ELOKUISET LEIJONANPENNUT 2009 Tammikuussa

Paljon :hug: kaikille huonoja uutisia saaneille!

Täällä myös yksi vuotava. Alkoi sunnuntaina ihan punaisella verellä ja jatkunut tähän päivään asti, tosin muuttunut aika vähäiseksi ja lähinnä rusehtavaksi. Itse en ole tästä kovinkaan huolissani, koska esikoisen kanssa oli myös vuotoja alussa. Koskaan en kyllä saanut syytä tietää...

Joku kyseli tuosta istukasta kohdun suulla. Minulla oli ensimmäisessä raskaudessa istukka edessä, mutta siirtyi sitten raskauden edetessä ylöspäin, niin ettei haitannut synnytyksestä.
Muistaakseni oli vielä erillinen kontrolli käynti tuosta, koska ei ollut vielä rakenneultrassa siirtynyt tarpeeksi ylös.

Minä odottelen neuvola käyntiä, joka olisi ensi keskiviikkona. NP-ultra olisi vasta sitten seuraavalla viikolla.
 
Onnea mukavista ultrakuulumisista :heart:

Hankinoista, me ei olla hankittu vielä mitään. Vaunuja ollaan mietitty. Saadaan "mummolarattaat" ilmeiseksi mun yhdeltä kaverilta kun ne haluaa vaan eroon niistä nopeesti ja varsinaiset rattaat ostetaan kunnityön perheeltä. Vuoden ehti olla vaan käytössä, mutta nyt ne tarvii tuplat niin nuo jää käyttämättömäksi. Hyvä vaan, olisin muutenkin halunnut käytetyt vaunut :) Muita hankintoja ehtii vielä miettiä, ei ole kiirus. Jos kaikki on reilun viikon päästä neuvolassa hyvin niin sitten voin jo ehkä katsella jotain :heart:

Hyvää perjantai päivää,

Vilma ja Elma 12+0 :wave: :heart:
 
kielletty Mulla maha näkyy jo niin selvästi että hyvin vaikee piilottaa...ehkä jollain löysällä tunikalla voi vielä just ja just saada masun piiloon :D
Ja ensimmäistä vauvaa odottelen. Mutta sehän nyt on tosi yksilöllistä milloin se maha alkaa näkymään...joillaki vasta 20. raskausviikon jälkeen. Ja onhan niitäkin jotka on ollut synnytykseen asti " pienimahaisia".

Onko muilla ummetusta? Mulla meinaa vähäsen olla. Tiiän kyllä et se on näillä viikoilla tosi yleistä, mutta ei kyllä kovin kivaa. Tuntuu tosi tukalalta. Samoin tuntuu että maha ois täynnä ilmaa, mutta ei saa sitä ulos. Mieskin eilen kannusti mua piereskelemään, mutta kun ei tuu nii ei tuu :D Menipä taas alapääjutuiks, anteeksi :ashamed:


outiko 14+2
 
Outiko... Mä oon kärsiny ummetuksesta jo parisen viikkoa..pahimmillaan oli pakko turvautua Duphalacin litkimiseen kun oli ihan kauheen turpee olo ja mahaa kivisti ku ei mitään tullu ulos vaikka suusta pisti mitä sisään :) Nyt oon lisänny vedenjuontia ja kuituja ihan sen vatsantoiminnan takia, ja alotin maitohappobakteerien syönnin myös.. Tsemppiä..ihan kauhee ongelma jonka tiedän et tulee varjostaa mua ihan loppuhetkille asti..Esikoisesta olin ummessa koko raskauden kunnes samana päivänä kun lähdin synnytttämään ni suoli tyhjeni ku varpusparvella ihan ittekseen.. Joo meni vähä näihin alapäähuumori jutuiks mut näin se vaan meni :)

Maha asiaan...ni mulla näky esikoisesta vasta 20 viikon jälkeen selkee masu..nyt ei tartte kyl kattella kauaa et tajuu mikä maha on kyseessä..turvotusta varmaan osakseen mut on tuo maha jo ruvennu kovettumaan ihan oikeeks vauvamasuks.. Inhasti pistelee välillä tuolta masun sisältä..taitaa hippunen potkiskella istukkaa ku kipristää :)

Työpaikka aisaa...ni kaikille joilla on YT:t meneillään ni tsemppiä niin on meilläkin 200 ihmistä tulilinjalla.. :( kaikki kyl muakin lohduttaa ettei raskaana olevaa tai äippälomalla/hoitovapaalla olevaa sais irtisanoa, mut nää on sellasia et ei ne vältsyy sitä kato ootko raskaana jos koko osasto esim.lakkautetaan..mut jos sut irtisanottas kun olet raskaana niin se tarkottaa tosiaan että sun koko osasto lakkaa.. Näin mulle sanottíin, mut riippuu varmaan työstäkin..

