Elokuiset 2008 osa 6

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Elokuu08
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tosiaan Pistiinaa ei ole tässä uudessa ketjussa näkynyt!! Ettei vaan jo...

No mutta kiitos Miisa listastasi, se auttaa, mutta lisää toki hammasharjakin viel mukaan ;-). Minä selviän ilman noita naamarasvoja, meinaa ikinä en ole sellaista tarvinut... Tosin minä meinaa selvitä sairaalasta ulos alle vuorokauden!! Niin olen päättänyt vakaasti. Toki jos vauvan tila vaatii niin sitten olen tietenkin pitempään. Mitäs siihen vauvan kassiin laitetaan? Meillä on meinaa jo se kassi sentään (kaverin puhuessa ko kassista, heidän silloin pari vuotias esikoinen oli ihmetellyt tavaran määrää kassissa ja kysynyt sitten, että "äiti miten se vauva mahtuu kassiin, kun tavaraa on noin paljon?") Siitä lähtien olemme kaveriporukassa muistaneet puhua vauvaN kassista, ei vauvakassista...

Zuviliini tuo peitto on varmaan hyvä idea, meillä on tosin tuossa kaukalossa istunut pehmolehmä :-) kokoa 40cm ja kestovaippa xxxs. Mutta ihan lämmön kannalta on peitto varmaan kanssa hyvä. Meillä on nyt ompelemani ohut pieni kaukalopussi (fleeceä ja urheiluneulosta) kiinni kaukalossa, olen miettinyt jättääkö se siihen vai ei. Saahan sen pois, jos helteillä syntyy ja jos kylmemmällä niin sitten ei tarvis pukea toiselle niin paljoa. Pussi kyllä kanssa hieman pienentää kaukaloa, että sinänsäkin... Tuli tehtailtua parikin noita kaukalopusseja, kun sain kaavan onnistumaan ja olen lukenut niistä kaikkea hyvää, ideanahan se tuntuu kans ihan fiksulta.

Nyt pitänee mennä, tuo esikoiseni haluaa soramontulle juoksemaan rinteitä ylös-alas... Halvat ne on huvit hullulla!

-mammaksi-

PS: eilisen otin totaalisen rauhallisesti, mutta illalla vihloi järkyttävästi tuolta ihan alhaalta. Otin nukkumaan mennessä panadolia (olka-käsikin oli sitten ihan hermona) ja ette usko! Nukuin viiteen asti puoli yhdestätoista ihan putkeen! Sitten iski se vessapakko... Yleensä öisin käyn jopa kolmesti vessassa.

Nettipimennossa oon ollut, kun salama vei yhteydet ja nyt vasta saatiin netti pelaamaan. Hengissä kuitenkin ollaan ja toistaiseksi yhdessä koossa! :)

Synnytystä odottelen kyllä jo kovasti! Iski vaan ihan kamala yskäinen räkätauti ja tää sais mieluusti kaikota ennen synnärille menoa... Vaikka helpommalla taitaisi päästä, jos synnyttäisi mahd. pian. Tämä tauti vie voimat niin täysin, että viikko vielä samaa rataa, niin saavat leikata, kun en jaksa enää synnyttää...

Viime viikon perjantaina oli lääkärineuvola. Lääkäri jäi lomille heti sen jälkeen, mutta sen perätilan ja jatkuvien suppareiden takia otti vastaan jo nyt (ja käymättä varmaan olisi jäänytkin, jos vasta lomien jälkeen olisi aika ollut...) Mielenkiintoinen visiitti se olikin: otettiin vain verenpaine, katottiin pissa ja ultrattiin. Paineet oli pilvissä, pissa puhdas ja pikkuinen oikeassa asennossa (kääntyi pari päivää ennen tuota ultrausta, ei voinut jäädä huomaamatta!). Minkäänlaista arviota yhtään mistään en saanut, ainoastaan samat sanat kuin aina aiemminkin "kaikki kunnossa". Jostain syystä ei ole luottamus kovin korkealla tuohon lekuriin... No, perjantaina sitten neuvolaan kuulemaan terkkarin suomennos tuosta lääkärikäynnistä, ellei lähdönhetki koita ennen sitä. ;)

Sairaalakassi ja kotiutumisvaatteet on pakattuna. Sairaalaan aattelin omien pakollisten tarvikkeiden (imetysliivit + suojia, shampoo, hammasharja yms.) lisäksi ottaa vain nuo tekeillä olevat villikset (jos eivät valmistu ennen sitä), vähän lehtiä luettavaksi (aika käy kuitenkin pitkäksi kuten aina ennenkin) ja tietysti kameran. Mie en osaa nukkua hiljaisuudessa (ja haluan kuulla vauvan tuhinan vieressä :)), joten korvatulppia en tarvitse ja sairaalassahan on joku ruokailu vähän väliä, niin mitään ylimääräistä en kuitenkaan jaksa syödä tai juoda. Synnytykseen en varaa yhtään mitään. Ainut, mitä tarvitsisin, olisi kätilö tänne meille ottamaan muksun kiinni. ;)

