*ELOKUISET LEIJONANPENNUT 2009*

  • Viestiketjun aloittaja unikuu108
  • Ensimmäinen viesti
Meillä oli eilen ristiäiset ja neiti sai nimekseen Kiia Susanna.
Juhlat menivät hyvin, mutta taisi kuitenkin Kiia väsyä kun juhlien jälkeen itkeskeli ja viime yön nukkui mun vieressä kun omassa sängyssään alkoi aina itkeä.
 
Jaahas, se on taas yks viikonloppu takana. Mukavaa oli, oltiin hissukseen kotosalla ja mä kävin kampaajalla (3h!). Tänään kävi sitten vieraita, oli pikkumies ihmeissään kun kämppään tuli aikalailla meteliä kahdesta pikku tenavasta. Pitäis varmaan pitää päivisin enemmän ääntä kun on pojan kanssa kaksistaan (mutta miten?) :D !

Kakkaamisesta... meillä tulee kakka lähes joka vaippaan ja tosiaan toivoisin että sen tuotanto jo hieman hidastuisi. Onneksi ei oo mitään suurempia ihovaivoja ja sen turvin olen uskaltanut olla vaihtamatta öisin vaippaa ellei sitten tunnu olevan todella paha tapaus.

Ilmakylvyistä... Olen koittanut antaa pienet kylvyt joka ilta vaipanvaihdon yhteydessä mutta lattialle en oo varsinaisesti laittanut et oisin tehny pidempään. Uskoisin että saan vauvahierontaohjeita vyöhyketerapeutilta ja siitä ajattelin ottaa tavaksi hieroa poikaa kerran päivässä niin siinä tulisi sitten samalla tuo ilmakylpykin tehtyä.

Lattialla olemisesta... tätä ollaan koitettu tehdä joka päivä ja samasa yhteydessä pitää myös masullaa. Tuntuukin nyt et poika viihtyy paremmin lattialla ku sitterissä. Ja äsken ennen iltatoimia kun touhuttiin lattialla ja pidin poikaa masullaan, hän käänty itsestään selälleen!!!! Oli varmaan vahinko?! Mut silti äiti oli tosi ylpee =)

Silittäminen... mä olen kans tosi laiska silittämään ja niin on jääny silittämättä vauvanvaatteetkin. Hyvä kun sen lakanat oon jaksanut silittää kun jää niin ryppyiseksi jostain kumman syystä (omia lakanoitakaan en silitä kun vedetään ne miehen kanssa niin se riittää). Miehenkin oon opettanu jo suhteen alkuvaiheessa silittää omat paitansa. Mä kun silitän vaatteita aina sitä mukaa kun tulee tarve. Ehkä se muuttuu kun lapsi kasvaa ja aamuisin pitää oikeesti olla työvaatteet valmiina mutta näin on nyt elelty.

Nukkumisesta... mä haaveilen kans kokonaisesta yöstä. Multa tulee hyvin maitoa ja olenkin pumpannut sitä pakkaseen mutta en oo vielä ehdottanu miehelle et hoitais yön. Ehkä mä kuitenkin säälin sitä sen verran paljon kun on niin huono itse nukkumaan muhun verrattuna.

Päiväunista... meillähän on ollut haasteena saada poika nukkumaan päikkärit omassa sängyssään, mikä on tosi hassua koska yöt se nukkuu siellä ihan tyytyväisenä! No, neuvolassa pohdimme sitä että se on varmaan lähteny siitä tavasta et alusta alkaen on pidetty poikaa paljon sylissä ja vastasyntyneenä nukahteli usein sohvalle meidän olkapäältä eli kokee oman sängyn sellaisena paikkana johon mennään vain yöllä... Paras tapa saada se nukkumaan on ollu lähtee vaunuilemaan mut kelit on huononemassa ja en todellakaan jaksa joka päivä käydä moneen otteeseen kävelyllä ni nyt alkaa tehohoito pihalla nukkumisesta... Se kun ei kauheesti tykkää siitä ku ollaan vaan paikallaan. Autossa käy usein samoin. Liikeessä nukkuu hyvin mutta heti mäkkärin drive innissä alkoi ininä ;)

