elokuu 2010

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Amorphis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun viestit on nyt ihme vaivapainotteisia... Mutta tuohon Selian vatsa-aiheiseen asiaan ajattelin kommentoida. Mulla ollut sama kiusa lähes alusta asti. Vesi, leseet, runsaat hedelmät ja vihannekset sekä vedessä yön yli lionneet luumut + liotusvesi aamulla nautittuna on olleet mun kikkoja. Seuraavaksi otan käyttöön Levolacin, jota saa apteekista. Sen ei pitäisi "totuttaa" ja näin laiskistuttaa suolistoa. Käytin edellisellä kierroksella ja oli siitä apua. Sain vinkin kolme lasta saaneelta tutulta, jonka toinen vanhempi on lääkäri ja oli työn puolesta osannut tuota suositella. Ehkä tuosta olisi apua jos ei muuten helpota.

Tervetuloa mukaan pahamyy! Ja liityn pääkipuisten joukkoon minäkin... Parasetamolia olen nappaillut, kun kipu on alkanut vaivata liikaa, esim. työpäivän aikana. Tosin ei se tunnu sitä kipua poistavat yhtä tehokkaasti kuin joskus ennen ibuprofeiini, mutta minkäs teet kun ei voi muuta käyttää. Mulla ei yleensä ikinä koske päähän (itseaiheutettua lukuunottamatta), joten tämä on siis raskauden myötä tullut vaiva.

Mä olen syönyt myös maitohappobakteereita ja juon tosi paljon vettä nykyään, joten liekö sillä ollut vaikutusta siihen, ettei ainakaan noita ummetusvaivoja ole ollut - vielä ;) Mutta kiitti Hamma vinkeistä, jos tarvii vielä joskus turvautua noihin kikka kakkosiin.

En ole vielä haksahtanut tuohon doppleriin, mutta teidän juttuja lueskellessa alkaa kyllä oikeesti kiinnostaa se laite. Sillä välin tässä tilasin babyidealta "housunpidennyssetin", että saa jatkoaikaa vaatteille, kun alkaa tosissaan kiristää ja monet housut on jo pitänyt siirtää vaatekaapin ylähyllylle odottamaan. Mutta vielä ei mun mielestä maha kovasti pullota, näytän vaan läskimmältä :(

Mutta nyt pitää jatkaa vielä vähän hommia ja parin tunnin päästä fyssarille. Olen käynyt siellä hieronnassa säännöllisesti jo useamman vuoden ajan selkävaivan takia, ja nyt pitäisi hänen kanssaan vielä suunnitella tätä odotusajan hoitoa. Selässä ei siis vielä mitään tuntemuksia, mutta niskat on jumissa ja siitä se pääkipukin varmaan osittain johtuu. Mutta ettei pidemmälle mentäessä tulisi mitään iskias-vaivoja enää riesaksi...

Petra rv 15+2

Tervetuloa Pahamyy!

Selia, samaa vaivaa mullakin ton suoliston kaa.. pari kertaa viikossa näyttää riittävän. TOSI inhottavaa, en oo aikaisemmin ummetuksesta kärsinyt. Täytyy nyt kokeilla täällä saatuja vinkkejä jos ne vaikka auttais.. Maha on myös aika karseen näkönen, kun on se kasvanut isoksi kun kaljakeissi, eikä yhtään näytä vielä mun mielestä vauvamahalta. :S En osanut odottaa vatsan kasvavan tälleen tynnyrimäiseksi tässä vaiheessa, vaan odotin nättiä pientä kohoamaa keskelle masua.. Onneks se masu alkaa kasvaa tosissaan nyt lähiaikoina, niin siitä selvästi näkee että on raskausmaha.

Seksistä kyselit, ja täytyy sanoa että tosi horny oon nyt ollut. :) Seksiä tekee mieli kokoajan ja unetkin on aikas....noooh.... Mies ei ainakaan valita! :)

Unelmoija78 kyseli rakenneultrasta.. mulla on se 13.4, eli aika pitkäaika vielä. Ens viikolla on onneks neuvola, niin saa taas väli-tsekin.

Nyt täytyy rynnätä jumppaan
papuliini 14+2

Hei!

Ollaanpas täällä aktiivisia! Olette olleet liikkeellä sangen varhaisesta vaiheesta lähtien! Mulla la olisi 23.8. ja ultraan asti olin varma, että kyse olisi väärästä hälytyksestä. Ollaan yritetty jo niin monta vuotta, että luulin etten koskaan tulekaan raskaaksi. 10+4 ultrassa oli kuitenkin kaikki ok ja oireet varmaan aika tavalliset, rintojen aristus ja iltapahoinvointi. Nyt on rv 15 täynnä, ja alkanut epäilyttää, että onkohan kaikki kunnossa, kun oireet hävisivät pari viikkoa sitten, eikä maha ole kovinkaan kasvanut! Kauhea ruokahalu ja jano kylläkin, mutta rinnat eivät arista, eikä mikään tunnu missään niin olen heti alkanut epäillä onko kaikki kunnossa. Seuraava ultra on vasta kuukauden päästä ja neuvola huhtikuussa, joten arghh, tätä epätietoisuutta kestää kauan, ellen rupea itse hätäilemään neuvolaan tarkistamaan tilannetta.

