipä muuta uutta mulla ku päivällä jo kirjoittelin!

t schnappy 35+5
 
Nyt on sit vikassa neuvolalääkärissä käyty.

rv 35+4
paino 525/viikko
rr 133/70 (yläpaineisiin 15 pykälän nousu :confused:)
pissa puhdas
sf 32
tarjonta pt?
syke 140
liikkeet ++

Eli tää oli nyt se kokematon lääkäri. Sisätutkimuksen teki tosi helläkätisesti. Ei sattunut yhtään. Normaalisti tässä vaiheessa raskautta on sattunut. Paikat oli kiinni ja kiinteät ja kaulaa jäljellä 2cm. En siis ihan lähiaikoina ole synnyttämään lähdössä. Eikä tosin ole tarviskaan. Tää kokematon lääkäri oli sitä mieltä, että vauva olis nyt sit kumminkin perätilassa. Neuvolantäti taas mielestään tunsi pään lantiossa, mutta oli vielä hyvin heiluteltavissa. Sitten ne kysyi, mitä mieltä itse olen. No, vaikee sanoa, kun vauvaa on hirmu vaikee hahmottaatosta vatsanahan läpi. Ei se ainakaan täydellisessä perätilassa ole niin kuin kuopus oli. Joko se on rt tai sitten poikittain/viistottain. Sitten ne arpo, että laitetaanko lähete äippäpolille. No, sitä ei nyt sit vielä laitettu vaan sain uuden neuvola-ajan viikon päähän ja sit arvotaan tota asentoa uudestaan. Olis nyt vaan laittanut sen lähetteen, kun ultralla sitä ei sit tarviis enää arpoa. Muuten siis kaikki hyvin.

Nyt vaan tällainen omanapainen viesti. Tuun myöhemmin kommentoimaan. Ja siis mäkin lukisin mielelläni synnytyskertomuksia. :p

Pujaja ja Nuppu 35+4
 
Mietin kuinka tässä voisi purkaa omaa hormooni tilaansa viisaasti, ärsyttää kun kaikki ärsyttää. Miehelleni niuhotan samoista asioista kun ennen raskautta mutta nyt tuntuu että ne ovat 100 kerttaa pahemman tuntusia:/

Tuntuu pahalta miehen puolesta, mietin olenko myös liian jyrkkä kolmevuotiaalleni kun koko ajan olen sanomassa ei noin tai usko minua tms.

Yksin koen selvästi olevani hieman parempaan mutta omaa aika ei löydy miehen töiden takia ja ystäväni elävät baari aikaa joten se ei tule kysymykseen että sinne sulloisin pikkuiseni..
Musta ei ole yhtään kuvaakaan tämän raskauden ajalta kun ahdistaa niin paljon kaikki vaikka maha onkin aivan ihana <3

ekassa ei ollu näin vahvoja ylä ja alamäki tuntemuksia ja mä en malta odottaa koska ne loppuvat, koska ne johtuvat täysin minusta.

Onko muilla mitään tällästä?
 
Miimii: Niin tuttua.. Mies sanoi eilen, että "onpa outoa sitten taas kun sä et koko ajan tiuski joka asiasta.." Ja tuota oon miettiny kans, että olenko Mimmille liian tiukka tai siis sanonko ihan suotta monista asioista. Vaadinko liikaa 2v9kk:lta.. : / Mutta yritän kyllä olla sitten vastapainoksi paljon läsnä ja jutella ja halia. Ja kun uhmaikäisellä pitää ne rajatkin pitää, mut oma pinna on aika lyhyt välillä.

Nyt tuli vielä uus murhe.. Mulla kävi eilen kerran lonkka paikaltaan ja astuminen oli hetken aika kivuliasta. Yöllä se oli kipeä ja tänään se on vihlaissut/yliliikkunut kolme kertaa ja kävely alkaa olla tuskaa. :( Just oli perjantaina lääkärin kanssa äitipolilla puhetta, että jalkatuet pitää ehdottomasti olla synnytyksessä ja lonkat tulee huomioida muutenkin. En kestä jos tää kipu alkaa nyt olemaan jokapäiväistä, kun se vaikuttaa heti muuhunkin olemiseen. Sitä kun varoo lonkkaa kivun vuoksi, niin kuormittaa selkää väärin. Ja kun esikoisen perässä pitää kuitenkin mennä eikä vaan maata sohvalla.

