ELOKUISET LEIJONANPENNUT 2009 Tammikuussa

Mulla ei oo nyt ollu tuon hematooman takia vuotoja sen joulukuun parin päivän vuotojen jälkeen. Että oliskohan se sit hävinnyt jo pois tuolta...?! No sen näkee sit ens viikon to.
Jestas että taas säikähin ku menin hakemaan tyttöä kerhosta ja ku oltiin kävelemässä kotiin päin, niin yhtäkkiä sattu alavatsaan ihan vain hetken, silleen repäsevältä tuntui. Mut sit ei sen jälkeen mitään, eikä vuotojakaan tullut, piti heti mennä kotiin tullessa vessaan katsomaan. Olisko se vaan muuten vain vihlaissut. Mutta kyllä pelotti ja pelottaa edelleen. Ku ois jo äkkiä se ultra ni sais mielenrauhan, ehkä. Nyt en kyllä uskalla enää kannella mitään, enhän mä saiskaan mut pakko ollu poikaa välillä kantaa. Ja tyttö oli kerhosta tullessa niin kiukkunen ettei suostunu äitia auttamaan, että olisi kantanut oman reppunsa. No selvisin onneksi. Nyt vain lepään varmuuden vuoksi. Niin paljon kuin pystyn.
Onneksi mies tulee kohta töistä.

Taas oli tullut tänne huonoja uutisia :'( :hug: voimahalauksia!

mertsu 10+4
 
EjaV, teillä on nyt tosi rankkaa :| Yrittäkää muistaa huolehtia itsestänne :hug:

Mun pitäisi myös katsella kirppikseltä jotain vauvan juttuja kun vaan sinne ehtisin. Täytyy viikonloppuna koittaa. :) Ihanaa (ja samalla pelottavaa) kun Elma sai tänään jo ekan konkreettisen oman juttunsa, ihan hassua :heart:
 
Niin ja mulle vois laittaa tyttöolon, vaikka mitään perustetta sille ei ole. Ajattelen vauvan koko ajan tyttönä ja mietin vaan tyttöjen nimiä. Vaikka mitään toivetta ei ole suuntaan eikä toiseen, eikä varmaan edes haluta tietää sitä ennen syntymää :)
 
Heipsan kaikki!

Oon tässä jo jonkin aikaa lueskellu teidän juttuja ja ajattelin et ehkä olis jo aika liittyä teidän seuraan =)

Elikkä olen 26-v, viikkoja on kertyny 13+0, synnytyssairaala on NKL, LA 5.8. ja ensimmäistä odotan. Jos joku ne laittais siihen listalle..

Tässä nää tiedot tälleen tiivistettynä, ehkä ens kerralla enemmän =)
 
Voi vitsit tätä raskauden "ihanuutta"!!! Tänään on ollu taas semmonen päivä et vessassa saa ravata alvariinsa ja joka päästä tulee jotakin!! :$ Kuinka monella on ollu ihan kunnon pahoinvointia raskauden aikana?

Kendi ja vaavi rv. 9+5
 
tuhruttelijat ja vuoteliat.. perustin tallasen pinon http://kaksplus.fi/keskustelu/t1306553, jotta saisimme luotsattua toisiamme eteenpäin, jaettua kokemuksia.. ja ehkä myös luotua toivoa niille, keillä myös vuotaa/tuhruttelee..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Maaria -76:
Mulla on atooppinen iho ja se on kyllä kiukutellut nyt kun olen laiminlyönyt perusrasvausta. Minulle auttavat parhaiten ureaa sisältävät voiteet, ja HTHta ostin nyt pullon. Pitäisi vaan malttaa rasvata säännöllisesti niin menisi hydrokortisoniakin vähemmän.

Niin, tuosta NT-ultrasta vielä. Olen ajatellut että kun lähettävät tiedon siitä ultra-ajasta niin soitan sinne ja kyselen vielä että voiko esimerkiksi sen niskapoimun jättää mittaamatta tai voiko sen veriseulan jättää väliin vaikka niskapoimu mitattaisiinkin. Ja kysyisin myös että saako siellä muuta selville kuin sen Downin, siis että voiko siellä paljastua vaikka sydänvika jolle vielä voitaisiin tehdä jotain raskausaikana. Vaikka en tiedä sitten mitä tuo mies on mieltä että mitä pitäisi tehdä. Kun eihän niitä tuloksia voi pelkästään hänellekään kertoa....
Nopee vaan kirjottelen kun tulin vilkasee mitä täällä..