Mietin tuota doppleria, mutta olen sen sortin stressaaja, että tulisin varmaan huolesta hulluksi jos en kuulisikaan mitään heti. Ollaan kerrottu osalle perhettä ja parille kaverille. Hurjalta tuntuu, että osa teistä on kertonut jo töissäkin! Mulla ei ole mahaa kuin pieni pömppö-makkara, joka on ihan selvästi vain syömisestä, joten ei ole tarvinnut miettiä, että huomaakohan joku. Toivoisin, että maha kasvaisi, että tuntuisi edes, että siellä jotain tapahtuu. Oon välillä stressannu jos syömisväli on pitkä (kun en ole ehtinyt töistä kotiin syömään) että saakohan se raukka nyt olleenkaan ruokaa ja et kuoleeko se nyt hölmön äidin takia mahaan. Joo... kai se selviää yölläkin aika pitkän ajan iltapalan voimin.

Kertokaapa teidän viikkojen 15 ja 16 oireita niin tiedän että ressatako vai ei :D Jos raskausaikana on jo tämmöinen stressi, niin mitä se on sitten vauvan kanssa! =) Ei vaan, itselleni on niin vaikea uskoa, että asiat voisivat mennä hyvin.

Tsemppiä!

Kaveri kyseli, että joko olen jäänyt koukkuun keskustelupalstoihin, en silloin tiennyt, että täällä on tämmöisiä "täsmäryhmiä" :D , joten taidan jäädä koukkuun! Ei ole kavereita samassa tilanteessa, joten mukava lukea teidän juttuja, vaikka aikaa kuluukin hurjasti!

Unelmoija78 la 08.08
Amorphis la 10.8. lapset -03 ja -05, 34v
Petra la 21.8., 31v, KYS (Kuopio)
Neppu la 21.8., 27v, mies 29v. tyttö 2v
Silja la 23.8.
Selia la 23.8., yksi lapsi -08, 28v. (ekks)
kirsikka la 24.8. kaksi lasta, poika -06 ja tyttö -07, 30v.(Hämeenlinna)
Hamma la 24.8., tytär -06, 31 v.
AnuMK la 27.8, poika synt 3/09, 32v,KAKS (kajaanin keskussairaala)
papuliini la 28-29.8.
Paukku la 28.8. yksi lapsi -08, 30v
pahamyy la 30.8., 32 v.

Otin oikeudekseni päivittää listaa, toivottavasti on ok. Pahamyy ja Silja, poistakaa omat tietonne, jos ette toivo olevanne listassa :).

Ja siis Silja tervetuloa :)!
Nää palstat on tosiaan ihana vertaistuki, kun harvemmin on ainakaan kovin montaa läheistä ihmistä ihmistä samassa kohtaa. Toisaalta voi ollakin helpompi kysellä kaikenmaailman vaivoista melko anonyyminä :). Mulle jäi esikoisen palstailusta käteeni ihana muutaman naisen porukka, jonka kanssa olemme tutustuneet vähän paremmin suljetulla palstalla. Sitä toivoisin toki tältäkin porukalta sitten jossain vaiheessa, kun kaikilla on nyytit kainalossa :).
Pitkällä syömisvälillä et vauvallesi hallaa tee, kun vauva ottaa kyllä tarvitsemasna energian sinusta joka tapauksessa :). Ole huoleti vain. Jos sulla on vielä esim. kohtu taaksepäin kallistunut, niin kestää hetken kauemmin, ennen kuin maha alkaa näkyä ja toki esikoista odottaessa maha tuleekin usein myöhemmin esiin. Ja mitä niihin oireisiin tulee, niin mulla on ihan samat kun sulla. Kauhee nälkä koko ajan ja jano :D! Eikä siis muuta. Mut käy ihmeessä neuvolassa kuuntelemassa sydänäänet, jos huolettaa. Se ei ole hyväksi vauvalle, jos sulla on kauhee stressi päällä.

Unelmoija, meillä on rakenneultra vasta 15.4., eli aikaa on vielä... Onneks on se doppleri :D! Tosin liikkeitäkin oon jo kuulostellut kovasti, mutta vielä en oo mitään ihan varmaa tuntenut.
Mä en ollutkaan törmännyt tuohon fertility monitoriin, koska jos olisin, nin varmaan olis ollut jo kokeilussa. Mä oon just sellanen, et haksahdan kaikkeen enemmän ja vähemmän hömppään ;).