Osittaisimetyksestä... kuten totesin edellä, oon pumpannut pakkaseen ja mies onkin syöttänyt silloin tällöin poikaa pullosta. Multa kun hän ei tunnu pulloa hyväksyvän. Taitaa haistaa lähellä olevan rinnan :D Kyllä me ollaan jo puhuttu et tässä joku viikonloppu annettais vauva hoitoon mummille joko päiväksi tai illaksi ja tehtäis jotain kahdestaan (ehdotin et mennään hotelliin nukkumaan) :x joten tuota tuttipullotaitoa täytyy pitää yllä. Se ei meinaan mee ihan mukisematta alas. Tuttiahan ei meidän poika hyväksy ollenkaan. Vaikka mä pystyn hyvin pumppaamaan, oon miettiny myös korvikkeiden kokeilemista. Oon kuitenkin ymmärtänyt että ne on tuhdimpaa tavaraa (?) ja niin ollen vois saada pidempää unipätkää aikaiseksi, varsinkin jos on hoidossa. Mutta summa summarum, on tosiaan huonoa omaatuntoa siitä että pohtii imetyksen muuttamisesta. Olen tietty tosi iloinen siitä että maitoa tulee mutta en kauheesti nauti imettämisestä (mistä tietty saa yhdet lisä-huonot-omattunnot!)

Kylvettämisestä... me ollaan kylvetetty pari kertaa viikossa mut sit vielä tarpeen mukaan sellaisina iltoina kun on havaittavissa levottomuutta tai itkuisuutta normaalia enemmän. Iho on hyvässä kunnossa eli kait kylvettämistä vois tehdä useamminkin, se kun on meistä kaikista hauskaa puuhaa.

Deetipoista... mä kans siirryin antaa Deetippoja viime viikolla Jekovitien sijaan. Mä olen antanut sen pojalle lusikalla niin että yhdessä satsissa on 10 tippaa eli kaksi lusikallista putkeen. Sellai ainakin meillä on tavara pysyny suussa.

Ja mitä muuten rotavirusrokotteeseen tulee niin meidän pojan oire oli kans väsymys!
 
unikuu108 kiitos linkistä. Siellä oli vauvahieronnan ohjeita mitä olen yrittänyt katsella mutta ei tuota linkkiä ole mistään vastaan tullut :)

muratti88 ikyllä on syötävän näköinen kakku! :)

Vauvan vaatteiden silittäminen on täällä kyllä jäänyt kokonaan pois. Silloin silitin kaikki vaatteet kun odottelin Veetun tuloa maailmaan.. Pesen vaatteet ja alustat samoilla pesuaineilla kuin muutkin ja osa menee samassa koneellisessakin kun en viitti vajaita koneita pyöritellä pahemmin.

Pihalle jos lähdetään niin puen Veetulle pitkähihaisen bobyn, housut, sukat, tumput, villasukat, kevyt toppahaalari ja myssy.
Vaunuissa meillä on äitiyspakkauksessa tullut makuupussi joka on kantokopan päälle käännetty, se ei siis toimi peittona vaan suojana ja Veetun päälle tulee vielä fleece peitto.
Ikinä poitsu ei ole ollut kylmissää eikä ihan hiestämärkänä, ihan sopivan oloinen kaveri. Niskasta on lämmin, samoin kuin kädet ja varpaatkin pysyneet lämpöisenä.

Veetu viihtyy lattialla joskus paremmin ja joskus vähän huonommin. Mutta kun on jotain katseltavaa, niin viihtyy hyvinkin. Mutta lattialla meillä ei kuitenkaan paljoa olla kun on vähän viileä, mutta sohvalla makoilee kyllä paljon.

Meidän Veetu menee tulevana perjantaina ensimmäistä kertaa yö kylään mummulle. Kun me mennään illalla teatteriin, jonka jälkeen saan nukkua ensimmäisen yön synnytyksen jälkeen niin että ei tarvi herätä. Saa nähdä miten menee, varmaan herään silti että eikö se nyt jo herää syömään.

Tyttönen ja Veetu 7vk
 
Heippa!
meilläkin oli eilen ristiäiset. Pojan nimeks tuli Leo Sakari. Ennen kirkkoon menoa poika ei suostunu paljoo syömään ja oli sitten hieman vihanen toimituksen aikana. :D ei kyl kokoaikaa.

Ulkoilusta: meillä on ulosmentäessä päällä body, puolipotkarit/housut, villasukat, tumput, lakki ja vanupuku. Laitan myös äp-pakkauksen makuupussin ja pehmeän kantokassin. Sopivasti on ollu vaatetta. Paitsi kerran ku laitoin kypärämyssyn vielä niin oli liikaa.

Meillä poika nukkuu yöllä yleensä 2-3h pätkissä, viime yö meni ennätyksellä! 6.5h! olin niiiin onnellinen. saas nähdä mitä tänään.