Käsittääkseni niskaturvotus mitataan tossa nt-ultrassa.. Lähinnä sitä varten se ultra tutkimus on. Ultrassa selvitetään myös raskauden kesto, vaaveleiden lukumäärä ja istukan sijainti. Ja todetaan myös sikiön pääpiirteinen rakenne...

Ja jostain luin että niskaturvotus voi kertoa myös sydänviasta, ei siis pelkästään Downin oireyhtymästä.. Tästä tiedosta hyötyä synnytyssairaalaa valittaessa jos vastasyntynyt tarvitsee tehohoitoa/leikkausta heti synnyttyään. Sitähän ei pystytä joka paikassa järjestämään.

Itse olen päätynyt aborttiin nt-ultrassa saamien tietojen perusteella, vaikka helppo päätös se ei ollut. Vaavilla on ns. amniotec-oireyhtymä.

Ja se seerumiseula on ainakin meillä (hys) vapaaehtoinen vaikka ultrassa jotain näkyisikin. Jokainen ultra ja tutkimus perustuu vapaaehtoisuuteen.

Nyt täytyy lopetella ja mennä syömään

Minerva ja masukki 12+0
 
No nyt minäkin uskallan jotain kirjoittaa. Kävin tänään nimittäin ultrassa ja kaikki oli hyvin! Vauveli vilkutteli meille kovasti ja niskaturvotustakaan ei ollut merkittävästi. Kävin ekassa ultrassa jo kuun puolivälillä, koska olimme siinä uskossa että silloin olisi ollut täynnä se 12 viikkoa. Vauva oli silloin kuitenkin vasta kymmenennellä viikolla.

Tiedot saa päivittää listaan: Odotan esikoista, olen 26v. Laskettu aika on 9.8. ja synnytyssairaala on PHKS. Ja mulla on tyttöolo!

Pahoittelut kaikille huonoja uutisia saaneille ja ihania odotuspäiviä muille!

PeeJii ja Tiuhti 12+3
 
Heipä hei vaan pitkästä aikaa :wave:

Mie oon käyny täällä lueskelemassa useastikin en vaan ole jaksanut kirjoitella.
Ja onhan tätä tekstiä tullutkin. Joka kerta tullut ainakin se viis sivua lisää kun on edellisen kerran käynyt lukemassa. Ootte ahkeria kirjottelijoita :D

Ihan ekaksi hirmuisesti voimia ja lämpimiä ajatuksia niille jotka ovat ikäviä uutisia saaneet. Niitä on jo tässä ketjussa ihan liikaa. :'(


Sitten kun viellä muistan Kielletty mainitsi että hänellä tyttöolo koska on niin oireeton raskaus.. hmm.. tähän voisin sanoa että itsu kun odotin tuota tyttöä niin asuin vessassa ja nukuin helposti vuorokauden putkeen ja pyörtyilin. Että niin.. :D

Ja olen aina kuullu vanhan kansan sanottavat että jos pahoinvoi on tyttö jos oireeton niin poika. Mut nää on taas näitä et ottaa miten ottaa.

Itse voin tällä hetkellä hyvin. Oksentanut satunnaisesti. Ja aina vaan niistä hajuista. Väsymys oli jossain vaiheessa kamala mutta kun aloin syödä noita raskaus monivitamiineja olo jotenkin parani.
Hieman välillä heittää nupissa mutta onneksi menee ohii jotain napsimalla.

Ihanaa ensiviikolla pääsisin ultraan :heart: En malta edes odottaa.
Massua alkaa jo löytyä ihan kivasti, varsinkin näin iltaisin.

Mutta silti menee kaikki farkut vielä jalkaan.

Eipä tässä kummempia tällä erää.

La vida & Öntykkä :heart:
 
Huh, kerrankin esikoisen sai nukkumaan lasten aikaan =) Ehdin siis tännekin kirjoitella kuulumisia.