Kiitti Hamma tosta Levolac-vinkistä (ja toki muistakin). Se vois sitten olla sitten hyvä pitempiaikaiseenkin käyttöön. Pitää kysyä huomenna vielä lääkäriltä ohjeita, kun meen neuvolassa käymään.
Petra, maitohappobakteerit lähti täällä justiinsa käyttöön :D!

Papuliini, kyllä se sun masu vielä siitä söpöksi vauvamahaksi muuttuu :). Mulla alkaa pikkuhiljaa näyttämään vauvamahalta ja nyt on jo muutama tuttu tullut kysymään, et onko meille toinen tulossa. Ihan kiva :). Hitsi, pitäi saada seksivaihe itselleenkin päälle, kun se olis hyvää hyötyliikuntaakin ;D.

Tuun huomenna kertoo neuvolalääkärikuulumiset :).

Selia rv 15+1

Tervetuloa Siljallekkin,

Toivottavasti viihdyt meidän kans pidempäänkin ja olokin paranee ja muuttuu varmemmaksi ku pääset tänne välillä purnaamaan.

Olen alusta alkaen ottanut linjan, että koska meidän lapsiluku on nyt sitten tässä, niin heti näillä varmemmilla viikoilla aion kyllä nauttia täysin rinnoin ja hehkua onneani! Ehkä silläkin on tekemistä, kun tämä on toinen vauva niin uskaltaa ottaa vähän höllemmin, kun tämä vähän tuttua on kuitenkin.. Alku oli kyllä hankala kaikkien oksentelujen ja väsymysten kanssa, mutta pari viime viikkoa on ollut hyvät fiilikset..

Väsymys on vähän verottanut noita petipuuhahaluja itselläkin, mutta toivottavasti se tästä vielä piristyy. Toisaalta mies on nyt viikon poissa kotoa ja jo nyt ikävä (ja halutkin) on kova..

Tänään oli neuvolalääkäri. Kaikki hyvin, painoa oli tullut viidessä viikossa vajaat 2 kiloa.. Tässä vaiheessa kai ei vielä tarvis, mutta neuvolan tätiä ei yhtään huolettanut. Sanoi, että syö vaan kun nälättää. Pahempaa on että stressaisin paria hassua kiloa. Hb:tä ei edes katsottu kun oli viimeksi yli sen 150. Kohdunsuu kiinteä ja aivan kiinni, sydänäänet kuului hyvin ja katsottiin plussana vielä ikivanhalla ultrallakin vauvelia. Siellä se makaili ja imi peukkua ja jalat heilui aivan vimmatusti.. Suloinen näky. <3

Huoh, vähän on edelleen työmotivaatio hukassa, onneksi enää kolme päivää ja talviloma! Käydään pikavisiitti Helsingissä ja Tallinnassa (jos ei lakot sotke suunnitelmia)

Aurinkoista päivänjatkoa,
Neppu 15+3

Heipparallaa ja tervetuloa uusille mammoille!

Olipas mukava lukea teidän kuulumisianne pitkästä aikaa. Mä olen kovasti koittanut petrata ylensyömiseni kanssa. Illat vedän ananasta ja muita hedelmiä. Lounaalla ja päivällisellä tulee kyllä syötyä liikaa, mutta herkkuja olen saanut vähennettyä.

Ummetukseen mäkin olen käyttänyt levolacia ja hyvin toimii. Seksipuuhat on täälläkin jäissä ja yritän itseäni tsempata, ettei ukko vallan vaivu epätoivoon. Onhan hällä jo kokemusta, pari viime raskautta on mennyt melko hiljaisissa merkeissä eikä se imetysaikakaan mitään hekumaa ole ollut. Ihmeesti se seksielämä sieltä on vaan aina pirsitynyt ajan kanssa ja joka kerta muuttunut entistä paremmaksi.

Ulkoilu ja lenkkeily on mullakin jäänyt ihan minimiin. Lasten kanssa käyn ulkona pari kertaa päivässä, mutta siellähän mä seison ja huutelen ohjeita. Lumityöt on tietysti erikseen. Jumpissa olen käynyt edelleen kolmisen kertaa viikossa, joskus jopa neljä. Kunhan kevät koittaa, jospa se ulkoilukin alkaa taas maistumaan.

Pahoinvointi ei meinaa vieläkään hellittää. Pari päivää sitten kahvinpurut saivat ihan oksentamaan aamupalat pönttöön. Hampaiden harjaaminen on ihan tuskaa, koko ajan yökötyttää. Astianpesukoneen täyttö ja roskapussin vienti ovat myös tuskan takana.

Masu on jo melko iso, mutta edelleen aamuisin pienempi kuin iltapömpötyksen kanssa. Ekoja äippähousuja olen yrittänyt metsästää edullisesti, mutta ei vielä ole löytynyt. Ehdin jo myymään edelliset vaatteet kun kuvittelin, etten tähän hommaan enää lähtisi. Onko kellään vinkkiä edullisista äitiysvaatenettikaupoista?