Ärsyttää, kun kerroin tästä äsken anopille, kun se siis näki, että kävely sattui.. Niin se tuumas, että "niin, kun sulle on tuota painoa tullu reippaasti.."
Että joo.. Oisko nyt kumminkin syynä ihan olemassa oleva vika, joka hormonitoiminnan vuoksi vaan lisääntyy kun paikat löystyy ja väljistyy. Ei tää 8kg taida olla suurin syy.
Mä siis joudun ei-raskaana ollessakin silloin tällöin öisin nostella niitä paikalleen. Ne siis yliliikkuu/venyy, jolloin en lihasvoimalla saa niitä takaisin. Tuolilla kun vaihtaa asentoa, niin lonkka saattaa "jäädä jälkeen" ja kuuluu sellainen "klonks", jonka siis ympärilläolijatkin kuulee, kun se lonkka ei pysy siellä maljassaan.

Violan kommenttia asiaan kyllä kaipaisin.. Mistä apua? Kysyin tätä sulta tuolla fb:n puolellakin. :) Näitä ei siis ole koskaan tarvinnu lähteä sairaalaan asti laittamaan paikalleen, että ihan niin vakava ongelma tämä ei ole.

Raitis 37+2
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on jotenkin päinvastoin..siis jotenkin en jaksa valittaa miehelle yhtä paljon kun ennen raskautta.. Tai oikeestaan mie kyl sanon ja saatan saada itkupotkuraivarikohtauksen mut sit se jää siihen ja unohdan koko jutun..jotenkin en jaksa alkaa vääntämään :D isommalle muksulle tulee varmaan tiuskittua pikkuasioistakin,mikä kyl harmittaa!!toisaalta taas olen yrittäny nauttia noiden kans touhuista nyt kun vauva ei vielä ole vaatimassa huomioo..jospa tää tästä ensi viikon jälkeen tasaantuu:)
 
Mä en tiedä vielä nukutanko vauvan pinniksessä vai sängyssä. Me ollaan miehen kanssa sellaisia kyhnyttäjiä... :whistle: Mutta pinnis on sängyn vieressä ja siitä voi vielä laskea reunan alas, joten jos vedän pinniksen oman sängyn viereen, vauva on käytännössä ihan vieressä, eikä tartte nousta ylös ottaakseen sängystä. Ans kattoo ny, kunhan tulokas tulee.

Mulla ei oo ollu missään vaiheessa minkäänlaisia mielialamuutoksia. No, ehkä herkistyny vähän herkemmin esim. telkkaria katsoessa, mutta vihanpuuskia ei ole ollut sen kummemmin. Mä oon luonteeltani muutenkin aika tasainen.

Tein tänään suursiivouksen, oujee! Nyt kämppä kiiltää puhtauttaan ja tuntee kyllä selässä. No, eipä tartte enää tällaisia siivouksia tehdä ennen synnytystä. Kaveri jymynny taas massussa illan oikeen urakalla, maha muljuaa puolelta toiselle. =)
 
Pikaisesti kyselen...

Onko kukaan "törmännyt" netissä tai lastentavaraliikkeissä myytävänä oleviin korisängyn liinavaatteisin, erityisesti pehmusteisiin ja verhoon? Ei millään jaksaisi alkaa tekeen kaavoja ja ompelemaan uusia... :/
 
Huhhuijaa, olipa kerrankin kohtuu stressitön päivä. Pääsin aamulla sängystä ylös niin että mies sai nukkuma-aamunsa (nukkui huimat puoli tuntia mua pitempään, olis voinut mun puolesta maata kauemminkin tain nousta sitten silloin kun mä niin mä olisin saanut nukkua :kieh: ), mutta sain sitten päivänokoset ennen lounasta. Ja iltapäivällä pääsimme rannalle, missä oli ihan kivaa, vaikken uskaltautunut kuin reisiä myöten veteen. Eli ehkä kannattais alkaa uskoa, ettei kannata suunnitella mitään suurta päivän varalle niin hyvä tulee =)