Ootteko miettineet, kuinka nopeasti haluatte kotiin? Miulla iski viimeeksi kamala ikävä esikoista ja olisin ollut valmis lähtemään vaikka samana päivänä synnytyksen jälkeen, mutta nyt varmaan saavat väkisin kuskata ulos... ;) Ei sillä, etteikö noita vilperttejä tulisi ikävä, mutta kun tietää, että kotona odottaa arki kolmen lapsen kanssa remontin keskellä, niin nautin mieluusti sairaalan täysihoidosta! :)

Vauvanvaatteet, vaipat yms. on paikoillaan ja mies yllätti viime viikolla kasaamalla sängyn! Hoitotason ajattelin vielä hommata, vaikka luultavasti ne vaipat tulee vaihdettua jossain ihan muualla niin kuin tähänkin asti... Pikkuisia vaippoja pitäisi vielä ommella (jos vaan pystyisi istumaan...) ja parit villikset saada viimeisteltyä. Muuten on kaikki valmiina! Rattaisiinkin vaihdoin jo vaunukopan ratasosan tilalle, kun niin pitkää matkaa mie en enää kykene kävelemään, että isommille tarvittaisiin rattaita.

Edellisen odotusaikana tuli pyöräiltyä täysiään vielä näillä viikoilla, mutta tän mukelon kanssa on autossa istuminenkin jo lyhyellä matkalla yhtä tuskaa! Suppareita, liitoskipuja,... Ihana kuulla, että joku kykenee vielä liikkumaan normaalisti! :) Tää ankka vaappuu hitaasti ja silti se on nii-in tuskallista... :(

Rasvoista oli puhetta. Kyllä kestojen kanssakin voi rasvoja käyttää, kunhan antaa rasvojen vähän imeytyä ensin (ilmakylvyttelyä!), eikä ihan niitä paksuimpia rasvoja käytä kuivaliinapintaisten vaippojen kanssa. Mie tein likalle silloin aikoinaan vaippojen sisäpuolet luonnonkuitukankaista (puuvillaa, hamppua tms.), kun niitä ei rasvat tukkineet ja toisaalta ne sopivat atooppiselle iholle paremmin.

Remppajuttuja tuntuu monella olevan meneillään. Laminaattien haikailijoita en kyllä ymmärrä yhtään! Meillä vaihdetaan niitä pois sitä mukaa, kun remonttia tehdään. Laminaatti ei sovi lapsiperheeseen sitten ollenkaan, ellei talossa satu asumaan himosiivoajaa (meillä tosin ei sekään riittäisi...). Eikä muuten edes ole tummat laminaatit! Muovimatto olisi lasten kanssa kaikkein kätevä, mutta ei kovin silmiä hivelevä muuten...

Mutta nyt täytyy lähteä ruokkimaan perhe. On vähän tämä meidän rytmi kääntynyt kesän myötä oudon myöhäiseksi...

Pistiina rv 36+1

Terkkuja sateisesta Vantaalta! Tänään olisi sitten tasan kuukausi laskettuun aikaan..kivaa! Ensi viikolla on neuvola ja kättärillä ultra, missä katsotaan se vauvan tarjonta.

Sairaalakassi on pakattu ja laitoin sinne: oloasun, hygienituotteet, vauvan vaatteet, imetysrintsikat ja muut alusvaatteet, vauvallle ensi pupu jne.
Kaikki vauvan vaatteet on pesty ja silitetty ja hyllyillä valmiina. Turvaistuin pitäisi vielä kiinnittää autoon.

Mullahan on rinnat ollut tosi kipeet melkein koko raskauden paitsi vikat kaksi kuukauttta. No nyt ne tulivat taas kipeiksi?? Eli jos kroppa rupee valmistautumaan tulevaann. Ei kyllä mitenkään usko että meille on tulossa vauva kun tuo esikoinenkin tuntuu vielä ihan vauvalta.

Eilen illalla vietiin sitten pojan tutit yhdessä naapurin koiralle. Jännitin nukuttamista mutta siinä menikin vain reilut puolituntia. Ymmärsi hyvin että tutit ovat koiralla mutta oli silti tosi levoton kun yritti tehdä unta ilman tuttia. Yö menikin sitten ihan loistavasti. Ei herännyt kertaakaan ja nukkui sikeesti kasiin asti aamulla. Jostain olen lukenutkin, että kun tutista luopuu niin yöunet paranee.
Päiväunille pistin rattaisiin ja sinne nukahti helposti ilman. Toivottavasti yöt menee yhtä hyvin jatkossa eikä tuo ollut vain tsäkää.