Moikka!

Tänään oli neuvola. Edellisestä käynnistä onkin kulunut jo kuusi viikkoa. Painoa on tullut ihan hirrveästi.. Viikkoa kohden reilut 600g (OMG)!!! Hemppa laskenut 136--->116 eli rautakuurille pitäisi alkaa. Olen viimeisen viikon ajan muuttanut syömisiäni parempaan suuntaan, että josko tuo painonnousu vähän hidastuisi. Sopii ainakin toivoa.. Perjantaiaamuna edessä kilpparilabrat ja niistä saan tuloksia ensi viikolla.

Perjantaina pääsen ensimmäisen kerran fysioterapiaan. Toivottavasti saan apua päänsärkyyn. Täällä näköjään muillakin samoja vaivoja ja ilmeisesti samasta syystäkin. Milenkiinnolla odotan, minkälaiset "kotiläksyt" fysioterapeutti antaa. Onko muuten kellään kokemusta, miten eroaa fysioterapeutin ja OMT-terapeutin antama hoito? Ja onko jompikumpi erityisen sopiva hoito juuri niskavaivoista kärsiville? Työpaikkalääkärini suositteli OMT-tereapeuttia, mutta lieneekö tuo sitten lääkärin ja terapeutin välistä diiliä..

Ummetusta täälläkin aika ajoin. Olen toistaiseksi pärjännyt ilman Levolacia, mutta ehkä rautakuuri pakottaa siirtymään järeämpiin keinoihin. Maha on varmaan turvotuksestakin johtuen aika isoksi kasvanut, mutta hyvin menee vielä piiloon toppatakin alle. Käsilaukku vielä vähän tuohon sivulle eteen, niin ei naapuritkaan ole mitään huomanneet. :-) Ilman takkia tätä ei kyllä enää piilotella. Eniten huvittaa mun napa; se on aikoja sitten pullahtanut melkein kokonaan ulos! Ostin H&M:lta kapealahkeiset mammafarkut. Aivan ihanat jalassa! Ei purista mistään ja pysyvät kuitenkin napakasti yllä. Hintaa oli kyllä 49e, mutta eiköhän nämä saa sitten eteenpäin, kun itsellä ei ole enää tarvetta. Ennestään varastossa lojui vaaleat mammasammarit, mutta ovat sen verran väljät, että tällä massulla niitä saa nykiä jatkuvasti ylös.

Petipuuhien suhteen on ollut aika hiljaista.. Poikien odotusten aikaan muistan "heränneeni" joskus puolivälissä raskautta - haluja riitti vaikka kuinka paljon. Ja unet olivat usein melkoisen vauhdikkaita.. Tämän hetken haluttomuuteen tuntuu löytyvän pitkä liuta hyviä selityksiä.. päänsäryt, väsymys, työstressi.. milloin mitäkin. Mieskin potee jotain talven uupumusta, niin aloitetta ei kauheasti tule siltäkään suunnalta. Mutta kyllä tämä taas tästä! :-) Komppaan Kirsikkaa; meilläkin seksielämä (ja erityisesti oma nautinto) on parantunut paljon aiempien raskauksien myötä.

Kolme viikkoa ultraan. :-) Pojat pääsevät mukaan ihmettelemään. Toivottavasti eivät saa mitään painajaisia 4D-kuvista! :-D Ovat kyllä nähneet Youtubessa pätkiä tämän laadun kuvista ja ihastusta ne vaan on herättäneet. Lääkärin huoneessa tilanne on tietysti toinen..

Nyt iltapalan laittoon. Oma terveellisempi iltapala on nyt salaattiannos jossa tilkka basilikaöljyä ja vähän joko fetaa/mozzarellaa/kurpitsansiemeniä. Pikkuporkkanoita olen myös rouskutellut ahkerasti. :-)

Hauskaa loppuviikkoa!

Amorphis 17+1

Terkut eiliseltä neuvolareissulta!
Painoa on tullut nyt yhteensä (siis ennen raskautta lukemasta, ei ekasta neuvolakäynnistä) 2,7 kg ja siis viime käynnistä 1,5 kg (0,284kg/vko). Ihan kohtuu lukema... Tavoitteena mulla on, et max 12 kg saa tulla :). Sykkeet oli pienellä n. 140 ja iloisesti potkutteli dopplerin anturaa, kun lääkäri kuunteli. Paikat on napakasti kiinni ja kohdunkaulan pituus 3cm. Paineetkin oli ihan jees 120/77. Hemppaa ei mullakaan mitattu, kun oli viimeksi hyvä.

Kirsikka, mammavaatekauppojahan netistä löytyy vaikka miten, mutta että vielä edullisia, hmm. Meneekin jo vaikeemmaksi. Mun mielestä ne on kaikki kalliita ;). Varmaan joku Henkkamaukka on halvimmasta päästä. Entäs kirpparit tai huuto.net? Suositko sellaisia?