Aniit ja Leo 5vkoa
 
Nukkumisesta: meillä neiti syö 2-4 tunnin välein yöllä ja mä syötän aina, koska saa vaan rintaa, niin en ole nukkunut täysiä öitä moneen viikkoon. Mutta ihan virkeä olen silti ollut. Meillä neiti syö 10-15 min ja koska nukkuu meidän vieressä, niin tissi vaan suuhun. En ehdi paljon edes herätä. Puoliunessa imetän. :D

Korvikkeista: en ole antanut lisämaitoa. Eikä tyttö ole edes vielä pullosta syönyt kertaakaan. Mulla tulee maitoa niin paljon, että pakko imettää. Pumpannut olen tasan kerran, kun pakotti ja oli pakko saada rinta tyhjäksi. Nyt on se pumpattu maito pakkasessa hätävarana.

Kakkaaminen: enää ei ole joka vaipassa kakkaa. Kakkaa aamuin illoin kunnolla ja jotain pientä saattaa ollaa päivisin vaipassa.

En silitä vauvan vaatteita enkä kyllä omiakaan ellei ole pakko. Vauvan vaatteet pestään samassa kuin muutkin vaatteet. Mä käytän tuoksutonta nestemäistä pesuainetta kaikkeen pyykkiin.

Ilmakylpyjä neiti saa ainakin kylpyjen yhteydessä. Silloin hilluu jonkun aikaa nakuna pyyhkeen päällä ja tykkää. Iho on tytöllä tosi hyvä enkä muuta ole laittanut kuin kylpyveteen öljyä.

Oltiin viikonloppuna mökillä ja keräsin ämpärillisen puolukkaa ja ämpärillisen suppilovahveroita. Nyt on puolukat pakkasessa. Ihanaa, saa vispipuuroa yms. tehtyä. Musta on tullut ihme säilöäjä. Nyt on mustikkaa, mansikkaa, raparperia, puolukkaa, mustaherukkaa, yms pakkasessa. Saa neiti sit keväällä maistella. :)

Ihania nimiä olette antaneet. :heart:
 
Onnea nimistä,Kikka ja AniitIhanat nimet :heart: :flower:
Luminella Missä päin olit mettäs?Mua ku ei enää nykyään saa mihinkään sienimettään,ku niitä h##tin hirvikärpäsiä on joka paikassa..Mutta hienoa,että oot löytäny hyvät apajat :D Mä ostelen niitä suppiloita nykyään vaan torilta. :(
Korvikkeita meillä ei olla saatu vielä kertaakaan.Katotaan miten on paino kehittynyt ku ens ma on neuvola seuraavan kerran.Meillä vaan tissiä syödään.Mulla kans sitä maitoa riittää.Lauantaina ostin sen sähköpumpun ja kokeilin sitä jo eka kertaa.Tuntuu kyllä aika erilaiselta kuin pojun imu.Sattuu hiukan nänneihin toi pumppu.Imutehon saa kyllä säädettyä pienemmälle,mutta silti tuntuu.Ei mikään huippukiva kokemus ollut.Onpahan sit hommattu pumppu,jos mun tarvii kohta tosiaan olla pois täältä kotoa omissa menoissa.
Ilmakylvyistä kuten olen täällä jo kertonutkin ne ovat eillä jokailtaisia,koska on hyväksi ja kivaksi olomuodoksi havaittu.Meillä kans pojalla niin hyvä iho,et ei sen takia vaan ihan viihtyvyyden takia.Tykkää siinä potkiskella ja viihtyy muutenkin siinä lattialla niin hyvin,että kaikki kitinät ja marinat unohtuu siksi aikaa kyllä johki ihan muualle.Sit jos vielä
menee itse siihen hänen kanssaan jotain leluja kattelemaan ja seurustelemaan niin onki huippukivaa.Ja niinhän mä kyl teen ku hieron hänet siinä samalla sen vyöhyketerapeutin ohjeen mukaan.Tämä siis melkein joka ilta,paitsi kylpyiltoina ei,jossa käydään pari krt/vkossa.Vähän oon huomannu semmosta,että pojan iho "lehahtelee" sillai punaisena vartalolta.Ajattelin tänään soittaa neuvolaan ja kysyä asiasta.Semmosta hämähäkkikuviointia on kans ilmaantunu.Miehellä kyllä samaa,mut otan selvää silti asiasta,koska mielessä on käväissyt mahd.maitoallergiakin.Itse en ole vielä harkinnut kokeilla maidotonta diettiä,mitä joku oli tehnyt tolla "mitäs-nyt"-puolella vauvan oireilun takia.Mä odotan kyllä ekaks käskyä joltain taholta siihen sit.Ois se kyl pirun huonoa tuuria,jos vauvalta löytyis maitoallergia!Sitä kun on kuulema 2,5 %:lla lapsista vaan.Epäillyt oon vaan sen takia,ku voi oireilla myös suolistovaivoina.
Me ollaan nyt nukutettu nyt iltaisin omaan pinnikseen.Eilenkin mies laittoi sinne yhdeksän maissa ja tunnnin päästä oli jo unessa siellä.Pari kertaa piti käydä tuttia laittamassa.Muuten tosiaan nukahti sinne hyvin.Meillä syö siinä yhden maissa ekan kerran,sit sen jälkeen yleensä parin-kolmen tunnin välein.Otin kuitenkin taas viereeni puol viideltä nukkumaan,ku ajattelin et on helpompaa saada siinä sit nukkuaan vielä pidempään.Haluan edelleen kuitenkin pitää osan yötä lähelläni :D Lähellä hän kyllä on vaik nukkuuki omassaan ku pidän pinniksestä laitaa laskettuna mun vieressä.