Mä olen varmaan aika omituinen, mutta mun mielestä harkkasupparit tuntuu tosi ihanalta. Syy siihen on se, että ne vetää jotenkin vauvaa alaspäin. Eli mun on edes pienen hetken helpompi hengittää :D

Siobhan ja Plutte 38+0
 
Kiitos kaikille onnitteluista! Sujuvaa synnytystä "kompensoinee" nyt se, että täällä me ollaan vielä sairaalassa kun tytölle nousi eilen lämmöt ja infektio-oireiden takia joutui vauvateholle seurantaan ja antibiooteille jotka jatkuu ainakin 3 vrk.:( vointi sinänsä hyvä ja kokeet toistaiseksi ok mutta äidin huoli on kova.:'( Lisäksi murehdin itekseni sitäkin, että miten käy lupaavasti alkaneen imetyksen kun siellä saa maitoa pullosta säännöllisesti, eli unohtaako imuotteet ja laiskistuuko rintaan jne...:'( Eli just niinkun kävi esikoisen kohdalla. Mutta tietenkin tärkeintä että saatas tyttö nyt kuntoon..... Lisäksi esikoinen kovilla kun äiti poissa kotoa eikä vielä oikein ymmärrä miksi äiti jää aina sairaalaan eikä tule hänen ja isin kanssa kotiin, aina täältä lähtiessä tulee itku joka särkee äitin sydämen.:(
Olen kyllä lukenut pinon mutta tarkemmin en osaa nyt tällä kännykällä kommentoida, kuhan joskus täältä päästään kotiin päivitän listaa jne. Tsemppiä kovasti kaikille joilla murheita ja huonoa oloa!

Kirppiina ja tyttö 2 vrk
 
Minä sain käydä teholla imettämässä..soittivat jos olin syömässä tms ja vauvalle iski nälkä..tosin jos vauva on huonokuntoinen niin eihän hän varmaan jaksa rintaa imeä =/ kovasti tsemppiä ja pienelle pikaista paranemista,kirppiina!!!

Täällä taas valvotaan..tää on jo ihan tapa..heräsin siihen kun ei peukalossa kiertäny veri ja kauan jouduin jumppailemaan ennen kuin tunto palautui sormeen ja nyt ei sit uni tule=/
 
Kirppiinalle voimia sairaalaan! Toivottavasti tyttö on pian terve. :hug:

Siobhan meillä on kans monesti noin, että miehen nukkumavuorolla se nukkuu just hikiseen sen puoli tuntia pidempään. Siinä aina herää kysymys, että tarvitsiko se sitä nukkumavuoroa ollenkaan. Mä nukun vähintään 1,5 tuntia pidempään. Nyt tosin mies ei edes ole pitänyt nukkumavuoroja vaan mä oon saanut jäädä nukkumaan. Ehkä se ajattelee, että en olis niin persiiseen ammuttu karhu sitten. :D

Siis voi plaah! Mä en saa unta. Yhden jälkeen menin yrittämään unen tuloa, mutta reilun tunnin pyöriskelyn jälkeen päätin tulla koneelle. Miten mä selviän huomisen päivän kahden lapsen kanssa, jos en yhtään saa nukutuksi. Mä en edes ehdi nukkua päikkäreitä, kun oon luvannut hakea anopin lentokentältä päiväuniaikaan. Hyvähän tää tietysti on totutella vähiin uniin taas vauva-aikaa ajatellen, mutta raskausaikana tää nukkumattomuus on vaan paljon rankempaa.

Jaahans, mitähän sitä sitten tekis. Siivota pitäis, mutta ehkä en siihen hommaan ala kuitenkaan tähän aikaan. :headwall:


Pujaja ja Nuppu 35+5 (ollaan molemmat hereillä, kun kova mylläys käy mahassa)
 

Yhteistyössä