ELOKUISET LEIJONANPENNUT 2009 Tammikuussa

Suhteellinen käsitys tuo nuori äiti kyllä, mutta kyllähän se kivalta tuntu kun nuoreksi sanottiin.

Vilma Mä ajattelen ihan samanlailla, nythän on tosi pieni mahdollisuus mennä kesken(siis just jos on jotain oikein pahaa vikaa.
Miehellekin sanoin että kukaan joka liikkuu ultrassa noin paljon ei voi olla kovin sairas. Mä ainakin elän siinä uskossa, että tän vauvan kohdalla pahat koettelemukset oli nyt tässä.
 
tiltaltti Aijaa, no mukava että on kohtalotovereita. On mulla lääkitys nyt, Trileptal 300mg x2. Niin ja lisäksi sain myöskin foolihappoon ( Folvite 1mg) reseptin. Osaatko sanoa, että mitä kaikkia lisäkäyntejä epilepsia aiheuttaa? Oon ihan pihalla.

vilmav Hitsit, nyt mä vasta tajusin, että sähän tosiaan olit hetken täältä pois. Ompa hienoa, että tulit takaisin ja nyt kaikki hyvin :)
 
Mansikkatee, minä haluan myös luottaa gyneen kun hän sanoi, että raskaus kehittyy täysin normaalisti. Toivotaan, että kummankin meistä surut oli nyt tässä ja saadaan nauttia :heart:

Outiko, heh, ihana :) Musta on niin ihana olla taas täällä, että ramppaan koko ajan. Muutenkin on hymy pyllyssä kun mietin, että hitsit, tästä tulee sitten totta!!
 
Moi kaikille :wave: Ehdin taas monen päivän tauon jälkeen piipahtamaan tänne, oli taas tullut niin paljon juttua, että ei muista varmasti suurinta osaa kommentoida.

Vilmav2 Ihana kuulla noin hyviä uutisia, kiva kun pääsit palaamaan takaisin tänne =)
Työgalluppiin vastaan, että mulla on työpaikka olemassa yhdessä suuryrityksessä talousosastolla (toimistotöitä ). Nyt oon keväästä 2005 alkaen ollut vuorotellen äitiys- ja hoitovapailla ja varmaan aion olla kotona vielä siihen asti kunnes tämä tuleva vauva on 3-vuotias :)

Käytiin eilen kylässä mun vanhempien luona ekaa kertaa sen kerran jälkeen, kun paljastin raskausuutisen. Kyllä mun äiti oli jo ihan iloisella mielellä asiasta, kai se ilmoitus vauvasta vain oli sille niin shokki, ettei osannut aluksi iloita.
Mä olin ajatellut kertoa vauvasta muille sukulaisille vasta rv 12 ultran jälkeen, mutta saatiin tällä viikolla tietää, että mun paapalla on keuhkosyöpä levinnyt pahasti jo päähän asti, niin kerroin uutiset isovanhemmillekin jo. Ei ainakaan jäänyt kertomatta, ennen kuin paapan elämä päättyy. Ei varmaan ole enää paljon elinaikaa hänellä :(
Kerroin myös kaikille mun sisaruksille ja he olivat onneksi iloisella mielellä :heart:

Mulla oli torstaina eka neuvola. Tunnin verran meni aikaa kun täyteltiin niitä perustietoja ja kyselyjä. Seuraavan ajan sain 12.2, jolloin on sitten lääkäri myös.
Meidänkin kunta tarjoaa uutena asiana nykyään ultrat rv 12 ja 20. Aiemmin oli vain rv 20 ultra. Sinne täytyy itse varata aika ja ajattelin maanantaina soitella :) Labraankin täytyy käydä viemässä virtsanäyte ja verikokeissa myös käydä.