Mutta joo..

kaikille mukavaa viikonloppua.. :heart:

Starre ja Hippunen 13+2
 
Ekassa neuvolassa käyty. :) Sydänäänet kuulu oikein hyvin. Olin niiiiiiin onnellinen. ja kaikki olis muutenkin ihan hienosti. Nyt sitte alan jännätä sitä istukkanäytettä, joka on maanantaina.

Seuraava neuvola onki sit lääkärineuvola ja se on maaliskuun alkupäivinä.
Parisuhteessaki näyttää taas paremmalle. Stressiä ilmassa.

Aniit ja Taneli 11+0 :heart:
 
heippa rallaa..
kävin äsken parilla kirpparilla kattelemassa vauvan vaatteita.. =) löysin aivan ihanan vaaleanpunaisen toppapuvun mihin kuulu toppa tumput ja töppöset ja makso vaan 5? ni sen takia oli pakko ostaa.. vaikka poika olo onkin ollut.. mutta aattelin että ostan vielä saman tapaisen setin pojalle jos jostain löytyy suht edullisesti.
ihanaa maanantaina on se np-ultra (hmm vai kutsuttiikohan sitä nyt siksi, no kumminkin se missä mittaillaa sitä niskaturvotusta ja jotain..).
ja ens viikolla alkaa työharjottelukin joka kestääkin kevääseen asti sitten pitäisi valmistua. nyt pitää vaa saada viikonlopun aikana opinnäytetyö kasaan niin sitte ollaa selvästi jo voiton puolella..

hyviä vointeja ja viikonloppuja

piritta ja möykky 11+6
 
hmm ainii piti mun sitä kysyä että osasiko/voisiko joku kertoa että millä muulla tapaa sukupuolen voi selvittää kuin ultran avulla. kun tuolla vau.fi sivuilla se laskuri laski että 14.2 Sukupuoli mahdollista selvittää mutta sitten perässä luki että ei näy vielä ultrassa.
oon yrittäny googlen avulla ettii jotain tietoa mut ei löytyny. tai sitten oli huonot haku sanat
 
Eilen illalla alko verinen vuoto taas..tuntuu ilkeälle, vaikka ei ookkaan mitään hätää.
Tänäänkin on koko aamun vuotanu ihan kunnolla. Keskenmenoa ei onneksi tarvi pelätä ennenkuin tulee lapsivedet. Helsingin ultrassa vaan sanoivat et lapsivettä alkaa olla jo runsaasti molemmilla pikkusilla, et jos keskenmeno tulee niin lapsivedet menee ensin. Huh, ei siis tarvi joka vuodon perään itkeskellä enää.

Piritta88: lapsivesinäyte on ainakin yksi tapa millä saa selville vauvan sukupuolen :)

Emmi ja Tinttanat 16+2
 
Kyllä ne on vauvan liikkeet, joita eilen aloin tuntemaan :) Elilen päivällä siis tuntui pieni muljahdus. Sitten myöhemmin illalla tuntui aika samanlainen muljahdus, sit tänään aamulla tuntui semmoinen pienen pieni potku ja sit niinku vaavi ois pyörähtäny, tehny niinku kuperkeikan :D Ei näistä voi enää erehtyä mitkä on kyseessä, kyllä nää liikkeitä on. Onhan mulla kokemusta 3 raskaudesta. Niinku mies eilen sano et sulla kuitenki vaan ilma kiertää ni mä et joo kyllähän ne ekat liikkeet tuntuu vähän niinku ilmakuplilta :D
Vai monestiko mies on ollu raskaana ja tuntenu vauvan liikkeet masussa :LOL:

