ELOKUISET LEIJONANPENNUT 2009 Tammikuussa

Marian, olen äärettömän pahoillani :'( Voimaa :hug:

Onnea mukavista neuvoloista ja sissihullulle tervetuloa :heart:

Neuvola oli minullakin tänään ja niin ihana täti olis siellä, että meinas itku päästä. Tehtiin päätös, että jätetään np-ultra ja seulat väliin, koska vasta olin lääkärillä, joka sanoi kaiken olevan hyvin. Samoin jää pois eka lääkärin tarkastus. Terkka lupasi mulle, että joka kerta katsotaan vauvaa, kun sanoin, että pelkään, jos sattuu jotain :ashamed: Puhuttiin pitkään kehityshäiriöistä jne. ja siksi päädyimme ratkaisuun jättää np-ultra pois. Rakenneultraan sitten toki mennään.

Kokeiltiin kuunnella sydänääniä, mutta ei vielä kuulunut. Ultrassa kuitenkin näkyi =) Paino oli noussut neljä kiloa, hemppa oli tullut alas ja verenpaine oli koholla. Siinäpä tiivistettynä :)
 
Heipsan kaikille :heart:

Tänään kävin varhaisultrassa ja siellä oli touhukas pikkuinen joka vastasi viikkoja 9+5, kuukautisista lääkäri laski 9+6 eli kaveri kasvaa niinkuin pitääkin =) =) =) Sydämen näin sykkivän ja kuvankin sain mukaan.. On niin helpottunut olo kun kaikki on näillä näkymin hyvin.. Sain varattua sitten sen nt-ultrankin 30.1 olis sitten se.. Ja ensi viikolla eka neuvola..

Mandy Jos vaan jaksat niin minun tietoihin listaan voipi lisätä lasketunajan joka on 12.8.. Tuskin nt-ultra sitä muuttaa..

Tää oli nyt omaan napaan tuijottelua tällä kertaa, mutta on vaan niin onnellinen olo
:whistle:

Minerva ja masukki 9+5
 
Marianille jaksamisia ja voimahaleja.
Minerva81 Voih, onnea ihanista ultrakuulumisista :)

Mua on alkanut pelottaa ihan kauheasti, että mitä jos huomisessa ultrassa ei näy/kuulu mitään :( Miehen mielestä mä olen jo ihan liian pessimistinen. Olen vaan sen luonteinen, että suhtaudun asioihin varauksella, ettei tule sitten pettymyksiä. Mutta huomennahan se sitten selviää...ja samalla alkaa 11 raskasviikkokin :)

Mulla on välillä kamalia alavatsakipuja/vihlomista. Jos esim. tekee jonkun yllättävän liikkeen, niin vihloo ja lujaa!

Tänään oon iltavuorossa, pitäs vielä reilu 2 h jaksaa olla täällä *huoh*
Ei oo kivaa, kun on kauhee flunssakin :kieh:

outiko 10+6
 
Marianille :hug:

Jippii, sain limpattua pyykkivuoren kaappeihin :) Täällä on kyllä aivan ihana ilma, meiän pihakin on aivan peilijäällä. Mies tulee vasta huomenna työreissultaan kotiin, saa sitten hiekottaa koko pihan. Meen huomenna kyläilemään kaverin luona, jolla on huomenna laskettuaika, jos siis on vielä aamullakin kokonaisena. Voi, sillä on jo ihanan iso maha :)

Rimprenssa, meillähän on sama harrastus :) Varsinkin synnytyssairaala ohjelma on aina pakko kahtoa, se näkyy sopivasti pojan päikkäreitten aikaan. Välillä pitää kyllä kahtoa jonnekin muualle, kun tulee niin jänniä kohtia. Pieniä vauvoja siellä kyllä syntyy, tänäänkin syntyi tyttö, joka painoi jotain reilut 400 grammaa.

Nyt meen keittelemään kaffetta, kun kaveri tulee kohta kyläilemään.

Helmiir ja pikkukakkonen 9+5
 
Hei kaikille taas!

Tänään alkoi sitten taas päivä "ihanasti" oksentamisella :x Täytin aamulla niitä virtsaputkiloita ja alkas yököttämään kesken homman :LOL:
Sain sitten kuitenkin käytyä viemässä ne labraan ja samalla otettiin verikokeita.
Kamala mustelma jäi muistoksi käteen.