Paljonko teillä muilla on ollut hemoglobiini ekassa neuvolassa? Mulla mitattiin se sormenpäästä ja oli 157. Se täti puhui, että on hieman liian korkea ja voi olla että lääkäri lähettää johonkin perusverenkuva tutkimukseen. Säikähdin vähän, mutta luin netistä että se voi olla normaaliakin, että toisilla on korkea hemoglobiini aina, tai jos on vaikka juonut liian vähän, niin voi nousta väliaikaisesti. Voi olla myös jotain sairautta kyseessä. Ajattelin pyytää että mittaavat uudelleen ens kerralla ja jos tarvetta niin tutkittas lisää :/

Neuvolassa oli taas muuten tätikin vaihtunut. Joka raskaudessa ollut eri täti, vaikka on lapset on -05 -07 ja -09 vuosilta. Usein vaihtuvat kyllä nuo tädit. Onneksi tää uusi vaikutti kuitenkin ihan mukavalta =)

Mä lähden nyt saunomaan. Hikosin tänään niin kovasti kun kävin pitkällä lenkillä pojan kanssa :)

RangaTanga 8+6 :heart:
 
dodih ruokailut on takana päin ja kivoja katseita keräilin ympäri salia.. eli osa porukkaa tietääää! :whistle: ruokaa ahmin niin että olin aivan oksentamaisillani kun kotia päästiin mutta ihmeen äkkiä olo eheytyi eikä mitään ähkyä ole enää ... yleensä olen ähkyssä moisten ruokailujen jälkeen vielä seuraavana päivänäkin, äsken kävin jo pari paahtista naukkimassa ja hyvin meni sekä karkkia myös! :D
 
Täällä itsekseni pohdiskelen, että kai on ihan normaalia "menkkamainen" juilinta selässä? Vuotoa ei ole tullut minkään laista. Töissä joudun seisomaan lähes koko päivän paikallani, ja siitä tulee selkä kipeäksi. Jomottaa ja juilii. Vatsaan ei koske, lukuun ottamatta vihlaisuja, jotka kuvittelisin ihan normaaliksi kohdun kasvukivuksi. Viimeviikolla ultrassa kaikki ainakin ok. Onneksi on maanantaina neuvola, voi siellä sitten kysellä kaikki mieltä askarruttavat asiat. Pitää varmaan tehdä lista, mitä kaikkea pitää muistaa kysyä, meen kuitenkin ihan lukkoon sitten siellä muuten, enkä muista mitä piti kysyä. :)
Esikko kun tulossa kaikki tosiaan on ihan uutta ja ihmeellistä.

Galluun vastausta: Työkseni olen myyjä, pienessä askartelu tavara kaupassa.

Tämä tuleva mamma ei ole "uskaltanut" vielä hankkia mitään.. Varmaan sitten sen maagisen 12rv jälkeen uskallan.

Sellasta tällä kertaa... :)
 
en enää muista kuka kirjotteli siitä että haluaisi mahdollisimman paljon tavaraa ja vaatteita vanhana. Mä ajattelen samoin, ja toivon että kaikki tarvikkeet saisin hankittua jostakin käytettynä, ja vaatteita nyt varmaan saa kirppiksiltä ja kavereiltakin hankittua. Sänky on ainakin suvunperintökalu. Tykkään vanhoista huonekaluistakin, joten tää ajatusmaailma on mulle se omin. :)

täällä on melkein kaikki raskausoireet lieventyny parin päivän kuluessa. Ja se tuntuu hyvältä. :)

aniit ja taneli 8+1
 
päästin toisen puoliskon viihteelle tänää ja oon tässä kaverin kans ilta vietelly ja hää ku läks kotio ni tylsyys iski ja tulin lueskelee päivän juttuja ku rauhassa saa sen tehä,ku tuo poitsu unilla ollu jo monta tuntia.. :)

hankinnoista on ollu hirmuisesti teillä puhetta,mulla ei juuri hankintoja vielä ole.. mamma vaatteet tallella edellisestä ja samoin pienet neutraalit vauvan vaatteet jne.. meillä ni ko kaukalo ja tuplarattaat tulossa hankintaan sit lähempänä h-hetkeä.. ite en oikein uskalla ostella mitää vauvan vaatetta kun esikon kans kävi niin et olin varautunu näin et vähän 50cm ja loput si 56cm ni kuinkas kävikää poika ku tuli 38,5cm ja 1210g kokoisena ni saikin hankkia 44cm vaatteita kasapäin ku kotiutu,nekin roikku päällä sillo vielä..