Ja koska nyt niin tuntuu ihan selvästi ne liikkeet. Viime raskaudessa ku aloin tuntee ekat liikkeet viikolta 13 alkaen ja silloin istukka oli edessä, joten senki takia liikkeet tuntee huonoimmin, ainaki minä tunsin. Vaikeampi oli siis havaita liikkeet. Mutta siltiki nuin aikasi aloin ne tuntemaan. Joten miksipä ei vois olla mahollista että tunnen liikkeet jo näinki varhain? Jos nyt istukka sitä paitsi takana.
Ja mistäpä sitä tietää miten se LA muuttuu sit nt-ultrassa ;) Jos viikkoja onki enempi ku mitä nyt luullaan....

kielletty Meillä on 3 lasta ennestään, (yksi taivaassa), ja mulla näkyi heti kun toista lasta rupesin odottamaan niin masu tosi varhain jo. Esikoisen aikaan masu rupes näkymään vasta joskus 20 viikon paikkeilla. Ja nyt tosiaan masua näkyy jo :)

Nyt jatkamaan ruuan laittoa.

mertsu 10+6
 
Tuliin sanomaan heipat :'(
Aamulla kävin neuvolassa, sain lähetteen ja kävin tänään naisten pkl ja kohtu tyhjentynyt raskausmateriaalista! :'( Toisaalta tosi helpottunut olo, :| kun ei tarvi enään pelätä et meneekö keskenja miks vuotaa jne sekä et meni näin "helposti", siis et on itekseen tyhjentynyt! Onhan se varmasti tässä vielä mietinnän paikka, varsinkin kun oli jo kerenny suunnitella kesää jne! Mut avoimin mielin eteenpäin.. uudelle raskaudellekkin annettiin lupa :saint:
Oikein ISO teille :hug: toivottavasti minä olin viimeinen tästä porukasta, joka sain ikäviä uutisia!!
 
SUKKAPARILLE hyvää jatkoa ja pikaista uutta vauvautumista. Tosiaan siltä kantilta saa olla iloinen ettei kaavintaa jne. tarvita ja itse tuossa tilanteessa ajattelisin, että jos vauvalla nyt oli joku kehitysvika, niin luonnostaan tuli pois, eikä pitkiä tutkimuksia ja odotuksia ja ties mitä ikävää niin vanhempien kuin vauvankin kantilta tarvittu edes miettiä.

Juu, toivotaan nyt ettei kukaan enää tippuisi. Nyt mennään kuitenkin jo toista neljännestä ja niin paljon on jo tippunut pois.

Tänne ei ihmeitä. Np-ultraa odotellessa, se ensi torstaina.

tuu-tikki ja menninkäinen 10+4
 
Iso halaus Sukkaparille :hug: Osanotto sinun ja miehesi puolesta, tukekaa toisianne ja pitäkää toisistanne huolta. Toivon sydämeni pohjasta, että te pian saatte kokea uuden raskauden, joka johtaa onnellisesti loppuun asti.

Kylläpä tähän pinoon on mahtunut surullisia tarinoita, toivotaan, että nyt ollaan jo turvallisilla vesillä ja saadaan kaikki oma leijona-vaavi syliimme elokuussa.

Kohta saadaan muuten aloittaa uusi, helmikuun pino. Meneepä aika nopsasti!

Mukavaa viikonloppua kaikille

t.Tikru + pirpana 13+2
 
Voimia sukkaparille :hug:
Tänään ollut hieman heikko olo, oksettaa, heikottaa ja muutenkin semmonen olo ettei tietäis miten päin olla. Olkapää ja lapaluu on niin kipeet.. hieronta ja venyttely ei ole auttanut.
Jotenkin ei vieläkään oikein usko että on raskaana ja masussa kasvaa pikkuinen. Kakkonen ollut haaveissa 4vuotta ja jotenkin kauhee epäillys että voiko mulla/meillä olla niin hyvä onni että tulee oikeesti terve ihana vauva heinäkuussa.. Kaksi vuotta sitten oli keskenmeno rv8, niin se varmaan jotenkin edelleen kummittelee..

Meelaie & Papu 14+0
 
Voimia sukkaparille :hug:

Nyt on sitten jännitys ohi nt-ultran kohdalta.. Aamulla käytiin ja kaikki oli hyvin.. Seerumiseulaankin osallistuttiin, siitä sitten parin viikon sisään kuulee tuloksia..
Pikkuinen oli todella vaudikkaalla päällä.. Niskaturvotusta oli vain 1.1, ja mitat vastasi ihan viikkoja, eli 12+3 ultran mukaan.. Kätilökin laski kuukautisista saman viikkomäärän.. Itse olin kyllä laskenut että ois 12+2, mutta eihän se niin päivän päälle ole.. Laskettuun aikaan kun se ei vaikuta..