Varasin myös ensimmäisen ultra-ajan. Mulla on se aika 3.2.
Täälläpäin on kuulemma sellainen systeemi, että täytyy mennä rakko tyhjänä, kuulemma parempi näkyvyys sitten. Taitaa olla erilaisia käytäntöjä eri sairaaloissa.

Marian, voi kun ikäviä uutisia :( Paljon voimia ja jaksamisia sinulle :hug:

Tänään alkaa taas Salatut elämät joulutauon jälkeen!! Mä teen vähän iltapalaa nyt ja sitten tv:n ääreen :D

RangaTanga 9+1 :heart:
 
Tervetuloa kilpimama ja sissihullu82! :flower:

Suuri halaus marian3 ja voimia! :hug:

Tänne ei ihmeempiä. Mulla on torstaina eka neuvolalääkäri. Mitäkähän siellä tehdään..? Kenties sisätutkimus?

Mandy 11+0
 
Minerva, hirmuisen suuri rutistus :heart: Ihana uutinen.

Outiko, usko pois niin ymmärrän sinua :hug: Yritä kuitenkin pysyä luottavaisena. Mä olen elävä todiste siitä, että asiat voi joskus mennä hyvinkin :D Ja tuosta mahakivusta, mulle on sanottu, että kivut saa olla todella kovia ja silti kaikki on vain luonnollista. Tulehan sitten heti kertomaan meille uutiset :)

 
vilmav2 kiitos tsempistä, kerron huomenna sitten kuulumiset.

Onneksi saan olla töistä pois ultran ajan ilman että tarvii korvata sitä takasin :) Miehen pitää varmaan korvata, vaikka sama työnantaja onkin. Sille, kun se ei ole ns. pakollinen meno.

RangaTanga Minun käsitykseni mukaan, jos ultrataan mahan päältä, täytyy rakon olla täysi. Jos taas kyseessä on sisätutkimus, pitää rakon olla tyhjä.
Mun pitää olla ainakin 3h virtsaamatta ennen ultraa ja meilläpäin (jyväskylä) eka ultra tehdään vatsan päältä.

outiko 10+6
 
Oikein jätti iso :hug: Marian! Olen todella pahoillani puolestanne. Voimia ja jaksamista.

Täällä oli tänään pakko laittaa mammafarkut jalkaan, kun niiden lisäksi yksi ainoa housupari (joka oli pyykissä ) mahtuu jalkaan. Massu on jo niin turvoksissa. Olisikohan aika jo kertoa töissä esimiehelle ennenkun joku haukansilmä bongaa asian...

Meillä on ensi viikolla np-ultra, jos siinä on kaikki hyvin, niin sitten näyttää aurinkoiselta. Oma olo on ihan ok. Väsymys on kova, mutta muuten voin ihan hyvin. Nälkä on kyllä melkoinen, pitää alkaa pitää silmällä, ettei mopo karkaa vallan käsistä. Tänään vetelin hyvällä ruokahalulla töiden jälkeen kebab-annoksen (vaikka olin syönyt aamulla, töissä lounaan ja hedelmiä välipalaksi...)

Tikru + pirpana 10+5
 
Heippis taas!

kiva lueskella kaikkien kuulumisia:) ja tsemppiä kaikille sitä tarvitseville:)

Mullakin eka neukku takana, ja sitähän se oli, papereiden täyttöä.. ja sitten tuli kotiin kutsu ekaan ultraan..aika oli huono, mutta sain sen sitten onneksi vaihdettua, ja synnytyspaikaksi päätettiin nyt sitten naistenklinikka. ja laskettuaikakin pysyi samana, eli 8.8.

Kyllä on odotus vauhdilla lähtenyt käytiin, olo on edelleen epätodellinen, kun en varhaisultrassa käynyt, eikä sydänääniä vielä ole kuunneltu. ihanaa, että ultrassa sitten kaikki konkretisoituu, ja on toivottavasti kaikki hyvin.

Oireet ennallaan.. pahoinvointi vaivaa.. koska teillä on aikaisemmissa raskauksissa pahoinvointi helpottanu? tiedän et se on yksilöllistä, mut kun tää on eka raskaus niin ei yhtään voi verrata edellisiin...:D joka aamu tulee ylös.. Oon sairaalassa töissä, ja yleensä kesken jonkun mummon syöttämisen pitää juosta vessaan oksentamaan..:D sit palaan muina miehinä puuron ääreen..olo kyllä onneksi aina helpottaa tuon aamuisen jälkeen. mut ei se silti kivaa ole. Aina varuiksi pussi mukana laukussa, kun ei koskaan tiedä koska iskee.. Töölön torin kupeessakin kerran oksentelin, jengi varmaan vähän ihmetteli.. yäh.