Ei muutakuin tsemppiä suppareiden kanssa taisteleville ja älkää nyt vielä alkako synnyttämään.

terkuin
Elokuu ja Hipsu

Voi Pistiina kyl miekin vaapun jo! Ja esikoinen haluaisi lähteä puuhamaahan, pitäisi viel mennä ihan kahdestaan, kun muilla ei ole vapaata, joten hieman ajatus pelottaa. Ja laminaatista... Meil se oli ainoa vaihtoehto, kun meinaa ei tuon raakalautalattian päälle voi muovimattoa laittaa (ne repeää, tiedän kun just katselen tietokonepöydän alla olevaa isoa palkeenkieltä, minkä allekirjoittanut itse onnistui tekemään...) ja aitoa parkettia en voisi edes kuvitella kestäväksi tänne.
Noista villahousuista vielä... En tajua miksi en saa tilattua lankaa niihin ja tehtyä. Ei vaikka tilasin kankaita myllymuksuilta niin ei sitten samaan tilaukseenkaan tarttunut edes vähän hahtuvaa. Lankakauppoja ei ole liki, joten pakko tilata langat. Tekisi niin kovasti mieli kokeilla kestojen kanssa villiksiä.

Mutta nyt välipalalle, ja hakee pyykit koneesta, meillä joutuu kuivattaa kaiken sisällä, kun mies kaatoi kaivurilla ulko pyykkitelineen, kun se oli muutenkin niin pirun huono. Eikä muutenkaan ulos voi mitään viedä, sataa ja paistaa ihan vuoroin ja kun paistaa niin tuulee niin, että koiraa pienemmät tavarat lentää pihassa, koirakin varmaan, mutta on onnekseen kiinni kettingin päässä.

-Mammaksi-

Heip..
mihin lie kaikki aika hävinnyt, kun en oo tännekään ehtinyt mitään kirjoitella tai edes lukea viestejä? Kovasti tuntuu jo monella olevan ikävän tuntuisia oireita, mulla vaan jatkuu hyvä olo ja mietin, että voiko synnytys tosiaan olla jo alle 8 viikon päässä!? Jotenkin esikoista odottaessa sitä oli niin paljon "raihnaisempi" (tai oli oireita) nyt tuntuu koko raskaus unohtuvan... välillä on kyllä mielessä käynyt, että miten ihmeessä me selvitään kahden lapsen kanssa! Esikoinen on 3v3kk ja tosi omatoiminen, helppo lapsi.

Viikonloppuna reissattiin Tampereelle, matkat meni hyvin, eipä tuo autossa istuminen vaivaa. Ainoostaan kengät oli hankala saada takas jalkaan, kun heitin ne pois, pitäis varmaan siirtyy käyttää vain nauhattomia, kun alkaa tuo maha olla niin tiellä. Mies sanoi, et mua on hassu halata, kun mä tuun kylki eeltä vastaan, maha kun tosiaan on tiellä, ja sit alkaa heti suppailut, jos mahat koskee toisiaan/esikoinen sylissä tms.

Mulla oli sf-mitta keskiverto esikoiselta, lapsivettä normaalisti ja syntyi 4-kilonen vauva. Mun mielestä synnytys oli kuitenkin helppo, hyvin mahtui tulemaan, ja myöskin nuo 50cm vaatteet mahtui ekan kuukauden päälle. Nyt on ollut sf-mitta vähän isompi, mitä esikoiselta, saas nähä, minkä kokoinen vauva tulee :). Ei täällä tehä mitään synnytystapa-arvioita/vauvan kokoarvioita, ainoa kunnan tarjoama ultra on rv 10-12 tehtävä. Vaan kummasti ne vauvat silti saadaan maailmaan, vieläpä sekä äidit että vauvat hyväkuntoisina. En jaksa stressata synnytystä nytkään, tottakai toivon voivani synnyttää alateitse ja että kivut ei olis mielettömät... ilokaasun käyttö kun on täällä lopetettu ja se oli mulla esikoisen synnytyksessä...

mitähän muuta piti muistaa kommentoida? Vauvan vaatteita en oo silittänyt, laittanut vaan pesun jälkeen suoraan kaappiin. Sairaalakassia en oo pakannut, pakkaan varmaan sit, kun tulee lähtö sairaalaan. Jotenkin koko synnytys tuntuu niin kamalan kaukaiselta asialta, etten vielä osaa tehä mitään! Esikoiselta mulla oli pitkä lista asioita, mitä pitää ehtiä tehä ennen synnytystä, nyt ei oo yhtään mitään.