nyt ajattelin et ihan vähän noita hommaan ja loput si vasta ku tietää ku tämä ulostautuu.. :) kerkee sitä sittenki, onhan noita nyt sellaisia jo paljon mitkä menee si ens alkuu jne.. jotenki tuntuu etteis itä höösää enää yhtää ni paljon tän toisen kans.. ekasta olin ihan hulluna.. :LOL: mutta varmasti kyllä puolen välin jälkee innostun pientä vaatetta ostelee jonki verran, sukupuolta meinaan kyl kysyä ultrassa sit.. ;)

olis it tuo ukko kulta paljastanu vauva uutiset parille kaverille.. :kieh: tsiisus, yhelle sen mies puoleiselle kaverille ja tän äijän naisystävä oli sit kuullu kans asian ja se on oikesti kylän pahin juoru kello... :eek: :kieh: että kai tässä o kohta si ruvettava vanhemmille ekrtoo jne etteivät kuule muualta,asutaa pienellä kylällä ni ni.. toivotaa et kaikki menee hyvin, se o vaan ni kamalaa jos jotai käy ja kaikki jo tietää ja tulee sit kysele et mites masussa jne jos jotai onkin käyny... (vahingosta viisastuneena noide keskenmenojen jälkee... :ashamed: )

no josko sitä lähtis kömpii unille sit.. palataa.. :wave:

peikko ja asukki etellee 8+1
 
Huomenta, täällä sit esikko päätti herätä viideltä.. tunnin pyörin sen kans sängyssä, mut noustiin sit samalla ylös, kun isäntä lähti navettaan... jospa se kohta aamu puuron jälkeen simahtas aamu unille!
RangaTanga mul on olemassaan kans korkea hb. ja lisäksi myös alkuraskaus voi nostaa sitä! Ei mul kyllä esikon aikaan neuvolassa mitään maininneet.. ja onpahan vara sit tippua :D paitsi íte jouduin alottaan lisä raudan kun hb tippu johonki 120 paikkeille, ku tuli niin armoton väsymys.. mut sopivaa rautavalmistetta saikin sit ettiä, ku tekivät joko karseen närästyksen/meni maha ihan sekasin/tai aloin oksentaan/hb ei noussu.. apteekin luontainen monivitamiini (neste) oli sit hyvä, jolla hb:kin nousi. Nimeä en muista!
Itellä tuli tuota sektailun jälkeistä kipua tuossa syksyllä.. jouduin ottaan panadolin et helpotti.. kysäsin neuvolasta, niin ilmeisesti tulee siitä, kun vatsapohja lihakset "kramppaa", vaaratonta, mutta ikävää..
9+0
 
työgaluppiin koulutus parturi-kanpaaja, artesaani, töissä kenkäalalla, kaksvuorotyössä.

huomenna tilaan ekan neuvola ajan, toivottavasti pian pääsen tarkistamaan onko matkassa asukki:) vieläkään ei meinaa uskoa että kaikki olis ok, vaikka mitään ongelmiin viittaavaa ei olekaan...iltaisin alkaa kuuden aikoihin kuvotus ja kamala väsy, vessassa saa käydä monesti yössä, masussa vihloo... kaikki siis kuulustais ihan yleisiltä vaivoilta

meeruska 7+5
 
Moi RangaTanga ja sukkapari. Mulla oi kans korkeahko hb raskauksien alussa 154 ja 149. Mulla on aina ollut, paitsi nyt syksyllä ei ollut kuin 130 + jotain :(. Olikohan se kilpirauhasia mitä epäillään jos korkeat lukemat? ne on multa joskus tsekattu ainakin. Mullekin sanottiin et hyvä, on vara mistä tippua. Mut todellisuus oli sama kuin sukkaparilla eli kun tippui alle 120 niin olin ihan veto pois. Kun monilla tuo 120 on vielä hyvä ja elinvoimainen olotila. Ekassa raskaudessa sektion jälkeen tippui 96:een ja nousi kyllä jälkitarkistukseen mennessä, mutta ei varmaan tarpeeksi. Olin ekat 8 kk ihan ryyni, kunnes neuvolassa tarkistivat hb ja oli minulle liian alhainen. sain sitten nousemaan Kräuterblut-saftilla (jota uskalsin juoda siis raskauden jälkeen, saksalainen yrttijuoma ja yrttejä ei raskauden aikana suositella kun tutkimustuloksia/varmuutta ei ole tarpeeksi) ja olo parani. Tokan kohdalla sit aloitin heti rauta-tehojuomakuurin synnytyksen jälkeen ja en ollut yhtä väsy, vaikkei hemppa sit niin alhaalla käynytkään. Aina sen jälkeen kun olo alkaa väsähtää käyn ostamassa pullon tuota yrttirohtoa. :) Mut en nyt raskauden aikana. Jälkitarkastuksen lukemat monesti vääristää imetys ja jos syöja juo juuri ennen, eli noita kaikkia kannattaa välttää paria tuntia ennen verikoetta.