Mut eipä tässä kummempaa, mullekin tuli lappunen siitä istukkaveren luovuttamisesta, ajattelin suostua siihen, eihän mun siinä kauheesti tarvii helttaani hetkauttaa. jos siitä on jollekin apua, niin siitä vain olkaa hyvät.

Voimia alkavaan viikkoon!

Annitanni ja vaavi 10+2
 
Marian iso hali! Ei noita uutisia soisi kenellekkään. :ashamed:

Mä mietiskelen että mennäkkö veriseulaan vaiko ei. Np-ultraan haluan mennä katsomaan että ultrakuvassa kaikki näyttää hyvältä ja on paikoillaan. Niskapoimun kai sitten saa samalla mitata. Tuossa veriseulassa vain on tullut kuulemma niin paljon vääriä hälyytyksiä, etten taida sitä haluta. Punktiot kun haluaisin kiertää kaukaa. keskenmenoriski on o,5-2% riippuu mistä asiaa lukee. 2% on kuitenkin jo joka 50.!! Ihan hirveän hankalaa... varsinkin kun en ole mikään kylmäpäinen abortin suosija. Huoh.

Miettiikö ja jahkaako kukaan muu? Ainakin Vilmav, tai sinä nyt jo teit asialle päätöksen. :)

Tuu-tikki ja menninkäinen 7+5
 
Me päätettiin miehen kans, ettei mennä veriseulaan. Just sen takia, kun siinä on kuitenkin aika paljon virheitä. Ja luonteeltani, kun olen hermoheikko. En halua viettää seuraavaa 7 kuukautta stressissä ja ahistuksessa, kun en kuitenkaan menis punktioon pienen keskenmenoriskin vuoksi.

outiko Sulla alkaa huomenna 12. raskausviikko. :) Niinkuin mullakin tänään. Ei 11. rv.

Mandy ja nappula 11+0
 
Moikka kaikille! Ja :hug: kaikille jotka sitä kaipaavat.

Tekstiä on tullut valtavasti viimeisen käyntini jälkeen, joten en edes muista mihin ajattelin vastata :D

Minä kävin tänään antamassa nuo seulontaverinäytteet labrassa ja KYSiltä tuli myös kutsu äitiyspolille Seulontaultraäänitutkimukseen, joka on 29.1. jos vaan saan työpaikalla järjestymään, mulla on tuolloin työpäivä... Täytyy siirtää jos tuo päivä hankala :) Jos joku näistä testeistä "hälyyttelee" jotain, niin antaa hälyytellä... Lapsivesipunktioon en lähde, mutta osaapahan jotain odottaa kuitenkin ja valmistautua henkisesti tulevaan.

Meillä tietää raskaudesta jo puoli sukua, meijän lapset ja ystävät ja tuttavatkin aika pitkälti. Lapsukaisille kun kerrottiin, niin hyö ovat mielellään kertoilleet asiaa eteenpäin :) Ja eipä tässä enää salailtavaa olekkaan. Mukava, että voi jakaa tämän onnen jo kaikkien kanssa! Jos tämä lapsi meiltä vielä pois otetaan, niin tietäköön siitäkin sitten kaikki..

Joo, vielä palatakseni tuohon seulontaultraan (kuulostaa hassulta), niin aiemmissa raskauksissa moinen tehtiin omassa TKssa... nyt täytyy hurauttaa Kuopioon asti, milloinkahan tämä muuttunut - ja miksi? Tietäneekö kukaan?

Terveisin chick-82 ja pikkuinen 11+0
 
Halauksia Marianille. :hug:

Me päätettiin miehen kanssa, että ei mennä veriseulaan ja pyydetään np -ultrassa, että tarkistavat vain, että kaikki on hyvin ja tarkentavat lasketun ajan. Niskaturvotusta emme anna mitata. Kun emme kuitenkaan menisi jatkotutkimuksiinkaan, niin ei halua stressata edes sillä niskaturvotuksella. Tämä lapsi tulee just sellaisena kuin on. :)