Tänään oli ensimmäinen neuvolakäynti, joka kesti ikuisuuden (yli tunnin, ei ihme, ettei ole vapaita aikoja moneen viikkoon, kun noin perusteellisia ovat). Lasketuksi ajaksi laitettiin 24.8., mutta tuohon en luota, ennen kuin eka ultra sen varmistaa. Oli kyllä rauhoittava käynti, sai purkaa tuntemuksiaan tästä fyysisestä pahasta olosta ja sai vahvistuksen sille, että kyllä pahoinvointi menee ohi. Viimeistään, kun vauva syntyy.

Joku taisi miettiä, mistä muualta kuin Henkkamaukasta saisi äitiysvaatteita. Itse tilasin Espritin nettikaupasta vinon pinon alennusvaatteita. Maksu hoitui kätevästi luottokortilla ja paketti toimitettiin parin viikon sisään kotiovelle. Eikä yhtäkään vaatetta tarvinnut palauttaa! Tuolta löytää vähän toisenlaisia vaatteita kuin kaupoista, Espritin äitiysmallistoa ei tietääkseni vielä kukaan Suomessa myy. (ja nyt talvialen aikaan oli muuten halpaa!)

Hyvää odotusta mammat ja voimahaleja tarvitseville!

Tigrita + pentu 10+2
 
Mulla ei ole ollu kunnon pahoinvointia kenenkään raskauden aikaan. Joka raskauden alussa, niinkuin tämänkin nyt, on ollut aamuisin heikotusta jos en ole kerennyt herättyäni syödä mitään. Mut sitä ei voi edes oikeestaan pahoinvoinniks sanoo.
Mut väsymystä on, voi johtua enimmäkseen siitä, kun hemoglobiini on hieman matala.

Mä ostin viime raskauden aikaan, tai siis tilasin HM:ltä äitiysfarkut ja on tosi hyvät. Esikoisen ajalta on HM:ltä tilaamani housut, semmoset tavalliset olohousut. Sit oon ostellu ihan tommosia tavallisia housuja, rentoja. Ja vielä mulle mahtuu jotkut omatkin housut/farkut vielä jalkaan. Tosin kahet farkut ei mee enää kiinni, sen verran on toi massu kasvanu ;)

mertsu 10+4
 
pikkupeikko85 Eihän sitä sitten tiedä vaikka pikkuhiljaa alkais jo jotain tuntemaankin tuol mahassa. Tosin se onkin sitten eri asia, että osaako niitä tulkita vauvan liikkeiksi :whistle:

Äitiysvaatteista Mä olen ostanut kirpparilta yhdet äitiyshousut, hameen ja farkkuhaalarit. Noi housut on jo kovassa käytössä ja älyttömän hyvät. Eikä maksanut kun 3 euroa! Mäkin tilasin sitten H&M:ltä yhdet uudet äitiyshousut :)
Ajattelin ite ommella muutaman masutuubin myöskin. Ovat aika kovan hintasia uutena, kun kuitenkin tosi yksinkertaset tehä itekin.

Ja kokeilen loppuun vielä tätä uutta hienoa laskuria..

outiko

 
Moi moi :)
Voiskohan mut lisätä tonne listaan? Olen 23v, la 31.7, toinen lapsi (poika 04) ja TAYS.
Oon tuolla heinäkuun pinossa jo, mutta eipä siellä oikein samaa rv-juttuseuraa ole.. suurin osa 3-4vkoa edellä ja tuntevat jo liikkeitä. Mulla kun ei edes masua näy (muuta kun turvotus ja läski).. Ja sitä läskiä on. Painoa tullut jo 10kg :O Ekassa tuli yhteensä 30kg, taitaa mennä tässäkin samoihin komeisiin lukemiin paino :p Diabeteksen takia verensokeri hieman heitelly ja se vaikuttaa kans painoon (1. tyypin diabetes ollut 13vuotta)
Eilen oli neuvola, verenpaine hyvä ja vauvan syke oli about 155. Kotidopplerilla kuunnellu melkeen joka ilta itse sydänääniä..

Meela & Papu 13+5
 
Huh, muutamaan päivään en työreissun takia päässyt lukemaan juttuja ja nyt menikin sitten aikaa näitä sivuja kahlatessa.