nyt täytyy herättää toi ukko tuolta ku se on paastonnut ja menee labraan kolesteroli,sokeri,ym.mittauksiin ja siihen normi inr:ään.Ja mä voisin kattoo tv:sta yhet aamu-uutiset..

Maria-s ja Lauri 8 vkoa tänään
 
Nukkumisesta, meillä herätään syömään kerran tai kaksi. Nukkumaan lähdetään nykyisin 20-21 ja eka syöttö on joskus 00-03.00. Jos on toinen syöttö niin se on sitten joskus 4-5 aikaan. Jos taas ei niin sitten herätään 6-7 aikaan :) Aamuyöt on melko usein ähräämistä, mitään hätää ei tytöllä ole, mutta uneksii niin äänekkäästi etten mä saa oikein nukuttua kuin pätkissä :D

Korvikkeista, meillä jouduttiin aloittamaan lisäruoka kolmen viikon iässä ja viiden viikon iässä loppui imetys. Että semmoinen menestystarina :ashamed: Kipeää tekee, mutta toivottavasti ensi kerralla sujuisi paremmin! Korvikemäärät meillä vaihtelee, joskus menee hätäseen se suositellut 600ml, joskus ollaan varmaan lähempänä litraa jo.

Ilmakylpyjä Elma ottaa leikkimatolla samalla kun jumpataan. Kovin paljoa ei viihdy lattialla, mutta kerran päivässä laitetaan siihen kellimään. Eilen sitten tapahtui sellainen ihme, että kääntyi mahaltaan useamman kerran selälleen :eek:

Pesuista, meillähän on se "ongelma" että päiväaikaan tyttö nukkuu vain vaunuissa. Luojalle kiitos niiden ei tarvii liikkua :LOL: Niin iltaisin sitten käytetään aina pesulla, jotta oppisi sen että nyt on ilta ja mennään omaan sänkyyn :D Iho kestää hyvin, ei rasvailla, mutta kylpyöljyä laitan melkein aina. Neuvolassa kysyin asiasta ja ne ei nähnyt siinä mitään ongelmaa.

Kaikille nimen saaneille onnittelut
:heart:
 
Maria-s, olin Tammisaaren lähellä sellaisessa paikassa kuin Bromarv. :) tunnissa tuli se ämpärillinen suppiksia. Puolukoita oli jo muutkin käynyt keräämässä, joten niiden keräämiseen meni pari tuntia, kun piti vähän ettiä.

Meillä neiti menee nukkumaan joskus klo 23-24 aikaan ja syös siis yöllä 2-4 kertaa. Herää klo 9-10 aikaan. Sopii mulle tuo rytmi, kun saa aamulla nukkua. :) puol tuntia sitten herättiin ja vetelen tässä aamupalaa ja odottelen et neidin vatsa toimis ennen kuin vaihdan päivävaatteet. Usein toimii näin aamupäivisin.

Keskiviikkona on neuvolalääkäri. Saas nähdä miten neiti on kasvanut. :)
 
Maria onko teillä kitinät helpottanu hieronnan myötä?

Onnittelut nimen saaneille! on se niin jännää kun pieni ihminen saa nimen. :)

meillä on yökyöpelipoika. Harvoin suostuu yöunille jäämään ennen puoltayötä. normaalisti menee nukkumaan n. klo 00-01 ja ekat maidot n. klo3 ja sit klo 7. Herätään suunnilleen kymmeneltä. Aika hyvin tämän jaksaa kun nukahtaa yöllä heti maidon saatuaan. Viime yönäkin tosin otin viiden syötöllä viereen kun ei rauhottunut. Ja laitoin mahalleen nukkumaan ja siinä Leo nukkui monta tuntia. Ensimmäistä kertaa uskalsin mahalleen laittaa ja siinä tuntui tykkäävän olla.