Luminella ja matkustaja 10+1
 
Aikani ratoksi arvuuttlen miksi piiip TK.sta on siirrytty Kuopioon. Siis chick-82: Kuulostaa aika oudolle että np-ultra on tehty terveyskeskuksessa, mutta varmaan niin paikkakuntakohtaista. Ekana tulee mieleen se että josko siellä on mennyt asiat joskus vähän metsään ja siksi keskittäävät homman sairaalaan. No ehkä ei, ei se tarkoita että pienssä terveyskeskuksessa puuttuisi ammattitaitoa tehdä ultrat. Ehkä sen terveyskeskuksen kone on jo vanha ja on katsottu että parempi hoitaa seulat kunnon laitteilla Kuopiossa, kuin investoida uuteen. Tai sit ne vaan on päättäneet jakaa resulssit tol viisii ja juoksuttaa asiakkaitaan. :)

tuu-tikki ja menninkäinen 7+5
 
Mandy81 Ai niin tietysti, 12. rv alkaa huomenna ja 11 viikkoa täynnä. Niinhän se onkin :D

Osaako kukaan sanoa, pitääkö ennen ultraa käydä punnitsemassa ittensä ja ottamassa se pissanäyte? Sain sellasen käsityksen että ennen jokaista neuvola-/lääkärikäyntiä pitää, mutta onko ultrassa sama juttu? Tyhmä kysymys, mutta kun en tiiä. Ja mulle sanottiin viime neuvolakäynnillä, et ne pitää aina itsenäisesti tehdä ennen sitä vastaanottoa.
Nyt siis panikoin ( ylläri) tuota asiaa.

Ai niin, Äiti oli tänään käynyt tuomassa meille pienen paketin: ihanan bodyn ja potkuhousut, voih. Oon hypistellyt niitä koko illan...

outiko 10+6
 
outiko Mä sain neuvolasta ne sairaalan esitteet raskauden ajan ultrista. Tosta rv 12 ultrasta luki, että se tehdään joko sisätutkimuksena tai vatsan päältä, virtsarakon ollessa tyhjä. Kun soitin sinne aikaa varatakseni, niin muistuttivat vielä että pitää olla tyhjä. Saa nähdä sitten kumman kautta ultraavat. Tää on eka kerta, kun oon rv 12 menossa ultraan. Aiempien odotusten aikana täällä on ollut vaan rakenneultra.

chick-82 Täälläkin on aiemmin tehty ultrat terveyskeskuksessa. Ainakin vuosina 2005 ja 2007. Nyt tänä vuonna on tullut se uusi systeemi, että tarjotaan 2 ultraa ja molemmat on keskitetty sairaalaan. Kuulemma siellä on paremmat laitteet.

Mandy kyselit mitä lääkärineuvolassa tehdään. Näissäkin on varmaan paikkakuntakohtaisia eroja, mutta täällä on sellainen systeemi, että ensin käydään neuvolatädillä ja jätetään virtsanäyte, siitä mitataan ne sokerit ja proteiinit, sitten otetaan paino ja verenpaine. Ekassa lääkärineuvolassa lääkäri kuuntelee sydänäänet (myöhemmin neuvolantäti kuuntelee ne joka kerta). Sisätutkimus tehdään myös. Ja saa tulokset niistä labrakokeista, joihin ekasta neuvolasta passitettiin. Muuta ei nyt mieleen tuu..

En muista kirjoitinko jo aiemmin, mutta mäkin päätin jättää sen veriseulonnan väliin. Se vaan aiheuttais turhaa paniikkia mulle, kun mä huolestun aina liikaa kaikesta=)
Sen niskaturvotuksen mittaavat kuitenkin siellä ultrassa.

Nyt, öitä kaikille! Täytyy yrittää päästä pian nukkumaan, että jaksaa taas aamulla nousta lasten kanssa =)
 
Koetin päivällä lukea töissä viimeisiä joulukuun kirjoituksia.. mutten jaksanut loppuun.. Tammikuun kuulumiset on aivan hakusessa, tän päivän juttuja kävin kattelemassa.
Väsy on kamala, taas tuli nukuttua 1,5h illalla töiden jälkeen.
Mieliala heittelee laidasta laitaan. Puntariin en uskalla mennä kun syöminen alkaa aamulla klo 7 ja jatkuu 1-1,5h välein klo 22. saakka. Nälkä on kokoajan ja vatsa kurnii, tuosta seuraa pahaolo. Kiva kierre! Onneksi makee ällöttää ja pääasiassa mun syöminen on terveysruokaa:kotiruoka, vihannekset, hedelmät, mehu ja näkkäri. Kahvi, tupakka ja makeet jäi pois heti joululta kun alkoi pahoinvointi.
Muutama päivä on ollut jo "normaalia" eli pahoinvointi menee ohi muutamissa tunneissa, pari viikkoa se oli 24h/7.
Vatsa on turvoksissa. Kaikki kuminauhahousut puristaa ja jättää jäljen vatsamakkaroihin. Farkut ei ole menneet joululta enää jalkaan. mammahousut oli pakko kaivaa jo käyttöön.