Minäkin haluan myös lähettää ison halauksen :hug: ja voimatoivotuksia kaikille teille, jotka olette joutuneet kohtaamaan raskaita uutisia. Olen todella pahoillani teidän ja miestenne puolesta. Yrittäkää jaksaa tukea toisianne.

Pääsärky vaivaa ajoittain täälläkin. En tiedä johtuuko se rintavarustuksen paisumisesta vai mistä. Kipu tuntuu olevan niskaperäistä. Sauvakävely tuntuu tehoavan melko hyvin. Kunhan vain saisi itsensä liikkeelle...

Tänään alkoi 14. raskausviikko. Masu on jo siinä koossa, että vain yhdet omista housuista menevät kunnialla kiinni. Tosin niistäkin meinaa iltasella nappi lentää. Stockmannin alennusmyynnistä ostetut äitiysfarkut alkavat vähitellen olla suosikkipöksyt. Nyt pitäisi bongata seuraavaksi jotkut siistit työhousut, farkuissa kun en voi töissä käydä. Pitää käydä katsastamalla paremmalla ajalla nuo Espritin sivut http://www.esprit-online.com/?mc=promotion.comefrom.esprit.com siellä ainakin näyttäisi olevan mukavaan alehintaan sopivia vaatteita.

Rentoa viikonjatkoa kaikille

Tikru + pirpana 13+0



 
Hei pitkästä aikaa!

Olipa kurja lukea, miten monella oli ikäviä uutisia! Suuret halit marceillelle ja maaliskuulla :hug: Ja EjaV:n tilanne myös surullinen ja raastavan kuuloinen. Onneksi vielä on mahdollista, että toinen pikkuinen syntyisi terveenä :hug: Voimia ja jaksamista myös kaikille vuotelijoille, hermojaraastavaa varmasti vaikka asiasta ei omaa kokemusta olekaan.

Meillä oli eilen np-ultrja ja kaikki vaikutti olevan kunnossa :) Ihmeellistä, miten pieni on jo niin oikean vauvan näköinen :heart: Laskettu aika siirtyi vajaalla viikolla eteenpäin. Nyt en edes muista, mikä mulla oli tässä pinossa merkittynä, kun arvioita oli aika vaikea tehdä ja itsekin epäilin, että laskettu aika tulee siirtymään jonin verran eteenpäin. Jos joku viitsii päivitellä niin lasketuksi ajaksi voisi muuttaa 9. elkokuuta (ei se ainakaan se tainnut olla minkä alunperin täällä arvioin).

Pahoinvointi on lievittynyt jo paljon mutta edelleen on aamuisin ja iltaisin jonkin verran huono olo, vaikka mitä söisi. Ruokahalu on myös aikalailla kateissa. Mutta enää ei ole sellainen kauhean äklö olo kuitenkaan. Väsyttää myös tosi paljon ja uusi työ uudessa työpaikassa myös varmasti on vaikuttanut väsymyksen suureen määrään. Töissä kerroin asiasta jo viime viikolla, kun rupesi tuntumaan vaikealta olla kertomatta. Pelkäsin kertomista ja erityisesti esimiehen reaktioita, olenhan juuri vasta aloittanut uuden työn mutta hän ymmärsi ja suhtautui todella ihanasti, niin kuin työkaveritkin. Olen tosi kiitollinen asiasta. Kurja kuulla, että joillakin on vastaanotto ollut aivan toisenlaista :hug:

Väsyttää älyttömästi, joten kai tässä on syytä painua pehkuihin. Hyvää viikon jatkoa kaikille mammoille!