Ja me kyllä ollaan rasvattu vauvan pyllyä, vaikka on kestot olleet käytössä. Me ollaan annettu paljon ilmakylpyjä, sinä aikana rasva ehtii kyllä kuivua.Talkkina me käytettiin perunajauhoja, toimivat oikein hyvin ja niitä löytyy aina kotoa. Meillä oli tarpeen perus- ja sinkkirasva, perunajauhot, puhdistuspyyhkeet, pikkuniistäjä, suolatipat (nenään), kylpyöljy, plus iso kasa pulautusliinoja. Niin, ja tietty vaippoja valmiiksi :). Sairaalasta tultiin kotiin sairaalan kertiksellä, vaikka kestoja käytettiinkin, enkä sinne vienyt turhaan omia siteitäni tms.

Pitäisköhän sitä jatkaa töitä??? Toooosi rauhallinen päivä tänään...

Garnet 32+3

Terveisiä myös sateiselta Vantaalta!
Tultiin juuri ultrasta ja vauva perätilassa, lääkäri arveli että ei enää käänny - vko 36 yrittävät
vielä kääntää jos sinne asti pysyy sisällä. Nyt sitten hirveä aprikointi synnytystavan suhteen mutta luulen että kallistumme sektioon - en haluaisi ottaa mitään riskejä vauvan suhteen. Asukki painaa nyt 2 kg ja pissa oli puhdas :-) (on ollut kaksi virtistä raskauden aikana).

Toinen juttu mikä ihmetytty on vatsan nouseminen ja laskeminen. Mulla ei ole mun mielestä noussut ollenkaan ja kun kävin Beluasta ostamassa imetysliivit ja paidan niin myyjä totesi että ai sulla on jo vatsa laskeutunut - no ei kai se aina välttämättä nouse ollenkaan ...
Ilmeisesti harjoitussuppareita on tullut välillä aika tiuhaankin mutta ei onneksi vielä mitenkään kivuliaita.

Oletteko ostaneet vauvalle lakanat ja pussilakant valmiina kaupasta vai ommelleet itse? Mä tässä just puntaroin kumpaan kallistuisi ...

t,Katri 32+4

Tähän asti olen saanut nukuttua hyvin, mutta eilen illalla vauva päätti pitää sellaisen myllerryksen mahassa kun yritin alkaa nukkumaan että ei tullut mitään. Oli pakko luovuttaa ja nousta ylös lukemaan ja noin tunnin kuluttua kun vauva rauhottui, uudestaan petiin. Toivottavasti ei tule tavaksi...

Mä en ole vielä pakannut sairaalakassia, mutta sinne suunnitelmissa pakata: korvatulpat, imetysliivit, liivinsuojia, omat alkkarit ja sukat, ehkä joku oloasu, omat puhdistusaineet ja rasvat ja hammasharja + tahna ja ehkä jotakin lukemista ja naposteltavaa / juomista. Vauvan kotiutumisvaatteet mies saa tuoda sitten kun hakee meidät laitokselta, ne laitan hyvissä ajoin kassiin ja turvakaukaloon odottamaan.

Mulla on alkanut olla liitoskipuja tuolla alhaalla viime päivinä ja perjantaina neuvolassa sf-mitan ottaminen teki tosi kipeetä. Ilmeisesti vauva on laskeutunut jonkun verran, pää tuntui tukevasti tuolla alhaalla ja maha on selkeästi alempana kuin aikaisemmin. Ensi viikolla on neuvolalääkäri kun rv36 tulee täyteen.

Kukahan meistä ekana synnyttää, onko veikkauksia? Jos pistäisi pienen arvuuttelun pystyyn? :-)

Minä pistän "rahani" likoon Pistiinan puolesta. Ja pitkälti heinäkuun puolella. Ja nopeat heitot muihinkin ettei aina viestini venyisi..
Pussilakanat jne, yhdet mies osti, osa jo esikoiselta säästettyjä itse tehtyjä ja esikoisen äp lakanat.
Pitää muistaa nuo rasvat ostaa, en taaskaan ollut tullut ajatelleeksi ilmakylpyjä jne. Kaikki on unohtunut esikoisen ajoista (heh liki yhdeksän vuotta kyllä unohduttaa vaikka mitä).

-Mammaksi 35+4-

Pussilakanoista: Tein esikoista odottaessani vanhoista lakanoista ja pussilakanoista. Oli valmiiksi mukavan pehmeäksi pestyä kangasta ja sit kun meillä nykyään käytössä leveemmät lakanat ja tuplatäkki niin kapeemmat pussi- ja lakanat oli tyhjän panttina.