Amorphis, tsemppaahan nyt painonnousun kanssa, niin ei ainakaan tule näitä kiusallisia sokerivaivoja, mitä mulla on (ilman painonnousuakin...:/) :). Eihän tuo maata kaada ja varsinkin, jos sulla on edellistenkin raskauksien kilot lähteneet helposti pois :). Lippu korkeella vaan ja lisää porkkanaa poskeen :)!

Neppu, sinä sen sanoit :)! Mä just sanoin miehelle pari päivää sitten, että mitä tätä nyt enää salailemaan, et miksen voisi näyttää olevani _onnellisesti_ raskaana. Samaan rintamaan siis astun pörhistelemään sun kanssasi ;). Ollaan pömppiksiä ja näytetään se koko maailmalle :D!

Nyt taas pitää palata kahvitauolta sorvin ääreen ;).

Selia rv 15+3

Ps. Ei taida monellakaan olla vielä "tekonimeä" vauvalle? Tai ainakaan ei ole täällä julkistettu. mä odottelen, et millon se nimi tulee keksityksi. Esikoista odotaessa nimi tuli joskus maalis-huhtikuun aikaan (olin siis samoihin aikoihin raskaana silloinkin). En siis halua keksimällä keksiä mitään, vaan uskon, että se vaan tulee...

Silja, kyllä mäkin kaikkea murehdin välillä.. usein pelottaa onkohan pieni vielä hengissä, kun ultrien ja neuvoloiden välit on niin pitkiä. Älä kuitenkaan syömisistä stressaa, kyllä se saa riittävästi energiaa vaikket aina säännöllisesti söiskään. :) Mä en viit

Kirsikka, tsemppiä pahanolon kanssa painimiseen! Mulla on VIHDOIN tällä viikolla helpottanut pahoivointi... en jotenkin osanut odottaa että se kestäis näin kauaa, on ollut aika rankkaa..
Mä oon kans koittanut jättää herkut vähemmälle ja onnistunutkin siinä aika hyvin.. tosin viikonlopuisin oon sit mässänyt hyvällä omatunnolla. :)
Mäkään oo kauheesti ulkoillut, mutta jumpassa oon kans käynyt ja oon ihan tyytyväinen että jaksan ees siellä käydä..

Neppu, hienoa että neuvolassa kaikki oli hyvin! Ei kahden kilon painon nousu kuulosta musta pahalta, veikkailen että mulle on kans tullut jotain sellaista..

Amorphis, toivottavasti päänsärky helpottaa.. pahentako se rautakuuri paljonkin ummetusta? Veikkaan että joudun kans ite rautakuurille ja vähän inhottaa jos se pahentaa vielä ennestään huonosti toimivaa suolta. :S
Mä ostin kans HM:sta kapealahkeiset mammafarkut! :) Ne oli tosi kivat, istuu hyvin ja masu saa olla rauhassa isona. Ihanaa ettei housut purista!

Selia, oli varmasti ihanaa kuulla pienen sydäntä! Me ei tosiaan ekalla käynnillä kuunneltu ollenkaan, joten en oo koskaan kuullut miltä se kuulostaa.. ens viikolla sitten meillä on aika.
Mäkin pääätin alkaa kävelee vatsa ylpeästi pystyssä. :) OOn kyllästynyt piilottelee ja vetää vatsaa sisään. Tätähän me ollaan odotettu, en haluu salaa keneltäkään.

Meillä on tekonimi vauvalle, mutta käytetään sitä vaan kahden. Se on vähän hassu. :)

papuliini 14+5

Tervehdys ja hyvää karkkipäivää! tänään meinaan herkutella hyvällä omallatunnolla:)

Tekonimeä ei ole vielä meidänkään vauvalla. Tulee jos on tullakseen. Saattaa olla, että isoveli ja pikkusisko keksivät jonkun hyvän nimen kunhan saavat ensin kuulla, että vauva on tulossa. Emme ole vieläkään kertoneet asiasta. Eivät ole vielä ihmetelleet mahan kokoa eikä muutenkaan olla asiasta tarkoituksellakaan vielä juteltu. Ajattelin, että rakenneultran jälkeen kerrotaan jos ennen sitä eivät ala itse ihmettelemään. Yritän tällä "salailulla" välttyä alituiselta kyselyltä, että joko syntyy ja koska se elokuu on... Ovathan nuo pikkuiset vasta kaksi ja neljä vuotiaat. Kaikki muut tämän uutisen oikeastaan jo tietävät.

Huutonetistä olen huutanut parit paidat ja henkalta tilasin housut. Ajattelin vaan, että olisi ihana hankkia jotain erikoisempaa tai hauskaa äippävaatetta, näin viimeisen kerran. Funmum printtipaidat ovat ihania, mutta tosi kalliita, en niitä raaski tilata. Tosi hyvät farkut löysin kirpparilta ja halvalla!