Soila ja Pikkuinen 12+3
 
Sitten kun viellä muistan Kielletty mainitsi että hänellä tyttöolo koska on niin oireeton raskaus.. hmm.. tähän voisin sanoa että itsu kun odotin tuota tyttöä niin asuin vessassa ja nukuin helposti vuorokauden putkeen ja pyörtyilin. Että niin..
Kyllä, tähän siis korjaus. Eli siis, spekulointi ihan puhtaasti omista oloista, edellisessä siis oksensin päivät pääksytysten aina viidennelle kuulle asti, iho kukki ja hiukset oli jatkuvasti kuin lehmännuolemat. Nyt lähinnä närästys ja välillä kovakin huimaus ovat kiusanneet, mutta edelliseen verrattuna on niin pientä että ei viitsi edes rutista =) Väsyttää luonnollisesti myös, mutta 8kk ikäisen pojan äitinä se nyt on aika normaali olotila... tosin edellisessä raskaudessa nukahtelin työpaikallekin niin, etteivät edes työkaverit meinanneet saada hereille... :snotty:
 
Vauvan liikkeistä Minä tunsin ekat liikkeet viime raskaudessa jo viikolta 13 alkaen, hirmu aikasin, enkä ollut ollenkaan odottanut että niin aikaisin tuntisin, no yllätys oli ihana :heart: =)

Esikoisen aikaan tunsin liikkeet joskus yli 20 viikoilla ja toisen aikaan olikohan 15 viikolta lähtien... Millonkohan alan tuntemaan tämän pikkuisen liikkeet :heart: Niitä odotellessa ;)

mertsu 10+4
 
Minäkin odottelen jo innoissani liikkeitä, esikoisen kanssa (en muuta selitystä tälle yksinkertaisesti keksi!) olin laihtunut rajusti oksenneltuani ja oltiin asettumassa yöpuulle miehen kanssa, miehen käsi vatsan päällä kun pikkumies antoi niin tujun monotuksen ettei kummallakaan ollut epäilystäkään mistä oli kyse! Ja minä kun olin odotellut niitä "perhosia..."
Viikkoja oli siis tuolloin 16+4, tarkistin :D

Miulle on muuten tullut KARVOJA :eek: Viimeemmäksi oli vana navasta alaspäin, mutta nyt kipuaa uhkaavasti kohti tissejä! Meinaako tää että miun vatsasta tulee joku apinain planeetta tai joku... :eek:
 
:hug: huonoja uutisia saaneille.

Täällä voidaan pahoin aina aamuisin kun vatsa on tyhjä. Muuten olo on jo parempi,väsymys alkaa helpottamaan. Eipä nyt muuta kerrottavaa,tulin vain lukemaan kun ei meinaa pysyä perässä aina =)

Ezmeralda ja ötökkä 12+2
 
Pitkästä aikaa hei!

Eipä ole tullut koneelle ehdittyä pariin viikkoon, paluu työelämään on vienyt aika hyvin mehut ja vapaa-aika menee sitten esikoisen kanssa ppuuhatessa.

Pahoitteluja kaikille :hug: jotka ovat kohdanneet menetyksen, ja EjaV:lle myös, onneksi teillä on vielä toivoa toisen vauvan suhteen.

Uusiakin oli tullut monia, :wave: tervetuloa!

Itselläni oli menneellä viikolla neuvola+lääkäri, hb 111 ja rautamääräys ( jeps, mun pitäisi syödä koko ajan ), ajattelin kuitenkin aloittaa vasta parin viikon päästä sillä kräuterillä. Sydänäänet kuului, 170 oli syke ja kohdunsuu sormelle auki, kaulaa kuitenkin ihan se 3cm.
Eli kaikki hyvin. Verikokeet otettiin ja papa, toivotaan että nekin ok, lähinnä verikokeista odotan, ettei niitä vasta-aineita olisi muodostunut, olen nimittäin miinus-verinen.

Muistaako kukaan miten noista sykkeistä meni se arvaus tyttö/poika? Siis kumpi oli veturi ja mikä se toinen oli? Ja korkeat sykkeet vs matalat, kumpi ennustaa tyttöä kumpi poikaa? Mä olen nämä unohtanut iha kokonaan, olisi ihan kiva arvailla kumpi tuloillaan.

Maha on jo ihan vauvamahan näköinen, samaa kokoa kun esikoisesta varmaan rv20+... :D
Äitiyshousut kuitenkin tuntuvat vielä turhan väljiltä, viimeksikin aloin käyttää vasta pakon edestä, omat housut menee vielä, tosin nappi on aukaistava illalla.

Nyt taas kohti työpaikkaa, yritän lukea ajatuksella kaikki jutut läpi viikonloppuna. :wave:

Treelo 14+4
 

Yhteistyössä