Mullakin taitaa olla ens viikolla lääkäri... Pitänee tarkistaa. Hyvä et muistui mieleen. Sit siellä pitäiskin kuulemma ruveta hyppäämään joka viikko. Oma terkkari kun pitäis olla seuraavalla kerralla niin aion kyllä pyytää et jos vaikka 1 ½ viikkoon venytettäisiin käyntejä.

Ja sit asian vierestä. Esikoinen 1v 11kk päätti sit ilmeisesti et enää ei nukuta päikkäreitä. Blääh! Just kun ite tarviis päikkäreitä tai muuten vain omaa aikaa.

Täällä myös yksi vaappuva mamma. Kävely ei vaan onnistu enää kunnolla. Supistusten ansiosta vaappuminen pysähtyy aina välillä.

Neuvolassa käyty:

Viikkoja 34+0
Verenpaine 128/79 (noussut vähän)
Painoa +2,2 kg kahdessa viikossa (nyt yhteensä tullut 14,2 kg)
Turvotus +
Hemoglobiini 118 (laskenut, aloitan raudan)
Pissa ok
SF mitta 30
Sydänäänet 135-140
Vauva on kahden tädin kokeilun mukaan perätilassa

Viikon päästä on lääkäri, jossa varmistuu, että onko pää vaan niin alhaalla, että sitä ei tunnu vai onko lapsi perätilassa. Itse tunnen potkut tuonne nivusiin, joten veikkaan perätilaa. Lääkäri tuntee sen sitten sisätutkimuksen yhteydessä varmemmin, että tuntuuko pää kohdunsuulla. Vauva on kuulemma vielä pieni ja lapsivettä on paljon, joten se mahtuu vielä kääntyilemään (toivotaan niin!).

Neuvolassa oli rautatablettina Retafer. Toivon nyt, että se sopii minulle, vaikka ei kai niitä siedetyimpiä olekaan.. Inhottavaa, jos tulee kamalasti ummetusta tai muuta mahavaivoja.

Supistuksista täti sanoi, että pitäisi levätä ja rajoittaa esikoisen kanssa touhuilua..Tosin enää viikko aikaa, kun synnytystä ei esteltäisi, jos käynnistyisi. Ensinnäkään en usko, että näillä supistuksilla vielä mitään synnytetään ja toiseksi, en kyllä voi rajoittaa tuon vilpertin kanssa touhuamista. Eiköhän tämäkin synnytys ihan laskettuun aikaan mene, kuten edellinekin, vaikka silloinkin supisteli paljon.

Tulipas taas omaa napaa..

Petivaatteista olitte jutelleet.. Itse ajattelin ommella jotain kivoja pussilakanoita, etenkin jos tämä nyt tytöksi osoittautuu. Pojan jäljiltä meillä on jotain, mutta ne ovat niin ankeita ja jo kuluneitakin.

Ensimmäiseksi synnyttäjäksi veikkaan Pistiinaa, onhan hän kuitenkin heinäkuulainen!

Miisa 34+0

Pistiinaa veikataan täälläkin! :)

Kylläpä te ootte ahkeria ihmisiä kun ompelette itse kaikkee ja lapsiakin on kotona jaloissa pyörimässä. Mä olen niin laiska että ostan kaiken kaupasta.

Toivotaan Miisa ja Katri että vauvelinne kääntyisivät vielä RT:aan. Saa nähdä miten päin tää mun tapaus on kun on vähän epäselvää. Perjantaina ultrataan jos ei selvyyttä saada kokeilemalla.

Retaferia olen minäkin nyt napsinut ja mulla se kyllä kovettaa mahaa :( Ei kiva mutta minkäs teet. Muutenkin on ummetukseen taipuvainen vatsa.

Kävely mullakin tekee vaikeeta..on tehny jo pitemmän aikaa mutta muuten oon kyllä vähillä kivuilla selvinny.

Susa rv 34+3

Lakanoista; Kävin just äidiltä hakemassa kasan mun ja siskon vanhoja lakanoita ja ompelen niitä pienemmäksi. Ne on mukavan pehmoisia ja muuten menisivät roskiin...

Kattu; meillä esikko myös 1v11kk lopetti päiväunet. Kauhulla odotan miten pärjään sitten kun vauva syntyy jos yöt pitää valvoa eikä päivälläkään saa nukkua.

Ens viikolla olis neuvola ja synnytyssuunnittelu. Musta tuntuu että vauva on nyt jo tosi alhaalla. Sen pää painaa epämukavasti ja häpyluuhun sattuu. Myös istuminen on hankalaa.

Kävin hakemassa Bebesiltä sellaisen imetystopin. Vaikutti todella hyvältä. Siinä on liiviosa kiinni eikä mitään saumoja tai muuta jotka painaa. Ajattelin että sillä on hyvä nukkua ja helppo imettää.
Ostin myös kantopussin vauvaa varten. Naapurin rouvalla oli pihalla sellainen ja vauva nukkui siinä tyytyväisenä ja äidillä oli sitten kädet vapaana leikkimään vanhempien lasten kanssa.