Pyykki pestään samassa koneessa meidän vaatteitten kanssa, eikä tosiaan silitetä. Inhottavaa puuhaa. :D

Meillä ollaan oikeastaan kokonaan menty korvikkeeseen. Poika on "unohtanut" sen kunnollisen imuotteen, ja maito alkaa vähetä. :/

Aniit ja Leo
 
Ihana ilma! Käytiin fiilistelemässä metsätiellä, metsään kun noi tuplarattaat ei oikein taivu... :whistle:
Mut mä rakastan tälläsiä syyspäiviä!

Sitten sujuvasti päivän aiheisiin! :D
[/b]Pyykki: samassa koneessa kuin muidenkin ja omon sensitivet aineena. Ja en silitä. Esikoisen KAIKKI vaatteet ja harsot silitin ekan 3-4kk, mut sitten lopetin, kun totesin et päivästä toiseen samoja harsoja silittelen. Ja jälkiviisaana voin todeta, että turhaa hommaa oli. :headwall:
Yöunet meillä jo aika vakiot, 21-22 nukkumaan, yleensä sitten 04-05 välillä tissille ja joskus vähän hereille... |O Mutta yleensä nukkuu vielä. Ja jos kovin aikaisin syömässä, kuuden maissa seuraava keikka, tai sit seiskalta, jolloin sit on ylösnousemuskin meidän perheessä. Että kateellinen olen kaikille jotka saa aamulla nukkua. Mä kun olen illanvirkku ja aamuntorkku, niin voitte arvata kuinka pirteä olen seiskalta... |O :xmas:

Ilmakylpyjä ei olla pahemmin harrastettu, kylppärissä kellii nakkena saunailtoina, meillä vanha talo ja tääl on suht viileää, joten ei oikein arvaa edes pitää, kun tuntuu helpolla paleltuvankin. Mut kun alkaa kunnolla toi takkalämmitys, voi sit kelliä olkkarissa, kun takka lämmittää aika ihanasti! =)

Jaahans, nyt täytyy mennä! :wave:
 
Treelo, mäkin kävin fiilistelemässä muutaman kilometrin lenkillä tosta syyssäästä. Kävin samalla kaupassa. Meillä tyttö tykkää katsella takkatulta. Viihtyy lattialla tai sitterissä hyvin, kun saa katsella tulta.

Omasta syömisestä: miten teidän oma syöminen? Musta tuntuu, että en ehdi/jaksa syödä sitä määrää, mitä pitäisi päivän aikana. Tai sit mun ongelmaksi muodostuu se, etten keksi mitä söisin. Kaupasta yritän ostaa kaikkea "helppoa" ruokaa ja välipalaa mm. viiliä, hedelmiä, lihiksiä (???), mikroruokaa, yms. Mä huomaan olevani vähän laiska ton oman syömisen suhteen ja kamalan huono omatunto, kun pitäisi kuitenkin syödä ja vieläpä terveellisesti. Illalla kun mies tulee, niin syödään yhdessä lämmin ruoka salaatilla, mutta muu syöminen jotenkin työlästä. Sinänsä hassua,kun yleensä toi syöminen ei ole mulle ongelma -ainakaan näin päin. Mä rakastan ruokaa ja syömistä, mutta itselle on tylsä tehdä, kun ei ole lounaskaveria. :D raskauskilot on lähtenyt, se tietty kiva. Mutta en haluaisi laihtua paljoa enempää.
 
Heipä hei taas pitkästä aikaa :)

Kiva käydä pitkän tauon jälkeen lueskelemassa juttuja.. samoja "ongelmia" tuntuu olevan kaikilla muilla kuin itselläkin.

Meillä kans painon takia käytiin parit ylimääräiset kontrollit alussa... ja mulle tuli kans tosi huono mieli kun tuntui siltä että minua syytettiin etten anna tarpeeksi ruokaa (vaikka sitä tulikin ihan riittämiin) :| Nyt on sit onneksi tyttö lähtenyt kasvamaan kauheeta vauhtia. Painoi viimeksi neuvolassa karvan verran alle 4,5kg ja viikkoja on kasassa 6.

Meidän pikkuinen kastetaan vasta 25.10 ja myös meidän neitokainen saa nimekseen Unna. Ilmeisesti viime vuosina kovastikin nimen suosio noussut... mutta on se vaan niin osuva ja ihana nimi meidän likalle :)

Vaatetus on meillä lisääntynyt kans viimeisen viikon aikana. Nyt laitetaan jo tavallisen pipon alle kypärämyssy ja kunnon tumput käteen. Muuten sit puetaan sellaseen kevyt toppahaalariin jota on käytetty jo koko syksy. Sit olen vielä laittanut sellaisen kevyen vauvanhuovan päälle vaunuissa.. ja näillä on pärjätty.