Täällä on olo aika jees, joskus kevyesti etoo, mut syöminen auttaa. Rinnoissa eri edelleenkään ole tapahtunut mitään. Nukun enemmän, eli väsy iskee, nytkin nukuin 11 tuntia. Sitten selällään maatessa tulee paine kurkkuun. Mitähän tämä? Muistan että tätä oli pidemmällä raskautta ja selitys oli se että istukka on ulommaisena vatsanahkaa eteisistukka ja se painaa ja saa tuon tunteen. Mut entäs tässä vaiheessa? Kyllä mä pelkään ekaa neuvolaa ja verenpainemittausta, ettei vain nuo paineen tunteet otsallakin olisi vain merkki korkeista lukemista. Toivottavasti ei! neuvola 21.1.

tuu-tikki ja menninkäinen 7+4
 
Huomenta.

Nukuinpa huonosti viime yön. Naapurit palaili kovaan ääneen baarista ja tuuli niin, että hyvä kun ei ikkuna tullut sisälle.

Mulla on tuon yökötyksen suhteen nyt sellaista, että se ei katso sitä oonko syönyt vai en ja mihin aikaan tulee. Mulla on tullut joku ihan outo tapa mennä kamalan ajoissa sänkyyn ja nukkua hetki, nousta syömään ja alkaa nukkumaan uudestaan :LOL: Mut oon huomannut, että jos en silloin nouse syömään niin aamulla on kamala olo.

Kai tuossakin joku niksi on.

Mulla on myös hemppa ollut aina tosi hyvä. Yritän aloittaa nyt uudestaan noita raskausvitamiineja niin jospa se ei kovin laskisi. Lisäksi oon yrittänyt lisätä lihaa ruokavalioon kun juuri ennen raskautta vähensin sitä.

Pikkupeikko, onpa kurjaa, että tuollainen tyyppi on saanut asian tietää. Mutta onneksi sulla taisi olla hyvä ultra takana, eikä niin?

Aamuisin terveisin, Vilma ja Kirppulainen (jota myös Elmaksi kutsutaan) 9+2
 
Huomenta!

Kyselit Ranga Tanga hemoglobiinista. Mulla se oli ekassa neuvolassa 161 ja terkka sanoi vaan että se on tosi hyvä ja vois tarkoittaa sitä ettei tarvitse ottaa lisärautaa missään vaiheessa. Mutta voihan se olla niinkuin Tuutikki sanoi että sit kun se laskee normaaliin niin alkaa heikottamaan. Mulla on joskus ollu hb jopa 165 ja mun isällä se on ollut myös korkea. Voihan se kai olla hieman periytyvääkin. En tiedä!
Me ei olla mietitty vielä ollenkaan mitään hankintoja. Mä en vielä uskalla. Ei olla edes kerrottu kun mun vanhemmille, miehen vanhemmille ja mun siskolle. Mä ajattelin olla töissä kertomatta niin pitkään kun vaan mahdollista. Mä kun en edelleenkään uskalla ajatella että voisin olla jäämässä äitiyslomalle. Eka ultra on 26.1 joten ehkä sen jälkeen jos kaikki on hyvin voisi uskaltaa kertoa kavereille. Voi kun aika menis nopeasti ja ultra ois kohta!

Rentouttavaa sunnuntaita!