Eilen käytiin korkeasaaren sijaan Sea lifessa ja lintsillä ja esikko tykkäs. Mua kyllä taas supisteli ja yöllä veti suonta jaloista. En jaksa odottaa että vauva syntyis ja olis taas helpompi liikkua...

Minäkin veikkaan pistiinaa ekaksi synnyttäjäksi.

Naksuli 32+3

jos Retafer ummettaa niin koittakaa obsidania. Mulla laittoi obsidan vatsan toimimaan oikein kunnolla. Meillä onneks neuvolasta saa kumpaa vain nykyään. Esikoista odottaessa ostin o:ta itse.

Tääl ei onneks mitään vaikeuksia istua tai liikkua vielä. Mut vielä ehtii tulla. Kuukausi la:aan.

Muakin pelottaa jos esikon päikkärit oli tässä et miten jaksaa mut varmuudeks säilytin hoitopaikan joten sinne muutamana pv:nä kk:ssa niin saa itse toivottavasti univelkoja pois.

Spartosinea syön rautana minä, ja ihan itse meillä rauta pitää ostaa, ei neuvolasta mitään saa, siksi voikin valita ihan mitä haluaa.
Että elämä voi kuulkaa olla tylsää nyt kun noudatan neuvolan käskyä olla tekemättä mitään! Tää on ihan kamalaa, varsinkin kun tuo remontin viimeistely on kesken ja ne on minun hommia mitä pitäsi tehdä (vessan laatoitusta ja kolmen huoneen+rappusien listoitusta jne). Miten musta tuntuu, että nyt kun "erehtyy" jotain tekee niin sitten niitä supistuksia vasta tuleekin?? Äsken kun ihan vaan vaihdoin pariin isoon kukkaan mullan (istuin lattialla pers'tanassa) ja sitten päälystin pojan vaatekaapin kaksi isoa hyllyä (istuin lattialla per...) niin hemmetti miten kovaksi heitti masun hetken kuluttua, ja pientä vihlontaa alas samalla.
Eilen ompelin illalla vielä pojalle toisen sairaalakassin, sellaisen pienen, kun en viitsi tuota isoa hoitolaukkua sinne raahata. Ompelu tuntui ihan onnistuvan, mutta nyt on sitten kankaat vähän loppu ja leikkaus/kaavapöytä täynnä muuta tavaraa, joten en pääse ompelemaankaan.
Aikani kuluksi tässä olen miettinyt mitä kaikkea vauvaa varten pitäsi vielä kotiin hankkia, meillä kun ei kauppaan lähtö ole ihan parin minuutin juttu sitten vauvan kanssa, matkaa kuitenkin isompaan liikkeeseen se liki 40km suuntaansa. Pari tuttia ja tuttelia varuiksi meinasin vielä hankkia, jos paketin yli kolmi kiloisten vaippoja hankkis siltä varalta ettei kestoilu saa tuulta heti alkuunsa allensa. Kertakäyttöliivin suojia meinasin ostaa, kun reissuissa ne on kätevämpiä kuin kantaa kotiin likaiset pestävät. Sitten ne rasvat mistä Pistiina (olitkos se sinä...) muistutit ja d-vitamiinia pitää vissiin hankkia apteekista. Tuleekos teille mieleen mitään muuta tällaista pientä mitä kannattais ostaa valmiiksi ettei tarvi erikseen lähteä kaupasta sitten hakemaan? Meille ei tullut äitiyspakkausta, joten siitä ei ole näitä pieniä tarvikkeita tullut. Vesilämpömittari ja vauvan kynsisakset olen muistanut.

-Tyyyylsistynyt Mammaksi-

Erilaisiahan me tietysti olemme mut mä en ainakaan voinut käyttää kertakäyttöliivinsuojia ollenkaan. Tarttuivat kiinni nänneihin jotka sitten rikkoutuivat verille. Mut mulla sitä maitoa tuli kovastikin vähän joten jos suihkuaa niin sittenhän ne suojat ovat koko ajan märät...

Moikka,

ostin sairaalaan jo mukaan rasvaa rintoihin, en nyt muista nimeä, mutta sellainen pieni violetti tuubi. Toimi viimeksi todella hyvin, kun aloin käyttää heti sairaalassa.

Otan myös mukaan kantoliinan. Voi sitten pidellä vauvaa iholla heti sairaalassa, sitä vähän kaipasin viimeksi. (en ollut tutustunut kantoliinoihin aikaisemmin.)