Pahoinvoinnista, jota viimeksi vielä valitin: olen pessyt jo kahtena kertana hampaani ilman kakomista! Niinkin tavallinen homma ja jokapäiväinen osasi tuntua ihanan autuaalta ilman yrjön makua suussa.

Meillä molemmat muksut nuhakuumeessa, joten viikonloppu menee hiljaisissa merkeissä lääkkeitä mittaillen ja neniä niistellen. Mukavaa perjantaita kaikille!

Pitää päästä hehkuttamaan teille, kun te ymmärrätte mun hehkutukset tietysti ihan täysin :). Tunsin viime to (15+3) ekan pienen potkun ja viikonloppuna muutaman lisää <3! Oiiiiih, miten ihanaa :))))! Viikkoa aikaisemmin tuntui siis, kun esikoisesta, ja tosi ajoissa mun mielestä. Saa nähdä, jatkuuko jo ihan jokapäiväisenä jo näin varhain.

Papuliini, eikö teillä kuunneltu sydänääniä np-ultrassa? Siinä on kyllä kätilöllä se vaiva, että laittaa ultraan äänen päälle :). Mut jos, niin samaltahan se kuullostaa :). Tällä viikolla kuulet sit viimeistään :)!

Hienoa Kirsikka, että hampaidenpesu onnistuu jo paremmin ;)!
Mä en oo huutonetistä tilannut koskaan mitään, mutta kovasti oon valikoimaa tutkaillut. Tykkäisin ajatuksesta, että ostaisin käytettyä, mutta mun mielestä on älytöntä, kun tavaroilla ja vaatteilla pidetään hurjaa hintaa, kun kyseessä on second hand, jos ei jo useempikin.. Kävin eilen kirpparilla pyörähtämässä ja jotenkin mä satun kai vaan löytämään just ne tuotteet, jotka on hinnoiteltu ihan metsään :(. Vinkkejä hyvään kirppismetsästykseen?
Mä haluisin tosi kovasti tälle uudelle vauvalle BabyBjörn Balance tai 1-2-3 sitterin ja niitä oon erityisesti huutonetistä tutkaillut.

Mä muuten sovitin äippähousuja, mitä edellisestä raskaudesta oli jäänyt ja huhhei, että ne oli ISOJA! Saa nähdä kasvanko muka sen kokoiseksi, vai meneekö nuokin vähät uusiksi..hmm.

Selia rv 16+0

Hyvää naistenpäivää! Ajattelin jakaa teidän kanssa keksinnön, josta itse olen ollut ihan kohtuuttoman itsetyytyväinen :) Ehkä joku muukin innostuu, kun housuja näyttää moni metsästävän. Kiersin äitiysfarkkutarjousten perässä, mutta sopivaa paria ei löytynyt. Otinpa sitten vanhat Espritin korkeavyötäröiseni ja ratkoin niistä vyötärökaitaleen (?) irti. Sen tilalle ompelin sinistä resoriputkea (kaksinkerroin, korkeus noin 35 cm - saumavara) ja voilà, ihan kaupan pöksyjä vastaavat housut ovat valmiit. Hintaa kertyi resorista parisen euroa.

Hamma 15+6

p.s. Mä luulen myös tunteneeni ensimmäiset liikahtelut :)

Selia, ei kuunneltu ultrassa sydänääniä, katsottiin vaan. Ei tullut edes mieleen että siinäkin vois niitä kuunnella!
Tänään oli neuvola ja kaikki oli hyvin! Jeee!! Vauvan pulssi oli 150.. kyllä helpotti kun syke hetken etsinnän jälkeen löytyi! :)

Painoa oli tullut alusta 2kg, ja oli kuulemma ok tahti. Hemppa oli 122 eli ei vielä rautakuurille, onneksi. Voi kun ihana fiilis taas! Tuntui hassulta ajatella että siellä sisällä tosiaan elää toinen elävä olento! Se jotenkin konkretisoitui kun niitä sydänääniä kuunteli.

Nyt tasan viisi viikkoa rakenneultraan, mutta ehkä sen nyt jaksaa kun on matkakin välissä.

Hamman housuidea kuulosti hienolta! Mä oon vaan niin kädetön, että en ees yritä itse mitään ompelujuttuja.. :)

papuliini 15+3

Mä jatkan taas melkein yksinpihelua :D. Pitäisköhän hankkiä elämä vai mitä ;)).