Päksäkkä 9+5
 
Huomenta!
Hemoglobiinista on ollu puhetta.. Mulla aina ollu suht alhanen (n.120) ja viime raskaudessa heti eka neuvolakäynnillä 114. Huomenna ois nyt eka neuvola, saa nähdä mikä on tulos. Tän raskauden aikana kun mulla on ollu varmaan enemmän vuotopäiviä kuin vuodottomia :(
Seksistäkään ei oo tarvinnu miettiä sattuuko jossain asennossa, kun se on kielletty vuodon aikana eli loppu raskauden? No onneksi pikkuinen voi hyvin.
 
Huomenia!

Ihanaa, kun tänä aamuna maistui aamupala! Eilinen oli ihan järkyttävä. Kuvotti oikeastaan koko päivän ja oli hurja nälkä. Illalla vedin sit kebab-ranskalaiset. Nam! Oksentanu en oo edelleenkään kertaakaan.

Mun hb oli eka neuvolassa 120. Mulla on aina ollu matala. Verenpaineenmittaus mua taas jännitti, kun ne lukemat saan aika korkeaksi pelkällä mittarikammolla. Noh, toinen mittaus antoi sitten matalimmat tulokset, mitä multa on ikinä saatu: 66/112! :)

Oon huomannu, että mua on alkanu mietityttämään kesän jälkeinen rahatilanne. Oon laskeskellu kelan laskureiden mukaan päivärahoja yms. Pitäis kuitenkin edelleen maksaa asuntolainaa ja myös autolainaa. Me ollaan ajateltu ostaa ennen elokuuta uus auto. Eli laina vaan kasvaa. Ainakaan vielä en oo ajatellu, että lainanlyhennyssuunnitelmia muutettasiin, mutta pitää varmaan katsoa, mitä todellisuus tuo tullesseaan.

Kelan sivuilta muuten voi tarkistaa, milloin alkaa äitiysloma. Syötätte vaan ensimmäiseen ruutuun lasketunajan - ei muuta, niin tulos tulee. http://asiakas.kela.fi/vrlaskenta_app/VRLaskentaApplication

Mandy ja nappula 10+6 (huomenna alkaa 12. raskausviikko :D )
 
Ihan hirvee olo! Flunssa iski oikein kunnolla.
Nyt maataan pari päivää villa sukat jalassa ja juodaan kovasti. :)
Mutta arvatkaas mitä, MÄ TUNSIN EILEN ENSIMMÄISET LIIKKEET yöllä kun tulin töisä ja rauhotuin hetkeks paikalleni. Tuntu ihan selvästi kaks potkua :) :heart:
Olin ihan haltioissani ja oottelin vaan lisää :D
Tuli töissä vissiin "kotiviini" liian monta kertaa karaokessa :D :D :D
Ei pikkuinen tykännyt :) (En kyllä minäkään!!)

Nannuz ja Jere 15+3
 
Hei vaan kaikille...

Mun mies oli kans lörpötelly humalassa parille kaverilleen ja veljelleen raskaudesta. Lisäksi se oli kertonu joillekkin tuntemattomille ihmisille, joihin oli törmännyt "yöelämässä"... Itse en oo kertonu vasta kun omalle äidille, siskolle ja yhdelle kaverille. Sisko oli kuitenkin kertonut miehelleen ja miehen vanhemmat onnittelivat mua töissä jo kuudennella raskausviikolla! :eek: Kiva. Halusin odottaa ensimmäiseen ultraan asti ennen ku kerrotaan. Miehen vanhemmat, eikä mun isä ja veli tiedä vielä, joten ei oo kiva jos kuulevat jostain muualta ensin.

Lisäksi kuulin, että mies oli kertonut jopa mun keskenmenosta muutamalle kaverilleen! Itse en ollut kertonut asiasta muille, kuin omalle äidilleni, joka oli jo arvannut että oon raskaana. Inhottavaa kun ihmiset tietää. Se on kuitenkin itselle aika arka paikka...

Vilmav2 ihana kuva. :D Sai mut liikuttuneeseen mielentilaan, kun odotan itse niin kovasti ekaa ultraa... Paljonko sulla on viikkoja tossa?

Illusia 9 + 2
 
Heippa taas pitkästä aikaa!!