Nyt muihin puuhiin, jos jotain pystyis taas tekemään kun supistelee koko ajan.

zuviliini 32+1

Just kävin apteekissa ostamassa sitä rasvaa mitä voi laittaa nänneihin ettei rikkoudu, eli nimi on Lansinoh. Oli kyllä viimeks todella hyvä.

Rintapumppua minäkin mietin. Sellaisen käsikäyttöisen ostin viimeks mut oli kyllä tosi rankkaa sillä pumppailla kun maitoa välillä tuli tosi paljon... Ehkä pitäs ostaa moottoroitu vehje mut en tiedä uskallanko valmiiks ostaa jos nyt sitä maitoa ei sitten tulekkaan niin paljoa.

Onko muilla muuten alkanu iho kutisemaan? Mä oon raapinu kädet ja jalat melkein verille kun niin kutisee. Iho on kyllä tosi kuiva joten voi johtua siitäkin...

Nyt kylvettämään esikkoa.

Naksuli

Miisa: Minun pitäisi saada pumppu ystävältäni, mutta jos en saa niin pitää hankkia. Esikoisella maitoa tuli niin että meinasi hukkua siihen, nyt meinasin, että pitää pumpata osa pois (pakastimeen) jos tulee yhtä paljon.

Sain ne listat sitten tehtyä, suurimman osan ainakin, huomenna pitäsi maalata ne, mutta onneksi aamupäivä pakko pitää vapaata remonttihommista, lupasin viedä isoveljeni auton katsastukseen. Saas vaan nähdä millainen homma ko auton käynnistyksestä tulee, on vuosimallia -74 ja seissyt nyt meillä tallissa jo pari kuukautta, kun veljeni ei saa sairautensa vuoksi toistaiseksi ajaa. No jos sen saan liikkeelle niin käyn samalla vähän vauvatavara ostoksilla, toivottavasti löydän nyt edes suurimman osan puuttuvista, auton kuvallisia tutteja kaipailin :-) ja poikamaisia tuttipulloja (en pidä pääkalloista jne).

Nyt saunomaan ja iltapalalle.

-mammaksi-

PS: minun pitäisi saada lainaan myös rintareppu, ei vaan ole käsitystäkään miten sellai toimii. Liinaa en valitettavasti voi kantaa, koska siinä vauvan paino on enempi vain toisella hartialla, sitä niskani ei kestä. (ei kestä edes halterneck mallisia liivejä ja paitoja)

Moikka,

mammaksi: Itse käytin pojan kanssa alussa rintareppua ja toimikin ihan hyvin, jos ei kantanut pitkään ja poika painoi vain n.3kg. Sitten alkoi kyllä käydä turhan raskaaksi juuri ratioihin. Kun sitten kokoilin liinaa, se toimi paljon paremmin. Sidontoja on todella paljon erilaisia. Suosittelen lämpimästi kokeilemaan. Kannattaa kysyä apua liinoja myyvistä kaupoista tai lainata liina kokeeksi. (netistäkin saa vuokrata)
Mutta kaikille ei tietenkään kantaminen sovi, itse vain olen siihen niin hurahtanut. =)

Mä oon alkanut miettiä ja ristiäisiä, että miten niistäkin selvitään. Rasittavaa järjestää. Poika ristittiin kirkossa ja sitten mentiin koko porukalla syömään. Nyt ei enää onnistu näin kun tuo esikko ei suostu istumaan missään (varsinkaan ravintolassa) hetkeäkään. Samoin tulevilla (toivottavasti suostuvat) kummeillä on samanikäinen taapero, eli kaksi pari vuotiasta ja ravintola ei kyllä toimi. Eikä meille mitenkään mahdu, vaikka vain ihan lähimmät kutsutaan.
Suurin ongelma on etten ole vieläkään varma tuosta etunimestä. Toinen nimi on nyt päätetty, mutta etunimi vaivaa vieläkin...

Lakanoista: Meillä anoppi ompeli ennen pojan syntymää lakanoita vanhoista verhoista (lakanakankaisista) ja ne on kaikki tallella ja valmiina vauvaa varten. Samoin esikon äp lakanat ja nyt sitten nää uuden pakkauksen lakanat.

Tänään pitäisi lähteä ostamaan omalle isälleni synttärilahja ja itselleni joku pieni käsilaukku lauantain häihin. Katsotaan mitä siitä reissusta tulee tuon viipeltäjän kanssa.