Mut nyt pitää mennä.. huuto alkoi :)

Marizzza ja Unna 6vko
 
No niih, pojalle on tulossa nyt jo hampaita..

Suosittelen muuten tota nenä-friidaa jos vauva on vähänkin tukkonen.. todella tehokas (eteenkin kun laittaa eka keittosuolatipat, räkä tulee tosi helposti ulos)

Meelaie & Aleksi 2,5kk
 
Lunta! tää on ainakin etelän leijonanpennuille ensilumi ;)

Omasta syömisestä... joo, mulla on kans ongelmia oman syömisen kanssa, kuten Luminellakin kirjoitti. Mulle tuli raskauden aikana sellainen 13 kiloa ja kaikki on lähteny jo pois mutta päälle vielä 6-7 kiloa ylimääräistä eli painan nyt saman verran ku viimeks joskus lukiossa. Moni sanoo että "oo tyytyväinen" mutta täyty myöntää että olo on ku loppuun vedetyllä vieterilelulla. Koitan joka päivä syödä aamupalan, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan mutta huomaan että ruokahalua ei oikein oo. Pikemminkin tekee mieli makeeta ja sipsejä ja sen sellaista. Luulen et toi sokerinhimo liittyy väsymykseen kuten myös kilojen lähteminen stressiin. On tää meinaan ollu niin rankkaa aika ajoin.

Meillä valvottiin viime yö aika lailla ja syynä tais olla eiliset vieraat. Joku kirjoittikin tässä just et vauva tais reagoida vieraisiin ja musta tuntuu että meidän poika on just sellainen että iltanukkumisesta ei meinaa tulla mitään jos ollut päivällä vieraita. Argh. Huomenna on meinaan tulossa nelilapsinen perhe käymään alkuillasta (ja vielä toi kellonaika!) ja sit tietty ristiäisissä riittää ens lauantaina vilinää... Sain pojan nukkumaan aamulla pihalle ennen sateen alkua 2,5 tunniksi mutta sen jälkeen on pääasiassa kitisty.

Mua mietityttää tuon pojan syöminen. Se tankkaa tosi nopeesti (5-10min.), röyhtäisee ja on ihan tyytyväinen. Sit n. 30min, päästä pulauttelee kerran tai useamman ja sit onkin jo pian taas nälkä! Syökö teillä jollain muulla vauva hereillä ollessaan tunnin välein? Pelkään että usein syöminen tekee sille niitä masuvaivoja mut minkäs teet jos toinen hamuaa rintaa..?

Syystonttu silmät ristissä ja pikkuleijona 7vko 4pv |O
 
Täällä kans on vähän heikolla pohjalla tuon syömisen kans. siis oman syömisen. Aamupalan syön aina, mut sit saatttaa olla tosi pitkä väli seuraavaan ruokaan. Napsin karkkia ja muuta herkkua pitkin päivää, mut kunnon välipaloja tai lounasta tulee harvoin syötyä. Päivällisen syön sitten, kun mies tulee töistä. Pitäis kyllä alkaa tsemppaamaan terveellisemmän ruokavalion puolesta. jotenkin ei vaan oo kunnollista ruokahalua, outoa! ja vettäkin tulee juotua ihan liian vähän..onneksi maitoa on kuitenkin riittänyt hyvin. Vois vaan oma jaksaminenkin vähän parantua, kun söis paremmin.

Yosqu: suosittelen Manducaa. siinä voi kantaa vauvaa molemmin päin. Mut kasvot eteenpäin vauvaa voi kantaa sitten, kun kannattelee kunnolla päätään. Manduca kannattaa valita myös siksi, koska siinä voi kantaa jopa 20 kilosta lasta selässä. Toi babybjörn menee siihen verrattuna tosi vähän aikaa.

en silitä vauvan vaatteita. Enkä liioin muitakaan vaatteita. Tarpeen mukaan silitän kaapista jos on rytyssä. raskausaikana silitin kaikki vauvan vaatteet ja lakanat, mut siihen se sitten jäi. vauvan vaatteet käytän kuivausrummussa ja nostan kosteina "mustekalaan" kuivumaan ja sileitä vaatteita tulee:)

Kuvasin videokameralla vauvan elämän ensimmäistä lumisadetta (joka taisi kyllä enemmän olla räntää) samalla, kun vauva nukkui parvekkeella. On kohta nukkunut siellä neljä tuntia..
 