Flunssa vaivannut koko viikon :snotty: räkä lentää edelleen, mutta kuume on poissa onneksi!!
Ihania uutisia Vilmav2
Meillä tietää lähiomaiset raskaudesta ja mun muutama työkaveri!!
Tiistaina ois eka neuvola, niin toivoisin kuulevani tuon pikkuisen tykytyksen, mutta haaveksihan tuo jää, kun noita viikkoja vielä liian vähän!!

maaliskuu ja pikku-onni 9+1
 
Vilmav2 Ihana tuo ultrakuva. Mullaki on sit tiistaina eka ultra ja kauhee jännitys päällä. Toivon niin kovasti, että kaikki ois hyvin :)

Sitten vähän tissijuttuja Onko muilla rinnoissa vihlontaa? Mulla on toi vasen rinta tosi kipee välillä, vihloo tosi ikävästi. Oikee rinta on ihan ok. Tissit on kyllä kasvanukkin ihan älyttömästi, kohta pitää varmaan lähtee rintsikkaostoksille, kun ei enää ees D kupin liivit mahdu päälle. Mun mies on antanut mun tisseille myös aika osuvat hellittelynimet: Arla ja Ingman :D

Eilen käytiin laulamassa karaokea meidän vakipaikassa. Tilasin sitten kokiksen niin heti tuttu tarjoilijamies kysy että " onko siis jotain odotettavissa..." Pakko oli sitten myöntää, että joo. Sitten talo tarjoskin mulle sen illan kokikset :D
Lähdettiin kotiin jo joskus 11 aikaan..ei sitä enää jaksa oikee valvoa. Se on kyllä tosi hyvä juttu, että noi baarit on nykysin savuttomia. En varmaan muuten viittis käydäkään...

Mukavaa sunnuntaita kaikille odottajille :)

outiko 10+5
 
Illusia, tuokuva on viikolla 8+6 otettu. Vastasi viikkoja 8+4 johtuen myöhäisestä hedelmöittymisestä. Pituutta oli 1,9 cm. Mutta La:ta ei vaihdettu. Me mennään tismalleen samoilla viikoilla sun kansa :)

Outiko, kaikki on hyvin, usko pois :heart: Iloittele sitten heti kun tiedät :)

Meillä raskaudesta tietää mun lähimmät ystävät ja meidän vanhemmat. Muille kerotaan sitten joskus :) Vaikka np-ultran jälkeen.
 
Pari päivää ilman konetta ja täällä on tullut hirmuisesti tekstiä!!

Huomenna olisi sitten eka neuvola, saan varmaanki sieltä sen puhelinumeron että voin varata ajan sinne nt-ultraan.

Illusia85 joo meillä kans mies höpöttänyt jo vaikka kenelle ja se on ärsyttänyt tosi paljon!! Itsellä kans on ollut km ennen esikoista ja nyt olisin halunnut odottaa ekaan ultraan asti ennen kun kerrottaisiin, mut ei... Täytyy vaan toivoa kovin että kaikki on kunnossa!!!

outiko täällä sama tissijuttu, välillä vihloo toista ja välillä toista, molempia yhtäaikaakin välillä vihloo ja se onkin tällähetkellä ainoa raskausoireeni väsymyksen lisäksi.


Tuima ja rv 7+4

 
EjaV: Toivottavasti sulta ei tulis enää vuotoa. Eka raskaudessa mulla tuli kans vähäistä vuotoa juuri niihin aikoihin kun olis kuukautisten pitäny taas tulla, kyllä sillon oli mieli maassa, mut onneks oli kuiteski kaikki hyvin.

Outiko: Mulla ei ollu sillon muuta lisäkäyntejä epilepsian takia kuin odotuksen loppuvaiheessa yks käynti äitiyspoliklinikalla, kuunneltiin sydänäänejä, ultrattiin, keskusteltiin imetyksestä (sain imettää). Neurologilla jouduin pariin otteeseen käydä. Ehkä sit olis tullu tutkimuksia enempi jos olis saanu kohtauksen. Niin ja neuvolassa suositeltiin sitä seerumiseulontatutkimusta joka on kaikille vapaaehtoinen. Nyt pitäiski ens viikolla mennä antamaan verinäyte.
 

Yhteistyössä