Tuntuuko teistä, että maha repeää? Mulla mahan ihosta kuuluu vähän väliä sellainen "poksunta" kuin iho ratkeaisi. Kamala tunne. Oon nyt yrittänyt rasvailla todella aktiivisesti, ettei vaan tulisi kamalia raskausarpia mahaan. Nyt kai tää maha sitten alkaa todella kasvaa... Olo on kyllä nyt jo kiitettävän tuskainen. Vauvan pää painaa tuonne alhaalle ja myös lihin. Eli vihloo ja särkee. Vali vali. =)

Nyt aamupalalle. (ruokahalu edelleen täysin poissa)

zuviliini 32+2

Moi,
täälläkin tuntuu että maha repeää, olen rasvaillut jo pitkään aina suihkun jälkeen Bepanthol lotion.illa vatsaa mutta en tiedä onko siitä apua raskausarpien suhteen... Aloitin eilen vihdoin sairaalakassin täyttämisen - jotain hankintoja sinne on kyllä vielä tekemättä mm. Lansinoh.

Laiskuus iski ja päätettiin hommata pussilakanat kaupasta mutta äippäpaketin täkkiin sopivaa pussilakanaa (85x124) taitaa olla olla hankala löytää valmiina - onko kukaan huomannut tuota kokoa missään kaupassa?

t.Katri 32+6

Mikä olisi hyvä kantoliina?

Mulle on tullut arpia tässä raskaudessa..reisien ulkosyrjiin ja ihan alas mahaan. Esikosta tuli vasta vähän mahaan synnytyksessä. Toivotaan, että lähtee pian pois, kuten viimeksikin synnytyksen jälkeen.

Mä oon stressannut kanssa jo ristiäisiä. On niissäkin hommaa ja jonkun pitäisi katsoa siellä tämän esikoisen perään! Me pidämme ristiäiset varmasti taas kotona, vaikka tosi ahdasta onkin. Kutsumme vaan vanhemmat, sisarukset ja kummit.

Miisa 34+1

muistaakseni Ikeassa oli tuota äp kokoa. Ihan varma en oo.

Meillä toimi esikoisen kanssa rintareppu parhaiten mut Isohali kantoliinakin oli käytössä satunnaisesti. Babyidea-sivuilta muistaakseni pääsee sidontaohjeisiin. Kantoliinaa jos oppii sitomaan niin uskoisin et selkäystävällisempi kuin rintareppu.

Pikaisesti kommentoin ennen kuin lähden kiroamaan tuon veljen auton kanssa (sen akku piti illalla laittaa laturiin ja yllättäen mies uhonti aamulla töihin lähtiessä ottaa sen pois, joten pitää minun nyt viel sekin tehdä).

Prismassa oli viimeksi useampaakin eri kokoista lakanaa, jopa niin hassusti, että saman valmistajan peitto ja pussilakanat olivat muistaakseni toisiinsa sopimattomat :-)

Rasvaamisesta: minulla on niin rasvainen iho ettei tarvi koskaan rasvata, käsiäkin nykyään todella harvoin, parturi-kampaaja aikoina kyllä pesujen takia jatkuvasti. Toisaalta kyllä pesen itseni aina sellaisilla aineilla missä on kosteuttavia, nyt taitaa olla natusanin vauvageeli käytössä, kun tuli tuolle atooppiselle pojalle ostettua sitä tänne. Minulla kun pitää olla hajusteettomat tuotteet niin nuo vauvoille tarkoitetut ovat tulleet tutuiksi.

Rintarepuista ja liinoista: en ole niitä koskaan kokeillut, mutta nyt tulin ajatelleeksi, kun meillä ei tuohon omaan metsäänkään pääse oikein vaunuilla, samoin rallireissuilla voisi olla kätevämpää kantaa pientä sylissä kuin yrittää vauvuilla kaikkialle.

Mutta nyt pitää lähteä tuon saakelin audin kimppuun, iltapäivällä kirjoittelen mitä kaupasta löytyi.

-Mammaksi-

Täällä myös mahan iho naksuu. Varsinkin jos makaan sohvalla ja vauva möyrii. Kuulostaa kyllä tosi kauhealle... Mulle ei viimeks tullu mitään arpia joten toivottavasti ei tulis nytkään. Oon rasvaillu aina suihkun jälkeen sellaisella body shopin kaakaovoiteella.

Me pidetään ristiäiset anoppilassa niinkuin viimeksikin. Anoppi haluaa tehdä kaiken ja niillä on paljon tilaa joten suosiolla luovutan hommat hänelle. Meillä on nimet ollu valmiina jo pitkään ja kutsutaan vauvaa nyt jo nimeltä. Tosin sit jos vauva onkin poika niin tulee kiire keksiä nimet...

Täällä sataa vettä ja on muutenkin tosi ankean näköinen ilma. Tulee taas rankka päivä jos ei päästä ollenkaan ulos. Esikko hermostuu kun ei saa energiaa purettua. Onneks mies on kotona joten se saa sit touhuta tytön kanssa.

Naksuli

Uusimmat

Yhteistyössä