Marizzza, meilläkin on kastejuhla 25.10. ja vieläpä neideille tulee sama nimi. Meillä tosin toiseksi nimeksi. :) hienoon nimeen olette päätyneet. ;)

Mä koen tän lapsen kanssa olemisen hirmu leppoisaksi. Elle on tosi selkeä, tyytyväisen oloinen lapsi ja tiedän lähes aina, että mikä on vialla tai mitä on vailla. Syö 2 tunnin välein ja nukkuu vielä tosi paljon. Ei juurikaan kitise. Iltaisin saattaa olla levoton, mutta siihenkin auttaa vatsan hieronta ja babybjörn "shitteri". :D

Sitteristä vielä: mun kaveri joka on fysioterapeutti, ei pitänyt babybjörnin sitteriä haitallisena, koska lapsi saa siinä omalla liikkellään aikaan sitterin liikkumista/heilumista. Tietty rajansa kaikella, mut sanoi, että tuo sitteri ei hänellä ole pannassa ja on harkinnut itsekin hankkivansa syntyvälle lapselleen saman. Jee, nyt ei ole enää huono omatunto, että pidän tyttöä välillä sitterissä!! :)
 
Luminella mä tiedän sen Bromarvin..jaa et siellä,no kiva!Puolukoita mullaki on onneks pakkasessa..
aniit kyl ne märräämiset rauhoittuu sen hieronnan ajaksi ja sen jälkeenki yleensä ainaki joksku aikaa..
kaikki pyykit menee samassa koneessa,tietty,ihan hullua ruveta niitä jotenki lajittelemaan ku ei oo perusteltua mitenkään.myös kestona toimivat harsot menee muun pyykin kans.
täällä käynnistyi maidoton dieetti soitin neuvolaan ja sitä käskettiin koittaa lauantaihin saakka ja sit mahd. maitotuotteet takaisin ja ens ma on neuvola.Jos toi dieetti puree,ni sit lääkäriin.Täällä on eka neuvolalääkäri vast 4 kk kohdalla et sit terveysasemalle vaan.ilmeisesti.Nyt pitää mennä..
 
Huh huh kylläpä taas väsyttää.
Mulla on varmaan joku syysmasennus kun olen ihan kamalan väsynyt ja tänään on kahviakin tullut juotua jo vaikka kuinka paljon.

Mitenkäs muuten nyt imetyksen aikana on toi "kahvirajoitus" ?
Tietääkö joku ??
Mä en ole enää kiinnittänyt ollenkaan huomiota siihen kuinka paljon kahvia juon päivän aikana, vaikka raskaana olessani koitin noudattaa rajoituksia.
Kun meidän neidin maha ei kuitenkaan mitenkään reagoi tohon kahviin niin ihan hyvällä omallatunnolla olen sitä juonut vähän päivästä riippuen 1- monta kuppia..
Tänään on tainnut jo mennä sellaiset 5 kuppia ainakin, ja juuri keitin taas pari kupillista itselleni.

Jotain muutakin piti kirjoittaa, mutta nyt kun sain Kiian nukkumaan niin itsekin olen niin väsynyt ettei oikein ajatus kulje.
Mutta jatkan taas kun on kofeiinitankkaus tehty jos muistan mitä oli mielessä...
 
Omasta syömisestä, mulla on palannut ruokahalu vasta ihan äskettäin.. Ekan kolmen viikon aikana lähti kaikki kilot mitä raskauden aikana tuli ja sekin varmasti vaikutti maidon tuloon.. Mut nyt oon ihan tyytyväinen itseeni, yhtään ei sais enää kiloja lähtee.

Sitteristä, me pidetään aika paljon sitterissä :ashamed: Mut tosi paljon sylitellään ja sitten lattialla. Mut sitteri on ihan melkein vaakatasossa :)

Luminella, mä olen meidän Elmasta melko samaa mieltä. Rankkaa on välillä, mutta pääsääntöisesti musta tuntuu, että meitä on siunattu maailman helpoimmalla vauvalla. Varsinkin nyt kun ekat kaksi kuukautta on mennyt ja tyttö on terävämpi ja ottaa enemmän osaa meidän juttuihin niin tuntuu, että tää menee kuin tanssi. Ainakin toisinaan :LOL: Vaikka oon mä edelleen sitä mieltä, et äitiys on aika rankkaa, tajuatte varmaan mitä tarkoitan :)
 
Hei mä hain tänään Dee tippoja apteekista. Oletteko aloittaneet millaisella annoksella? Kun Jekoviteja kehoitettiin antamaan tippa kerrallaan ja nostamaan hitaasti niin mites noi Dee tipat kun niissä annos on niin suuri?
 
vilmav2, mä aloitin dee-tipat niin että eka annoin 1/4 ml pari päivää, sit muutaman päivän 1/2 ml, sit 3/4 ml muutaman päivän ja sit sen täyden millin. Mulla siis millin ruisku, jolla suoraan suuhun tuuttaan sen. :) tippamäärinä 1/2 ml on 10 tippaa.
 