Hamma, hienoa, että sait nikkaroitua mammafarkut! Mä en itse oo ompelukoneen kanssa kovinkaan näppärä (vaikka sellaisen omistan!), vaan nuo puikkopuuhat on enemmän omia juttuja.
Pitää mennä H&M:stä jossain kohtaa etsimään parit mammahousut sitten keväämmällä. Mulla oli ihanat mustat mammareisarit, mitkä oli tosi monikäyttöset, mut lainasin ne kaverille ja ne meni sitten rikki :(. Ostin nyt uuden masutuubin ihanasta pienestä lastenputiiikista, jonka löysin, olikohan Bella Band tai jotian se merkki. Maksoi jotai 25 €, mut on kyllä niin toista luokkaa, kun henkkamaukan tuubit... Ne housun nappijatkeet on mulle vielä liian suuret normifarkkuihin, joten tuolla masutuubilla saa oivasti peitettyä avoimet napit ja se pitää housut hyvin myös jalassa, kun on niin napakka. Näköjään joskus kannattaa panostaakin...

Onko teillä muuten mitään mutua, kumpi on tulossa, tyttö vai poika? Tuli mieleen noista papuliinin tyttösykkeistä ;). Mulla oli tyttöolo alkuun, mut nyt en ookaan enää niin varma :D.

Selia rv 16+2

En mäkään mikään käsityöihme ole, mutta toi nyt oli aika iisibiisi :)

Mulla on ihan poikaolo. Mielessäni juttelen jo 'pojalle' ja nimikin mulla on jo mielessä. Ensimmäisessä raskaudessa ajatus koko lapsesta oli jotenkin kaukainen eikä mitään tällasia tyttö-/poikaoloja tullut missään vaiheessa. Vatsan muodosta moni tosin tyttöä oikein veikkasi. Saa nähdä, onko tässä fiiliksessä nyt sitten mitään perää. Ajateltiin kyllä rakenneultrassa 3,5 viikon päästä asiaa kysäistä. Nythän linjaus on vaihteeksi se, että hoitohenkilökunta saa sukupuolen paljastaa. Lähinnä kyllä kysytään tuo isosiskon vuoksi, jotta hänen on helpompi orientoitua asiaan. Toisaalta on kyllä kiva saada itsellekin varmistus jos tämä fiilistely onkin ihan pusikossa :)

Ihanan aurinkoinen lomapäivä! Vietin koko aamupäivän raivaten takapihaa hirveästä melkein metrin lumipeitteestä. Hiki tuli ja naama täyteen pisamia.

Täällä on alkanut nyt tuntua liikkeet. Yli viikon olen kuulostellut, mutta en kuitenkaan ollut varma. Nyt ne on kuitenkin sen verran selviä ettei erehdy. Ihanaa!

Kyllä kuulosti Hamma hyvältä tuo sun housuidea, mutta en kyllä tiedä saanko aikaiseksi. Ja toisaalta tarvisin muutenkin uusia housuja ettei ole oikein vanhoja tuunattavaksi. Ulkoiluhousut ei mene enää lainkaan kiinni vaan joudun laittaan niihin jonkun hiusrenksuviritelmän. Muuten farkut on kyllä niin matalalanteisia että menee vielä. Töihin tarviis jotkut siistimmät mammahousut, mut ei täältä Oulusta oikein tahdo löytyä.

Mulla on kans ollut hieman poikaolo. Oireet kun on ollut niin erit kuin tytöstä että ihan sillä pidän tätä selvänä poikana.

Nyt tulikin kiire kyläilemään, mutta jatkan paremmalla ajalla

Neppu 16+4

Selia, en tiennytkään että 150 oli tyttösyke?! :) Mulla on ollut koko ajan poikafiilis jostain kumman syystä.. ajattelen kokoajan tätä poikana. Toivottavasti rakenneultrassa selviää, olisi kiva saada jo varmuus.

Mun pitäis kans löytää toinen mahatuubi. Ostin HM:stä ja ne on vielä liian isoja, ei oikein pidä housuja kunnolla kiinni. Ajattelin viikonloppuna käydä äitiysvaateliiikkeessä Kampissa katsomassa jos sieltä löytyis.. Ja uudet ulkoiluhousut pitäis kans ostaa, vanhat puristaa jo hulluna.

Mä oon kans muutaman kerran ollut tuntevani jotain pieniä hipaisuja, mistä kuitenkaan ei ihan varmasti oo pystynyt sanoo oliko ne vai ei.. kohta ne toivottavasti voimistuu!

papuliini 15+4

Terve!

Munkin varmaan pitäis hommata parit masutuubit. En ole ennen noihin putkiloihin tutustunut, mutta kuulostavat olevan käteviä.

Luulin jo muutama päivä sitten, että liikkeet alkavat pikku hiljaa tuntumaan. Muutamia hipaisuja tuntui monena päivänä ja kun rauhoittui illalla olin selvästi tuntevinani pikkuisen. Nyt en ole kuitenkaan pariin päivään tuntenut mitään. Muutenkin maha tuntuu oudon "tyhjältä". Huomenna on onneksi neuvola, jossa pääsee sykkeitä kuulemaan. Olo on epävarma. Voihan tuo mahan tyhjyys johtua siitäkin, että ananasta olen syönyt paljon ja herkkuja vähmemmän:)

Oletteko jo kertoneet vauvan sisaruksille tulevasta tuhisijasta?