Raskausoireetkin sitten palasi oikein voimalla.. On pahaolo, väsyttää ja kylmä, enemmänkin kuin koskaan.. Tylsää sinänsä kun odotti jo niiden helpottavan ja olivatkin jo jonkin aikaa poissa :headwall: Nooh, eiköhän ne kohta helpota..

Aateltiin vieläkin "salailla" tätä raskautta.. Jos suoraan kysytään niin kerrotaan, muuten ootellaan koska mummot ja muut alkaa epäillä jotain :kieh: Mun äiti ainakin kysyy kyllä sitten suoraan kun jotain epäilee..

Nyt hetkeksi lepäilee sohvalle kun tyttökin meni nukkumaan ja miehet lähti mummolassa käymään..

Minerva
 
Lisäys vielä kun unohtui äsken.. Ultrassa selvisi myös istukan paikka.. Takana alhaalla, osittain kohdunsuun päällä.. Kätilö kyllä meinasi että nousee siitä kohdun kasvun mukana ylemmäs.. Toivottavasti.. En millään haluis sektio-synnytystä..

Ja lilypien raskauslaskuri on ihan outo.. Laskee jäljellä olevat päivät väärin minun mielestä, joten vaihdan..
Huomasin vaan että joillakin jo pidemmällä olevilla on enemmän päiviä laskettuun aikaan kuin minulla, joten ei tuntunut kovin luotettavalta..

Minerva

 
Irmeli09
Pahoittelut SUKKAPARILLE :hug: . Ikävä, että tarina päättyi näin. Voimia ja jaksamista sinulle!

Täällä oli puhetta kohdunsuun päälle olevasta istukasta. Yleensä tuo kaiketi nousee ylöspäin kohdunsuulta raskauden edetessä ja kohdun kasvaessa. Minulla ei ole omakohtaista kokemusta, mutta yhdellä kaverilla oli raskaus, jossa loppuun asti istukka oli ja pysyi tiukasti täysin kohdunsuun päälle. Oli nk. riskiraskaus. Synnytys ei saanut missään nimessä lähteä itsestään käynnistymään kun siinä olisi ollut vaarassa vauvan lisäksi myös äiti. Hänellä oli suunniteltu sektio, jota jouduttiin sitten aikaistamaan kun tuli vuotoja ja vauva lähti syntymään (aika hyvillä viikoilla kylläkin). Sektiossakin oli jotain erityistä nk. normaaliin sektioon verrattuna. Jouduttiin jotenkin leikkaamaan istukan läpi (?) ja polttamaan verisuonia ym. Kaikki meni kuitenkin hyvin ja sekä aiti että vauva voivat tänä päivänä oikein hyvin :D .

Oli myös juttua ummetuksesta. Minulla on jokaisesta raskaudesta tullut ummetusta. Tai minun tapauksessa se on ummetusta :D . Minulla on normaalisti sanoisinko sangen toimiva vatsa B) . Vähän liiankin toimiva ja tästä syystä olen aina oikein odottamalla odottanut tätä raskausummetusta. On se ihanaa :LOL: . No ei se nyt ihan aina niin auvoista ole, mutta vessapaperin kulutus vähenee meillä kymmenesosaan kun emäntä on raskaana, taloudellisesti kannattavaa siis :LOL: . Anteeksi nämä vessajutut :ashamed: .