Heippa.
Olen ihan uusi täällä, mutta ajattelin nyt osallistua jutusteluun, kun samalla hain vähän vinkkejä.
Poika on tänään 2kk, ihana hurmuri.
Minua vaivaa pojan vatsaongelmat ja omat syömiset/liikakilot. Aloitin nyt Disflatyl-tippojen kanssa, vaikka en tykkääkään antaa mitään ylimääräisiä. Relatippoja koitan seuraavaksi. Lisäksi menen vauvahierontakurssille ja vyöhyketerapiaan. Omaa syömistä olen yrittänyt katsoa, silloin kun syön jotakin. Mun kilot ei mihinkään karise, vaikka poika syö tunnin kahden välein ja kasvaa ennätysvauhtia. Ylimääräistä on vielä 10kg, kaikkinensa tuli 22kg. Tämä ei neuvolaa haitannut eikä muutkaan huomanneet. Paitsi nyt kun ei ne jääneetkään laitokselle.
Ja silityksen suhteen olen onnekas, kun mies hoitaa. Silittäisin kyllä itsekin vauvan vaatteet. Jotenkin ne tuntuu ryppyisinä vielä "likaisilta".
Kaipaisin kommentteja/kokemuksia vauvan itkun kanssa elämiseen ja imetyskeskustelua muutenkin.
 
Tervetuloa mukaan Leijonankita! Meillä kans vajaa kaksikuinen poikavauva, joka kärsii ilmavaivoista. Kokeiltiin aluksi Disflatyliä, sitten Cuplatonia ja nyt vuorossa Rela-tipat. Vaikee sanoa toimiko mikään (tietty tuntui et ei koska merkkiä piti vaihtaa :D ) mut luulen et syy on siinä että jokainen päivä ja viikko on kuitenkin omanlaisensa ja jotain uutta tulee aina eli siinä mielessä erojen tekeminen on vaikeaa... Mä olen varannut kans vyöhyketerapian 1,5 viikon päähän. Oltais menty jo viime viikolla mutta ainakin tämä terapeutti käski pitää 2 viikon tauon rokotteen saamisen jälkeen (rota). Mut mitä mä olen huomannut meidän ilmavaivaisen kanssa on: ne tulee samoihin aikoihin päivästä (n. 05 aamulla ja n. 18 illalla), röyhtäisy on ehdoton ruokailun päätteeksi, mulla on todella runsasta maidontuotantoa joten koitan pitää ruokailussa pieniä taukoja koska poika alkaa helposti kakomaan syödessään. Tämän vuoksi onkin tosi tärkeää että hän on kunnolla hereillä kun syö! Öisin tietty en oo herätelly mut päivisin koitan herättää kunnolla ennen ruokailua jos on vielä tokkurainen uniltaan. Lisäksi olen kans hieronu masua ja tehny ns. pierujumppaa eli pumpannut hänen jalkoja masun päälle. Ruokailun jälkeen oon pitänyt jonkin aikaa pystyasennossa ennen vaipanvaihtoa tai seurustelua + sängynpäätyä on korotettu hieman. Oon kans koittanu itse hieman katsoo mitä syön. Ohje on että vältä sellaista joka aiheuttaa sulle itselleki vatsanväänteitä, mm. kaali, kahvi jne. Lisäksi vyöhyketerapeutti sanoi että joillakin vaikuttaa selkeästi suklaa sekä appelsiini (mm. mehu), johtuen sitrushapoista todennäköisesti.

Kyllähän ne ilmavaivat jossain vaiheessa alkaa helpottaa, niin mä ainakin uskon mutta toisaalta yrittänyttä ei laiteta eli mä olen kans valmis kokeilee eri keinoja niiden taltuttamiseksi koska niistä johtuen kaikkien yöuni kärsii ja vauvan on paha olla. Ja sitä paitsi ei se oo kiveen kirjoitettu että ne siinä 3kk:n iässä lakkaisi! :eek:

Kirjoittelin tuossa joku päivä sitten että meidän poika reagoi rotarokotteeseen väsymyksellä. No joo, sitä kesti sitten se pari päivää ja kyllä nyt on oireet kääntyny niihin negatiivisempiin: poika on ollut tosi itkuinen, pulauttelee aika paljon ja kakkaa on tullu vähemmän ku normaalisti (täähän on kova poika kakkaamaan joka vaipan). Onko teillä muilla tullu oireita rotarokotteesta?

Syystonttu
 

Yhteistyössä