Mulla on poikaolo. En osaa perustella miksi, mutta kuitenkin. Tosi hyvä, että taas nykyään kertovat halutessa rakenneultrassa sukupuolen.

Torstain jatkoja!

Papuliini, niinhän sitä väitetään, että tyttövauvalla on nopeampi syke kuin pojalla, mutta uskomuksiin taitaa perustua tuokin, eli ei ehkä niin vakavasti otettavaa :). Mulla on kaksi kertaa kuunneltu sykkeet, ekat oli 170 ja toiset 140, eli tytöstä taisi pojaksi muuttua matkalla ;D heheh.

Kirsikka, mulla on sama homma liikkeiden kanssa ja nyt kun sanoit tuosta tyhjästä olosta, niin tuli hätä päästä kotiin dopplerin luo. Jaiks :/.

Selia rv 16+3

Selia, mulla terkkari sanoi, että hän ei enää "ennusta" sukupuolta sykkeen perusteella, kun on kerran niin pahasti erehtynyt. Anyways, meidän "Millillä" on sykkeet olleet molemmilla kerroilla 170 ja 175, mutta siitä en ole tehnyt mitään johtopäätöksiä. Tyttöä odotan kuitenkin :D

Mä opin joskus vuosia sitten sellaisen ennustuksen, mikä tehdään neulalla ja langalla käden yläpuolelta. Jos neula heiluu edestakaisin, tulee poika ja jos tekee ympyrää, tulee tyttö. Kun "lapsiluku" on täynnä, neula pysähtyy ihan kokonaan. Tällä sitä sitten taannoin testattiin kaikkien tyttökavereiden kanssa ja täytyy myöntää, että mun tekemät ennusteet on pitäneet pelottavan hyvin paikkansa. Tämä keino näyttää siis myös keskenmenneiden/abortoitujen sukupuolet, joten _todellista_ lapsilukua se ei näytä. Mulle tämä ennuste on näyttänyt 5 tyttöä (!), joten olisi ehkä pikkisen aikaisemmin pitänyt aloittaa lisääntymään... Tosin juuri tuon ennusteen suuren luvun takia onkin vähän pelottanut, että keskenmenoja voi tulla.

No, tuo nyt on tuollainen leikkijuttu, joten kunhan rakenneultra koittaa reilun parin viikon päästä, niin saamme tietää varmuuden, onko tulossa "Milli" vaiko "Pilli" :D.

Nyt pitää lähteä syömään. Kirjoittelen lisää illemmalla, sikäli mikäli ei mene koko ilta sohvalla nukkuen...

Petra 16+5

Hei taas, tässä vielä muutama rivi ennen illan viimeistä telkkarisarjaa ja nukkumaanmenoa.

Kirsikka ja Selia, sama fiilis liikkeiden ja tuntemusten suhteen. Ihan eka liikkeentapaisen olin tuntevinani jo 14. viikolla. Sillon yhtenä iltana tuntui ihan keskellä alavatsaa kevyt hipaisu, jota jäin miettimään että mikähän tuo oli, ennen kuin hokasin että voisiko se jo nyt olla liikkeitä. Ja terkkari vahvisti epäilyni, että saattoi hyvinkin olla. Sen jälkeen olen sitten innolla kytännyt samanlaisia hipsuja, mutta ihan samaa fiilistä en ole kokenut. Välillä tuntuu milloin milläkin puolella masua liikettä ja sitten taas välillä veikkaan niitä pelkästään suolen toiminnaksi :)

Mutta ehkäpä parin viikon kuluttua alkaa enemmän jytke tuntumaan, ultran ja sydänäänien rahinoiden perusteella masuasukki on melkoinen jumppari :D

Mammavaatteita olen minäkin katsellut netistä, kun paikallinen valikoima (jota innolla kävin katsastamassa) osoittautui kahdeksi rekilliseksi eli noin kolme eri toppia ja kaksi eri pitempää paitaa ja muutamat housut. Joten se siitä. Kannatuksen vuoksi ehkä voin käydä sieltä jotain hakemassa, mutta muuten pitää turvautua lähikaupungin HM:ään tai sitten nettishoppailuun. Osa nettiputiikeista on minunkin mielestä ihan tolkuttoman kalliita. Miten muka mammafarkut joissa on tosiaan se mahakaistale lisää, voi maksaa tuplasti normifarkkuihin verrattuna? Yksi sivusto mikä jäi mieleeni oli Omppulinna, sen vaatteet ei olleet minusta ihan älyttömissä hinnoissa. Mutta en siis vielä ole testannut, vaan omilla kuteilla ja vyötäröjatkeilla olen mennyt. Masutuubia olen harkinnut ja kiitos vinkistä Selia, pitää löytää tuota merkkiä.

Mutta nyt siis sohvalle ja huomenna onneksi perjantai!

Yhteistyössä