Minerva: Kirjoittelit, että pahaolo, väsymys ja kylmyys ovat palanneet hetken poissaolon jälkeen takaisin. Täällä on käynyt samoin (mennään ihan samoilla päivillä). Eilen illalla olin aivan töttöröö ja tänään vielä pahemmin. Itse asiassa jaksoin noin klo 14 asti ja sitten se iski. Otin pienet päikkäritkin ja jaksoin noin kello 17 asti ja sitten torkuin tuolissa. Piti lähteä miehen ja pojan kanssa kauppaan, mutta olin aivan sekaisin ja sitten minua alkoi itkettää ihan hirveäti kun pojalla oli kakat housussa kun piti alkaa laittaa ulkohaalaria päälle
:LOL: . Mies oli pikkasen ihmeissään, että mikä muhun iski ja kysy mitä ihmettä on tapahtunut. Mitäpä siihen sitten, sanoin että väsyttää vaan niin hirveästi |O . No toki mies sitten passitti minut nukkumaan ja lähti pojan kanssa kauppaan (vaihdettuaan ensin sen vaipan). No nukuttelin tuossa puolitoista tuntia ja nyt juuri tuntuu ihan hyvältä. Toivottavasti ei nuo unet nyt sitten vieneet yöunia. Minulla on ollut jonkin verran nukahtamisvaikeuksia aina silloin tällöin ja sillä ei välttämättä ole mitään merkitystä kuinka väsynyt sitä on. Muutenkin olen iltaihminen ja yleensä viimeistään klo 21 olen täysin elämäni kunnossa vaikka sitä ennen olisin haukotellut leukani sijoiltaan. Kylmyys on myös vaivannut. Tälläkin hetkellä minulla on päälläni pitkähihainen paita, neuletakki ja villatakki ja jalassa pitkikset ja verkkarit, varpaiden suojata on normi sukat ja kahdet villasukat (itse asiassa toisessa jalassa on vain yksi villasukka kun toinen hävisi päikkäreiden aikana enkä ole sitä jaksanut etsiä, nyt vähän paleltaa tuota toista jalkaa :LOL: ). Semmoista täällä!

Irmeli + Armas-Armi 12+1
 
Paljon lohdutuksia ja haleja Sukkaparille :heart:
Toivottavasti tosiaan ei enää putoisi porukkaa joukostamme pois, on tullut ikäviä uutisia jo niin monelle :ashamed:

Me vietellään rauhallista koti-iltaa, kun huomenna on työpäiväkin. Aika raskaita nää kuuden päivän työviikot, mut näkyy se onneks myös sitten tilissäkin.

outiko 14+2

 
Mulla on alkanu jo maha "pömpöttään" pikku hiljaa et sellaset ihmiset jota on nähny harvemmin ni huomaa et masu on kasvanu. :D Ja kyllä sen oikeestaan jo itekki siitä hoksaa ettei kaikki housut enää mahdu kunnolla jalkaan. Tarvis varmaan lähtä kierteleen kirppiksiä jos vaikka olis löytöjä. :LOL:
 
kiitos kaikille! Tääl alkaa olla kuitenkin ihan positiivinen olo (ainakin toistaiseksi), jotenki en ollu vielä sisäistänyt tätä raskautta todelliseksi ja ehkä tämä kahden viikon vuotelukin sen verran pohjusti, että ihan ok olo! Varmasti tulee vielä niitä romahduksen hetkiä, ja ääneen tästä on vaikea puhua, mutta katse kohti tulevaisuutta!
Alla on kuitenkin yksi terve raskaus ja niin ku lääkäri sanoi, olen kuitenkin vielä nuori ja terve, et kaikki mahdollisuudet on onnistua! Tänään sain työtarjouksenkin.. olis töitä vuodenloppuun.. tosin en tiedä otanko vastaan, kun saisin tehdä sijaisuuksia (epämääräisen määrän) toisesssa mielenkiintoisemmassa ja enempi "omassa" paikassa.. mietin viikonlopun yli, mitä teen!
Kiitos kaikille :hug: sta.. pitäkää toisistanne hyvää huolta!
 
Noista liikkeistä: vaikka olenkin ekakertalainen, luulen tunteneeni viikoilla 11+0 liikahduksen. Olin nukkunut sohvalla päikkärit, kyljellään. Heräsin ja käännyin toiselle kyljelle ja hetki sen jälkeen tunsin mahassa kuinka vauva myös vaihtoi asentoa. Olen melko varma :) Sen jälkeen en ole bongannut mitään, tuosta nyt lähes kaksi viikkoa jo.
 
Moikka kaikki!

Mulla tuli aamulla töissä aamupalaverin aikana hassuja tuntemuksia alamahaan. Ihan kuin joku olis siellä touhunnut jotain. En tiiä.. Voikohan ne olla jo vauvan liikkeitä? Hassua. Join siinä aamukahvia ja sen jälkeen tuntemuksia tuli ehkä 10 minuutin ajan.

Mandy ja nappula 13+4
 

Yhteistyössä