tässä nyt vain omia lörpötyksiä. Koetan jaksella olla aktiivisempi tälläkin saralla.

omppuli74 + nimetön rv 7+6???, neljättä odotellaan

la varmistunee ultrassa 6.2. ja jotain kai selvinnee neuvolassakin 19.1.
 
23.1 eka neuvola,sinne sitten tähdätään jospa sais varmistuksen tähän epäilevään olotilaan, toivottavasti sydänäänet kuuluis. edellisistä kuulunut eka käynnilla.
tänään täytyy 8 viikko

meeruska 8+0
 
tuu-tikki, minä voisin hieman kertoa enemmän tuosta meidän päätöksestä, jos jotain vaikka helpottaisi oman päätöksen tekemisessä.

Meidän perusteet jättää ultra ja veriseula väliin olivat se, että kävin vasta viikolla 8+6 yksityisellä erikoislääkärillä ultrassa ja siinä samalla hän teki myös sisätutkimuksen. Tuon ultran mukaan raskaus on täysin normaali ja alkio hyvinvoiva. Jos en tuossa ultrassa olisi käynyt niin silloin ehdottomasti olisimme menneet np-ultraan. Keskustellessani asiasta neuvolan tädin kanssa huomasin, että suurin syy siihen, miksi haluaisin ultraan vaikka joka päivä on pelko. Tähän pelkoon saan kuitenkin helpotusta sillä, että mikäli haluan niin joka neuvola kerta voidaan myös ultrata ellei sydänäänien kuuleminen riitä. Ensimmäisen kunnallisen ultran päätarkoitus on kuitenkin lähinnä määritellä raskauden kesto ja sikiöiden määrä. Ja minulla se on jo tehty. Tiedän meidän luonteen myös sen verran hyvin, että mikäli lapsesta jotain hälyyttävää tässä vaiheessa löytyisi niin emme osaisi minkäänlaista päätöstä tehdä. En myöskään halua säikäyttää itseäni aiheettomasti, koska paljon ehtii tapahtua ennen rakenneultraa, jossa vasta voi nähdä enemmän.

Kaiken tämän jälkeen haluamme vain keskittyä tähän odotukseen, liian monta viikkoa jo riistettiin meiltä. Pääsääntöisesti kaikki menee kuitenkin hyvin ja lapset syntyvät terveinä. Ollaanko sitten itsekkäitä niin sitä en tiedä. En usko kuitenkaan, että voin tällä hetkellä tehdä yhtään sen enempää lapseni hyväksi kuin olla hermoilematta liikoja ja antaa hänelle kasvurauhan. Sen enempää en pysty asiaa vielä tässä vaiheessa perustelemaan :)

Vilma ja Elma 9+4
 
esikko roikkuu lahkeessa et nyt tulee pika kuulumiset isoilla kirjoitus virheillä sit varmaan.. :LOL:

np-ultrasta ollu puhetta, me ollaa menossa,täällä sitä ei normisti tarjota jos ei kuulu riski ryhmiin, mut mä sen siis saan kuiteski nyt.. ja sitä paitsi me otetaa se sen takai kun siitä voi selvitä muutakin kuin se down jne.. meille sanoivat et siinä näkyvät myös ne sydän ongelmat jos on sellaisia.. meillä kun se riski siihen johtumis häiriöön tosiaan on..

[/b](.) eilen käyty sit reumalääkärillä missä ei mitää kummia ollu.. selvensi vaan noita riskejä ja selitti paljon asioita mitä mun sairaus sikiölle voi tehdä jne.. mut niistä tietää enempi sit vasta 16-20rv jolloin vissii tekevät useamman ultran sit.. vätystys oli mahoton eilen,samoin unohin syyä ja söin vasta illalla,ni olo sen mukainen sit... :ashamed:

mut palaan iltapäivällä tai illemmalla..... :wave:

peikko ja asukki 8+4
 

Yhteistyössä